eitaa logo
کانال تخصصی احکام بانوان
7.8هزار دنبال‌کننده
48 عکس
70 ویدیو
0 فایل
﷽ پاسخ به سوالات اختصاصی بانوان درباره: حیض نفاس استحاضه جنابت عده و.. تبلیغ و تبادل: eitaa.com/joinchat/271056896Cd610d948e9 سوپر گروه(ورود آقا ممنوع): eitaa.com/joinchat/2078474251Cc50c9e5a43 سایت: askbanoo.ir حمایت مالی از کانال:idpay.ir/askbanoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺حکم خوردن از غذای میزبانی که خمس نمی دهد🌺 📤پرسش کاربر در گروه: خانمی مطمئن هستند خانواده همسرشون اهل خمس و نماز نیستند، این خانم جایز است هنگامی که به مجالس آنها دعوت می شود، از غذاهاشون استفاده کند؟ مرجع: رهبری. 📤پاسخ: سلام علیکم در مورد این خانواده ها دو احتمال هست یا مطمئن هستیم که دقیقاً همین غذایی که روبرویمان می گذارند خمس به آن تعلق گرفته یا مطمئن نیستیم. چون به بسیاری از اموال خمس تعلق نمی گیرد و از طرفی حداکثر به یک پنجم اموال خمس تعلق می گیرد. بنابراین احتمال دارد، این غذایی که جلوی ما می گذارند از مال حلال باشد و چون مطمئن نیستیم به آن خمس تعلق گرفته و از طرفی حق نداریم که تحقیق و پیگیری کنیم، بنابراین خوردن از غذای آنها جایز است. فقط در صورتی خوردن از غذای آنها جایز نیست که یقین کنیم، دقیقاً همین غذایی که روبرویمان می گذارند خمس به آن تعلق گرفته است. و فرض به دست آوردن این یقین و اطمینان نزدیک به صفر است. توضیحات بیشتر:👇 کسانی را که ما با آنها ارتباط داریم، به سه گروه می توان تقسیم کرد: ۱. گروهی که یقین داریم خمس می دهند، که هیچ مشکلی در ارتباط با آنها نداریم. ۲. گروهی که نمی دانیم اهل خمس دادن هستند یا نه، در این موارد هم اسلام به ما اجازه نداده است، تحقیق و پیگیری کنیم، و چون یقین نداریم، خوردن غذا هم در خانه این گروه مشکلی ندارد. ۳. گروهی که یقین داریم خمس نمی دهند، در این موارد هم چون مطمئن نیستیم همین غذایی که روبروی ماست خمس به آن تعلق گرفته یا نه، لذا خوردن از غذای آنها جایز است. اماً اگر کسی بخواهد احتیاط کند، باید برای هر غذایی را که در آن شبهه دارد، به اندازه یک پنجمش خمس یا ردّ مظالم بدهد. 📚منبع: امالى شیخ صدوق، ترجمه کمره اى، متن، ص: 422 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
⚫️در سوگ نبی جهان سیه می پوشد ⚫️در سینه، دل از داغ حسن می جوشد ⚫️از ماتم هشتمین امام معصوم ⚫️هر شیعه ز درد، جام غم می نوشد. 👌سالروز شهادت حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله و امام حسن مجتبی و امام رئوف حضرت رضا علیهما السلام تسلیت باد 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺 🌺 📤پرسش کاربر در گروه: گفته شده آقایون و خانم ها باید نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند، آیا اگر بلند بخوانند نمازشان باطل است؟ آیا مراد از آهسته خواندن نماز، کل نماز است یا فقط سوره حمد و توحید باید بلند خوانده شود؟ 