eitaa logo
رسانه تخصصی فقه و احکام
6هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
424 ویدیو
17 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
اعمال مستحبی روز عید غدیر خم 🍁🍂 پایگاه تخصصی فقه و احکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkamrubika.ir/ask_ahkam\
اعمال مستحبی روز عید غدیر خم (2) 🍁🍂 پایگاه تخصصی فقه و احکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkamrubika.ir/ask_ahkam\
💢 طریقه خواندن نماز شب عید غدیر 1️⃣ . نماز شب عید غدیر 12 رکعت به صورت شش نماز دو رکعتی مثل نماز صبح به نیت نماز شب عید غدیر خوانده می شود و در هر دو رکعت باید سلام نماز گفته شود. 2️⃣. در هر رکعت اين نماز يک بار حمد و ده بار قل هو اللَّه مي‏خواند و یک بار آیة الکرسی 3️⃣. در رکعت دوازدهم سوره حمد را هفت بار و قل هو الله را هفت بار 4️⃣. در رکعت دوازدهم قنوت مي‏گويد: «لا اِلهَ اِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَريکَ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيي وَ يُميتُ وَ يُميتُ وَ يُحْيي وَ هُوَ حَيٌّ لايَموتُ بیده الخیروَ هُوَ عَلي کُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ» 5️⃣. در دو سجده رکعت آخر، این ذکر 10 بار خوانده مى‏شود: سُبْحانَ مَنْ اَحْصي کُلَّ شَيْ‏ءٍ عِلْمُهُ سُبْحانَ مَنْ لايَنْبَغِي التَّسْبيحُ اِلاّ لَهُ سُبْحانَ ذِي الْمَنِّ وَ النِّعَمِ سُبْحانَ ذِي الْفَضْلِ وَ الطَّوْلِ سُبْحانَ ذِي الْعِزَّةِ وَ الْکَرَمِ اَسْئَلُکَ بِمَعاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِکَ وَ مُنْتَهَي الرَّحْمَةِ مِنْ کِتابِکَ وَ بِالاِسْمِ الْاَعْظَمِ وَ کَلِماتِکَ التّامَّةِ اَنْ تُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّدٍ رَسولِکَ وَ اَهْلِ بَيْتِهِ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ وَ اَنْ تَفْعَلَ بي کَذا وَ کَذا (به جاى کذا و کذا حاجت خود را ذکر کند) و سپس بگوید: «انَّکَ سَمِیعٌ مُجِیبٌ». 🔺. مفاتیح الجنان – اعمال شب عید غدیر 📎 📎 📎 🍁🍂 پایگاه تخصصی فقه و احکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkamrubika.ir/ask_ahkam\
💢 طریقه خواندن نماز روز عید غدیر 💠 نماز روز عید غدیر مانند نماز صبح، دو ركعت است که در هر ركعت پس از حمد، ده مرتبه سوره توحید،«قُلْ هُوَ اللّه» و ده مرتبه «آية الْكُرْسِىّ» و ده مرتبه سوره قدر، «ِانّا أَنْزَلْناه» خوانده می شود. 🔷 نکته: به جماعت خواندن نماز عید غدیر، مشروع نیست. 🔺. بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 📎 📎 📎 🍁🍂 پایگاه تخصصی فقه و احکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkamrubika.ir/ask_ahkam\
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 | تنظیم 📝 تجدید عهد 👤 کربلایی‌محمد 🌺 ایام ؛ ۱۴۰۲ 🎤ارائه سرود، مولودی، مداحی مناسبتی 💢https://eitaa.com/ask_20
عضو بشید لطفا
