🌺 حکم حیض شدن قبل از اذان مغرب در ماه رمضان 🌺
پرسش کاربر در گروه:
اگر اذان مغرب ساعت ۸ باشد، و زن ساعت ۷ حیض شود، آیا روزه ی آن روز صحیح است؟
پاسخ:
روزه ی زن باطل است و باید قضایش را به جا آورد.
توضیحات بیشتر👇
از نظر همه مراجع عظام اگر زن قبل از غروب آفتاب حیض شود، روزه اش باطل است.[1]
اما نظر مراجع عظام در مورد روزه زن زمانی که بعد از غروب آفتاب و قبل از اذان مغرب حیض شود، به شرح زیر است:
آیات عظام: مکارم شیرازی، بهجت: اگر بعد از غروب آفتاب حیض شود، روزه اش صحیح است.
آیات عظام: امام خمینی، اراکى، گلپایگانى، خامنهای، فاضل، صافى، شبیری، نوری، سبحانی، سیستانی، وحید خراسانی: اگر چند دقیقه قبل از اذان مغرب حیض شود، روزه اش باطل است و فرقی بین حیض شدن زن قبل از غروب آفتاب و بعد از غروب آفتاب نمی باشد.
📚منابع:
۱. امام: تحریر الوسیله، کتاب صوم، القول فی شرایط صحه الصوم،م۱. رهبری: اعجوبه الاستفتائات، س ٨٢٤. سيستانی، نوری ، مکارم، فاضل: عروه الوثقی،کتاب صوم،فصل فی شرایط صحه الصوم. زنجانی: توضیح المسائل، م ۱۶۴۹.
۲.امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنیهاشمی خمینی، سید محمد حسین، ج۱، ص ۴۰۷.
💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺#حکم_روزه_زن_اگر_مجبور_به_جماع_شود🌺
#جماع_با_اجبار
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام.
وقتی مرد بعد از سحر در ماه رمضان همسرش را مجبور به نزدیکی کند و زن هم چاره ای جز اطاعت نداشته باشد،وظیفه ی زن چیست؟ آیا کفاره ای به گردن زن هست؟
مرجع :مکارم.
📤پاسخ:
سلام علیکم
اگر مرد همسر خود را مجبور به جماع کند، سه صورت دارد:
۱. گاهی زن هيچ اختياری از خودش ندارد، مثلاً دست و پای او را بسته باشد، در اين حالت روزه زن صحيح است، ولی مرد گناه کرده و روزهاش باطل شده و بايد کفاره بدهد.
۲. گاهی زن از خودش اختیار دارد اما به خاطر ترس از غضب شوهر و کتک خوردن و مانند آن مجبور به تمکين میشود، در اين حالت روزه زن باطل است ولی گناه نکرده است و بنابر احتياط کفاره روزه زن بر عهده مرد است.
۳. گاهی زن مجبور می شود اما در بين نزديکی زن راضی شود، در اين حالت نظر مراجع متفاوت و به شرح زیر است:
✍آیات عظام: خمینی، نوری همدانی: باید مرد دو کفاره و زن يک کفاره باید بدهد.
✍آیات عظام: فاضل، وحیدخراسانی، بهجت، گلپایگانی، صافی: باید بنابر احتياط واجب مرد دو کفاره و زن يک کفاره باید بدهد.
✍آیه الله مکارم شیرازی:بنابر احتیاط واجب مرد دو کفاره بدهد و بر زن چیزی جز قضا لازم نیست.
✍آیه الله سیستانی: بر هر کدام از زن و مرد یک کفاره واجب می شود، و مستحب است که مرد دو کفاره بدهد.
📚منبع:
امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنیهاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج2، ص 801، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق، م ۱۶۸۰.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺#حکم_رساندن_غبار_و_دود_به_حلق_در_هنگام_روزه🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام
من امروز روزه داشتم گلپردودکردم دودش به گلوم رسید، روزه ام باطل شده است؟
مرجع: رهبری.
📤پاسخ:
اگر دود غلیظ نبوده، روزه تان صحیح است.
نظر مراجع نسبت به رساندن دود و غبار به حلق:👇
اگر روزه دار غبار و دود غلیظ به حلقش برسد، نظر مراجع به شرح زیر است:
✍آیات عظام: امام خمینی، صافی، نوری، بهجت، فاضل، گلپایگانی: روزه را باطل می کند؛ چه غبار چیزی باشد که خوردنش حلال است مثل آرد و چه غبار چیزی باشد که خوردنش حرام است.
✍آیات عظام: خامنه ای، سیستانی، وحید، اراکی: بنابر احتیاط واجب روزه را باطل می کند.
✍آیه الله زنجانی: روزه باطل نیست، مگر در صورتی که غبار به قدری غلیظ باشد، که فرو بردن آن در عرف خوردن گفته شوکه بنابر احتیاط روزه را باطل می کند.
✍آیه الله مکارم: اگر غبار غلیظ در حلق تبدیل به گل شود و فرو رود، روزه را باطل می کند، در غیر اینصورت، روزه صحیح است.
اما اگر غبار غیر غلیظ به حلق برسد، نظر مراجع به شرح زیر است:
✍آیات عظام: امام خمینی، خامنه ای، سیستانی، مکارم، زنجانی، بهجت، فاضل: روزه را باطل نمی کند.
✍بقیه مراجع: بنابراحتیاط واجب روزه را باطل می کند.
