eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
481 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
✳ عدم رعایت قرائت نماز در گذشته ✳ ➖➖➖➖ 💠 نماز هایم را در ابتدا بدون قرائت صحیح خوانده ام و از وقتی فهمیده ام قرائتم را تصحیح کرده ام آیا باید قضای آن نمازها را هم بخوانم؟ در مورد قرائت می دانم که غلط بوده است وحروف را صحیح ادا نکرده ام. 💠 ✴ آیت الله خامنه ای: اگر نمازهايى که خوانده‌ايد با اعتقاد به صحيح بودن قرائت بوده، قضا ندارد. ✴ آیت الله وحید خراسانی : اگر يكى از كلمات حمد يا سوره را نداند و مقصّر باشد ، يا عمداً آن را نگويد ، يا به جاى حرفى حرف ديگر بگويد ، مثلا به جاى (ض) ، (ظ) بگويد ، يا جايى كه بايد بدون زير و زبر خوانده شود ، زير و زبر بدهد ، يا تشديد را نگويد ، نماز او باطل است. مسأله ۱۰۱۰ ـ اگر انسان كلمه اى را صحيح بداند ، و در نماز همان طور بخواند ، و بعد بفهمد غلط خوانده ، در صورتى كه در اعتقاد به صحّت قاصر بوده ، نمازش صحيح است ، و احتياط مستحبّ آن است كه دوباره نماز را بخواند ، و اگر وقت گذشته قضا نمايد ، و در صورتى كه مقصّر بوده بايد دوباره بخواند ، و اگر وقت گذشته قضا نمايد. ✴ آیت الله مکارم شیرازی : هرگاه کلمه یا تلفّظ آیه یا ذکرى را صحیح مى دانسته و مدّتى در نمازها خوانده وبعد مى فهمد غلط بوده، نمازش اعاده ندارد، هرچند احتیاط مستحب اعاده یا قضاى آن است. ✴ آیت الله سیستانی : اگر از روی جهل قصوری باشد قضا ندارد ➖➖➖➖ 📝استفتاء از سایت مراجع عظام 🍁🍂 سایت اسک احکام پایگاه تخصصی فقه و احکام 🍂🍁 https://eitaa.com/ask_ahkam
♻ غسل حیض در حال جنابت ♻ 🔹🔹🔹🔹🔹 ❇آيا در حال حيض غسل ديگري مي توان انجام داد (غسل جمعه يا غسل ميت)؟ 🔷 پاسخ: ✅ زن در حال حيض ميتواند غسلهاي مستحب را به جاي آورد و صحيح است. 🔴 ودر مورد غسلهاي واجب مانند غسل جنابت ويا غسل مس ميت نيز نظر مراجع از اين قراراست که: 👈 لازم نیست غسل جنابت را در حال حیض انجام دهد ولی اگر انجام داد نظر مراجع تقلید به شرح ذیل است 💠 همه مراجع (به جز امام خمينى و آيت الله خامنه اى): آرى، غسل جنابت در حال حيض، صحيح است و از جنابت پاك مىشود. ۱ 💠 امام خمينى ره و آيت الله خامنه اى: بنابر احتياط واجب غسل جنابت در حال حيض صحيح نيست. ۲ ➖➖➖➖➖ ۱- آيت الله مكارم، استفتاءات، ج ۱، س ۸۷؛ آيت الله فاضل، جامع المسائل، ج۱، س ۱۶۳ و آيت الله تبريزى، منهاج الصالحين، ج ۱، م ۲۳۳، احكام الحائض. ۲- آيت الله خامنهاى، اجوبة، س ۱۷۵ و امام خمينى، تعليقات على العروة، ج ۱، م ۴۳، احكام الحائض. 🍁🍂 سایت اسک احکام پایگاه تخصصی فقه و احکام 🍂🍁 https://eitaa.com/ask_ahkam
استفاده از اینترنت وای فای دیگران بدون اجازه و رضایت و راه جبران آن
دوستان گرامی، لطفا در کانال احکام روزانه مصور در پیام رسان گپ عضو بشید https://Gap.im/ask_ahkam
❇ سوال:‌ کسی که گناه کار است می تواند امام جماعت قرار بگیرد ؟ 🍂🍂🍂🍂🍂 💠 پاسخ: ✅ آیت الله خامنه ای: اگر مردم او را عادل مى دانند اشکال ندارد. گر چه احتياط در ترک است. ✅ آیت الله مکارم شیرازی: اگر ديگران آن را عادل مي دانند امامت جماعت آن شخص مانعي ندارد. ✅ آیت الله وحید خراسانی: اگر خود را عادل نمیداند نمیتواند امامت کند. ✅ آیت الله شبیری زنجانی‌: اگر کسی که گناه کرده توبه کند وعادل شود(برای تعریف عدالت و نحوه احراز آن به رساله توضیح المسائل معظم له مراجعه نمایید) می تواند امام جماعت شود. ✅ آیت الله فاضل لنکرانی: امام جماعت شرایطی دارد و اگر کسی یکی از این شرایط را نداشته باشد نمی تواند امام جماعت شود. از جمله شرایط امام جماعت آن است که عدالت داشته باشد و قرائت نمازش صحیح باشد و شرایط صحت وضو و نماز را بداند و رعایت کند. شیعه 12 امامی باشد، حلال زاده باشد و مرد باشد. بنابراین کسی که گناهکار است و گناه کرده است، نمی تواند امام جماعت شود و اگر از گناهان خود واقعا توبه کرده باشد و گناه خودرا با انجام واجبات و انجام کارهای خوب مانندتلاوت قرآن و اخلاق خوب و ترک گناه ، جبران کند و سایر شرایط امام جماعت راهم داشته باشد می تواند امام جماعت شود. ******** استفتاء از سایت مراجع عظام 💠سایت اسک احکام پاسخگوی احکام شرعی شما 👈 https://eitaa.com/ask_ahkam 💠💠💠💠💠
حکم گرفتن روزه مستحبی با داشتن روزه قضا پایگاه تخصصی فقه و احکام 🍂🍁 https://eitaa.com/ask_ahkam
✴️ کشتن حیوانات موذی از لحاظ شرعی ✴️ 🔹🔹🔹🔹 💠کشتن حیوانات موذی ازجمله مورچه، سوسک و مارمولک چه حکمی دارد؟ کشتن و یا آزار رساندن بدون قصد به آنها چطور؟ حشرات موذی که کشتن آنها جایز است کدام‌ها هستند؟ ✅پاسخ: یک قانون و حکم کلی این است که حیواناتی که اذیت نمی‌کنند و آزاری نمی‌رسانند را آزار نرسانید؛ ↙️اما این حکم کلی استثنا هم دارد. نمی‌توانیم بگوییم هیچ حیوانی را نکشید. حالا ممکن است مورچه‌های داخل خانه آزار می‌رسانند، خب اگر اذیت می‌کنند کشتن آنها اشکالی ندارد؛ اگرچه سوزاندن حیوانات نهی شده است. ♦️ درباره‌ی سوسک، مگس و مارمولک هم همین‌طور است؛ حتی ممکن است آزار و اذیت آنها ظاهری هم نباشد، اما ناقل میکروب باشند و سبب بیماری بشوند که این هم خودش یک نوع آزار است. بنابراین ازبین‌بردن حیوانات موذی اشکالی ندارد. ✳️اما اگر فردی بدون قصد کشتن، مثلاً حواسش نبود و پایش را گذاشت روی یک حیوان بی‌آزاری و آن حیوان کشته شد، او مرتکب گناه نشده است؛ اگرچه مراقبت‌کردن خوب است. ⏪اما اینکه کدامیک از حیوانات یا حشرات موذی هستند و کشتنشان جایز است برمی‌گردد به تشخیص خود افراد. این حیوانات زیاد هستند؛ چه آنهایی که آزار معمولی ظاهری متعارف می‌رسانند و چه آنهایی که آزارشان در ظاهر نیست اما ناقل بیماری و میکروب هستند. ➖➖➖➖ پاسخگوی احکام شرعی شما 👈 https://eitaa.com/ask_ahkam
آیا پول کفاره روزه را می توان به فقیر داد؟
❇ سوال: کف منزل سرامیک است و نجس شده بصورت پراکنده که امکان پاک کردن آن نیست آیا لازم است بقیه افراد خانواده را مطلع کرد چون با پای خیس بدون شک راه می روند ؟ ➖➖➖➖ ✅✅پاسخ:‌ آیت الله خامنه ای: لازم نيست. 💠 آیت الله مکارم شیرازی: چنانچه با پای خیس بر روی آن رفت و آمد می کنند بنابراحتیاط واجب باید به آنها اطلاع دهد یا آن مکان را تطهیر کند. ضمنا برای پاک کردن چنین مکانهای ابتدا عين نجاست را برطرف نماييد. اگر آب قليل است مقداري آب روي آن قسمت بريزيد بگونه اي که محل نجس شده را در برگيرد و کمي آب را حرکت دهد و بعد با دستمالي آن آب را جمع کنيد. بدين ترتيب آن قسمت پاک مي شود اما دستمال و دست و ظرفي که دستمال در آن قرار مي گيرد نجس است و اگر با آب لوله کشي بشوييد همين مقدار که آب، محل نجس شده را فرا بگيرد و کمي آب را حرکت دهد پاک مي شود. و بهتر اين است که غساله آن با دستمال و امثال آن جمع شود. آیت الله وحید خراسانی: بله باید به دیگران بگوید البته قابل پاک کردن هست. آیت الله شبیری زنجانی‌: اطلاع دادن لازم نیست و می توان با