💠 اجازه شوهر در صدقه دادن
🔻 سوال: منظور از اینکه زن باید برای دادن صدقه از شوهر اجازه بگیرید چه نوع صدقه ای است؟ آیا اگر از اموال خودش هم باشد اجازه لازم است؟
❇️ پاسخ: 👇👇
📚 امام خامنه ای: در صدقه دادن زن از اموال خودش(هر نوع صدقه ای که باشد)، نیاز به اجازه شوهر نیست. [1]
📚 آیت الله مکارم: اگر از زن اموال خودش صدقه بدهد، نیازی به اجازه شوهر نیست اما به نحوی عمل نماید که اختلاف و ناراحتی ایجاد نشود. [2]
📚 آیت الله شبیری زنجانی: برای صدقه از اموال خودش نیاز به اذن ندارد. [3]
📚 آیت الله سیستانی: اگر از اموال خودش باشد نیازی به اجازه نیست. [4]
🔻 #اجازه_شوهر_در_صدقه_دادن
::::::::::::::::::::::::
پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: ApxBnvAxJM.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9709290020.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 60688.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 807305.
:::::::::::::::::::::::::
💠 رسانه تخصصی فقه و احکام
💻 https://eitaa.com/ask_ahkam
❓❔حکم شرعی چرخاندن انگشتر هنگام قنوت نماز
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
❗️❕پاسخ :
چرخاندن انگشتر و کشیدن دست به صورت مستحب نیست. و لازم نیست
مستحبات قنوت
1️⃣ مستحب است دست ها را مقابل صورت یعنی بین شانه و پیشانی قرار دهیم .
2️⃣مستحب است دست ها را به هم بچسبانیم .
3️⃣دست ها به صورت افقی و انگشتان به سمت قبله باشد.
4️⃣تمام انگشتان به جز شصت بسته باشد .
5️⃣در قنوت نگاه به کف دست باشد .
6️⃣چرخاندن انگشتر و کشیدن دست به صورت مستحب نیست.[۱]
🚩در قنوت هر ذکری بگوید کافی است اگر چه یک (سبحان الله) باشد ، ولی بهتر است بگوید : ( لااله الاالله الحلیم الکریم ، لا اله الا الله العلیّ العظیم ، سبحانَ الله ربّ السمواتِ السبع ، و ربِّ الارضینَ السبع ، وما فیهنّ و ما بینهنّ و ربّ العرشِ العظیم والحمدُ لله ربّ العالمین )
--------------------------------------
[۱] . اجوبه الإستفتاءات س ۵۰۶ : کشیدن دست بر صورت پس از قنوت مکروه است .
➖➖➖➖➖
🍃🍂اسک احکام
مرجع تخصصی فقه و احکام
🍃🍂Www.askahkam.ir
:::::::::::::::::::::::::
💠 رسانه تخصصی فقه و احکام
💻 https://eitaa.com/ask_ahkam
♻ گفتن اذکار نماز؛ در حال حرکت ♻
🔹🔹🔹🔹
💠 ســــوال
آیا گفتن بعضی از اذکار در حال حرکت صحیح است یا موجب بطلان نماز می گردد؟
✅ پاسخ: 👇👇
هنگام گفتن اذکار واجب مثل تکبیرة الاحرام یا ذکر رکوع و سجود باید بدن بی حرکت و با آرامش باشد و احتیاط واجب آن است که در موقع گفتن ذکرهای مستحبی نیز بدن آرامش داشته باشد.
◀ ذکرهای مستحبی مثل گفتن تکبیر در هنگام رفتن به رکوع و سجود، اگر به قصد همان ذکری که در نماز دستور داده اند، باشد، باید در حال آرام بودن بدن گفته شود و اگر به علت فراموشی، در حال حرکت گفته شود، اشکال ندارد،
👈🔹 ولی اگر از باب این که ذکر گفتن در نماز مستحب است، یعنی از باب این که ذکری گفته باشد، تکبیر بگوید، لازم نیست در حال آرامش باشد، بلکه در حال حرکت هم می توان آن را گفت.
----------------------
https://eitaa.com/ask_ahkam
❇️حکم فقهي مظالم که از دو صورت برخوردار است، از اين قرار است:
♦️صورت اوّل: صاحب حق و مظلمه را ميشناسید در اين صورت واجب است با مراجعه به او يا حق او را بپردازد و يا از او رضايت بگيرید به اين معنا که صاحب حق، او را بريء الذمه کند و حق خود را ببخشد.
