🙎#حکم_خوردن_شیر_زن🙎
📤پرسش کاربر در گروه:
مادری شیرده برای بچه اش فرنی درست می کند و از شیر خودش داخل فرنی می ریزد، حال اگر از آن فرنی خودش بخورد، اشکال دارد؟
مرجع: مکارم شیرازی.
📤پاسخ:
از نظر آقای مکارم خوردن شیر زن توسط خودش یا همسرش اشکالی ندارد.
نظر مراجع عظام در مورد خوردن شیر زن:👇
✍آیات عظام:خامنه ای، مکارم، فاضل، : خوردن شیر زن توسط خودش یا همسرش اشکالی ندارد.
✍آیة الله بهجت: خوردن شیر زن برای غیر کودک شیرخوار حرام است.
✍آیة الله سیستانی: خوردن شیر زن بنابر احتیاط واجب جایز نیست.[1]
✍آیة الله نوری همدانی:خوردن شیر زن جهت معالجه اشکال ندارد و در غیر معالجه جایز است؛ ولی احتیاط آن است که چنین کاری انجام ندهند.[2]
📚منابع:
۱. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم.
۲. هزار و یک مساله فقهی، مهدی موعود (عج) 1383، دوم،ج 2، ص 174، س 587.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم خواندن قسمتی از آیه سجده دار🌺
📥پرسش:
سلام
من در زمان حیض در حال خواندن قرآن بودم و اصلا حواسم نبود و قسمتی از آیه ای که سجده واجب دارد را خواندم، آیا سجده بر من واجب شده است؟
اگر واجب شده، باید بعد از زمان پاک شدن آن را بجا آورم؟
مرجع: رهبری
📤پاسخ:
سلام علیکم
فقط در صورتی سجده بر شما واجب می شود که تمام آیه ای که سجده واجب دارد را بخوانید یا تمام آیه را بشنوید.
بنابراین چون قسمتی از آیه را خوانده اید، لذا سجده بر شما واجب نشده است.
اما اگر سجده بر شما واجب شد به این خاطر که مثلا تمام آیه سجده دار را شنیدید، باید فورا بعد از شنیدن آیه ی سجده دار، سجده کنید و سجده کردن در زمان حیض هم صحیح است، زیرا پاک و طاهر بودن زن در سجده شرط نمی باشد و حق ندارید آن را به تاخیر بیندازید تا زمانی که پاک شوید.
📚منبع
💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🔻دعا برای رفع بلا و بیماری
▫️این دعای منقول از امیرالمومنین علی علیه السلام را در هنگام #شیوع_بیماریها در منزل بگذارید و بعد از هر نماز #صبح بخوانید
از مرحوم آیت الله آقای حاج سیّد احمد خوانساری نقل شده است که:
▫️در سالهای دورتر بیماری وبا به ایران و خوانسار آمده بود. بدین دلیل در شهرستان خوانسار و در اکثر خانه ها یک نفر یا بیشتر از دنیا رفتند ؛ مگر خانه هایی که در هر روز این آیات مبارکات را بعد از نماز صبح می خواندند که به آنها هیچ صدمه ای وارد نشد!
بِسمِ اللهِ الرّحمنِ الرَّحیمِ
📖 قُل لَّن یُصِیبَنَا إِلاَّ مَا کَتَبَ اللّهُ لَنَا هُوَ مَوْلاَنَا وَعَلَى اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ.
📖 وَإِن یَمْسَسْکَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلاَ کَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَإِن یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلاَ رَآدَّ لِفَضْلِهِ یُصَیبُ بِهِ مَن یَشَاء مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ
📖 وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِی الأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللّهِ رِزْقُهَا وَیَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُّبِینٍ
📖 وَکَأَیِّن مِن دَابَّةٍ لَا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ یَرْزُقُهَا وَإِیَّاکُمْ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ.
📖 مَا یَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِکَ لَهَا وَمَا یُمْسِکْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ.
