eitaa logo
کانال تخصصی احکام بانوان
7.8هزار دنبال‌کننده
48 عکس
72 ویدیو
0 فایل
﷽ پاسخ به سوالات اختصاصی بانوان درباره: حیض نفاس استحاضه جنابت عده و.. تبلیغ و تبادل: eitaa.com/joinchat/271056896Cd610d948e9 سوپر گروه(ورود آقا ممنوع): eitaa.com/joinchat/2078474251Cc50c9e5a43 سایت: askbanoo.ir حمایت مالی از کانال:idpay.ir/askbanoo
مشاهده در ایتا
دانلود
👶👶 📤پرسش کاربر در گروه: سلام، حکم تزریق مصنوعی یا همان تلقیح مصنوعی چیست؟ 📤 پاسخ: سلام علیکم در ابتدا باید بگوییم تلقیح مصنوعی برای ناباروران از راههای مختلفی صورت می گیرد، که عبارتند از: ۱. گاهی نطفه زن و شوهر را در خارج از رحم زن با هم لقاح می دهند و بعد آن را در رحم زن قرار می دهند. ۲. گاهی نطفه زن و شوهر را در خارج از رحم زن با هم لقاح می دهند و آن را در رحم زن ديگری غیر از زن خود مرد قرار می دهند.( رحم اجاره ای) ۳. گاهی از مردی غیر از شوهر نطفه گرفته و به داخل رحم زن تزریق می کنند. ۴.گاهی رحم زن توانایی نگه داشتن جنین را ندارد، لذا تخمک زن را گرفته و به داخل رحم زن ديگر تزریق می کنند. ۵. نطفه زن و مرد نامحرم را در خارج از رحم با هم لقاح می دهند و آن را به رحم زن تزریق می کنند . اما نظر مراجع عظام نسبت به موارد مختلف لقاح عبارت است از:👇 از نظر همه مراجع عظام، تلقیح نطفه زن و شوهر در خارج از رحم زن و بعد قراردادن آن در رحم زن فی نفسه اشکالی ندارد، البته باید از نگاه و لمس حرام اجتناب کرد و اگر مستلزم نگاه و لمس حرام است، شوهر باید اين كار را انجام دهد، مگر در موارد ضرورت مانند اينكه بچه‌دار شدن براى او حرجى باشد هر چند از جهت سرزنش ديگران و... راهى براى حامله شدن به جز اين راه نباشد. اما در موارد دیگر نظر مراجع به شرح زیر است: ✍️آيه الله خامنه اي: در تمامي موارد، اگر مقدمات اين کارها از قبيل نگاه و لمس حرام ،حرام نباشد، اشکال ندارد. اما کودک متولد شده، ملحق به صاحب نطفه وتخمک بوده و نسبت کودک به زني که صاحب رحم است ،مشکل مي باشد. ✍️ آیات عظام:امام خميني (ره)، مکارم شیرازی، فاضل لنکرانی، صافی، زنجانی، نوری: تلقيح نطفه زن و شوهر در خارج از رحم و قرار دادن آن در رحم زن ديگر (به اصطلاح رحم اجاره اي) اشکال ندارد. اما تلقیح زن با منی غیر شوهر جایز نیست و فرقی ندارد شوهر راضی باشد یا نباشد و فرزند به دنیا آمده از این طریق پدرش صاحب منی است و زن مادرش است. 📚منابع: ۱. مقام معظم رهبرى، رساله اجوبه الاستفتاءات ، س 1272و1274. ۲. توضيح المسائل مراجع، ج2، ص: 655. احکام تلقيح ؛ آيت الله مکارم ،استفتائات، ج3، س1443. آيت الله زنجاني ، سوال از دفتر ايشان . امام خمينى، تحريرالوسيله، ج 2، ص 621، مسئله 2 و 3؛ آيت اللَّه فاضل لنکرانى، استفتائات، ج 1، ص 602، سؤال 2105 و 2106؛ آيت اللَّه صافى، جامع الاحکام، ج 2، ص 51، س 1392. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🇮🇷 🇮🇷 💥آیا شرکت در انتخابات، شرعاً واجب است؟ ✍ شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، شرعی، اسلامی و الهی است. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
