eitaa logo
رسانه تخصصی فقه و احکام
6هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
431 ویدیو
23 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 پنج نکته درباره 〰〰〰〰〰〰 📑 هیچ حکمی در اسلام وجود ندارد مگر اینکه دارای حکمت های زیادی است به عنوان مثال حکم حرمت استفاده از طلا برای مردان، حکمت های زیادی دارد، 📖 مانند اینکه برخی گفته اند: 🔬گلبولهای سفید در خون مرد بیش از زن است. از طرف دیگر، طلا در افزایش این گلبولها مؤثر است. از این رو، وجود آن برای زن مفید است؛ ولی برای مردان چندان مناسب نیست و ممکن است موجب بر هم زدن تعادل گلبولهای سرخ و سفید گردد.[۱] ⚡البته این مسأله گویا با تحقیقات علمی نیز ثابت شده است. از دیگر حکمت هایی که برای حرمت طلا برای مردان گفته شده است: شبیه شدن مرد در خصوصیات اخلاقی به زن است.[۲] ↩بعد از بیان این مقدمه به بیان پنج نکته درباره زینت طلا می پردازیم: 1⃣: زینت کردن به طلا برای زن، در نماز و غیر نماز مباح است مگر در برابر نامحرمان، ولی برای مردان حرام است چه به قصد زینت باشد یا نباشد و نماز خواندن با آن باطل است.[۳] 2⃣: فرقی نیست در این که طلا سفید باشد یا زرد[۴] آن فلزی که بر اساس فتاوای مراجع برای مردان حلال است پلاتین است که فلزی غیر از طلا است.[۵] 3⃣: خرید و فروش و ساخت حلقه و ساعت طلای مردانه حرام و معامله باطل است.[۶] 4⃣: استفاده از چیزی که مشکوک است و مشخص نیست که طلا است یا چیز دیگر، برای مردان استفاده از آن مانعی ندارد.[۷] 5⃣: استفاده از طلا برای مدت کوتاه نیز برای مردان حرام است، مانند لحظه عقد. 📙پی نوشت: ۱: مجله مکتب سال ۱۳۵۷ به نقل از مرکز ملی پاسخگویی ۲: به نقل از استاد غلامرضایی ۳: توضیح المسائل مراجع، ج۱، م ۸۳۲ ۴: همان ۵:استفتائات جدید آیت الله مکارم، ج۱، س ۸۱۱؛ اجوبه الاستفتائات، س ۴۴۳ ۶: جامع المسائل آیت الله فاضل، ج۱، س۹۷۰ و۹۷۱؛ اجوبه الاستفتائات، س۴۴۷ ۷: جوبه الاستفتائات، س ۴۴۳؛ استفتائات آیت الله مکارم، ج۱، س۸۱۱ 💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸 🍃🌸 دیانت بر سیاست چیره شد، آری جهان فهمید رضاجان است شاه مردم ایران، رضاخان نه! کلاه پهلوی هم کم‌کم افتاد از سر مردم نرفت اما سر آن‌ها کلاه زورگویان، نه! گذشت آن روزها، امروز اما بر همان عهدیم نخواهد شد ولی این بار جمع ما پریشان، نه! به جمهوری اسلامی ایران گفته‌ایم "آری" به هرچه غیر جمهوری اسلامی ایران: "نه" کجا دیدی که یک مظلوم تا این حد قوی باشد اگرچه قدرت ما می‌شود تحریم، کتمان نه دفاع از حرم یعنی قرار جنگ اگر باشد زمینِ کارزار ما تل‌آویو است، تهران نه! 🍃🌸 "ولادت با سعادت امام الرئوف، علی بن موسی الرضا علیه السلام بر عموم مسلمانان جهان مبارک باد. "
✈️🛳🚃 نماز خواندن در ماشین، هواپیما، قطار و کشتی ⁉️ سوال: آیا نماز خواندن در ماشین،‌ هواپیما، قطار و کشتی جایز است؟ ♦️ پاسخ: 🔻🔻 ❇️ الف: در حال توقف: اشکال ندارد. ❇️ ب: در حال حرکت: 👇👇 1⃣ به واسطه تنگی وقت یا ضرورت دیگر: جایز است؛ اما باید استقرار و قبله را در حد ممکن رعایت کند و در حال چرخش به طرف قبله چیزی نخواند. [1] 2⃣ در وسعت وقت (یعنی فرصت پیدا می کند که قبل از گذشتن وقت نماز، آن را خارج از هواپیما، قطار و مانند آن بخواند): لازم است نماز را تأخیر بیندازد و در حال حرکت جایز نیست. ✍ آیات عظام: سیستانی و مکارم: به طور کلی اگر وسایل نقلیه به حدی تکان نداشته باشند که مانع از آرامش بدن و انجام کارهای نماز به طور صحیح شوند، اشکال ندارد؛ چه در وسعت وقت یا تنگی آن. در غیر این صورت، اگر به واسطه تنگی وقت یا علتی دیگر ناچار باشد نماز را در چنین جایی با تکان های شدید بخواند، به قدر ممکن باید استقرار [2] و قبله را رعایت کند. [3] --------------------- ♦️ پی نوشت: 🔻 [1]. نمازگزار باید با چرخش کشتی،قطار، هواپیما و مانند آن از قبله، به سمت قبله تغییر جهت دهد، ولی در حالی که دارد به سمت قبله بر می گردد، نباید ذکر بگوید. [2]. مراد از استقرار و طمأنینه در حال قرائت و اکر، استقرار عرفی است نه حقیقی؛‌ پس حرکت و لرزه اندک مضر نیست. [3]. توضیح المسائل ده مرجع، م 880 و 881؛ امام، تحریرالوسیله، ج 1، اعتبار الاستقرار فی الصلاه، م 15، ص 275 و العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، مکان المصلی، الثانی؛ بهجت، استفتائات، ج 2، س 1514؛ خامنه ای، اجوبه الاستفائات، س 388 و سایت،‌ استفتائات جدید؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 845؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، م 559 و الفقه للمغتربین، م 67، 68، 86 و 87؛ صافی، هدایه العباد، ج 1، م 709. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، ص 128. -------------------- ️ 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ❇️ https://eitaa.com/ask_ahkam
✔ سؤال: آیا (( بسم الله )) جزء سوره است یا خیر؟ ✳ آیت الله خامنه ای : در سوره حمد جزء سوره است و در سایر سوره ها آیة مستقل نیست ، ولی در نماز باید هر سوره با یک (( بسم الله )) شروع شود. ✳ آیت الله سیستانی : در همه نمازها بجز نماز آیات ، بنابر احتیاط واجب جزء سوره است. ✳ آیات عظام وحیدخراسانی ، مکارم : بسم الله جزء هر سوره است. در نماز آیات به قصد سوره ی توحید بسم الله الرحمن الرحیم را بگوید و به ركوع رود. ⚠ نتیجه : در نماز آیات نمی شود یک آیه حساب کرد ، ولی به نظر دسته سوم می توان آنرا یک آیه به حساب آورد و به رکوع رفت. 💠 مرجع تخصصی فقه و احکام 💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
🌙ماه گرفتگي جزئي #نماز_آیات #احکام_ماه_گرفتگی #خسوف 💠 @leader_ahkam 💻 @ask_ahkam
🌙ماه گرفتگي جزئي 🌙سؤال: اگر ماه گرفتگی به صورت جزئی باشد، باز هم نماز آیات واجب است؟ 🔶 جواب: برای ماه گرفتگی جزئی هم نمازآیات واجب است، البته اگر جزئی باشد و شخص هنگام ماه گرفتگی مطلع نشود، نماز ایات واجب نمی شود. ❇️ 💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
🍁🍂 🍁🍂 💠 اينكه مي گويند فلاني از وطن اصلي خود اعراض كرده يعني چه؟ در اين صورت حكم نماز و روزه در وطن اصلي كه از آن اعراض كرده چه مي شود؟ ✴ آیت الله خامنه ای:‌ اعراض از وطن يعني ترك وطن و تصميم به عدم اقامت در آن يعني ديگر قصد زندگي كردن در آنجا نداشته باشد. نماز در چنين مكاني شكسته است و روزه نيز صحيح نمي باشد، مگر اينكه قصد ده روز كند. ✴ آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه انسان در محلي زندگي ميکرده و وطن او بوده، چنانچه از آنجا اعراض کند، يعني ديگر قصد نداشته باشد در آنجا زندگي کند، هر چند گاهي به عنوان مسافرت و ديدار بستگان و دوستان به آنجا برود، نمازش در آنجا شکسته است، خواه در آنجا ملکي داشته باشد يا نه و خواه اقوام و بستگانش در آنجا زندگي کنند يا نکنند، مگر اينکه سالي سه چهار ماه (هرچند بصورت پراکنده) در آن جا اقامت داشته باشد. 👈 هرگاه شخصى قصد بازگشت به وطن سابق را جهت سکونت مستمر داشته باشد، ولى عملا مدّت طولانى گذشته (مثلا پنج سال) و هنوز بازنگشته، اعراض عملى حاصل شده، و نماز و روزه اش در آنجا شکسته است. مگر اینکه سالی سه چهار ماه، هر چند به صورت پراکنده در آنجا سکونت داشته باشد. ✴ آیت الله سیستانی : اگر از وطن اصلی اعراض کرده باشید به این معنی که مطمئن هستید در آینده برای سکونت به آنجا بر نمی گردید نماز در آنجا شکسته است مگر اینکه بخواهید 10 روز در آنجا بمانید. ✴ آیت وحید خراسانی: کسی که از وطنش اعراض کرده مادامی که آنجا را برای اقامت و زندگی دائمی خود اختیار نکرده در آنجا مسافر است و مراد از اعراض این است که احتمال عقلائیب نمی دهد که برای زندگی و اقامت دائمی به آنجا برگردد و کسی که چنین احتمالی نمی دهد هر گاه به وطن خود برود احکام مسافر را دارد. ---------------------------- 📝استفتاء از سایت مراجع عظام 🍁🍂 پایگاه تخصصی فقه و احکام 🍂🍁 @ask_ahkam
💠 #پاکیِ_محلّ_سجده ♦️ مهر یا چیز دیگری که بر آن سجده میکنید باید پاک باشد؛ ولی اگر مُهر را روی فرش نجس بگذارید یا یک طرف مُهر نجس باشد و پیشانی را برطرف دیگر بگذارید، اشکالی ندارد. به شرطی که نجاست به پیشانی سرایت نکند.. 〰〰〰〰〰〰 💻 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 💠 @ask_ahkam
‌🇮🇷 سلام دوستان✋🏻 📲 باتوجه به شبکه های پیام رسان برای دسترسی آسان و سریع شما بزرگواران ،کانال فقه و احکام بهمراه گروه ویژه پاسخگویی توسط کارشناسان در خدمت عزیزان میباشد 💯 احکام نوین و بروز شامل👇 🎌 چت با نامحرم 😍 🎌 اپیلاسیون بدن 😦 🎌 روش خواندن صیغه موقت💍 🎌 کاشت ناخن💅🏻 🎌 نماز با چادر نازک 😌 🎌 شنود صدای دیگران 😱 🎌 خمس منزل و.... 🌹منتظر شما هستیم... ♦️ https://eitaa.com/ask_ahkam ✌️🏻✌️🏻 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 💥 کانال پاسخگویی به سوالات احکام ✨ ♦️ احکام تصویری ❗ 👈 به كانال تخصصی فقه و احکام بپیوندید 👇👇 ♦️ https://eitaa.com/ask_ahkam
✨✨✨✨✨✨✨✨ توجه📣 توجه 📣 مهم💥💥💥 پاسخگویی به مسایل شرعی شما ✅ مطابق با فتوای مراجع تقلید 🎁مسابقه هفتگی احکام با جایزه 👇👇👇 ✨✨✨✨✨✨✨✨ 🍃🌺 @ask_ahkam
⛔️ ⁉️ سوال: آیا در زمان حیض، طلاق زن صحیح است؟ ◀️ پاسخ: خیر؛ صحیح نیست، مگر در موارد خاص ⬇️⬇️ 1⃣ در صورتی که شوهر بعد از ازدواج با او نزدیکی نکرده باشد. 2⃣ در صورتی که زن حامله باشد و حمل او آشکار باشد. بنابر این اگر زن حامله حائض شود، طلاق او در دوران بارداری و در حال حیض اشکالی ندارد. 3⃣ در صورتی که مرد غایب باشد [1] و نتواند از حال زن خود باخبر شود، چنانچه زن در حال حیض باشد و او طلاق دهد، اشکالی ندارد. [2] --------------------------- ➖ پی نوشت: ⬇️ [1]. به طور کلی در صورتی که امکان خبرگیری از حال زن وجود نداشته باشد اعم از این که هر یک از آن دو حاضر باشند یا غایب. [2]. توضیح المسائل مراجع، م 462 و 2500؛ عروه الوثقی، ج 1، فصل فی الحیض، احکام الحائض، التاسع، ص 264. 💠 رسانه تخصصی فقه و احکام 💻 https://eitaa.com/ask_ahkam
