🏡#حکم_خرید_خانه_در_ماه_صفر🏡
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام.
آیا خرید خانه و اسباب کشی در ماه صفر اشکال دارد؟
📤پاسخ:
سلام علیکم.
خرید و فروش یا اسباب کشی در ماه صفر هیچ اشکالی ندارد و فرقی بین ماه صفر و ماه های دیگر سال برای اینکارها نیست.
تنها برخی روایات روز عاشورا را بی برکت دانسته اند، به این معنا که اگر پس انداز یا خرید و فروشی در این روز شود، برکت نخواهد داشت، اما این هم به معنای این نیست، که خرید و فروش در روز عاشورا حرام باشد.
توضیحات بیشتر:👇
مردم ماه صفر را نحس می دانند، اما روایات مخصوصى که از ائمه (علیه السلام) درباره نحسی ماه صفر باشد، به دست ما نرسیده است و فلسفه ی آن دقیقاً براى ما روشن نیست، اما آنچه در مورد این ماه در روایات آمده است، این است که به خاطر دفع بلایای این ماه، صدقه دهید و دعا بخوانید، اما نه از آن جهت که روزهای این ماه ذاتا نحس باشند، بلکه به خاطر از دست دادن سه تن از معصومین (علیهم السلام) و همچنین مشکلاتی که برای اسرای کربلا پیش آمد، روزهای این ماه برای مردم خوب نیست.
اما در هر صورت خوب نبودن روزهای ماه صفر، به معنای متوقف کردن اموری مانند خرید و فروش و سایر فعالیت ها نیست، بلکه باید با خواندن دعائی که در مفاتیح در اول اعمال ماه صفر وارد شده و صدقه و استعاذه، خوب نبودن این روزها را برطرف نمائیم.
📚منابع:
۱.میرزا جواد ملکى تبریزى، مراقبات(اعمال السنه) ، ترجمه علیرضا میرزا حکیم خسروانى، انتشارات نور فاطمه، ج 1، ص 49.
۲. شیخ عباس قمى، مفاتیح الجنان، اعمال ماه صفر.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🔴حکم کمتر از ده روز بودن فاصله دو خون🔴
📤پرسش کاربر در گروه:
هفت روز خون دیدم و بعد پاک شدم و شش روز پاک بودم و دوباره دچار خونریزی شدم و این خون دوم هم کاملا شرایط حیض را دارد؛ الان وظیفه من چیست؟
مرجع: سیستانی.
📤پاسخ:
از نظر آیه الله سیستانی اگر خون دوم شما در زمان عادتتان است یا اینکه فقط خون دوم شما دارای صفات و نشانه های حیض است ولی خون اول صفات حیض را نداشته است؛ در این دو صورت باید خون دوم را حیض قرار دهید و خون اول را استحاضه قرار دهید و لذا قضای نمازهای خود را در هفت روز اول بجا آورید.
اما در غیر دو صورت بالا باید خون اول را حیض قرار دهید و بعد چهار روز از خون دوم را به شش روز پاکی اضافه کنید و این ۴ روز از خون دوم را به احکام استحاضه عمل کنید و عبادات تان را انجام دهید و بقیه روزهای خون دوم را با وجود شرایط و صفات حیض ، حیض قرار دهید.
نظر مراجع عظام نسبت به خون دیدن قبل از ده روز پاکی:👇
✍آیات عظام: رهبری، فاضل لنکرانی: خون دوم استحاضه است.
✍آیه الله نوری: اگر هر دو خون دارای صفات حیض باشد، اولی را حیض و دومی را استحاضه قرار می دهد و اگر یکی از آن دو دارای صفات حیض باشد، همان را حیض و دومی را استحاضه قرار می دهد.
✍آیه الله بهجت: خون اول حیض و چهار روز از خون دوم محکوم به پاکی است تا ده روز پاکی کامل شود و لذا در این چهار روز به احکام استحاضه عمل کند و باقی خون دوم با وجود شرایط حیض، حیض محسوب می شود.
✍آیه الله مکارم شیرازی: خون دوم اگر صفات حیض را نداشته باشد، استحاضه است و اگر صفات حیض را داشته باشد، بعد از کامل کردن ده روز پاکی، بقیه روزهای خون دوم، حیض محسوب می شود.
#دیدن_خون_قبل_از_ده_روز_پاکی
📚منبع:
احکام بانوان جامعه الزهراء، ص ۵۱
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🍂آیا #هر_کس_خبر_تمام_شدن_ماه_صفر_را_بدهد_ بهشت_ بر_او_واجب_می شود؟🍂
📤پرسش:
در پیام هایی که در تلگرام و... می آید، گفته می شود هر کس خبر خارج شدن از ماه صفر و آمدن ماه ربیع الاول را به هفت مومن بدهد، بهشت بر او واجب می شود. آیا این سخن درست است؟
📤پاسخ:
این سخن، سخنی نادرست است و از بدعت هایی است که دارند در ذهن مردم جا می دهند.
توضیحات بیشتر:👇
کسانی که این سخن را می گویند: غالبا به سخن پیامبر( صلی الله علیه و آله) استناد می کنند و می گویند: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: « من بشرنی بخروج آذار فله الجنه : هر کس به من بشارت دهد، صفر تمام شده است بهشت می رود» .
ابتدا باید کامل حدیث ذکر شود تا بتوان به بررسی آن پرداخت.
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) زمانی که عده زیادی از اصحابش در مسجد قبا بودند، فرمود:[اولین کسی که هم اکنون بر شما وارد می شود، مردی از اهل بهشت است.] پس چند نفر بعد از شنیدن این سخن از یک در مسجد خارج شدند تا از در دیگر وارد شوند و اول کسی باشند که مستحق بهشت گردند.
پیامبر که متوجه این موضوع شدند، به عده ای که در مسجد باقی مانده بودند، فرمودند: [هم اکنون عده زیادی از در مسجد وارد می شوند، تنها کسی که مرا به پایان ماه آذار خبر دهد، او اهل بهشت است.] پس آن عده برگشته و وارد مسجد شدند در حالی که ابوذر در بین آن ها بود.
پیامبر از آنان پرسید: در کدام ماه از ماه های رومی قرار داریم؟ آن حضرت( صلی الله علیه و آله و سلم) فقط پرسيدند در کدام ماه از ماههای رومی قرارداریم؟ تنها ابوذر گفت: یا رسول الله از ماه آذار خارج شده ایم. پیامبر فرمود: ابوذر، این را می دانستم ولکن دوست داشتم اصحاب من مردی را که اهل بهشت است بشناسند.[1]
اما استناد به این حدیث برای بشارت به اهل بهشت شدن هر کس به خروج از ماه صفر خبر دهد، نادرست است و دلایل ما بر این نادرستی عبارتند از:
۱. این حدیث از نظر سند ضعیف است.
۲. بر فرض قبول سند حدیث، پیامبر فرمودند: بشارت به خروج از ماه آذار دهد و ماه آذار از ماه های رومی است، و از یک هفته مانده به اول فروردین آغاز و تا یک هفته مانده به اردیبهشت ادامه دارد. در حالی که ماه صفر از ماه های قمری است.
۳. از سوی دیگر این سخن رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به اصحابش برای معرفی جایگاه ابوذر بود و نمی توان معنا و مفهوم این حدیث را به همه زمان ها و مکان ها اطلاق کرد و گفت درهر زمان هر کس به خروج از ماه آذار خبر دهد، اهل بهشت است.
۴. همچنین براي اينكه كسي به اشتباه نيفتد در حديث به خوبي آمده است كه پيامبر اکرم (صلي الله و عليه وآله وسلم ) ماه را مي دانستند و ملاك صرف خبر به خروج ماه نبوده است، بلكه مقصود بيان فضيلتي براي ابوذر بوده است.
بنابراین بر ما شیعیان لازم است، که از انتساب هر مطلبي به اهل البيت (عليهم السلام) تا زماني كه درستي آن ثابت نشده، خودداری کنیم. تا دچار نسبت هاي دروغ و ايجاد بدعت ها نشويم.
📚منبع:
۱. علل الشرايع،ج1ص176.
۲. سایت هدانا،http://hadana.ir/?p=24745.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم خوردن از غذای میزبانی که خمس نمی دهد🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
خانمی مطمئن هستند خانواده همسرشون اهل خمس و نماز نیستند، این خانم جایز است هنگامی که به مجالس آنها دعوت می شود، از غذاهاشون استفاده کند؟
مرجع: رهبری.
📤پاسخ:
سلام علیکم
در مورد این خانواده ها دو احتمال هست یا مطمئن هستیم که دقیقاً همین غذایی که روبرویمان می گذارند خمس به آن تعلق گرفته یا مطمئن نیستیم.
چون به بسیاری از اموال خمس تعلق نمی گیرد و از طرفی حداکثر به یک پنجم اموال خمس تعلق می گیرد.
بنابراین احتمال دارد، این غذایی که جلوی ما می گذارند از مال حلال باشد و چون مطمئن نیستیم به آن خمس تعلق گرفته و از طرفی حق نداریم که تحقیق و پیگیری کنیم، بنابراین خوردن از غذای آنها جایز است.
فقط در صورتی خوردن از غذای آنها جایز نیست که یقین کنیم، دقیقاً همین غذایی که روبرویمان می گذارند خمس به آن تعلق گرفته است. و فرض به دست آوردن این یقین و اطمینان نزدیک به صفر است.
توضیحات بیشتر:👇
کسانی را که ما با آنها ارتباط داریم، به سه گروه می توان تقسیم کرد:
۱. گروهی که یقین داریم خمس می دهند، که هیچ مشکلی در ارتباط با آنها نداریم.
۲. گروهی که نمی دانیم اهل خمس دادن هستند یا نه، در این موارد هم اسلام به ما اجازه نداده است، تحقیق و پیگیری کنیم، و چون یقین نداریم، خوردن غذا هم در خانه این گروه مشکلی ندارد.
۳. گروهی که یقین داریم خمس نمی دهند، در این موارد هم چون مطمئن نیستیم همین غذایی که روبروی ماست خمس به آن تعلق گرفته یا نه، لذا خوردن از غذای آنها جایز است.
اماً اگر کسی بخواهد احتیاط کند، باید برای هر غذایی را که در آن شبهه دارد، به اندازه یک پنجمش خمس یا ردّ مظالم بدهد.
📚منبع:
امالى شیخ صدوق، ترجمه کمره اى، متن، ص: 422
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
⚫️در سوگ نبی جهان سیه می پوشد
⚫️در سینه، دل از داغ حسن می جوشد
⚫️از ماتم هشتمین امام معصوم
⚫️هر شیعه ز درد، جام غم می نوشد.
👌سالروز شهادت حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله و امام حسن مجتبی و امام رئوف حضرت رضا علیهما السلام تسلیت باد
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺#حکم_بلند_خواندن_نماز_ظهر_و_عصر 🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
گفته شده آقایون و خانم ها باید نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند، آیا اگر بلند بخوانند نمازشان باطل است؟
آیا مراد از آهسته خواندن نماز، کل نماز است یا فقط سوره حمد و توحید باید بلند خوانده شود؟
📤پاسخ:
از نظر همه مراجع اگر عمدا حمد و سوره نماز ظهر و عصر را بلند بخوانند،نمازشان باطل است.
و منظور از وجوب آهسته خواندن نماز ظهر و عصر این است که واجب است حمد و سوره را آهسته بخوانند، نه کل نماز را.
توضیحات بیشتر:👇
بر مردان واجب است حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند بخواند و حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند.
بر زنان واجب است حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند و در مورد حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشاء، در صورتی که نامحرمی صدای آن ها را نشنود، مختارند که بلند یا آهسته بخوانند.
حال اگر نمازگزار در جایی که باید حمد و سوره را آهسته بخواند، بلند بخواند و یا در جایی که باید بلند بخواند، آهسته بخواند، چند فرض دارد:
📝۱. عمداً برخلاف وظیفه اش عمل کند: نمازش باطل است، حتی اگر عمداً يك كلمه را در جایی که باید نماز آهسته خوانده شود، بلند بخواند، نماز باطل است.
📝۲. سهوا و از روی فراموشی برخلاف وظیفه اش عمل کند: نمازش صحیح است .
📝۳. در بین خواندن حمد و سوره یادش بیاید و متوجه شود که اشتباه کرده است: نماز صحیح است و لازم نیست مقداری را که خوانده دوباره بخواند، اما بقیه حمد یا سوره که باقی مانده را بر اساس وظیفه اش درست بخواند.
📝۴. اگر از روى ندانستن مسئله برخلاف وظیفه عمل کند: نمازش صحيح است؛ مگر اين كه در ياد گرفتن مسئله كوتاهى كرده باشد، كه در اینصورت بنا بر احتياط واجب اعاده كند.
نکته مهم👌👌👌
این احکام فقط مربوط به حمد و سوره است و بقیه اذکار نماز، اختیار با خود نمازگزار است. اگر بخواهد، بلند می خواند و اگر بخواهد، آهسته می خواند.
📚منبع:
توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، جلد ۱، صفحه ۵۴۹.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺#استبراء_از_خون_حيض🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
آیا لازم است، زن هنگامی که از خون حیض پاک می شود، حتما داخل را وارسی کند تا مطمئن شود در داخل خون نیست؟
📤پاسخ:
زن برای اینکه اطلاع پیدا کند که باطنش آلوده به خون حيض است يا نه، خود را وارسی ( استبراء و استعلام) می کند، اما این وارسی کردن همیشه واجب نیست، بلکه با وجود دو شرط واجب می شود:
۱.خونريزي اش قبل از ده روز در ظاهر قطع شده باشد.
۲. يقين به پاكی باطن نداشته باشد و احتمال معقول می دهد در باطن خون باشد.
بنابراین اگر زن یقین به پاکی باطن داشته باشد، نيازی به استبراء و استعلام نيست.
توضیحات بیشتر:👇
استبراء زن یعنی اطلاع پیدا کردن زن از باطن مجرا و به هر شكلی بتواند از وضعيت باطن مجرا و پاكی يا آلودگی آن به خون اطلاع یابد، كفایت می کند.
به عنوان نمونه اگر زن احتمال می دهد که در باطن مجرا خون است، برای اطلاع از وضعیت باطن می تواند، قدری پنبه داخل فرج نمايد و مقداری صبر نمايد و اگر عادت او چنين است كه خون او برای مدّت كوتاهی در بين حيض قطع می شود، بايد بيش از آن مقدار صبر كند و بعد پنبه را بيرون آورد و ببيند آلوده به خون شده يا نه، که در این صورت دو فرض دارد:
اگر سطح پنبه کاملا پاک بود: باید غسل کند و عبادتهای خود را به جا آورد.
اگر سطح پنبه پاک نبود (گرچه ترشح زرد رنگی داشته باشد):
📝 اگر زن در حیض عدد مشخصي ندارد یا عدد او ده روز است: حیض است و باید صبر کند و اگر پیش از ده روز پاک شد، غسل کند، اما اگر سر ده روز پاک شد یا خون او از ده روز گذشت، سر ده روز غسل کند.
اگر بیش از ده روز طول کشید، دیگر نمیتواند تمام ده روز را حیض قرار بدهد، بلکه باید به صفات توجه کند و تعداد روزهای حیض را با توجه به صفات مشخص کند و اگر از طریق صفات قابل تشخیص نبود باید به خویشاوندان رجوع کند و طبق عدد آنها حساب کند اگر عدد هماهنگ داشتند و اگر در عدد هماهنگ نبودند بنا را بر هفت روز بگذارد و مابقی را استحاضه قرار بدهد، بنابراین اگر قرار شده ۷ روز را حیض قرار بدهد، باید آن سه روز را که فکر می کرده حیض است و حالا متوجه شده که حیض نبوده، اعمالش را قضا کند.
📝اگر در حيض عدد مشخصي دارد: اگر عدد او کمتر از ده روز باشد و نداند که از ده روز می گذرد یا نه و خون از عدد همیشه او بگذرد، وظیفه او #استظهار است. (استظهار این است که زن، خود را حائض به شمار آورد، به احکام حائض رفتار نموده، عبادت را ترک و از محرمات حائض اجتناب کند تا وضعش روشن شود.)
📚منابع:
العروه الوثقی، ج ۱، فی احکم الحیض، م ۲۳؛ تحریر الوسیله، ج ۱، فی الحیض، م ۱۸؛ توضیح المسائل مراجع م ۵۰۶٫.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم خوردن از غذای میزبانی که خمس نمی دهد🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
خانمی مطمئن هستند خانواده همسرشون اهل خمس و نماز نیستند، این خانم جایز است هنگامی که به مجالس آنها دعوت می شود، از غذاهاشون استفاده کند؟
مرجع: رهبری.
📤پاسخ:
سلام علیکم
در مورد این خانواده ها دو احتمال هست یا مطمئن هستیم که دقیقاً همین غذایی که روبرویمان می گذارند خمس به آن تعلق گرفته یا مطمئن نیستیم.
چون به بسیاری از اموال خمس تعلق نمی گیرد و از طرفی حداکثر به یک پنجم اموال خمس تعلق می گیرد.
بنابراین احتمال دارد، این غذایی که جلوی ما می گذارند از مال حلال باشد و چون مطمئن نیستیم به آن خمس تعلق گرفته و از طرفی حق نداریم که تحقیق و پیگیری کنیم، بنابراین خوردن از غذای آنها جایز است.
فقط در صورتی خوردن از غذای آنها جایز نیست که یقین کنیم، دقیقاً همین غذایی که روبرویمان می گذارند خمس به آن تعلق گرفته است. و فرض به دست آوردن این یقین و اطمینان نزدیک به صفر است.
توضیحات بیشتر:👇
کسانی را که ما با آنها ارتباط داریم، به سه گروه می توان تقسیم کرد:
۱. گروهی که یقین داریم خمس می دهند، که هیچ مشکلی در ارتباط با آنها نداریم.
۲. گروهی که نمی دانیم اهل خمس دادن هستند یا نه، در این موارد هم اسلام به ما اجازه نداده است، تحقیق و پیگیری کنیم، و چون یقین نداریم، خوردن غذا هم در خانه این گروه مشکلی ندارد.
۳. گروهی که یقین داریم خمس نمی دهند، در این موارد هم چون مطمئن نیستیم همین غذایی که روبروی ماست خمس به آن تعلق گرفته یا نه، لذا خوردن از غذای آنها جایز است.
اماً اگر کسی بخواهد احتیاط کند، باید برای هر غذایی را که در آن شبهه دارد، به اندازه یک پنجمش خمس یا ردّ مظالم بدهد.
📚منبع:
امالى شیخ صدوق، ترجمه کمره اى، متن، ص: 422
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺#حکم_بلند_خواندن_نماز_ظهر_و_عصر 🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
گفته شده آقایون و خانم ها باید نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند، آیا اگر بلند بخوانند نمازشان باطل است؟
آیا مراد از آهسته خواندن نماز، کل نماز است یا فقط سوره حمد و توحید باید بلند خوانده شود؟
📤پاسخ:
از نظر همه مراجع اگر عمدا حمد و سوره نماز ظهر و عصر را بلند بخوانند،نمازشان باطل است.
و منظور از وجوب آهسته خواندن نماز ظهر و عصر این است که واجب است حمد و سوره را آهسته بخوانند، نه کل نماز را.
توضیحات بیشتر:👇
بر مردان واجب است حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند بخواند و حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند.
بر زنان واجب است حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند و در مورد حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشاء، در صورتی که نامحرمی صدای آن ها را نشنود، مختارند که بلند یا آهسته بخوانند.
حال اگر نمازگزار در جایی که باید حمد و سوره را آهسته بخواند، بلند بخواند و یا در جایی که باید بلند بخواند، آهسته بخواند، چند فرض دارد:
📝۱. عمداً برخلاف وظیفه اش عمل کند: نمازش باطل است، حتی اگر عمداً يك كلمه را در جایی که باید نماز آهسته خوانده شود، بلند بخواند، نماز باطل است.
📝۲. سهوا و از روی فراموشی برخلاف وظیفه اش عمل کند: نمازش صحیح است .
📝۳. در بین خواندن حمد و سوره یادش بیاید و متوجه شود که اشتباه کرده است: نماز صحیح است و لازم نیست مقداری را که خوانده دوباره بخواند، اما بقیه حمد یا سوره که باقی مانده را بر اساس وظیفه اش درست بخواند.
📝۴. اگر از روى ندانستن مسئله برخلاف وظیفه عمل کند: نمازش صحيح است؛ مگر اين كه در ياد گرفتن مسئله كوتاهى كرده باشد، كه در اینصورت بنا بر احتياط واجب اعاده كند.
نکته مهم👌👌👌
این احکام فقط مربوط به حمد و سوره است و بقیه اذکار نماز، اختیار با خود نمازگزار است. اگر بخواهد، بلند می خواند و اگر بخواهد، آهسته می خواند.
📚منبع:
توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، جلد ۱، صفحه ۵۴۹.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم تغییر قصد در سفر🌺
📤پرسش:
در سفر هستم و قصد ده روز ماندن داشتم، ولی روز دوم متوجه شدم بیشتر از پنج روز نمی توانم بمانم و باید به وطن خود برگردم، حال وظیفه نمازهایم چیست؟
📤پاسخ:
سلام علیکم
چون نماز چهار رکعتی در سفر خوانده اید، لذا تا زمانی که در این سفر هستید، نمازهایتان کامل است.
توضیحات بیشتر:👇👇
اگر در سفر ابتدا قصد ده روز کردید و بعد منصرف شدید، حکم نمازهایتان به شرح زیر است:
قبل از خواندن نماز چهار رکعتی ادایی منصرف شدید:
✍ از نظر همه مراجع نمازهایتان به صورت شکسته است.
بعد از خواندن نماز چهار رکعتی ادایی منصرف شدید:
✍از نظر همه مراجع تا زمانی که در آن مکان هستید، نمازهایتان به صورت کامل است.
بعد از خواندن نماز چهار رکعتی قضایی منصرف شدید:
✍آیات عظام: امام خمینی، بهجت، فاضل، نوری: اگر نماز در همان مکان قضا شده است، بقیه نمازها را نیز باید کامل بخوانید.
✍آیات عظام: سیستانی، وحید، زنجانی، مکارم: بقیه نمازها را باید شکسته بخوانید.
✍آیه الله صافی: بنابراحتیاط واجب بقیه نمازها را هم کامل بخوانید و هم شکسته.
در بین نماز چهار رکعت ادایی منصرف شدید:
مشغول رکعت سوم نشده اید:
✍ از نظر همه مراجع نماز را دو رکعتی تمام کنید و بقیه نمازها را شکسته بخوانید.
به رکوع رکعت سوم رفته اید:
✍آیات عظام: انام خمینی، سیستانی، وحید، صافی، زنجانی، نوری، مکارم: نمازش باطل است و باید دوباره آن را شکسته بخواند.
✍آیات عظام: بهجت، فاضل: بنابر احتیاط واجب آن نماز را تمام کند و سپس آن را شکسته بخواند و بقیه نمازها را به همین ترتیب به صورت جمع بخواند.
📚منبع:
توضیح المسائل ۱۶ مرجع، جلد ۱، مساله ۱۳۴۲.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺 بعد ازچند واسطه متنجس ها نجس نمی شوند؟🌺
پرسش کاربر در گروه:
سلام،
نجاست از چند واسطه عبور نمی کند، آیا سخن درستی است و منظور از این سخن چیست؟
📤پاسخ:
سلام علیکم.
منظور از این که می گویند: شیء متنجس بعد از چند واسطه نجس نمی کند، این است که چیزی که با عین نجس تماس یافته و نجس شده است، اما عین نجاست به آن منتقل نشده است، اگر با چیزی که پاک است تماس پیدا کند و یکی از آن ها تر باشد، آن چیز پاک را نجس می کند، و باز این چیزی که بر اثر ملاقات با متنجس نجس شده است، اگر با چیز پاکی برخورد کند، آن را نجس می کند، ولی این متنجس سوم هیچ چیزی را با ملاقات خود نجس نمی کند، به عنوان مثال اگر دست راست شما با برخورد با ادرار نجس شود، آنگاه دست راست با رطوبت جدیدى غیر از ادرار با دست چپ برخورد کند، این برخورد باعث نجاست دست چپ می شود و اگر دست چپ بعد از خشک شدن با لباس مرطوب برخورد کند، لباس نیز نجس مى شود، ولى اگر آن لباس با چیز دیگرى با رطوبت ملاقات کند حکم به نجاست آن چیز نمى شود.
نکته مهم این است که از واسطه اول به بعد دیگر عین نجاست نباشد؛ یا به عبارت دیگر متنجس باشد نه نجس، زیرا متنجس به چیزی می گویند که ذرات نجاست در آن وجود ندارد و تنها به دلیل برخورد با نجاستی که همراه با رطوبت بوده، نجس شده است.
نظر مراجع نسبت به اینکه تا چند واسطه متنجس ها نجس می کنند، به شرح زیر است:👇
✍آیت الله مکارم شیرازی، سیستانی: تا دو واسطه باعث انتقال نجاست مى شود، به عنوان مثال دست راست نجس به دست چپ برخورد کند، دست چپ هم نجس مى شود، و اگر دست چپ به لباس مرطوب برخورد، آن لباس نیز نجس مى شود، ولى اگر لباس نجس به فرش مرطوب بخورد، فرش نجس نمی شود.
✍آیه الله خامنه ای : واسطه سوم در مثال بالا، یعنی لباس بنابر احتیاط واجب نجس می شود اما واسطه چهارم یعنی فرش را نجس نمی کند.
📚منبع:
استفتاء از سایت مراجع عظام
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم وجود حائل در نماز جماعت🌺
✍آیات عظام: خویی، تبریزی، وحید خراسانی، سیستانی، نوری همدانی، اراکی، گلپایگانی: كسی كه پشت ستون ايستاده، اگر از طرف راست يا چپ به واسطه مأموم ديگر به امام متّصل نباشد، نمی تواند اقتدا كند ولی چنانچه از طرف راست يا چپ به امام اتّصال داشته باشد میتواند اقتدا نمايد هر چند نتواند هیچ یک از مأمومین صف جلوی خود را ببیند.
✍امام خمینی، مقام معظم رهبری، آیت الله بهجت: كسى كه پشت ستون ايستاده، اگر از طرف راست يا چپ به واسطه ماموم ديگر به امام متصل نباشد نمى تواند اقتدا كند. بلكه اگر از دو طرف هم متصل باشد، ولى از صف جلو حتى يك نفر را هم نبيند، جماعت او صحيح نيست.
✍آیات عظام: مکارم شیرازی، فاضل لنکرانی، صافی گلپایگانی، شیری زنجانی: كسى كه پشت ستون ايستاده، اگر از طرف راست يا چپ به واسطه ماموم ديگر به امام متصل نباشد نمى تواند اقتدا كند. بلكه بنابراحتياط اگر به واسطه مأموم ديگرهم متّصل باشد ولى از صف قبل هيچ كس را نبيند، نماز جماعتش صحيح نيست.
منابع:
توضیح المسایل جامع، ج 1، ص 482، م 1699 و 1700 و 1701 – تحریر الوسیله، ج1، ص 490، م 3و4 – استفتاء خصوصی مقام معظم رهبری از تهران - استفتائات استانها، بخش استفتائات نمایندگی ها - منهاج الصالحین، ج1، ص 247، م 806 - توضیح المسایل مراجع تقلید، ج 1، م1412 و 1413 و 1414 – توضیح المسائل آیت الله وحید خراسانی، م 1420 و 1421 و 1422
<