eitaa logo
رسانه تخصصی فقه و احکام
6هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
408 ویدیو
9 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
خواندن دعاي الهي عظم البلاﺀ (با توجه به مخاطب قرار دادن غير خدا)
💠 https://eitaa.com/ask_ahkam 🌀 ❓ سوال: نظر جنابعالی در مورد علوم غریبه و عمل به آن چیست؟ ⭕️ پاسخ: 👇👇 💮 امام خامنه ای: آنچه از این علوم در حال حاضر نزد مردم است، غالبا تا این حد که موجب یقین و اطمینان به کشف امور غیبی و خبردادن از آنها شوند، قابل اعتماد نیستند، ولی آموختن علومی مانند و به طور صحیح اشکال ندارد به شرطی که مفسده ای بر آنها مترتب نشود. [1] 💮 آیت الله مکارم: دستيابي به اين علوم به طور صحيح مشکل است، و چه بهتر که از صرف وقت در آن بپرهيزيد. [2] 💮 آیت الله شبیری زنجانی: برای حل ، دنبال چنین نروید. باید با پیدا کردن ریشه مشکلات، آنها را برطرف نمود. در مشکلاتی که واقعا از اختیار خارج است دعا و توسل و توکل داشته باشید. [3] 💮 آیت الله وحید: اعتبار ندارد. [4] 💮 آیت الله فاضل: استفاده از ستاره_شناسی در حد یک پیش بینی احتمالی و خبر دادن و عمل کرد احتیاطی بر طبق آن اشکال ندارد ولی خبر دادن از یک و اعتقاد به اینکه حتما آنچه از ستاره شناسی به دست می آید اتفاق می افتد، حرام می باشد. [5] _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_ ⭕️ پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: j1pUOK1Kwk. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508210002. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 35299. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502513. _-_-_-_-_-_-_-_-_-_ 💠 رسانه تخصصی فقه واحکام 💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
💠 https://eitaa.com/ask_ahkam ♻️ ؛ یا ❓ سوال: منظور از وجوب نفقه زن، دادن غذای آماده به او است یا مواد اولیه نیز کفایت می کند؟ 💠 پاسخ: 👇👇 💮 امام خامنه ای: منظور از نفقه تأمين مسکن و لباس و غذای متعارف و متناسب با و هزینه درمان های متعارف می باشد و لازم نیست که غذای آماده باشد. [1] 💮 آیت الله مکارم: چنانچه هزینه های را مطابق معمول نیز بپردازد کفایت می کند. [2] 💮 آیت الله شبیری زنجانی: تفاوتی ندارد. [3] 💮 آیت الله وحید: باید غذای آماده دهد یا اینکه هزینه موادّ اوّلیّه را بپردازد و بعد هزینه آشپز و آشپزی را هم بدهد. [4] 💮 آیت الله فاضل: منظور از ، تنها غذایی آماده نمی باشد، بلکه منظور تامین و است، یعنی برای باید خانه برای زندگی کردن به مقدار متعارف آماده کند و اسباب و لوازم خانه و زندگی به مقدار متعارف تهیه شود و نیز مخارج او را از غذا و لباس تهیه کند و چون همیشه دادن غذای آماده برخلاف عرف و مشکل است و یا ممکن است برخلاف سلیقه زن باشد، لذا اگر مواد غذایی خریداری کند بدهد و یا پول برای تهیه مواد غذایی بدهد که خودش غذا درست کند، صحیح است بلکه بهتر است. [5] ===================== 💠 پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: j1pUOK1Kwk. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508210002. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 35299. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502512. =============== 💠 رسانه تخصصى فقه واحكام 💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