⛔️ #طلاق_زن_در_حال_حیض ⁉️ سوال: آیا در زمان حیض، طلاق زن صحیح است؟ 🌺 پاسخ: خیر؛ صحیح نیست، مگر در موارد خاص 👆👆 ------------------------ 🌺 رسانه تخصصی فقه و احکام 💻 @ask_ahkam
❓ سوال: آیا می توان صدقه جمع شده را به جای فقیر به مسجد، حسینیه یا مدرسه داد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✴️ امام خامنه ای: در صدقات مستحبی اگر صندوق متعلق به کمیته امداد و نهاد دیگری نباشد، بلکه صندوق شخصی باشد و یا اگر متعلق به کمیته است اختیار برداشت و مصرف پول واریزی در مورد آن با شما باشد، پول آن را به هر نیازمندی می توانید بدهید و یا می توانید در هر راه دیگری مصرف نمایید. ---------------------- ✔️ منبع: استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: n4x5G0ehyWc. 💠 رسانه تخصصی فقه واحکام 💻 https://eitaa.com/ask_ahkam
✅ #صدقه 🔻 "در صدقات مستحبی اگر صندوق متعلق به کمیته امداد و نهاد دیگری نباشد، بلکه صندوق شخصی باشد و یا اگر متعلق به کمیته است اختیار برداشت و مصرف پول واریزی در مورد آن با شما باشد، پول آن را به هر نیازمندی می توانید بدهید و یا می توانید در هر راه دیگری مصرف نمایید." ---------------------- 💠 رسانه تخصصی فقه واحکام 💻 @ask_ahkam
♦️ حکم رفتن زن بدون حجاب به بالکن٫ پاسیو، پشت بام ⁉️ سوال: رفتن زن بدون حجاب به بالکن٫ پاسیو، پشت بام، روبه روی پنجره ی باز، حیات منزل یا راهرو آپارتمان درحالی که می داند نامحرم او را می بیند چه حکمی دارد ؟ ✅ پاسخ: اگر احتمال بدهد که نامحرم او را می بیند ، باید حجاب خود را حفظ کند. 💠 نکته: هر چند نگاه کردن به زن نامحرم بدون پوشش کافی برای مردان حرام است، ولی زن هم اگر بداند که در معرض دید نامحرم است، باید حجاب خود را حفظ کند 🔻 🔺 ============= 💠 رسانه تخصصی فقه و احکام ❇️ https://eitaa.com/ask_ahkam
♻️ حکم شخصی که قنوت را در نماز فراموش کند ♻️ 💠 قضای قنوت واجب نیست و مستحب است کسی که میخواهد به ثواب و فضیلت قنوت برسید ❇️ اگر شخصی قنوت را فراموش کرد : 🔶 اگر قبل از به سمت سجده رفتن باشد : همان جا بعد از رکوع بجا بیاورد . 🔷 اگر بعد از به سمت سجده رفتن باشد : 💠 آیت الله خامنه ای : اگر در سجده یادش بیاید، مستحب است بعد از سلام نماز، قضا نماید. 💠 آیات عظام سیستانی ، خوئی ، وحید ، مکارم : بنابر احتیاط واجب بعد از نماز بجا آورد. 💠 آیات عظام امام ، فاضل : بلند شود قنوت بجا بیاورد و احتیاط مستحب بعد نماز باشد . 💠 آیت الله بهجت : هر وقت یادش بیاید بلافاصله أنجام دهد مثلا در سجده باشد بعد سجده أنجام دهد و یا بگذارد بعد نماز باشد.[1] ➖➖➖➖➖➖ [1] . توضیح المسائل مراجع مسأله ۱۱۲۱ 💻 پایگاه تخصصی فقه و احکام ❇️ https://eitaa.com/ask_ahkam
