🌺#حکم_شک_در_تعداد_تسبیحات_اربعه🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام
اگر بعد از سجده یا بعد از رکوع در رکعت سوم یا چهارم شک کنیم که تسبیحات اربعه را دو بار گفتیم یا سه بار، آیا نماز باطل است یا سجده سهو نیاز است ؟
📤پاسخ:
سلام علیکم
درصورتی که وارد رکوع یا سجده شوید و این شک برای شما ایجاد شود، شک بعد از محل است و نباید اعتنا کنید و نمازتان صحیح است و سجده سهو هم ندارد.
توضیحات بیشتر:👇
از نظر همه مراجع عظام غیر از آیه الله فاضل لنکرانی، یک مرتبه گفتن تسبیحات اربعه در رکعت سوم و چهارم نماز، کفایت می کند و سه مرتبه گفتن آن، مستحب است و خواندن آن بیش از سه مرتبه به قصد ذکر، اشکال ندارد.
اما اگر در تعداد تسبیحات اربعه شک کردید، دو صورت دارد:
۱. هنوز به رکوع نرفتید، برایتان شک ایجاد شد: در اینصورت بنا را بر اقل گذاشته و تسبیحات را تکرار نمایید تا یقین کنید که آن را سه مرتبه گفته اید، به عنوان مثال شک دارید دو مرتبه گفتید یا سه مرتبه، بنا می گذارید دو مرتبه گفتید و یک مرتبه دیگر نیز تسبیحات اربعه را می گویید.
۲. به رکوع رفتید و بعد شک کردید: در اینصورت شک بعد از محل است و نباید اعتنا کنید.
📚منابع:
توضیح المسائل مراجع، م ۱۰۰۵ و آیت الله نوری، توضیح المسائل، م ۱۰۰۶ و آیت الله وحید، توضیح المسائل، م ۱۰۱۴. آیت الله خامنه ای، اجوبة الاستفتاءات، س ۴۸۳.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🍂🍂حکم دستشویی های عمومی از نظر طهارت و نجاست🍂🍂
📤پرسش:
در دستشویی عمومی رفتیم و کف سالن دستشویی آب جمع شده بود و مقداری از آن آب به بدن و لباس من ریخت و من امکان عوض کردن لباس را نداشتم، حکم نماز من با همان لباس چیست؟
📤پاسخ:
این را بدانید که همه چیز و همه جا پاک است، مگر اینکه شما یقین به نجاست آن پیدا کنید.
بنابراین آبی که کف سالن دستشویی جمع شده پاک است و لباس شما هم پاک بوده و نیازی به عوض کردن نداشته و نماز شما با آن لباس هم صحیح بوده است.
توضیحات بیشتر:👇
همه اشیاء و مکان ها پاک هستند مگر اینکه برایتان ثابت شود نجس هستند و از دو راه نجس شدن اشیاء ثابت می شود:
۱. خودتان یقین کنید نجس شده اند.
۲. از راهی مطمئن شوید که نجس شده اند، به عنوان مثال فرد مورد اطمینانی از نجس شدن چیزی خبر دهد.
پس تا زمانی که یقین به نجس شدن اشیاء ندارید، همه اشیاء از نظر شرع پاکند.
با احتمال و گمان به نجس بودن چیزی، آن چیز نجس نمی شود و به این احتمالات و گمان ها نباید توجه کنید.
بنابراین:
۱. آبی که کف دستشویی عمومی جمع شده است، پاک است.
۲. آبی که درون آفتابه است، پاک است.
۳. شیر آب و شیلنگی که حتی روی زمین افتاده است، پاک است.
پس همه مکان ها پاک هستند و هیچ نیازی به اجتناب و آب کشیدن ندارند، مگر اینکه یقین به وجود نجاست یا نجس شدن کنید.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺#آیا_آزمایش_خون_وضو_را_باطل_می کند؟🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام
آزمایش خون وضو را باطلمی کند؟
📤پاسخ:
سلام علیکم
از نظر همه مراجع آزمایش خون مبطل وضو نیست.