یکبار گرفتن آب متصل به لوله کشی شهری محل را پاک کرد و آب جمع شده پاک است 💠 آیت الله فاضل لنکرانی: اگر شما کف سرامیک را نجس کرده اید و نجاست آن ممکن است به خوردنی و آشامیدنی سرایت کند یا به بدن و لباس شما سرایت می کند باید بقیه افراد خانواده را خبر کنید یا آن را تطهیر کنید، اگر عین نجاست روی سرامیک ها نباشد، آب شیلنگ متصل به لوله کشی منزل را روی جاهایی که نجس است بگیرید که آب متصل به کر روی جاهایی که نجس است جاری شود پاک می شود وآبی که می ماند پاک است و می توانید آب آن را باظرف و امثال آن جمع کنید و دور بریزید یا فرش روی سرامیک های نجس بیندازید که از سرایت نجاست به جاهای دیگر جلو گیری کند. ******** استفتاء از سایت مراجع عظام 🍁🍂 سایت اسک احکام پایگاه تخصصی فقه و احکام 🍂🍁 https://eitaa.com/ask_ahkam
◀️ در پیامبر و عدم تحریف قرآن ❓ سوال: آیا کسی که در عصمت پیامبر و ائمه علیهم السلام و عدم تحریف قرآن شک دارد، کافر است؟ ✅ ‌پاسخ: ⬇️⬇️ ✳️ امام خامنه ای: کسی که ضروری دین را منکر شود در صورتی كه منكر شدن آن، به انكار خدا يا پيغمبر برگردد مرتد است. [1] ✳️ آیت الله مکارم: با توجه به این که برخی فرقه های مسلمین عصمت پیامبر صلی الله علیه و آله را قبول ندارند بنابرین چنین شخصی مسلمان محسوب می شود. اما کسی که ضروری دین اسلام یعنی چیزی را که همه مسلمانان می دانند (مانند معاد روز قیامت و واجب بودن نماز و روزه و امثال آن) را منکر شود، چنانچه ضروری بودن آن را بداند، کافر است و اگر در ضروری بودن آن شک دارد کافر نیست. [2] ✳️ آیت الله سیستانی: كافر نيست. [3] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: هرچند انحراف و گمراهی است ولی صرف شک در تحریف قرآن موجب کفر نیست بله انکار عصمت در دریافت و تبلیغ احکام نبی گرامی صلی الله علیه و آله و سلم موجب کفر است. [4] ✳️ آیت الله فاضل: کسی که خدا و پیامبر و قرآن و دین و قیامت را قبول دارد ولی عصمت پیامبر و امامان معصوم را قبول ندارند هرچند از مسیر حق به انحراف رفته و نظرش باطل است، لیکن کافر حساب نمی شود. [5] ================== ✅‌ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: JpZZ9gRQwA. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9512210095. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 588257. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 39615. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503683. ✳️ https://eitaa.com/ask_ahkam
در کدام موارد، روزه در سفر صحیح است؟
💰پرداخت ماکارونی بعنوان کفاره روزه 🍝 ‼️ آیا میشود برای کفاره بجای ۷۵۰ گرم گندم ۷۵۰ گرم ماکارونی به فقیر بدهیم ؟ 💠 آیت الله خامنه ای: اشکال ندارد. 💠 آیت الله مکارم شیرازی: با توجه به اینکه غذای یک نفر را می توان با آن تامین کرد مانعی ندارد.(نظر جدید معظم له) 💠 آیت الله وحید : اشکالی ندارد. 💠 آیت الله شبیری:‌ واجب است حدودا 900 گرم پرداخت شود و هر طعامی بدهد کافی است اما احتیاط مستحب آن است که تنها گندم 🌾 یا جو یا آرد آن داده شود. ⚠️ در مورد مقدار مد و جنس طعام تفاوتی میان کفاره تاخیر و عمدی نیست. 💠 ایت الله سیستانی: اشکال ندارد 💠 آیت الله فاضل : ماکارونی به تنهایی طعام گفته نمی شود لذا دادن 750 گرم ماکارونی یا 900 گرم آن به تنهایی کفایت نمی‌کند بلی اگر ماکارونی را بپزید و مخلفات مثل روغن و امثال آن در آن اضافه کنید 🍝 و با ماکارونی فقیر را سیر طعام کنید کفایت می‌کند یاهمراه با 750 گرم ماکارونی مخلفات آن را نیز ضمیمه کنیداشکال ندارد. —---------— 💻 استفتاء‌از سایت مراجع ➖➖➖➖➖ پایگاه تخصصی فقه و احکام 🍂🍁 https://eitaa.com/ask_ahkam
💠 حکم روزه بیمار 💠 🔺🔺🔺🔺 ❇️ روزه بيمار در صورتى كه ضرر داشته باشد ( چه موجب شود بيمارى زياد شود ، يا مدت درمان را طولانى كند ، يا درد را تشديد نمايد) صحيح نيست ✴️ البته در همه آنها باید ضرر به مقداری باشد كه معمولا قابل تحمل نیست، ↙️ فرقى نيست بين اينكه يقين به ضرر داشته باشد يا گمان به آن, بلكه حتى اگر احتمال ضرر بدهد (البته اين احتمال باید به نحوى باشد كه موجب ترس شود واين ترس ِ ضرر بر اساس موجبات عقلايى باشد) ، ✴️ تفاوتی نمیکند این تشخیص را خودش متوجه شود یا با سؤال از پزشک یا شخص دیگری به دست آورد. ❇️ بيمار باید بعد از بهبودی ، آن روز را قضا کند وکفاره بر او واجب نيست ، ❎ اما اگر بيمارى تا ماه رمضان سال بعد ادامه داشت قضا از او ساقط مى گردد و بايد براى هر یک روز ۷۵۰ گرم نان يا گندم وامثال آن را به يک فقير فديه بدهد . 🍁🍂 سایت اسک احکام پایگاه تخصصی فقه و احکام ➖➖➖➖➖ پایگاه تخصصی فقه و احکام 🍂🍁 https://eitaa.com/ask_ahkam
چگونه برای روزه ماه رمضان نیت کنیم؟
❇ آیا فرو بردن خلط روزه را باطل می کند؟ ❇ 🔺🔺🔺🔺 همه مراجع (به جز سیستانی و بهجت): فرو بردن خلط (چنانچه به فضای دهان نیامده باشد) اشکالی ندارد, ولی اگر به فضای دهان برسد احتیاط واجب ان است که فرو نبرد. آیت الله بهجت: فرو بردن خلط (اگر در حال غیر روزه امری عادی باشد و به فضای دهان نیز نیامده باشد) اشکال ندارد, ولی اگر به فضای دهان برسد احتیاط واجب آن است که فرو نبرد. آیت الله سیستانی: فرو بردن خلط (چنانچه به فضای دهان نیامده باشد) اشکال ندارد, ولی اگر به فضای دهان برسد احتیاط مستحب آن است که فرو نبرد. ❇ تبصره. مرز فضای دهان و حلق, مخرج حرف (خ) می باشد. ➖➖ ➖➖ 🍂🍁سایت اسک احکام پایگاه تخصصی فقه و احکام www.askahkam.ir 🍂 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔞 🔞 🔞 ⛔️ حکم فکر و خیال شهوانی برای روزه دار ⛔️ ⁉️سوال: آیا فکر و خیال شهوانی روزه را باطل می کند؟ 🔰 پاسخ: ✍ امام (ره): اگر برای کسی فکر و خیال شهوانی پیش آید، ولی از بیرون آمدن منی جلوگیری کند، روزه اش باطل نمی شود. [1] ✍ آیات عظام بهجت، سبحانی، سیستانی، صافی و مکارم: 👈 در صورتی که با این کار قصد بیرون آمدن منی نداشته باشد، روزه اش باطل نمی شود و اگر چنین قصدی داشته باشد، هر چند منی بیرون نیاید، روزه باطل می شود. [2] ✍ آیت الله سیستانی: اگر دوباره نیت روزه نکند، روزه اش باطل است و اگر نیت روزه کند باید بنابر احتیاط لازم روزه را تمام کند و سپس قضای آن را به جا آورد. ✍ آیت الله خامنه ای: اگر با این کار قصد بیرون آمدن منی داشته باشد، هر چند مرتکب آن نشود، صحت روزه او محل اشکال است و احتیاط واجب آن است که روزه را تمام کند و بعدا آن را قضا نماید. [3] —---------- 📚 منبع: [1]. امام، توضیح المسائل، م 1594. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1594؛ بهجت: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل،‌ م 1513. [3]. خامنه ای، سایت، استفتائات جدید،‌ روزه و اجوبه الاستفتائات، س 758. ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام https://eitaa.com/ask_ahkam
☘🍁☘🍁☘🍁☘ ❇️ حکم مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در حال روزه ❇️ ⁉️ سوال: آیا مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در حال روزه اشکال دارد؟ ✅ پاسخ: ✍ همه مراجع: 😌 مسواک زدن با خمیر دندان در حال روزه اشکال ندارد، ولی باید از فرو رفتن آب دهان جلوگیری شود و دهان را بعد از آن بشوید. [1] ↙️ استفاده روزه دار از نخ دندان – که ماده فلوراید و طعم نعنا دارد – اگر آب دهان را فرو نبرد، اشکال ندارد. [2] —------------------ 📘 منبع: [1]. امام، استفتائات، ج1،‌ روزه، س 11 و تحریرالوسیله، ج1، القول فیما یکره اللصائم ارتکابه، ص 526، م 2؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج2، (المفطرات)، قبل از م 1، الثانی؛ بهجت، استفتائات، ج2، س 2801 و استفتا؛ سبحانی: استفتا؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1 فم 1004 و العروه الوثقی مع تعلیقه، ج2، (المفطرات)، قبل از م1، الثانی؛ صافی، هدایه العباد، ج1، کتاب الصوم، م 1317؛ مکارم، استفتائات جدید، ج3، س 294. [2]. امام، بهجت، سبحانی، سیستانی، صافی، مکارم: استفتا؛ خامنه ای، سایت، استفتائات جدید، احکام روزه (مبطلات روزه). ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام https://eitaa.com/ask_ahkam
🌐 🌐 ❓ سؤال: حکم آرایش کردن برای شخص روزه دار چگونه است؟ 💠 پاسخ: ⬇️⬇️ ⬅️ آرایش صورت، برای خانم ها در صورتی که در معرض دید نامحرم قرار گیرند جایز نیست، فرقی نمی کند در حال روزه باشند یا خیر. اما در هر حال آرایش کردن روزه را باطل نمىکند؛ مگر آنکه رژ لب، وارد دهان شده و فرو داده شود. ✅ سرمه کشیدن به چشمها برای روزه دار اشکالی ندارد. فقط اگر مزه یا بوی آن به حلق برسد کراهت دارد. 🌐 منبع: √ العروه الوثقى، احکام المفطرات، فصل 4 و 5. 🌐 https://eitaa.com/ask_ahkam
پاکی بعد از اذن صبح
دوستان گرامی، لطفا در کانال احکام روزانه مصور در پیام رسان گپ عضو بشید https://Gap.im/ask_ahkam
🚿 🚿 🚿 ♻️ حکم روزه در صورت فراموشی غسل 💎سوال(1): حکم روزه کسی که غسل جنابت را در ماه رمضان فراموش کرده است، چیست؟ ✅ پاسخ: ✍ همه مراجع: اگر کسی غسل جنابت را در ماه رمضان فراموش کند و پس از چند روز به یاد آورد باید روزه و نمازهای آن چند روز را قضا کند، ولی روزه هایش کفاره ندارد. آیت الله شبیری زنجانی: اگر در ماه رمضان یادش بیاید قضا واجب نیست[1] 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 🎈سوال(2): اگر کسی شب جنب شود، ولی غسل را فراموش کند و در روز به یادش بیاید، آیا روزه اش باطل است؟ ✅ پاسخ: ✍ همه مراجع: آری، روزه باطل ❌می شود، و باید تا افطار از خوردن، آشامیدن و مبطلات دیگر پرهیز کند و بعدا قضای آن را به جا آورد، ولی کفاره بر او واجب نیست. [2] —---------------- 📎منبع: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1622؛ امام، تحریر الوسیله، ج1، القول فیما یترتب علی الافطار، ص 530، م 12؛ بهجت، وسیله النجاه، ج1، م 1089؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1541؛ سیستانی، منهاح الصالحین، ح1، م 988؛ صافی، هدایه العباد، ج1، کتاب الصوم، م 1283. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1619؛ همه مراجع: استفتا. ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام https://eitaa.com/ask_ahkam
✴️ اذن و اجازه شوهر در روزه های قضا ✴️ 🔺🔺🔺🔺🔺🔺 ❓ سوال : آیا زن برای گرفتن روزه قضا باید اجازه از شوهرش بگیره ؟ مثلا روزه های سال گذشته را بخواد بگیره و من اجازه ندم 🔻🔻🔻🔻🔻 💠 آیت الله خامنه ای : در انجام واجبات اجازه همسر شرط نیست و قضای روزه هم از واجبات می باشد. و شوهر هم نمی تواند او را این کار منع کند. 💠 آیت الله وحید خراسانی : گرفتن روزه ی قضاء واجب است و ربطی به شوهر ندارد و اجازه ی شوهر لازم نیست. 💠 آیت الله مکارم شیرازی : در روزه ماه مبارک رمضان و روزه هاي قضايي که وقت آن کم است(مثلا 10 روزه قضا از رمضان گذشته مانده و 10 روز نيز تا رمضان فرصت دارد) نيازي به اجازه شوهر نيست و بايد روزه بگيرد. ولي در روزه هاي نذر، مستحبي و روزه هاي قضايي که تا ماه رمضان وقت کافي دارد و روزه گرفتن مزاحم حقوق شوهر مي شود بايد از شوهر اجازه بگيرد. البته در قضاي روزه رمضان که وقت کافي دارد اگر بدون اطلاع شوهر روزه گرفت و بعد از اذان ظهر شوهر تقاضاي تمکين و مانند آن نمود زن بايد روزه خود را ادامه دهد. 💠 آیت الله سیستانی : باید در اوقاتی بگیرد که مزاحم حق شوهر نباشد. 💠 آیت الله شبیری زنجانی: اگر وقت روزه تنگ نشده بنابر احتیاط اجازه لازم است. آیت الله فاضل : گرفتن روزه قضا برزن واجب است و شوهر حق ندارد از انجام واجبات زن جلوگیری کند، منتها اگر شوهر نیاز شدید به مسائل جنسی داشته باشد و وقت گرفتن روزه قضا برای زن زیاد باشد در این صورت می تواند درآن زمان خاص زن را از روزه گرفتن منع کند و یک روز دیگر قضای آن را بگیرد، در غیراین صورت حق منع زن را از روزه قضا ندارد. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 استفتاء‌از سایت مراجع ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ كانال تخصصی فقه و احکام در تلگرام https://eitaa.com/ask_ahkam
🔴 🔷 قطع خون حیض قبل از ظهر و لزوم نیت روزه 🔷 ❓ سوال: خانمی با دیدن خون حیض در وقت آن و یا در غیر آن - که البته همراه صفات بوده و به حیض بودن آن یقین داشته است - نیت روزه نمی کند و وارد صبح می شود؛ و لکن قبل از ظهر خون او قطع می شود؛ اگر این خانم نیت روزه کند و روزه بگیرد، آیا روزه اش صحیح است؟ ✅ پاسخ: ⬇️⬇️ ◀️ آیت الله خامنه ای: اگر کاری که روزه را باطل می کند انجام نداده باشد، بنابر احتیاط واجب باید نیت روزه کند و روزه بگیرد و بعدا آن را قضا کند. ◀️ آیت الله زنجانی: اگر سه شبانه روز در مجموع خون می بیند، حیض است و روزه امساک ندارد و الا در ماه رمضان باید بقیه روز را امساک کند و احتیاط نیت روزه کند، ولی بعدا آن را قضا کند. ◀️ آیت الله مکارم: صحیح نیست و باید قضا کند. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ منبع: ⬇️⬇️ ◀️ کتاب جامع احکام نموداری، اسماعیل زارعی نصرالله پور، احکام روزه، ص 318؛ استفتاء کتبی در مرکز ملی پاسخگویی: رهبری: ش 564679؛ زنجانی: ش 19153؛ مکارم: ش 603155. ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام در ایتا ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
جلوگیری از عادت ماهیانه
🔶 همزمان با شروع ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔴 سوال: آيا با شروع اذان مغرب، افطار روزه جايز است؟ 🔷 پاسخ: 👇👇 ➖ اگر روزه دار يقين دارد با شروع اذان، وقت داخل شده، افطار هم زمان با شروع اذان اشكال ندارد و اگر شك يا گمان داريد، افطار روزه جايز نيست. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔷 منبع: 👇 ➖ توضيح المسائل مراجع، م 742. 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam