eitaa logo
رسانه تخصصی فقه و احکام
6هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
458 ویدیو
23 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ روزه در حال جنابت ❌ =============== ⬅️❌ سؤال: اگر کسی مدتی با جنابت روزه گرفته باشد، و نمی‌دانسته که باید غسل کند، آیا روزه های او صحیح است؟ ⬅️ جواب: در صورتی که جاهل به جنابت خود بوده واصلاً نمی فهمیده جنابت چیست و جنب شدن عمدی در شب ماه رمضان بوده و نه در روز آن، روزه ها صحیح است ولی اگر جنابت را می دانسته و جاهل به وجوب غسل بوده باید قضای روزه ها را به جا آورد و اگر غافل از حکم مسأله بوده، کفاره ندارد. ❌ ◀️‌ سایت آیت الله خامنه ای- استفتائات جدید (خرداد ماه)- leader.ir ================== ☑️ رسانه تخصصی و ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
⁉️سوال: حکم تزریق آمپول در حال روزه ماه رمضان چیست؟ پاسخ: 👈آیات عظام: امام، بهجت و سبحانی: اگر آمپول جنبه غذایی و تقویتی دارد، بنابر احتیاط واجب، باید از تزریق آن خودداری کرد، ولی اگر جنبه دارویی دارد یا عضو را بی حس می کند و یا درد را کاهش می دهد، تزریق آن اشکالی ندارد. [1] 👈آیت الله خامنه ای: احتیاط واجب آن است که روزه دار از آمپول های مغذی یا مقوی و هر آمپولی که در رگ تزریق می شود و انواع سرم ها خودداری کند؛ لکن آمپول های دارویی که در عضله تزریق می شود و نیز آمپول هایی که برای بی حس کردن به کار می رود، مانعی ندارد. [2] 👈آیات عظام: سیستانی و صافی: به طور کلی تزریق آمپول روزه را باطل نمی کند (خواه جنبه غذایی و تقویتی داشته باشد، یا جنبه دارویی و مانند آن). [3] 👈آیت الله مکارم: تمام انواع آمپول های دارویی یا تقویتی که به صورت عضلانی تزریق می شوند و همچنین تزریق عضلانی واکسن برای افراد روزه دار اشکالی ندارد؛ ولی تزریق آمپول ها و سرم هایی که در رگ تزریق می شوند، روزه را باطل می کند. [4] —---------— منبع: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1576؛ بهجت، استفتائات، ج2، س 2869؛ سبحانی، توضیح المسائل،‌م 1494 و احکام جوانان، م 294. [2]. خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 767 و استفتا. [3]. سیستانی، منهاج الصالحین، ج1،‌ قبل از م 999؛ صافی، جامع الاحکام، ج1، س 473. [4]. مکارم، توضیح المسائل، م 1339. ➖➖➖➖➖➖ ☑️کانال تخصصی فقه و احکام https://eitaa.com/ask_ahkam
حکم بوسیدن در حال روزه
⏹ اعتبار طلاق مسلمانان مقیم کشورهای غیر اسلامی 🔴 🔴 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ❓ سوال: آیا طلاق مسلمانی که در از کشور و ایشان انجام شده است، صحیح است؟ ◀️ پاسخ: ⬇️⬇️ 🔆 امام خامنه ای: طلاق مسلمان باید مطابق با شریعت اسلام باشد. [1] 🔆 آیت الله مکارم: باید صیغه طلاق شرعی جاری و مدت عده بعد از جاری شدن صیغه مراعات گردد. [2] 🔆 آیت الله سیستانی: باطل است. [3] 🔆 آیت الله شبیری زنجانی: اشکالی ندارد. [4] 🔆 آیت الله محمد جواد فاضل: اگر مسلمان درخارج از کشور طبق قانون همان کشور طلاق گرفته باشد از باب قاعده الزام طلاقش صحیح است. [5] —------------— ⬅️ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: zjAr52cJvM. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9608050090. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 672130. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34945. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9612193. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ⚛ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
⭕️ همزمان با ❓ سوال: آيا با شروع اذان مغرب، افطار روزه جايز است؟ ◀️ پاسخ: ⬇️⬇️ ➖ اگر روزه دار يقين دارد با شروع اذان، وقت داخل شده، افطار هم زمان با شروع اذان اشكال ندارد و اگر شك يا گمان داريد، افطار روزه جايز نيست. —------------------ ◀️‌ منبع: توضيح المسائل مراجع، م 742. ⚛ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
💠 خوردن وآشامیدن غیرعمدی 💠 ⭕️ ⭕️ ➖➖➖➖➖➖➖➖ ❓ سؤال: حکم خوردن و آشامیدن عمدی یا غیر عمدی در حال روزه چیست؟ ◀️ پاسخ:⬇️⬇️ ✅ الف) غیر عمدی: ➖ اگر روزه دار سهوا چیزی بخورد یا بیاشامد، روزه اش باطل نمی شود و فرقی بین یا مستحب نیست. ✅ ب) عمدی: ➖ اگر روزه دار چیزی بخورد یا بیاشامد، روزه باطل می شود اما باید تا مغرب از خودداری و بعدا قضا کند و کفاره بدهد. ✅ منبع: تحریرالوسیله، کتاب الصوم، القول فی القضاء، م 12 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ◀️ رسانه تخصصى فقه واحكام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
💮 تزریق سرم برای روزه دار 💮 🅾 🅾 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ❓ سوال: حکم تزریق سرم (تقویتی یا دارویی) برای روزه دار چیست؟ ❇️ پاسخ: 🔻🔻 🔆 آیات عظام: امام، خویی و تبریزی: بنابر احتیاط واجب از استعمال سرم تقویتی خودداری کند. 🔆 املم خامنه ای: بنابر احتیاط واجب از انواع سرم خودداری نماید. 🔆 آیات عظام: سیستانی، صافی، نوری، گلپایگانی و اراکی: استفاده از سرم اشکالی ندارد. 🔆 آیت الله وحید: بنابر احتیاط واجب اجتناب کند و در صورتی که ضرورتی برای استعمال آن وجود داشته باشد، باید بنابر احتیاط واجب آن روز را روزه بگیرد و بعدا قضا نماید. 🔆 آیت الله مکارم: جایز نیست. 🔆 آیت الله زنجانی: باید از استعمال سرمی که به جای غذا به کار می رود خودداری کند. 🔆 آیات عظام: بهجت و فاضل: باید از استعمال سرم خودداری کند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ منبع: 🔻🔻 ⬅️ امام، سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، گلپایگانی و اراکی: توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 1576؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 767؛ زنجانی: کتاب احکام و استفتائات روزه، خوردن و آشامیدن،‌ س 27؛ بهجت، استفتائات، ج 2، س 2869؛ تبریزی: استفتائات، ج 1، س 681؛ وحید، کتاب منتخب احکام، س 117؛ مکارم: استفتائات، ج 2، س 427؛ صافی: جامع الاحکام، ج 1، س 473. 💮 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
حکم تیمم بدل از غسل جنابت قبل از اذان صبح برای روزه دار
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌺 خوردن سحری و کشف وقوع آن پس از اذان 🌺 😊 🌙 ✳️ سوال: اگر شخصی در سحر ماه رمضان چیزی بخورد و بعد مشخص شود که بعد از داخل شدن وقت خورده است، تکلیف روزه اش چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🍃 1. بدون تحقیق از وقت چیزی بخورد: 🍃🌸 آیات عظام: رهبری، صافی و مکارم: روزه اش باطل ولی کفاره ندارد. 🍃🌸 آیت الله زنجانی: اگر آن روز را امساک نکرد، علاوه بر قضا کفاره نیز دارد. 🍃🌸 آیت الله بهجت: بنابر احتیاط واجب روزه اش باطل است ولی کفاره ندارد. 🍃🌸 بقیه مراجع: اگر بر اذان صبح هم نداشته، روزه اش باطل است و باید آن روز را امساک کند و بعدا قضا نماید ولی اگر حجت شرعی بر داخل شدن وقت اذان صبح داشته علاوه بر قضا باید کفاره نیز بدهد. [1] 🍃 2. با تحقیق و یقین به این که صبح نشده چیزی بخورد: 🍃 الف) با نگاه کردن به افق تحقیق کند و یقین کند که صبح نشده است بعد بفهمد که صبح بوده: 🍃🌸 آیات عظام: امام، رهبری، سیستانی، نوری، مکارم، بهجت و فاضل: روزه صحیح است. 🍃 ب) با ابزار مانند نگاه کردن به ساعت و ... تحقیق کند و یقین کند صبح نشده اما بعد بفهمد که صبح بوده: 🍃🌸 آیات عظام: رهبری، مکارم و فاضل: روزه صحیح می باشد. 🍃🌸 آیات عظام: سیستانی، وحید، صافی، زنجانی، نوری،‌ بهجت، تبریزی و خویی: روزه باطل است و باید آن روز را امساک کند بعد قضای روزه را بگیرد و کفاره ندارد. [2] —------------------- 🌸 پی نوشت: 👇👇 [1]. توضیح المسائل 16 مرجع، م 1688؛‌ رهبری: رساله آموزشی، ج 1، ص 361. [2]. امام: تحریر الوسیله، ج 1، کتاب الصوم، القول فیما یترتب علی الافطار، م 12؛ عروه الوثقی مع التعلیقات، ج 2، کتاب الصوم، فصل فی وجوب القضا دون الکفاره؛ منهاج الصالحین، م 1023؛ سیستانی: توضیح المسائل جامع، ج 1، م 2048؛ زنجانی: جزوه استفتائات روزه، س 8؛ صافی: هدایه العباد، کتاب الصوم، م 2336؛ بهجت: وسیله النجاه، م 1132؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 1688. 🍃🌸 رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
♻ سوال : طریقه مصرف کفاره روزه 💠 پاسخ: 👈 کفاره تاخير و عذر، به ازاء هر روز يک مد طعام(معادل 750 گرم گندم، برنج و مانند آن) و يا اطعام يک فقير (حدود 2000 تومان) که بايد به مصرف نان يا طعامي برسد که يک انسان را سير کند، همچنين پرداخت پول بجاي کفاره کافي نيست مگر اينکه يقين داشته باشد که فقير، آن را صرف نان مي کند. 🔷 اگر کسي که عذر شرعي ندارد، عمدا روزه نگيرد يا روزه خود را باطل کند بايد علاوه بر يک روز روزه قضا به دستور کفاره عمد نيز عمل نمايد. در کفاره عمد براي هر روز، ميان دو چيز مخير است: دو ماه روزه گرفتن، يا شصت فقير را سير کردن (و اگر به هر کدام يک مد که تقريبا 750 گرم (معادل حدودا 2000 تومان) است گندم يا جو يا مانند آنها بدهد کافي است). به جاي گندم ميتواند مقدار ناني بدهد که گندم آن به اندازه يک مد است و پرداخت پول بجاي مد کافي نيست مگر اينکه يقين داشته باشد فقير، آن را صرف نان مي کند. نکته بعضی از مراجع مثل آیت الله شبیری زنجانی هر مد طعام را 900 گرم می داند. ➖➖➖➖➖ ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🍃🌺 و مسواک با خمیر دندان 🍃🌺 ➖➖➖➖➖➖➖➖ ❓ سوال: آيا مسواك كردن با خمير دندان، در حال روزه اشكال دارد؟ 🔴 پاسخ: 👇👇 🍃🌺 خير؛ مسواك زدن در حال روزه اشكال ندارد؛ ولى بايد از دهان جلوگيرى شود. 🍃 منبع: 👇👇 ➖ امام، استفتاءات، ج 1، روزه س 11 ؛ العروة الوثقى، ج 2، المفطرات، الثانى. 🍃🌺 کانال تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