📤پاسخ: از نظر همه مراجع اگر عمدا حمد و سوره نماز ظهر و عصر را بلند بخوانند،نمازشان باطل است. و منظور از وجوب آهسته خواندن نماز ظهر و عصر این است که واجب است حمد و سوره را آهسته بخوانند، نه کل نماز را. توضیحات بیشتر:👇 بر مردان واجب است حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند بخواند و حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند. بر زنان واجب است حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند و در مورد حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشاء، در صورتی که نامحرمی صدای آن ها را نشنود، مختارند که بلند یا آهسته بخوانند. حال اگر نمازگزار در جایی که باید حمد و سوره را آهسته بخواند، بلند بخواند و یا در جایی که باید بلند بخواند، آهسته بخواند، چند فرض دارد: 📝۱. عمداً برخلاف وظیفه اش عمل کند: نمازش باطل است، حتی اگر عمداً يك كلمه را در جایی که باید نماز آهسته خوانده شود، بلند بخواند، نماز باطل است. 📝۲. سهوا و از روی فراموشی برخلاف وظیفه اش عمل کند: نمازش صحیح است . 📝۳. در بین خواندن حمد و سوره یادش بیاید و متوجه شود که اشتباه کرده است: نماز صحیح است و لازم نیست مقداری را که خوانده دوباره بخواند، اما بقیه حمد یا سوره که باقی مانده را بر اساس وظیفه اش درست بخواند. 📝۴. اگر از روى ندانستن مسئله برخلاف وظیفه عمل کند: نمازش صحيح است؛ مگر اين كه در ياد گرفتن مسئله كوتاهى كرده باشد، كه در اینصورت بنا بر احتياط واجب اعاده كند. نکته مهم👌👌👌 این احکام فقط مربوط به حمد و سوره است و بقیه اذکار نماز، اختیار با خود نمازگزار است. اگر بخواهد، بلند می خواند و اگر بخواهد، آهسته می خواند. 📚منبع: توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، جلد ۱، صفحه ۵۴۹. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺🌺 📤پرسش کاربر در گروه: آیا لازم است، زن هنگامی که از خون حیض پاک می شود، حتما داخل را وارسی کند تا مطمئن شود در داخل خون نیست؟ 📤پاسخ: زن برای اینکه اطلاع پیدا کند که باطنش آلوده به خون حيض است يا نه، خود را وارسی ( استبراء و استعلام) می کند، اما این وارسی کردن همیشه واجب نیست، بلکه با وجود دو شرط واجب می شود: ۱.خونريزي اش قبل از ده روز در ظاهر قطع شده باشد. ۲. يقين به پاكی باطن نداشته باشد و احتمال معقول می دهد در باطن خون باشد. بنابراین اگر زن یقین به پاکی باطن داشته باشد، نيازی به استبراء و استعلام نيست. توضیحات بیشتر:👇 استبراء زن یعنی اطلاع پیدا کردن زن از باطن مجرا و به هر شكلی بتواند از وضعيت باطن مجرا و پاكی يا آلودگی آن به خون اطلاع یابد، كفایت می کند. به عنوان نمونه اگر زن احتمال می دهد که در باطن مجرا خون است، برای اطلاع از وضعیت باطن می تواند، قدری پنبه داخل فرج نمايد و مقداری صبر نمايد و اگر عادت او چنين است كه خون او برای مدّت كوتاهی در بين حيض قطع می شود، بايد بيش از آن مقدار صبر كند و بعد پنبه را بيرون آورد و ببيند آلوده به خون شده يا نه، که در این صورت دو فرض دارد: اگر سطح پنبه کاملا پاک بود: باید غسل کند و عبادت‌های خود را به جا آورد. اگر سطح پنبه پاک نبود (گرچه ترشح زرد رنگی داشته باشد): 📝 اگر زن در حیض عدد مشخصي ندارد یا عدد او ده روز است: حیض است و باید صبر کند و اگر پیش از ده روز پاک شد، غسل کند، اما اگر سر ده روز پاک شد یا خون او از ده روز گذشت، سر ده روز غسل کند. اگر بیش از ده روز طول کشید، دیگر نمیتواند تمام ده روز را حیض قرار بدهد، بلکه باید به صفات توجه کند و تعداد روزهای حیض را با توجه به صفات مشخص کند و اگر از طریق صفات قابل تشخیص نبود باید به خویشاوندان رجوع کند و طبق عدد آنها حساب کند اگر عدد هماهنگ داشتند و اگر در عدد هماهنگ نبودند بنا را بر هفت روز بگذارد و مابقی را استحاضه قرار بدهد، بنابراین اگر قرار شده ۷ روز را حیض قرار بدهد، باید آن سه روز را که فکر می کرده حیض است و حالا متوجه شده که حیض نبوده، اعمالش را قضا کند. 