📚منبع:
توضیح المسائل مراجع، جلد ۱، مسأله ۱۶۰۳.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم جلوگیری از خروج خون برای زن مستحاضه روزه دار 🌺
📤پرسش کاربر:
سلام.
استحاضه هستم و از طرفی روزه گرفته ام، اگر از خروج خون نکنم ، آیا روزه ام باطل می شود؟
مرجع: سیستانی.
📤پاسخ:
سلام علیکم.
از نظر اکثریت مراجع عظام و همچنین آیه الله سیستانی جلوگیری از خروج خون لازم نیست.
نظر مراجع نسبت به تحفظ و جلوگیری از خروج خون زن مستحاضه روزه دار:👇
✍ آیات عظام:امام خمینی، فاضل لنکرانب: بنابراحتیاط واجب باید به مقداری که می تواند از بیرون آمدن خون جلوگیری کند.
✍آیات عظام: وحید، سیستانی، شبیری، بهجت، صافی، مکارم شیرازی، نوری: تحفظ و جلوگیری کردن از خروج خون لازم نیست.
📚منبع:
1- امام: رساله، م 417؛ العروه الوثقی، ج 2، کتاب الصوم، فصل فی الاستحاضه، م 9؛ ، وحید، شبیری: رساله، م 423؛ بهجت: وسیله النجاه، م 300؛ شبیری: رساله، م 1646؛ صافی: هدایه العباد، ج 1، م 284.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺#جنس_کفاره🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
آيا می توان به فقیر به عنوان کفاره روزه، چیزهای دیگری غیر از گندم و جو، مثل برنج یا حبوبات یا گوشت داد؟
مرجع: رهبری
📤 پاسخ:
از نظر مقام معظم رهبری آیه الله خامنه ای دادن خوراكي هايي كه عنوان طعام دارد، مانند گندم، جو ، برنج، کشمش، خرما ، نان و ماکارونی منعی ندارد؛ ولی خوراكی هايی مانند گوشت كفايت نمي كند.
نظر مراجع نسبت به جنس کفاره: 👇
✍ آیات عظام: امام خمینی، بهجت، سیستانی، وحید، نوری، فاضل : هرچه مصداق طعام باشد، كفايت می کند.
✍آیه الله شبیری زنجانی : دادن مواد خوراکی از هرچیزی که معمولا بالفعل یا بعد از طبخ، سیر کننده باشد کفایت می کند؛ هرچند احتیاط مستحب آن است که تنها گندم یا آرد گندم داده شود.( از نظر ایشان یک مدّ، به حساب گندم، حدود 900 گرم می شود)
✍ آیه الله صافي گلپايگاني : لوبيا و گوشت و امثال اينها خورشت محسوب مي شود بنابراين اگر بخواهد در كفّاره تسليم را اختيار كند (نه اشباع را) احتياط اين است گندم يا جو يا آرد و يا خرما باشد.
✍ آیه الله مكارم شيرازي : گوشت به تنهایی اشکال دارد، ولی بقیه موارد کفایت می کند.
📚 منابع:
تحریر الوسیلة، ج3، کتاب الکفارات، القول فی احکام الکفارات، ص226، م13 / منهاج الصالحین، ج3، کتاب الکفارات، م 1576/ احکام روزه مقام معظم رهبری (احکام موضوعی 1) ، ص134، س375 / استفتائات روزه آیت الله شبیری زنجانی، ص146 و 147، س247 تا 251 / استفتائات آیه الله مکارم شیرازی، ج2، ص151، س435 / احکام روزه، ویژه استادان پاسخگویی به سوالات شرعی (رهیافت 6)، ص194 و 195 / موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهرا (سلام الله علیها)، قم، مجموعه احکام 3، قسمت روزه، ص114.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🍂حکم #غسل_حیض_نکردن_تا_اذان_صبح_در_روزه_قضا🍂
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام
اگرقبل ازاذان صبح ازحیض پاک شوم وبعد از اذان صبح غسل کنم و نیت روزه قضای ماه مبارک رمضان بکنم، روزه صحیح است؟
مرجع: آیه الله مکارم شیرازی.
📤پاسخ:
برخی مراجع عظام در این مورد بین حکم زمانی که عمدا غسل نکردید یا غیر عمدی غسل نکردید، تفاوت قائل شدند، اما از نظر آیه الله مکارم شیرازی در روزه قضا، اگر قبل از اذان پاک شدید و بعد از اذان صبح غسل کردید، روزه صحیح است و فرقی ندارد که این غسل نکردن شما قبل اذان صبح عمدی باشد یا غیر عمدی.
نظر مراجع نسبت به بقاء بر حيض يا نفاس در روزه قضا تا بعد از اذان صبح:
اگر این بقاء بر حیض یا نفاس تا بعد از اذان صبح، عمدی باشد، نظر مراجع به شرح زیر است:
✍آیات عظام: امام خمینی، رهبری، فاضل: اگر وقت وسعت داشته باشد، یعنی تا ماه رمضان بعد وقت داشته باشید که در روزهای دیگر روزه های قضا خود را بگیرید، در این صورت بنابر احتیاط واجب روزه باطل است.
✍آیات عظام: سیستانی، وحید، زنجانی، مکارم، بهجت: روزه صحیح است.
✍آیات عظام: صافی، نوری، گلپایگانی: بنابر احتیاط واجب، روزه باطل است.