📖 قُلْ أَفَرَأَیْتُم مَّا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرَادَنِیَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ کَاشِفَاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرَادَنِی بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِکَاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ عَلَیْهِ یَتَوَکَّلُ الْمُتَوَکِّلُونَ.
📖 حَسْبِیَ اللّهُ لا إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ.
وَ أَمْتَنِعُ بِحَوْلِ اَللَّهِ وَ قُوَّتِهِ مِنْ حَوْلِهِمْ وَ قُوَّتِهِمْ وَ أَسْتَشْفِعُ بِرَبِّ اَلْفَلَقِ مِنْ شَرِّ مٰا خَلَقَ وَ أَعُوذُ بِمَا شَاءَ اَللَّهُ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ اَلْعَلِیِّ اَلعظیم.
📜بحار الانوار ج ۸۳ ص ۳۳۷
__
لازم به ذکر است
در میان بستگان و فرزندان مرحوم آیت الله خوانساری، این آیات مبارکه به #هفت_آیه معروف است
و این مرجع بزرگ عالم تشیع، به جهت اهمیت و مجرب بودن این دعای شریف،
از مرحوم شیخ احمد زنجانی خطاط درخواست نموده بودند که این آیات را بنویسند ، و آن را بین فرزندان و اقارب
توزیع کرده بودند.
و دعا را باید با یقین خواند
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم شستن موهای بلند در غسل🌺
پرسش کاربر در ربات:
دیشب حمام رفته بودم ولی امشب هم باید #غسل انجام دهم .حالا اگر موهایم که بلند است را خیس نکنم ،می توان غسل کرد؟؟؟
پاسخ :
همه مراجع می گویند:در غسل باید موهاى کوتاهى را که جزء بدن حساب می شود، حتما بشویید اما در مورد موهای بلند نظر مراجع عبارت است از:
امام خمینی ، رهبر ، اراکی و مکارم شیرازی: بنابراحتیاط واجب لازم است موهای بلند شسته شوند.
همه مراجع دیگر : شستن موهاى بلند واجب نیست، بلکه اگر آب را طورى به پوست برساند که آنها تر نشود، غسل صحیح است ولى اگر رساندن آب به پوست بدون شستن آنها ممکن نباشد، باید آن ها را بشوید که آب به بدن برسد.
تبصره👌
مقلدین چهار مرجعی که احتیاط واجب دادند، می توانند در این مسئله به یکی از مراجع دیگر رجوع کرده و به فتوای او عمل کنند.
#احکام_غسل
📚 توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص222 ، مسأله 379.
✅ کانال احکام تخصصی بانوان
🆔 @askbanoo
🌺#حکم_جماع_در_حال_استحاضه🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام،
زمانی که استحاضه هستیم می توانیم با همسرمان نزدیکی کنیم؟
مرجع:رهبری.
📤پاسخ:
سلام علیکم.
از نظر همه مراجع عظام نزدیکی در زمان استحاضه قلیله اشکالی ندارد، اما در مورد استحاضه متوسطه و کثیره، از نظر آیه الله خامنه ای، اگر در وقت نماز بخواهید نزدیکی داشته باشید، اگر غسل نمازتان را انجام داده باشید، نزدیکی جایز است، ولی در خارج از وقت نماز بنابر احتیاط واجب در صورتی نزدیکی جایز است که غسل جدا گانه ای قبل از نزدیکی انجام دهید.
نظر مراجع عظام نسبت به #نزدیکی_در_حال_استحاضه:👇
نزدیکی در حال استحاضه قلیله: از نظر همه مراجع اشکالی ندارد.
اما در مورد نزدیکی در حال استحاضه متوسطه و کثیره نظر مراجع به شرح زیر است:
✍آیات عظام: امام خمینی، خامنه ای، نوری، بهجت: اگر در وقت نماز بخواهند نزدیکی کنند، در صورتی جایز است که زن غسل نماز خود را انجام داده باشد و اگر در خارج از وقت نماز بخواهند نزدیکی کنند، در صورتی حلال است که زن بنابر احتیاط واجب غسل جداگانه ای قبل از نزدیکی انجام دهد.
✍آیات عظام:صافی، زنجانی، مکارم: اگر زن مستحاضه غسل های واجب برای نمازهای خود را انجام دهد، نزدیکی با او جایز است.
✍آیات عظام: سیستانی، وحید، فاضل: نزدیکی با زن مستحاضه مطلقا جایز است، چه خانم غسل های نماز خود را انجام دهد و چه انجام ندهد.
📚منبع:
توضیح المسائل ۱۶ مرجع،جلد ۱، مساله ۴۲۸.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺 #حکم_وضو_گرفتن_قبل_از_اذان🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام
من گاهی که به جای خاصی می روم، یک ساعت قبل از اذان برای نماز ظهر یا مغرب وضو میگیرم و می گویم این وضو را برای نماز می گیرم، آیا این کار من درست است؟
مرجع: مکارم شیرازی
📤پاسخ:
سلام علیکم
طبق نظر آیه الله مکارم شیرازی وضویی که به نیت نماز واجب گرفته می شود، تنها در صورتى صحيح است، كه وقت نماز نزديك باشد، مثلا ۱۰ تا ۱۵ دقيقه قبل از اذان وقت باشد ولی چون اطلاع نداشتید، نمازهای گذشته شما صحیح است و اشکالی ندارد اما در آینده این عمل را انجام ندهید واگر قبل از اذان خواستید وضو بگیریید، نیت کنید که وضو را به قصد طهارت می گیریید و بعد با این وضو می توانید نمازهایی که بعدا وقتشان داخل می شود، را هم بخوانید.
نظر مراجع عظام نسبت به وضو قبل از داخل شدن وقت نماز:👇
طبق نظر همه مراجع عظام اگر قبل از داخل شدن وقت نماز، به نیت این که با طهارت باشید، وضو بگیریید، وضو صحیح و با آن وضو می توانید هر کاری که نیاز به طهارت دارد، انجام دهید و همچنین وضو گرفتن به قصد آمادگی برای نماز اگر وقت نماز نزديك باشد، اشكالی ندارد[1]
اما اگر وضو را با فاصله از وقت نماز، به نیت نماز واجب بگیریید، نظر مراجع عظام به شرح زیر است:
✍ آیه الله خامنهای : در هر صورت اگر وضو به نیت وظیفهای بوده که بر عهده شما است محکوم به صحت است.
✍ آیه الله سیستانی: وضو اشکالی ندارد.
✍ آیه الله مکارم شیرازی :وضو صحیح نیست و نسبت به نمازهای گذشته اشکال ندارد ولی نسبت به آینده این کار را نکند.
✍ آیه الله نوری همدانی : وضو صحیح نیست و نمازهایی که با وضوی این چنینی خوانده اید، را بایدقضا کنید.[2]
📚منابع:
۱. توضيح المسائل مراجع، م ۳۲۰؛ وحيد، توضيح المسائل، م ۳۲۶؛ نورى، استفتائات، ج ۱، س ۴۲.
۲. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای، سیستانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی، توسط سایت اسلام کوئست.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
👌تحکیم خانواده و بهبود روابط زن و شوهر ها با تقویت حجاب، عفاف و غیرت
👌 توصیه های کاربردی ومهم برای ترک گناه و کنترل شهوت
👌در قالب عکس نوشته های زیبا
عضویت در👇
🔅کانال گناه شناسے🔅
🆔 eitaa.com/joinchat/460587008Cfb7fc2abeb
◾️حکم #روزه_در_ایام_محرم◾️
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام .
روزه در ایام محرم اشکال دارد؟ در روز عاشورا حکم روزه گرفتن چیست؟
📤پاسخ:
سلام علیکم .
روزه گرفتن در روز عاشورا کراهت دارد، اما بقیه روزهای محرم روزه گرفتن هیچ اشکال شرعی ندارد .
نظر مراجع عظام نسبت به روزه در ایام محرم و روز عاشورا:👇
از نظر همه مراجع عظام روزه روز عاشورا مکروه است.[1]
اما در مورد بقیه روزهای محرم همه مراجع معتقدند؛ که نه تنها کراهت ندارد بلکه بعضی روزهایش مستحب است، که در مورد مستحب بودن روزه در محرم نظر مراجع به شرح زیر است:
✍امام خمینی: روزه گرفتن در روز اول و سوم محرم، مستحب است.[2]
✍بقیه مراجع عظام: روزه گرفتن در اول، سوم و هفتم محرم مستحب است. [3]
📚منابع:
۱.توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید، مسأله 1747.
۲. امام خمینی، توضیح المسائل، ص 362، م 1657.
۳.طباطبایی یزدی، العروه الوثقی (المحشی)، ج 3، ص 659.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
سوال: اگر دستمال نجسی در جیب نمازگزار باشد، آیا نماز او صحیح است؟

پاسخ: همراه داشتن چیز نجس [1]:
1. اگر به قدری کوچک است که نمی توان با آن عورت را پوشاند (مثل دستمال کوچک): در صورتی که از مردار یا حیوان نجس العین (سگ و خوک) و حیوان حرام گوشت (1) یا ابریشم خالص و یا طلا (2) (برای مردان) درست نشده باشد، مانعی ندارد. [2]
(1): آیت الله بهجت: بنابر احتیاط باید از سایر حیوانات حرام گوشت نیز درست نشده و یا با رطوبت با آنها ملاقات نکرده باشد.
(2): آیت الله بهجت: بنابر احتیاط مستحب مردان نباید در هنگام نماز از لباس های ابریشمی کوچک که عورت را نمی پوشاند - مانند: عرقچین و جوراب - استفاده کنند.
آیت الله سیستانی: اگر از مردار یا حیوان نجس درست شده باشد، بنابر احتیاط واجب نماز خواندن با آن باطل است. [3]
توجه: وسایلی مانند کلید، چاقو، انگشتر و عینک نجس نیز حکم دستمال کوچک را دارند، از این رو همراه داشتن آنها در نماز با شرایط مذکور مانعی ندارد.
2. اگر می توان با آن عورت را پوشاند: احتیاط واجب آن است که همراه نمازگزار نباشد.
آیت الله مکارم: احتیاط مستحب آن است که همراه نمازگزار نباشد.
-------------------------
منبع:
[1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 861 و 862؛ امام، تحریرالوسیله، ج 1، ما یعفی عنه فی الصلاة، الثالث، ص 222؛ بهجت، توضیح المسائل، م 725 و استفتائات، ج 2، س 1576 و 1577؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 435 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 826؛ سیستانی، توضیح المسائل، م 849؛ صافی، هدایه العباد، ج 1، م 581 و 582؛ مکارم، توضیح المسائل، م 787 و استفتائات جدید، ج2، س 161.
[2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 861؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، ما یعفی عنه فی الصلاه، الثالث؛ بهجت، استفتائات، ج 2، س 1577 و 1586؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 435 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 826.
[3]. سیستانی، توضیح المسائل، م 848 و منهاج الصالحین، ج 1، فیما یعفی عنه فی الصلاه من النجاسات، الثالث.
🍂#پوشیه_لباس_شهرت_یا_حجاب_برتر🍂
📤پرسش:
در منطقه ای که زدن پوشیه مرسوم نیست، اگر از پوشیه استفاده شود، جلب توجه می کند، آیا پوشیه زدن در این مناطق لباس شهرت محسوب می شود؟
📤پاسخ:
از نظر برخی مراجع مانند آیه الله خامنه ای اگر در جایی پوشیه زدن مرسوم نیست و جلب توجه می کند، بنابراحتیاط واجب باید از زدن پوشیه در این مناطق خودداری شود.
اما برخی مانند آیه الله بهجت بنابر احتیاط واجب زدن پوشیه را از واجبات می دانند.
توضیحات بیشتر:👇
رعایت حجاب فضیلت است و زیاده خواهی در کسب فضایل مایه ی کمال و برتری انسان است، بنابراین زن نیز با رعایت هر چه بیشتر حجاب موجب می شود که به کمال بالاتری برسد و از حریم عفاف بیشتر و محکمتر پاسداری کند.
در نتیجه پوشیه زدن امری مطلوب و پسندیده است و مصداق رعایت عفت بیش تر است و در راستای رعایت کامل حجاب و عمل به وظیفه بالاتر است مانند انجام یک عمل مستحب که فراتر از عمل واجب است.
اما در مورد جواب به اینکه پوشیه حجاب برتر است یا لباس شهرت باید گفت که لباس شهرت از نظر مراجع لباسی است که پوشیدن آن برای شخص، به جهت جنس پارچه یا رنگ یا کیفیت دوخت و مانند آن، معمول نبوده و خلاف شأن او به حساب آید؛ بهطوری که اگر آن را در برابر مردم بپوشد، توجه آنان را به خود جلب کرده و انگشت نما می شود.
حال آیا پوشیه جنس یا رنگ یا دوخت مخصوصی دارد که خلاف معمول و شان باشد؟
آیا زنی که پوشیه می زند را کسی می شناسد که باعث انگشتنما شدن او شود؟
آیا پوششی که حضرت فاطمه زهرا(صلی الله علیه و آله و سلم) از آن استفاده می کردند، شأن یک زن پاکدامن را پایین می آورد؟
با توجه به اینکه به طور یقین پاسخ تمامی سوالات بالا منفی است، لذا نمی توان پوشیه را لباس شهرت محسوب نمود.
مراجع تقلید نیز پوشیه زدن را لباس شهرت نمی دانند، بلکه پوشاندن دست و صورت زن را امری مطلوب و مستحب می دانند.
فقط برخی مراجع مانند آیه الله خامنه ای گفته اند: اگر در منطقه ای مرسوم نیست و موجب جلب توجه می شود، بنابر احتیاط واجب از زدن پوشیه در آن منطقه خودداری شود.
📚منبع:
۱. توضیح المسائل مراجع، م۸۴۵؛ نوری، توضیح المسائل، م۸۴۶؛ بهجت، توضیح المسائل، م۷۱۱؛ خامنه ای، اجوبةالاستفتاءات، س۱۳۶۱؛ وحید، توضیح المسائل، م۸۵۱.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
⚫️حکم منکر پیامبر و امامان⚫️
📤پرسش کاربر در گروه:
آیا انسانی که خدا را قبول دارد، اما پیامبر و امامان را قبول ندارد نجس است؟
📤پاسخ:
از نظر همه مراجع عظام هر کس پیامبری حضرت محمد ( صلی الله علیه و آله) را قبول نداشته باشد، کافر است.
بنابراین همین که انسانی پیامبر گرامی اسلام را منکر شد، کافر شده و نجس است، لذا باید از معاشرت با این افراد اجتناب کرد و در هنگام برخورد با آنان مساله طهارت و نجاست را رعایت کنید، زیرا تمام بدن حتی مو و ناخن و رطوبت های او نجس است، بنابراین در هنگام تماس با کافر، در صورت وجود رطوبت، دست و هر چیزی که رطوبت به آن سرایت کند، نجس می شود و در غذا خوردن با کفار نیز باید به این مساله نجاست توجه داشت.
کافر کیست؟👇
کافر از نظر مراجع کسی است که یکی از موارد زیر را انکار کنند:
۱. کسی که منکر خدا است.
۲. کسی که برای خدا شریک قرار دهد.
۳. کسی که به خدا شک کند.
۴. کسی که پیامبری حضرت محمد ( صلی الله علیه و آله) را انکار کند.
۵. کسی که به پیامبری حضرت محمد ( صلی الله علیه و آله) شک کند.
۶. کسی که یکی از ضروریات دین را انکار کند و منظور از ضروری دین چیزی است كه جزء دین بودنش نیازی به استدلال و دقت نداشته باشد و جزء دین بودنش را هر مسلمانی میداند مگر تازه مسلمانی كه آگاهی و اطلاع به احكام و عقائد اسلامی نداشته یا در منطقهای باشد كه دور از شهرهای اسلامی است و با مسلمانان رفتوآمد و معاشرت هم ندارد.[1]
۷. از نظر آیات عظام: وحید خراسانی، سیستانی، زنجانی، بهجت و مکارم غلات کافرند.
۸. از نظر آیات عظام: وحید خراسانی، سیستانی، زنجانی، بهجت و مکارم خوارج و نواصب کافرند.
۹. مسلمانی که به یکی از ائمه ناسزا گوید یا دشمن باشد.
تبصره:👌
به طور کلی کافر به دو دسته کافر کتابی و کافر غیر کتابی تقسیم می شود. از نظر همه مراجع کفار غیر اهل بیت نجس هستند، ولی بین فقها در مورد نجس بودن یا نبودن کافر اهل کتاب اختلاف نظر وجود دارد. [2]
📚منبع:
۱. القواعد الفقهیه- حسن بجنوردی – مكتبه الآداب، نجف، ۷ جلدی،۱۳۹۱ ق،ج۵ص۳۱۲.
۲. توضیح المسائل 16مرجع، جلد ۱، مساله ۱۰۶.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
💅حکم وجود یک سال لاک بر روی ناخن ها💅
پرسش: بنده خدای قبل از ماه رمضان پارسال انگشتای شصت پاهای خود را لاک زده وبعد از تموم شدن ماه رمضان فهمیده که باید برای انجام غسل های واجب لاک ها رو پاک میکرده الان تکلیف عبادات سال قبل ایشان چیست؟
👈 پاسخ :
📝 آیت الله خامنه ای: در هر صورت اگر جرمی داشته باشد که مانع رسیدن آب به محل وضو و غسل گردد، وضو و غسل صحیح نیست و نمازهایی را که با #وضو و #غسل باطل خواندید، باید قضا نمایید و نسبت به روزه ها، اگر اعتقاد به صحت غسل داشتید، روزه ها صحیح است.
#مانع_غسل
📝آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال چنانچه یقین دارید بدون برطرف کردن مانع غسل کرده اید، باید نمازها را قضا کنید ولی روزه ها قضا ندارد.
📝آیت الله سیستانی: نماز های آن مدت که لاک بر روی انگشت بوده و غسل کامل نشده بوده را قضا کنید.
📝آیت الله وحید خراسانی: نمازهایتان باطل است و واجب است نمازها را قضاء نمایید و همچنین بنابر احتیاطِ واجب اگر در یادگیری مسأله کوتاهی نموده اید باید روزه ها را هم قضاء نمایید.
📝آیت الله شبیری زنجانی: از جهت روزه های ماه رمضان که در حال جنابت گرفته اید مانعی برای صحت نیست همچنین روزه های ماه رمضان که نیاز به غسل حیض داشته و در یادگیری مسأله کوتاهی نکرده باشد.
📝آیت الله فاضل: اگر بابودن لاک روی ناخن ها غسل واجب را انجام داده باطل است، و نمازهایی که با آن غسل خوانده نیز باطل است. نسبت به روزه ماه رمضان، اگر نمی دانسته که غسل کردن با لاک ناخن ها باطل است و احتمال بطلان غسل هم نمی داده و اطمینان به صحت غسل خود داشته است، روزه هایی که گرفته صحیح است.
📚استفتا از سایت مراجع عظام
✅ کانال احکام تخصصی بانوان
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