📝اگر در حيض عدد مشخصي دارد: اگر عدد او کمتر از ده روز باشد و نداند که از ده روز می گذرد یا نه و خون از عدد همیشه او بگذرد، وظیفه او است. (استظهار این است که زن، خود را حائض به شمار آورد، به احکام حائض رفتار نموده، عبادت را ترک و از محرمات حائض اجتناب کند تا وضعش روشن شود.) 📚منابع: العروه الوثقی، ج ۱، فی احکم الحیض، م ۲۳؛ تحریر الوسیله، ج ۱، فی الحیض، م ۱۸؛ توضیح المسائل مراجع م ۵۰۶٫. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم خوردن از غذای میزبانی که خمس نمی دهد🌺 📤پرسش کاربر در گروه: خانمی مطمئن هستند خانواده همسرشون اهل خمس و نماز نیستند، این خانم جایز است هنگامی که به مجالس آنها دعوت می شود، از غذاهاشون استفاده کند؟ مرجع: رهبری. 📤پاسخ: سلام علیکم در مورد این خانواده ها دو احتمال هست یا مطمئن هستیم که دقیقاً همین غذایی که روبرویمان می گذارند خمس به آن تعلق گرفته یا مطمئن نیستیم. چون به بسیاری از اموال خمس تعلق نمی گیرد و از طرفی حداکثر به یک پنجم اموال خمس تعلق می گیرد. بنابراین احتمال دارد، این غذایی که جلوی ما می گذارند از مال حلال باشد و چون مطمئن نیستیم به آن خمس تعلق گرفته و از طرفی حق نداریم که تحقیق و پیگیری کنیم، بنابراین خوردن از غذای آنها جایز است. فقط در صورتی خوردن از غذای آنها جایز نیست که یقین کنیم، دقیقاً همین غذایی که روبرویمان می گذارند خمس به آن تعلق گرفته است. و فرض به دست آوردن این یقین و اطمینان نزدیک به صفر است. توضیحات بیشتر:👇 کسانی را که ما با آنها ارتباط داریم، به سه گروه می توان تقسیم کرد: ۱. گروهی که یقین داریم خمس می دهند، که هیچ مشکلی در ارتباط با آنها نداریم. ۲. گروهی که نمی دانیم اهل خمس دادن هستند یا نه، در این موارد هم اسلام به ما اجازه نداده است، تحقیق و پیگیری کنیم، و چون یقین نداریم، خوردن غذا هم در خانه این گروه مشکلی ندارد. ۳. گروهی که یقین داریم خمس نمی دهند، در این موارد هم چون مطمئن نیستیم همین غذایی که روبروی ماست خمس به آن تعلق گرفته یا نه، لذا خوردن از غذای آنها جایز است. اماً اگر کسی بخواهد احتیاط کند، باید برای هر غذایی را که در آن شبهه دارد، به اندازه یک پنجمش خمس یا ردّ مظالم بدهد. 📚منبع: امالى شیخ صدوق، ترجمه کمره اى، متن، ص: 422 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺 🌺 📤پرسش کاربر در گروه: گفته شده آقایون و خانم ها باید نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند، آیا اگر بلند بخوانند نمازشان باطل است؟ آیا مراد از آهسته خواندن نماز، کل نماز است یا فقط سوره حمد و توحید باید بلند خوانده شود؟ 📤پاسخ: از نظر همه مراجع اگر عمدا حمد و سوره نماز ظهر و عصر را بلند بخوانند،نمازشان باطل است. و منظور از وجوب آهسته خواندن نماز ظهر و عصر این است که واجب است حمد و سوره را آهسته بخوانند، نه کل نماز را. توضیحات بیشتر:👇 بر مردان واجب است حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند بخواند و حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند. بر زنان واجب است حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند و در مورد حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشاء، در صورتی که نامحرمی صدای آن ها را نشنود، مختارند که بلند یا آهسته بخوانند. حال اگر نمازگزار در جایی که باید حمد و سوره را آهسته بخواند، بلند بخواند و یا در جایی که باید بلند بخواند، آهسته بخواند، چند فرض دارد: 📝۱. عمداً برخلاف وظیفه اش عمل کند: نمازش باطل است، حتی اگر عمداً يك كلمه را در جایی که باید نماز آهسته خوانده شود، بلند بخواند، نماز باطل است. 