eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
479 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶🔸🔶🔆🔶🔸🔶🔆🔶🔸🔶 🔶 در منزل پدرشوهر با عدم رضایت وی از رفت و آمد 👆 👆 👈 سؤال: خانمی هستم که به خاطر در ماه رمضان علیرغم نارضایتی پدر شوهرم به خانه ایشان رفت و آمد داشتم؛ آیا به علت بودن مکان، نماز و روزه هایم اشکال داشت؟ 🔶🔸 پاسخ: 👇 🔆 امام خامنه ای: اگر واقعاً نسبت به ورود شما به خانه اش راضی نبوده است، نمازها را باید کنید. [1] 🔆 آیت الله مکارم: نیازی به اعاده آنها نیست، می توانید با اعمال خوب ایشان را جلب نمائید. [2] 🔆 آیت الله سیستانی: اگر نیست جایز نیست بروید و اگر بعدا رضایت بدهد نماز صحیح است [3] 🔆 آیت الله شبیری زنجانی: در فرض عدم احراز رضایت ایشان، بنابر احتیاط نمازها را قضا کنید اما قضای روزه لازم نیست. [4] 🔆 آیت الله وحید: و و در آنجا صحیح نبوده و باید قضاء شود و اگر ای با انجام غسل در آنجا به جا آورده اید آن روزه هم باطل بوده است. [5] 🔆 آیت الله فاضل: اگر نمی دانستید که از آمدن شما در راضی نیست یا در ظاهر شما را از آمدن در منزل خود منع نکرده و اجازه داده که شما با همسرتان به خانه ایشان بروید نماز شما در خانه پدر شوهر صحیح است و روزه شما در هر حال صحیح می باشد و روزه به این امر ارتباط ندارد. [6] —------------— 🔶 پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 567562. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9405020199. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 370737. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 19066. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9401985. 🔶🔸🔶🔸🔶 🔶 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔶https://eitaa.com/ask_ahkam
وظیفه زنان در قرائت نمازهای جهریه
⁉️ 44 👇 معنای هم سطح بودن مکارن نمازگزار چیست: گزینه 1⃣: محل سجده نباید بیشتر از 5 انگشت بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد. گزینه 2⃣: محل سجده نباید بیشتر از 4 انگشت بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد. گزینه 3⃣: محل سجده نباید بیشتر از 5 انگشت باز بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد. گزینه 4⃣: محل سجده نباید بیشتر از 3 انگشت بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد. . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه ،13 مهر ۹۷⏱ 🎁 به دو یا سه نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
♦️ «تعلق خمس به خسارت پرداخت شده از سوی بیمه» ______________ ❓ سؤال: آیا به که های بیمه بر اساس برای خسارت به بیمه شده پرداخت میکنند، خمس تعلّق می گیرد؟ ♦️ پاسخ: ⬇️ 🔷 آیت الله خامنه ای: اگر از آمد بین سال هزینه کرده اید، چنانچه قبل از رسیدن داده اند و تا سر سال خمسی مانده و یا بعد از سال خمسی به شما برمی گرداند، خمس دارد.[1] 🔷 آیت الله مکارم: چنانچه تا سال خمسی چیزی از آن باقی بماند، خمس است. [2] 🔷 آیت الله فاضل: اگر بیمه برای جبران خسارتی که وارد شده پول بدهد تابع است که مورد قرار گرفته است، اگر باشد در صورتی که از مخارج سال اضافه بماند خمس دارد اگر برای جبران خسارات لوازم و اموالی باشد که جزء زندگی بوده و خسارت دیده و باید جبران شود خمس ندارد. [3] —------------— ◀️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 22Qe4qiNEM. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501250058. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500206 . _________________ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿 ✅ شده برای 🔷 سؤال: کسی که در تهران بوده در شهر خود را خریده تا در آینده با آن خانه ای را خریداری کند آیا باید خمس پرداخت نماید؟ ✅ پاسخ: ⬇️ 🌷 امام خامنه ای: بر فرض مذکور متعلق خمس می باشد. [1] 🌷 آیت الله مکارم: اگر به عنوان سرمایه و پس انداز باشد خمس دارد. [2] 🌷آ یت الله سیستانی: جزو درآمد سال است. [3] 🌷آیت الله فاضل: اگر برای خرید یا ساختن خانه نیاز به پس انداز و سرمایه گذاری تدریجی دارید، و زمین را بعدا بفروشید و خانه بخرید خمس ندارد. [4] —------------— ◀️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 643872. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501250058. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 468607. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 9500205 . __________________ ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔶🔸🔶🔸🔶 🔶 به 🔶 سؤال: آیا انجام مسح پا از بالا به سمت نوک انگشتان صحیح است؟ 🔶🔸 پاسخ: 👇 🔆 امام خامنه ای: بنابر احتیاط از نوک انگشتان باشد. [1] 🔆 آیت الله مکارم: از بالا به پایین کشیدن مسح پا، جایز است و بسیاری از بزرگان به آن فتوا داده اند. [2] 🔆 آیت الله سیستانی: با نوک اشکال ندارد. [3] 🔆 آیت الله شبیری زنجانی: اشکالی ندارد. [4] 🔆 آیت الله وحید: در مسح پا دست را بر سر انگشتها بگذارد و بعد به پا بكشد يا آن كه دست را بر برآمدگى روى پا يا مفصل گذاشته و تا سر انگشتها بكشد. [5] 🔆 آیت الله فاضل: احتیاط مستحب است که از سر انگشت پاها به طرف مفصل مسح کشیده شود، هرچند برعکس نیز صحیح است. [6] —------------— ⬅️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: uO3r8i25AmE. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9607210094. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 667631. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 46443. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9611999. =============== 🔶 رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
◀️ "کشیدن مجدد دست چپ روی دست راست قبل از مسح سر" ⏬⏬⏬⏬⏬ ❓ سؤال: ⬇️ ⬅️ اگر در بعداز به جای انجام مسح سر، دوباره دست چپ را بر دست راست کشیده و سپس مسح سر را انجام دهیم، آیا وضو صحیح می باشد؟ 🔴 پاسخ: 🔻 امام خامنه ای: وضو صحیح نیست. [1] آیت الله مکارم: اگر واقعا شک دارد لازم است بعد از کامل کردن دست راست دست چپ را مجددا بشوید ولی اگر مطمئن است که دست راست را کاملا شسته و برای احتیاط این کار را می کند اشکال ندارد. [2] آیت الله سیستانی: اگر از روی جهل قصوری بوده اشکال ندارد. [3] آیت الله شبیری زنجانی: بله، صحیح است. [4] آیت الله وحید: خیر، وضوء باطل است. [5] آیت الله فاضل: بعد از شستن دست چپ و قبل از مسح احتیاط آن است که با همان رطوبت کف دست مسح بکشید و کشیدن کف دست چپ روی دست راست خلاف احتیاط است، اگر تاحالا چنین کرده اید وضوی گذشته شما صحیح است و از حالا به بعد تا زمانی که رطوبت در کف دست باشد قبل از مسح، کف دست را به اعضای دیگری وضو نکشید. [6] —------------— ◀️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: JYr3Srbz0Os. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508100073. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 548438. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34913. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25127. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502389. =========== ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
⁉️ 44 👇 معنای هم سطح بودن مکارن نمازگزار چیست: گزینه 1⃣: محل سجده نباید بیشتر از 5 انگشت بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد. گزینه 2⃣: محل سجده نباید بیشتر از 4 انگشت بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد. گزینه 3⃣: محل سجده نباید بیشتر از 5 انگشت باز بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد. گزینه 4⃣: محل سجده نباید بیشتر از 3 انگشت بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد. . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه ،13 مهر ۹۷⏱ 🎁 به دو یا سه نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
