💠 جریمه تأخیر در پرداخت اقساط
⁉️ سؤال:
آیا جایز است در حین معامله فروشنده شرط کند در صورت تأخیر در تسویه، خریدار مبلغی به عنوان جریمه پرداخت کند؛ مثلا به ازای هر روز تأخیر یک میلیون تومان بپردازد؟
✍️ پاسخ:
🔹 دریافت جریمه، به جهت تخلف از تعهد اشکال ندارد؛ اما اگر دریافت جریمه در مقابل مهلت بیشتر برای پرداخت باشد، جایز نیست.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای.
📎 #احکام_معاملات
⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️
✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و...
🆔 @ask_ahkam
[ عکس ]
💢 لمس آیات قرآن در ایام عذر شرعی
⁉️ سؤال:
آیا خانم حائض اگر وضو بگیرد، می تواند به آیات قرآن، دست بزند؟ به آیات قرآن در موبایل چطور؟
✍️ پاسخ:
🔹 انجام کارهای مشروط به طهارت از جمله مسّ آیات قرآن کریم با چنین وضویی برای حائض جایز نیست؛ اما دست زدن به صفحه نمایش موبایل ـ هر چند برای قرائت قرآن باشد ـ نیاز به وضو ندارد.
📚 پی نوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای
🖇 لینک مطلب:
https://btid.org/fa/news/276713
📎 #احکام_بانوان
هدایت شده از در جستجوی حقیقت
هوالحکیم
علت گرامی داشتن «هفته دفاع مقدس»؟
1⃣ حدود ٢١۱ سال پیش در زمان فتحعلی شاه قاجار به موجب قرارداد ننگین گلستان در سال ١١٩٢ شمسی (۱۸۱۳ میلادی) کشورهای فعلی: «قفقاز، ارمنستان، گرجستان، داغستان، چچن و اینگوش و سواحل ارزشمند دریای کاسپین» به مساحت حدود ٢٣٠ هزار کیلومتر مربع از ایران جدا شده و به روسیه تزاری تقدیم گردید.
2⃣ حدود ١٩۶ سال پیش و باز هم در زمان فتحعلیشاه قاجار به موجب قرارداد ننگین ترکمنچای درسال ١٢٠٧ شمسی (۱۸۲۸ میلادی)، منطقهی «ایروان، نخجوان و بخشهایی از تالش و آذربایجان» و در مجموع حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع دیگر از ایران جدا شد و باز هم به امپراتوری روسیه تقدیم شد!
3⃣ حدود ١۶۸ سال پیش در زمان ناصرالدین شاه قاجار به موجب معاهده ننگین پاریس در سال ١٢٣۵ شمسی (۱۸۵۶ میلادی) مناطق: «هرات و افغانستان و بلوچستان و مکران» به مساحت ٩٧۵/۲۲۵ کیلومتر مربع با فشار انگلیس از ایران جدا شد!
4⃣ حدود ١۵۳ سال پیش و باز هم در زمان ناصرالدین شاه قاجار به موجب قرارداد ننگین حکمیت «گلد اسمیت» در سال ١٢۵٠ شمسی (۱٨٧١ میلادی)، و باز هم تحت فشار انگلیس مناطقی از: «پاکستان و سیستان» به مساحت ٣۵٠/٠٠٠ کیلومتر مربع از ایران جدا شد!
5⃣ حدود ١۴۳ سال پیش باز هم در زمان ناصرالدین شاه قاجار به موجب «پیمان آخال» در سال ١٢۶٠ شمسی (۱۸۸١ میلادی) کشورهای فعلی: «ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان» به مساحت ١/٢٢۶/۵٠٠ کیلومترمربع از ایران جدا شده و باز هم به امپراتوری روسیه تقدیم شد!
6⃣ حدود ١٠۵ سال پیش در سال ١٢٩٨ شمسی (١٩١٩ میلادی) در زمان احمد شاه قاجار و دولت وثوقالدوله براساس پیمان منطقهای مستشاران انگلیس، جزایر نفت خیز خلیج فارس از جمله کشورهای فعلی: «امارات، قطر، عمان و چند جزیره بسیار ارزشمند دیگر» به مساحت ۴٠۵/٢٨٧ کیلومتر مربع رسماً از ایران جدا شد!
7⃣ حدود ٨۷ سال پیش در سال ۱۳۱۶ شمسی (۱۹۳۷ میلادی) در زمان رضا شاه پهلوی با امضای پیمان ننگین سعدآباد با کشورهای همسایه (عراق، ترکیه و افغانستان) بخشهای عظیمی از ایران با دسیسه انگلیس جدا شد؛ از جمله: «ارتفاعات سوقالجیشی آرارات» به ترکیه؛ بخش عظیمی از «اروندرود» و اداره کامل آن را به عراق؛ و «دشت وسیع نااُمید» به مساحت ۳ هزار کیلومتر به افغانستان بخشیده شد!