💢 احکام عقد اخوت و برادری 1️⃣ . این عقد، فقط میان دو مرد یا دو زن بسته می‌شود و هیچ زن و مردی نمی‌توانند این عقد را بین خود جاری کنند و خواهر و برادر شوند. (‌در اسلام چیزی به نام صیغه خواهر برادری نداریم) 2️⃣. این عقد تعهداتی همچون ارث و محرمیت افراد وابسته به طرفین ایجاد نمی‌کند. بنابراین این افراد از هم ارث نمی‌برند و هیچ‌گونه رابطه محرمیت میان وابستگان آن‌ها ایجاد نمی‌شود. 3️⃣. لازم نیست صیغه عقد اخوت حتماً به عربی خوانده شود، بلکه اگر آن را به فارسی یا زبان دیگری هم جاری کنند صحیح است؛ اما باید الفاظی را بکار برند که معنی این عقد را برساند.(رجوع به مفاتیح) 4️⃣. با توجه به نکات گفته شده مضمون این عقد رعایت برخی امور معنوی نسبت به یکدیگر در دنیا و پس از مرگ است. مثلاً برادران متعهد می‌شوند که در دنیا همدیگر را از دعا فراموش نکنند و در آخرت هم اگر از اهل نجات و شفاعت باشند، همدیگر را شفاعت کنند. 5️⃣. شیوه برقراری: دو برادر یا دو خواهر دست راست خود را به هم می‌دهند و یکی از آنان صیغه عقد اُخُوَت را می‌خواند و دیگری مفاد آن را قبول می‌کند. 🔺. مفاتیح الجنان – اعمال شب عید غدیر 📎 📎 📎
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤ارائه سرود، مولودی، مداحی مناسبتی 💢https://eitaa.com/ask_20
💢خوردنی های حرام 1️⃣. خوردن غذایی که نجس است حرام است اما اگر شک دارد که نجس شده یا نه، خوردن آن اشکال ندارد. (1) 2️⃣. خوردن گوشت حیوانات حرام گوشت مانند خرگوش، خرچنگ، حیوان داخل صدف و ماهی که جزو ماهیان پولکدار نباشد و همچنین خوردن بعضی از قسمتهای حیوانات حلال گوشت نیز مانند دنبلان و نخاع حرام است. (2) 3️⃣. خوردن هر مایعی که مست کننده می باشد حرام است، و در آن فرقی بین این نیست که کم باشد یا زیاد و فرقی ندارد مست بشود یا نه. (3) 4️⃣. خوردن مال غصبی و مالی که از راه حرام بدست آمده مثل مال دزدی یا مالی که از راه قمار و مانند آن بدست آمده است؛ در این مورد انسان نیز مدیون است و باید مالی را که استفاده کرده جبران کند و به صاحبش برگرداند. (4) ------ (1) رساله مراجع تقلید، م 145 (2) تحریرالوسیله، کتاب الاطعمه و الاشربه، م 1 و م 2 و م 5 و م 27 (3) تحریرالوسیله، کتاب الاطعمه و الاشربه، خوراکی های غیر حیوان، م 15 و م 16 ؛ (4) رساله مراجع تقلید، م ٢٥٤٨ 🍁🍂 پایگاه تخصصی فقه و احکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkamrubika.ir/ask_ahkam\
‌ وزارت نیرو: مردم هرچه سریع‌تر وسایل برقیِ پرمصرف را خاموش کنند 🔹مصرف برق از ۷۲ هزار مگاوات عبور کرده و افزایش فشار، شبکهٔ برق را تهدید می‌کند. 🔸این روزها گرمای هوا باعث‌شده که تقریبا هر روز رکورد میزانِ مصرف برق از زمانِ برق‌دار شدنِ کشور تا الان شکسته شود.
💢نشستن اعضای غسل ✅ســوال: اگر کسی پس از غسل ، بفهمد جایى از بدن را نشسته یا مانعى مانند لاك، ریمل و مانند آن در بدنش بوده، تكلیفش چیست؟ ✳️ پاسخ: 🔸آیت الله خامنه ای :‌ اگر از طرف چپ بدن باشد، شستن همان مقدار كافى است و اگر از سمت راست باشد، احتیاط (-(واجب )-)آن است كه باید بعد از شستن آن مقدار، دوباره طرف چپ را بشوید و اگر از سر و گردن باشد، باید بعد از شستن آن، دوباره طرف راست و چپ را بشوید. 🔹آیت اللَّه مكارم: همان جایى كه نشسته و یا مانع وجود داشته، بشوید كافى است. 🔸آیت الله سیستانی: اگر از سر و گردن باشد، باید بعد از شستن آن، بقیه بدن و اگر سمت راست یا چپ است : همان جایى كه نشسته و یا مانع وجود داشته، بشوید كافى است. 🔹آیت الله وحید:‌ مسأله ۳۶۷ ـ در غسل ترتيبى بايد به نيّت غسل ، اوّل سر و گردن ، بعد بدن را بشويد ، و بنابر احتياط واجب اوّل طرف راست و بعد طرف چپ بدن را بشويد ، و اگر عمداً يا از روى فراموشى و يا به واسطه ندانستن مسأله سر را بعد از بدن بشويد ، كفايت مى كند بدن را دوباره بشويد ،واگر طرف راست را بعد از طرف چپ بشويد ، بنابر احتياط واجب طرف چپ را دوباره بشويد ، و تحقّق غسل ترتيبى به حركت دادن هر يك از سه عضو زير آب به قصد غسل محلّ اشكال است. 🍁🍂 پایگاه تخصصی فقه و احکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkamrubika.ir/ask_ahkam\
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
برنامۀ گلدسته- 13 بهمن 1401 موضوع: سجدۀ سهو نکات تکمیلی: طبق نظرات حضرات آیات خامنه‌ای و سیستانی، سجدۀ سهو در موارد زیر (بنا بر فتوا یا بنا بر احتیاط واجب)، لازم است: 1. تشهد فراموش‌شده 2. کلام بی‌جا 3. سلام بی‌جا 4. شک بین چهار و پنج یا آنچه در حکم آن است. آیت‌الله خامنه‌ای برای سجدۀ فراموش‌شده هم بنا بر احتیاط واجب، سجدۀ سهو را لازم می‌دانند، اما آیت‌الله سیستانی آن را لازم نمی‌دانند. (احتیاط مستحب می‌دانند) البته قضای سجدۀ فراموش‌شده واجب است! همچنین اگر نمازگزار به‌طور اجمالی بداند که در نماز یا چیزی را اشتباهاً کم کرده یا اشتباهاً زیاد کرده و نماز هم صحیح محسوب شود، در این حال که امر مردّد بین زیادی یا کمی است، طبق نظر آیت‌الله سیستانی بنا بر احتیاط واجب باید سجدۀ سهو انجام دهد؛ ولی آیت‌الله خامنه‌ای سجدۀ سهو را لازم نمی‌دانند. احتیاط مستحب است که برای هر زیادی و نقصی (غیر از موارد مذکور) که سهواً در نماز پيش می‏‌آيد و بعد از محل آن متوجه می‌شود و همچنین برای ایستادن و نشستن بی‌جا دو سجدۀ سهو به‌جا آورده شود. لازم نیست در سجدۀ سهو، مکلف با وضو یا غسل و رو به قبله باشد و مواردی که در لباس نمازگزار شرط است، در لباس او شرط نیست. همین طور، راست نشستن بین دو سجده لازم نیست و سربرداشتن از مُهر کافی است، اما سجده‏‌ای را که انسان فراموش کرده و بعد از نماز، قضای آن را به‌جا می‌آورد، باید تمام شرایط نماز را داشته باشد و کیفیّت انجام آن، همانند سجدۀ نماز است. 🍁🍂 پایگاه تخصصی فقه و احکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkamrubika.ir
💢 برطرف کردن مانع در وضو سختی و مشقت دارد 💠 سوال: کسی که در شغلش سرو کارش با چسب هست،وبرطرف کردن این مانع ها برای هربار وضو برایش مشقت دارد، اگر بخواهد پاک کند وقت خیلی زیادی ازش گرفته می شود، آیا صحیح است همانطور وضو گرفته ونماز بخواند؟ ✍🏻 پاسخ: ايجاد مانعى كه موجب تبدّل وظيفه وضو و غسل به وضو و غسل جبيره‌اى مى‌شود، چنانچه در غير وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز بايد وضو يا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ايجاد مانع نمايد، و افراد مشتغل به كارهايى كه موجب ايجاد مانع مى‌شود (مانند نقاشى، يا گچ‌كارى و امثال آن) چنانچه نتوانند در وقت وضو يا غسل آن مانع را برطرف كنند باید به وظیفه جبیره عمل کنند (يعنى با دست مرطوب مانع را مسح نمايند) و وضو و غسل صحیح است. 🔺 استفتا از سایت آیت الله خامنه ای 💥 به پایگاه تخصصی فقه و احکام بپیوندید www.askahkam.ir 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