یا دائم اللطف: 🔻دعا برای رفع بلا و بیماری ▫️این دعای منقول از امیرالمومنین علی علیه السلام را در هنگام در منزل بگذارید و بعد از هر نماز بخوانید از مرحوم آیت الله آقای حاج سیّد احمد خوانساری نقل شده است که: ▫️در سالهای دورتر بیماری وبا به ایران و خوانسار آمده بود. بدین دلیل در شهرستان خوانسار و در اکثر خانه ها یک نفر یا بیشتر از دنیا رفتند ؛ مگر خانه هایی که در هر روز این آیات مبارکات را بعد از نماز صبح می خواندند که به آنها هیچ صدمه ای وارد نشد! بِسمِ اللهِ الرّحمنِ الرَّحیمِ 📖 قُل لَّن یُصِیبَنَا إِلاَّ مَا کَتَبَ اللّهُ لَنَا هُوَ مَوْلاَنَا وَعَلَى اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ. 📖 وَإِن یَمْسَسْکَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلاَ کَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَإِن یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلاَ رَآدَّ لِفَضْلِهِ یُصَیبُ بِهِ مَن یَشَاء مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ 📖 وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِی الأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللّهِ رِزْقُهَا وَیَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُّبِینٍ 📖 وَکَأَیِّن مِن دَابَّةٍ لَا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ یَرْزُقُهَا وَإِیَّاکُمْ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ. 📖 مَا یَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِکَ لَهَا وَمَا یُمْسِکْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ. 📖 قُلْ أَفَرَأَیْتُم مَّا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرَادَنِیَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ کَاشِفَاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرَادَنِی بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِکَاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ عَلَیْهِ یَتَوَکَّلُ الْمُتَوَکِّلُونَ. 📖 حَسْبِیَ اللّهُ لا إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ. وَ أَمْتَنِعُ بِحَوْلِ اَللَّهِ وَ قُوَّتِهِ مِنْ حَوْلِهِمْ وَ قُوَّتِهِمْ وَ أَسْتَشْفِعُ بِرَبِّ اَلْفَلَقِ مِنْ شَرِّ مٰا خَلَقَ وَ أَعُوذُ بِمَا شَاءَ اَللَّهُ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ اَلْعَلِیِّ اَلعظیم. 📜بحار الانوار ج ۸۳ ص ۳۳۷ __ لازم به ذکر است در میان بستگان و فرزندان مرحوم آیت الله خوانساری، این آیات مبارکه به معروف است و این مرجع بزرگ عالم تشیع، به جهت اهمیت و مجرب بودن این دعای شریف، از مرحوم شیخ احمد زنجانی خطاط درخواست نموده‌ بودند که این آیات را بنویسند ، و آن را بین فرزندان و اقارب توزیع کرده بودند. و دعا را باید با یقین خواند 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺🌺 📤پرسش کاربر در گروه: آيا می توان به فقیر به عنوان کفاره روزه، چیزهای دیگری غیر از گندم و جو، مثل برنج یا حبوبات یا گوشت داد؟ مرجع: رهبری 📤 پاسخ: از نظر مقام معظم رهبری آیه الله خامنه ای دادن خوراكي هايي كه عنوان طعام دارد، مانند گندم، جو ، برنج، کشمش، خرما ، نان و ماکارونی منعی ندارد؛ ولی خوراكی هايی مانند گوشت كفايت نمي كند. نظر مراجع نسبت به جنس کفاره: 👇 ✍ آیات عظام: امام خمینی، بهجت، سیستانی، وحید، نوری، فاضل : هرچه مصداق طعام باشد، كفايت می کند. ✍آیه الله شبیری زنجانی : دادن مواد خوراکی از هرچیزی که معمولا بالفعل یا بعد از طبخ، سیر کننده باشد کفایت می کند؛ هرچند احتیاط مستحب آن است که تنها گندم یا آرد گندم داده شود.