8⃣ حدود ۷۰ سال پیش در سال ١٣٣٣ شمسی (١٩۵۴ میلادی) در زمان محمد رضا شاه پهلوی، بندر استراتژیک «فیروزه» در شرق دریای خزر از ایران جدا و به شوروی واگذار گردید!
9⃣ و باز هم در زمان محمدرضا شاه در سال ١٣۵٠ شمسی (١٩٧١ میلادی) با فشار انگلیس، مجمع الجزایر بحرین به مساحت بیش از ٧٠٠ کیلومتر مربع با انبوهی از مخازن نفت و گاز از ایران جدا شد!
👈 و با کمال تأسف باید این حقیقت تلخ را بدانیم که این مقدار تجزیه و جدایی بیش از ٣ میلیون و ۵٠٠ هزار کیلومتر مربع از خاک ایران به واسطه سستی و خیانت پادشاهان میهن فروش در کل تاریخ جهان بیسابقه است و ایران امروز با مساحت ١/۶۴٨/١٩۵ کیلومتر مربع کمتر از یک سوم مساحت ایران بزرگ دویست سال قبل را دارد!
👊 اما برخلاف قاجار و پهلوی، در جمهوری اسلامی و پس از هشت سال دفاع مقدس، یک سانتیمتر از خاک کشور عزیزمان را هم از دست ندادیم ..
۳۱ شهریور آغاز هفته دفاع مقدس گرامی باد.🇮🇷
🌺🍃☘️🍃🌺
📌 صدای حقیقت را از اینجا بشنوید؛ به «در جستوجوی حقیقت» بپیوندید: 👇👇👇
@jostojou
💢 درخواست خارج کردن مادرشوهر از خانه
⁉️ سؤال:
آیا جایز است زن، از شوهرش بخواهد یا او را مجبور کند که مادر بیوه و پیرش را از خانه اخراج کرده و جای دیگر اسکان دهد؟
✍️ پاسخ:
🔹 به طور کلی زن حق دارد از شوهر، محل زندگی مجزا از بقیه ـ که دارای امکانات غیر مشترک، مثل محل سکونت، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام باشد ـ مطالبه کند و حق دیگری (مثل اخراج مادر شوهر و ...) ندارد.
📚 پی نوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای.
🖇 لینک مطلب:
https://btid.org/fa/news/311135
📎 #احکام_خانواده
📎 #حقوق_والدین
⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️
✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و...
🆔 @ask_ahkam
💢 شیوۀ جبران حق الناس
⁉️ سؤال:
کسی که حق الناس قابل توجه و مهمی بر عهده دارد اگر بدون بیان حق تضییع شده، از صاحب حق حلالیت بطلبد و او هم بدون اطلاع از اهمیت طلب خود، وی را حلال کند؛ آیا کفایت می کند؟
✍️ پاسخ:
اگر حلالیت طلبیدن به طور کلی باشد و صاحب حق به ابعاد وسیع حقی که حلال کرده، توجهی نداشته باشد، کفایت نمی کند و سبب ابراء دین نمی شود.
📚 پی نوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای.
🖇 لینک مطلب:
https://btid.org/fa/news/310392
📎 #احکام_حقوق
📎 #حق_الناس
⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️
✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و...
🆔 @ask_ahkam
هدایت شده از سرود، مولودی، مداحی
مداحی آنلاین - دیروز پدرها ، امروز پسرها - حسین طاهری.mp3
9.7M
پرچم افراشته رمز وطن ماست
حتی سحر مرگ به روی کفن ماست
#استودیویی🔊
#هفته_دفاع_مقدس🌷
#حسین_طاهری🎙
─━━━⊱🌺🌸⊰━━━━─
🎤ارائه سرود، مولودی، مداحی مناسبتی
💢@ask_20
💠 ازدواج با خواهرهمسر بعد از جدایی
⁉️سوال: اگر زنی را عقد موقت کنیم آیا بعد از تمام شدن مدت صیغه می شود با خواهراین زن ازدواج موقت یا دائم کرد؟یا باید صبر کنم عده خواهراولی تمام شود؟
پاسخ:
✍🏽 آیت الله خامنه ای: نا بر احتیاط واجب بعد از اتمام عده می توانید با خواهر او با رعایت شرائط صحیحِ شرعی - از جمله اذن پدر در دختر باکره - ازدواج کنید.
✍🏽 آیت الله مکارم: هرگاه زنى را براى خود عقد کند تا وقتى آن زن در عقد اوست نمى تواند با خواهر آن زن ازدواج کند، خواه عقد دائم باشد یا موقّت، حتّى بعد از طلاق مادام که در عدّه است، در صورتى که عدّه رجعى باشد نمى تواند خواهر او را بگیرد و احتیاط مستحب آن است که در عدّه طلاق بائن که شرح آن خواهد آمد با او ازدواج نکند، همچنین در عدّه متعه، خواه بعد از تمام شدن مدّت باشد و یا بخشیدن مدّت.
✍🏽 آیت الله سیستانی: به احتیاط واجب باید بعد از تمام شدن عده باشد.
-------------
🌱پی نوشت:
[1]. پایگاه اینترنتی آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: p22772n.
[2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم
[3]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله سیستانی
💥 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔eitaa.com/ask_ahkam
🆔rubika.ir/ask_ahkam
🆔 Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam\
هدایت شده از در جستجوی حقیقت
11.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌👌 ارزشمند و کمیاب؛ شنیدنی و پر نکته؛ قابل استفاده؛ کاش مسوولان امر این نکات را عمل کنند.... .
🔊 توصیههای مهمّ استاد میرباقری به معلّمان و آموزگاران مدرسه
💥 دانشآموزان حکیم و بصیر تربیت کنید که میدانهای درگیریِ حق و باطل در جهان امروز را بشناسند.
💥 دانشآموزان تمدّنساز تربیت کنید؛ شاگردانی که قُلّههای علمی را فتح کنند.
💥 دانشآموزانی تربیت کنید که ذلیل و تحقیرشده در مقابل الگوی توسعۀ غربی نباشند. اگر نوجوانان و جوانان ما در مقابل توسعۀ غربی، تحقیر شوند، دیگر کاری از پیش نمیتوان برد!
🌺🍃☘️🍃🌺
📌 صدای حقیقت را از اینجا بشنوید؛ به «در جستوجوی حقیقت» بپیوندید: 👇👇👇
@jostojou
💠 حرمت استفاده از الفاظ رکیک
🔹 گفتن کلام رکیک، حرام است هرچند فرد قصد ناسزاگویی و فحّاشی نداشته باشد و منظور از آن کلامی است که عرفاً تصریح به آن نسبت به هر فردی یا نسبت به غیر همسر، زشت و قبیح محسوب میشود.
📚 پینوشت:
توضیحالمسائل جامع آیت الله سیستانی، م 228
📎 #خانواده_معاشرت
🖇 لینک مطلب:
https://btid.org/fa/news/266195
⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️
✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و...
🆔 @ask_ahkam
هدایت شده از در جستجوی حقیقت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥داستان توسل شهید برونسی به حضرت زهرا سلام الله علیها
🎙حاج مهدی سلحشور
#دفاع_مقدس
🌺🍃☘️🍃🌺
📌 صدای حقیقت را از اینجا بشنوید؛ به «در جستوجوی حقیقت» بپیوندید: 👇👇👇
@jostojou
💢 نگاه بدون قصد لذت
⁉️ سؤال:
اگر فردی قصد لذت در نگاه نداشته باشد اما در حین نگاه، لذت حاصل شود،حکمش چیست؟ مثلاً نگاه مغازه دار به مشتری.
✍️ پاسخ:
1️⃣. ابتدا توجّه داشته باشید در هر صورت و در هر جا و به هر نحو، نگاه حضوری و عمدی مرد به زن نامحرم مسلمان (به جز صورت و دست ها تا مچ در صورتی که زینت و آرایش نداشته باشد که نگاه به آن هم با قصد لذّت و ریبه صورت نگیرد)، جایز نیست؛
2️⃣. اگر نگاه اول بدون قصد، سهوی و اتّفاقی باشد، معصیت نکرده ولی از استمرار نگاه باید اجتناب نماید؛
3️⃣. همچنین نگاه عمدی به زنان لاابالی و زنانی که مقیّد به حجاب شرعی نیستند و اگر کسی آنها را امر به معروف کند در آنها تاثیری ندارد، نگاه عمدی به مواضعی که باید بپوشانند ولی رعایت حجاب نکرده اند، بنابراحتیاط واجب جایز نیست.
4️⃣. افزون بر آن در هر صورت، اگر انسان بداند نگاه کردن به زنان (ولو در نگاه اول) منجر به تحریک شهوت او می شود و یا خوف ارتکاب گناه و مفسده دارد (یعنی خوف افتادن در فساد و گناه در جایی که لذّت جنسی وجود ندارد امّا خوف یا احتمال زیادی وجود دارد که انسان به گناه بیفتد، مثلاً در لحظه بعد، نگاه او تبدیل به نگاه همراه لذّت جنسی شود یا منجر به سایر گناهان شود)، در این صورت نگاه کردن به آن ها جایز نیست.
📚 پی نوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای.
🖇 لینک مطلب:
https://btid.org/fa/news/313531
📎 #احکام_خانواده
📎 #احکام_کودکان
⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️
✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و...
🆔 @ask_ahkam