توضیحات بیشتر:👇
چیزهایی که وضو را باطل میکنند، عبارتند از:
1⃣ بول
2⃣ غائط.
3⃣ باد معده و روده که از مخرج غائط خارج شود.
4⃣خوابی که به واسطه آن چشم نبیند و گوش نشنود، ولی اگر چشم نبیند و گوش بشنود وضو باطل نمیشود.
5⃣چیزهایی که عقل را از بین میبرد، مانند دیوانگی و مستی و بی هوشی. (۶)
6⃣ استحاضه زنان
7⃣ کاری که برای آن باید غسل کرد مانند جنابت.
این موارد مبطل وضو است و غیر از این موارد، هیچ چیز دیگری مبطل وضو نیست.
بنابراین خروج خون با آزمایش دادن یا خروج خون هنگام مسواک و... وضو را باطل نمی کنند.
📚منبع:
توضیح المسائل مراجع، مساله ۳۲۳.
📙برای تقلید باید حتما رساله مجتهد را تهیه کرد؟📙
📤پرسش کاربر در گروه:
رساله آیه الله مکارم شیرازی را در خانه داریم، اما من مقلد آیه الله سیستانی هستم، و رساله ایشان را هنوز نخریده ام، آیا چون رساله آیه الله سیستانی را ندارم، تقلید من از ایشان درست نیست؟
📤پاسخ:
تقلید از مجتهد به معنای خریدن رساله مجتهد نیست، بلکه تقلید از مجتهد به معنای عمل کردن به دستورات مجتهد جامع الشرایط است.
بنابراین تقلید شما از آیه الله سیستانی درست است و فقط برای اینکه مسائل شرعی خود را یاد بگیرید، آسانترین راه خریدن رساله ایشان و خواندن احکام شرعی مورد نیاز خود از روی رساله ایشان است.
توضیحات بیشتر:👇
از نظر همه مراجع بر هر فرد مسلمان واجب است، که مسائل شرعی مورد نیاز خود را یادگیرد و آسانترین راه یادگیری احکام شرعی، تهیه رساله ی مراجع و خواندن آن است.
اما برای تقلید از مجتهد واجب نیست، حتما رساله مجتهد خریداری شود یا فقط از مجتهدی بتوان تقلید کرد که رساله داشته باشد یا خواندن تمام رساله مجتهد واجب باشد یا آوردن نام او بر زبان لازم باشد.
بلکه برای تقلید از مجتهد فقط واجب است، فتوای مجتهد جامع الشرایط را یاد گرفت و به آن عمل کرد.
📚منبع:
برگرفته از کتاب رساله مصور، جلد ۱، ص ۴۰.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺#حکم_ماندن_سفیدی_روی_پوست_بعد_از_استعمال_نوره برای غسل و وضو 🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام
وقتی واجبی استفاده می کنیم حتی بعد از لیف کشیدن، برخی مواقع سفیدی روی پوست می ماند، آیا با وجود آن سفیدی غسل باطل است؟
مرجع: رهبری.
📤پاسخ:
سلام علیکم
از نظر همه مراجع آن سفیدی روی پوست که جلوگیری از رسیدن آب به پوست نکند، مانع برای وضو و غسل نیست و وضو و غسل شما صحیح است.
اما اگر یقین یا شك دارید، كه با بودن آن ها آب به بدن می رسد یا نه، باید آنها را برطرف كنید.
توضیحات بیشتر:👇
هر جرمی که مانع رسیدن آب به پوست بدن شود، موجب بطلان غسل و وضو است، اما هر جرمی مانع رسیدن آب به پوست نیست، مثل رنگ حنا که مانع نیست و غسل و وضو با آن صحیح است.