امااگر این بقاء بر حیض یا نفاس تا بعد از اذان صبح غیر عمدی باشد، نظر مراجع به شرح زیر است:
✍آیات عظام: امام خمینی، رهبری، سیستانی، نوری، فاضل: بنابر احتیاط واجب روزه باطل است.
✍آیات عظام: وحید، زنجانی، مکارم، بهجت، اراکی: روزه صحیح است.
✍آیات عظام: صافی، گلپایگانی: روزه باطل است.
📚منبع:
توضیح المسائل ۱۶ مرجع، جلد ۱، مسئله ۱۶۳۹.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺#جنس_کفاره🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
آيا می توان به فقیر به عنوان کفاره روزه، چیزهای دیگری غیر از گندم و جو، مثل برنج یا حبوبات یا گوشت داد؟
مرجع: رهبری
📤 پاسخ:
از نظر مقام معظم رهبری آیه الله خامنه ای دادن خوراكي هايي كه عنوان طعام دارد، مانند گندم، جو ، برنج، کشمش، خرما ، نان و ماکارونی منعی ندارد؛ ولی خوراكی هايی مانند گوشت كفايت نمي كند.
نظر مراجع نسبت به جنس کفاره: 👇
✍ آیات عظام: امام خمینی، بهجت، سیستانی، وحید، نوری، فاضل : هرچه مصداق طعام باشد، كفايت می کند.
✍آیه الله شبیری زنجانی : دادن مواد خوراکی از هرچیزی که معمولا بالفعل یا بعد از طبخ، سیر کننده باشد کفایت می کند؛ هرچند احتیاط مستحب آن است که تنها گندم یا آرد گندم داده شود.( از نظر ایشان یک مدّ، به حساب گندم، حدود 900 گرم می شود)
✍ آیه الله صافي گلپايگاني : لوبيا و گوشت و امثال اينها خورشت محسوب مي شود بنابراين اگر بخواهد در كفّاره تسليم را اختيار كند (نه اشباع را) احتياط اين است گندم يا جو يا آرد و يا خرما باشد.
✍ آیه الله مكارم شيرازي : گوشت به تنهایی اشکال دارد، ولی بقیه موارد کفایت می کند.
📚 منابع:
تحریر الوسیلة، ج3، کتاب الکفارات، القول فی احکام الکفارات، ص226، م13 / منهاج الصالحین، ج3، کتاب الکفارات، م 1576/ احکام روزه مقام معظم رهبری (احکام موضوعی 1) ، ص134، س375 / استفتائات روزه آیت الله شبیری زنجانی، ص146 و 147، س247 تا 251 / استفتائات آیه الله مکارم شیرازی، ج2، ص151، س435 / احکام روزه، ویژه استادان پاسخگویی به سوالات شرعی (رهیافت 6)، ص194 و 195 / موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهرا (سلام الله علیها)، قم، مجموعه احکام 3، قسمت روزه، ص114.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🔵 آیا پرداخت زکات فطره بر فقیر واجب است؟🔵
📤پرسش کاربر در گروه:
شخصی پنج سال است، که ازدواج کرده وشوهرش بیکار است و بدهی دارند و اوضاع زندگیشان خوب نیست، آیا زکات فطره بر آن ها واجب است؟
📤پاسخ:
از نظر همه مراجع عظام شخص اگر فقیر باشد، زکات فطره بر او واجب نیست.
البته اگر به اندازه پرداخت زکات فطره یک نفر، گندم یا برنج و یا پول دارد، بهتر است که آن را بین افرادی که تحت سرپرستی او هستند، دستگردان ( دست به دست) کند و در نهایت همان را بپردازد تا از اجر و ثواب این کار بهره مند شود.[1]
توضیحات بیشتر:👇
شخصی که در شب عید فطر باید زکات فطره خود و نان خورهایش را بدهد، دارای شرایطی است، که عبارتند از:
۱. شخص بالغ باشد.
۲. شخص عاقل باشد.
۳.شخص بیهوش نباشد.
۴. شخص فقیر نباشد.
۵.شخص برده نباشد.
و اگر شخص یکی از این شرایط را در غروب شب عید فطر نداشته باشد، زکات فطره بر او واجب نیست.[2]
📚منابع:
۱. توضیح المسائل ۱۶مرجع، ج ۲، م ۲۰۰۲.
۲. توضیح المسائل ۱۰مرجع، م ۱۹۹۱.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
❇️ حکم نداشتن پول برای پرداخت زکات فطره در شب و روزه عید فطر ❇️
📥 پرسش :
اگر کسی شب و روز عید پول نداشته باشد ولی فقیر نباشد تکلیفش چیست؟
📤 پاسخ :
✍ آیت الله خامنه ای: اگر بتواند، قرض کند و بپردازد.
✍ آیت الله مکارم شیرازی: اگر معادل پول فطریه را در جای دیگری دارید قرض کنید و فطریه را پرداخت کنید و بعدا از همان مبلغ معادل، قرض خود را ادا نمایید. در غیر اینصورت واجب نیست .
✍ آیت الله سیستانی: مى تواند در ماه رمضان بپردازد ومى تواند قرض بگيرد
✍ آیت الله وحید: اگر معادل پول فطریه را در جای دیگری دارید قرض کنید و فطریه را پرداخت کنید و بعدا از همان مبلغ معادل، قرض خود را ادا نمایید. در غیر اینصورت واجب نیست.
✍ آیت الله شبیری : در فرض سوال اگر حیثیتش خدشه دار نمی شود باید قرض کند یا برخی اموالش را بفروشد تا به وظیفه اش در مورد زکات فطره عمل کند.
✍ آیت الله فاضل : اگر کسی پول ندارد می تواند برای هر نفر سه کیلو برنج بابت زکات فطره بدهد، لیکن اگر فقیر باشد و مخارج سال خود را به مقدار متعارف نداشته باشد و نتواند تامین کند، دادن زکات فطره بر او واجب نیست.
📚 استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه
#احکام_زکات
#احکام_فطریه_شب_روز_عید_ندارد
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌾 حکم کنار گذاشتن زکات فطره🌾
📥سوال:
کنار گذاشتن فطریه و پرداخت آن چند روز بعد از عید فطر اشکال دارد؟
📥پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای: عمدا تأخیر انداختن زکات فطره از ظهر روز عید فطر جایز نیست ولی اگر تأخیر انداخت، احتیاط واجب این است که هر وقت آن را می دهد نیت فطره کند.
✍ آیت الله مکارم شیرازی: اگر دسترسى به فقير ندارد، مى تواند مقدارى از مال خود را به نيّت فطره جدا كرده و براى مستحقّى كه در نظر دارد يا براى هر مستحق كنار بگذارد و بايد هر وقت كه آن را مى دهد نيّت فطره نمايد.
✍آیت الله وحید خراسانی: اگر غرض عقلایی در تأخیر داشته باشد اشکالی ندارد و إلّا تأخیر حرام است.
✍ آیت الله سیستانی اشكال ندارد.
✍ آیت الله شبیری : خیر، اشکال ندارد.
✍ آیت الله فاضل : اگر پول فطره را روز عید کنار گذاشته باشید، در صورتی که به دلیل عدم دسترسی به فقیر مستحق چند روز بعد از عید فطر بدهید اشکال ندارد.
📚استفتاء از سایت مراجع عظام
#احکام_روزه
#احکام_فطریه
#احکام_زکات_قبل_عید
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺#وقت_نیمه_شب_شرعی🌺
📤 پرسش:
سلام و خسته نباشید.
نیمه شب شرعی که در احکام گفته شده است، در چه زمانی از شب شروع می شود؟
📤پاسخ:
سلام علیکم و خداقوت.
از نظر همه مراجع برای محاسبه نیمه شب شرعی، برای نمازهای واجب مثلا برای تعیین انتهای وقت نماز مغرب و عشاء که گفته شده نیمه شب شرعی است، باید از غروب تا اذان صبح را نصف کنید، به عنوان نمونه اگر غروب آفتاب ساعت ۵ باشد و اذان صبح ساعت ۴ باشد، نیمه شب شرعی ساعت ده و نیم خواهد بود.
.
نظر مراجع در مورد وقت نیمه شب شرعی:👇
✍آیات عظام: امام خمینی،رهبری، مکارم، فاضل: برای محاسبه زمان نیمه شب، بنابر احتیاط واجب در نمازهای واجب از غروب تا اذان صبح را نصف می کنیم و در نمازهای مستحب مثل نماز شب از غروب تا طلوع آفتاب را نصف می کنیم.
✍آیات عظام: سیستانی، زنجانی، نوری، بهجت: برای محاسبه زمان نیمه شب، از غروب تا اذان صبح را نصف می کنیم.
✍آیات عظام: وحید، صافی، گلپایگانی: برای محاسبه زمان نیمه شب، بنابر احتیاط واجب در نمازهای واجب از غروب تا اذان صبح را نصف می کنیم.
📚منابع:
توضیح المسائل ۱۶ مرجع، جلد ۱، م ۷۳۹؛ رهبری: اوجوبه الاستفتائات، س ۳۶۳؛ سیستانی، توضیح المسائل جامع، م ۹۸۴.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺#حکم_دو_بار_خون_دیدن_در_یک_ماه_با_فاصله_ده_روز🌺
📤پرسش کاربر در پی وی:
سلام.
بانویی که عادت ماهانه اودرهرماه یک بار بوده، اما این ماه دوبارخون می ببیندو هر دو خون بیشتر ازسه روز است، وبین خون اول ودوم (پاکی وسط) بیشتر از ده روز فاصله است، اگرهیچ کدام ازدوخون درایام عادتش نباشد، وظیفه اش چیست؟
مرجع: آیه الله سیستانی.
📤پاسخ:
سلام علیکم
از نظر اکثریت مراجع عظام، با دو شرط هر دو خون حیض هستند:
۱. پاکی بین دو خون ده روز یا بیشتر از ده روزباشد.
۲. هر دو خون نشانه های حیض را داشته باشند.
اما آیه الله سیستانی وجود یک شرط را کافی می داند، یعنی اگر پاکی بین دو خون ده روز یا بیشتر از ده روز باشد، هر دو را حیض است، هر چند که یکی از آن دو خون نشانههای حیض را نداشته باشد.
نظر مراجع نسبت به دو بار خون دیدن در یک ماه با فاصله ده روز : 👇
زنی که همیشه در ماه یک مرتبه خون میدیده است، اما در این ماه دو مرتبه خون دیده و فاصله دو خونش کمتر از ده روز نیست، نظر مراجع نسبت به حکم دو خون او به شرح زیر است:
✍آیه الله سیستانی: اگر ده روز یا بیشتر بین دو خون فاصله باشد، هر دو خون حیض محسوب می شود.