( از نظر ایشان یک مدّ، به حساب گندم، حدود 900 گرم می شود) ✍ آیه الله صافي گلپايگاني : لوبيا و گوشت و امثال اينها خورشت محسوب مي شود بنابراين اگر بخواهد در كفّاره تسليم را اختيار كند (نه اشباع را) احتياط اين است گندم يا جو يا آرد و يا خرما باشد. ✍ آیه الله مكارم شيرازي : گوشت به تنهایی اشکال دارد، ولی بقیه موارد کفایت می کند. 📚 منابع: تحریر الوسیلة، ج3، کتاب الکفارات، القول فی احکام الکفارات، ص226، م13 / منهاج الصالحین، ج3، کتاب الکفارات، م 1576/ احکام روزه مقام معظم رهبری (احکام موضوعی 1) ، ص134، س375 / استفتائات روزه آیت الله شبیری زنجانی، ص146 و 147، س247 تا 251 / استفتائات آیه الله مکارم شیرازی، ج2، ص151، س435 / احکام روزه، ویژه استادان پاسخگویی به سوالات شرعی (رهیافت 6)، ص194 و 195 / موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهرا (سلام الله علیها)، قم، مجموعه احکام 3، قسمت روزه، ص114. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🍁حکم خواندن سوره‌های سجده دار توسط زن حائض🍁 📥سؤال: آیا براى زن حائض تنها خواندن آیه سجده دار حرام است؛ یا علاوه بر آن خواندن بقیه سوره نیز حرام است؟ 📤پاسخ: ✍آیات عظام امام، بهجت، فاضل و نورى: علاوه بر خواندن آیه سجده دار، خواندن بقیه آن سوره نیز حرام است ۱ ✍آیات عظام تبریزى، خامنه‌ای، سیستانى، صافى و مکارم: تنها خواندن آیه سجده دار، حرام است و خواندن بقیه سوره حرام نیست. ۲ ✍آیة اللَّه وحید: خواندن آیه سجده دار، حرام است و بنابر احتیاط واجب، خواندن بقیه سوره نیز حرام است. ۳ 📚پی نوشتها: ۱-. العروه الوثقى، ج ۱، احکام الحائض، م ۴۲٫ ۲- توضیح المسائل مراجع، م ۳۵۴؛ خامنه‌ای، اجوبهالاستفتاءات، ۱۹۹٫ ۳-. ، توضیح المسائل، م ۳۶۱ 🚺 کانال تخصصی احکام بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐 http://askbanoo.ir/?p=1206
🌺🌺 پرسش کاربر در گروه: سلام . آیا هنگام روزه می توان خلط درگلو یا دهان راقورت داد؟ پاسخ: سلام علیکم . اگر خلط وارد فضای دهان نشود، قورت دادن آن اشکالی ندارد ولی اگر وارد فضای دهان شد، قورت ندهید. نظر مراجع عظام در مورد فرو بردن اخلاط سر سینه برای روزه دار:👇 از نظر همه مراجع عظام اخلاط سر و سینه اگر به فضای دهان نرسد، فرو بردن آن اشکالی ندارد و برای روزه اشکالی ایجاد نمی کند. اما اگر اخلاط سر و سینه به فضای دهان برسد، نظر مراجع عظام به شرح زیر است: آیات عظام: سیستانی، زنجانی: فرو بردن آن اشکالی ندارد و روزه را باطل نمی کند. آیت الله اراکی: نباید آن را فرو ببریید و اگر فرو ببریید روزه باطل است. بقیه مراجع عظام: بنابر احتیاط واجب فرو نبرید. 📚منابع: توضیح المسائل ۱۶ مرجع، ج ۱، م ۱۵۸۰. رهبری: اجوبه استفتائات، س ۷۹۹. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🍂نایب شدن از افراد زنده در نماز مستحبی🍂 📥پرسش کاربر در گروه: سلام آیا نماز مستحبی را می توان به نیابت از کسی که زنده است خواند؟ مثلا نماز زیارت در مکان زیارتی را، به جای شخص زنده ای در شهر دیگر خوند؟ 