کاشت ناخن توسط بانوان چه حکمی دارد و آیا میتوان با این نوع ناخن وضو گرفت و غسل کرد و نماز خواند ؟
▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam و ❓ سوال: اگر با مردی شده بعد متوجه شویم که ، و را قبول ندارد آیا خود به خود محرمیت باطل می شود و لازم است؟ اگر بین عده کرد تکلیف چیست؟ ✅ پاسخ: ⬇️⬇️ 🔴 امام خامنه ای: اگر متوجه شود که قبل از محرمیت خدا و پیامبر را قبول نداشته، عقد از اول باطل بوده است و اگر دخولی از جلو و یا پشت صورت گرفته باشد باید به شبهه (که همان عده طلاق است) نگهدارد. باید عقد مجدد خوانده شود. [1] 🔴 آیت الله مکارم: كه است اگر شود، يعنى يا صلى الله عليه و آله گردد، يا يكى از مانند واجب بودن نماز و روزه را انكار كند بطورى كه انكار كردن آن معنايش انكار خدا يا پيغمبر صلى الله عليه و آله باشد، ازدواج او باطل مىشود و زن باید فوراً و بدون طلاق از او جدا شود و يعنى عدّه زنى كه مرده است بگيرد و بعد مى تواند ازدواج كند و اگر زن باشد، يا هنوز نكرده باشند عده لازم نيست. در صورتی که در عده توبه کند مرد می تواند کند و مجدد نمی خواهد. [2] 🔴 آیت الله وحید: مرد مسلمان زاده هرچند يكى از و مسلمان باشند ، اگر مرتد شود زنش بر او حرام مى شود ، و زن بايد به مقدار عدّه وفات عدّه نگه دارد. مردى كه از پدر و مادر غير مسلمان به دنيا آمده و مسلمان شده، اگر بعد از ازدواج مرتد شود، چنانچه با زنش نزديكى نكرده، يا اين كه زن تمام نشده، يا يائسه باشد، عقد باطل مى گردد و عدّه ندارد و اگر بعد از نزديكى مرتد شود و زن او نُه سالش تمام شده و شصت سالش تمام نشده باشد، بايد آن زن به مقدار عدّه طلاق ـ پاکی از ـ عدّه نگه دارد و اگر تا تمام شدن عدّه مسلمان نشود عقد باطل است و اگر پيش از تمام شدن عدّه مسلمان شود، بقاى عقد محلّ اشكال است و بنابر احتياط واجب اگر بخواهد با او بماند دوباره زن را عقد نمايد و اگر بخواهد جدا شود طلاق بدهد. [3] —------------— ✅ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: p747IM9fPck. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9704180085. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. ================== ◀️ رسانه تخصصى فقه واحكام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
💠 💠 ❓ سوال: آیا گفتن اقامه همزمان با وضو گرفتن، صحیح است؟ ✅ پاسخ: ⬇️⬇️ ✳️ امام خامنه ای: از شرائط اقامه، طهارت ازحدث است بنابراین در حال وضوء اقامه گفتن صحیح نیست. [1] ✳️ آیت الله سیستانی: خیر. [2] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: صحیح نیست. [3] ✳️ آیت الله وحید: مستحب است وضو داشه باشید بعد اقامه بگویید. [4] ✳️ آیت الله فاضل: گفتن همزمان با وضو گرفتن اشکال ندارد، لیکن اقامه ای که ۰_نماز_واجب_یومیه مستحب است، همزمان با شروع نماز خواندن است و مستحب است که بعد از وضوی کامل و رو به اقامه گفته شود و بعد از اقامه _الاحرام نماز گفته شود و نماز را شروع کند. [5] —------------— ⬅️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء:. 1ad5bca84105dae02d1d55f9fc3d4ff0 [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 495848. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 30697. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 20490. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500939. _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