✍آیه الله زنجانی: زنی که عادت وقتیه نداشته باشد یا عادت وقتیه او به وسیله نشانه حیض مشخص شود؛ اگر فاصله دو خونش کمتر از ده روز نباشد و هر دو خون نشانه حیض را داشته باشد، حیض محسوب می شود و الّا خونی که بعد از ایام عادت میبیند هر چند نشانه حیض را داشته و ده روز فاصله هم شده باشد، حیض نیست.
✍بقیه مراجع: اگر ده روز یا بیشتر بین دو خون فاصله باشد و هر دو خون نشانههای حیض را داشته باشد، چنانچه روزهایی که در وسط پاک بوده از ده روز کمتر نباشد، باید هر دو را حیض قرار دهد.
📚منابع:
۱. توضيح المسائل مراجع، م ۵۰۳ و بهجت، وسيلة النجاة، ج ۱، م ۲۵۵ و وحيد، توضيح المسائل، م ۵۰۹ و دفتر: خامنه اى.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🍳حکم خون موجود در تخم مرغ🍳
پرسش کاربر در گروه:
آیا خون در تخم مرغ را می توان خورد؟
پاسخ:
نظر مراجع در این مورد متفاوت است:
۱. برخی #خون_ تخم_مرغ را نجس و خوردنش را حرام می دانند.
۲.برخی خون را پاک دانسته ولی خوردنش را حرام می دانند.
۳.برخی می گویند: اگر تخم مرغ را هم زده که در آن خون از بین رود،خوردنش جایز است.
نظر مراجع عظام در مورد #خون در تخم مرغ:👇
امام خمینی: خون پاک است و بنابر احتیاط واجب باید خورده نشود، اما اگر با وجود خون مذکور، تخم مرغ را به هم بزنیم، طوری که خونی دیده نشود، خوردن آن را جایز است.
آیه الله خامنهای: خون مذکور را پاک شمرده، ولى خوردن آن را بنا بر احتیاط واجب جایز نمیدانند.
آیات عظام سیستانی و فاضل لنکرانی:پاک است و مستحب است خورده نشود .
آیات عظام گلپایگانى، صافى، زنجانى، مکارم شیرازی، بهجت، نوری همدانی، وحید خراسانی: بنابر احتیاط واجب نجس است و باید از خوردن آن اجتناب شود.
تبصره👌
مراجعی که خوردن تخم مرغ مذکور را اجازه نمیدهند، احتیاط واجب داده اند، بنابراین میتوان در این مسئله به مراجعی رجوع کرد که فتوا داده اند و خوردن آن را مجاز دانستهاند.
📚 امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنیهاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج 1، ص 73، م 98، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق.
توضیح المسائل وحید خراسانی، ص 208، م 99.
💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺 آیا (بسم الله الرحمن الرحیم) یک آیه محسوب می شود؟🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
همیشه در زمان خواندن نماز آیات سوره توحید را به پنج قسمت تقسیم می کردیم، اما الان برخی می گویند بسم الله یک آیه حساب نمی شود، آیا این حرف درست است؟
مرجع: مکارم شیرازی.
📤پاسخ:
اکثریت مراجع عظام، همچنین آیه الله مکارم شیرازی بسم الله الرحمن الرحیم را یک آیه مستقل حساب می کنند و لذا طبق نظر این مراجع در نماز آیات می توانید سوره توحید را به پنج قسمت تقسیم کنید، زیرا بسم الله هم یک آیه مستقل است بعد از گفتن بسم الله می توانید به رکوع روید و بعد از هر کدام از چهار آیه سوره توحید نیز یک رکوع روید، که با هم پنج رکوع کامل می شود.
اما برخی مراجع بسم الله الرحمن الرحیم را یک آیه مستقل نمی دانند و می گویند در نماز آیات بعد از گفتن بسم الله باید یک آیه دیگر بخوانید و بعد به رکوع روید، لذا طبق نظر این مراجع سوره توحید را چون چهار آیه دارد، نمی توان به پنج قسمت تقسیم کرد، بلکه باید سوره دیگری مثل ناس، فلق و هر سوره ای که پنج آیه دارد، را به پنج قسمت تقسیم کرد.
نظر مراجع نسبت به بودن بسم الله به عنوان یک آیه:👇
✍آیات عظام: امام خمینی، مکارم، نوری همدانی، فاضل لنکرانی، صافی گلپایگانی،زنجانی: (بسم الله الرحمن الرحیم) یک آیه مستقل است.[1]
✍آیات عظام: خامنه ای، سیستانی: (بسم الله الرحمن الرحیم) یک آیه مستقل نیست.[2]
📚منابع:
۱. امام خمینی، توضیح المسائل،م1507؛ مکارم،م 1299؛ نوری همدانی،م 1505؛ فاضل لنکرانی،م 1520؛ صافی گلپایگانی،م 1517.
۲.توضیح المسائل مراجع ، مساله 1507 و دفتر آیه الله خامنه ای.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌼ترشحات زردرنگ🌼
پرسش . گفته مى شود: ترشحات زرد رنگ بعد از ایام عادت خون نیست؛ بلکه سلول هاى مرده جدار داخلى رحم است که خارج مى شود. حکم این ترشحات چیست؟
همه مراجع: اگر زن اطمینان به خون بودن پیدا نکند، حکم خون را ندارد و حیض و یا استحاضه محسوب نمى شود.[۱]
تبصره . اگر ترشح یاد شده مرتبه ضعیفى از خون و یا یک نقطه از خون باشد و یا معلوم شود در باطن به صورت خون است، (براساس مطلب این لینک) حکم به حیض مى شود؛ مگر آنکه از ده روز تجاوز کند، در این صورت استحاضه است.
[۱]. امام، استفتاءات، ج ۱، احکام حیض، س ۱۵۷ و ۱۶۳ و ۱۶۷ و خامنه اى، اجوبه الاستفتاءات، س ۲۱۸ و بهجت، استفتاءات، ج ۱، س ۹۹۷ و فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۶۲و دفتر: همه مراجع.
🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺
🆔 @askbanoo
🌐 askbanoo.ir/?p=733
🌺 حکم طهارت با آب قلیل 🌺
پرسش:
چگونگی طهارت گرفتن با آب آفتابه را توضیح دهید؟
پاسخ:
آیات عظام امام، بهجت، سیستانى، فاضل و نورى: اگر بعد از برطرف شدن بول، یک بار شسته شود، کفایت مى کند و فرقی بین آب لوله کشی و آب آفتابه نیست.۱
آیات عظام تبریزى، خامنه اى و صافى: اگر شستن با شیلنگ متصل به آب لوله کشى باشد، یک مرتبه شستن، کفایت مى کند ؛ ولى اگر با آب قلیل باشد، بنابر احتیاط واجب، باید دو مرتبه شسته شود.۲
آیه اللّه مکارم: اگر شستن با شیلنگ، متصل به آب لوله کشى شهر باشد، یک مرتبه شستن کفایت مى کند ؛ ولى اگر با آب قلیل باشد، باید دو مرتبه شسته شود.۳
تبصره👌
منظور از دو بار شستن مخرج بول این است، که باید بعد از برطرف کردن عین نجاست، آب بریزیم و بعد قطع کرده و سپس برای بار دوم آب بریزیم تا پاکی حاصل شود.
بنابراین حتی اگر یک آفتابه آب بریزید اما این قطع و وصل انجام نشود طبق نظر آقای مکارم پاکی حاصل نمی شود.
۱٫ توضیح المسائل مراجع، م ۶۶٫
۲٫ توضیح المسائل مراجع، م ۶۶ و خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س ۹۸٫
۳٫ توضیح المسائل مراجع، م ۶۶
✅ کانال احکام تخصصی بانوان
🆔 t.me/askbanoo
🌼ترشحات زردرنگ🌼
پرسش . گفته مى شود: ترشحات زرد رنگ بعد از ایام عادت خون نیست؛ بلکه سلول هاى مرده جدار داخلى رحم است که خارج مى شود. حکم این ترشحات چیست؟
همه مراجع: اگر زن اطمینان به خون بودن پیدا نکند، حکم خون را ندارد و حیض و یا استحاضه محسوب نمى شود.[۱]
تبصره . اگر ترشح یاد شده مرتبه ضعیفى از خون و یا یک نقطه از خون باشد و یا معلوم شود در باطن به صورت خون است، (براساس مطلب این لینک) حکم به حیض مى شود؛ مگر آنکه از ده روز تجاوز کند، در این صورت استحاضه است.
[۱]. امام، استفتاءات، ج ۱، احکام حیض، س ۱۵۷ و ۱۶۳ و ۱۶۷ و خامنه اى، اجوبه الاستفتاءات، س ۲۱۸ و بهجت، استفتاءات، ج ۱، س ۹۹۷ و فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۶۲و دفتر: همه مراجع.
🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺
🆔 @askbanoo
🌐 askbanoo.ir/?p=733
🍂حکم بودن #مانع_در_اعضای_وضو🍂
📤پرسش کاربر در گروه:
اگر کسی بعد از وضو بفهمد، مانعی در اعضای وضو به اندازه سر سوزن بوده است و مطمئن نیست برای قبل از وضو است یا بعد از وضو، وظیفه چیست ؟
مرجع: مکارم شیرازی.
📤پاسخ:
وضوی شما صحیح است، زیرا از نظر آیه الله مکارم شیرازی اگر مانع بسیار کوچک( به اندازه دو میلیمتر) باشد، وضو صحیح است و لازم نیست دوباره وضو بگیریید؛ ولی اگر مانع بزرگتر از دو میلیمتر باشد، باید مانع را برطرف کنید و دوباره وضو بگیرید.
نظر مراجع عظام نسبت به دیدن مانع در اعضا بعد از وضو:👇
اگر ندانیم در هنگام وضو مانع بوده است یا بعدا ایجاد شده است، نظر مراجع به شرح زیر است:
✍آیات عظام: سیستانی، صافی، بهجت و گلپایگانی: وضو صحیح است.
✍آیات عظام: وحید و زنجانی: اگر نداند موقع وضو بوده یا بعد از آن ایجاد شده، وضو صحیح است ولی اگر در وقت وضو به مانع توجه نداشته است، باید دوباره وضو بگیرد.
✍بقیه مراجع عظام: اگر نداند موقع وضو بوده یا بعد از آن ایجاد شده، وضو صحیح است ولی اگر در وقت وضو به مانع توجه نداشته است، بنابر احتیاط واجب دوباره وضو بگیرد.
اما اگر بدانیم در هنگام وضو مانع بوده است:
✍مکارم شیرازی: اگر مانع کوچک و به اندازه عدس است، وضو صحیح است و در غیر این صورت باید مانع را برطرف و دوباره وضو بگیرد.
✍بقیه مراجع عظام: باید مانع را برطرف و دوباره وضو بگیرد.
📚منبع:
توضیح المسائل ۱۶مرجع، ج ۱، م ۲۹۷.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🍂#حکم_خونریزی_ناشی_از_ازاله _بکارت🍂
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام
اگر پس از پارگی بکارت و غسل جنابت خونریزی شدید داشته باشیم، می توان با گذاشتن دستمال یا نوار با آن نماز خواند؟ یا به اماکن متبرکه رفت؟
مرجع:رهبری.
📤پاسخ:
سلام علیکم
چون خونریزی ناشی از پارگی پرده بکارت است حکم خون زخم را دارد و لذا از نظر همه مراجع عظام اگر یقین دارید که بخاطر پارگی و زخم در مجری است، باید فقط خود را تطهیر کنید و به کمک یک وسیله از سرایت خون به محل های دیگر و لباس جلوگیری کنید و نماز هایتان را بخوانید و رفتن به اماکن متبرکه نیز هیچ اشکالی ندارد.
توضیحات بیشتر:👇
بیشتر مواقع خونی که از پارگی پرده بکارت خارج می شود، ادامه پیدا نمی کند و در صورتی که خونریزی پرده بکارت به سبب نزدیکی با مرد ودخول آلت تناسلی است فقط غسل جنابت واجب می شود، اما اگر خونریزی آن به علل دیگری غیر از دخول باشد، هیچ غسلی واجب نمی شود و برای نماز فقط باید ظاهر فرج را تطهیر کنید و حتی نیازی به تطهیر داخل فرج هم نیست.
اما اگر خون ریزی بکارت ادامه پیدا کرد، دو صورت دارد:
۱. یقین دارید، که به خاطر ایجاد زخم در مجری است: در این صورت برای نماز فقط تطهیر ظاهر فرج نیاز است.
۲. یقین ندارید که به خاطر زخم در مجری است: در این صورت اگر در ایام عادت باشد و نشانه های حیض را داشته باشد و از سه روز کمتر نباشد حیض حساب می شود، اما اگر نشانه های حیض را ندارد و در ایام عادت نباشد و یا کمتر از سه روز ادامه داشته باشد، استحاضه است و باید به احکام استحاضه عمل کرد.
📚منابع:
1. امام خمینی، توضیح المسائل، مسأله440 و 47 و استفتاء از سایت مراجع عظام.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺#حکم_شک_در_تعداد_تسبیحات_اربعه🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام
اگر بعد از سجده یا بعد از رکوع در رکعت سوم یا چهارم شک کنیم که تسبیحات اربعه را دو بار گفتیم یا سه بار، آیا نماز باطل است یا سجده سهو نیاز است ؟
📤پاسخ:
سلام علیکم
درصورتی که وارد رکوع یا سجده شوید و این شک برای شما ایجاد شود، شک بعد از محل است و نباید اعتنا کنید و نمازتان صحیح است و سجده سهو هم ندارد.
توضیحات بیشتر:👇
از نظر همه مراجع عظام غیر از آیه الله فاضل لنکرانی، یک مرتبه گفتن تسبیحات اربعه در رکعت سوم و چهارم نماز، کفایت می کند و سه مرتبه گفتن آن، مستحب است و خواندن آن بیش از سه مرتبه به قصد ذکر، اشکال ندارد.
اما اگر در تعداد تسبیحات اربعه شک کردید، دو صورت دارد:
۱. هنوز به رکوع نرفتید، برایتان شک ایجاد شد: در اینصورت بنا را بر اقل گذاشته و تسبیحات را تکرار نمایید تا یقین کنید که آن را سه مرتبه گفته اید، به عنوان مثال شک دارید دو مرتبه گفتید یا سه مرتبه، بنا می گذارید دو مرتبه گفتید و یک مرتبه دیگر نیز تسبیحات اربعه را می گویید.
۲. به رکوع رفتید و بعد شک کردید: در اینصورت شک بعد از محل است و نباید اعتنا کنید.
📚منابع:
توضیح المسائل مراجع، م ۱۰۰۵ و آیت الله نوری، توضیح المسائل، م ۱۰۰۶ و آیت الله وحید، توضیح المسائل، م ۱۰۱۴. آیت الله خامنه ای، اجوبة الاستفتاءات، س ۴۸۳.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🍂🍂حکم دستشویی های عمومی از نظر طهارت و نجاست🍂🍂
📤پرسش:
در دستشویی عمومی رفتیم و کف سالن دستشویی آب جمع شده بود و مقداری از آن آب به بدن و لباس من ریخت و من امکان عوض کردن لباس را نداشتم، حکم نماز من با همان لباس چیست؟
📤پاسخ:
این را بدانید که همه چیز و همه جا پاک است، مگر اینکه شما یقین به نجاست آن پیدا کنید.
بنابراین آبی که کف سالن دستشویی جمع شده پاک است و لباس شما هم پاک بوده و نیازی به عوض کردن نداشته و نماز شما با آن لباس هم صحیح بوده است.
توضیحات بیشتر:👇
همه اشیاء و مکان ها پاک هستند مگر اینکه برایتان ثابت شود نجس هستند و از دو راه نجس شدن اشیاء ثابت می شود:
۱. خودتان یقین کنید نجس شده اند.
۲. از راهی مطمئن شوید که نجس شده اند، به عنوان مثال فرد مورد اطمینانی از نجس شدن چیزی خبر دهد.
پس تا زمانی که یقین به نجس شدن اشیاء ندارید، همه اشیاء از نظر شرع پاکند.
با احتمال و گمان به نجس بودن چیزی، آن چیز نجس نمی شود و به این احتمالات و گمان ها نباید توجه کنید.
بنابراین:
۱. آبی که کف دستشویی عمومی جمع شده است، پاک است.
۲. آبی که درون آفتابه است، پاک است.
۳. شیر آب و شیلنگی که حتی روی زمین افتاده است، پاک است.
پس همه مکان ها پاک هستند و هیچ نیازی به اجتناب و آب کشیدن ندارند، مگر اینکه یقین به وجود نجاست یا نجس شدن کنید.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺#آیا_آزمایش_خون_وضو_را_باطل_می کند؟🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام
آزمایش خون وضو را باطلمی کند؟
📤پاسخ:
سلام علیکم
از نظر همه مراجع آزمایش خون مبطل وضو نیست.
توضیحات بیشتر:👇
چیزهایی که وضو را باطل میکنند، عبارتند از:
1⃣ بول
2⃣ غائط.
3⃣ باد معده و روده که از مخرج غائط خارج شود.
4⃣خوابی که به واسطه آن چشم نبیند و گوش نشنود، ولی اگر چشم نبیند و گوش بشنود وضو باطل نمیشود.
5⃣چیزهایی که عقل را از بین میبرد، مانند دیوانگی و مستی و بی هوشی. (۶)
6⃣ استحاضه زنان
7⃣ کاری که برای آن باید غسل کرد مانند جنابت.
این موارد مبطل وضو است و غیر از این موارد، هیچ چیز دیگری مبطل وضو نیست.
بنابراین خروج خون با آزمایش دادن یا خروج خون هنگام مسواک و... وضو را باطل نمی کنند.
📚منبع:
توضیح المسائل مراجع، مساله ۳۲۳.
📙برای تقلید باید حتما رساله مجتهد را تهیه کرد؟📙
📤پرسش کاربر در گروه:
رساله آیه الله مکارم شیرازی را در خانه داریم، اما من مقلد آیه الله سیستانی هستم، و رساله ایشان را هنوز نخریده ام، آیا چون رساله آیه الله سیستانی را ندارم، تقلید من از ایشان درست نیست؟
📤پاسخ:
تقلید از مجتهد به معنای خریدن رساله مجتهد نیست، بلکه تقلید از مجتهد به معنای عمل کردن به دستورات مجتهد جامع الشرایط است.
بنابراین تقلید شما از آیه الله سیستانی درست است و فقط برای اینکه مسائل شرعی خود را یاد بگیرید، آسانترین راه خریدن رساله ایشان و خواندن احکام شرعی مورد نیاز خود از روی رساله ایشان است.
توضیحات بیشتر:👇
از نظر همه مراجع بر هر فرد مسلمان واجب است، که مسائل شرعی مورد نیاز خود را یادگیرد و آسانترین راه یادگیری احکام شرعی، تهیه رساله ی مراجع و خواندن آن است.
اما برای تقلید از مجتهد واجب نیست، حتما رساله مجتهد خریداری شود یا فقط از مجتهدی بتوان تقلید کرد که رساله داشته باشد یا خواندن تمام رساله مجتهد واجب باشد یا آوردن نام او بر زبان لازم باشد.
بلکه برای تقلید از مجتهد فقط واجب است، فتوای مجتهد جامع الشرایط را یاد گرفت و به آن عمل کرد.
📚منبع:
برگرفته از کتاب رساله مصور، جلد ۱، ص ۴۰.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺#حکم_ماندن_سفیدی_روی_پوست_بعد_از_استعمال_نوره برای غسل و وضو 🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام
وقتی واجبی استفاده می کنیم حتی بعد از لیف کشیدن، برخی مواقع سفیدی روی پوست می ماند، آیا با وجود آن سفیدی غسل باطل است؟
مرجع: رهبری.
📤پاسخ:
سلام علیکم
از نظر همه مراجع آن سفیدی روی پوست که جلوگیری از رسیدن آب به پوست نکند، مانع برای وضو و غسل نیست و وضو و غسل شما صحیح است.
اما اگر یقین یا شك دارید، كه با بودن آن ها آب به بدن می رسد یا نه، باید آنها را برطرف كنید.
توضیحات بیشتر:👇
هر جرمی که مانع رسیدن آب به پوست بدن شود، موجب بطلان غسل و وضو است، اما هر جرمی مانع رسیدن آب به پوست نیست، مثل رنگ حنا که مانع نیست و غسل و وضو با آن صحیح است.
بنابراین سفیدی که روی پوست بعد از گچ کاری یا نوره کشیدن می ماند و حتی لیزی های مختصری که بعد از استعمال نوره یا استفاده از کرم های متعارف بر روی پوست باقی است، چنانچه جلوگیری از رسیدن آب به پوست نکند، اشكالی ندارد.
📚منابع:
توضیح المسائل جامع، ج1، ص 117، م 325؛ استفتائات آیت الله سیستانی، ویژه نمایندگان، دفتر قم، ص 74
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