💠البته اگر پرداخت حق به طور مستقيم به او محذوري دارد مانند اينکه موجب آبروريزي ميشود ميتوانید به هر کيفيتي حق او را به او برسانید و لو به اينکه به عنوان بدهي بابت قرض به او پرداخت کنید يا به حساب بانکي او واريز کنید.
♦️صورت دوم:صاحب حق را نميشناسید در اين صورت واجب است آن را از طرف صاحبش به فقير صدقه دهید و به احتياط واجب به اجازه مرجع تقلید تون باشد.
💠و نسبت به مقدار آن، اگر اطمينان ندارید، پرداخت مقدار متيقّن کافي است
👈 و نسبت به مقدار مشکوک وظيفهاي ندارید
🍁🍂 سایت اسک احکام
پایگاه تخصصی فقه و احکام
🍂🍁 www.askahkam.ir
💠 رسانه تخصصی فقه و احکام
💻 https://eitaa.com/ask_ahkam
♦️ حکم مصرف وامی که از بانک دریافت می شود، در غیر مورد قرار داد بانک، چیست؟
✅ پاسخ:
💠 آیت الله خامنه ای : گیرنده پول فقط طبق همان قراردادى که منعقد کرده حق تصرّف دارد وگرنه تصرّف غاصبانه و موجب ضمان است.
💠 آیت الله مکارم : صرف مبلغ وام برخلاف آنچه در قرارداد بر آن توافق شده جایز نیست. و چنانچه تخلّف شود وام مذکور صحیح نیست، و مبلغ اضافه که مى پردازد حکم ربا دارد .
➖➖➖
استفتا از سایت مراجع
#احکام_بانکی
#مصرف_غیر_قرارداد
💠 رسانه تخصصی فقه و احکام
💻 https://eitaa.com/ask_ahkam
♻️ حکم قرائت زن ها در نماز
✅ در صورتیکه نامحرم صدایشان را نمی شنود مخیّرند که بلند یا آهسته بخوانند ◀️ و اگر نامحرم صدایشان را می شنود :
💠 مشهور : بنابر احتیاط واجب ، آهسته بخواند.
🔶آیات عظام رهبری ، مکارم ، زنجانی : بنابر احتیاط مستحب آهسته بخواند.
🔷 آیت الله بهجت : در صورت شنیدن نامحرم واجب است که آهسته بخواند.[۱]
✅ نکته: به نظر همه مراجع زنان نيز بايد حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
[۱] . توضیح المسائل مراجع مسأله ۹۹۲ و۹۹۳ و ۹۹۴ ، آجوبه الإستفتاءات سؤال ۴۷۱
🍁🍂 سایت اسک احکام
پایگاه تخصصی فقه و احکام
🍂🍁 www.askahkam.ir
💠 رسانه تخصصی فقه و احکام
💻 https://eitaa.com/ask_ahkam
❇️ حکم #لکه بینی بیش از #عادت_ماهیانه ❇️
➖➖➖
✅ سوال : من چند روزی بعد از عادت ماهیانه یک لکه زرد رنگ شده و ذرات ریزی از خون در آن دیده میشود . این موضوع از نظر شرعی چه حکمی دارد. ایا در این روزها باید نماز خواند؟ 💠
✍ پاسخ طبق نظر #مشهور: اگر مجموع روزهای که خون می بینید و سپس لکه بینی دارید، بیش از 10 روز نیست، همه حیض است و باید احکام آن رعایت شود.
👈 ولی اگر بیش از 10 روز است، دیگر نمی تواند کلِ 10 را حیض قرار بدهد باید ابتدا از روی صفات تشخیص دهد که چه مقدار صفات حیض را دارد ، اگر از روی صفات قابل تشخیص نبود باید رجوع به خویشاوندان کند و طبق عدد عادت آنها حساب کند اگر در عدد اختلاف داشتند، هفت روز را حیض قرار دهد و مابقی را استحاضه و در استحاضه با توجه به اقسام آن باید عمل کند و عباداتش را بجا آورد.
ولی در صورتیکه عادت وقتیه معینه داشته باشد یعنی هم زمان و هم تعداد ایام عادت مشخص داشته باشد ، در این صورت اگر بیش از 10 روز شد، به تعداد روزهای عادت، حیض است و بقیه استحاضه است.
https://eitaa.com/ask_ahkam
💠دختر مجرد و انجام حج واجب💠
❓سوال: تکلیف دختری با تمکن مالی که موظف به انجام حج است ولی به دلیل مجرد بودن و نداشتن همراه از انجام سفر حج ممنوع شده است، چیست؟
✅پاسخ:
✏️مقام معظم رهبری: اگر امكان تشرف (هرچند بدون همراه) را داشته باشد، لازم است در اولين فرصت اقدام نمايد. [1]
✏️آیت الله شبیری زنجانی: با وجود کاروانهای فعلی - که امکانات و امنیت را فراهم می کنند - واجب است. [2]
✏️آیت الله فاضل: اگر دختر مجرد از لحاظ مالی و جسمی مستطیع باشد و بتواند با کاروانی که امنیت او را تامین می کند برود رفتن به حج واجب است، اما اگر درشرایطی باشد که خودش خوف عقلائی برای جانش می دهد رفتن به حج بر او واجب نیست. [3]
----------------
✅منابع
🔷[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: pp6rND1EVnU.
🔶[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 44566.
🔷[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9611205.
#رسانه_تخصصی_فقه_واحکام
🌐 @ask_ahkam 🌐
🔴حكم شرعی كشمش سرخ كرده
💠آیات عظام خامنهای، وحید خراسانی و سیستانی: اشکال ندارد.
💠آیت الله مکارم شیرازی: هر گاه مویز و كشمش را در غذا بریزند و بجوشد، به طوری که آب به داخل آن نفوذ کند و آب داخلش نیز بجوشد حرام می شود، امّا نجس نیست و می توان آنها را جدا کرد و غذا را خورد. ولی در حال سرخ کردن و دم کردن در برنج و امثال آن مانعی ندارد.
➖➖➖➖
📝استفتاء از سایت مراجع
🍁🍂 سایت اسک احکام
پایگاه تخصصی فقه و احکام
🍂🍁 www.askahkam.ir
💠 رسانه تخصصی فقه و احکام
💻 https://eitaa.com/ask_ahkam
[فرستاده شده از پایگاه تخصصی فقه و احکام ]
🔷 تحقق استطاعت با وجود مشکل معیشت پس از بازگشت
🔷 #استطاعت_معیشت
...................................
❓ سوال: اگر کسی #پس_اندازی برای #خرید خانه یا ماشین داشته باشد که استطاعت #حج را به همراه بیاورد در صورتی که پس از بازگشت از حج امکان تهیه مسکن دچار مشکل شود، آیا حج واجب می شود؟ منظور از استطاعت، استطاعت در ماه انجام حج است یا ماه های قبل را نیز شامل می شود؟
🔷 پاسخ: 👇👇
📝 امام خامنه ای: با نیاز به وسائل زندگی حج بر او واجب نیست؛ اگر از هر جهت استطاعت دارد اما موسم حج نرسیده نمی تواند خود را از استطاعت ساقط کند و حج بر او واجب می شود. [1]
📝 آیت الله مکارم: در استطاعت براي حج، علاوه بر داشتن هزينه رفت و برگشت، داشتن ضروريات زندگي و آنچه در گذران زندگي به آن نياز دارد نيز شرط است، مثل خانه مسکوني (ملکي يا اجارهاي)، اثاث خانه، وسيله سواري و مانند آن البته در حدي که مناسب شأن او باشد، و چنانچه عين آنها را ندارد، پول يا معادل قيمت آن را داشته باشد؛ انجام حجی که در صورت استطاعت بر فرد مسلمان واجب می شود، #حج_تمتع است که در ماه ذی الحجه هرسال انجام می شود و در آن ماه نیز باید مستطیع باشد و استطاعت او از بین نرفته باشد. [2]
📝 آیت الله سیستانی: #مستطیع نیست؛ اگراحراز كند ساير شرايط تا وقت حج باقی است ودر مؤونه نيازى به آن مبلغ ندارد بايد نگهدارد. [3]
📝 آیت الله شبیری زنجانی: هزینه مال در حج اگر زندگی را مختل کند شخص مستطیع نیست وگرنه مستطیع است؛ استطاعت مالی قبل از موسم نیز کفایت می کند و باید آن را حفظ کند. [4]
📝 آیت الله فاضل: اگر کسی خانه مسکونی ندارد و پول برای خرید خانه پس انداز کند و با رفتن به حج قادر به خرید خانه نباشد و در امر سکونت با مشکل رو برو میشود و نداشتن #خانه_مسکونی برایش حرجی باشد، رفتن به حج واجب نیست. منظور از استطاعت مالی استطاعت در زمان رفتن به حج و انجام مقدمات آن ملاک است مثلا اگر قبل از موسم حج مستطیع نباشد و در زمان رفتن به حج یعنی دهه اول ماه ذی الحجه از نظر مالی مستطیع شود ولی از نظر راه رفتن ممکن نباشد مثلا بدون ثبت نام قبلی او را به حج نمی برند و نمی تواند بدون اجازه و ویزا به حج برود، مستطیع حساب نمی شود و اگر برای سال بعد استطاعتش باقی باشد برای سال بعد رفتن به حج براو واجب میشود. [5]
.................................
◀️ پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء:. UzdpM3qxJro
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9606290042.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 659645.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 45712.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9611681.
.....................................
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
🔷 http://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌺 سوال:
👈 خانمی هنگام نماز پوشش کامل دارد، ولی چنانچه خودش از زیر چادر نگاه کند، چون پیراهن آستین کوتاه پوشیده، ساق دست و بازو را میبیند؛ در چنین حالتی نمازش چه حکمی دارد؟
🍁 پاسخ:
✍️ اگر چادر تمام بدن را در وقت نماز از دید دیگران می پوشاند و دیگران بدن زن را در هنگام نماز نمی بیند، هرچند خود زن از زیر چادر اگر نگاه کند مچ دست به بالا و بازوهای خود را ببیند، نماز صحیح است، لیکن احتیاط مستحب آن است که در هنگام نماز طوری لباس بپوشد که خودش نیز بدن خود را نبیند.
✍️ آیت الله سیستانی: باید زیر گلویش بسته باشد به طوری که بدن خود را نبیند
----
📝 استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه
....................................
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
🔷 http://eitaa.com/ask_ahkam
♻️ خمس سرمایه گذاری و پس انداز در بیمه عمر ⬇️⬇️⬇️
سوال:
من تو بیمه عمر و آتیه ثبت نام کردم و ماهی ۳۰ هزار تومان به بیمه می دهم . پس از ۳۰ سال قرار است که بیمه پول من را به همراه سودش به من تحویل دهد. می خواستم بدانم آیا به پول بنده خمس تعلق می گیرد؟ اگر تعلق می گیرد باید هر سال اون مبلغی که واریز کردم پرداخت کنم یا باید بعد از سی سال پولی که بهم می دهند همراه سودش خمس اون را پرداخت کنم ؟ لطفا دقیقا بفرمایید وظیفه من نسبت به این بیمه عمر چیست ؟
▪️▪️▪️▪️▪️
◀️ پاسخ:
✅ آیت الله خامنه ای: به طور کلی اگر در شرکت بیمه پسانداز و سرمایهگذاری کردهاید که بابت پسانداز شما به شما سود و پاداش میدهند علاوه بر خمس سرمایهای که پسانداز کردهاید - در هر سال خمسى - خمس سود نیزبه هنگام وصول و امكان دريافت اگر تا سر سال خسمیتان باقی بماند باید بپردازید
✅ آیت الله مکارم : به مبالغی که پرداخت می شود، خمس تعلق نمی گیرد، اما بعد از دریافت چنانچه تا سال خمسی مصرف نشود، خمس دارد.
✅ آیت الله سیستانی: بیمه قراردادی است که طبق آن بیمه گزار (بیمه شونده) متعهد میشود که مبلغ معینی را نقدا یا به نحو اقساط به بیمه گر (بیمه کننده) بپردازد و در مقابل آن ، بیمه گر متعهد میشود که در صورت وقوع حادثه ، یا ضرری که در قرارداد قید شده ، مبالغی را نقدا یا به نحو پرداختی ثابت و یا هر گونه جبران مالی دیگر ، به بیمه گزار یا شخص ثالثی که در قرارداد بیمه معین و قرارداد به نفع او منعقد شده است ، بپردازد . پس اگر قرار داد بیمه عمر و غیره چنین باشد صحیح است هر چند در انتهای مدت - در حالی که شرط نکرده - مبلغی را به او بدهند.
ولی چنانچه اصل معامله بر قرض بوده به شرط اینکه بیمه کند یا اینکه مبلغی را در انتهای قرار داد به عنوان سود به او بدهند ربا و حرام است.
و در هر حال پولهایی که بابت چنین بیمه غیر متعارفی پرداخت می شود سر سال خمسی خمس دارد.
✅ آیت الله شبیری: - به پولی که به بیمه داده می شود اگر براساس قرارداد بیمه باشد- نه سرمایه گذاری به طوری که بیمه عامل محسوب شود- خمس تعلق نمی گیرد ولی پولی که بیمه می پردازد اگر تا یکسال صرف در مخارج نشود خمس آن لازم است.
✅ آیت الله وحید: اولاً این بیمه بنابر احتیاط واجب ،حرام است ثانیاً پولی که داده اید متعلق خمس است.
✅ آیت الله فاضل: پولی که بابت بیمه عمر بارعایت قوانین بیمه داده می شود و ضرورت داشته باشد خمس ندارد و اگربعد از سی سال برگردانداز درامد همان سال یعنی سی سال بعد می باشد لیکن اگر پول تحت عنوان بیمه عمر داده شود که سی سال بعد با سودش آن را برگرداند، ظاهرا طبق قرار داد بیمه حساب نمی شود و اگر طبق قانون شرعی مضاربه یامشارکت باشد اشکال ندارد و در غیر این صورت حکم قرض ربوی را دارد و گرفتن سود آن ربا و حرام است و پولی که بابت بیمه داده می شود درهرسال خمس دارد.
استفتا از سایت مراجع
....................................
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
🔷 http://eitaa.com/ask_ahkam
⚠️رعایت قبله در نماز خوابیده
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
💠جهـت قبلـه بـرای کسـی که بـه صـورت خوابیده نماز مـی خواند
بـا توجـه بـه توانایی فرد، بـه بترتیب زیر اسـت:
1️⃣اگر توانایی داشت به پهلوی راست بخواند و جلوی بدن او رو به قبله باشد.
2️⃣ اگـر توانایـی خوابیـدن بـه پهلـوی راسـت را نداشـت، بـه پهلـوی چپ بخواند . و جلـوی بـدن او رو قبلـه باشـد.
3️⃣ اگـر توانایـی خوابیـدن بـه پهلـوی چـپ را هـم نداشـت، بـه پشـت بخوابـد و کـف پـای او رو بـه قبلـه باشـد.
4️⃣ اگـر توانایـی خوابیـدن بـه پشـت را هـم نداشـت بـه روی «شـکم» بخوابـد و بـه گونـهای بخوابـد کـه پاهایـش رو بـه قبلـه باشـد
📝توضیح المسائل مراجع- مسئله 779
#احکام_نماز
#احکام_قبله_خوابیده_بیمار
🍁🍂 سایت اسک احکام
پایگاه تخصصی فقه و احکام
🍂🍁 www.askahkam.ir
....................................
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
🔷 http://eitaa.com/ask_ahkam
‼️ معامله با فرد گرانفروش
❓ سوال: معامله و انجام کار با فردی که گرانفروش بوده و در مورد مسائل شرعی بی قید است از نظر شرعی چکونه است اگر مطمئن باشیم که جنس یا کالایی که به او می دهیم با دروغ و غیر شرعی فروخته می شود، آیا گناهی متوجه ما می باشد؟
◀️ پاسخ: ⬇️⬇️
✅ امام خامته ای: در فرض سؤال هر چند عمل مذکور -گرانفروشی، دروغ و...- جایز نیست؛ ولی معامله با چنین شخصی فی نفسه اشکال ندارد، و وظيفه شما ـ با وجود شرايط امر به معروف و نهى از منكر ـ امر و نهی زبانی است. [1]
✅ آیت الله مکارم: انجام معامله با رعایت موازین شرعی مانعی ندارد مگر اینکه یقین داشته باشید خریدار کالا را در معاملات غیر مشروع یا کلاهبرداری استفاده می کند. [2]
----------------
◀️ پی نوشت:⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: nr9gwny.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9803210091.
________
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 http://eitaa.com/ask_ahkam
💠 #عبور از دوکیلومتری #محل_تولد در
💠 #مسیر_سفر از #محل_سکونت
🔻 سوال: من دو وطن دارم یکی جایی که به دنیا آمدم و دیگری هم جایی که سکونت دارم؛ اکنون می خواهم از محل سکونت خود حرکت کرده و از دو کیلومتری وطن اولم عبور کرده و ۱۵ کیلومتر دورتر از آن بروم و تا بعد از ظهر در آنجا بمانم. حکم نماز و روزه من چگونه است؟
🔻 پاسخ: 👇👇
👈 امام خامنه ای: اگر از محل سکونت تا مقصد حداقل 20/5 کیلومتر فاصله باشد، نماز شکسته است و عبور از فاصلۀ 2 کیلومتری وطن تأثیر ندارد. [1]
👈 آیت الله مکارم: چنانچه فاصله محل سکونت تا محلی که قصد مسافرت و ماندن به مدت مزبور را دارید، به مقدار مسافت شرعی است نماز شما در آنجا شکسته است و اگر بعد از ظهر مسافرت نمایید، باید روزه را تمام کنید و چنانچه پیش از ظهر مسافرت نمایید روزه باطل است ولی باید بعد از حدترخص محل سکونت روزه ر افطار نمایید و اگر قبل از حد ترخص افطار کنید علاوه بر قضا کفاره هم واجب می شود. [2]
👈 آیت الله شبیری زنجانی: عبور از حوالی وطن قاطع سفر محسوب نمی شود و از مسافت کم نمی شود. اگر مجموع رفت و برگشت حدود40 کیلومتر باشد، نماز شکسته است و روزه باطل می شود، مگر این که برای سفر از شب نیت نداشته اید و سفر اتفاقی بوده باشد که باید روزه آن روز را بگیرید. (لازم به ذکر است اگر از سکونت در محل تولد کنده شده باشید و عرفا در آن جا اقامت نداشته باشید، محل تولدتان وطن محسوب نمی شود و نماز در آنجا شکسته است مگر این که عرفاً کثیر السفر باشید) [3]
👈 آیت الله سیستانی: در فرض مذكور بايد احتياطاً جمع كنيد يعنى هم شكسته بخوانيد هم تمام وروزه بگيريد و قضا كنيد. [4]
----------------
💠 پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: rrgy52y.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9803050151.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 66187.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 864984.
================
💠 رسانه تخصصی فقه واحکام
💻 http://eitaa.com/ask_ahkam
💠 #تکمیل_خلاف_واقع
💠 #فرم_های_مالیاتی_شرکت
🔻 سؤال: من در یک شرکت خصوصی کار دفتری انجام می دهم و برای انجام کارهای مالیاتی صورتحساب صادر می کنیم اما اعدادی که در صورتحساب ها ذکر می شود کمتر از مقدار واقعی هستند زیرا ماموران مالیاتی اعداد صحیح را هم قبول ندارند و معمولا مالیات را بیشتر از میزان اظهار در نظر می گیرند؛ آیا کار ما به عنوان کارمند شرکت اشکال داشته و حقوق دریافتی حرام است؟
🔻 پاسخ: 👇👇
✴️ امام خامنه ای: این امور تابع قانون و مقررات مربوطه است و تخلف از قانون برای هیچکس جایز نیست. [1]
✴️ آیت الله مکارم: لازم است اعداد واقعی را وارد کنید تا مالیات عادلانه توسط شرکت پرداخت شود و الا مادامی که مجبور باشید می توانید در آنجا کار کنید ولی پیوسته در فکر پیدا کردن شغل خالی از اشکال باشید. [2]
----------------
👈 پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: rrg92zz.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9802120135.
💠 رسانه تخصصی فقه واحکام
💻 http://eitaa.com/ask_ahkam
پاسخگوی احکام:
🔴درخت همسایه به خانه ی ما آمده است . آیا می توانیم از میوه های آن استفاده بکنیم و آنرا بخوریم ؟ 🔴
✅ پاسخ :
👈 اگر شما می دانید که آنها راضی هستند می توانید از میوه ها استفاده بکنید ولی اگر می دانید که راضی نیستند خوردن میوه های درخت جایز نیست.
🔻 اگر نمی دانید که راضی هستند یا خیر ، باز خوردن میوه ها اشکال دارد.
✳️ حق الماره ✳️
✳️ سوال : وقتی شخصی از كنار درختی یا باغی میگذرد میتواند از میوه و محصول آن باغ استفاده كند یا خیر؟
💠 حق الماره و رهگذر در رابطه با خوردن میوه جات
استفاده از میوه های باغات مردم با شرائطی حلال است :
◀️ الف: به طوری اتفاقی از کنار انها عبور کنید نه با قصد خوردن.
◀️ ب: منجر به افساد نگردد بدین معنا که شاخه ی درخت و شاخه گیاه را نشکند.
◀️ ج: به خوردن بسنده کند و چیزی از محصول را با خود نبرد.
◀️ د: باغ و زراعت فاقد دیوار و در باشد.
◀️ ه:علم یا ظن به ناخشنودی صاحب باغ نداشته باشد.
♻️ دو نکته درباره درختان میوه
1- از میوه شاخه ی درخت همسایه بدون اجازه نمی تواند استفاده نمود.
2- طلب حلالیت از مردم بخاطر چیدن یا خوردن میوه هایشان لازم است.
📝استفتاثات امام (ره)، ج 2، ص 510
🍁🍂 سایت اسک احکام
پایگاه تخصصی فقه و احکام
🍂🍁 www.askahkam.ir
....................................
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
🔷 http://eitaa.com/ask_ahkam
👈 تعلق #خمس به #زمین_خریداری_شده
👈 از #پول_دیه
⁉️ سوال: از بابت دریافت دیه فوت فرزندم یک قطعه زمین خریدم؛ خمس آن چگونه است؟
✅ پاسخ: 👇👇
📝 امام خامنه ای: خمس دیه واجب نیست ولی اگر زمین را به قصد تجارت خریده باشید، ارزش افزوده پس از کسر تورم، سر سال خمسی مشمول خمس است. [1]
📝 آیت الله مکارم: مقدار دیه خمس ندارد اما آنچه که به مقدار قیمت زمین اضافه شود و سال بر آن بگذرد، مشمول خمس می باشد. [2]
📝 آیت الله شبیری زنجانی: وجهی که بابت دیه شرعی دریافت نموده اید، خمس ندارد. البته اگر آن زمین را بفروشید، افزایش قیمت -منهای تورّم- جزء سود سال فروش و متعلق خمس است. [3]
📝 آیت الله سیستانی: خمس ندارد. [4]
-----------------------
پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 9kpp96g.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9803010168.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 65989.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 862457.
💻 رسانه تخصصی فقه و احکام
💠 http://eitaa.com/ask_ahkam
❇️ نحوه #اتصال به #نماز_جماعت از #بالکن_مسجد
❇️ باز بودن قسمتی از طبقه بالای مسجد جهت اتصال به نماز جماعت
🔻 سوال: قسمت جلوی طبقه بالای مسجد محل ما برای برقراری اتصال نماز خانم ها، به اندازه سه متر باز شده است؛ آیا این اندازه برای اتصال نماز خانم ها به جماعت کافی است؟
❇️ پاسخ: 🔻🔻
📝 امام خامنه ای: اگر به نحوی باشد که به صدق وحدت مکان و جماعت واحد ضرر نزند و عرفا دو مکان مستقل محسوب نشود، کافی و صحیح است. [1]
📝 آیت الله مکارم: معيار «صدق وحدت مكان» است در عين اينكه اتصال شرط است؛ پس به شرط وحدت مكان مثلاً دو متر ارتفاع هم ضرر به اتصال نمى زند. و اما جايى كه مثلاً بالكن فقط يك قسمت باز دارد و بقيه قسمتهاى آن پوشيده است، افرادى كه مقابل قسمت باز مى ايستند با پايين وحدت مكان دارند و ديگران هم به آنها متصل مى شوند اگر چه با پائين وحدت مكان ندارند. (باید به گونه ای باشد که هنگام نماز چنانچه خانم ها بخواهند صف جماعت مردان را ببینند برای آنها قابل مشاهد باشد). [2]
📝 آیت الله شبیری زنجانی: بله، اقتدای زنان در طبقه همکف و عقبتر از امام جماعت جایز است. [3]
📝 آیت الله سیستانی: كفايت مى كند ولى بايد ابتداى صفوف آنها از همانجا باشد به نحوى كه به جماعت متصل باشند و پشت سر امام باشند. [4]
----------------------
پی نوشت: 🔻🔻
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 2p22zpy.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9802290162.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 65827.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 432071.
==========
❇️ رسانه تخصصی فقه و احکام
💻 http://eitaa.com/ask_ahkam