⭕️ معیار در پوشش بانوان 🔹 چادر برای بانوان، حجاب برتر اسلامی است؛ البته هر پوششی که شرایط ذیل را داشته باشد به عنوان حجاب اسلامی محسوب می شود: 🔹 * تمامی بدن (به جز صورت و دست ها تا مچ) را بپوشاند. 🔹 * هرگونه آرایش و زینت را (حتی در صورت و دست ها تا مچ) بپوشاند. 🔹 * به گونه ای نباشد که توجه نامحرم را جلب کند. 🔹 * برجستگی های بدن را ـ به شکل تحریک کننده و مفسده انگیز، آشکار نکند. 🔹 * موجب انگشت نما شدن در میان مردم نشود. 🔹 * از لباس های مخصوص مردان نباشد. ------------------ ✅ سایت آیت الله خامنه ای / leader.ir 🍁🍂 پایگاه تخصصی فقه و احکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkamrubika.ir/ask_ahkam\
حجاب با غیر چادر سوال: اینجانب دانشجو هستم و با اصرار زیاد والدین چادر می پوشم، آیا می توان پوشش مناسبی جایگزین چادر کرد؟ پاسخ: در هر صورت چادر حجاب برتر است و انسان خردمند در هر چیزی، بهترین را انتخاب میکند. -------------- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 🍁🍂 پایگاه تخصصی فقه و احکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkamrubika.ir/ask_ahkam\
☁️✨☁️💫☁️ ☢️چرا فقط چادر حجاب برتر و کامل محسوب می‏شود؟ 💠حجاب دارای مراتب متوسط، خوب و خوب تر است و چادر حجاب برتر بانوان محسوب می‏شود. 🔰 برتری حجاب چادر را با توجه به فلسفه حجاب، بهتر می‏شود باور کرد. ✅ حجاب حداقل دو فلسفه اساسی دارد: ◀️ 1- مصونیت زن در برابر طمع ورزی‏های هوس بازان. ◀️2- پیشگیری از تحریکات شهوانی خارج از هنجارهای الهی و تأمین سلامت و بهداشت معنوی خانواده و جامعه. 🔴 حجاب پیامی قاطع و کوبنده دارد و در برابر همه مردان اجنبی، نوعی هشدار و اعلام "دور باش" است. ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 telegram.me/ask_ahkam
نگاه کردن مرد به بدن زن 🍁🍂 پایگاه تخصصی فقه و احکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkamrubika.ir/ask_ahkam\
عدم رعایت ترتیب در مسح پا 💠 سوال: اگر سهوا در مسح پا، اول پای چپ و بعد پای راست را مسح بکشیم آیا وضو باطل است؟ ✍🏻 پاسخ: ❇️ وضوی مذکور صحیح نیست؛ و اگر در همان لحظه مجدد با خشک نمودن پای چپ مجدد مسح شود، مشکل برطرف می شود. 💢 استفتا از سایت آیت الله خامنه ای 📎 📎 📎 📎 🍁🍂 پایگاه تخصصی فقه و احکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkamrubika.ir/ask_ahkam\
نماز آیات برای زلزله آیت‌الله سیستانی: نماز آیات برای زلزله بنا بر احتیاط واجب است (نه فتوا). هر زلزله‌ای چه شدید و چه خفیف - حتّی پس لرزه - اگر عرفاً زلزلۀ مستقلّی محسوب شود، نماز آیات جداگانه‌ای دارد. چنانچه مرکز زلزله‌نگاری وقوع لرزش‌های خفیف زمین را با ذکر تعداد آن در منطقه‌ای اعلام کند، ولی افرادی که در آنجا زندگی می‌کنند، هنگام وقوع زلزله، اصلاً آنها را احساس نکنند (قابل احساس برای افراد نباشد.) نماز آیات بر آنان واجب نیست. موقعی که زلزله، رعد و برق و مانند اینها اتّفاق می‌افتد و انسان بخواهد احتیاط کرده و نماز آیات را به‌جا آورد (که این احتیاط در زلزله احتیاط واجب و در بقیّه احتیاط مستحب است)، اگر وقتشان وسعت داشته باشد مانند طوفان­های شدید و طولانی، لازم نیست نماز آیات را فوراً بخواند؛ امّا اگر وقت تنگ باشد، مثل بسیاری از موارد زلزله، باید فوراً آن را بخواند طوری که در نظر عرف تأخیر محسوب نشود؛ البتّه اگر خواندن نماز را به تأخیر بیندازد تا زمان «متّصل به آیه» بگذرد، خواندن نماز آیات بر او واجب نیست، ولی احتیاط مستحب است که آن را بعداً بدون نیّت ادا و قضا بخواند. 📌توضیح المسائل جامع، ج 1، م 2021، 2025 و 2030 آیت‌الله خامنه‌ای: نماز آیات برای زلزله بنا بر فتوا واجب است. در مورد پس‌لرزه‌ها، نظر ایشان آن است که هر زلزله‌ای، چه شدید و چه خفیف، اگر زلزلۀ مستقلی محسوب شود، نماز آیات جداگانه‌ای دارد. اگر شدت زلزله به‌گونه‌ای است که کسی آن را احساس نمی‌کند و فقط با دستگاهها، قابل درک باشد، نماز آیات واجب نیست. اگر کسی در وقت زلزله متوجه آن شود، ولی نماز آیات را بجا نیاورد (هر چند بر اثر فراموشی) باید نماز آیات را بجا بیاورد؛ اما اگر کسی موقع زلزله از وقوع آن مطلع نشده باشد (مثلاً خواب بوده یا بیهوش بوده) و پس از حادثه مطلع شده باشد، احتیاط واجب آن است که آن را بجا آورد. 📌اجوبة الاستفتائات، س 711، 714، 715 و 716
🕋 امروز، آخرین روز تعیین جهت دقیق قبله در سال ۱۴۰۲ ◻️ ۷ خرداد و ۲۵ تیر هر سال، فرصتی ایجاد می‌کند تا جهت دقیق قبله برای نمازخانه‌ها، مساجد و یا حتی منازل توسط مردم تعیین شود. ◻️ در حقیقت در لحظه اذان ظهر (مطابق با ظهر شرعی در مکه مکرمه) در روزهای ۷ خرداد و ۲۵ تیر، خورشید درست بالای خانه کعبه بوده و خانه خدا هیچگونه سایه‌ای نخواهد داشت. ◻️با قرار دادن شاخصی عمود بر زمین در ساعت ۱۲:۵۷ به وقت ایران در روز بیست و پنجم تیرماه (مطابق با ظهر شرعی در مکه مکرمه)، جهت مخالف سایه شاخص در هر مکان، سمت دقیق قبله را نشان می‌دهد. 🍁🍂 پایگاه تخصصی فقه و احکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkamrubika.ir/ask_ahkam\
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️پخش کنید حال و هواتون محرمی بشه 🎤ارائه سرود، مولودی، مداحی مناسبتی 💢https://eitaa.com/ask_20
💢 حکم روزه گرفتن در دهه اول محرم 💠 سوال: حکم روزه گرفتن در ماه محرم چیست؟ ✍🏻 پاسخ: ❇️ طبق نظر مشهور روزه گرفتن در اول، سوم و هفتم محرم مستحب است. 🔸روزه گرفتن در روز عاشورا مکروه است. 🔹آیت الله وحید خراسانی: روزه گرفتن روز عاشورا بنابر احتیاط واجب، جایز نیست. 🔸آیت الله فاضل: روزه گرفتن در روز عاشورا مکروه است؛ ولی مستحب است بدون نیت روزه، تا عصر از خوردن و آشامیدن خودداری کند. 💢 العروه الوثقی (المحشی)، ج 3، ص 659، اقسام الصوم اربعه.- توضیح المسائل مسأله 1747 📎 📎 📎 🍁🍂 پایگاه تخصصی فقه و احکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkamrubika.ir/ask_ahkam\
👇 توصیه‌ای برای دهه اول محرم از جانب آیت‌الله کشمیری رحمة‌الله‌علیه حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ جعفر مرحوم آیت الله می‌فرمود: ⬅️ سزاوار است انسان از اول تا سیزدهم محرم در ساعت و مکان مشخص، با صد لعن و صد سلام و دعای بخواند و آن را ترک نکند. ⬅️ اگر کسی در طول سال، بیش از این ایام را موفق به خواندن زیارت عاشورا شد، هنیئاً له (گوارایش باد) وگرنه حداقل این است که در هر سال، خواندن زیارت در این ایام را از دست ندهد. ‌🍁🍂 پایگاه تخصصی فقه و احکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkamrubika.ir/ask_ahkam\
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آشنایی با برخی محرمات الهی تجسس 🍁🍂 پایگاه تخصصی فقه و احکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkamrubika.ir/ask_ahkam\
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 | عین کلام امام راحل های و هو کنید برا حسین…♥️ 🎙 🍁🍂 پایگاه تخصصی فقه و احکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkamrubika.ir/ask_ahkam\