کسی که نمیداند تسبیحات اربعه را در رکعت سوم و چهارم نماز سه مرتبه گفته یا بیشتر و یا کمتر، چه حکمی دارد؟
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌷❓ 🌷 🌺 پاسخ: 👇 🌺👈 بیرون گذاشتن موی سر (حتی به مقدار چند تار مو) از چادر یا روسری در انظار عمومی و دید نامحرم، حرام است. 🌷 در حرمت نگاه به موی زن فرقی بین تمام یا قسمتی از آن وجود ندارد و بر زنان مسلمان واجب است تمام موهای سر را از نامحرم بپوشانند و مواظب باشند از زنان غیر مسلمان و بی بند و بار پیروی نکنند. 👈 🌷ا گر کسی از صغیره مانند بدحجابی و رعایت نکردن ، نکند و تصمیم داشته باشد دوباره آن را کند، مرتکب گناه شده است؛ از این رو نباید تصور شود که بیرون گذاشتن چند تار مو یا آرایش و زینت در مقایل نامحرم گناهی است که خدای متعال آن را نادیده خواهد گرفت. 🌺 بدحجابی و هر گناهی که کوچک شمرده شود با ایمان و عمل صالح سازگار نیست و مداومت بر آن بدترین گناهان است، چنانچه حضرت امیرمؤمنان علی علیه اسلام فرمود: "بدترین گناهان آن است که صاحبش آن را کوچک شمارد." و نیز فرمود:‌ "از اصرار بر گناه بپرهیز که بزرگترین جرم هااست." ................................... ✅ منبع: 👇 بحار الانوار، ج 70، ص 364 – مستدرک الوسائل، ج 11، ص 368 برگرفته از کتاب «احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 52. ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 🌷 https://eitaa.com/ask_ahkam
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🍃🌺 عدم وارسی پاکی از حیض قبل از اذان صبح و صحت روزه 🍃🌺 🍃🌺 ❓ سوال: اگر خانمی وارسی نکرده و بعد از اذان صبح متوجه شود که قبل از اذان پاک بوده، تکلیف روزه اش چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🌺 امام خامنه ای: اگر اطمينان به ادامه حيض داشته، روزه اش صحیح است. [1] 🌺 آیت الله مکارم: زن حائض باید در اوقات نماز خود را کند. در مورد روزه نیز باید قبل از اذان صبح، وارسی کند. بنابراین اگر در بین روز بفهمد که قبل از اذان صبح، پاک بوده است: الف) اگر عمدا وارسی نکرده حکم بقاء بر حیض را دارد و روزه باطل است ولی کفاره ندارد. ب) اگر سهوا وارسی نکرده، چنانچه تا قبل از اذان ظهرمبطلی انجام نداده باید نیت روزه کند و صحیح است و الا باید قضا کند و کفاره ندارد. [2] 🌺 آیت الله سیستانی: روزه صحیح است. [3] 🌺 آیت الله شبیری زنجانی: اگر شک دارد از ظاهر پاک شده یا خیر، روزه اش صحیح است و اگر از ظاهر پاک بوده و شک داشته از باطن هم پاک شده یا خیر باید وارسی می کرده و اگر در وارسی نکردن معذور نبوده، روزه اش را باید قضا کند. [4] 🌺 آیت الله وحید: اگر می دانسته باید وارسی کند و کوتاهی کرده، قضاء و کفاره بر او واجب است و بقیه ی روز باید امساک کند. [5] 🌺 آیت الله فاضل: در ماه رمضان اگر زن بعد از نماز صبح بفهمد که قبل از اذان از حیض پاک شده بعد از اذان صبح اگر کاری که روزه را باطل می کند انجام نداده باشد، باید حتما نیت روزه کند روزه اش صحیح است و کفاره ندارد . [6] 🍃🌺 —------------— ✅ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء:. 1ad5bca84105dae02d1d55f9fc3d4ff0 [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9503260228. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 495848. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 30697. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 20490. :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 🌺 رسانه تخصصی فقه واحکام 🌷 https://eitaa.com/ask_ahkam