☘🍀☘🍀☘🍀☘🍀☘🍀 ❎ و فرو بردن رطوبت اشیاء‌ خارجی وارده به دهان ⭕️ ⭕️ ❓ سوال: اگر رطوبتی که به همراه اشیاء (مانند نخ دندان یا خیاطی یا خلال) وارد دهان می شود به قدری کم باشد که در آب دهان مستهلک شود، فرو بردن آن چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✳️ آیات عظام: صافی، نوری و تبریزی: بنابر احتیاط واجب آن را فرو نبرد. ✳️ بقیه مراجع: اشکال ندارد. —--------------------- ✅ منبع: 👈👈 توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 1573؛ عروه الوثقی، فیما یجب الامساک عنه، الاول و الثانی. ✅ رسانه تخصصى فقه واحكام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🍀☘🍀☘🍀☘🍀☘🍀☘
حکم خوردن سحری
❇️ روزه خواری معذورین ❇️ ➖➖➖ 💠 سوال : کسی که معذور است می تواند در مقابل دیگران چیزی بخوره و روزه خواری کند؟ 💠 سوال : ✍ آیت الله خامنه ای: در صورتي که روزه خواري صدق نکند اشکالي ندارد. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: روزه خواری حتی برای افراد معذور در ملا عام قطعا جایز نیست. ✍ آیت الله سیستانی: اگر هتك ماه مبارك باشد جايز نيست. ✍ آیت الله وحید: از این کار در ملأ عام اجتناب نماید. ✍ آیت الله شبیری : انجام کاری که بی احترامی به ماه رمضان یا معرضیت سوء استفاده دیگران نسبت به روزه خواری شود جایز نیست بنابراین در نوع موارد روزه خواری علنی جایز نیست. ✍ آیت الله فاضل : کسی که معذور از روزه گرفتن است باید از خوردن روزه به صورت علنی نزد دیگران خودداری کند و اگر روزه خواری هرچند با عذر شرعی باشد در مقابل دیگران ایجاد مفسده کند حرام و گناه است. 📝 استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه ➖➖➖➖➖ ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔴 انجام غسل و تیمم پس از اذان صبح برای روزه دار ⭕️ ⭕️ ➖➖➖➖➖➖➖➖ ❓ سوال: اگر روزه دار که بیدار شده به تصور اینکه با شنیدن اذان دیگر نمی شود تیمم بدل از غسل نمود و پس از نیم ساعت، تیمم نموده و نماز بخواند، روزه اش صحیح است؟ ✅ پاسخ: ⬇️⬇️ ⬅️ آیت الله خامنه ای: اگر این مساله را نمی دانسته است روزه او صحیح است اما برای نماز صبح باید غسل نماید و اگر از غسل کردن معذور است تیمم نماید . [1] ⬅️ آیت الله مکارم: در فرض سوال بنابر احتیاط واجب روزه باطل شده و قضای آن را بجا می آورد ولی ندارد، البته بنابر احتیاط واجب آن روز را باید کند. [2] ⬅️ آیت الله وحید: باید برایِ نمازِ صبحش غسل کند و چنانچه این کار را در اثر ندانستن نکرده، یک روز قضاء نماید. [3] ⬅️ آیت الله فاضل: اگر درحین اذان با اطمینان به اینکه وقت نماز داخل شده و طلوع فجر محقق شده تیمم نکند روزه اش صحیح است، ولی برای نماز صبح باید غسل کند، و اگر غسل نکند در ، تیمم برای نماز باطل است، و اگر در نماز صبح، که فرصت غسل نمی ماند تیمم کند و نماز بخواند هرچند معصیت کرده ولی نمازش صحیح است. [4] ✅ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: y5ekNP00ezE. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9603210202. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9610335. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ☑️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
⬇️ فرو بردن آب دهان هنگام روزه ⬇️ ✅ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ❓ سوال: حکم فرو بردن آبی که در دهان جمع شده، برای روزه دار چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🍃🌸 آیت الله بهجت: اگر آب جمع شده در دهان خیلی زیاد و غیر معمول باشد، بنابر احتیاط واجب آن را خارج کند. 🍃🌸 بقیه مراجع: فرو بردن آب دهان، اگر چه به واسطه خیال کردن ترشی و مانند آن در دهان جمع شده باشد، روزه را باطل نمی کند. —------------------— ◀️ منبع: 👇👇 امام: تحریرالوسیله، روزه، مبطلات، م 17؛ رهبری: رساله آموزشی، ج 1، درس 60، ص 245، م 4؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، گلپایگانی، اراکی و خویی: عروه الوثقی، کتاب الصوم، فصل فیما یجب الامساک، م 2؛ زنجانی: کتاب احکام و استفتائات روزه، س 57 و 58؛ بهجت: وسیله النجاه، الصوم، م 1108؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 1579. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ رسانه تخصصی فقه و احکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
حکم روزه نگرفتن فردی که سحری نخورده
⭕️ خون مخلوط با آب دهان هنگام روزه ❌ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ❓ سوال: آیا فرو بردن خونی که با آب دهان مخلوط و شده، است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✳️ آیات عظام: صافی، زنجانی، نوری، گلپایگانی و تبریزی: اگر خون لثه در آب دهان مستهلک شود، بنابر احتیاط واجب فرو نبرد و بیرون بریزد. ✳️ بقیه مراجع: اگر خون لثه در آب دهان مستهلک شود، فرو بردن آن، روزه را باطل نمی کند. —---------------- ✅ منبع: 👈👈 امام: تحریرالوسیله، روزه، مبطلات، م 17؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 763؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، اراکی، گلپایگانی و خویی: عروه الوثقی، الصوم، فصل فی امور لا بأس بها للصائم، م 1؛ صافی: هدایه العباد، کتاب الصوم، م 1309؛ زنجانی: کتاب احکام و استفتائات روزه، س 36 و 38؛ بهجت: وسیله النجاه، الصوم، م 1108 و جامع المسائل،‌ ج 2، ص 21؛ تبریزی: استفتائات، ج 1، س 640. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
⭕️ خلط سر و سینه هنگام روزه ⭕️ ⭕️ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ❓ سوال: حکم فرو بردن سر و سینه برای چیست؟ 🅿️ پاسخ: 👇👇 👈 الف) اگر به فضای دهان نرسیده باشد: ⭕️ همه مراجع: برای روزه اشکالی ایجاد نمی کند. 👈 ب) اگر داخل فضای دهان شود: ✳️‌ آیات عظام: سیستانی و زنجانی: اشکالی ندارد و روزه را باطل نمی کند. ✳️ آیت الله اراکی: نباید آن را فرو ببرد. ✳️ بقیه مراجع: بنابر احتیاط واجب فرو نبرد. —---------------- ✅ منبع: 👈👈 امام: تحریر الوسیله، روزه، مبطلات، م 17؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 799؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: العروه الوثقی، کتاب الصوم، فصل فیما یجب الامساک، م 3؛ وحید، تبریزی و خویی: منهاج الصالحین، کتاب الصوم، م 999؛ صافی: هدایه العباد، کتاب الصوم، م 1309؛ زنجانی: المسائل الشرعیه، م 1588؛ بهجت: وسیله النجاه، الصوم، م 1108؛ گلپایگانی: هدایه العباد، کتاب الصوم، م 1310؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 1580. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🔴 خوابیدن روزه دار با وجود خونریزی لثه 🔴 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ❓ سوال: کسی که بخاطر مشکل لثه، در هنگام خواب خون به می رسد، آیا در حال روزه می تواند بخوابد؟ ✅ پاسخ: ⬇️⬇️ 🔆 امام خامنه ای: خوابیدن جایز است و اگر در حال خواب چیزی فرو رفت، روزه باطل نمی شود. 🔆 آیت الله سیستانی: اگر خون در حالت خواب و مانند آن به حلق فرو رود و فرد نتواند از آن جلوگیری کند به روزه ضرر نمی زند، اما اگر بخاطر مشقت آب دهان خود را که همواره با خون غیر مستهلک است فرو ببرد و آن را بیرون نریزد، روزه اش باطل است. 🔆 آیت الله زنجانی: خوابیدن به مقدار متعارف و احتیاج، اشکال ندارد. 🔆 آیت الله مکارم: در صورتی که نخوابیدن موجب عسر و حرج شود، می تواند بخوابد ولی سعی کند مشکل لثه را با دستور اطبا حل کند. —---------------- ✅ منبع: ⬅️ استفتائات کتبی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، رهبری: ش 560836؛ زنجانی: 10098؛ مکارم: ش 197971. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️https://eitaa.com/ask_ahkam
حکم محتلم شدن در ماه مبارک رمضان روزه
◀️ و امساک بقیه روز هنگام روزه ⭕️ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ❓ سوال: حکم خوردن قرصی که برای درمان روزه دار ضرورت دارد چیست؟ 💮 پاسخ: 👇👇 🔆 همه مراجع: روزه باطل می شود. [1] 🔰 ولی در مورد امساک کردن در بقیه روز، نظرات مراجع عبارت است از: 🔆 آیات عظام: رهبری، سیستانی و زنجانی: امساک واجب نیست. 🔆 آیت الله مکارم: واجب نیست، احتیاط است. [2] —------------------- ◀️ منبع: ⬅️⬅️ توضیح المسائل 16 مرجع، م 1573؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 769؛ عروه الوثقی، ج 2، کتاب الصوم، فصل فیما یجب الامساک؛ منهاج الصالحین، ج 1، کتاب الصوم، الفصل الثانی، المفطرات؛ صافی: هدایه العباد، ج 1، م 1274؛ بهجت: وسیله النجاه، م 1085؛ گلپایگانی: مجمع المسائل، ج 4، س 467؛ بهجت: استفتائات، ج 2، س 2879. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
⁉️ سی و دوم👇 کدامیک از موارد زیر بر جنب حرام است؟ گزینه 1⃣: رساندن جایی از بدن به جلد قرآن گزینه 2⃣: همراه داشتن قرآن گزینه 3⃣: رساندن جایی از بدن به خط قرآن گزینه 4⃣: گزینه ۱ و ۲ صحیح است. . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه ، ۱۱ خرداد ۹۷⏱ 🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
💮 مضمضه و فرو بردن غیر عمدی آب هنگام روزه 💮 💢 بردن _غیرعمدی_آب ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ❓ سوال: اگر شخص روزه دار در حال مضمضه کردن، بی اختیار آب را فرو دهد، روزه اش چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: اینکه به چه جهتی مضمضه کرده و این اتفاق افتاده است چند صورت دارد: 1⃣ برای خنک شدن مضمضه کرده: 🔆 آیت الله بهجت: بنابر احتیاط واجب، روزه باطل است. 🔆 بقیه مراجع: روزه باطل است و باید قضای آن را بگیرد. 2⃣ بی جهت مضمضه کرده: 🔆 آیت الله سیستانی: اگر به جهت تشنگی باشد، روزه باطل است. 🔆 بقیه مراجع: روزه باطل است و باید قضا کند. 3⃣ برای وضو مضمضه کرده: 🔆 آیات عظام: امام، سیستانی،‌ صافی،‌ نوری،‌ مکارم، فاضل و گلپایگانی: روزه اش صحیح است. 🔆 بقیه مراجع: اگر برای وضوی نماز واجب مضمضه کرده، روزه اش صحیح است. —---------------- ◀️ منبع: ⬇️⬇️ ➖ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 1688؛ رهبری: استفتاء کتبی از دفتر معظم له؛ عروه الوثقی، کتاب الصوم، فی موارد وجوب القضا، م 3؛ منهاج الصالحین، م 1024؛ صافی: هدایه العباد، م 1343؛ بهجت: وسیله النجاه، م 1138. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
خوردن و آشامیدن عمدی یا غیر عمدی در حال روزه