📤پاسخ: سلام علیکم از نظر همه مراجع عظام می توانید نماز مستحبی را به نیت خودتان بخوانید و ثواب آن را به افراد زنده هدیه کنید، به عنوان مثال وقتی به مکان های زیارتی رفتید دو رکعت نماز به نیت خودتان بخوانید و ثواب را به پدر و مادرتان که در قید حیات هستند، هدیه کنید. اما از نظر برخی مراجع و آیه الله مکارم شیرازی، نماز مستحبی را جایز نیست به نیابت از زندگان بخوانید. نظر مراجع عظام نسبت به نیابت از زندگان در نماز مستحبی:👇 👈آیات عظام:امام خمینی، اراکی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، گلپایگانی،فاضل لنکرانی: نیابت از حی در نماز مستحبی جایز نیست، اما  می تواند نماز مستحبی را بخواند و ثواب آن را به زندگان هدیه کند.[1] 👈آیة الله بهجت: نیابت از حی جایز است اما بهتر است ثواب آن را برای او هدیه کند.[2]   👈آیة الله خامنه ای: نیابت از حیّ در نماز مستحبی صحیح نیست، مگر آنکه زیارت یا طواف مستحبی را به نیاب از حیّ بجا آورد و در این صورت بخواهد نماز زیارت یا نماز طواف مذکور را بخواند که مانعی ندارد.[3] 👈 آیة الله سیستانی:جایز نیست مگر مثل نماز و طواف که بعد از عمل نیابی آورده می شود می تواند نماز را برای خودش بخواند و ثوابش را هدیه به شخص مورد نظرش نماید و همچنین می تواند نماز مستحبی را رجاءاً برای حی بخواند.[4] 👈آیة الله شبیری زنجانی:نیابت از حی در نماز مستحبی جایز نیست مگر در نماز طواف (حج و عمره) و در نماز زیارت مرقد پیامبر (صلی الله علیه و اله وسلم) و قبور ائمه (علیهم السلام) مانعی ندارد و نیز می تواند نماز مستحبی بخواند و ثواب آن را به زندگان هدیه نماید.[5] 👈آیة الله صافی گلپایگانی: ظاهراً صحیح است و اشکالی ندارد چنانچه در زیارات و حجّ و عمره استحبابی برای حیّ، نماز هم به نیابت خوانده می شود. [6] 👈آیة الله وحید خراسانی:نیابت در نماز های مستحبی رجاء جایز است و هم چنین می تواند نماز مستحبی را بخواند و ثواب آن را به زندگان هدیه نماید.[7] 📚منابع: 1. العروة الوثقی، 1378، ج1، ص 582، مسائل المنتخبه، 1414هـ ق، ص 370 ، م 1570، عروة الوثقی، 1425 هـ ق، ج1، ص 582، استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم. ٢. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم. ٣. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم. ٤.منهاج الصالحین، 1427هـ ق ص 252. ٥.توضیح المسائل، 1384، ج1، ص 355، م 1542 و 1543. ٦ . استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم ٧. توضیح المسائل، 1382، ص 478، م 1542. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🤵حکم بستن پاپیون و کراوات🤵 📤پرسش کاربر در گروه: سلام حکم بستن پاپیون برای خانم ها چیست؟ حکم استفاده داماد در مجلس عروسی از کراوات و پاپیون چیست؟ مرجع:رهبری. 📤پاسخ: سلام علیکم بستن کراوات و پاپیون، چون تقلید و ترویج از فرهنگ مهاجم غیرمسلمان است،جایز نیست. اما در مجلس عروسی توسط داماد، نیز ایشان فتوا داده اند که اگر موجب ترویج فرهنگ غرب شود، جایز نیست. روایات بسیار زیادی در زمینه تشبه به کفار در پوشش، وارد شده که مهم‌ترین آنها روایتی است از امام صادق (علیه‌السلام) که فرمودند: خداوند به پیامبری از پیامبرانش وحی فرمود: لاتلبسوا لباس اعدائی و لاتطعموا طعام اعدائی و لاتسلکوا مسالک اعدائی فتکونوا اعدائی کما هم اعدائی؛ به مؤمنان بگو که لباس دشمنان مرا نپوشید و طعام دشمنان مرا نخورید و راه‌های دشمنان مرا نپیمایید وگرنه در زمره دشمنان من به شمار خواهید رفت.