حکم تصرف در بیت المال چیست و راه جبران آن کدام است؟
در ❓ سوال: آیا زنی که شوهرش کرده است، می تواند طلاهایی را که از قبل داشته است در دوران عده نگهدارد یا باید آنها را دربیاورد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✳️ امام خامنه ای: به طور کلی زن باید در عدۀ وفات، از هر کاری كه براى محسوب شود، اجتناب کند، ولی همراه داشتن زیورهایی كه هميشه همراه داشته و برای تزیین برای شوهر نبوده است، اشکال ندارد. [1] ✳️ آیت الله مکارم: در صورتی که همراه داشتن طلا و جواهرات در عرف محل زینت محسوب شود باید از استعمال آنها در مدت عده وفات پرهیز نماید همچنین زن باید از پوشیدن لباسهای زینتی و کشیدن سرمه در چشم و کارهای دیگری که زینت حساب می شود خودداری کند. د. [2] ✳️ آیت الله سیستانی: بايد خارج سازد. [3] ✳️ آیت الله وحید: باید در بیاورد. [4] ✳️ آیت الله فاضل: برای زنی که شوهرش مرده زینت کردن و پوشیدن لباس های زینتی حرام است، یعنی بعد از مرگ شوهر در زمان عده وفات، زینت کردن حرام است، اما طلا و که از قبل در دستش بوده زینت جدید حساب نمی شود و اشکال ندارد. [5] —------------— ✅ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 6b85IU4kymw. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9604130119. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 636632. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9610739. =============== ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
☘☘☘☘☘☘☘ ⭕️ نذر نماز اول وقت و اشتباه در محاسبه اذان ⭕️ ⭕️ ❓ سوال: اگر کرده باشیم که در صورت تأخیر یکساعته نماز از اول وقت، نماز قضا بخوانیم و حدود چند دقیقه در محاسبه وقت اذان اشتباه کرده باشیم و چند دقیقه از یکساعت مقرر دیرتر شود، تکلیفمان چیست؟ ❇️ پاسخ: 👇👇 ✳️ امام خامنه ای: چنانچه عهد را خوانده باشید، باید بر طبق آن عمل کنید. در فرض سؤال نماز صحیح است و کفاره ندارد. صیغه عهد شرعی چنین است: «عاهدت اللَه...» یا «علی عهد اللَه...» و یا ترجمه آن ها «عهد می کنم با خدا که...» یا «بر من است عهد خدا که...». [1] ✳️ آیت الله مکارم: در هر حال چنانچه یک ساعت از اول وقت نگذشته و نماز را بجا آورده اید، تخلف از عهد محسوب نشده و چیزی بر عهده شما نیست. [2] ✳️ آیت الله فاضل: اگر عهد شرعی کردید که اگر وقت نماز از یک ساعت گذشت و عمدا نماز را نخوانید باید هفده رکعت نماز قضا بخوانید. اگر وقت نماز را نمی دانستید و در محاسبه شروع اذان اشتباه کرده باشید و به این جهت تا یک ساعت بعد از اذان نماز را نخواندید، مخالفت با عهد حساب نمی شود و خواندن هفده رکعت نماز قضا برای تاخیر هر نماز تا یک ساعت بعد از اذان در این فرض واجب نیست و نمازهایی که خواندید اگر در وقتش خوانده شده باشد و وقت نماز قضا نشده باشد، صحیح است. [3] —------------— ✅ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 1PWMgDfqIP4. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612040031. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613747. _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_ ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام ⭕️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷 🔻 🔻 ❓سؤال: پوشيدن جوراب نازك در انظار عمومي چه حكمي دارد؟ 