🔵 آیا پرداخت زکات فطره بر فقیر واجب است؟🔵
📤پرسش کاربر در گروه:
شخصی پنج سال است، که ازدواج کرده وشوهرش بیکار است و بدهی دارند و اوضاع زندگیشان خوب نیست، آیا زکات فطره بر آن ها واجب است؟
📤پاسخ:
از نظر همه مراجع عظام شخص اگر فقیر باشد، زکات فطره بر او واجب نیست.
البته اگر به اندازه پرداخت زکات فطره یک نفر، گندم یا برنج و یا پول دارد، بهتر است که آن را بین افرادی که تحت سرپرستی او هستند، دستگردان ( دست به دست) کند و در نهایت همان را بپردازد تا از اجر و ثواب این کار بهره مند شود.[1]
توضیحات بیشتر:👇
شخصی که در شب عید فطر باید زکات فطره خود و نان خورهایش را بدهد، دارای شرایطی است، که عبارتند از:
۱. شخص بالغ باشد.
۲. شخص عاقل باشد.
۳.شخص بیهوش نباشد.
۴. شخص فقیر نباشد.
۵.شخص برده نباشد.
و اگر شخص یکی از این شرایط را در غروب شب عید فطر نداشته باشد، زکات فطره بر او واجب نیست.[2]
📚منابع:
۱. توضیح المسائل ۱۶مرجع، ج ۲، م ۲۰۰۲.
۲. توضیح المسائل ۱۰مرجع، م ۱۹۹۱.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
❇️ حکم نداشتن پول برای پرداخت زکات فطره در شب و روزه عید فطر ❇️
📥 پرسش :
اگر کسی شب و روز عید پول نداشته باشد ولی فقیر نباشد تکلیفش چیست؟
📤 پاسخ :
✍ آیت الله خامنه ای: اگر بتواند، قرض کند و بپردازد.
✍ آیت الله مکارم شیرازی: اگر معادل پول فطریه را در جای دیگری دارید قرض کنید و فطریه را پرداخت کنید و بعدا از همان مبلغ معادل، قرض خود را ادا نمایید. در غیر اینصورت واجب نیست .
✍ آیت الله سیستانی: مى تواند در ماه رمضان بپردازد ومى تواند قرض بگيرد
✍ آیت الله وحید: اگر معادل پول فطریه را در جای دیگری دارید قرض کنید و فطریه را پرداخت کنید و بعدا از همان مبلغ معادل، قرض خود را ادا نمایید. در غیر اینصورت واجب نیست.
✍ آیت الله شبیری : در فرض سوال اگر حیثیتش خدشه دار نمی شود باید قرض کند یا برخی اموالش را بفروشد تا به وظیفه اش در مورد زکات فطره عمل کند.
✍ آیت الله فاضل : اگر کسی پول ندارد می تواند برای هر نفر سه کیلو برنج بابت زکات فطره بدهد، لیکن اگر فقیر باشد و مخارج سال خود را به مقدار متعارف نداشته باشد و نتواند تامین کند، دادن زکات فطره بر او واجب نیست.
📚 استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه
#احکام_زکات
#احکام_فطریه_شب_روز_عید_ندارد
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌾 حکم کنار گذاشتن زکات فطره🌾
📥سوال:
کنار گذاشتن فطریه و پرداخت آن چند روز بعد از عید فطر اشکال دارد؟
📥پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای: عمدا تأخیر انداختن زکات فطره از ظهر روز عید فطر جایز نیست ولی اگر تأخیر انداخت، احتیاط واجب این است که هر وقت آن را می دهد نیت فطره کند.
✍ آیت الله مکارم شیرازی: اگر دسترسى به فقير ندارد، مى تواند مقدارى از مال خود را به نيّت فطره جدا كرده و براى مستحقّى كه در نظر دارد يا براى هر مستحق كنار بگذارد و بايد هر وقت كه آن را مى دهد نيّت فطره نمايد.
✍آیت الله وحید خراسانی: اگر غرض عقلایی در تأخیر داشته باشد اشکالی ندارد و إلّا تأخیر حرام است.
✍ آیت الله سیستانی اشكال ندارد.
✍ آیت الله شبیری : خیر، اشکال ندارد.
✍ آیت الله فاضل : اگر پول فطره را روز عید کنار گذاشته باشید، در صورتی که به دلیل عدم دسترسی به فقیر مستحق چند روز بعد از عید فطر بدهید اشکال ندارد.
📚استفتاء از سایت مراجع عظام
#احکام_روزه
#احکام_فطریه
#احکام_زکات_قبل_عید
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺#وقت_نیمه_شب_شرعی🌺
📤 پرسش:
سلام و خسته نباشید.
نیمه شب شرعی که در احکام گفته شده است، در چه زمانی از شب شروع می شود؟
📤پاسخ:
سلام علیکم و خداقوت.
از نظر همه مراجع برای محاسبه نیمه شب شرعی، برای نمازهای واجب مثلا برای تعیین انتهای وقت نماز مغرب و عشاء که گفته شده نیمه شب شرعی است، باید از غروب تا اذان صبح را نصف کنید، به عنوان نمونه اگر غروب آفتاب ساعت ۵ باشد و اذان صبح ساعت ۴ باشد، نیمه شب شرعی ساعت ده و نیم خواهد بود.
.
نظر مراجع در مورد وقت نیمه شب شرعی:👇
✍آیات عظام: امام خمینی،رهبری، مکارم، فاضل: برای محاسبه زمان نیمه شب، بنابر احتیاط واجب در نمازهای واجب از غروب تا اذان صبح را نصف می کنیم و در نمازهای مستحب مثل نماز شب از غروب تا طلوع آفتاب را نصف می کنیم.
✍آیات عظام: سیستانی، زنجانی، نوری، بهجت: برای محاسبه زمان نیمه شب، از غروب تا اذان صبح را نصف می کنیم.
✍آیات عظام: وحید، صافی، گلپایگانی: برای محاسبه زمان نیمه شب، بنابر احتیاط واجب در نمازهای واجب از غروب تا اذان صبح را نصف می کنیم.
📚منابع:
توضیح المسائل ۱۶ مرجع، جلد ۱، م ۷۳۹؛ رهبری: اوجوبه الاستفتائات، س ۳۶۳؛ سیستانی، توضیح المسائل جامع، م ۹۸۴.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺#حکم_دو_بار_خون_دیدن_در_یک_ماه_با_فاصله_ده_روز🌺
📤پرسش کاربر در پی وی:
سلام.
بانویی که عادت ماهانه اودرهرماه یک بار بوده، اما این ماه دوبارخون می ببیندو هر دو خون بیشتر ازسه روز است، وبین خون اول ودوم (پاکی وسط) بیشتر از ده روز فاصله است، اگرهیچ کدام ازدوخون درایام عادتش نباشد، وظیفه اش چیست؟
مرجع: آیه الله سیستانی.
📤پاسخ:
سلام علیکم
از نظر اکثریت مراجع عظام، با دو شرط هر دو خون حیض هستند:
۱. پاکی بین دو خون ده روز یا بیشتر از ده روزباشد.
۲. هر دو خون نشانه های حیض را داشته باشند.
اما آیه الله سیستانی وجود یک شرط را کافی می داند، یعنی اگر پاکی بین دو خون ده روز یا بیشتر از ده روز باشد، هر دو را حیض است، هر چند که یکی از آن دو خون نشانههای حیض را نداشته باشد.
نظر مراجع نسبت به دو بار خون دیدن در یک ماه با فاصله ده روز : 👇
زنی که همیشه در ماه یک مرتبه خون میدیده است، اما در این ماه دو مرتبه خون دیده و فاصله دو خونش کمتر از ده روز نیست، نظر مراجع نسبت به حکم دو خون او به شرح زیر است:
✍آیه الله سیستانی: اگر ده روز یا بیشتر بین دو خون فاصله باشد، هر دو خون حیض محسوب می شود.
✍آیه الله زنجانی: زنی که عادت وقتیه نداشته باشد یا عادت وقتیه او به وسیله نشانه حیض مشخص شود؛ اگر فاصله دو خونش کمتر از ده روز نباشد و هر دو خون نشانه حیض را داشته باشد، حیض محسوب می شود و الّا خونی که بعد از ایام عادت میبیند هر چند نشانه حیض را داشته و ده روز فاصله هم شده باشد، حیض نیست.
✍بقیه مراجع: اگر ده روز یا بیشتر بین دو خون فاصله باشد و هر دو خون نشانههای حیض را داشته باشد، چنانچه روزهایی که در وسط پاک بوده از ده روز کمتر نباشد، باید هر دو را حیض قرار دهد.
📚منابع:
۱. توضيح المسائل مراجع، م ۵۰۳ و بهجت، وسيلة النجاة، ج ۱، م ۲۵۵ و وحيد، توضيح المسائل، م ۵۰۹ و دفتر: خامنه اى.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🍳حکم خون موجود در تخم مرغ🍳
پرسش کاربر در گروه:
آیا خون در تخم مرغ را می توان خورد؟
پاسخ:
نظر مراجع در این مورد متفاوت است:
۱. برخی #خون_ تخم_مرغ را نجس و خوردنش را حرام می دانند.
۲.برخی خون را پاک دانسته ولی خوردنش را حرام می دانند.
۳.برخی می گویند: اگر تخم مرغ را هم زده که در آن خون از بین رود،خوردنش جایز است.
نظر مراجع عظام در مورد #خون در تخم مرغ:👇
امام خمینی: خون پاک است و بنابر احتیاط واجب باید خورده نشود، اما اگر با وجود خون مذکور، تخم مرغ را به هم بزنیم، طوری که خونی دیده نشود، خوردن آن را جایز است.
آیه الله خامنهای: خون مذکور را پاک شمرده، ولى خوردن آن را بنا بر احتیاط واجب جایز نمیدانند.
آیات عظام سیستانی و فاضل لنکرانی:پاک است و مستحب است خورده نشود .
آیات عظام گلپایگانى، صافى، زنجانى، مکارم شیرازی، بهجت، نوری همدانی، وحید خراسانی: بنابر احتیاط واجب نجس است و باید از خوردن آن اجتناب شود.
تبصره👌
مراجعی که خوردن تخم مرغ مذکور را اجازه نمیدهند، احتیاط واجب داده اند، بنابراین میتوان در این مسئله به مراجعی رجوع کرد که فتوا داده اند و خوردن آن را مجاز دانستهاند.
📚 امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنیهاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج 1، ص 73، م 98، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق.
توضیح المسائل وحید خراسانی، ص 208، م 99.
💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺 آیا (بسم الله الرحمن الرحیم) یک آیه محسوب می شود؟🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
همیشه در زمان خواندن نماز آیات سوره توحید را به پنج قسمت تقسیم می کردیم، اما الان برخی می گویند بسم الله یک آیه حساب نمی شود، آیا این حرف درست است؟
مرجع: مکارم شیرازی.
📤پاسخ:
اکثریت مراجع عظام، همچنین آیه الله مکارم شیرازی بسم الله الرحمن الرحیم را یک آیه مستقل حساب می کنند و لذا طبق نظر این مراجع در نماز آیات می توانید سوره توحید را به پنج قسمت تقسیم کنید، زیرا بسم الله هم یک آیه مستقل است بعد از گفتن بسم الله می توانید به رکوع روید و بعد از هر کدام از چهار آیه سوره توحید نیز یک رکوع روید، که با هم پنج رکوع کامل می شود.
اما برخی مراجع بسم الله الرحمن الرحیم را یک آیه مستقل نمی دانند و می گویند در نماز آیات بعد از گفتن بسم الله باید یک آیه دیگر بخوانید و بعد به رکوع روید، لذا طبق نظر این مراجع سوره توحید را چون چهار آیه دارد، نمی توان به پنج قسمت تقسیم کرد، بلکه باید سوره دیگری مثل ناس، فلق و هر سوره ای که پنج آیه دارد، را به پنج قسمت تقسیم کرد.
نظر مراجع نسبت به بودن بسم الله به عنوان یک آیه:👇
✍آیات عظام: امام خمینی، مکارم، نوری همدانی، فاضل لنکرانی، صافی گلپایگانی،زنجانی: (بسم الله الرحمن الرحیم) یک آیه مستقل است.[1]
✍آیات عظام: خامنه ای، سیستانی: (بسم الله الرحمن الرحیم) یک آیه مستقل نیست.[2]
📚منابع:
۱. امام خمینی، توضیح المسائل،م1507؛ مکارم،م 1299؛ نوری همدانی،م 1505؛ فاضل لنکرانی،م 1520؛ صافی گلپایگانی،م 1517.
۲.توضیح المسائل مراجع ، مساله 1507 و دفتر آیه الله خامنه ای.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌼ترشحات زردرنگ🌼
پرسش . گفته مى شود: ترشحات زرد رنگ بعد از ایام عادت خون نیست؛ بلکه سلول هاى مرده جدار داخلى رحم است که خارج مى شود. حکم این ترشحات چیست؟
همه مراجع: اگر زن اطمینان به خون بودن پیدا نکند، حکم خون را ندارد و حیض و یا استحاضه محسوب نمى شود.[۱]
تبصره . اگر ترشح یاد شده مرتبه ضعیفى از خون و یا یک نقطه از خون باشد و یا معلوم شود در باطن به صورت خون است، (براساس مطلب این لینک) حکم به حیض مى شود؛ مگر آنکه از ده روز تجاوز کند، در این صورت استحاضه است.
[۱]. امام، استفتاءات، ج ۱، احکام حیض، س ۱۵۷ و ۱۶۳ و ۱۶۷ و خامنه اى، اجوبه الاستفتاءات، س ۲۱۸ و بهجت، استفتاءات، ج ۱، س ۹۹۷ و فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۶۲و دفتر: همه مراجع.
🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺
🆔 @askbanoo
🌐 askbanoo.ir/?p=733
🌺 حکم طهارت با آب قلیل 🌺
پرسش:
چگونگی طهارت گرفتن با آب آفتابه را توضیح دهید؟
پاسخ:
آیات عظام امام، بهجت، سیستانى، فاضل و نورى: اگر بعد از برطرف شدن بول، یک بار شسته شود، کفایت مى کند و فرقی بین آب لوله کشی و آب آفتابه نیست.۱
آیات عظام تبریزى، خامنه اى و صافى: اگر شستن با شیلنگ متصل به آب لوله کشى باشد، یک مرتبه شستن، کفایت مى کند ؛ ولى اگر با آب قلیل باشد، بنابر احتیاط واجب، باید دو مرتبه شسته شود.۲
آیه اللّه مکارم: اگر شستن با شیلنگ، متصل به آب لوله کشى شهر باشد، یک مرتبه شستن کفایت مى کند ؛ ولى اگر با آب قلیل باشد، باید دو مرتبه شسته شود.۳
تبصره👌
منظور از دو بار شستن مخرج بول این است، که باید بعد از برطرف کردن عین نجاست، آب بریزیم و بعد قطع کرده و سپس برای بار دوم آب بریزیم تا پاکی حاصل شود.
بنابراین حتی اگر یک آفتابه آب بریزید اما این قطع و وصل انجام نشود طبق نظر آقای مکارم پاکی حاصل نمی شود.
۱٫ توضیح المسائل مراجع، م ۶۶٫
۲٫ توضیح المسائل مراجع، م ۶۶ و خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س ۹۸٫
۳٫ توضیح المسائل مراجع، م ۶۶
✅ کانال احکام تخصصی بانوان
🆔 t.me/askbanoo
🌼ترشحات زردرنگ🌼
پرسش . گفته مى شود: ترشحات زرد رنگ بعد از ایام عادت خون نیست؛ بلکه سلول هاى مرده جدار داخلى رحم است که خارج مى شود. حکم این ترشحات چیست؟
همه مراجع: اگر زن اطمینان به خون بودن پیدا نکند، حکم خون را ندارد و حیض و یا استحاضه محسوب نمى شود.[۱]
تبصره . اگر ترشح یاد شده مرتبه ضعیفى از خون و یا یک نقطه از خون باشد و یا معلوم شود در باطن به صورت خون است، (براساس مطلب این لینک) حکم به حیض مى شود؛ مگر آنکه از ده روز تجاوز کند، در این صورت استحاضه است.
[۱]. امام، استفتاءات، ج ۱، احکام حیض، س ۱۵۷ و ۱۶۳ و ۱۶۷ و خامنه اى، اجوبه الاستفتاءات، س ۲۱۸ و بهجت، استفتاءات، ج ۱، س ۹۹۷ و فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۶۲و دفتر: همه مراجع.
🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺
🆔 @askbanoo
🌐 askbanoo.ir/?p=733
🍂حکم بودن #مانع_در_اعضای_وضو🍂
📤پرسش کاربر در گروه:
اگر کسی بعد از وضو بفهمد، مانعی در اعضای وضو به اندازه سر سوزن بوده است و مطمئن نیست برای قبل از وضو است یا بعد از وضو، وظیفه چیست ؟
مرجع: مکارم شیرازی.
📤پاسخ:
وضوی شما صحیح است، زیرا از نظر آیه الله مکارم شیرازی اگر مانع بسیار کوچک( به اندازه دو میلیمتر) باشد، وضو صحیح است و لازم نیست دوباره وضو بگیریید؛ ولی اگر مانع بزرگتر از دو میلیمتر باشد، باید مانع را برطرف کنید و دوباره وضو بگیرید.
نظر مراجع عظام نسبت به دیدن مانع در اعضا بعد از وضو:👇
اگر ندانیم در هنگام وضو مانع بوده است یا بعدا ایجاد شده است، نظر مراجع به شرح زیر است:
✍آیات عظام: سیستانی، صافی، بهجت و گلپایگانی: وضو صحیح است.
✍آیات عظام: وحید و زنجانی: اگر نداند موقع وضو بوده یا بعد از آن ایجاد شده، وضو صحیح است ولی اگر در وقت وضو به مانع توجه نداشته است، باید دوباره وضو بگیرد.
✍بقیه مراجع عظام: اگر نداند موقع وضو بوده یا بعد از آن ایجاد شده، وضو صحیح است ولی اگر در وقت وضو به مانع توجه نداشته است، بنابر احتیاط واجب دوباره وضو بگیرد.
اما اگر بدانیم در هنگام وضو مانع بوده است:
✍مکارم شیرازی: اگر مانع کوچک و به اندازه عدس است، وضو صحیح است و در غیر این صورت باید مانع را برطرف و دوباره وضو بگیرد.
✍بقیه مراجع عظام: باید مانع را برطرف و دوباره وضو بگیرد.
📚منبع:
توضیح المسائل ۱۶مرجع، ج ۱، م ۲۹۷.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