◾️🌷◾️🌷◾️🌷 #⃣ ماهیانه پس از و و ❓ سؤال: دختری یازده ساله در کنار علائم بلوغ، برای اولین بار حیض می بیند و پس از 48 ساعت پاک می شود ولی در روز سوم نیز از روزه و نماز خودداری می کند، حکم عادت ماهیانه و نماز و روزه های وی چیست؟ 👇👇👇👇👇 👇 پاسخ: 👇 🔆 امام خامنه ای: خون کمتر از سه روزِ تمام، محسوب می شود و وظیفه اش فقط قضای روزه ها و نماز ها است. [1] 🔆 آیت الله مکارم: اگر يا كمتر خون ببيند همه اش حيض است و اگر بيشتر از ده روز ببيند و همه اش يك جور باشد بايد عادت خود را حيض قرار دهد و بقيّه را استحاضه (اگر عادت همه يا اكثريّت قاطع آنها يكسان باشد). و هرگاه عادت آنها مختلف باشد، احتیاط واجب آن است كه عادت خود را هفت روز قرار دهد. [2] 🔆 آیت الله سیستانی: نبايد روزه را می خورد و نبايد نماز را می كرد مگر در روزی كه خون بوده به هر حال اكنون فقط قضای نماز و روزه بر او واجب است واين خون استحاضه است زيرا حيض از سه روز نمی شود. [3] 🔆 آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سوال که خون حداقل سه روز - در فاصله ده روز - طول نکشیده است حیض نبوده و را قضا کند. [4] —------------— 🔷 پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 61jciDNHo4. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9604040014. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 632551. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 42997. ================= 🌷 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔲🌷 https://eitaa.com/ask_ahkam
وظیفه ی شخص نسبت به همسر تارک الصلوة
⁉️ 44 👇 معنای هم سطح بودن مکارن نمازگزار چیست: گزینه 1⃣: محل سجده نباید بیشتر از 5 انگشت بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد. گزینه 2⃣: محل سجده نباید بیشتر از 4 انگشت بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد. گزینه 3⃣: محل سجده نباید بیشتر از 5 انگشت باز بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد. گزینه 4⃣: محل سجده نباید بیشتر از 3 انگشت بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد. . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫
◀️ ◀️ ✳️ «خمس پس انداز بابت چک بعد از سال خمسی» ❓سؤال: سال خمسی ام رسیده ولی برای چهار ماه دیگر چک داشته و به دانشگاه فرزندم بدهکارم؛ آیا می توانم مبلغ چک را از مخارجم کم کنم یا خمس پولی را که برای چک کنار گذ اشته ام را باید بپردازم؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🔆 امام خامنه ای: در فرض سئوال این بدهی مربوط به سال بعد می باشد و از در آمد امسال کم نمی شود. [1] 🔆 آیت الله مکارم: در فرض سوال اگر موعد پرداخت بدهی دانشگاه بعد از سال خمسی است چنانچه سال خمسي بر آن پس انداز بگذرد، بايد خمس آن پرداخت گردد، ولي در صورتي که براي پرداخت خمس در زحمت باشيد، مجاز هستيد خمس آن را به ذمه بگيريد و هر زمان توانستيد بپردازيد. [2] 🔆 آیت الله سیستانی: اگر بدهكارى مربوط به مخارج امسال بوده يا مربوط به مخارج مستمر مانند خانه و ماشين و اثاث البيت بوده است كسر مى شود. [3] 🔆 آیت الله شبیری زنجانی: اگر بدون پس انداز قادر به پرداخت بدهی نیستید، خمس ندارد. [4] 🔆 آیت الله وحید: مبلغِ چک کم نمی شود. [5] —------------— ◀️ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 6Qe3uj8exVE. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611300075. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 706125. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50369. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. ============= ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 🔷 کفاره و فطریه به اهل سنت ❓ آیا پرداخت کفاره یا فطریه به اهل سنت جایز است؟ ✅ پاسخ: 👇 ✳️ امام خامنه ای: پرداخت کفاره به مسلماني که نباشد، جايز است اما پرداخت به غير _امامي، جايز نيست، مگر آن که فقير موجود نباشد که پرداخت آن به غير شيعه مستضعف جايز است. [1] ✳️ آیت الله مکارم: احتیاط آن است که کفاره و زکات فطره را به فقراء شیعه بدهد. [2] ✳️ آیت الله وحید: خیر باید به شیعه داد. [3] ✳️ آیت الله فاضل: کفاره روزه را(به احتیاط واجب) باید به فقیر شیعه طعام بدهید و تازمانی که فقیر شیعه باشد به فقراء اهل سنت صحیح نیست و زکات فطریه را نیز باید به فقیر شیعه بدهید و درصورتی که دادن زکات فطریه به اهل سنت سبب شود که اهل سنت تمایل به شیعه شدن یا رفتارخوب با شیعیان پیدا کند اشکال ندارد و جایز است. در غیر این صورت از دادن زکات فطریه به اهل سنت خودداری شود. [4] —------------— ◀️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 548723. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9403240275. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 9694. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9400966. =========== ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
آیا دروغ گفتن به شوخی گناه دارد؟
〰〰〰〰〰〰〰〰 ✳️ از ❓ سؤل: اگر کسی ٠_وطن داشته و از وطن اول به 13 کیلومتری وطن دوم برود و در بین راه از وطن دوم عبور کند با توجه به اینکه محل اقامتش 13 کیلومتری وطن دوم و کمتر از حد مسافت است حکم نماز چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🔆 امام خامنه ای: اگر از وطن عبور کند می‌شود و لذا نماز او در 13 کیلومتری تمام و روزه صحیح است. [1] 🔆 آیت الله مکارم: در فرض سوال که از وطن خود عبور می کند و مسافت مزبور به اندازه ای نیست که رفت و برگشت آن مسافت شرعی (حدود 43 کيلومتر) محسوب شود نماز و روزه او در آنجا و بین را کامل است. [2] 🔆 آیت الله سیستانی: اگر مسافت شرعى طى مى كند و از وطن عبور مى كند احتياطا بايد جمع بخواند. [3] 🔆 آیت الله شبیری زنجانی: با رسیدن به وطن دوم سفر قطع می شود و نماز در محل اقامت مذکور تمام است. [4] 🔆 آیت الله وحید: نمازش تمام است ولی دو وطن داشتن یعنی دو جا را برایِ زندگیِ دائمی انتخاب کرده و مثلاً در هر کدام شش ماه از سال را زندگی می کند. [5] —------------— ✔️ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 7ZQOjDkxwAM. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9702280015. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 733379. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 53138. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. ============== ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
🚹سوپر گروه پرسش و پاسخ احکام آقایان در ایتا (ورود خانمها ممنوع⛔️) : http://eitaa.com/joinchat/2162884619C9cc910862b 🚺درخواست عضویت در گروه خانمها : @zeynab_110
◀️ 🏡 ❓ سؤال: اگر مرد غیر از و نداشته باشد، آیا زن می تواند خانه را به عنوان مهریه مطالبه نماید؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🖊📚 امام خامنه ای: یک منزل در حد شان از مستثنیات دین است نمی تواند آنرا جهت مهریه اخذ کرد و اگر در بین قانونی وجود دارد باید رعایت شود. [1] 🖊📚 آیت الله مکارم: هرگاه دین مزبور مطالَب باشد و منزل و خودرو زاید بر شئونش بوده باشد باید آنرا تبدیل به آنچه در حدّ شأنش باشد بکند و تفاوت آن را براى اداى دین صرف نماید. [2] 🖊📚 آیت الله سیستانی: برمرد واجب نیست از آنها مهریه را بدهد. [3] 🖊📚 آیت الله شبیری زنجانی: خیر. [4] 🖊📚 آیت الله فاضل: زن می تواند مهریه خود را مطالبه کند، لیکن اگر مرد تنها همان خانه را دارد که برای سکونت به آن نیاز دارد نمی تواند خانه را به عنوان مهریه اش بگیرد و باید به او مهلت بدهد که تلاش کند و دین اش را نسبت به مهریه ادا کند. [5] —------------— 📝 پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: vmsJvHgoJL8. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9701150001. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 718648. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 51672. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9700081. ========== ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
برداشتن انگشتان دست از زمین در حال سجده
♻️ سؤال: آگاه شدن از کتاب‌های و کتاب‌های دیگر برای و آن‌ها به قصد افزایش و چه حکمی دارد؟ 🔰 پاسخ: ❎ «حکم به جواز خواندن این کتب فقط به‌خاطر شناخت و افزایش اطلاعات، مشکل است، البته خواندن آن‌ها برای کسی که قدرت شناخت و تشخیص مطالب باطل را دارد به قصد ابطال و ردّ آن‌ها جایز است به شرطی که به خود مطمئن باشد که از حق منحرف نمی ‌شود.» ✅ آیت الله خامنه ای- پایگاه اطلاع رسانی .leader.ir ============ 📢 رسامه تخصصی فقه واحکام 🔈 https://eitaa.com/ask_ahkam
✴️ ها ❓سؤال: آیا نذرهای مانند چهل روز نماز برای خانم هایی که دارند، صحیح است؟ ✅ پاسخ: 👇 📚 امام خامنه ای: نذر صحيح است و ادامه نمازهاي نذري را بعد از پاک شدن به جا مي‌ آورند. [1] 📚 آیت الله سیستانی: اگر هنگام نذر ملتفت بوده که عادت ماهیانه می شود وقت عادت قطع می کند و بعد آن ادامه دهد واگر قصدش از نذر 40 روز پشت سر هم باشد، نذر منعقد نمی شود. [2] 📚 آیت الله شبیری زنجانی: نذر چهل روز پشت سرهم خواندن نماز حضرت جعفر -در صورتی که به این مدت پاک نباشند- فی حد نفسه صحیح نیست بله اگر دو مقصود مستقل داشته اند مقصود اول چهل روز پشت سر هم مقصود دوم اینکه چهل روز نماز بخوانند باید به نذر عمل کنند و نمازهایی که مصادف با ایام عادت است را بعد از آن، قضا کنند. [3] 📚 آیت الله وحید: خانم ها در زمان عادت ماهانه هیچ نمازی نمی توانند بخوانند بنابر این قدرت شرعی ندارند چهل روز پشت هم نماز جعفر طیار بخوانند و نذر به عملی که قدرت شرعی برآن ندارند صحیح نیست. [4] 📚 آیت الله فاضل: خانم ها می توانند (با اجازه شوهر) نذر چهل روز خواندن نماز جعفر طیار کنند و در زمان عادت ماهیانه نماز نخوانند چون نماز خواندن درایام عادت حرام است و بعد از پاک شدن از عادت به نماز جعفر طیار ادامه دهند تا چهل روز کامل شود. [5] —------------— 📝 پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 545748. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 336444. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 16040. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 6747. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9400845. ============= ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔲🌷 https://eitaa.com/ask_ahkam
#جواب_مسابقه چهل و چهار 🔰 ✅ گزینه دو برندگان این هفته کاربران محترم : 🎊 rokhsar 🎊Mahma Fadav 🌼 یا صاحب الزمان(عج) با تشکر از همراهان همیشگی کانال🌷🙏 eitaa.com/ask_ahkam
♻️ و ❓ سؤال: آیا تولید و فروش ذغال برای مواردی مانند قلیان اشکال دارد؟ ✅ پاسخ: ⬇️ 📚 امام خامنه ای: اگر مي دانيد در راهي استفاده مي شود که ضرر قابل توجه دارد، فروش آن جايز نيست. [1] 📚 آیت الله مکارم: در صورتی که استفاده های دیگری نیز دارد با توجه به آنچه نوشته اید، فروش زغال اشکالی ندارد. [2] 📚 آیت الله سیستانی: به خودی خود اشکال ندارد. [3] 📚 آیت الله شبیری زنجانی: اشکال ندارد. [4] 📚 آیت الله وحید: اگر ذغال را برای استفاده در کار حرامی بفروشید معامله ی شما حرام است و اگر شما به قصد اسفاده مشتری در حرام نفروشید اشکالی ندارد. [5] 📚 آیت الله فاضل: اگر کشیدن قلیان ضرر مهم و دفعی نداشته باشد خرید و فروش ذغال نیز برای استفاده قلیان اشکال ندارد لیکن بهتر است از خرید و فروش هروسیله که مخصوص کشیدن قلیان است خودداری شود اما اگر ذغال علاوه بر قلیان برای سایر دودها مانند مواد مخدر استفاده شود خرید و فروش آن حرام است. [6] —------------— ✔️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 545748. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9403150171. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 336444. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 16040. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 6747. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9400843. ============= 💠 رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ http://eitaa.com/ask_ahkam