✳️ #وجوهات_شرعيه_زن
❓ سؤال: آيا بدهى هاى شرعى زن از قبيل كفّاره، خمس، رد مظالم و.. بر عهده شوهر است؟
✅ پاسخ: 👇👇
➖ خير، پرداخت اين نوع بدهى ها، بر شوهر واجب نيست و اگر زن مال دارد، بايد خودش بدهد. در غير اين صورت، تكليفى ندارد.
✅ منهاج آیت الله سیستانی، ، ج 3، م 428
🌿🔻🌿🔻🌿🔻🌿🔻🌿
✅ http://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 میزان تبخیر در صورت اضافه کردن آب به آب انگور
❓ سؤال: اگر روی 2 لیتر آب انگور یک لیتر آب ریخته شود، برای حلال و پاک شدن تبخیر دو سوم کل کافی است یا باید این مقدار از حجم آب انگور کم شود؟
🔆 امام خامنه ای: در فرض سؤال اگر دو سوم مجموع بخار شود، کفایت می کند. [1]
🍃🌺 آیت الله مکارم: ثلثان شدن مجموع آن موجب حلیت آن نیست بلکه تنها در صورتی که دوسوم آب انگور و بدون محاسبه آبی که بعدا به آن اضافه شده، تبخیر شود باقیمانده حلال می شود. [2]
🍃🌺 آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سوال که یک لیتر آب در دو لیتر آب انگور عرفاً مستهلک نمی شود، با جوش آمدن مجموع آب انگور و آب مخلوط شده بنابر احتیاط نجس می شود و دیگر امکان تطهیر آن با کم شدن دوسوم وجود ندارد. [3]
🍃🌺 آیت الله وحید: آب انگورِ جوشیده به آتش نجس نیست خوردنش حرام است و اگر از مجموعِ آب انگور دو سوم بجوشد خوردنش حلال است و چنانچه چیزِ دیگری با آن، مخلوط شود باید از مجموعِ کل، دو سوم بجوشد. [4]
🍃🌺 آیت الله فاضل: اگر آب انگور به خودی خود یا در اثر آتش جوش بیاید خوردنش حرام می شود ولی نجس نیست. لیکن اگر دو لیتر آب انگور باشد و یک لیتر آب خالص به آن اضافه شود که مجموعا سه لیتر می شود، و آن را بجوشانید و دو لیتر آن در اثر جوشاندن تبدیل به بخار شود و یک لیتر آن بماند حلال می شود. چون هرچند آب خالص با آب انگور مخلوط شده شده است ولی در اثر جوشاندن دو لیتر آن تبخیر شده و الآن هم یک لیتر باقی مانده آب انگور و آب خالص باهم مانده است و خوردنش حلال است. [5]
🔷🔻🔷🔻🔷🔻🔷🔻🔷
🔷🔻پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 8766114964d2f35741024e2cea60da72.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9505160040.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 32459.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید؛ شماره سوال: 22314.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501545.
🍃🌺 رسانه تخصصی فقه واحکام
🔷 http://eitaa.com/ask_ahkam
💠 حکم سود 💶 بانکی از نظر مراجع عظام 💠
➖➖➖➖➖
✍🏻 آیت الله خامنه ای: عمليات بانكى که بانکها بر اساس قوانين مصوّب مجلس شوراى اسلامى و مورد تأييد شوراى محترم نگهبان، انجام مىدهند، بىاشكال است.✅
✍🏻 آیت الله شبیری: اگر بر اساس عقود شرعیه پرداخت شود اشکال ندارد شما می توانید بانک را وکیل در اجرای قرارداد شرعی کنید و اگر احتمال بدهیدبانک طبق آن عمل می کند سود گرفته شده حلال است.✅
✍🏻 آیت الله وحید خراسانی: به نظر معظم له چنانچه سپرده گذاری دراین بانک ها به شرط فایده و سود باشد ربا 😨و حرام 📛است و اگر شرط سود نشود و خود را طلب کار سود ندانید - اگرچه بانک به شما سود بدهد - گذاشتن پول نزد بانک جایز است.و اگر به شما سود دادند بنابراحتیاط واجب یک پنجم آن سود را به نیت ما فی الذمه به سادات فقیر بدهید و بقیه سود ازمنافع آن سال است که اگر در مؤونه آن سال صرف نشود باید خمس آن را بپردازید. و اصل پول هم بعد از گذشتن سال متعلق خمس است .
✍🏻 آیت الله مکارم : با توجه به اين که بانک ها طبق قوانين و مقررات حکومت اسلامي موظف به رعايت قراردادها و عقود شرعيه (از قبيل مضاربه و شرکت و مانند آن) هستند دريافت سود 💸 سپرده از آنها مانعي ندارد.
✍🏻 آیت الله سیستانی: بانک بر دو قسم است سود بانکهای دولتی به شرطی که سپرده گذار شرط سود نکند و نصف آن را به فقیر متدین بدهد صحیح است. ✅
🌀در مورد بانکهای خصوصی 🏬سود صحیح نیست مگر اینکه معامله شرعى صحيح با رعايت شرايط باشد و احتمال بدهند که بانک طبق قرارداد با مبلغ سپرده معامله شرعى انجام مى دهد در این صورت سود حلال است و نیاز به دادن نصف آن به فقیر نیست.
✍🏻 آیت الله صافی: اگر پول را بر مبنای یکی از عقود شرعی مثل مضاربه و مشارکت و... در اختیار مؤسسه میگذارند، با رعایت شرایط شرعی معامله، گرفتن سود اشکال ندارد. همچنین است اگر مؤسسه را وکیل کنند که با سپرده ایشان معاملات مشروع انجام دهد و قسمتی از سود را به عنوان حق الوکاله بردارد و بقیه را به سپرده گذار بدهد، امّا اگر به شرط گرفتن سود به مؤسسه، قرض میدهد، ربا و حرام است.⛔️
💻 استفتا از سایت مراجع
#احکام_معاملات_بانکها
#احکام_سود_بانکی_ربا
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 @ask_ahkam
🍃🌺🌿🍃🌺🌿🍃🌺🌿🍃🌺🌿
🌺🍃🌺 «ولادت با سعادت
حضرت زینب سلام الله علیها
مبارکباد» 🌺🍃🌺
🍃🌺 @ask_ahkam
هدایت شده از 🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
⁉️ #سوال_مسابقه 49 👇
حکم نماز خواندن با بدن یا لباسی که به اندازه کمی و یا کمتر از بند انگشت اشاره به خون نجس شده باشد:
گزینه 1⃣: در هر شرایطی معیار طهارت بدن و لباس است.
گزینه 2⃣: بهتر است نمازگزار با بدن و لباسی کاملا پاک نماز بخواند.
گزینه 3⃣: در صورتی که با چیزی دیگری مثل آب مخلوط نشده باشد می تواند نماز بخواند.
گزینه 4⃣: اگر با چیزی دیگری مثل آب مخلوط شده باشد می تواند هم نماز بخواند.
.
.
.
📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫
⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه ،21 دی ۹۷⏱
🎁 به دو یا سه نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁
☑️ کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
💻 بازی کلش و خرید و فروش اکانت آن
🔻 #بازی_کلش
🔻 #خریدوفروش
〰🔻〰🔻〰🔻〰
❓سوال: بازی و خرید و فروش کلش چه حکمی دارد؟
✳️ پاسخ: 👇👇
✳️ امام خامنه ای: بهطور کلى بازى با هر چيزى که مکلّف تشخيص دهد از آلات قمار است و يا در آن شرط بندى شود، به هيچ وجه، جايز نيست. [1]
✳️ آیت الله مکارم: در صورتي که داراي محتواي فاسدي نباشد به خودي خود اشکال ندارد. [2]
✳️ آیت الله سیستانی: اگر از الات قمار نباشد اشكال ندارد. [3]
✳️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر اعتباری که برنده به دست می آورد قابل خرید و فروش باشد (ولو برنده نخواهد آن را بفروشد) بازی مذکور حرام است و خرید و فروش اکانت آن هم جایز نیست. [4]
✳️ آیت الله فاضل: اگر عرفا حقی ایجاد شود و از مصادیق قمار محسوب نشود اشکالی ندارد. [5]
〰〰〰〰〰〰〰
🔻 پی نوشت: 👇👇
[1]. پايگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، اجوبه الاستفتائات، آلات قمار، شماره 1122.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9505170017.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 521750.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 32483.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501554.
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
🔹☘🔹☘🔹☘🔹☘🔹
🔷 #نماز_قضا_والدین
🔷 #پسر_بزرگ
_______________________
❓سؤال: اگر پسر بزرگ خودش قضای نماز و #روزه داشته باشد و قضای نماز و روزه پدر هم برآن اضافه گردد، کدام یک مقدّم است؟
✅ پاسخ: 👇👇
🔷 در این صورت #مخیّر است، و شروع به انجام هر کدام کند، صحیح است.
1⃣ بر پسر بزرگتر واجب است که نمازهایی که از پدر و مادرش فوت شده و از روی طغیان و نافرمانی نبوده، بعد از مرگ آنها به جا آورد، بلکه اگر از روی طغیان و نافرمانی هم ترک کرده باشد بنابر احتیاط مستحب باید به همین طور عمل کند.
2⃣ اگر پدر یا مادری اصلاً نماز نخوانده باشد بنابر احتیاط واجب در این صورت هم قضای نمازها بر پسر بزرگتر واجب است.
_________________________
✅ پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری leader.ir
🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام
🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
☘🔹☘🔹☘🔹☘🔹☘
🍀 #نماز_خواندن در #رستورانهای_بین_راهی
❓ سوال: در #جاده ها رستورانهایی وجود دارد که در کنار آن ها مکان هایی برای خواندن نماز قرار دارد، اگر کسی در آن رستوران #غذا نخورد، آیا جایز است در آن مکان ها نماز بخواند یا این که ابتدا باید اجازه بگیرد؟
_____________________
☘🔹 پاسخ: 👇👇
«اگر احتمال دهد #نماز_خانه #ملک_صاحب رستوران است و استفاده از آن مخصوص کسانی است که در آن رستوران غذا می خورند، باید #اجازه بگیرد.»
_____________________
✅ پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری leader.ir
🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام
🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
〰🔻〰🔻〰🔻〰🔻〰
♦️ حکم خرید وسایل در معرض فروش مسجد توسط هیأت امنا
♦️ #فروش_وسایل_مسجد
♦️ #هیات_امنا
❓سؤال: آیا خرید وسایلی مانند بخاری قدیمی که هیئت امنای مساجد می فروشند اشکال دارد؟
🔆 امام خامنه ای: اگر حق فروش داشته باشند خرید آن فی نفسه مانعی ندارد. [1]
✳️ آیت الله مکارم: در صورتي که در حال و آينده به هيچ وجه قابل استفاده نباشد مي توان آن خرید فروش کرد. [2]
✳️ آیت الله سیستانی: اشكال ندارد. [3]
✳️ آیت الله شبیری زنجانی: در صورتی که به هیچ عنوان حتی در مسجدی دیگر قابل استفاده نباشد می توانند بفروشند و پول آن را صرف همان مسجد کنند. [4]
✳️ آیت الله وحید: این وسائل #وقف است و #معامله چيزى كه وقف شده باطل است، ولى اگر به طورى #خراب شود يا در معرض خرابى باشد كه نتوانند استفاده اى را كه مال براى آن وقف شده از آن ببرند ـ مثلا حصير مسجد به طورى پاره شود كه نتوانند روى آن نماز بخوانند ـ فروش آن اشكال ندارد و در صورتى كه ممكن باشد، بايد عوض آن را در همان مسجد به مصرفى برسانند كه به غرض واقف نزديك تر باشد و در هر حال تصرّف در وقف به فروش و همچنين تصرّف در عوض آن بايد توسّط متولّى و در صورت نبودن او به اذن حاكم شرع باشد. [5]
〰🔻〰🔻〰🔻〰🔻〰
♦️ پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 497027.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9309210057.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 273170.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 10052.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید؛ شماره سوال: 1373.
〰〰〰〰〰〰〰〰
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
♦️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🔻〰🔻〰🔻〰🔻
❓ آیا بر مرد واجب است که احکام مورد نیاز زن را به او یاد دهد؟
✅ پاسخ ☝️☝️
🔻〰🔻〰🔻〰🔻
♦️ @ask_ahkam
⁉️ تکلیف روزه زن در صورت نزدیکی با اکراه شوهر قبل از اذان صبح
❓ سؤال: شوهر من متاسفانه #روزه نمی گیرد و #نزدیک_اذان_صبح به #اجبار و بدون رضایت من با من نزدیکی کردند و فرصت #غسل یا #تیمم نداشتم، تکلیف روزه من چیست؟
〰🔹〰🔹〰🔹〰🔹〰
♻️ پاسخ: ⬇️⬇️
✳️ امام خامنه ای: اگر با #اجباری که شما را #بی_اراده کرده #جماع انجام گیرد روزه شما باطل نمی شود و قضا و کفاره و #تعزیر برای #مرد ثابت است؛ ولی اگر با #اکراه ولی از روی اراده جماع صورت گرفته روزه شما باطل است و علاوه بر قضا، کفاره هم واجب است. [1]
✳️ آیت الله مکارم: در فرض سوال، اگر #اختیاری نداشته اید و از روی #عمد نبوده، روزه شما صحیح است ولی لازم است برای #نماز غسل نمایید. [2]
✳️ آیت الله سیستانی: در #تنگی_وقت #وظیفه شما تیمم بوده و روزه صحیح است. و بعدا غسل کنید البته اگر در گذشته قبل از دخول فجر بیدار بوده و یقین داشتيد که تیمم در ضیق وقت بر شما واجب نیست روزه صحیح است [3]
✳️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر قادر بر غسل یا تیمم نبوده اید روزه صحیح است. [4]
✳️ آیت الله وحید: اگر اختیار را از شما گرفته و به زور باشما نزدیکی کرده و شما تا آخر بی اختیار و ناراضی بودید #یک_روز قضاء بگیرید و امروز هم افطار نکنید. [5]
✳️ آیت الله فاضل: اگر #شوهر قبل از اذان صبح به زور با شما نزدیکی کرده و قبل از اذان صبح در وقتی از نزدیکی کردن دست برداشته که شما فرصت غسل و نیز فرصت تیمم کردن نداشتید، روزه شما صحیح است، لیکن برای نماز صبح غسل جنابت کنید. [6]
〰🔹〰🔹〰🔹〰🔹〰
🔷 پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پايگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، شماره استفتاء: 85f4efb58f6e5fc2ce32deeb5804ac0a .
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9504030096.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 521750.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 30898.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 20833.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501041.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
💻 https://eitaa.com/ask_ahkam
♦️ #تاول_زدن_دست #هنگام_کار
❓ سؤال: کسی که به سبب #شغلش دستانش تاول می زند، آیا #ضرر وارد کردن به #بدن حساب شده و دینی بر #گردنش می باشد؟
♦️ پاسخ: 🔻🔻
✳️ آیت الله مکارم: تا چائی که ممکن است باید مراقبت نماید که ضرر خاصی متوجه او نشود، مثلا از #دستکش و مانند آن استفاده نماید و بیش از آن وظیفه ای ندارد. [1]
✳️ آیت الله سیستانی: چيزى بر او نيست. [2]
✳️ آیت الله شبیری زنجانی: جائز است و معصیت نکرده است. [3]
✳️ آیت الله فاضل: اگر کسی برای به دست آوردن #روزی_حلال کار کند و در اثر کار کردن دستانش تاول بزند نه تنها دینی برگردنش نیست، بلکه خداوند ثواب #جهاد در راه خدا را برایش می نویسد. [4]
🔺••••🔻••••🔺••••🔻••••🔺
♦️ پی نوشت: 🔻🔻
[1]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9505170017.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 521750.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 32483.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501553.
•••••••••••••••••••••••••••
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
💻 https://eitaa.com/ask_ahkam
◀️ نماز میت کسی که خودکشی کرده یا مرتکب گناه شده
⬅️❌ #گناه_خودکشی
_______________
❓ سؤال: در نماز میتی که خودکشی کرده یا می دانیم مرتکب گناه #عمدی یا #سهوی شده، باید عبارت «انا لا نعلم منه الا خیرا» گفته شود یا خیر؟
✅ پاسخ: ⬇️⬇️
✳️ امام خامنه ای: گفتن آن مطلقاً اشکالی ندارد. [1]
✳️ آیت الله مکارم: گفتن این جمله نسبت به کسی که مرتکب گناه یا گناهانی شده اشکالی ندارد زیرا منظور از خیر، ایمان است. [2]
✳️ آیت الله سیستانی: منظور از نظر عقيده است. [3]
✳️ آیت الله شبیری زنجانی: در صورتی که علم به فسق او دارند این جمله را نگویند. [4]
✳️ آیت الله وحید: گفتن این عبارت برای هیچ میّتی واجب نیست. [5]
✳️ آیت الله فاضل: منظور از کلمه خیر در جمله «اللهم انا لا نعلم منه الا خیرا» #اعتقاد صحیح یعنی اعتقاد به #خدا و #پیامبر و #ولایت است. بنابر این گفتن این جمله برای میّت شیعه، هرچند گناهکار باشد، برای امام وماموم در #نماز_میّت اشکال ندارد. [6]
____________
پی نوشت: ⬇️⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: be3362e5e713986b789e4c9fbcc5a47c.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9503070058.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 483833.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 30302.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید؛ شماره سوال: 19564.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500647.
________________
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 #کسر_قسط و #بدهی_قبل از #پرداخت_خمس
❓ سوال: با فرا رسیدن #سال_خمسی، در صورتی که #قسط_بانکی یا بدهی دیگری داشته باشیم، می توان هزینه قسط یا بدهی را قبل از پرداخت خمس، کسر نمود؟
✅ پاسخ: 👇👇
🔷 امام خامنه ای: بدهی اعم از اینکه بر اثر قرض گرفتن باشد و یا بر اثر خرید #نسیه یا #وام اگر به خاطر #تأمین_مخارج سالانه زندگی همان سال درآمد باشد اگر بخواهد پرداخت نماید از درآمد سال کسر می شود ولی اگر برای بدهیهای سالهای قبل باشد هر چند مصرف در آمد سالانه برای پرداخت آن جایز است ولی اگر تا پایان سال پرداخت نشود از درآمد سالانه استثنا نمی شود. [1]
🔷 آیت الله مکارم: در فرض سوال می توانید ابتدا اقساط خود را پرداخت نموده و بعد خمس خود را محاسبه و پرداخت نمایید. [2]
🔷آیت الله سیستانی: زودتر و قبل از رسیدن سر سال خمسی، قسط را ادا کنید. [3]
〰〰〰〰〰〰
🔷 پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: A564EwqS4fQ.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9605080001.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 644268.
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 نماز مسافر پس از رسیدن به وطن بعد از نیمه شب
❓ سؤال: اگر #مسافر بعد از نیمه شب به #وطن برگردد، آیا باید #نماز_عشاء را به صورت #تمام و به نیت #قضا بخواند؟
✅ پاسخ: ⬇⬇
✳️ امام خامنه ای: بنابر احتیاط نماز مغرب به نیت #ما_فى_الذمه خوانده می شود و اما نماز عشاء به صورت جمع میان #قصر(شکسته) به نیت قضا و تمام به نیت ادا خوانده می شود. [1]
✳️ آیت الله مکارم: هنگام مغرب وقت نماز مغرب و عشا وارد مي شود و تا نيمه شب ادامه دارد، مغرب زماني است که قرص آفتاب در افق پنهان شود و احتياط مستحب آن است که صبر کند تا سرخي طرف مشرق که بعد از غروب آفتاب پيدا مي شود از بالاي سر بگذرد و به طرف مغرب برگردد. هرگاه عمدا نماز مغرب و عشا را تا نصف شب نخواند وقت آن گذشته و بايد قضا کند، اما اگر به واسطه عذري نخوانده باشد بايد تا قبل از نماز صبح به جا آورد و نماز او ادا است، ولی در فرض سوال که به وطنش رسیده است نمازش کامل است نه #شکسته. [2]
✳️ آیت الله سیستانی: اگر در سفر نصف شب شده است، احتياطا جمع كند. [3]
✳️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر بدون عذر نماز نخوانده، باید نمازش را شکسته و به نیت قضا بخواند اما اگر به واسطه عذری مثل خواب یا فراموشی نخوانده، نمازش را تمام و به نیت ادا بخواند و در این فرض، احتیاط مستحب آن است که یک نماز شکسته به نیت قضا و یک نماز تمام به نیت ادا بخواند. [4]
✳️ آیت الله فاضل: اگر مسافر نماز را در سفر نخوانده و بعد از نصف شب به وطن رسیده باشد:
1. در صورتی که می توانسته در بین راه بعد از اذان مغرب نماز مغرب و عشا را تا قبل از نصف شب بخواند و نخوانده، باید قضای نماز عشاء را شکسته بجا آورد.
2. اگر به واسطه عذرى نتوانسته نماز مغرب يا نماز عشا را در سفر تا نصف شب بخواند بعد از نصف شب بنابر احتياط واجب بايد تا قبل از اذان صبح بدون اينكه نيّت ادا و قضا كند نماز عشا را به صورت تمام بخواند. [5]
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔷 پی نوشت: ⬇⬇
[1]. پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، نماز مسافر.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9505170017.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 521750.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 32483.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501552.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
☑ https://eitaa.com/ask_ahkam
📡📡
🙆🏻 بیرون بودن چند تار مو 🙆🏻
⁉️سوال: آیا بیرون گذاشتن مقداری از مو، به طوری که تحریک کننده نباشد، اشکال دارد؟
پاسخ:
✅بیرون گذاشتن موی سر (حتی به مقدار چند تار مو) از چادر یا روسری در انظار عمومی و دید نامحرم، حرام است. در حرمت نگاه به موی زن فرقی بین تمام یا قسمتی از آن وجود ندارد و بر زنان مسلمان واجب است تمام موهای سر را از نامحرم بپوشانند و مواظب باشند از زنان غیر مسلمان و بی بند و بار پیروی نکنند.
توجه🔰
مژه های مصنوعی و ریمل های خرده مژه دار که به عنوان زینت محسوب می شوند، باید از نامحرم پوشانده شوند.
-----------------
منبع: توضیح المسائل ده مرجع، با استفاده از م 2435؛ العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، (الستر و الساتر)، با استفاده از قبل م 44؛ بهجت، خامنه ای، سیستانی و مکارم: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 417 و احکام جوانان، م 417؛ صافی، جامع الاحکام، ج 2، س 1693 و استفتا.
>>> برگرفته از کتاب «احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 52.
#احکام_پوشش
#احکام_بانوان
➖➖➖➖➖➖
☑️کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 eitaa.com/ask_ahkam