♻️ حکم چت کردن با جنس مخالف چیست ؟ 🔴 پاسخ : ارتباط با نامحرم (حضوری، ارسال پیامک، و چت کردن ) در صورتی که قصد لذت باشد ( حتی عاطفی )، یا ترس و خوف به گناه افتادن باشد ( حتی در آینده نزدیک ) یا مفسده ای داشته باشد حرام است. 💠 ترس به گناه افتادن در چت کردن یعنی اگر بترسید در ادامه به گناه آلوده شوید. ممکن است چت کردن در ابتدا شرایط چت کردنی که گناه محسوب می شود را نداشته باشد؛ ولی مشخص باشد و به صورت معمول افرادی که اقدام به چت کردن می کنند، در ادامه و بعد از مدتی به گناه آلوده می شوند، در این صورت نیز چت کردن حرام است و نباید آن را آغاز نمود . ❗️ """"""""""""""""""""""" 🍁🍂 سایت اسک احکام 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام 🍂🍁 www.askahkam.ir ♻️ https://eitaa.com/ask_ahkam
💠 عدول نیت از نماز قضای ظهر به نماز عشاء در نماز جماعت 🔻 سوال: اگر امام جماعت به دلیل اینکه نماز دوم او شکسته است و برای اینکه مامومین نمازشان را پشت سراو کامل بخوانند، نیت نماز قضای ظهر را بکند و بعد بلافاصله متوجه عدم امکان قرائت حمد و سوره با صدای بلند شده و نیت خود را به قضای نماز عشاء تغییر دهد، نماز وی و مأمومین صحیح است؟ 👈 پاسخ: 👇👇 💠 امام خامنه ای: به طور کلی عدول از نماز قضا به نماز قضای دیگر، فقط در صورتی ممکن است که دو نماز قضایی که در ادای آنها ترتیب معتبر است بر عهده شخص باشد و بر اثر فراموشی قبل از ادای نماز اول به خواندن نماز دوم مشغول شود دراین جا عدول واجب است و درغیر اینصورت عدول از نماز قضا به نماز قضای دیگر وجه شرعی ندارد و صحیح نیست؛ در هر صورت نماز مأمومینی که علم به مورد مذکور نداشتند، صحیح است و توجه داشته باشید در صورتی که نماز قضای امام جماعت، نماز قضای حتمی باشد می توان اقتدا نمود. [1] 💠 آیت الله شبیری زنجانی: نماز وی صحیح نیست اما نماز مامومین صحیح است. [2] 🔻 🔻 ------------------------- 💠 پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: k6ryzwk. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 64219. 💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 🔺 و ============= ❓سوال کسي که روي صندلي نشسته و نماز می خواند آیا در حال خواندن حمد و سوره و سجده و رکوع باید پاها را روی زمین قرار دهد؟ 💠 پاسخ:👇👇 🌟 امام خامنه ای: در مورد نوک انگشت پا اگر می تواند باید بر روی زمین قرار دهد و اما در غیر سجده اگر امکان دارد باید هر دو پا بر روی زمین و یا مانند آن مستقر باشد. [1] 🌟 آیت الله مکارم: فردي که بر اثر ناتواني روي صندلي نماز مي خواند اگر مي تواند هنگام سجده روي ميز سجده کند، و لازم نيست شرايط ديگر سجده مانند گذاشتن نوک پا بر زمين را رعايت کند.. [2] 🌟 آیت الله شبیری زنجانی: البته اگر برای قیام و رکوع بتواند بایستد باید این کار را انجام دهد ولی اگر برای قیام و رکوع هم ناچار به نشستن باشد قرار دادن پاها بر زمین لازم نیست؛ البته برای سجده، بنابراحتیاط نوک انگشتان شست را بر زمین قرار دهد. [3] 🌟 آیت الله سیستانی: لازم نیست. [4] ============== 💠 پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: nfOisbVrLbU. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9706120095. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 57582. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 775750. 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام 🔳 https://eitaa.com/ask_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اجازه شوهر در صدقه دادن 🔻 سوال: منظور از اینکه زن باید برای دادن صدقه از شوهر اجازه بگیرید چه نوع صدقه ای است؟ آیا اگر از اموال خودش هم باشد اجازه لازم است؟ ❇️ پاسخ: 👇👇 📚 امام خامنه ای: در صدقه دادن زن از اموال خودش(هر نوع صدقه ای که باشد)، نیاز به اجازه شوهر نیست. [1] 📚 آیت الله مکارم: اگر از زن اموال خودش صدقه بدهد، نیازی به اجازه شوهر نیست اما به نحوی عمل نماید که اختلاف و ناراحتی ایجاد نشود. [2] 📚 آیت الله شبیری زنجانی: برای صدقه از اموال خودش نیاز به اذن ندارد. [3] 📚 آیت الله سیستانی: اگر از اموال خودش باشد نیازی به اجازه نیست. [4] 🔻 :::::::::::::::::::::::: پی نوشت: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: ApxBnvAxJM. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9709290020. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 60688. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 807305. ::::::::::::::::::::::::: 💠 رسانه تخصصی فقه و احکام 💻 https://eitaa.com/ask_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓❔حکم شرعی چرخاندن انگشتر هنگام قنوت نماز 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ ❗️❕پاسخ : چرخاندن انگشتر و کشیدن دست به صورت مستحب نیست. و لازم نیست مستحبات قنوت 1️⃣ مستحب است دست ها را مقابل صورت یعنی بین شانه و پیشانی قرار دهیم . 2️⃣مستحب است دست ها را به هم بچسبانیم . 3️⃣دست ها به صورت افقی و انگشتان به سمت قبله باشد. 4️⃣تمام انگشتان به جز شصت بسته باشد . 5️⃣در قنوت نگاه به کف دست باشد . 6️⃣چرخاندن انگشتر و کشیدن دست به صورت مستحب نیست.[۱] 🚩در قنوت هر ذکری بگوید کافی است اگر چه یک (سبحان الله) باشد ، ولی بهتر است بگوید : ( لااله الاالله الحلیم الکریم ، لا اله الا الله العلیّ العظیم ، سبحانَ الله ربّ السمواتِ السبع ، و ربِّ الارضینَ السبع ، وما فیهنّ و ما بینهنّ و ربّ العرشِ العظیم والحمدُ لله ربّ العالمین ) -------------------------------------- [۱] . اجوبه الإستفتاءات س ۵۰۶ : کشیدن دست بر صورت پس از قنوت مکروه است . ➖➖➖➖➖ 🍃🍂اسک احکام مرجع تخصصی فقه و احکام 🍃🍂Www.askahkam.ir ::::::::::::::::::::::::: 💠 رسانه تخصصی فقه و احکام 💻 https://eitaa.com/ask_ahkam
  ♻ گفتن اذکار نماز؛ در حال حرکت ♻ 🔹🔹🔹🔹 💠 ســــوال آیا گفتن بعضی از اذکار در حال حرکت صحیح است یا موجب بطلان نماز می گردد؟ ✅ پاسخ: 👇👇  هنگام گفتن اذکار واجب مثل تکبیرة الاحرام یا ذکر رکوع و سجود باید بدن بی حرکت و با آرامش باشد و احتیاط واجب آن است که در موقع گفتن ذکرهای مستحبی نیز بدن آرامش داشته باشد. ◀ ذکرهای مستحبی مثل گفتن تکبیر در هنگام رفتن به رکوع و سجود، اگر به قصد همان ذکری که در نماز دستور داده اند، باشد، باید در حال آرام بودن بدن گفته شود و اگر به علت فراموشی، در حال حرکت گفته شود، اشکال ندارد، 👈🔹 ولی اگر از باب این که ذکر گفتن در نماز مستحب است، یعنی از باب این که ذکری گفته باشد، تکبیر بگوید، لازم نیست در حال آرامش باشد، بلکه در حال حرکت هم می توان آن را گفت. ----------------------   https://eitaa.com/ask_ahkam