📝۲. سهوا و از روی فراموشی برخلاف وظیفه اش عمل کند: نمازش صحیح است . 📝۳. در بین خواندن حمد و سوره یادش بیاید و متوجه شود که اشتباه کرده است: نماز صحیح است و لازم نیست مقداری را که خوانده دوباره بخواند، اما بقیه حمد یا سوره که باقی مانده را بر اساس وظیفه اش درست بخواند. 📝۴. اگر از روى ندانستن مسئله برخلاف وظیفه عمل کند: نمازش صحيح است؛ مگر اين كه در ياد گرفتن مسئله كوتاهى كرده باشد، كه در اینصورت بنا بر احتياط واجب اعاده كند. نکته مهم👌👌👌 این احکام فقط مربوط به حمد و سوره است و بقیه اذکار نماز، اختیار با خود نمازگزار است. اگر بخواهد، بلند می خواند و اگر بخواهد، آهسته می خواند. 📚منبع: توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، جلد ۱، صفحه ۵۴۹. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم تغییر قصد در سفر🌺 📤پرسش: در سفر هستم و قصد ده روز ماندن داشتم، ولی روز دوم متوجه شدم بیشتر از پنج روز نمی توانم بمانم و باید به وطن خود برگردم، حال وظیفه نمازهایم چیست؟ 📤پاسخ: سلام علیکم چون نماز چهار رکعتی در سفر خوانده اید، لذا تا زمانی که در این سفر هستید، نمازهایتان کامل است. توضیحات بیشتر:👇👇 اگر در سفر ابتدا قصد ده روز کردید و بعد منصرف شدید، حکم نمازهایتان به شرح زیر است: قبل از خواندن نماز چهار رکعتی ادایی منصرف شدید: ✍ از نظر همه مراجع نمازهایتان به صورت شکسته است. بعد از خواندن نماز چهار رکعتی ادایی منصرف شدید: ✍از نظر همه مراجع تا زمانی که در آن مکان هستید، نمازهایتان به صورت کامل است. بعد از خواندن نماز چهار رکعتی قضایی منصرف شدید: ✍آیات عظام: امام خمینی، بهجت، فاضل، نوری: اگر نماز در همان مکان قضا شده است، بقیه نمازها را نیز باید کامل بخوانید. ✍آیات عظام: سیستانی، وحید، زنجانی، مکارم: بقیه نمازها را باید شکسته بخوانید. ✍آیه الله صافی: بنابراحتیاط واجب بقیه نمازها را هم کامل بخوانید و هم شکسته. در بین نماز چهار رکعت ادایی منصرف شدید: مشغول رکعت سوم نشده اید: ✍ از نظر همه مراجع نماز را دو رکعتی تمام کنید و بقیه نمازها را شکسته بخوانید. به رکوع رکعت سوم رفته اید: ✍آیات عظام: انام خمینی، سیستانی، وحید، صافی، زنجانی، نوری، مکارم: نمازش باطل است و باید دوباره آن را شکسته بخواند. ✍آیات عظام: بهجت، فاضل: بنابر احتیاط واجب آن نماز را تمام کند و سپس آن را شکسته بخواند و بقیه نمازها را به همین ترتیب به صورت جمع بخواند. 📚منبع: توضیح المسائل ۱۶ مرجع، جلد ۱، مساله ۱۳۴۲. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺 بعد ازچند واسطه متنجس ها نجس نمی شوند؟🌺 پرسش کاربر در گروه: سلام، نجاست از چند واسطه عبور نمی کند، آیا سخن درستی است و منظور از این سخن چیست؟ 📤پاسخ: سلام علیکم. منظور از این که می گویند: شیء متنجس بعد از چند واسطه نجس نمی کند، این است که چیزی که با عین نجس تماس یافته و نجس شده است، اما عین نجاست به آن منتقل نشده است، اگر با چیزی که پاک است تماس پیدا کند و یکی از آن ها تر باشد، آن چیز پاک را نجس می کند، و باز این چیزی که بر اثر ملاقات با متنجس نجس شده است، اگر با چیز پاکی برخورد کند، آن را نجس می کند، ولی این متنجس سوم هیچ چیزی را با ملاقات خود نجس نمی کند، به عنوان مثال اگر دست راست شما با برخورد با ادرار نجس شود، آنگاه دست راست با رطوبت جدیدى غیر از ادرار با دست چپ برخورد کند، این برخورد باعث نجاست دست چپ می شود و اگر دست چپ بعد از خشک شدن با لباس مرطوب برخورد کند، لباس نیز نجس مى شود، ولى اگر آن لباس با چیز دیگرى با رطوبت ملاقات کند حکم به نجاست آن چیز نمى شود. نکته مهم این است که از واسطه اول به بعد دیگر عین نجاست نباشد؛ یا به عبارت دیگر متنجس باشد نه نجس، زیرا متنجس به چیزی می گویند که ذرات نجاست در آن وجود ندارد و تنها به دلیل برخورد با نجاستی که همراه با رطوبت بوده، نجس شده است. نظر مراجع نسبت به اینکه تا چند واسطه متنجس ها نجس می کنند، به شرح زیر است:👇 ✍آیت الله مکارم شیرازی، سیستانی: تا دو واسطه باعث انتقال نجاست مى شود، به عنوان مثال دست راست نجس به دست چپ برخورد کند، دست چپ هم نجس مى شود، و اگر دست چپ به لباس مرطوب برخورد، آن لباس نیز نجس مى شود، ولى اگر لباس نجس به فرش مرطوب بخورد، فرش نجس نمی شود. ✍آیه الله خامنه ای : واسطه سوم در مثال بالا، یعنی لباس بنابر احتیاط واجب نجس می شود اما واسطه چهارم یعنی فرش را نجس نمی کند. 📚منبع: استفتاء‌ از سایت مراجع عظام 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم وجود حائل در نماز جماعت🌺 ✍آیات عظام: خویی، تبریزی، وحید خراسانی، سیستانی، نوری همدانی، اراکی، گلپایگانی: كسی كه پشت ستون ايستاده، اگر از طرف راست يا چپ به واسطه مأموم ديگر به امام متّصل نباشد، نمی‏ تواند اقتدا كند ولی چنانچه از طرف راست يا چپ به امام اتّصال داشته باشد می‏تواند اقتدا نمايد هر چند نتواند هیچ یک از مأمومین صف جلوی خود را ببیند. ✍امام خمینی، مقام معظم رهبری، آیت الله بهجت: كسى كه پشت‏ ستون ايستاده، اگر از طرف راست‏ يا چپ به واسطه ماموم ديگر به امام متصل نباشد نمى‏ تواند اقتدا كند. بلكه اگر از دو طرف هم متصل باشد، ولى از صف جلو حتى يك نفر را هم نبيند، جماعت او صحيح نيست. ✍آیات عظام: مکارم شیرازی، فاضل لنکرانی، صافی گلپایگانی، شیری زنجانی: كسى كه پشت‏ ستون ايستاده، اگر از طرف راست‏ يا چپ به واسطه ماموم ديگر به امام متصل نباشد نمى‏ تواند اقتدا كند. بلكه بنابراحتياط اگر به واسطه مأموم ديگرهم متّصل باشد ولى از صف قبل هيچ كس را نبيند، نماز جماعتش صحيح نيست.  منابع:  توضیح المسایل جامع، ج 1، ص 482، م 1699 و 1700 و 1701 –  تحریر الوسیله، ج1، ص 490، م 3و4 – استفتاء خصوصی مقام معظم رهبری از تهران -  استفتائات استانها، بخش استفتائات نمایندگی ها -   منهاج الصالحین، ج1، ص 247، م 806 -  توضیح المسایل مراجع تقلید، ج 1، م1412 و 1413 و 1414 –   توضیح المسائل آیت الله وحید خراسانی، م 1420 و 1421 و 1422 <
🌺 در رکعت اول و سوم نماز 🌺 📤پرسش کاربر: اگر بعد از سجده دوم در رکعت سوم نماز، بدون اینکه بنشینیم، از جای خود بلند شویم، حکم نمازمان چیست؟ مرجع: آیه الله مکارم شیرازی. 📤پاسخ: در مورد نشستن بعد از سجده دوم در رکعت هایی که تشهد ندارد، نظر مراجع متفاوت است، برخی از مراجع اینکار را واجب دانسته اند و فتوا داده اند و برخی دیگر احتیاط واجب داده اند و برخی این نشستن را مستحب دانسته اند. از نظر آیه الله مکارم شیرازی، مستحب است که بعد از سجده دوم قدری بنشینید و بعد بلند شوید، اما اگر این نشستن را انجام ندهید، نمازتان صحیح است و اشکالی ندارد. نظر مراجع در مورد نشستن بعد از سجده دوم:👇 نشستن بعد از سجده دوم در رکعت هایی که تشهد ندارد، را جلسه استراحت می گویند که نظر مراجع در مورد این نشستن به شرح زیر است: ✍آیه الله اراکی: باید بعد از سجده دوم قدری بی حرکت بنشیند و بعد برخیزد. ✍آیات عظام: امام خمینی، خامنه ای و سیستانی،گلپایگانی، صافی، نوری : بنابراحتیاط واجب باید بعد از سجده دوم قدری بی حركت بنشیند و بعد برخیزد. ✍آیات عظام: مکارم شیرازی، فاضل لنکرانی، زنجانی، بهجت : بنا بر احتیاط مستحب بعد از سجده دوم قدری نشسته و بعد برخیزد.   📚منبع: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج 1، ص 584، م 1075، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
﴿یرِیدُونَ لِیطْفِؤُا نُورَ الله بِأَفْواهِهِمْ وَاللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کرِهَ الْکافِرُونَ﴾ (الصف: ۸) (میخواهند نور خدا را با (دم) دهانهاشان خاموش سازند وخداوند تمام کننده ی نور خود است؛ هر چند کافران را ناخوش آید). 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝ 🌐 https://nidamat.com
🌺حکم 🌺 📤پرسش کاربر در گروه: سلام در نماز اگر کسی سوره سجده را کامل کنار ما بخواند و ما هم بشنویم، آیا سجده برای ما واجب می شود و بعداز نماز باید سجده را بجا آوریم؟ مرجع: زنجانی. پاسخ: سلام علیکم از نظر مراجع شنیدن آیه سجده دار در نماز، نماز را باطل نمی کند و نماز صحیح است و سجده را واجب می کند، اما اختلاف مراجع در این است که چه زمانی باید سجده کرد. برخی مراجع می گویند: بلافاصله بعد از شنیدن، باید در نماز بجای سجده کردن، اشاره به سجده کند، برخی دیگر می گویند: علاوه بر اشاره به سجده بلافاصله بعد از شنیدن در نماز، باید بعد از نماز هم سجده را بجا آورد و برخی دیگر گفته اند بعد از نماز فقط سجده را انجام دهد. آیه الله زنجانی گفته اند: اگر هنگام قرائت آیه سجده را از روی عمد گوش دهد، بلافاصله سجده کند و بعد از سجده بلند شود و پس از خواندن حمد و توحید، رکوع را بجا آورد و نماز را ادامه دهد و اگر سجده نکند معصیت کرده ولی نمازش صحیح است و اگر عمداً آیه سجده را گوش داده باشد و در نماز سجده کند، به احتیاط واجب نمازش را دوباره بخواند و اگر سهواً گوش داده باشد دوباره خواندن نماز لازم نیست. نظر مراجع نسبت به شنیدن آیه سجده دار در نماز:👇 ✍آيات عظام خمینی، خامنه ای :اگر در بین نماز آیه‌ی سجده را بشنود، نمازش صحیح است و باید پس از شنیدن آیه‌‌ی سجده، بجای سجده کردن، اشاره به سجده کند. ✍ آیات عظام: سیستانی، گلپایگانی، صافی: اگر در نماز آیه سجده را بشنود نمازش صحیح است و بنا بر احتیاط برای سجده واجب اشاره کند و بعد از نماز هم سجده آن را به جا آورد. ✍آیه الله بهجت: اگر در نماز آیه سجده را بشنود بنا بر احتیاط بعد از نماز سجده آن را به جا می آورد. ✍آیه الله نوری: اگر در نماز، آیه سجده را بشنود، نماز خود را تمام کند و بعد از نماز، سجده را به جا آورد. 📚منبع: توضیح المسائل مراجع، مساله ۹۸۵. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