eitaa logo
رسانه تخصصی فقه و احکام
6هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
404 ویدیو
9 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸 پس از ❓ سوال: تکلیف وضوی کسی که عمل جراحی چشم انجام داده است، در دوران یا مضر بودن ، چیست؟ 🍃🌸 پاسخ: 👇👇 🌺 امام خامنه ای: باید به صورت وضو بگیرید، یعنی هنگام شستن صورت برای وضو، دست تر روی باند بکشید. [1] 🌺 آیت الله مکارم: هرگاه روي آن بسته شده است و باز کردن آن ضرر و زيادي ندارد و آب هم براي آن مضر نيست، بايد آن را باز کند و وضو يا کند. در غير اين صورت، اطراف آن را بشويد و بنابراحتياط مستحب، روي جبيره را نيز مسح کند و اگر جبيره، نجس است يا نمي شود روي آن دست تر بکشد، پارچه پاکي را بر آن ببندد و دست تر روي آن بکشد. هرگاه جبيره، تمام صورت يا تمام يکي از دستها را گرفته باشد بايد بنابراحتياط واجب هم وضو يا غسل جبيره اي بگيرد و هم تيمم کند. (پس از باز کردن پانسمان) کسی که مبتلا به درد چشم است و آب برای او ضرر دارد اگر بتواند اطراف چشم را بشوید باید وضو بگیرد و الا تیمم کند. [2] 🌺 آیت الله سیستانی: در هر دو حال كافى است. [3] 🌺 آیت الله شبیری زنجانی: اگر بیرون چشم زخم دارد و بسته است، باید وضوی جبیره ای بگیرید. اگر داخل چشم عمل شده و وقتی چشم را می بندید، زخمی وجود ندارد، سه حالت دارد: 🔻 1. اگر آب ضرر دارد، باید تیمم نمایید؛ 🔻 2. اگر آب ضرر ندارد در صورتی که مانعی بر پیشانی باشد و قابل رفع نباشد، باید وضو بگیرید و بنابر احتیاط مثل جبیره روی مانع دست بگشید؛ 🔻 3. اگر مانع فقط ابرو را گرفته است، بنا بر احتیاط تیمم کنید و وضو بگیرید و دست بر مانع بکشید. [4] 🌺 آیت الله فاضل: اگر برای مدتی چشم شما بسته باشد باید وضوی جبیره ای بگیرید و تیمم لازم نیست. تا زمانی که آب ضرر دارد هرچند باند را بردارید، وضوی جبیره ای بگیرید یعنی در وقت شستن صورت چیزی روی چشم ها بگذارید که آب به چشم شما نرسد اول دست را خیس کنید، از بالای پیشانی تا بالای چشم به نیت وضو بشویید طوری که آب کمی زیر دستها جاری شود و به چشم هم نرسد و بعد روی پارچه یا باندی که روی چشم می گذارید به نیت وضو دست تر بکشید و سپس از باند به پایین، صورت را به نیت وضو بشویید و به وضو ادامه دهید صحیح است. [5] ================== 🍃 پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: HZZeGrVkdA. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9610120049. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 691372. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 48948. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613152. ============= 🍃🌸 رسانه تخصصی فقه واحکام 🍃🌸 https://eitaa.com/ask_ahkam
غسل مستحبی برای حائض