[1] و این حدیث کاملا گویای این است که پیروی از کفار در ظاهر، اندک اندک موجب پیروی فکری و اعتقادی می گردد و موجب می شود در زمره آنان قرار بگیرید. نظر مراجع عظام نسبت به پوشیدن کراوات و پاپیون برای داماد در مجلس عروسی:👇 ✍آیات عظام امام، خامنه اى، مکارم و نورى: اگر باعث ترویج فرهنگ غرب شود، جایز نیست. [2] ✍آیات عظام: سیستانى و فاضل: براى مسلمان بهتر است، از لباسى که باعث تشبه به غیرمسلمانان شود، اجتناب کند. [3] ✍آیات عظام: بهجت و صافى: بنابر احتیاط، استفاده نکنند. [4] ✍ آیه اللّه وحید خراسانی: آنچه که باعث تشبه به غیر مسلمانان شود، جایز نیست. [5] 📚منابع: ۱. من لایحضر الفقیه، شیخ صدوق، ج ۱، ص ۲۵۲. ۲.خامنه اى، اجوبه، س. ۱۳۷۹؛ نورى، استفتائات، ج. ۱، س. ۴۶۹ و دفتر: امام و مکارم. ۳.فاضل، جامع المسائل، ج. ۱، س. ۲۲۳۸؛ تبریزى، استفتائات، س. ۲۲۲۵ و ۲۲۲۸ و ۲۲۲۹. ۴. صافى، جامع الاحکام، ج. ۲، س. ۱۷۳۱ و دفتر: بهجت. ۵. دفتر: وحید. (احکام ازدواج، پرسمان). 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌸حکم فضله و خون حشرات🌸 📥پرسش کاربر در گروه: سلام ببخشید مدفوع حشراتی مثل مگس نجس است؟ مرجع:رهبری. 📤پاسخ: سلام علیکم از نظر همه مراجع عظام، مدفوع حشراتی مثل مگس، پشه، شپش و ... پاک است. توضیحات بیشتر:👇 خون و مردار حشرات نیز مانند فضله آنان پاک است.[1] اما برخی سوال می کنند خونی که از بدن انسان خورده اند در بدن شپش یا پشه است و آن را می کشیم، آن خون چه حکمی دارد؟ در جواب باید گفته شود خون نجس مانند خون انسان با منتقل شدن به بدن چنین جانورانی، پاک می گردد.[2] 📚منابع: ۱.العروة الوثقی‌ ج۲، ص۳۳۸.   ۲.الحدائق الناضرة ج۵، ص۴۷۴.    💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
👩‍👦 وظیفه زن باردار یا شیرده برای روزه👩‍👦 📥پرسش کاربر در گروه: سلام من بچه شیر می دهم و اگر روزه بگیرم شیرم کم می شود، آیا روزه بر من واجب است؟ مرجع: رهبری. 📤پاسخ: سلام علیکم اگر به واسطه روزه و کم شدن شیر، ضرری به بچه می رسد، روزه واجب نیست و باید روزه را قضا کنید و برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهید. البته اگر این کم شدن شیر به اندازه ای نیست که ضرری به بچه بزند یا اینکه از راه دیگری مثل شیر دادن باشیر یا کمک گرفتن از شیر خشک بتوانید این ضرر را جبران کنید، بنابر احتیاط واجب باید روزه را بگیرید.[1] حکم روزه برای بارداری که زایمانش نزدیک است یا شیرده ای که شیرش کم است:👇 📝آیات عظام: امام خمینی، بهجت،مکارم شیرازی، نوری همدانی: چه روزه برای خودش ضرر داشته باشد و چه ضرر برای بچه داشته باشد، روزه واجب نیست اما باید روزه را قضا کند و برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد. [2] 📝 آیه الله سیستانی: چه روزه برای خودش ضرر داشته باشد و چه ضرر برای بچه داشته باشد، روزه واجب نیست اما باید روزه را قضا کند و برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد، البته اگر از راه دیگری مثل شیر خشک یا شیشه بتواند ضرر به نوزاد را جبران کند، بنابر احتیاط واجب باید روزه را بگیرد.[3] 📝آیه الله وحید خراسانی: اگر روزه ضرر برای بچه داشته باشد، روزه واجب نیست اما باید روزه را قضا کند و برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد واگر روزه برای خودش ضرر داشته باشد، قضا واجب است و مستحب است برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد.[4] 📚منابع: ۱. اجوبه استفتائات، ص ۱۵۴، م ۷۴۵. ۲. توضیح المسائل امام، ص ۲۴۵، م ۱۷۲. وسیله النجاه، ج ۱، م ۸. منتخب المسائل، ص ۱۸۱، م ۴۷۲ و ۴۷۳. توضیح المسائل مکارم شیرازی، ص ۲۷۰، م ۱۴۵۳ و ۱۴۵۴ و ۱۴۵۵. ۳. جامع المسائل، ج ۱، ص ۳۳۱. ۴.منهاج الصالحین، ج ۲، ص ۳۰۹. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم استفاده از شیاف برای روزه دار🌺 📥 پرسش کاربر در گروه: سلام من امروز سردرد شدید گرفتم و روزه هستم ، آیا می توانم از شیاف دیکلوفناک برای تسکین درد استفاده کنم ؟ مرجع: رهبری. 📤پاسخ: سلام علیکم از نظر همه مراجع عظام، استفاده از شیاف دارویی موجب بطلان روزه نمی شود و لذا استفاده از آن اشکالی ندارد.[1] توضیحات بیشتر:👇 از نظر همه مراجع تنقیه یا اماله کردن موجب بطلان روزه می شود، هر چندبرای معالجه و از روی ناچار باشد. اماله کردن هم به این معناست که به عنوان مثال داروی روان یا آبی را از طریق مقعد وارد شکم کنید. نکته👌 از نظر برخی مراجع عظام مثل امام خمینی، مکارم شیرازی بنابر احتیاط واجب باید روزه دار از استعمال شیاف هایی که برای تغذیه است، خودداری کند.[2] اما آیه الله شبیری زنجانی فتوا دادند استعمال شیاف تقویتی مبطل روزه است. [3] 📚منابع: ۱. وسیله النجاه، ص ۳۰۷. جزوه احکام روزه( رهبری)، ص ۶۷ و ۶۸، س ۱۶۵. توضیح المسائل جامع، ص ۵۶۱، م ۲۰۱۸. منهاج الصالحین، ج ۲، ص ۲۹۸ . ۲. توضیح المسائل آیه الله مکارم، ص ۲۵۷، م ۱۳۸۸.تحریر الوسیله، ج ۱، ص۲۶،م۱۵. ۳. توضیح المسائل، ج ۱، ص ۳۴۰. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم استفاده از اسپری تنفسی توسط روزه دار🌺 📥پرسش کاربر در گروه: سلام بخاطر بیماری آسم در طول روز که روزه هستم مجبور به استفاده از اسپری هستم، آیا اسپری تنفسی روزه را باطل می کند؟ 📤پاسخ: سلام علیکم از نظر رهبری استفاده از اسپری تنفسی اگر فقط برای باز کردن راه تنفسی بدون دارو باشد و یا اینکه همراه با دارویی است که به صورت پودر به ریه ها پاشیده شود، روزه تان باطل نمی شود.[1] نظر مراجع عظام نسبت به استفاده از اسپری:👇 👈امام خمینی: چون به آن خوردن و آشامیدن گفته نمی شود، روزه باطل نمی شود. [2] 👈آیات عظام: بهجت و مکارم: اگر گاز رقیق باشد، روزه باطل کننده نمی شود. [3] 👈آیه الله سبحانی: اگر ذراتی از آن وارد حلق شود،‌ روزه را باطل می کند و در غیر این صورت، روزه او صحیح است. [4] 👈آیه الله سیستانی: اگر دارو فقط داخل ریه شود، روزه باطل نمی شود. [5] 👈آیه الله صافی: اگر موادی وارد ریه می شود، اشکال  پیدا می کند و اگر روزه گرفتن بدون استفاده از آن مشقت دارد و در طول سال باید از اسپری استفاده کند، در ماه رمضان روزه بگیرد و بنابر احتیاط واجب برای هر روز یک مد طعام هم به فقیر بدهد و قضا ندارد. [6] 📚منابع: ۱.خامنه ای،‌ اجوبه الاستفتائات، س 762 و استفتا. ۲. امام، استفتائات، ج1، (احکام روزه)، س 6. ۳. بهجت، استفتائات، ج2،‌ س 2880؛ مکارم، استفتائات جدید، ج1، س 285. ۴. سبحانی: استفتا. ۵. سیستانی،‌ توضیح المسائل، م 1556. ۶. صافی: استفتا. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