eitaa logo
رسانه نشر احکام
393 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
2 ویدیو
0 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ کانال رسانه تخصصی فقه و احکام https://eitaa.com/ask_ahkam لینک گروه آقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
مسواک و نخ دندان هنگام روزه سوال: آیا مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در حال روزه اشکال دارد؟ پاسخ: مسواک زدن با خمیر دندان در حال روزه اشکال ندارد، ولی باید از فرو رفتن آب دهان جلوگیری شود و دهان را بعد از آن بشوید. همچنین استفاده روزه دار از نخ دندان - که ماده فلوراید و طعم نعنا دارد - اگر آب دهان را فرو نبرد، اشکال ندارد. ----------------- منبع: کتاب «آموزش مصور احکام» مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای، احکام عبادات، بخش روزه، ص 360.
💢 حکم استمنای عمدی در حال روزه 💠 همه مراجع (به جز آیات عظام خامنه ‏اى، سیستانى و صافى): علاوه بر قضا، بنابر احتیاط واجب، باید «کفاره جمع» (60 روز روزه و اطعام 60 فقیر) بپردازد. 💠 آیات عظام خامنه ای و سیستانی: علاوه بر قضا، کفاره دارد (60 روز روزه یا اطعام 60 فقیر) ولی پرداخت کفاره جمع بنابر احتیاط مستحب است. 💠 آیت الله صافی: علاوه بر قضا، باید کفاره جمع (60 روز روزه و اطعام 60 فقیر) بپردازد. 🔺 برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2 ، ص 269 📎 📎 📎
💠 کسانی که روزه بر آنها واجب نیست 1️⃣ کسی که به جهت ضعف بُنْیِه، روزه‌داری برایش مشقّت فراوان و غیرقابل تحمّل است. البته چنین افرادی باید روزه بگیرند. اگر ضعف به حدّ طاقت فرسا رسید آن‌وقت مجازند، افطار نمایند؛ 2️⃣ پیرمرد و پیرزنی که روزه برای آنان مشقت دارد، یا اصلاً نمی‌توانند روزه بگیرند. 3️⃣ کسی که بیماری‌اش تشنگی زیاد است و نمی‌تواند تحمّل کند؛ 4️⃣ زن باردار یا زن شیردهی که روزه برای خود یا بچه‌اش ضرر دارد؛ 5️⃣ زنی که خون حیض و نِفاس می‌بیند؛ 6️⃣ مسافری قصد اقامت ده روز ندارد؛ 7️⃣. بیماری که روزه برایش ضرر دارد؛ 8️⃣. فرد بیهوشی که در کُما به سر می‌برد؛ 9️⃣ و 🔟. نابالغ و دیوانگان. 📚 آموزش مصوّر احکام آیت‌الله خامنه‌ای، ص 350. 📎 📎 📎 💥 به پایگاه تخصصی فقه و احکام بپیوندید www.askahkam.ir 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
💠 چگونگی محقق شدن قصدِ اقامت ده روز ⁉️ سؤال: مراد از روز در اقامت ده روز چیست؟ برای محقق شدن قصد ده روز، آیا همین که از طلوع خورشیدِ روز اول تا غروب خورشیدِ روز دهم بمانیم، کافی است یا باید تا روز یازدهم اقامت داشته باشیم؟ ✍️ پاسخ: 🔹 مراد از روز، فاصلۀ بین طلوع و غروب خورشید است؛ اگر کسی بین طلوع و غروب خورشید وارد محل اقامت شود، باید قصد کند که ده شبانه روز (240 ساعت) در آنجا بماند اما اگر در فاصلۀ غروب تا طلوع خورشید وارد محل شود، باید قصد کند که تا غروب روز دهم در آنجا اقامت داشته باشد. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. 📎 📎 🖇 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/240767 💻 مرکز نشر احکام 👇👇 🆔 @Ahkamdin 👈 🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
💠 ارتکاب مبطلات روزه از روی جهل 🔹 اگر به دلیل بی‌اطلاعی از حکم شرعی، کاری را انجام دهد که روزه را باطل می‌کند مانند اینکه نداند خوردن دارو نیز مثل سایر خوردنی‌ها، روزه را باطل می‌کند و دارو بخورد روزه‌اش باطل می‌شود و باید آن را قضا کند ولی کفاره واجب نیست. 🔸 اگر روزه دار بر اثر فراموشی، مبطلی انجام دهد، روزه باطل نمی‌شود و قضا و یا کفاره بر عهده او نمی‌آید. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. 📎 📎 🖇 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/240395 💻 مرکز نشر احکام 👇👇 🆔 @Ahkamdin 👈 🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
💉 👌طبق نظر همه زدن اشکال ندارد. ☘️ طبق نظر آیات عظام نوری، سیستانی، وحید، مظاهری، صافی و تبریزی: تزریق‌ تمام آمپول‌ها اشکال ندارد. 🌿 طبق نظر آیات عظام امام بهجت، سبحانی، زنجانی و فاضل: فقط آمپول تقویتی اشکال دارد. 🍀 طبق نظر آیت الله مکارم: فقط آمپول تزریق به رگ اشکال دارد. 🍃 مقام معظم رهبری: احتیاط واجب از آمپول تقویتی و آمپول تزریق به رگ خوداری کند. 📚 توضيح ‏المسائل مراجع ، م 1576؛ خامنه‏ اى، اجوبة ، س 767 و رساله نماز و روزه م ۸۲۳ https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
ـ⁣⁣⁣⁣🍭♥️🍭♥️🍭♥️ ـ⁣⁣⁣⁣🎀🍃🎀🍃🎀 ـ⁣⁣⁣⁣♥️🍭♥️🍃⁦﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🍃🎀🍃 ـ⁣⁣⁣⁣🍭♥️ ـ⁣⁣⁣⁣🎀‌‌ ❓آيا خوردن و فروبردن اخلاط سر و سینه، روزه رو باطل مى‌كنه؟ ✅ پاسخ: بستگی داره. 👈 اگه این اخلاط به فضای دهان نرسیده: 📚 همه مراجع: اشکالی نداره. 👈 اگه به فضای دهان رسیده: 📚 آیات عظام امام خمینی، رهبری، وحید، صافی، فاضل، تبریزی و نوری: دراین‌صورت، بنابر احتیاط واجب، روزه باطل می‌شه. 📚 آیت‌الله مکارم: دراین‌صورت، بنابر احتیاط واجب، روزه باطل می‌شه. همین‌طور اخلاطی که وارد بینی شده، [حتی اگه وارد فضای دهان نشده باشه]، بنابر احتیاط واجب، فروبردن اون روزه رو باطل می‌کنه. 📚 آیات عظام سیستانی، زنجانی و مظاهری: بازم اشکالی نداره. ⭕️ نکته: فضاى دهان، یعنی جایی که حرف «خ» تلفظ می‌شه به بالا. ⭕️ نکته: با توجه به این‌که گروه اول از مراجع در این مسئله احتیاط واجب دارن، مقلدین ایشون می‌تونن به نظر آقای سیستانی، زنجانی و مظاهری مراجعه کنن تا نظر همه مثل هم بشه و کلاً فروبردن اخلاط سر و سینه مشکلی نداشته باشه. 🔺 توضیح‌المسائل ۱۶مرجع، م۱۵۸۰؛ عروةالوثقی، ج۲، کتاب‌الصوم، فصل فیما یجب‌الامساک، م۳؛ منهاج‌الصالحین، ج۱، م۹۹۹؛ هدایةالعباد، ج۱، م۱۳۰۹؛ وسیلة‌النجاة، ج۱، م۱۱۰۸؛ سبحانی، رساله، م۱۴۹۸. ⬅️ احکام به زبان خیلی ساده 🍭 @ahkam_yar 🍃🎀 ♥️🍭♥️ 🎀🍃🎀🍃 🍭♥️🍭♥️🍭 🍃🎀🍃🎀🍃🎀
💠 استفاده از وسایل دندانپزشکی در حال روزه ⁉️ سؤال: آیا بردن وسایل غیرخوراکی مثل وسایل دندانپزشکی و ابزار معاینه به دهان باعث ابطال روزه می‌شود؟ ✍️ پاسخ: 🔹 باطل نمی‌شود، مگر اینکه رطوبت دهان روی آن بماند و بعد آن را به دهان برگرداند و به اندازه‌ای باشد که در آب دهان از بین نرود و‌ آن را فرو برد که در این صورت روزه‌اش باطل می‌شود. 🔸 همچنین استفاده روزه‌دار از نخ دندان (که ماده فلوراید و طعم نعنا دارد) اگر آب دهان را فرو نبرد، اشکال ندارد. 📚 پی‌نوشت: آموزش مصوّر احکام آیت‌الله خامنه‌ای، ص 360. 📎 📎 📎 🖇 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/240693 💻 مرکز نشر احکام 👇👇 🆔 @Ahkamdin 👈 🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
💠 شستشوی دهان برای روزه‌دار ⁉️ سؤال: آیا گرداندن آب در دهان با اطمینان به اینکه آب فرو نمی‌رود، روزه را باطل می‌کند؟ اگر بی‌اختیار آب وارد حلق شود، روزه چه حکمی دارد؟ ✍️ پاسخ: 🔹 روزه را باطل نمی‌کند ولی اگر بی‌اختیار فرو رود، بنابر احتیاط باید قضای آن روز را بگیرد؛ مگر این که در حال وضو برای نماز واجب، مضمضه کند که در این صورت روزه‌، صحیح است و قضا ندارد. 🔸 مضمضه: گرداندن آب در دهان هنگام وضو مستحب است. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. 📎 📎 💥 به پایگاه تخصصی فقه و احکام بپیوندید www.askahkam.ir 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkamrubika.ir/ask_ahkam\
💠 افطار روزه به تصور ضرر ⁉️ سؤال: در ابتدای تکلیف به توصیه پدر و مادرم و با تصور این که بُنْیِه ضعیفی دارم و روزه برایم ضرر دارد، روزه‌ها را افطار کردم و تا ماه رمضان سال بعد هم قضا نکردم، آیا علاوه بر قضا کفاره هم بر عهده من می‌باشد؟ ✍️ پاسخ: 🔹 اگر مطمئن بودید یا حداقل می‌ترسیدید که روزه برای شما ضرر داشته باشد، کفارۀ عمد واجب نیست ولی باید قضای روزه‌ها را بگیرید و برای هرروز، کفارۀ تأخیر بپردازید (به ازای هر روز ۷۵۰ گرم گندم، آرد، نان، برنج یا سایر موادّ غذایی به فقیر بدهید). 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. 📎 📎 💥 به پایگاه تخصصی فقه و احکام بپیوندید www.askahkam.ir 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkamrubika.ir/ask_ahkam\
💢 عدم جایگزین شدن نماز شب قدر به جای نماز قضا 💠 سوال: آیا خواندن نمازهای شب قدر جایگزین نماز قضا می شود و نماز قضا ساقط می شود؟ ✍🏻 پاسخ: نمازهای شب قدر و تمامی نمازهای مستحبی دیگر بجای نماز قضا محسوب نمی شوند. البته می توانند نماز قضا بخوانند که از ثواب اعمال این شب ها نیز بهره مند خواهند شد. 🔺 پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی / makarem.ir 📎 📎 📎 📎 https://btid.org/fa/news/206651 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
💢 قرآن به سر گرفتن اشخاص معذور 💠 سوال: قرآن به سر گرفتن افرادی که عذر شرعی دارند (حائض و جنب) چه حکمی دارد؟ ✍🏻 پاسخ: قرآن به سر گرفتن در شب هاي قدر براي اين افراد مانعي ندارد. اما نبايد دست يا بدن آن ها به خط قرآن بخورد. همچنين بهتر است از تماس مستقيم موي سر با خط قرآن پرهيز شود. 🔺 پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله مکارم شیرازی / makarem.ir 📎 📎 📎 📎 📎 https://btid.org/fa/news/206259 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
💢 وظیفه حائض و نفساء و جنب در شب های قدر 💠 سوال: اشخاصی که عذر شرعی دارند در شب های قدر چه اعمالی را می توانند انجام بدهند و باید از چه کارهایی دوری نمایند؟ ✍🏻 پاسخ انجام اعمال شب قدر مانند غسل، خواندن دعا، زیارات و انجام سجده برای جنب و حائض اشکالی ندارد اما چند کار را نباید انجام دهند: 1️⃣-نماز(چه مستحب و چه واجب). 2️⃣- توقف درمساجد و مصلاهایی که حکم مسجد دارند (بجز حیاطی که جزء مسجد نباشد)؛ اما توقف در حسینیه ها اشکالی ندارد. 3️⃣- دست زدن به خط قرآن یا اسامی مقدسه ای که در ادعیه وجود دارد. 4️⃣- خواندن آیاتی که سجده واجب دارند. اما خواندن آیات دیگر از این سوره ها و سوره های دیگر اشکالی ندارد، هر چند خواندن بیش از هفت آیه کراهت دارد. 🔺 منبع: برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی .
💢 سجده واجب قرآن چیست ؟ 💠 در چهار سوره از قرآن کریم، آیه ای وجود دارد که اگر کسی آن را گوش دهد یا خودش بخواند، بعد از تمام شدن آیه باید فورا و بدون فاصله سجده کند و کوتاهی کردن حرام است؛ و اگر آن را فراموش کند، هر وقت یادش آمد باید سجده را به جا آورد. ◀️ توجه: آیات سجده دار در قرآن کریم عبارتند از: آیه 15 سوره سجده؛ آیه 37 سوره فصلت؛ آیه 62 سوره نجم؛ آیه 19 سوره علق. ◀️ فوریت عرفی منظور است و نباید طوری باشد که عرف بگوید تأخیر کرده است. برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2، ص 115. 📎 📎 📎
💢 خواندن و شنیدن همزمان آیه سجده‌ دار 💠 سوال: در صورتی که در جلسه قرآن شخصی آیه سجده را تلاوت کند و دیگران نیز آن را خودشان بخوانند، آیا دو سجده بر انسان واجب می شود؟ ✍🏻 پاسخ: اگر انسان موقعی که آیه سجده را می خواند از دیگری هم بشنود چنانچه گوش داده دو سجده نماید و اگر به گوشش خورده یک سجده کافی است. 🔺 سایت آیت الله خامنه ای/ leader.ir 📎 📎 📎 📎 https://btid.org/fa/news/206498 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ eitaa.com/ahkamdin
💢سوال: اگر سهوا سجده واجب تلاوت قرآن را انجام ندهیم، تکلیف چیست؟ 🔸پاسخ: به طور کلی ، مکلف باید سجده واجب قرآن را فوری انجام دهد ولی اگر فراموش کرده باشد هر زمان یادش آمد باید انجام دهد حتی اگر چند سال گذشته باشد. ------- استفتا از سایت آیت الله خامنه ای / شماره استفتاء: 97r6p2r
شنیدن آیه سجده از ضبط صوت سوال: در صورت شنیدن آیه سجده از تلویزیون،‌ ضبط صوت و ... باید سجده کنیم؟ پاسخ امام: اگر آیه سجده را از تلویزیون، ضبط صوت، رایانه یا تلفن همراه بشنود، لازم نیست سجده کند؛‌ ولی اگر قرآن به صورت مستقیم پخش شود (مثل این که از بلندگو بشنود یا شخصی در پخش مستقیم رادیو و تلویزیون آیه سجده را بخواند) سجده کردن واجب است. [1] آیات عظام: خامنه ای و سبحانی: به طور کلی اگر به آیه سجده داری گوش دهد که از رادیو یا تلویزیون یا ضبط صوت و مانند آن پخش می شود، سجده واجب است. [2] آیات عظام: صافی و مکارم: هر گاه از مثل نوار یا رادیو به آیه سجده دار گوش کند احتیاط واجب آن است که سجده کند. [3]
احکام سجده واجب قرآن سوال: آیا برای به جا آوردن سجده واجب قرآن، داشتن وضو و رو به قبله بودن الزامی است؟ پاسخ: کسی که قرآن تلاوت می کند، هنگامی که به آیه سجده دار رسید، برای انجام دادن سجده واجب، لازم نیست وضو داشته باشد؛ یا رو به قبله شود و یا ذکر [1] بگوید. [2] تنها شرط سجده واجب قرآن، سجده بر چیزهایی است که در نماز می توان بر آنها سجده کرد؛ مانند: خاک و چوب. آیت الله سیستانی: و همچنین در سجده واجب قرآن - بنابر احتیاط واجب - باید جای انسان غصبی نباشد، - و بنابر احتیاط مستحب - جای پیشانی او از جای زانوها و سر انگشتانش بیش از چهار انگشت بسته بلندتر یا پست تر نباشد، ولی لازم نیست با وضو یا غسل و رو به قبله باشد، و عورت خود را بپوشاند، و بدن و جای پیشانی او پاک باشد. و نیز چیزهایی که در لباس نمازگزار شرط می باشد در لباس او شرط نیست. آیت الله بهجت: و همچنین در سجده واجب قرآن، باید مکان هم مباح باشد و طوری باشد که اگر مردم دیدند، بگویند سجده کرد ولی رعایت سایر شرایطی که در سجده نماز معتبر است لازم نیست اگر چه مورد احتیاط است. [3] ------------------ پی نوشت: [1]. گفتن ذکر در سجده واجب قرآن مستحب است و بهتر است بگوید: «لٰا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ حَقّا حَقّا لَا إِلٰهَ الّا اللّٰهُ ايماناً وَ تَصْدِيقاً لَا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ عُبُودِيَّه وَ رِقًّا سَجَدْتُ لَكَ يٰا رَبِّ تَعَبُّداً وَ رِقًّا لَا مُسْتَنْكِفاً وَ لَا مُسْتَكْبِراً بَلْ أَنَا عَبْدٌ ذَلِيلٌ ضَعِيفٌ خَائِفٌ مُسْتَجِيرٌ». [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1097؛ امام، تحریر الوسیله، ج 1، فی سجدتی التلاوه و الشکر، ص 322، با است
💠 مواردی که قضا و کفاره عمد واجب است 1️⃣ هرگاه در ماه مبارک رمضان کارهایی که روزه را باطل می‌کند از روی عمد و اختیار و بدون عذر شرعی انجام شود، علاوه بر اینکه روزه‌ باطل می‌شود و قضا دارد، کفاره عمد نیز بر انسان واجب می‌شود، چه بداند کفاره دارد و چه نداند؛ 2️⃣ اگر کاری را که می‌داند حرام است ولی نمی‌داند روزه را باطل می‌کند انجام دهد، علاوه بر قضا، بنابر احتیاط واجب باید کفاره بدهد؛ 3️⃣ اگر در ماه رمضان به گفته کسی که می‌گوید مغرب شده و اعتمادی به گفته او نیست، افطار کند، سپس متوجه شود مغرب نبوده، قضا و کفاره بر او واجب می‌شود. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. 📎 📎 🖇 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/241111 💻 مرکز نشر احکام 👇👇 🆔 @Ahkamdin 👈 🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
💠 احتمال ضرر برای چشم روزه‌دار ⁉️ سؤال: چشم من ضعیف است و می‌ترسم روزه برایم ضرر داشته باشد؛ تکلیف من چیست؟ ✍️ پاسخ: 🔹 اگر ترسِ ضرر عُقَلایی باشد، روزه بر شما واجب نیست و اگر تا ماه رمضان سال بعد بیماری ادامه یافت، قضا هم ندارد و تنها برای هر روز یک مُدّ طعام به عنوان کفّاره به فقیر بدهید. 🔸 کم شدن قدرت بینایی اگر به معنای ضعیف شدن چشم یا شدت یافتن بیماری باشد، روزه واجب نیست، و اگر موقَّت است و پس از مدتی یا بعد از ماه رمضان برطرف می‌شود، روزه واجب است. 🔹 توجه: صرف «احتمال ضرر» مجوّز ترک روزه نیست؛ بلکه لازم است احتمال به حدّی برسد که برای «انسان ترس از ضرر» به وجود آید. 📚 پی‌نوشت: آموزش مصوّر احکام آیت‌الله خامنه‌ای، ص 351. 📎 📎 🖇 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/240692 💻 مرکز نشر احکام 👇👇 🆔 @Ahkamdin 👈 🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
❓ آیا پرداخت کفاره روزه زن بعلت شیردهی و بارداری بر عهده شوهر است؟ ✍🏻 پاسخ: ◀️ آیت الله خامنه ای: پرداخت فدیه یا کفاره زن بر عهده خودش است و بر شوهر واجب نیست، هرچند به خاطر بارداری یا شیردهی، روزه نگرفته باشد. البته جایز است شوهر زن، فدیه یا کفارۀ او را به وکالت گرفتن از او پرداخت نماید. ◀️ آیت الله مکارم: در صورتي که روزه گرفتن براي خود مادر ضرر داشته پرداخت کفاره آن نيز بر عهده خودش مي باشد، اما اگر براي بچه ضرر داشته بنابر احتياط واجب بر عهده شوهر است. 🔺 استفتاء از سایت آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: mm6rpkz. 🔺 استفتا از سایت آیت الله مکارم/ کد رهگیری : 140102180027 📎 📎 📎 📎 https://btid.org/fa/news/211467 💻 مرکز نشر احکام 👇👇 🆔 @Ahkamdin 👈 🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
💠 جویدن آدامس و مَکیدن کُنْدر هنگام روزه ⁉️ سؤال: آدامس جویدن و مَکیدن کُنْدر برای روزه دار چه حکمی دارد؟ ✍️ پاسخ: 🔹 هرگاه طعم یا ذراتِ چیزهایی مانند آدامس، پس از جویدن یا مَکیدن وارد حلق شود، روزه را باطل می‌کند؛ اما اگر ذراتی از آن جدا نمی‌شود یا در صورت جدا شدن، آن را بیرون می‌ریزد، اشکال ندارد. ولی مَکیدن کُنْدر، روزه را باطل می‌کند. 🔸 نکته: اجزای آدامس و مانند آن به تدریج در دهان جدا می‌شود و ممکن است از گلو فرو رود؛ از این‌رو اینکار برای روزه‌دار پسندیده نیست و گاهی تظاهر به آن، سبک شمردن روزه محسوب می‌شود. 📚 پی‌نوشت: آموزش مصوّر احکام آیت‌الله خامنه‌ای، ص 359. 📎 📎 🖇 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/240687 💻 مرکز نشر احکام 👇👇 🆔 @Ahkamdin 👈 🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
🔹 روزه و مریضی ❓كسى كه به‌خاطر مریضی نتونسته روزه‌هاش رو بگيره؛ اگه بعد از خوب‌شدن، بازم تا چند سال قضاى اون‌ها رو انجام نده، تكليفش چيه؟ همه مراجع: دو حالت داره: 1️⃣ اگه بعد از ماه رمضان حالش خوب شد: 🔷 روزه‌ها رو قضا می‌كنه؛ اما اگه تا رمضان سال بعد قضا نکرد، علاوه بر قضاى روزه، بايد براى هر روز، ۷۵۰ گرم از گندم یا برنج یا نون یا... که غذا هستن، به فقیر بده (به این جریمه می‌گن «کفاره تأخیر»). 2️⃣ اگه بیماری تا ماه رمضان سال بعد ادامه پیدا کرد، طورى که در طول سال نمی‌تونه قضای روزه‌ها رو بگیره: 🔶 دیگه قضا نداره و فقط براى هر روز، باید ۷۵۰ گرم از گندم یا برنج یا نون یا... که غذا هستن، به فقیر بده (به این می‌گن «فدیه» که برای جبران ثواب عبادت ازدست‌رفته انجام می‌شه). ⭕️ نکته: آیت‌الله شبیری زنجانی مقدار کفاره یا فدیه رو ۹۰۰ گرم می‌دونن. ⭕️ نکته: آیت‌الله مکارم در مورد مقدار کفاره نون نظرشون اینه که چون در نون مقداری آب و نمک وجود داره، یه مقدار بیشتر از ۷۵۰ گرم باشه. 🔺توضيح‌المسائل مراجع، م۱۷۰۵و ۱۷۰۹؛ وحيد، توضيح‌المسائل، م۱۷۱۳ و ۱۷۱۷. 📎 📎 📎 💻 مرکز نشر احکام 👇👇 🆔 @Ahkamdin 👈 🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
💢مقدار زکات فطره چقدر بوده و جنس آن چیست؟ ✅سوال: مقدار زکات فطره چقدر بوده و جنس آن چیست؟ ✅پاسخ: زکات فطره به ازای هر نفر یک صاع (تقریبا سه کیلوگرم) گندم یا آرد و یا سایر مواد غذایی معمول در تغذیه مردم و یا پول این ها است. احتیاط واجب آن است که به یک فقیر بیشتر از مخارج سالش و کمتر از سه کیلوگرم فطره ندهند. -------------- منبع: کتاب «آموزش مصور احکام» مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای، احکام عبادات، بخش روزه، ص 408.
💢نیت زکات فطره چیست و زمان پرداخت آن چه موقع می باشد؟ 🔹سوال: نیت زکات فطره چیست و زمان پرداخت آن چه موقع می باشد؟ 🔸پاسخ: کسی که نماز عید فطر می خواند، بنابر احتیاط واجب باید فطریه را پیش از نماز عید بدهد یا کنار بگذارد، ولی گر نماز عید نمی خواند، می تواند پرداخت یا کنار گذاشتن فطریه را تا ظهر تأخیر بیندازد و اگر به فقیر دسترسی ندارد، می تواند آن را کنار بگذارد تا به فقیر مورد نظرش یا هر فقیری بدهد (تأخیر باید مقصود عقلایی داشته باشد) و بنابر احتیاط واجب باید هر وقت‌ آن را می دهد، نیت فطریه کند. البته نباید در رساندن آن به فقرا کوتاهی کند. همچنین اگر در نگهداری آن کوتاهی کند و تلف شود، ضامن است. انسان باید زکات فطره را به قصد قربت، یعنی برای انجام فرمان خداوند بپردازد و زمانی که آن زکات را می پردازد، نیت دادن فطریه نماید. -------------- منبع: کتاب «آموزش مصور احکام» مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای، احکام عبادات، بخش روزه، ص 409-408.