✳️ آرام نشستن بین دو سجده
❓ آیا در نماز واجب و مستحب، نشستن بین دو سجده لازم است؟
✅ پاسخ: 👇
«بله؛ پس از تمام شدن ذکر سجده، اول باید بنشیند تا بدن آرام بگیرد، بعد دوباره به سجده رود و تفاوتی میان نماز واجب و مستحب نیست.»
〰🍀〰🍀〰🍀〰🍀〰
✅ «رساله مصور»، ج2، ص 104.
✳️ رسانه تخصصی فقه واحکام
✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
هدایت شده از 🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
⁉️ #سوال_مسابقه 51 👇
خانم ها چگونه می توانند یقین کنند که مقدار واجب در نماز را پوشانده اند:
گزینه 1⃣: برای پوشش زنان نیازی به این همه دقت نیست.
گزینه 2⃣: برای اینکه یقین کند، باید مقداری از اطراف صورت و اندکی از مچ را بپوشاند.
گزینه 3⃣:اگر نامحرم نباشد اصلا نیاز به پوشش کامل نیست.
گزینه 4⃣: 1 و 3 درست است .
.
.
.
📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫
⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه ،3 اسفند ۹۷⏱
🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁
☑️ کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
⚪️ #درآمد_حاصل_از_پرستاری_مرد_نامحرم
⭕️ سوال: کسی که به عنوان پرستاری آقا باید او را #تطهیر کند و #قاعدتا_عورت او را می بینید، آیا #پولی که دریافت می کند اشکال دارد؟
〰▫️〰▫️〰▫️〰
✔️ پاسخ: ⬇️⬇️
✳️ امام خامنه ای: پول حرام نیست. [1]
✳️ آیت الله مکارم: چنانچه #لمس یا #نگاه ضرورت داشته باشد، در حد ضرورت مانعی ندارد و می تواند در #اجرتی که دریافت می نماید، تصرف کند البته در صورت وجود همسر شخص و دسترسی به او، انجام آن امر توسط غیر همسر (در جایی که موجب لمس یا نگاه حرام می گردد) جایز نیست. [2]
✳️ آیت الله سیستانی: پول حرام نیست ولی دست زدن به بدن نامحرم یا دیدن عورت او جایز نیست و می تواند از راه عقد موقت محرم شود. [3]
✳️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر آن #مرد #مضطر به داشتن #پرستار_زن باشد کار زن حلال است در غیر اینصورت چنین #اجاره ای باطل است و #تصرف در #وجه_دریافتی جائز نیست. [4]
✳️ آیت الله وحید: نگاه کردنِ عورت ولمسِ آن حرام است و همچنین لمس و نگاهِ به بدنِ مرد حرام است ولی أجرت بر کارهایِ حلال اشکالی ندارد البته أجرت بر انجامِ کارِ حرام، حرام است. [5]
✳️ آیت الله فاضل: اگر زن پرستار مرد نامحرم باشد و بدن و عورت مرد نامحرم را می بیند و تطهیر می کند، حرام است و پولی که بابت کار حرام می گیرد نیز حرام می باشد. [6]
〰▫️〰▫️〰▫️〰
◀️ پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 0eb538063e40a005d635ab979e750d31.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9505060067.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 518197.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 32115.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید؛ شماره سوال: 22006.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501462
〰▫️〰▫️〰▫️〰
✔️ رسانه تخصصی فقه واحکام
⚪️ https://eitaa.com/ask_ahkam
http://howzeh-qom.ir/uploads/madares&azmoonv04.pdf
☝️اطلاعیه اصلاح دفترچه مراکز و مدارس☝️
آدرس کانال پذیرش حوزههای علمیه
https://eitaa.com/pazireshhowzeh
http://howzeh-qom.ir/uploads/299_1952_21_manabev02.pdf
☝️اصلاحیه منابع آزمون☝️
آدرس کانال پذیرش حوزههای علمیه
https://eitaa.com/pazireshhowzeh
✳️ آرام نشستن بین دو سجده
❓ آیا در نماز واجب و مستحب، نشستن بین دو سجده لازم است؟
✅ پاسخ: 👇
«بله؛ پس از تمام شدن ذکر سجده، اول باید بنشیند تا بدن آرام بگیرد، بعد دوباره به سجده رود و تفاوتی میان نماز واجب و مستحب نیست.»
〰🍀〰🍀〰🍀〰🍀〰
✅ «رساله مصور»، ج2، ص 104.
✳️ رسانه تخصصی فقه واحکام
✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
❓ آیا نشتن بین دو سجده لازم است؟
🕋 #نشستن_بین_دوسجده
🕋 #آرام_گرفتن_بدن
🌞 #نمازواجب_مستحب
◾️ @ask_ahkam
♦️ #حکم_انتشار_عکس #بی_حجاب در #فضای_مجازی
〰🔻〰🔻〰🔻〰
❓ سؤال: برخی از خانم ها، #تصاویر بدون #پوشش خود را برای #تضعیف #فرهنگ_حجاب در #شبکه_های_اجتماعی قرار می دهند، آیا این کار دو #گناه حساب میشود؟
( گذاشتن عکس بی حجاب و تضعیف فرهنگ حجاب)
✅ پاسخ 👇
➖ هر کدام گناه جدا گانه ای محسوب می شود، حجاب هم #حق_الله است و هم #حق_جامعه (يعني با رعايت حجاب، جامعه سالم مي ماند) از اين جهت که فرمان الهي رعايت نشده است حق الله مي باشد و از جهت ديگر که موجب به گناه افتادن ديگران مي گردد و همچنين #گوهر_عفت خود را که بايستي حفظ کند به ديگران عرضه مي کند، حق الناس محسوب مي شود.
منبع: ➖➖➖👇👇
⬜️ استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9708230079.
〰🔺〰🔺〰🔺〰
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
✔️🌼 #دیوار_حائل_میان_زنان_ومردان
✔️🌼 #نماز_جماعت
❓ سوال: آیا دیوار حائل بین #صفوف_بانوان و #آقایان، #قاطع صفوف نماز جماعت میباشد؟
🌼 پاسخ: ⬇️
🔆 امام خامنه ای: اگر حائل مذکور به نحوی نباشد که به صدق #وحدت_مکان و #جماعت_واحد، ضرر بزند و #عرفاً دو مکان مستقل محسوب نشود، نماز جماعت صحیح است. [1]
◀️ آیت الله مکارم: در صورتی که تا سقف ادامه نداشته و عرفا مکان واحدی محسوب شوند قاطع محسوب نمی شود. [2]
◀️ آیت الله شبیری زنجانی: مانعی ندارد. [3]
◀️ آیت الله وحید: بله مگر کوتاه باشد و موجب تعدد مکان نشود. [4]
◀️ آیت الله فاضل: اگر دیوار تا سقف کشیده شده باشد قاطع نماز حساب می شود. لیکن اگر دیوار کوتاه باشد و تاسقف کشیده نشده باشد و کمی باز باشد اشکال ندارد. [5]
〰🌻〰🌻〰🌻〰🌻〰
🌼 پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 580897.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9406150153.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 21315.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید؛ شماره سوال: 10493.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402597
〰🌻〰🌻〰🌻〰🌻〰
✔️🌼 رسانه تخصصی فقه واحکام
🌻 https://eitaa.com/ask_ahkam
🌺 ادامه دادن #ذکر_قنوت پس از #رکوع رفتن #امام
❓ اگر در #نماز_جماعت هنگام ذکر #طولانی #مأموم در قنوت، امام به رکوع رود و مأموم ذکر را ادامه دهد، آیا نماز به جماعت صحیح است؟
👇🌺👇🌺👇🌺👇🌺👇
✅ پاسخ: 🌺👇
🔆 امام خامنه ای: نماز صحیح است. [1]
✳️ آیت الله مکارم: در صورتی که به رکوع امام نرسد جماعتش اشکال دارد و احتیاط این است که نماز را تمام کرده و اعاده نماید. [2]
✳️ آیت الله شبیری زنجانی: در صورتی که عمدا #تاخیر انداخته اید و به رکوع امام نرسیده اید جماعتتان باطل است. [3]
✳️ آیت الله سیستانی: جماعت شما باطل است بايد دعا را قطع مى كرديد وبا امام به ركوع مى رفتيد. [4]
✳️ آیت الله وحید: بله صحيح است. [5]
✳️آ یت الله فاضل: اگر رکعت اول را با امام درک کرده بودید و در رکعت دوم به رکوع امام نرسیدید، لیکن به سجده امام رسیده باشید نماز جماعت صحیح است. [6]
🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀
پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 611954.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9409300126.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 25175.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 427008.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید؛ شماره سوال: 10493.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9403842.
🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌺 رسانه تخصصی فقه واحکام
🍀 https://eitaa.com/ask_ahkam
🌺 از اميرالمؤمنين عليهالصّلاةوالسّلام، نقل شده است كه فاطمهى زهرا سلاماللَّهعليها به ايشان مىگويد:
«ملائكه مىآيند و مطالبى را به من مىگويند.» اميرالمؤمنين به ايشان مىگويد:
«وقتى صداى ملك را شنيدى، به من بگو تا آنچه را مىشنوى بنويسم.» و اميرالمؤمنين، آنچه را كه ملائكه به فاطمهى زهرا سلام اللَّه عليها املا مىكردند نوشت و اين، كتابى شد كه در نزد ائمهى ما عليهمالسّلام بود و هست و «مصحف فاطمة» يا «صحيفة فاطمة» ناميده مىشود.
🍃🌺〰🍃🌺〰🍃🌺〰
🍃🌺〰🍃🌺〰
🍃🌺〰
💧💧💧💧💧💧💧💧
✳️ #شک در #تعداد_سجده و #عدم_انجام_وظیفه
❓سوال: اگر کسی در #سجده شک کند که یک سجده به جا آورده یا #دو_سجده و به دلیل #ندانستن_مسأله بنا را بر دو بگذارد، آیا نمازش صحیح است؟
✅ پاسخ: 👇👇
🔆 امام خامنه ای: نماز صحیح نیست. [1]
✳️آیت الله مکارم: اگر هنوز از سجده نگذشته و داخل در عمل بعد نشده است بايد يک سجده ديگر بجا آورد. بنابر این در صورتی که در فراگیری مسأله کوتاهی نکرده است نماز باطل نیست. [2]
✳️ آیت الله شبیری زنجانی: خیر صحیح نیست و باید نمازش را اعاده یا قضا کند. [3]
✳️آیت الله سیستانی: باطل است. [4]
✳️ آیت الله فاضل: اگر کسی شک کند که یک سجده انجام داده یا دو سجده، در صورتی که هنوز از محل سجده نگذشته باشد و وارد ذکر یا جزء بعدی نماز نشده باشد باید یک سجده دیگر بجا آورد واگر یک سجده دیگر بجا نیاورد هرچند به خاطر ندانستن مسئله باشد باید نماز را دوباره بخواند مگر آنکه بعدا یقین کند که دو سجده انجام داده است، اما اگر از محل سجده کردن گذشته باشد وارد ذکر بعدی مثل تشهد شده باشد یا در حال بلند شدن برای رکعت بعدی باشد و شک کند به شک خود توجه نکند و بنا بگذارد دو سجده بجا آورده نمازش صحیح است. [5]
🌺 پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 611954.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9409300126.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 25175.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 427008.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9403835.
〰🌺🍃〰🌺🍃〰
♦️رسانه تخصصی فقه واحکام
♦️ https://eitaa.com/ask_ahkam
*🌷**🌷**🌷**🌷*
*🌷**🌷**🌷*
*🌷**🌷*
*🌷*
🌷 «تبعیت از امام جماعت در سجده برای کسی که عمل چشم انجام داده»
🌷 #تبعییت_امام_جماعت
🌷 #سجده_عمل_چشم
❓ کسی که عمل چشم انجام داده و نمی تواند در سجده #طولانی بماند اگر زودتر از امام جماعت سر از سجده بر دارد آیا #نماز او اشکال دارد؟
✅ پاسخ: 👇
🌷 امام خامنه ای: در هر صورت در جماعت تبعیت لازم است ولی شما می توانید #دیرتر به رکوع و سجود بروید. [1]
🌷 آیت الله مکارم: اگر بتواند دیرتر به سجده رود و یا #مهر را روی محل بلندتری قرار دهد که تبعیت از امام را رعایت کند به نماز فرادا ارجحیت دارد. [2]
🌷 آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سوال گه #عمداً پيش از امام سر از #ركوع يا سجود برمی دارد، نمازش فرادى مىشود وبرای حل این مشکل مىتواند كمى بعد از امام به سجده رود و همراه امام سر از سجده بردارد. کسی که قدرت بر تصحیح قرائت ندارد لازم نیست نمازش را به جماعت بخواند. [3]
🌷 آیت الله سیستانی: جماعت در آن سجود باطل می شود ولی در بقیه نماز #اقتدا صحیح است. [4]
🌷 آیت الله وحید: جماعتش صحیح نیست چنین شخصی نمازش را فرادی بخواند.انسان بايد نماز را ياد بگيرد كه صحيح به جا آورد و كسى كه به هيچ وجه نمى تواند #صحيح آن را ياد بگيرد، بايد به هر طور كه مى تواند بخواند و احتياط مستحبّ آن است كه آنچه را كه امام از #مأموم تحمّل مى كند، اگر نتواند ياد بگيرد، نماز را به جماعت به جا آورد. [5]
🌷 آیت الله فاضل: اگر طول دادن در سجده برایش #ضرر دارد و ناچار با شد که بعد از گفتن ذکر سجده، زودتر از امام سر از سجده بردارد اشکال ندارد و نماز و جماعتش صحیح است. و تبعیت به مقداری که ممکن است لازم است و هر مقداری که ممکن نشد لازم نیست. [6]
*🌷**🌷**🌷**🌷*
پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 585293.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9406310157.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 21867.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 393372.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید؛ شماره سوال: 11021.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402
*🌷**🌷**🌷**🌷*
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 #حجاب_باغیر_چادر
♦️ سوال: اینجانب #دانشجو هستم و با اصرار زیاد #والدین چادر می پوشم، آیا می توان #پوشش_مناسبی_جایگزین چادر کرد؟
🔷 پاسخ: در هر صورت چادر حجاب برتر است و انسان خردمند در هر چیزی، بهترین را انتخاب میکند.
〰🔹〰🔹〰🔹〰
🔷 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
♦️ https://eitaa.com/ask_ahkam
♦️ تقسیم ارث میتی که فقط یک برادر و خواهر دارد
🔻 #تقسیم_ارث
🔻 #میتی_بایک_برادر_ویک_خواهر
❓ سؤال: فردی که به رحمت خدا رفته و از طبقه دوم فقط یک برادر و خواهر دارد، تقسیم ارث او چگونه است آیا #سهم ایشان #مساوی می باشد؟
〰☘〰☘〰☘〰☘🌺
✅ پاسخ: 👇
🔆 امام خامنه ای: در صورتی که برادر و خواهر مذکور از یک #پدر و #مادر باشند برادر #دو_برابر خواهر ارث می برد. [1]
✳️ آیت الله مکارم: هرگاه وارث، برادر و خواهر پدر و مادری باهم باشند سهم هر برادر دو برابر خواهر خواهد بود. [2]
✳️ آیت الله شبیری زنجانی: در این طبقه هم سهم برادر دو برابر سهم خواهر است. [3]
🔆 آیت الله سیستانی: ترکه به نسبت #دو_به_یک #تقسیم می شود بین برادر و خواهر. [4]
✳️ آیت الله فاضل: اگر #میت، همسر و #فرزند ندارد، پدر و مادر هم ندارد، تنها یک برادر و یک خواهر دارد، تمام اموالش به برادر وخواهرش می رسد به این صورت که اموال میت سه قسمت می شود دو قسمت به برادر میت و یک قسمت به خواهر میّت داده میشود. [5]
〰☘〰☘〰☘〰☘🌺
🌺 پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 585293.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9406310157.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 21867.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 393372.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402787.
〰☘〰☘〰☘〰☘🌺
✳️ رسانه تخصصى فقه واحكام
✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
🌿**🌿**🌿🌸
**🌿**🌿🌸
🌿🌸
🌿🌸 #مسح_سر
🌿**🌿**🌿**🌿
❓ سؤال: آیا در# مسح_سر، #مرطوب_شدن #مو کافی است یا اینکه رطوبت باید به #پوست سر هم برسد؟
🌸 جواب: مسح سر را میتوان بر روی پوست و یا موی #قسمت_جلوی_سر کشید؛ ولی اگر موی جاهای دیگر سر در قسمت جلو جمع شده باشد یا موی جلوی سر به قدری #بلند باشد که بر روی #صورت یا شانهها ریخته شده است، مسح بر آن کافی نیست و باید #فرق ٠_سر را باز کرده، پوست یا #بن_موها را مسح کرد.
🌿**🌿**🌿**🌿
🌸 اجوبة الاستفتائات، سؤال ۱۲۵
______________
🌿🌸 رسانه تخصصی فقه واحکام
*🌿🌸 https://eitaa.com/ask_ahkam