eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
489 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸 🍃🌸 ✴️ #کفاره_تاخیر_وعذر_روزه ✳️ پاسخ ☝️☝️ ___---___--___--___ 🍃🌸 رسانه تخصصی فقه واحکام ✴️ @ask_ahkam
♦️ #خوردن_سحری 🔻سوال: خوردن سحری چه حکمی دارد و در چه صورتی واجب می شود؟ 🕓🍞 پاسخ : سحری خوردن واجب نیست مگر برای کسانی که بدانند بدون آن مجبور به افطارمی شوند . ------------------- 💻 سایت آیت الله مکارم شیرازی - makarem.ir ♦️ @ask_ahkam
❌ #نگاه_کردن_به_نامحرم 🌟 #روزه ⭕️❓ آیا نگاه به نامحرم روزه را باطل می کند؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🔻 نگاه حرام،‌ روزه را باطل نمی کند. با این عمل از ثواب و ارزش روزه کاسته مىشود ؛ از این رو واجب است چشم، گوش، زبان، قلب و همه اعضا، از ارتکاب خلاف و گناه حفظ شوند. ----------------------- 💻 سایت آیت الله صافی پاسخ کوتاه «به 570 پرسش از احکام» - saafi.com 🌐 رسانه تخصصی فقه احکام 💻 @ask_ahkam
🔷 ✅ کسی که می‌داند روزه برای او ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست بلکه حرام است، خواه این یقین و خوف از تجربه‌ی شخصی حاصل شده باشد یا از گفته‌ی پزشک امین یا از منشأ عقلایی دیگر. ✅ پزشکانی که بیماران را از روزه گرفتن به دلیل ضرر داشتن منع می‌کنند گفته‌ی ایشان در صورتی معتبر است که اطمینان آور باشد یا باعث خوف ضرر شود و در غیر این صورت اعتباری ندارد. ✅ در صورتی که بیماری تا سال آینده ادامه داشت، وظیفه ای برای روزه ندارد و باید به جای آن برای هر روز یک مد طعام (‌750 گرم، معادل ده سیر طعام از قبیل برنج، آرد، گندم، خرما و کشمش می باشد) به فقیر بدهد. 🔷 ^√^√^√^√^√^√^√^ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔻 #پرکردن #کشیدن #جرم_گیری_دندان 🔻❗️ آیا پرکردن،‌ کشیدن یا جرم گیری دندان برای روزه دار جایز است؟ ❇️ پاسخ: ⬇️ برای روزه‌دار اگر بواسطه پرکردن،‌ کشیدن یا جرم گیری دندان چيزى وارد حلق نشود، مانعى ندارد و ضررى به صحت روزه وارد نيست، ولى اگر با علم به اينكه چيزى وارد حلق مى‌شود به دندانپزشك مراجعه شود، روزه باطل است و علاوه بر قضا كفاره نيز لازم است. -------------------- 📚 رساله مصور ج 2 ص 254 🔳 @ask_ahkam
✳️ ✅ کسیکه میداند روزه برای او ضرر دارد، یا خوف ضرر داشته باشد، باید روزه را ترک‌کند، واگر روزه بگیردصحیح نیست، بلکه حرام است، خواه این یقین وخوف از تجربه شخصی حاصل شده باشد، یا به گفته پزشک امین، یا منشاء عقلايي ديگر. 🔻 ادامه....☝️☝️ ✴️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔻 @ask_ahkam
🌌 #افطار_روزه_نماز 🌃 آیا افطار روزه بعد از نماز ثواب بیشتری دارد؟ 🏝 پاسخ ⬆️⬆️ 💻 رسانه تخصصی فقه واحکام 🖥 @ask_ahkam
📚 باطل كردن روزه بر اثر جهل به حكم 💠 سؤال: شخصى که بر اثر جهل به مسأله، عمداً روزه‌‏اش را کرده، چه وظیفه ای دارد؟ آيا فقط بر او واجب است يا اين‌که هم بايد بدهد؟ ✅ جواب: اگر به سبب بى‌اطلاعى از حکم شرعى، کارى را انجام دهد که روزه را باطل مى‌‌کند ـ مثل اينکه نمى‌‌دانست خوردن دارو نيز مانند ساير خوردنى‌ها روزه را باطل مى‌‌کند و در روز ماه رمضان دارو خورد ـ روزه‌اش باطل است و بايد آن را قضا کند ولى کفّاره بر او واجب نيست. 🆔رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
وظیفه بیمار در مورد روزه👆👆 🆔رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
گفته پزشک در منع از روزه بیمار 🆔رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
⁉️ فرق بین فدیه و کفاره چیست؟ 👈 پاسخ : کفاره: نوعی جریمه به حساب می‌آید مثل اینکه شخصی روزه‌ی ماه مبارک رمضان را به جهتی افطار کرده ولی بدون مجوز تا ماه مبارک آینده آنرا قضا نمی کند که به ازاء هر روز روزه، یک مد طعام بایستی به فقیر بدهد. فدیه: جریمه حساب نمی شود ولکن از جهت مقدار با کفاره فرق نمی کند و در حقیقت به جای روزه نگرفتن پرداخت می شود. ✖️✖️✖️✖️✖️✖️✖️✖️✖️✖️✖️✖️✖️ ↙️موارد فدیه: 1️⃣- مرد و زن پیری که روزه گرفتن برای آنها مشقت دارد. 2️⃣- فرد بیماری که روزه برای او ضرر دارد و بیماری او تا ماه رمضان سال بعد ادامه پیدا کند. 3️⃣- زن بارداری که وضع حمل او نزدیک است و روزه برای حملش ضرر دارد. 4️⃣- زن شیرده که شیره او کم است و روزه برای بچه ای که شیر می دهد ضرر دارد. -------------- رساله مراجع ص 540- رساله آموزشی ص 265 ➖➖➖➖➖➖ ☑️کانال تخصصی فقه و احکام https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
🚫كفاره افطار عمد روزه ماه رمضان🚱 ✍️ آیت الله خامنه ای: کفاره افطار عمدی روزه عبارت است از: 🔺 شصت روز روزه 🔺 یا اطعام شصت فقیر 🔺یا دادن شصت مدّ طعام به شصت مسکین که سهم هر کدام یک مُدّ است 👈 و چنانچه قدرت بر روزه دو ماه و یا اطعام شصت مسکین برای هر روز نداشته باشد، باید به هر تعداد فقیر که قادر است، غذا 🍲 بدهد و احتیاط آن است که استغفار نیز بکند.🔸 و اگر به هیچ وجه قادر بر دادن غذا به فقرا نیست فقط کافی است که استغفار کند، یعنی با دل و زبان بگوید «اَستَغفِرُالله» (از خداوند بخشایش میطلبم). 🙁 کسی که به‌خاطر عدم توانایی بر روزه و غذا دادن به فقیر، وظیفه‌اش استغفار است، اگر بعدها تمکّن پیدا کرد که روزه بگیرد یا به فقرا غذا دهد، انجام کفّاره لازم نیست گرچه احتیاط مستحب آن است که انجام داده شود. 📝 (اجوبة الاستفتائات، س۸۱۱ و۸۱۲ و۸۱۴) ✍️ ایت الله مکارم :( مسأله 1402ـ) 🔹هرگاه هيچ يک از اين این دو کار یعنی 60 روز روزه یا 60 نفر اطعام ممکن نشود هر چند «مُد» که مى تواند به فقرا اطعام کند و اگر نتواند بايد 18 روز روزه بگيرد و اگر نتواند هر چند روز که مى تواند به جا آورد و اگر نتواند استغفار کند و همين اندازه که در قلب بگويد: «استغفراللّه» کافى است و واجب نيست بعداً که قدرت پيدا کرد کفّاره رابدهد. ✍️ آیت الله سیستانی: مسأله ۱۶۳۰ ـ در کفاره افطار روزه ماه رمضان، باید یک بنده آزاد کند، یا دو ماه روزه بگیرد، یا شصت فقیر را سیر کند یا به هرکدام یک مُد که تقریباً «۷۵۰» گرم است، طعام ـ یعنی گندم یا جو یا نان و مانند اینها ـ بدهد، و چنانچه اینها برایش ممکن نباشد، باید به قدر امکان تصدّق دهد، و اگر ممکن نیست، استغفار نماید. و احتیاط واجب آن است که هر وقت بتواند، کفاره را بدهد. ✍️ آیت الله وحید: مسأله ۱۶۶۸ ـ كفّاره افطار روزه ماه رمضان اين است كه يك بنده آزاد كند ، يا دو ماه روزه بگيرد ، يا شصت فقير را سير كند ، يا به هر كدام يك مُد ـ كه تقريباً ده سير است ـ طعام ، يعنى گندم يا آرد يا نان يا خرما و مانند اينها بدهد ، و چنانچه اينها برايش ممكن نباشد بنابر احتياط واجب بين تصدّق به هر اندازه كه مى تواند و استغفار جمع نمايد ، و اگر امكان تصدّق نبود استغفار كند ، اگر چه يك مرتبه بگويد «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ» و احتياط واجب آن است كه هر وقت بتواند كفّاره را بدهد. ✍️آیت الله شبیری: مسأله 1669- كسى كه كفاره روزه ماه رمضان بر او واجب است، بايد يك بنده آزاد كند، يا به دستورى كه در مسائل بعد گفته مى‌شود دو ماه روزه بگيرد، يا شصت فقير را اطعام كند يا به هر كدام يك مد طعام بدهد. و اگر مقدار شصت مد برايش ممكن نباشد، هر چند مد كه مى‌تواند، به فقرا طعام بدهد و اگر يك مد هم نتواند طعام دهد استغفار مى‌كند و احتياط مستحب آن است كه هر مقدار كه مى‌تواند به فقير طعام دهد، و احتياط واجب آن است كه هر وقت بتواند، كفاره بدهد و اگر مقدارى داده، آن را تكميل كند. ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam