eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
488 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 | وقت نماز صبح ⁉️ سؤال: آیا مراعات ده دقیقه احتیاط برای نماز صبح بعد از اذان واجب است یا مستجب؟ ✍️ پاسخ: 🔹 آیت الله خامنه ای: مقتضی است که مؤمنین محترم جهت رعایت احتیاط (واجب) حدود پنج الی شش دقیقه بعد از اذان (حدود ده دقیقه از اوّل اذان صبح)، شروع به ادای فریضه صبح نمایند. 🔹 آیت الله مکارم: هنگام شروع اذان، می توانید نماز را شروع کنید اما در مورد نماز صبح، احتیاطا 5 دقیقه بعد از تمام شدن اذان، نماز بخوانید. معیار این است که انسان ظن قوی به به دخول صبح پیدا کند هر چند بدون رعایت این احتیاط باشد که معمولا بدون رعایت این احتیاط کمتر یقین حاصل می شود. 🔹 آیت الله شبیری: نسبت به طلوع فجر، اطمینان با تأخیر 15 دقیقه از اذان رسانه حاصل می گردد. البته برای خواندن نماز صبح در خصوص شبهای مهتابی (12 تا 25 ماه قمری) باید تا روشن شدن سپیدی ( یعنی حدوداً 25 دقیقه از اذان رسانه) صبر نمود. 📚 پی‌نوشت: استفتا از سایت مراجع عظام 📎 💥 به پایگاه تخصصی فقه و احکام بپیوندید www.askahkam.ir 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | پیروزی جبهه حق قطعی است ┄┅─✵🍁✵─┅┄ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam
💠 نقص مبیع در فروش اینترنتی ♻️ سوال: *غش در معامله یعنی فريب دادن ديگران، از راه بهتر يا بيشتر وانمود كردن كالا که می‌تواند از اسباب تحقق فسخ عقد شود. حال سوالی که مطرح می‌شود این است: در فروش اینترنتی کالاهای دست ساز، خریدار فقط عکس جنس را می بیند و سفارش می دهد، آیا در صورت وجود اشکالات جزئی در کالا، معامله و درآمد حاصل از آن حلال است؟ش در معامله یعنی فريب دادن ديگران، از راه بهتر يا بيشتر وانمود كردن كالا که می‌تواند از اسباب تحقق فسخ عقد شود. ✍🏻 پاسخ: چنانچه عرفاً معیوب محسوب نشود و مصداق غش در معامله نباشد، اشکال ندارد. -------------- سایت آیت الله خامنه ای/ کانال فقه و احکام
📡 💠 حکم دروغ گفتن به شوخی _______ ❓سؤال: آیا دروغ گفتن به شوخی گناه دارد؟ ✅ پاسخ: ✍️ اگر انسان خبری خلاف واقع بدهد و مقصودش این باشد که مخاطب، آن را جدی بگیرد حرام است، اما اگر در آنچه که می‌گوید قصد جدی ندارد و نمی‌خواهد خلاف واقع مطلبی بگوید مثل این که به شوخی از زبان شخص یا حیوانی مطلبی را نقل می‌کند، حرام نیست. _________ ◀️ رساله آموزشی 2 – آیت الله خامنه ای - احکام کذب و دروغ ♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahka
💢حکم دروغ شوخی ❓سؤال: آیا دروغ گفتن به شوخی گناه دارد؟ 🔹پاسخ: اگر خبری خلاف واقع بدهد و مقصودش این باشد که مخاطب آن را جدی بگیرد حرام است، اما اگر در آنچه که می گوید قصد جدی ندارد و نمی خواهد خلاف واقع مطلبی بگوید مثل این که به شوخی از زبان شخصی یا حیوانی مطلبی را نقل می کند، حرام نیست. [1] ❇️توضیح: مسئله دو صورت دارد: 🔹یکی آنکه در مقام شوخی و به قصد خنداندن دیگران، به صورت جدی از وقوع چیزی که واقع نشده خبر دهد، مانند آنکه در موقعیتی که فردی منتظر بازگشت مسافری است، کسی به دروغ، آمدن مسافرش را خبر می‌دهد تا او را بفریبد و حاضران را بخنداند. 🔸و دیگری آنکه سخنی را به قصد شوخی ادا کند، بدون آنکه قصد اخبار از واقع داشته باشد، حاضران نیز از این قصد وی آگاه باشند. صورت نخست، مصداق دروغ و حرام است؛ بر خلاف صورت دوم که نه مصداق دروغ و نه حرام است. ❇️نکات اخلاقی : شوخی کردن در صورت عدم آلودگی به سخن زشت و ناسزا، مستحب است. از امام صادق علیه السّلام نقل شده است: هیچ مؤمنی نیست مگر آنکه بذله گو و شوخ طبع باشد. [2] شوخی زیاد، جز در سفر، نکوهیده و مکروه است. [3] دروغ گفتن به شوخی، کم کم انسان را بر دروغ جدی جرأت می دهد. حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «لا یجد عبد طعم الایمان حتی یترک الکذب هزله و جده [4] هیچ بنده ای طعم ایمان را نمی چشد، مگر این که دروغ را چه شوخی و چه جدی ترک کند.» امام زین العابدین (ع‌) به فرزندش فرمود: «اتقوا الکذب الصغیر منه و الکبیر فی کل جد و هزل [5] از کوچک و بزرگ و جدی و شوخی دروغ بپرهیز.» ------ [1]. پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری [2]. هدایة الأمّة، ج۵، ص۱۶۲-۱۶۳. [3]. هدایة الأمّة، ج۵، ص۱۶۴. [4]. اصول کافی، ج 4، باب الکذب، ح 11. [5]. اصول کافی، ج 4، باب الکذب، ح 2. ♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahka
💢 نماز در محدودۀ حد ترخص ⁉️ سؤال: مسافری که به قصد پیمودن مسافت شرعی از وطن خارج می‌شود از چه زمانی نمازش شکسته است، همچنین وقتی به سوی وطن برمی‌گردد از چه زمانی نمازش تمام است؟ ✍️ پاسخ: 🔹 هنگام رفتن، با گذشتن از حد ترخصِ وطن، نمازش شکسته است و هنگام برگشت نیز با رسیدن به حد ترخص، نماز تمام است؛ هر چند احتیاط مستحب است که در حد فاصل بین حدّ ترخص و وطن، نماز را به صورت جمع بین شکسته و تمام بخواند. 🔸 حد ترخصِ یعنی از آخرین خانۀ وطن به اندازه‌ای دور شود که صدای اذان متعارفِ شهر را بدون بلندگو نشنود؛ خواه دیوارهای شهر را ببیند یا نه.بر اساس تحقیقات انجام گرفته حدود ۱۳۵۰ متر پس از آخرین نقطۀ شهر، حدّ ترخص می‌باشد. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای 🖇 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/314143 📎 📎 ♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahka
🔶🔷🔶🔷 فرمانده ها و نیروهایشان را که برای تمرین میبردند پیاده روی، بعد از چندین ساعت، یک استراحت پنج دقیقه ای به آنها میدادند. همان را هم بچه ها سعی میکردند به بهترین نحو استفاده کنند. هر کس می‌افتاد گوشه ای، یکی چرت میزد یکی بدنش را کش و قوس می‌داد یکی از دیگری در خواست میکرد بدنش را ماساژ بدهد. داوود با همه فرق میکرد کوله پشتی اش را باز میکرد قرآنش را در می آورد و مشغول میشد به خواندن؛ در همان پنج دقیقه. شهید 🇮🇷🇵🇸 🇮🇷🇵🇸 🇮🇷🇵🇸 🔎 صدای حقیقت را از اینجا بشنوید؛ به «در جست‌و‌جوی‌ حقیقت» بپیوندید: ♨️ @jostojou
♻️ مخارج کفن و دفن میت♻️ ❓سوال: مخارج کفن و دفن میت بر عهده کیست؟ ❇️ پاسخ: ✍🏻 آیت الله خامنه ای :‌ هزینه تجهیز و تکفین و نیز بدهی میت و هزینه های بیمارستان و واجبات مالی مانند حج و خمس و زکات از اصل ترکه(اموال و حقوق بر جاى مانده از میت) کسر مى شود. و نیز اگر وصیت مشروعى باشد، بر ارث مقدم است. اما هزینه های مراسم ترحیم و بزرگداشت از ترکه محسوب نمی شود. ✍🏻 آیت الله مکارم: مخارجی که مربوط به میت می شود مانند خرج بیمارستان و مراسم ختم از اصل مال او برداشته می شود.بدهکاری و حج واجب و خمس و زکات و مانند آن را باید از اصل مال بدهند، اگر چه وصیت نکرده باشد وچنانچه چیزی اضافه بیاید هرگاه وصیتی کرده باشد که ثلث یا مقداری از ثلث را به مصرفی برسانند باید بهوصیت عمل کنند و اگر کسی وصیت نکرده باشد ثلث برای او نیست و آنچه بعد از ادای دین اضافه می ماند مال ورثه است. ✍🏻 آیت الله سیستانی: مخارج حال حیات همه از اصل ترکه داده می شود ولی مخارج بعد از فوت فقط به مقدار متعارف برای کفن ودفن وتجهیز او از اصل ترکه داده می شود واما مجلس ختم وامثال آن باید بعد از جدا کردن سهم صغیر باشد. اگر خمس بده بوده است خمس آن چه را نداده باید بدهند اما اگر خمس بده نبوده لازم نیست بدهند بلکه از مال صغیر جایز نیست ورثه ای که بالغ اند می توانند برای برائت ذمه او از حصه خود بپردازند. ✍🏻 آیت الله شبیری: بدهی های میت و نیز مخارج تجهیز وی(اعم از کفن و دفن) به مقدار متعارف از ترکه میت پرداخت می شود البته احتیاط آن است که مقدار مستحب و مقدار احتیاطی کفن را از سهم صغیر بر ندارند و همچنین در این مقدار رضایت دیگر ورثه
💢 نماز با غسل جنابت احتياطی ⁉️ سؤال: اوائل سن بلوغ به خاطر جهل، غسل‌ها را به نیّت غسل جنابت انجام داده و بدون وضو نماز می‌خواندم، آیا باید نمازهای گذشته را قضا کنم؟ ✍️ پاسخ: 🔹 به طور کلی به نظر رهبری غیر از غسل جنابت، باقی غسل‌ها کفایت از وضو نمی‌کند؛ لذا هر مقدار از نمازها را که می‌دانید با غسلی که یقین به تحقق جنابت آن نداشته‌اید (و بدون وضو) خوانده‌اید، باید قضا کنید و نسبت به مقدار مشکوک، تکلیفی ندارید. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای 📎 📎 🔹 رسانه نشر احکام در شبکه های اجتماعی @ask_ahkamm