eitaa logo
کانال تخصصی احکام بانوان
7.8هزار دنبال‌کننده
48 عکس
71 ویدیو
0 فایل
﷽ پاسخ به سوالات اختصاصی بانوان درباره: حیض نفاس استحاضه جنابت عده و.. تبلیغ و تبادل: eitaa.com/joinchat/271056896Cd610d948e9 سوپر گروه(ورود آقا ممنوع): eitaa.com/joinchat/2078474251Cc50c9e5a43 سایت: askbanoo.ir حمایت مالی از کانال:idpay.ir/askbanoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺🌺 📤پرسش کاربر در گروه: سلام من امروز روزه داشتم گلپردودکردم دودش به گلوم رسید، روزه ام باطل شده است؟ مرجع: رهبری. 📤پاسخ: اگر دود غلیظ نبوده، روزه تان صحیح است. نظر مراجع نسبت به رساندن دود و غبار به حلق:👇 اگر روزه دار غبار و دود غلیظ به حلقش برسد، نظر مراجع به شرح زیر است: ✍آیات عظام: امام خمینی، صافی، نوری، بهجت، فاضل، گلپایگانی: روزه را باطل می کند؛ چه غبار چیزی باشد که خوردنش حلال است مثل آرد و چه غبار چیزی باشد که خوردنش حرام است. ✍آیات عظام: خامنه ای، سیستانی، وحید، اراکی: بنابر احتیاط واجب روزه را باطل می کند. ✍آیه الله زنجانی: روزه باطل نیست، مگر در صورتی که غبار به قدری غلیظ باشد، که فرو بردن آن در عرف خوردن گفته شوکه بنابر احتیاط روزه را باطل می کند. ✍آیه الله مکارم: اگر غبار غلیظ در حلق تبدیل به گل شود و فرو رود، روزه را باطل می کند، در غیر اینصورت، روزه صحیح است. اما اگر غبار غیر غلیظ به حلق برسد، نظر مراجع به شرح زیر است: ✍آیات عظام: امام خمینی، خامنه ای، سیستانی، مکارم، زنجانی، بهجت، فاضل: روزه را باطل نمی کند. ✍بقیه مراجع: بنابراحتیاط واجب روزه را باطل می کند. 📚منبع: توضیح المسائل مراجع، جلد ۱، مسأله ۱۶۰۳. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم جلوگیری از خروج خون برای زن مستحاضه روزه دار 🌺 📤پرسش کاربر: سلام. استحاضه هستم و از طرفی روزه گرفته ام، اگر از خروج خون نکنم ، آیا روزه ام باطل می شود؟ مرجع: سیستانی. 📤پاسخ: سلام علیکم. از نظر اکثریت مراجع عظام و همچنین آیه الله سیستانی جلوگیری از خروج خون لازم نیست. نظر مراجع نسبت به تحفظ و جلوگیری از خروج خون زن مستحاضه روزه دار:👇 ✍ آیات عظام:امام خمینی، فاضل لنکرانب: بنابراحتیاط واجب باید به مقداری که می تواند از بیرون آمدن خون جلوگیری کند. ✍آیات عظام: وحید، سیستانی، شبیری، بهجت، صافی، مکارم شیرازی، نوری: تحفظ و جلوگیری کردن از خروج خون لازم نیست. 📚منبع: 1- امام: رساله، م 417؛ العروه الوثقی، ج 2، کتاب الصوم، فصل فی الاستحاضه، م 9؛ ، وحید، شبیری: رساله، م 423؛ بهجت: وسیله النجاه، م 300؛ شبیری: رساله، م 1646؛ صافی: هدایه العباد، ج 1، م 284. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺🌺 📤پرسش کاربر در گروه: آيا می توان به فقیر به عنوان کفاره روزه، چیزهای دیگری غیر از گندم و جو، مثل برنج یا حبوبات یا گوشت داد؟ مرجع: رهبری 📤 پاسخ: از نظر مقام معظم رهبری آیه الله خامنه ای دادن خوراكي هايي كه عنوان طعام دارد، مانند گندم، جو ، برنج، کشمش، خرما ، نان و ماکارونی منعی ندارد؛ ولی خوراكی هايی مانند گوشت كفايت نمي كند. نظر مراجع نسبت به جنس کفاره: 👇 ✍ آیات عظام: امام خمینی، بهجت، سیستانی، وحید، نوری، فاضل : هرچه مصداق طعام باشد، كفايت می کند. ✍آیه الله شبیری زنجانی : دادن مواد خوراکی از هرچیزی که معمولا بالفعل یا بعد از طبخ، سیر کننده باشد کفایت می کند؛ هرچند احتیاط مستحب آن است که تنها گندم یا آرد گندم داده شود.( از نظر ایشان یک مدّ، به حساب گندم، حدود 900 گرم می شود) ✍ آیه الله صافي گلپايگاني : لوبيا و گوشت و امثال اينها خورشت محسوب مي شود بنابراين اگر بخواهد در كفّاره تسليم را اختيار كند (نه اشباع را) احتياط اين است گندم يا جو يا آرد و يا خرما باشد. ✍ آیه الله مكارم شيرازي : گوشت به تنهایی اشکال دارد، ولی بقیه موارد کفایت می کند. 📚 منابع: تحریر الوسیلة، ج3، کتاب الکفارات، القول فی احکام الکفارات، ص226، م13 / منهاج الصالحین، ج3، کتاب الکفارات، م 1576/ احکام روزه مقام معظم رهبری (احکام موضوعی 1) ، ص134، س375 / استفتائات روزه آیت الله شبیری زنجانی، ص146 و 147، س247 تا 251 / استفتائات آیه الله مکارم شیرازی، ج2، ص151، س435 / احکام روزه، ویژه استادان پاسخگویی به سوالات شرعی (رهیافت 6)، ص194 و 195 / موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهرا (سلام الله علیها)، قم، مجموعه احکام 3، قسمت روزه، ص114. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🍂حکم 🍂 📤پرسش کاربر در گروه: سلام اگرقبل ازاذان صبح ازحیض پاک شوم وبعد از اذان صبح غسل کنم و نیت روزه قضای ماه مبارک رمضان بکنم، روزه صحیح است؟ مرجع: آیه الله مکارم شیرازی. 📤پاسخ: برخی مراجع عظام در این مورد بین حکم زمانی که عمدا غسل نکردید یا غیر عمدی غسل نکردید، تفاوت قائل شدند، اما از نظر آیه الله مکارم شیرازی در روزه قضا، اگر قبل از اذان پاک شدید و بعد از اذان صبح غسل کردید، روزه صحیح است و فرقی ندارد که این غسل نکردن شما قبل اذان صبح عمدی باشد یا غیر عمدی. نظر مراجع نسبت به بقاء بر حيض يا نفاس در روزه قضا تا بعد از اذان صبح: اگر این بقاء بر حیض یا نفاس تا بعد از اذان صبح، عمدی باشد، نظر مراجع به شرح زیر است: ✍آیات عظام: امام خمینی، رهبری، فاضل: اگر وقت وسعت داشته باشد، یعنی تا ماه رمضان بعد وقت داشته باشید که در روزهای دیگر روزه های قضا خود را بگیرید، در این صورت بنابر احتیاط واجب روزه باطل است. ✍آیات عظام: سیستانی، وحید، زنجانی، مکارم، بهجت: روزه صحیح است. ✍آیات عظام: صافی، نوری، گلپایگانی: بنابر احتیاط واجب، روزه باطل است. امااگر این بقاء بر حیض یا نفاس تا بعد از اذان صبح غیر عمدی باشد، نظر مراجع به شرح زیر است: ✍آیات عظام: امام خمینی، رهبری، سیستانی، نوری، فاضل: بنابر احتیاط واجب روزه باطل است. ✍آیات عظام: وحید، زنجانی، مکارم، بهجت، اراکی: روزه صحیح است. ✍آیات عظام: صافی، گلپایگانی: روزه باطل است. 📚منبع: توضیح المسائل ۱۶ مرجع، جلد ۱، مسئله ۱۶۳۹. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺🌺 📤پرسش کاربر در گروه: آيا می توان به فقیر به عنوان کفاره روزه، چیزهای دیگری غیر از گندم و جو، مثل برنج یا حبوبات یا گوشت داد؟ مرجع: رهبری 📤 پاسخ: از نظر مقام معظم رهبری آیه الله خامنه ای دادن خوراكي هايي كه عنوان طعام دارد، مانند گندم، جو ، برنج، کشمش، خرما ، نان و ماکارونی منعی ندارد؛ ولی خوراكی هايی مانند گوشت كفايت نمي كند. نظر مراجع نسبت به جنس کفاره: 👇 ✍ آیات عظام: امام خمینی، بهجت، سیستانی، وحید، نوری، فاضل : هرچه مصداق طعام باشد، كفايت می کند. ✍آیه الله شبیری زنجانی : دادن مواد خوراکی از هرچیزی که معمولا بالفعل یا بعد از طبخ، سیر کننده باشد کفایت می کند؛ هرچند احتیاط مستحب آن است که تنها گندم یا آرد گندم داده شود.( از نظر ایشان یک مدّ، به حساب گندم، حدود 900 گرم می شود) ✍ آیه الله صافي گلپايگاني : لوبيا و گوشت و امثال اينها خورشت محسوب مي شود بنابراين اگر بخواهد در كفّاره تسليم را اختيار كند (نه اشباع را) احتياط اين است گندم يا جو يا آرد و يا خرما باشد. ✍ آیه الله مكارم شيرازي : گوشت به تنهایی اشکال دارد، ولی بقیه موارد کفایت می کند. 📚 منابع: تحریر الوسیلة، ج3، کتاب الکفارات، القول فی احکام الکفارات، ص226، م13 / منهاج الصالحین، ج3، کتاب الکفارات، م 1576/ احکام روزه مقام معظم رهبری (احکام موضوعی 1) ، ص134، س375 / استفتائات روزه آیت الله شبیری زنجانی، ص146 و 147، س247 تا 251 / استفتائات آیه الله مکارم شیرازی، ج2، ص151، س435 / احکام روزه، ویژه استادان پاسخگویی به سوالات شرعی (رهیافت 6)، ص194 و 195 / موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهرا (سلام الله علیها)، قم، مجموعه احکام 3، قسمت روزه، ص114. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🎊🌙 طی شده ماه خدا برهمه عید آمده است مومنین را خبر فطر سعید آمده است بعد یکماه اطاعت زخداوند کریم رمضان رفته وشوال پدید آمده است 💐عید سعید فطر مبارک 💐
🔵 آیا پرداخت زکات فطره بر فقیر واجب است؟🔵 📤پرسش کاربر در گروه: شخصی پنج سال است، که ازدواج کرده وشوهرش بیکار است و بدهی دارند و اوضاع زندگیشان خوب نیست، آیا زکات فطره بر آن ها واجب است؟ 📤پاسخ: از نظر همه مراجع عظام شخص اگر فقیر باشد، زکات فطره بر او واجب نیست. البته اگر به اندازه پرداخت زکات فطره یک نفر، گندم یا برنج و یا پول دارد، بهتر است که آن را بین افرادی که تحت سرپرستی او هستند، دستگردان ( دست به دست) کند و در نهایت همان را بپردازد تا از اجر و ثواب این کار بهره مند شود.[1] توضیحات بیشتر:👇 شخصی که در شب عید فطر باید زکات فطره خود و نان خورهایش را بدهد، دارای شرایطی است، که عبارتند از: ۱. شخص بالغ باشد. ۲. شخص عاقل باشد. ۳.شخص بیهوش نباشد. ۴. شخص فقیر نباشد. ۵.شخص برده نباشد. و اگر شخص یکی از این شرایط را در غروب شب عید فطر نداشته باشد، زکات فطره بر او واجب نیست.[2] 📚منابع: ۱. توضیح المسائل ۱۶مرجع، ج ۲، م ۲۰۰۲. ۲. توضیح المسائل ۱۰مرجع، م ۱۹۹۱. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
❇️ حکم نداشتن پول برای پرداخت زکات فطره در شب و روزه عید فطر ❇️ 📥 پرسش : اگر کسی شب و روز عید پول نداشته باشد ولی فقیر نباشد تکلیفش چیست؟ 📤 پاسخ : ✍ آیت الله خامنه ای: اگر بتواند، قرض کند و بپردازد. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: اگر معادل پول فطریه را در جای دیگری دارید قرض کنید و فطریه را پرداخت کنید و بعدا از همان مبلغ معادل، قرض خود را ادا نمایید. در غیر اینصورت واجب نیست . ✍ آیت الله سیستانی: مى تواند در ماه رمضان بپردازد ومى تواند قرض بگيرد ✍ آیت الله وحید: اگر معادل پول فطریه را در جای دیگری دارید قرض کنید و فطریه را پرداخت کنید و بعدا از همان مبلغ معادل، قرض خود را ادا نمایید. در غیر اینصورت واجب نیست. ✍ آیت الله شبیری : در فرض سوال اگر حیثیتش خدشه دار نمی شود باید قرض کند یا برخی اموالش را بفروشد تا به وظیفه اش در مورد زکات فطره عمل کند. ✍ آیت الله فاضل : اگر کسی پول ندارد می تواند برای هر نفر سه کیلو برنج بابت زکات فطره بدهد، لیکن اگر فقیر باشد و مخارج سال خود را به مقدار متعارف نداشته باشد و نتواند تامین کند، دادن زکات فطره بر او واجب نیست. 📚 استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌾 حکم کنار گذاشتن زکات فطره🌾 📥سوال: کنار گذاشتن فطریه و پرداخت آن چند روز بعد از عید فطر اشکال دارد؟ 📥پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: عمدا تأخیر انداختن زکات فطره از ظهر روز عید فطر جایز نیست ولی اگر تأخیر انداخت، احتیاط واجب این است که هر وقت آن را می دهد نیت فطره کند. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: اگر دسترسى به فقير ندارد، مى تواند مقدارى از مال خود را به نيّت فطره جدا كرده و براى مستحقّى كه در نظر دارد يا براى هر مستحق كنار بگذارد و بايد هر وقت كه آن را مى دهد نيّت فطره نمايد. ✍آیت الله وحید خراسانی: اگر غرض عقلایی در تأخیر داشته باشد اشکالی ندارد و إلّا تأخیر حرام است. ✍ آیت الله سیستانی اشكال ندارد. ✍ آیت الله شبیری : خیر، اشکال ندارد. ✍ آیت الله فاضل : اگر پول فطره را روز عید کنار گذاشته باشید، در صورتی که به دلیل عدم دسترسی به فقیر مستحق چند روز بعد از عید فطر بدهید اشکال ندارد. 📚استفتاء‌ از سایت مراجع عظام 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺🌺 📤 پرسش: سلام و خسته نباشید. نیمه شب شرعی که در احکام گفته شده است، در چه زمانی از شب شروع می شود؟ 📤پاسخ: سلام علیکم و خداقوت. از نظر همه مراجع برای محاسبه نیمه شب شرعی، برای نمازهای واجب مثلا برای تعیین انتهای وقت نماز مغرب و عشاء که گفته شده نیمه شب شرعی است، باید از غروب تا اذان صبح را نصف کنید، به عنوان نمونه اگر غروب آفتاب ساعت ۵ باشد و اذان صبح ساعت ۴ باشد، نیمه شب شرعی ساعت ده و نیم خواهد بود. . نظر مراجع در مورد وقت نیمه شب شرعی:👇 ✍آیات عظام: امام خمینی،رهبری، مکارم، فاضل: برای محاسبه زمان نیمه شب، بنابر احتیاط واجب در نمازهای واجب از غروب تا اذان صبح را نصف می کنیم و در نمازهای مستحب مثل نماز شب از غروب تا طلوع آفتاب را نصف می کنیم. ✍آیات عظام: سیستانی، زنجانی، نوری، بهجت: برای محاسبه زمان نیمه شب، از غروب تا اذان صبح را نصف می کنیم. ✍آیات عظام: وحید، صافی، گلپایگانی: برای محاسبه زمان نیمه شب، بنابر احتیاط واجب در نمازهای واجب از غروب تا اذان صبح را نصف می کنیم. 📚منابع: توضیح المسائل ۱۶ مرجع، جلد ۱، م ۷۳۹؛ رهبری: اوجوبه الاستفتائات، س ۳۶۳؛ سیستانی، توضیح المسائل جامع، م ۹۸۴. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺🌺 📤پرسش کاربر در پی وی: سلام. بانویی که عادت ماهانه اودرهرماه یک بار بوده، اما این ماه دوبارخون می ببیندو هر دو خون بیشتر ازسه روز است، وبین خون اول ودوم (پاکی وسط) بیشتر از ده روز فاصله است، اگرهیچ کدام ازدوخون درایام عادتش نباشد، وظیفه اش چیست؟ مرجع: آیه الله سیستانی. 📤پاسخ: سلام علیکم از نظر اکثریت مراجع عظام، با دو شرط هر دو خون حیض هستند: ۱. پاکی بین دو خون ده روز یا بیشتر از ده روزباشد. ۲. هر دو خون نشانه های حیض را داشته باشند. اما آیه الله سیستانی وجود یک شرط را کافی می داند، یعنی اگر پاکی بین دو خون ده روز یا بیشتر از ده روز باشد، هر دو را حیض است، هر چند که یکی از آن دو خون نشانه‌های حیض را نداشته باشد. نظر مراجع نسبت به دو بار خون دیدن در یک ماه با فاصله ده روز : 👇 زنی که همیشه در ماه یک مرتبه خون می‌دیده است، اما در این ماه دو مرتبه خون دیده و فاصله دو خونش کمتر از ده روز نیست، نظر مراجع نسبت به حکم دو خون او به شرح زیر است: ✍آیه الله سیستانی: اگر ده روز یا بیشتر بین دو خون فاصله باشد، هر دو خون حیض محسوب می شود. ✍آیه الله زنجانی: زنی که عادت وقتیه نداشته باشد یا عادت وقتیه او به وسیله نشانه حیض مشخص شود؛ اگر فاصله دو خونش کمتر از ده روز نباشد و هر دو خون نشانه حیض را داشته باشد، حیض محسوب می شود و الّا خونی که بعد از ایام عادت می‌بیند هر چند نشانه حیض را داشته و ده روز فاصله هم شده باشد، حیض نیست. ✍بقیه مراجع: اگر ده روز یا بیشتر بین دو خون فاصله باشد و هر دو خون نشانه‌های حیض را داشته باشد، چنانچه روزهایی که در وسط پاک بوده از ده روز کمتر نباشد، باید هر دو را حیض قرار دهد. 📚منابع: ۱. توضيح المسائل مراجع، م ۵۰۳ و بهجت، وسيلة النجاة، ج ۱، م ۲۵۵ و وحيد، توضيح المسائل، م ۵۰۹ و دفتر: خامنه اى. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🍳حکم خون موجود در تخم مرغ🍳 پرسش کاربر در گروه: آیا خون در تخم مرغ را می توان خورد؟ پاسخ: نظر مراجع در این مورد متفاوت است: ۱. برخی تخم_مرغ را نجس و خوردنش را حرام می دانند. ۲.برخی خون را پاک دانسته ولی خوردنش را حرام می دانند. ۳.برخی می گویند: اگر تخم مرغ را هم زده که در آن خون از بین رود،خوردنش جایز است. نظر مراجع عظام در مورد در تخم مرغ:👇 امام خمینی: خون پاک است و بنابر احتیاط واجب باید خورده نشود، اما اگر با وجود خون مذکور، تخم مرغ را به هم بزنیم، طوری که خونی دیده نشود، خوردن آن را جایز است. آیه الله خامنه‌ای: خون مذکور را پاک شمرده، ولى خوردن آن را بنا بر احتیاط واجب جایز نمی‌دانند.  آیات عظام سیستانی و فاضل لنکرانی:پاک است و مستحب است خورده نشود .  آیات عظام گلپایگانى، صافى، زنجانى، مکارم شیرازی، بهجت، نوری همدانی، وحید خراسانی: بنابر احتیاط واجب نجس است و باید از خوردن آن اجتناب شود. تبصره👌 مراجعی که خوردن تخم مرغ مذکور را اجازه نمی‌دهند، احتیاط واجب داده اند، بنابراین می‌توان در این مسئله به مراجعی رجوع کرد که فتوا داده اند و خوردن آن را مجاز دانسته‌اند. 📚 امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج 1، ص 73، م 98، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق. توضیح المسائل وحید خراسانی، ص 208، م 99. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