🌷 حضرت امیرمؤمنان علی علیه اسلام فرمود: پوشش ضخیم به تن کنید؛ زیرا هر کس پوشش او نازک باشد، دینش نیز رقیق و سست است. 🌷 منبع: ( وسائل الشیعه، ج 3، ص 357) 🌷 پاسخ: 👇 🔻 جوراب های نازک یا طرح داری که پوست پا در آن نمایان است، در برابر نامحرم جایز نیست. 🔻 پوشیدن جوراب های ای یا نازک که پوست در آن دیده می شود، در مقابل نامحرم حرام است. 🌷 منبع: وسائل الشیعه، ج 3، ص 357 ________________ 🔺 رسانه تخصصى فقه واحكام 🌷 https://eitaa.com/ask_ahkam
🌓🌔🌓🌖🌚 🔺احکام خسوف و کسوف🔺 ⁉️ سوال: 🔭 اگر در حال حیض خورشید گرفتی یا ماه گرفتگی اتفاق بیفته تکلیف زن چیست ؟ ✅ پاسخ: 👤 آیت الله خامنه ای: زن حائض در حال حيض وظيفه اى نسبت به نماز ندارد. 👤 آیت الله مکارم: اگر در حال عادت ماهانه يا نفاس، آفتاب يا ماه بگيرد و تا آخر مدّتى كه خورشيد يا ماه باز مى شود از خون حيض و نفاس پاك نشده باشد، نماز آيات بر او واجب نيست و قضا هم ندارد. 👤 آیت الله زنجانی: اگر هنگام كسوف يا خسوف خبردار شده یا كسوف يا خسوف كلى بود، باید بعدا قضا کند. 👤 آیت الله وحید: اگر در حال حيض يا نفاس زن ، خورشيد يا ماه بگيرد ، نماز آيات بر او واجب نيست و قضا هم ندارد ، ولى در غير موقّت مانند زلزله و رعد و برق بنابر احتياط واجب بعد از پاك شدن نماز را بدون نيّت ادا و قضا به جا آورد. 👤 آیت الله فاضل: بنابر احتياط واجب بعد از پاك شدن نماز آیات را قضا کند. ---------- 💻 استفتا از سایت مراجعه عظام ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
❇️ نماز آیات ❇️ ⁉️سوال: مرجع تقلید من آقای خامنه ای است، برای نماز آیات میشود سوره ی توحید را خواند؟ 👈پاسخ: در نماز آيات به هنگام تجزيه سوره، لازم نيست يك آيه كامل خوانده شود بلكه مى‌توانيد يك آيه را نيز به دو قسمت تجزيه نماييد؛ با اين احتساب مى‌توانيد سوره توحيد را نيز به تعداد ركوع‌ها تجزيه نماييد ولى احتساب «بسم الله الرحمن الرحيم» در سوره توحيد به عنوان آيه خلاف احتياط است؛ در هر صورت نمازهاى گذشته شما صحيح است. ⬅️در نماز آیات اگر سوره را به پنج قسمت تقسیم می کند "بسم الله الرحمن الرحیم" همراه با آیه اول قرائت شود سپس به رکوع برود. مثلا در سوره فـلق، اول "بسم اللّه الرحمن الرحيم قل اعوذ برب الفلق" بگويد و به ركوع رود، بعد بايستد و بگويد : "من شر ما خلق" دوباره به ركوع رود و بعد از ركوع بايستد و بگويد : "ومن شر غاسق اذا وقب" باز به ركوع رود و بايستد و بـگـويد : "ومن شر النفاثات في العقد" و برود به ركوع باز هم سر بردارد و بگويد : "ومن شر حاسد اذا حسد" و بـعد از آن به ركوع پنجم رود. 🔻در سوره توحید نیز "بسم الله الرحمن الرحیم قل هو الله احد" یک قسمت محسوب می شود، ولی "لم یلد" را یک قسمت و نیز "ولم یولد" را قسمت دیگری حساب کنند تا سوره توحید به پنج قسمت تقسیم شود. ➖➖➖➖➖➖ ☑️کانال تخصصی فقه و احکام 🆔https://eitaa.com/ask_ahkam
💠 طریقه خواندن نماز آیات به صورت ساده 💠 ♻️نماز آیات را به شکل کوتاه آن با تقسیم سوره "اخلاص": 1️⃣ پس از نیت ، با گفتن "الله اکبر" نماز را شروع می کنیم. 2️⃣ بعد از تکبیر، سوره حمد را می خوانیم و پس از حمد "بسم الله الرحمن الرحیم قل هو الله احد " را می گوییم. 3️⃣ سپس به رکوع رفته و ذکر رکوع را می گوییم . 4️⃣ از رکوع سر بر می داریم و بدون آنکه سوره حمد را بخوانیم ، می گوییم: " الله الصمد ". بعد به رکوع دوم می رویم. 5️⃣ پس از رکوع دوم می خوانیم : " لم یلد " باز به رکوع می رویم. 6️⃣ پس از رکوع سوم می خوانیم : " ولم یولد". باز به رکوع می رویم . 7️⃣ پس از رکوع چهارم می خوانیم : "ولم یکن له کفواً احد" 8️⃣ سپس رکوع پنجم را بجا آورده، سر از رکوع برداشته و به سجده می رویم . 9️⃣ پس از سجده دوم، یک رکعت دیگر، مانند رکعت اول بجا می آوریم و با تشهد و سلام ، نماز را به ا تمام می رسانیم . 🍀طبق نظر آیت الله خامنه ای ➖➖➖➖➖➖ ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔https://eitaa.com/ask_ahkam
نماز آیات دو رکعت است و هر رکعت پنج رکوع دارد و می توان آن را دو گونه به جا آورد👇 1⃣ بعد از نیت، تکبیر بگوید و یک حمد و سوره تمام بخواند و به رکوع رود و سر از رکوع بردارد، دوباره یک حمد و یک سوره تمام بخواند، باز به رکوع رود، تا پنج بار این کار را انجام دهد، بعد از بلند شدن از رکوع پنجم دو سجده نماید و برخیزد و رکعت دوم را مانند رکعت اول به جا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد. 2⃣ بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد، آیه های یک سوره را پنج قسمت کند و یک قسمت از آن را بخواند و به رکوع رود، بعد سر بردارد و قسمت دوم از همان سوره را (بدون حمد) بخواند و به رکوع رود و همین طور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید و بعد به رکوع رود و رکعت دوم را هم به همین صورت به جا آورد. ♻️مثلًا سوره «قُلْ هُوَ اللهُ احَدٌ» را به ترتیب زیر تقسیم کند: قبل از رکوع اول: «بِسْمِ اللهِ الرحْمنِ الرحِیمِ» بگوید و به رکوع رود بعد بایستد و بگوید: «قُلْ هُوَ اللهُ احَدٌ» باز به رکوع رود و سربردارد و بگوید: «اللهُ الصمَدُ»، باز به رکوع رود و سر بردارد و بگوید: «لَمْ یلِدْ وَ لَمْ یولَدْ» و به رکوع رود و سر بردارد و بگوید: «وَ لَمْ یکنْ لَهُ کفُوَاً احَدٌ»، بعد به رکوع رود و بعد از سر برداشتن دو سجده کند و رکعت دوم را نیز مانند رکعت اول بهجا آورد و در آخر تشهد بخواند و سلام گوید. 🍀طبق نظر آیت الله مکارم ➖➖➖➖➖➖ ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔https://eitaa.com/ask_ahkam
⁉️ سی و هشتم 👇 جلسه استراحت در نماز، نشستن بعد از ...... در رکعت ..... را گویند. گزینه 1⃣: سجده دوم – اول و دوم گزینه 2⃣: سجده اول – اول و سوم گزینه 3⃣: سجده دوم- اول و سوم گزینه 4⃣: سجده دوم – دوم و چهارم . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز دوشنبه ، 8 مرداد ۹۷⏱ 🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
💠وقت نماز آیات خورشید و ماه گرفتگی💠 ✳️ آیت الله خامنه ای: وقت ادای نماز آیات خورشید و ماه گرفتگی از هنگام شروع گرفتگی تا زمان شروع در بازشدن آن است، و احتیاط ترک نشود، که قبل از آن که شروع در بازشدن نماید، به انجام نماز بشتابد، و اگر از آن وقت تأخیر انداخت، باید نماز را با نیت قربة إلی اللّه بخواند، و نمی‌تواند نیّت اداء و یا قضا داشته باشد. ✳️آیت الله سیستانی: مسأله ۱۴۷۴ ـ وقت شروع در نماز آیات برای کسوف و خسوف، موقعی است که خورشید یا ماه شروع به گرفتن میکند، و تا زمانی که به حالت طبیعی برنگشته ادامه دارد (اگرچه بهتر آن است که به‌قدری تأخیر نیندازند که شروع به باز شدن کند)، ولی تمام کردن نماز آیات را می‌توان تا بعد از باز شدن خورشید، یا ماه تأخیر انداخت. مسأله ۱۴۷۵ ـ اگر خواندن نماز آیات را به ‌قدری تأخیر بیندازد که خورشید یا ماه شروع به باز شدن کند، نیت ادا مانعی ندارد، ولی بعد از باز شدن تمام آن، نماز قضا می‌شود. ✳️آیت الله مکارم : از زماني که خورشيد يا ماه، شروع به گرفتن کرده، زمان نماز آيات شروع مي شود و تازماني که کاملا باز نشده ادامه دارد، ولي احتياط مستحب آن است قبل از شروع به باز شدن نماز را بخواند ◀️کانال تخصصی فقه و احکام https://eitaa.com/ask_ahkam