▶️ @ask_ahkam 💠 احتلام و جنابت تا بعد از اذان صبح و صحت روزه 💠 ❓ سوال: اگر فردی بعد از اذان صبح از خواب بیدار شده و متوجه جنابت خود شود، در صورتی که غسل نموده و نیت روزه کند آیا روزه اش – در ماه رمضان و غیر آن - صحیح است؟ ⭕️ پاسخ: ⬇️⬇️ 🌺 امام خامنه ای: در اگر از قصد داشت فردایش بگیرد و تا صبح از این قصد بر نگشته باشد، در فرض سؤال غسل کند و روزه‌اش صحیح است و اما كسی كه می خواهد قضای روزه رمضان را بگيرد، هرگاه تا اذان صبح جنب بماند، اگر چه از روی عمد نباشد، روزه او باطل است. ولی انجام روزه مستحبی مانعی ندارد. [1] 🌺 آیت الله سیستانی: روزه صحيح است مطلقا. [2] 🌺 آیت الله فاضل: اگر ماه رمضان باشد و قبل از اذان صبح جنب شود و تا بعد از اذان صبح نفهمد که جنب شده و بعد از اذان صبح بفهمد که جنب شده روزه اش صحیح است و برای نماز و روزه های روزهای بعدی باید غسل جنابت کند. اگر روزه قضای ماه رمضان را بگیرد و بعد از اذان صبح بفهمد که قبل از اذان صبح جنب شده بوده و غسل نکرده روزه باطل است. كسى كه مى خواهد قضاى روزه رمضان را بگيرد اگر بعد از اذان صبح بيدار شود، و ببيند محتلم شده، و بداند پيش از اذان محتلم شده است چنانچه وقت قضاى روزه تنگ است مثلاً پنج روز روزه قضاى رمضان دارد و پنج روز هم به رمضان مانده است، احتياط واجب آن است كه هم آنروز را روزه بگيرد هم عوض آنرا بعد از رمضان، و اگر وقت قضاى روزه تنگ نيست بايد روز ديگرى روزه بگيرد. اگر با صیغه شرعی نذر کرده باشد که روز معینی را روزه بگیرد یا به یکی از نام های خداوند قسم خورده باشد و روز آن معین باشد روزه اش صحیح است. و اگر روزه به واسطه نذر و قسم واجب شده باشد و روز آن را معین نکرده باشد، اگر قبل از اذان صبح جنب شود و غسل نکند و بعد از اذان صبح بفهمد که جنب شده روزه اش باطل است باید روز دیگری را روزه بگیرد. [3] ◀️ ◀️ ------------------------------- ◀️ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: jhzo2UxxPLc. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 679635. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9612630. --------------------------------------- ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 @ask_ahkam 🔷 پرداخت کفاره به جای قضای روزه های پدر 🔷 🔷 ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: ❓ سوال: آیا می تواند بابت هر روز روزه قضا پدر که بر او واجب شده، بدهد و دیگر خودش یا اجیر قضای روزه ها را نگیرد؟ ✅ پاسخ: ⬇️⬇️ 🌺 امام خامنه ای: پرداخت کفاره جایگزین انجام روزۀ قضای پدر نمی شود. [1] 🌺 آیت الله مکارم: در فرض سوال پرداخت کفاره از روزه قضای میت کفایت نمی کند. بر پسر بزرگتر واجب است نمازها و روزه هايي که والدين بر اثر عذر شرعي ترک کرده و توانايي بر قضا داشته ولي موفق بر قضاي آن نشده اند را بجا آورد، و نسبت به غير آن وظيفه ندارد. مگر اينکه وصيتي کرده باشند که مطابق آن بايد عمل کرد. هر چند در صورت امکان شايسته است ساير نسبت به آنچه بر آنها واجب نيست نيز اقدام کنند. [2] 🌺 آیت الله شبیری زنجانی: پسر بزرگ باید قضای روزه پدر را بجا آورد و احتیاط مستحب هست که علاوه بر قضا یک مد طعام-که مقدار آن حدود900 گرم است که باید به مسکین باید داده شود- هم از اموال میت بدهند. [3] 🌺 آیت الله وحید: خیر این مطلب صحیح نیست و روزه بر او واجب است و جایگزینی ندارد. [4] 🌺 آیت الله فاضل: دادن یک مد طعام به فقیر از قضای روزه مرده یا زنده کفایت نمی کند کسی که پسر بزرگ است و می داند مرحومش روزه قضا داشته باید قضای روزه هایش را بگیرید یا برای آن بگیرد.. اگر برای نماز و روزه وصیت کرده باشد از می تواند کسی را اجیر کند که روزه را بگیرد اگر وصیت نکرده باشد حق استفاده از اصل مال میت را بدون اجازه ندارند و پسر بزرگ باید از اموال خود اجیر بگیرد. [5] .................................... 🔷 پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: ZQhRqPQGOs. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9603270230. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 42620. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 961048 ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
قیام متصل به رکوع
https://eitaa.com/ask_ahkam 🌺 پاکی از حیض قبل از نیمه شب و نماز مغرب و عشاء 🌺 🌺 🌺 ===================== ❓ سوال: زنی که بعد از نیمه شب شرعی از حیض پاک شود، آیا فقط نماز عشاء را باید بخواند یا نماز مغرب نیز واجب است؟ آیا می تواند برای غسل کرده و قضای نماز عشاء را نیز بخواند؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🌺 امام خامنه ای: بنابر احتیاط واجب هر دو نماز را بقصد مافى الذمّة قبل از طلوع صبح بخواند. [1] 🌺 آیت الله مکارم: در صورتی که قبل از اذان صبح پاک شده است، احتیاط آن است که غسل کند و نماز مغرب و عشاء را به قصد ما فی الذمه بجا آورد. [2] 🌺 آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سؤال باید نماز مغرب و عشا را قبل از طلوع فجر بخواند و واجب است- ولو با تهیه مقدمات- کاری کند که اطمینان کند برای نماز بیدار می‌شود. [3] ================ ✅ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: Dypa3scYc50. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9510160036. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 37253. ==================== ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 🌺 https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌷🌸🌹🌸🌷🍃 ✳️آیا زیر چانه نیز باید از نامحرم پوشیده شود؟ 🔰پاسخ: 🌀همه مراجع (غیر از آیات عظام امام و صافی): زیر چانه باید در برابر نامحرم پوشیده شود 💠امام ره و آیت الله صافی: بنابر احتیاط واجب حتی مقداری از زیر چانه را که بعد از بستن روسری دیده می شود بپوشاند. —------------ رساله مصور – احکام پوشش بانوان – ص ۵۰ ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام https://eitaa.com/ask_ahkam
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 ✳️ بازی با آلات قمار (مانند پاسور و غیر آن) از طریق کامپیوتر چه حکمی دارد؟ ➖➖➖➖➖ 💠امام خمینی ره: اگر در سرگرمی مذکور طرف مقابلی وجود ندارد، عنوان و حکم قمار و ابزار قمار منتفی است و با فرض عدم مفسده، عنوان ثانوی نیز ندارد و از این حیث هم بلا اشکال است. و در صورت صدق عرفی قمار، فرقی بین بازی با رقیب حقیقی و مجازی نیست. ➖➖➖➖➖ 💠مقام معظم رهبری: اگر بازی بین دو نفر باشد، حکم بازی با آلات قمار را دارد و اگر به تنهایی بازی می‌کند، در صورتی که مفسده‌ای بر آن مترتب نباشد، اشکال ندارد. ➖➖➖➖➖ 💠 آیت الله مکارم: بازی پاسور با کامپیوتر که یک طرف خود شخص و طرف دیگر کامپیوتر است، اشکالی ندارد. ➖➖➖➖➖ 💠 آیت الله سیستانی: بازی وسائل قمار با کامپیوتر و بدون شرط‌بندی، چنانچه در مقابل، طرف دیگری هست که با او بازی می‌کند، حکم بازی با خود آن وسائل را دارد و اگر طرف مقابل، خود دستگاه است، بنابر احتیاط لازم جایز نیست. ➖➖➖➖➖ 💠 آیت الله بهجت: در بازی‌های حرام فرقی بین بازی کردن آن با کامپیوتر یا خود آلت قمار، فی الجمله وجود ندارد. ➖➖➖➖➖ 📕 منابع: سایت imam-khomeini.ir؛ سایت رهبری leader.ir، بخش اجوبه الإستفتائات، قسمت شطرنج و آلات قمار، س 1125؛ استفتائات، رهبری، تهران، انتشارات انقلاب اسلامی، س 1394، ص 242، س 1125؛ استفتائات، مکارم، قم، انتشارات امام علی بن ابیطالب، س 1393، ج 4، ص 148، س 420؛ توضیح المسائل جامع، سیستانی، ج 1، ص 636، م 2262؛ ایت Sistani.org، بخش سؤال‌ها و جواب‌ها، قسمت قمار؛ استفتائات، بهجت، قم، انتشاراتی دفتر آیت الله بهجت، سال 1386، ج 4، ص 554، م 6444. ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام https://eitaa.com/ask_ahkam
🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🐶[نحوه ی آب کشیدن ظرفی که سگ لیسیده، چگونه است؟] 🐶 #خاکمال_آب_قلیل 🐶 #تطهیر_آب_کر_نجاست 🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 @ask_ahkam
🔹🔹🔹🔹🔹🔹 ❓سوال: ♻️ حکم لباسی 👕 که سگ 🐺به آن دهان زده، یا به دندان گرفته چیست؟ ❗️چگونه پاک میشود؟ آیا باید بیرون 🙁 انداخته شود؟ 🌀پاسخ: 👇 🔶 نیاز به دور انداختن لباس نیست، مثل سایر نجاسات است و با شستن باآب کر 💦 پاک می شود. ⚠️ آنکه می گویند باید خاکمال شود در مورد خاص ظرفی است که سگ دهان زده نه سایر موارد. ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
❌ نگهداری و‌فروش وسائل سگ ❌ _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_- ❓ سوال: 1⃣ آیا نگهداری سگ های خانگی یا زینتی از لحاظ شرعی حرام است؟ 2⃣ فروش لباس سگ و متعلقاتش چه حکمی دارد؟(تجهیزات نگهداری سگ خانگی) ◀️ پاسخ: ⬇️⬇️ 🍃🌸 امام خامنه ای: 1⃣ نگهداری سگ غیر از سگ و شکاری و نگهبان مذموم است و اگر این کار به باشد و باعث آنان گردد و یا باعث و اذیت گردد، حرام است. 2⃣ به طور کلی اینگونه امور اگر باعث ترویج محسوب می شود، جایز نیست. 🍃🌸 آیت الله مکارم: 1⃣ نگهداري سگ اگر به قصد استفاده و عقلايي مثل باشد اشکالي ندارد ولي و و نگهداري سگهاي و امثال آن جايز نيست. 2⃣ اگر فایده این وسایل منحصر در سگهای زینتی و باشد خرید و فروش آن اشکال دارد. 🍃🌸 آیت الله سیستانی: 1⃣ خرید و فروش سگ جایز نیست مگر ولی نگهداری آن اشکال ندارد اگر چه نجس است و نماز خواندن در خانه ای که سگ در آن نگهداری میشود مکروه شمرده شده است. 2⃣ به خودی خود اشکال ندارد. 🍃🌸 آیت الله شبیری زنجانی: 1⃣ نگه داشتن ۰_گله و و اشکال ندارد ولی بر اساس روایات متعدد نگهداری سگ در غیر این موارد، دارد و از جمله صفات زشت محسوب می شود. 2⃣ فی نفسه مانعی ندارد. 🍃🌸 آیت الله وحید: خريد و فروش سگِ غيرِ شكارى كه باطل است و بنابر احتياطِ واجب، حرام است. 1⃣ حرام نیست ولی مکروه است. 2⃣ حرام نیست. 🍃🌸 آیت الله فاضل: 1⃣ سگ است تمام بدن حتی ها و سگ نجس است، نگهداری سگ بدون ضرورت کراهت دارد. البته اگر برای نگهبانی یا برای شکار باشد، با رعایت و نجاست اشکال ندارد. 2⃣ چنانچه بر آن مترتب باشد اشکالی ندارد. _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_- ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam