eitaa logo
رسانه تخصصی فقه و احکام
6هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
409 ویدیو
9 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 از دوکیلومتری در 💠 از 🔻 سوال: من دو وطن دارم یکی جایی که به دنیا آمدم و دیگری هم جایی که سکونت دارم؛ اکنون می خواهم از محل سکونت خود حرکت کرده و از دو کیلومتری وطن اولم عبور کرده و ۱۵ کیلومتر دورتر از آن بروم و تا بعد از ظهر در آنجا بمانم. حکم نماز و روزه من چگونه است؟ 🔻 پاسخ: 👇👇 👈 امام خامنه ای: اگر از محل سکونت تا مقصد حداقل 20/5 کیلومتر فاصله باشد، نماز شکسته است و عبور از فاصلۀ 2 کیلومتری وطن تأثیر ندارد. [1] 👈 آیت الله مکارم: چنانچه فاصله محل سکونت تا محلی که قصد مسافرت و ماندن به مدت مزبور را دارید، به مقدار مسافت شرعی است نماز شما در آنجا شکسته است و اگر بعد از ظهر مسافرت نمایید، باید روزه را تمام کنید و چنانچه پیش از ظهر مسافرت نمایید روزه باطل است ولی باید بعد از حدترخص محل سکونت روزه ر افطار نمایید و اگر قبل از حد ترخص افطار کنید علاوه بر قضا کفاره هم واجب می شود. [2] 👈 آیت الله شبیری زنجانی: عبور از حوالی وطن قاطع سفر محسوب نمی شود و از مسافت کم نمی شود. اگر مجموع رفت و برگشت حدود40 کیلومتر باشد، نماز شکسته است و روزه باطل می شود، مگر این که برای سفر از شب نیت نداشته اید و سفر اتفاقی بوده باشد که باید روزه آن روز را بگیرید. (لازم به ذکر است اگر از سکونت در محل تولد کنده شده باشید و عرفا در آن جا اقامت نداشته باشید، محل تولدتان وطن محسوب نمی شود و نماز در آنجا شکسته است مگر این که عرفاً کثیر السفر باشید) [3] 👈 آیت الله سیستانی: در فرض مذكور بايد احتياطاً جمع كنيد يعنى هم شكسته بخوانيد هم تمام وروزه بگيريد و قضا كنيد. [4] ---------------- 💠 پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: rrgy52y. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9803050151. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 66187. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 864984. ================ 💠 رسانه تخصصی فقه واحکام 💻 http://eitaa.com/ask_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 🔻 سؤال: من در یک شرکت خصوصی کار دفتری انجام می دهم و برای انجام کارهای مالیاتی صورتحساب صادر می کنیم اما اعدادی که در صورتحساب ها ذکر می شود کمتر از مقدار واقعی هستند زیرا ماموران مالیاتی اعداد صحیح را هم قبول ندارند و معمولا مالیات را بیشتر از میزان اظهار در نظر می گیرند؛ آیا کار ما به عنوان کارمند شرکت اشکال داشته و حقوق دریافتی حرام است؟ 🔻 پاسخ: 👇👇 ✴️ امام خامنه ای: این امور تابع قانون و مقررات مربوطه است و تخلف از قانون برای هیچکس جایز نیست. [1] ✴️ آیت الله مکارم: لازم است اعداد واقعی را وارد کنید تا مالیات عادلانه توسط شرکت پرداخت شود و الا مادامی که مجبور باشید می توانید در آنجا کار کنید ولی پیوسته در فکر پیدا کردن شغل خالی از اشکال باشید. [2] ---------------- 👈 پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: rrg92zz. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9802120135. 💠 رسانه تخصصی فقه واحکام 💻 http://eitaa.com/ask_ahkam
پاسخگوی احکام: 🔴درخت همسایه به خانه ی ما آمده است . آیا می توانیم از میوه های آن استفاده بکنیم و آنرا بخوریم ؟ 🔴 ✅ پاسخ : 👈 اگر شما می دانید که آنها راضی هستند می توانید از میوه ها استفاده بکنید ولی اگر می دانید که راضی نیستند خوردن میوه های درخت جایز نیست. 🔻 اگر نمی دانید که راضی هستند یا خیر ، باز خوردن میوه ها اشکال دارد. ✳️ حق الماره ✳️ ✳️ سوال : وقتی شخصی از كنار درختی یا باغی می‌گذرد می‌تواند از میوه و محصول آن باغ استفاده كند یا خیر؟ 💠 حق الماره و رهگذر در رابطه با خوردن میوه جات استفاده از میوه های باغات مردم با شرائطی حلال است : ◀️ الف: به طوری اتفاقی از کنار انها عبور کنید نه با قصد خوردن. ◀️ ب: منجر به افساد نگردد بدین معنا که شاخه ی درخت و شاخه گیاه را نشکند. ◀️ ج: به خوردن بسنده کند و چیزی از محصول را با خود نبرد. ◀️ د: باغ و زراعت فاقد دیوار و در باشد. ◀️ ه:علم یا ظن به ناخشنودی صاحب باغ نداشته باشد. ♻️ دو نکته درباره درختان میوه 1- از میوه شاخه ی درخت همسایه بدون اجازه نمی تواند استفاده نمود. 2- طلب حلالیت از مردم بخاطر چیدن یا خوردن میوه هایشان لازم است. 📝استفتاثات امام (ره)، ج 2، ص 510 🍁🍂 سایت اسک احکام پایگاه تخصصی فقه و احکام 🍂🍁 www.askahkam.ir .................................... ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 http://eitaa.com/ask_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👈 تعلق به 👈 از ⁉️ سوال: از بابت دریافت دیه فوت فرزندم یک قطعه زمین خریدم؛ خمس آن چگونه است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 📝 امام خامنه ای: خمس دیه واجب نیست ولی اگر زمین را به قصد تجارت خریده باشید، ارزش افزوده پس از کسر تورم، سر سال خمسی مشمول خمس است. [1] 📝 آیت الله مکارم: مقدار دیه خمس ندارد اما آنچه که به مقدار قیمت زمین اضافه شود و سال بر آن بگذرد، مشمول خمس می باشد. [2] 📝 آیت الله شبیری زنجانی: وجهی که بابت دیه شرعی دریافت نموده اید، خمس ندارد. البته اگر آن زمین را بفروشید، افزایش قیمت -منهای تورّم- جزء سود سال فروش و متعلق خمس است. [3] 📝 آیت الله سیستانی: خمس ندارد. [4] ----------------------- پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 9kpp96g. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9803010168. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 65989. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 862457. 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام 💠 http://eitaa.com/ask_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ نحوه به از ❇️ باز بودن قسمتی از طبقه بالای مسجد جهت اتصال به نماز جماعت 🔻 سوال: قسمت جلوی طبقه بالای مسجد محل ما برای برقراری اتصال نماز خانم ها، به اندازه سه متر باز شده است؛ آیا این اندازه برای اتصال نماز خانم ها به جماعت کافی است؟ ❇️ پاسخ: 🔻🔻 📝 امام خامنه ای: اگر به نحوی باشد که به صدق وحدت مکان و جماعت واحد ضرر نزند و عرفا دو مکان مستقل محسوب نشود، کافی و صحیح است. [1] 📝 آیت الله مکارم: معيار «صدق وحدت مكان» است در عين اينكه اتصال شرط است؛ پس به شرط وحدت مكان مثلاً دو متر ارتفاع هم ضرر به اتصال نمى زند. و اما جايى كه مثلاً بالكن فقط يك قسمت باز دارد و بقيه قسمتهاى آن پوشيده است، افرادى كه مقابل قسمت باز مى ايستند با پايين وحدت مكان دارند و ديگران هم به آنها متصل مى شوند اگر چه با پائين وحدت مكان ندارند. (باید به گونه ای باشد که هنگام نماز چنانچه خانم ها بخواهند صف جماعت مردان را ببینند برای آنها قابل مشاهد باشد). [2] 📝 آیت الله شبیری زنجانی: بله، اقتدای زنان در طبقه همکف و عقب‌تر از امام جماعت جایز است. [3] 📝 آیت الله سیستانی: كفايت مى كند ولى بايد ابتداى صفوف آنها از همانجا باشد به نحوى كه به جماعت متصل باشند و پشت سر امام باشند. [4] ---------------------- پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 2p22zpy. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9802290162. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 65827. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 432071. ========== ❇️ رسانه تخصصی فقه و احکام 💻 http://eitaa.com/ask_ahkam
⛔️ رشوه در باب قضا (حکم) 👈 رشوه به قاضی به یکی از صورت‌های زیر است: ◀️ الف) رشوه برای صدور حکم به نفع راشی، (۲) چه حکم به حق باشد و چه باطل؛ مثلا راشی می‌گوید:«من نمی‌دانم این خانه ملک کیست، ولی می‌خواهم شما طوری حکم کنی که این خانه مال من بشود.» ◀️ ب) رشوه برای صدور حکم حق؛ راشی به قاضی پول می‌دهد تا هر چه حق است، حکم کند؛ اگرچه به ضرر او باشد. ◀️ ج) رشوه برای صدور حکم باطل؛ راشی به قاضی می‌گوید: «این پول را بگیر و حکم باطل را صادر کن»؛ حکمی که هم قاضی و هم راشی می‌دانند باطل است. ↙️ رشوه در هر سه صورت، هم بر راشی و هم بر مرتشی حرام است. ✅ استثنایی از حرمت رشوه چنانچه راشی مضطر باشد، رشوه برای او به عنوان ثانوی حرام نیست. فرضا اگر میداند که تنها با دادن رشوه، به حق مسلم خود میرسد، در اینجا دادن رشوه جایز است.(گرچه برای گیرنده جایز نیست). 🍁🍂 سایت اسک احکام پایگاه تخصصی فقه و احکام 🍂🍁 www.askahkam.ir .................................... ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 http://eitaa.com/ask_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 جواز در نماز ⁉️ سوال: اینکه گفته شده همراه داشتن شیء نجس مانند دستمال کوچک نجس در نماز اشکالی ندارد، منظور متنجس است یا نجس؟ ✅ پاسخ: 👇👇 📝 آیت الله مکارم: فرقی بین محمول نجس و متنجس نیست البته هرگاه شیء نجس که خشک است به بدن یا لباس بچسبد نماز با آن اشکالی ندارد ولی اگر مرطوب بوده و بدن یا لباس با آن نجس شده است، نماز با آن در حال علم و عمد باطل است جز در مورد خون کمتر از یک بند انگشت اشاره. [1] 📝 آیت الله سیستانی: اشکال ندارد. [2] -------------------------- پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9711150102. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 817654.. 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام 💠 http://eitaa.com/ask_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ به کسی که می کند ⁉️ سوال: اگر لوازم آرایشی خود را به کسی هدیه دهیم که مطمئن هستیم در بیرون از منزل و در مقابل نامحرم استفاده می کند، مرتکب گناه شده ایم؟ ⭕️ پاسخ: 👇👇 ✴️ آیت الله مکارم: مانعی ندارد، با توجه به اینکه استفاده حلال هم دارد مسئولیت بر عهده کسی است که از آن در راه حرام استفاده می کند. [1] ✴️ آیت الله سیستانی: اگر به این جهت هدیه ندهید، اشکال ندارد. [2] ---------------- ⭕️ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9711150102. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 817654.. ________ 🖥 رسانه تخصصی فقه و احکام 💻 http://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌸 امیرالمومنین علیه السلام می فرمود: چون مراسم قربانى را برگزار كردید از گوشت قربانى بخورید و هدیّه بدهید و خدا را به پاس این نعمت كه گوشت شتران و گاوان و گوسفندان را روزى شما ساخته؛ سپاسگزارى كنید. 🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸 http://eitaa.com/ask_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ ناشی از که آن پرداخت شده ⁉️ سوال: من آلومینیوم ساز هستم، دو سال پیش خمس سرمایه مغازه ام را پرداخت نمودم. سرمایه مخمس من مبلغ چهل میلیون تومان شد، امسال سرمایه کمتر شده ولی به دلیل تورم اجناس مغازه مبلغ هشتاد میلیون تومان شده است؛ آیا باید خمس پرداخت کنم؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ❇️ امام خامنه ای: آنچه عرفا ربح و سود صدق می کند باید خمس آن پرداخت شود. ولی مقداری از افزایش قیمت که ناشی از تورم باشد یعنی ارزش پول کم شده به طوری که همه اجناس با پول بیشتر معامله می شوند، خمس ندارد. [1] ❇️ آیت الله مکارم: افزایش قیمت خمس دارد اما اگر در شرایط خاصی قیمت بی رویه افزایش پیدا کرده قیمت متعادلی بر اساس متوسط نرخ تورم در نظر گرفته و بر اساس آن خمس را پرداخت نمایند. [2] ❇️ آیت الله شبیری زنجانی: مقداری از افزایش که به خاطر تورم بوده خمس ندارد همچنین است مقادیر دیگر اگر به جهت شرایط شغلی و شأتان نتوانید آن را در تجارت اجناس دیگر به کار ببرید. [3] ❇️ آیت الله سیستانی: باید خمس 40 میلیون را بدهید. [4] ------------------------- پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: w5ym95r. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9801300087. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 64277. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 844413. ❇️ رسانه تخصصی فقه و احکام 💻 http://eitaa.com/ask_ahkam
‼️ در به ❓ سوال: ما یک گروه خیریه تأسیس کردیم که مبالغ اهدایی به حساب بنده واریز می شود. سه بار از پول ها استفاده تجاری کرده و بعدا جایگزین می کردم؛ با توجه به اینکه از جایز نبودن این کار مطلع نبودم آیا مرتکب حرام شده و پول حرامی وارد زندگی من شده است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ❇️ امام خامنه ای: درفرض سؤال گرچه تصرفتان در آن مبالغ (اگر یقین به رضایت اهدا کنندگان نداشته اید ) مرتکب کار خلاف شرع شده اید ولکن با توجه به اینکه مبلغی که برداشتید را برگردانده اید تکلیفی ندارید. [1] ❇️ آیت الله مکارم: در صورتی که این کار برخلاف مقرراتی که داشته اید نبوده و معادل آنها را نیز جایگزین کرده اید، در حال حاضر چیزی بر عهده شما نیست. [2] ❇️ آیت الله سیستانی: اگر بدون اجازه آن ها باشد جایز نیست و سود برای شما می باشد. [3] ---------------------- ✅ پی نوشت:👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 7RFMHlk0eo. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9710080121. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 810115. 🖥 رسانه تخصصی فقه و احکام 💻 http://eitaa.com/ask_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏠 به و دادن آن ❓ سوال: خانه ای که در آن زندگی می کنیم را به عنوان به همسرم داده ام، پس از مدتی مجددا توانستم یک منزل مسکونی کوچک به نام خودم خریداری کرده و اجاره دهم؛ حکم خمس آن چیست؟ ❇️ پاسخ: ⬇️⬇️ ◀️ امام خامنه ای: در فرض مذکور اگر مورد نیاز و در شان شما باشد، مشمول خمس نمی شود. [1] ◀️ آیت الله مکارم: چنانچه منزلی که خریداری نموده اید مورد سکونت و استفاده شما نیست، خمس دارد همچنین اگر بر اجاره ای که از مستأجر دریافت می کنید سال خمسی بگذرد، خمس دارد. [2] ◀️ آیت الله شبیری زنجانی: مقداری از سرمایه که عرفاً گذران زندگی به آن وابسته است و بدون آن زندگی در حد شأن و آبرو اداره نمی شود، خمس ندارد. [3] ◀️ آیت الله سیستانی: به قيمت روز خمس دارد. [4] --------------------- پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: rrggkrz. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9803010168. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 65989. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 862457. 🍃🌸 رسانه تخصصی فقه و احکام 💻 http://eitaa.com/ask_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ ⁉️ سؤال: من به صورت عمدی موجب آسیب و صدمه جانی شدید به کسی شدم که مرتد، شیطان پرست و فاسد الاخلاق بود و اکنون وی میان مرگ‌ و زندگی است؛ آیا کار من درست بوده است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✳️ امام خامنه ای: تصمیم گیری در مورد مرتد با حاکم شرع و بر اساس قوانین مربوطه است، در فرض سوال باید طبق مقررات مربوطه عمل شود. [1] ✳️ آیت الله سیستانی: درست نبوده است. [2] ------------------------ ❇️ پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 8rC5udQPE5U. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 800345. ❇️ رسانه تخصصی فقه و احکام 💻 http://eitaa.com/ask_ahkam
✴️ به عنوان ⁉️ سوال: آیا تعیین قرائت ده جزء قرآن کریم به عنوان مهریه، صحیح است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ❇️ امام خامنه ای: مهریه باید مالیت داشته باشد، بنابر این اگر مرد از طرف زن اجیر شود این مقدار قرآن بخواند، می تواند اجرت قرائت را مهر قرار دهد. [1] ❇️ آیت الله سیستانی: مهر بايد مال باشد. [2] ---------------------- 👇 پی نوشت 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 8rC5udQPE5U. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 800345. ❇️ رسانه تخصصی فقه و احکام 💻 http://eitaa.com/ask_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ ❓سؤال: مدت عده ازدواج موقت چقدر است و آیا این مسأله فتوا است یا احتیاط واجب؟ ❇️ پاسخ: ⬇️⬇️ 📝 امام خامنه ای: عده عقد موقت دو حیض کامل پس از اتمام محرمیت است و اگر در سن حیض دیدن است و حیض نمی بیند با تمام شدن 45 روز عده تمام می شود. [1] 📝 آیت الله مکارم: در عقد موقت در صورتي که دخول انجام نشده يا زن يائسه باشد عده ندارد و در صورت دخول بعد از تمام شدن مدت يا بخشش باقيمانده مدت توسط مرد عده آغاز مي شود، عده زني که عادت ماهانه مي بيند، به مقدار دوحيض کامل است و اگر عادت نمي بيند چهل وپنج روز تمام. حکم فوق فتواست. [2] 📝 آیت الله شبیری زنجانی: فتوای معظم له در مورد عده ازدواج موقت یک حیض کامل یا 45 روز از زمان پایان مدت یا بخشیدن مدت ازدواج است. [3] 📝 آیت الله سیستانی: دو حيض كامل بنا بر احتياط واجب. [4] ------------------------ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 12Y6kroDSCo. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9712130002. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 62850. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 829530. ❇️ رسانه تخصصی فقه و احکام 🖥 http://eitaa.com/ask_ahkam