*⃣ https://eitaa.com/ask_ahkam 🌹 🍃🌸 پیامبر اکرم صلّی الله عليه و آله فرمودند: «اِنَّ مِن خَیرِ نِسَائَكُم اَلمُتَبَرَّجَةَ مِن زَوجِها الحصَانَ عَن غَیرِه.» «بهترين زنان شما، زني است که براي شوهرش آرايش و خودنمايي کند، اما خود را از نامحرمان بپوشاند.» *⃣ منبع: بحارالانوار، ج 103، ص 235 🍃 سوال: حکم صورت آرایش شده چیست؟ 🍃🌸 پاسخ: زن باید صورت آرایش شده یا دارای گریم آرایشی را از نامحرم بپوشاند. ***************** 🌸 توجه: 1⃣ آرایش زن به قصد نشان دادن به نامحرم حرام است. 2⃣ ملاک در حرمت آرایش، لذت بردن نامحرم نیست؛ و زن باید آرایش چهره خود را از نامحرم بپوشاند. 3⃣ اگر برق لب باعث جلب توجه نامحرم شده و عرفا زینت محسوب می شود باید از نامحرم پوشانده شود. ****************** ⏪ »> برگرفته از کتاب «احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 68. 🍃🌸 رسانه تخصصی فثه واحکام *⃣ https://eitaa.com/ask_ahkam
گفتن ذکر به قصد فهماندن مطلبی
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🔷 شده با وضو بعد از غسل جنابت 🔷 🔷 ❓ سوال: کسی که غسل جنابت کرده است و نمی داند سر زده یا نه و وضو گرفته و نماز خوانده است، آیا باید نمازها را نماید؟ 🔷 پاسخ: 👇👇 🔷 امام خامنه ای: اگر اطمینان به خروج حدث و بطلان غسل ندارد، وضو لازم نیست و در فرض سؤال به هر حال نماز صحیح است. [1] 🔷 آیت الله مکارم: در فرض سوال نمازها صحیح است. [2] 🔷 آیت الله وحید: اگر می داند غسل کرده و شک دارد وضوء گرفته یا نه (به هر دلیلی ار دو دلیلِ ذکر شده در سؤال )بنابر احتیاطِ واجب نمازش را قضاء نماید و نمازهایِ بعدی را اگر با وضوء خوانده مشکلی ندارد.[3] —------------— 🔷 پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: xf6HlhN8OBQ. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508090141. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25096. ______________________ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🍀🍃🍀🍃☘🍃☘🍃☘ 🍃🍀 در قبال 🍀 سوال: وظیفه زن و نسبت به شوهری و که مال حرام به خانه می آورد و خود نیز درآمدی ندارند، چیست؟ ✅ پاسخ: 👇 🌺 امام خامنه ای: تا زمانی که یقین به حرام بودن عین مال مورد ابتلا ندارند استفاده اشکال ندارد و بررسی کردن هم لازم نیست. [1] 🌺 آیت الله مکارم: اگر يقين ندارند که در اختیار آنها قرار می دهد از راه حرام تهيه شده، تصرف در آنها مانعي ندارد اما اگر يقين دارند و صاحب آن را مي شناسند، بايد به صاحبش برگردانند و گرنه ما به آنها اجازه مي دهيم تصرف کنند و معادل آن را که تصرف کرده اند به نيازمندي بپردازيد. و اگر تمکن ندارند بر ذمه بگيرند و هر موقع که توانستند، بپردازند. ضمنا لازم است در فرصت های مناسب با زبان خوش و با ادب و ایشان را امر به معروف و نهی از منکر نماید و از ایشان بخواهد که کاری را برای خودش انتخاب نماید که درآمدش حلال باشد و آثار و عواقب دنیوی و اخروی کسب حرام و حرام خوری و آثار سوء آن در تربیت و شکل گیری شخصیت فرزندان را متذکر شود. [2] 🌺 آیت الله سیستانی: اگر عین مال دزدی نباشد ولی از طریق حرام مانند دروغ یا کم فروشی بدست می آورد تصرف در اموالی که شوهر می آورد برای شما جایز است هر چند که خودش گناه کار است. [3] 🌺 آیت الله شبیری زنجانی: تصرف در عین پولی که شوهراز راه حرام به دست می آورد، جائز نیست مگر در فرض اضطرار و در اینصورت در صورت امکان باید با کارکردن کسب حلال تهیه کنند. [4] 🌺 آیت الله فاضل: اگر زن و فرزند صد در صد یقین دارند که شوهر مال حرام به خانه می آورد باید او را از آوردن مال حرام بترسانند و با روش خوب با او صحبت کنند تا دست از کار حرام و اموال حرام بردارد، اگر اثر نکند در صورتی که زن و فرزند درآمد دیگری برای ادامه زندگی خود ندارند از باب ناچاری از اموالی که مرد تهیه می کند استفاده برای زن و فرزند حلال است. [5] —------------— 🍃🍀 پی نوشت: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: QZGMkZS7uxk. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9603220185. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 624790. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 42382. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9610361. _-_-_-_-_-_-_-_-_-_ ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 🍃🍀🍃 https://eitaa.com/ask_ahkam
⁉️ سی و هشتم 👇 جلسه استراحت در نماز، نشستن بعد از ...... در رکعت ..... را گویند. گزینه 1⃣: سجده دوم – اول و دوم گزینه 2⃣: سجده اول – اول و سوم گزینه 3⃣: سجده دوم- اول و سوم گزینه 4⃣: سجده دوم – دوم و چهارم . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز دوشنبه ، 8 مرداد ۹۷⏱ 🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 با در ❓ سوال: بعضی کبابی ها بر خلاف تصور مردم، گوشت را با چینه دان مخلوط کرده و به می فروشند، آیا این کار و درآمد حاصل از آن حرام است؟ 🔷 پاسخ: 👇👇 📝 آیت الله مکارم: فروختن اجناس كه از وضع آن خبر ندارد، موجب می گردد و آنچه بیان نموده اید در معامله می باشد که يكى از است؛ از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل شده است كه فرمود: «كسى كه در معامله با مسلمانان غِش كند، يا به آنها ضرر برساند، يا تقلّب و حيله نمايد از ما نيست و هر كس با برادر مسلمانش غِش كند خداوند بركت را از روزى او می برد و راه معاش او را مى بندد و او را به خودش وا مى گذارد. [1] 📝 آیت الله سیستانی: اگر متعارف نباشد جايز نيست و آن حلال نيست مگر اين كه به مشترى اطلاع داده شود. [2] 📝 آیت الله شبیری زنجانی: اگر ظاهر عرفی آن این باشد که تنها گوشت گوسفند یا گاو است جایز نیست و معامله باطل است. [3] 📝 آیت الله فاضل: اگر چینه دان را با گوشت مخلوط می کنند و کباب درست می کنند و به نام کباب گوشت خالص به مردم می فروشند؛ این کار غش در معامله است و نوعی و حرام است. [4] —------------— ✅ پی نوشت: [1]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9606180030. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 656500. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 45412. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9611567. ><><><><><><><><><><>< ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam