💠 اطاعت از شوهر درتبعیت و اعراض از وطن
سوال: آیا تبعیت در وطن و اعراض از آن برای زن از شوهر واجب است؟
☑️ پاسخ: 🔻🔻
📝 مجرد زوجیّت موجب تبعیّت قهری نمی شود، و زن می تواند در انتخاب وطن و قصد اقامت و نیز اعراض تابع شوهر خود نباشد. بله، اگر زن در انتخاب وطن و اعراض از آن تابع اراده همسرش باشد، قصد شوهرش برای او کافی است و شهری که همسرش با او برای زندگی دائم و به قصد توطّن به آن جا رفته است، وطن وی هم محسوب می شود و همچنین اعراض شوهر او از وطن مشترکشان با خروج از آن و رفتن به جایی دیگر، اعراض او از وطن هم محسوب می گردد، و برای اقامت ده روز در سفر، اطلاع او از قصد شوهرش مبنی بر اقامت ده روز با این فرض که وی تابع اراده شوهر است برای وی کافی است، بلکه اگر مجبور به همراهی با شوهرش در مدت اقامت در آن جا باشد، نیز حکم همین است.
💠 #اطاعت #_از_شوهر
💠 در #تبعیت و #اعراض #_از_وطن
---------------------------------
💻 منبع: استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: rqglfBFgaOE.
💠 رسانه تخصصی فقه و احکام
💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
❌ #ازدواج_مرد_با_زنی_که
⛔️ #قبلا_با_او_زنا_کرده
♨️⁉️ آیا مردی که با زن شوهرداری زنا کرده می تواند بعدا با او ازدواج کند؟
☑️ از نظر اکثر فقهاء اگر کسی با زن شوهرداری زنا کند و بعداز مدتی شوهر و زن از هم طلاق بگیرند و یا شوهر از دنیا برود، آن کسی که با زن زنا کرده نمی تواند بعد از مدت عده با او ازدواج کند و آن زن بر آن مرد حرام ابدی می شود .
تحریر الوسیله، ج2، ص251، م22،
〰〰〰〰〰〰〰
💻 رسانه تخصصی فقه و احکام
☑️ @ask_ahkam
❇️ #محاسبه_بار_اول در #شستن_محل_بول
❓ سوال: با توجه به اینکه گفته شده ریختن آب برای بول دو مرتبه بعد از بین رفتن نجاست لازم است آیا باید یک مرتبه آب برای رفع عین بول انجام شده و سپس دو مرتبه دیگر آب بریزیم؟
❇️ پاسخ: 👇👇
✴️ امام خامنه ای: با همان بار اول که برای رفع عین نجاست ریخته میشود بار اول آبکشی نیز محسوب میگردد. [1]
✴️ آیت الله مکارم: براي تطهير چيز نجس با آب قليل، ابتدا بايد عين نجس را (با هر چیزی، آب و غیر آب) برطرف کرد سپس يک بار آب قليل بر روي آن بريزند. [2]
✴️ آیت الله شبیری زنجانی: برای محاسبه بار اول( اولین شستن بعد از برطرف شدن عین نجاست) قطع آب لازم نیست وهمین که پس از برطرف شدن عین، آب به قسمتهای نجس برسد، یک مرتبه شستن به حساب میآید و لازم نیست برای محاسبه آب قطع گردد و دوباره بر مخرج بول جریان پیدا کند.اما برای محاسبه شستن های بعدی استمرار کفایت نمی کند و باید آب قطع گردد. [3]
🚰 #آب_قلیل
----------------------------
❇️ پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: n3CjfLQ160.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9709200075.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 60412.
-----------------------------
💻 رسانه تخصصی فقه و احکام
❇️ https://eitaa.com/ask_ahkam
♦️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🇮🇷 سلام دوستان✋🏻
📲 باتوجه به شبکه های پیام رسان برای دسترسی آسان و سریع شما
بزرگواران ،کانال فقه و احکام بهمراه گروه ویژه پاسخگویی توسط کارشناسان در خدمت عزیزان میباشد
💯 احکام نوین و بروز شامل👇
🎌 چت با نامحرم 😍
🎌 اپیلاسیون بدن 😦
🎌 روش خواندن صیغه موقت💍
🎌 کاشت ناخن💅🏻
🎌 نماز با چادر نازک 😌
🎌 شنود صدای دیگران 😱
🎌 خمس منزل و....
🌹منتظر شما هستیم...
♦️ https://eitaa.com/ask_ahkam
✌️🏻✌️🏻
🔸🔸🔸🔸🔸🔸
💥 کانال پاسخگویی به سوالات احکام ✨
♦️ احکام تصویری ❗
👈 به كانال تخصصی فقه و احکام بپیوندید 👇👇
♦️ https://eitaa.com/ask_ahkam
📢توجه📢 🌟🌟🌟🌟🌟
🎁مسابقه هفتگی احکام همراه با جایزه کارت شارژ 🎁
⚠️ کانال پاسخگویی به سوالات احکام
🌟 https://eitaa.com/ask_ahkam
◀ احکام تصویری ❗
📵 احکام نماز📿
📵 احکام خمس 💰
📵 احکام بانکها🏦
📵 احکام تقلید👥
📵 احکام بانوان و...
🚻به كانال تخصصی فقه و احکام بپیوندید↓↓
🌟 🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟
https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌺 https://eitaa.com/ask_ahkam
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
توجه🔴
توجه🔴
توجه🔴
مهم💥💥💥
پاسخگویی به مسایل شرعی شما
✅ مطابق با فتوای مراجع تقلید
🎁مسابقه هفتگی احکام با جایزه
👇👇👇
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
🍃🌺 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔶 کسب سود با پول پدر؛ مبدأ سال خمسی نوجوانان
🔻 سوال: من سال گذشته در بازارچه مدرسه مبلغ 50 هزار تومان از محل پول پدرم سود کسب نمودم، با توجه به اینکه بنده دانش آموز هستم آیا سال خمسی ام از همان روز شروع می شود؟
🍃🌸 پاسخ: 👇👇
🔶 امام خامنه ای: اگر پول را به شما بخشیده است و سود کردید، سود درآمد حساب می شود و اگر پول پدر باشد درآمد برای او محسوب می شود؛ با دستیابی به اولین درآمد کسب، سال خمسی شروع می شود؛ بنا بر این سال خمسی حقوق بگیر، زمان امکان دریافت اولین حقوق و سال خمسی کاسب یا تاجر زمان اولین معامله سودآور، شروع می شود و محاسبه خمس در همان تاریخ در سال بعد انجام می گردد. [1]
🔶 آیت الله مکارم: چنانچه از درآمدتان تا همان روزی که بخاطر کسب و کار، سود دریافت نموده اید چیزی باقی بماند همان روز را به عنوان سال خمسی خود انتخاب نمایید، در غیر این صورت نیازی به انتخاب سال خمسی نیست تا اینکه مجدد درآمد جدیدی کسب نمایید؛ بنابراین آغاز سال براى حساب خمس هر كسى اوّلين درآمد اوست، يعنى اگر كسى شروع به تجارت و كسب و صنعت و زراعت و غير اينها كند، اوّلين زمانى كه درآمد براى او حاصل مى شود اوّل سال خمس اوست. [2]
🔶 آیت الله سیستانی: در فرض سوال سال خمسی ثابت نیست. [3]
🍃🌸 #کسب_سود با #پول_پدر
🍃🌸 #مبدأ_سال_خمسی_نوجوانان
--------------------------
🔶 پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: MUEkwRl0M.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9710150089.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 812205.
💻 رسانه تخصصی فقه و احکام
🍃🌸 https://eitaa.com/ask_ahkam
❌⛔️ حکم #بند_انداختن_صورت_مرد
⁉️ بند انداختن صورت یا گونهها برای مردان چه حکمی دارد؟
پاسخ: 👇👇
✅ بند انداختن ریش، بنابراحتیاط واجب، جایز نیست؛ ولی نسبت به گونهها اشکال ندارد.
--------------------------
🌐 پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای- احکام حجاب و عفاف - www.leader.ir
💠 رسانه تخصصی فقه و احکام
✳️ @ask_ahkam
⛔️❌ #رقص_در_برابر_محارم
⁉️ رقص مردان در برابر زنانی که از محارم آنان هستند و همچنین رقص زنان در برابر مردانی که از محارم آنان هستند، چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ: در رقص حرام فرقی بین مرد یا زن نیست و همچنین فرقی نمی کند که در برابر محرم باشد یا در برابر نامحرم.
⛔️ رقص مرد بنا بر احتياط واجب حرام است؛ رقصی که مستلزم حرام یا مهیّج شهوت یا لهوی یا در مقابل نامحرم باشد، حرام است. و منظور از رقص لهوی و غیر لهوی: تبدیل کردن جلسة عروسی یا غیر عروسی زنانه به جلسة رقص، بهگونهای که یکی پس از دیگری بلند شود و برقصد، این رقص محل اشکال است. لذا احتیاط واجب این است که این نوع رقص انجام نگیرد؛ حتّی در مجالس زنانه.
-----------------------------
💻 پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای- احکام جشن ها و عروسی ها
💠 @ask_ahkam
😊 #خنده_عمدی_بدون_صدا در #نماز
🔺 سوال: آیا خندیدن عمدی بدون صدا، مبطل نماز است؟
✅ پاسخ: 👇👇
❇️ امام خامنه ای: اگر خنده با صدا (يعنى قهقهه) و عمدى باشد، نماز باطل است. [1]
❇️ آیت الله مکارم: خنده عمدي و با صدا نماز را باطل مي کند و همچنين خنده اي که در آن بي اختيار باشد، اما تبسم و لبخند نماز را باطل نمي کند، هرچند عمدي باشد و نيز خنده سهوي به گمان اينکه در حال نماز نيست موجب باطل شدن نماز نمي شود.. [2]
❇️ آیت الله سیستانی: مبطل نيست. [3]
❇️ آیت الله وحید: اگر عمداً بی صدا بخندد، مبطل نیست. [4]
----------------------------------
💠 پی نوشت: 👇👇
[1]. پايگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، مبطلات نماز، س 505.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9712220040.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 800912.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
🔻 رسانه تخصصی فقه و احکام
🔺 https://eitaa.com/ask_ahkam
⛔️❌ #رقص_در_برابر_محارم
🚫 رقص مرد بنا بر احتياط واجب حرام است؛ رقصی که مستلزم حرام یا مهیّج شهوت یا لهوی یا در مقابل نامحرم باشد، حرام است. و منظور از رقص لهوی و غیر لهوی: تبدیل کردن جلسة عروسی یا غیر عروسی زنانه به جلسة رقص، بهگونهای که یکی پس از دیگری بلند شود و برقصد، این رقص محل اشکال است. لذا احتیاط واجب این است که این نوع رقص انجام نگیرد؛ حتّی در مجالس زنانه.
-----------------------------
💻 پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای- احکام جشن ها و عروسی ها
💠 @ask_ahkam
✴️ #نماز_روی_صندلی
✴️ و #قرار_دادن_کف_دست_روی_زانو
⁉️ سوال کسي که روی صندلي نشسته و نماز می خواند، اگر محل قرار گرفتن دست باندازه ای نباشد که کل کف دست در سجده روی آن قرار بگيرد آیا در حال سجده اگر دست روی زانو باشد اشکال دارد؟
✅ پاسخ: 👇👇
✴️ امام خامنه ای: در هنگام سجده اگر می تواند باید کف دست را بر محلی قرار دهد و قرار دادن بر زانو کافی نیست. [1]
✴️ آیت الله مکارم: فردي که بر اثر ناتواني روي صندلي نماز مي خواند اگر مي تواند هنگام سجده روي ميز سجده کند، و لازم نيست شرايط ديگر سجده مانند گذاشتن نوک پا بر زمين را رعايت کند واگر نمي تواند بر ميز سجده کند مهر را بالا بياورد و سر را بر روي مهر بگذارد. چنين فردي اگر با کفش نماز بخواند باطل نيست ولي بهتر است آن را بيرون آورد. ضمنا اگر مي تواند قسمتي از نماز را ايستاده بخواند واجب است آن مقدار را بايستد و بقيه را بنشيند. [2]
✴️ آیت الله شبیری زنجانی: بنابراحتیاط باید سطحی که دستش را روی آن می گذارد تمام کف دست را بپوشاند. [3]
✴️ آیت الله سیستانی: اشکال ندارد. [4]
------------------------------
📚 پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: nfOisbVrLbU.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9706120095.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 57582.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 775750.
💻 رسانه تخصصی فقه و احکام
❇️ https://eitaa.com/ask_ahkam