بنابراین سفیدی که روی پوست بعد از گچ کاری یا نوره کشیدن می ماند و حتی لیزی های مختصری که بعد از استعمال نوره یا استفاده از کرم های متعارف بر روی پوست باقی است، چنانچه جلوگیری از رسیدن آب به پوست نکند، اشكالی ندارد.
📚منابع:
توضیح المسائل جامع، ج1، ص 117، م 325؛ استفتائات آیت الله سیستانی، ویژه نمایندگان، دفتر قم، ص 74
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🍂#حکم_انحراف_از_قبله🍂
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام، تا چند درجه با انحراف از قبله، اگر نماز خوانده شود، نماز درست است؟مرجع: رهبری.
📤پاسخ:
سلام علیکم
از نظر رهبری و امام خمینی(ره) در نماز عمداً نباید از قبله منحرف شوید، اما اگر قبله را ندانید یا سهوا و از روی فراموشی از قبله منحرف شوید و یا با دليل معتبرى به يك طرف به عنوان قبله نماز بخوانید و بعد متوجه شوید كه آن طرف قبله نبوده است، اگر انحراف از قبله به حد دست راست یا چپ قبله نرسیده باشد و به عبارت دیگر کمتر از ۹۰ درجه باشد، نمازتان صحيح است و اگر در وسط نماز متوجه انحراف از قبله شدید، بقيه نماز را بايد رو به قبله بخوانید و نمازتان صحیح است.
اما اگر انحراف از قبله ۹۰ درجه یا بيش از ۹۰ درجه بود و وقت نماز هنوز باقى بود، بايد نماز را اعاده كنید و اگر وقت نماز گذشته بود، دیگر قضای نماز لازم نیست، حتی اگر مشخص شود پشت به قبله نماز خوانده است.[1]
نظر مراجع در مورد انحراف از قبله:👇
نظر مراجع در مورد انحراف از قبله به شرح زیر است:
✍آیه الله مکارم شیرازی: پنج الی شش درجه انحراف عمدی اشکالی ندارد، ولی بیش از آن جایز نیست و انحراف سهوی در صورتى که کمتر از ۹۰ درجه باشد، اشکالی ندارد. اما اگر سهوا بیشتر از ۹۰ درجه منحرف از قبله باشد، نمازهای گذشته را باید به تدریج قضا کند.[2]
✍آيه الله شبيري زنجانی: اگرطوری بایستید که بگویند رو به قبله نماز می خوانید، کافی است و تشخیص این موارد با عرف است و دقت عقلی لازم نیست.[3]
✍آیه الله صافی: انحراف عمدی از قبله اگر کم باشد که شخص رو به قبله در عرف باشد - مثل چهار درجه - اشکال ندارد و صدق حالت رو به قبله بودن در نظر عرف کافی است. [4]
✍آیه الله بهجت: انحراف عمدی از قبله جایز نیست و باید عرفاً رو به قبله بودن را مراعات کند، مگر به اندازه پهنای یک انگشت (چهار درجه) که بخشید شده است. [5]
📚منابع:
۱. امام، تحریرالوسیله، ج 1، المقدمه الثانیه فی القبله، م 4، ص 256 و استفتائات، ج 1، احکام نماز، س 32؛ خامنه ای، سایت، استفتائات جدید.
۲. مکارم: استفتا.
۳. برگرفته از استفتائات آیه الله العظمی شبیری زنجانی.
۴. صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 197.
۵. بهجت، استفتائات، ج 2، س 1499، 1520 و 1503.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌹#حکم_محرمیت_دایی_و_عمو،_خاله_و_عمه_همسر 🌹
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام
آیا عمو ودایی و عمه وخاله پدرومادر به فرزندان محرم هستند ؟
آیا دایی و عموهای همسرمان به ما محرم هستند؟
پاسخ:
از نظر همه مراجع عمو ودایی و عمه وخاله پدرومادر به فرزندان محرم هستند. اما عمو و دایی، خاله و عمه همسرتان به شما محرم نیستند.
توضیحات بیشتر:👇
کسانی که به واسطه ی ازدواج، بر زن ها و دخترها محرم می شوند، عبارتند از:
1⃣ شوهر.
2⃣ پدر شوهر و پدر بزرگ او.
3⃣ پسر و نوه ی شوهر هر چند فرزند این زن نباشد و از زن سابق شوهر باشد، در این صورت این زن جدید نامادری آنان خواهد شد و نامادری با فرزندان شوهر محرم است.
4⃣ شوهر مادر (ناپدری).
5⃣ شوهر دختر (داماد).
و غیر از مردهایی که در بالا برشمردیم، دیگر مردها با ازدواج محرم نمی شوند، به عنوان مثال شوهر خواهر، برادر شوهر، عمو ودایی شوهر با ازدواج با همسر به زن محرم نمی شوند.
📚منبع:
تحریر الوسیله ، ج 2 ص 277 ، مساله 1 و ص 280، مساله 15.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌹#آیا_با_سقط_جنین_غسل_مس_میت_واجب_می شود؟🌹
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام
بنده دوروز پیش با زایمان طبیعی جنین پنج ماهه مرده ای را به دنیا آوردم، ولی دستم به جنین مرده نخورده است، آیا برای نماز باید غسل مس میت انجام بدهم؟
مرجع:رهبری.
📤پاسخ:
سلام علیکم
بله، اگر هنگام سقط با بدن شما تماس داشته است، غسل مس میت را باید انجام دهید.
توضیحات بیشتر:👇
از نظر همه مراجع عظام، اگر جنین مرده ای سقط شود، در صورتی که کمتر از چهار ماه داشته باشد، غسل مس میت واجب نمی شود.
اما اگر چهار ماه او تمام شده باشد و به عبارت دیگر روح در بدنش دمیده شده باشد، نظر مراجع به شرح زیر است:
✍آية اللّه سيستانى: اگر چهار ماه جنین تمام شده باشد و با بدن مادر تماس پیدا کند، غسل واجب است و حتی اگر جنین با بدن مادر تماس هم پيدا نكند، بنابر احتياط واجب بر مادر غسل مس ميت واجب است.
✍ بقیه مراجع عظام : اگر چهار ماه او تمام شده و با بدن مادر تماس پيدا كند، بر مادر غسل مس ميت واجب مى شود، اما اگر جنین هنگام زایمان با بدن مادر تماس نیابد، غسل مس میت واجب نیست.
📚منابع:
توضيح المسائل مراجع، مساله ۵۲۴ و وحيد، توضيح المسائل، مساله ۵۳۰.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺#حکم_ننشستن_بعد_از_دو_سجده در رکعت اول و سوم نماز 🌺
📤پرسش کاربر:
اگر بعد از سجده دوم در رکعت سوم نماز، بدون اینکه بنشینیم، از جای خود بلند شویم، حکم نمازمان چیست؟
مرجع: آیه الله مکارم شیرازی.
📤پاسخ:
در مورد نشستن بعد از سجده دوم در رکعت هایی که تشهد ندارد، نظر مراجع متفاوت است، برخی از مراجع اینکار را واجب دانسته اند و فتوا داده اند و برخی دیگر احتیاط واجب داده اند و برخی این نشستن را مستحب دانسته اند.
از نظر آیه الله مکارم شیرازی، مستحب است که بعد از سجده دوم قدری بنشینید و بعد بلند شوید، اما اگر این نشستن را انجام ندهید، نمازتان صحیح است و اشکالی ندارد.
نظر مراجع در مورد نشستن بعد از سجده دوم:👇
نشستن بعد از سجده دوم در رکعت هایی که تشهد ندارد، را جلسه استراحت می گویند که نظر مراجع در مورد این نشستن به شرح زیر است:
✍آیه الله اراکی: باید بعد از سجده دوم قدری بی حرکت بنشیند و بعد برخیزد.
✍آیات عظام: امام خمینی، خامنه ای و سیستانی،گلپایگانی، صافی، نوری : بنابراحتیاط واجب باید بعد از سجده دوم قدری بی حركت بنشیند و بعد برخیزد.
✍آیات عظام: مکارم شیرازی، فاضل لنکرانی، زنجانی، بهجت : بنا بر احتیاط مستحب بعد از سجده دوم قدری نشسته و بعد برخیزد.
📚منبع:
امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنیهاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج 1، ص 584، م 1075، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺#حکم_خواندن_خطبه_عقد_به_زبان_غیر_عربی🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام، اگرخطبه عقد را به سبک آریایی بخوانند، درست است؟
📤پاسخ:
سلام علیکم
خطبه عقد به سبک آریایی به هیچ وجه از نظر شرعی درست نیست.
اما اینکه برخی بعد از خطبه عقد شرعی به صورت صوری و تشریفاتی مراسم عقدی به سبک آریایی انجام می دهند، از نظر شرعی اشکالی ندارد، زیرا قبل از آن مراسم، آن ها به هم عقد شرعی شده اند.
توضیحات بیشتر:👇
عقد به سبک آریایی که امروزه ترویج پیدا کرده است و جنبه تشریفاتی دارد، به هیچ عنوان محرمیتی ایجاد نمی کند و اگر هم می خواهند عقد به سبک آریایی را انجام دهند باید بعد از عقد شرعی انجام دهند.
عقد آریایی یک مد و تب است و ریشه تاریخی ندارد و مراسمی که تاریخ و ریشه ندارد، در درازمدت باقی نمیماند و بعد از مدتی تب آن میخوابد و فراموش میشود.
اما در مورد خواندن صیغه عقد به زبان عربی در صورتی که زوجین بتوانند به عربی بخوانند، نظر مراجع به شرح زیر است:
✍آیات عظام: امام، سیستانی، مکارم، وحید : بنابر احتیاط واجب به عربی بخوانند.
✍آیات عظام: بهجت و زنجانی: بنابر احتیاط مستحب به عربی بخوانند.
✍آیات عظام: صافی، گلپایگانی، فاضل و نوری: باید به عربی بخوانند.
اما اگر زوجین نتوانند به زبان عربی بخوانند، نظر مراجع در مورد عربی خواندن صیغه عقد به شرح زیر است:
✍آیات عظام: امام، سیستانی، مکارم، نوری، وحید، زنجانی و صافی: واجب نیست وکیل بگیرند و اگر غیر عربی بخوانند صحیح است اما باید لفظی بگویند که معنی «زَوَّجتُ» و «قَبِلتُ» را بفهماند.
✍آیات عظام: خویی و تبریزی: بنابر احتیاط واجب، وکیل بگیرند و اگر نتوانستند وکیل بگیرند، غیر عربی بخوانند.
📚منابع:
توضیح المسائل مراجع، م 2370؛ توضیح المسائل آیت الله وحید، م 2434.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺#حکم_از بین_بردن_ موهای_زاید_و_اصلاح_صورت در_ایام_حیض🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام وخسته نباشید.
آیا برداشتن موی دست وپا در دوره پریودی اشکال دارد؟
📤پاسخ:
سلام علیکم، سلامت باشید.
از نظر همه مراجع عظام از بین بردن موهای دست و پا در زمان حیض هیچ اشکالی ندارد.
توضیحات بیشتر:👇
سوال هایی در مورد زمان حیض بسیار پرسیده می شود، که این قبیل سوالات عبارتند از:
۱. آیا اصلاح سر و صورت در زمان حیض اشکال دارد؟
۲. آیا از بین بردن موهای زائد، در زمان حیض اشکال دارد؟
۳. آیا رنگ کردن مو در زمان حیض اشکال دارد؟
۴. آیا کوتاه کردن مو در زمان حیض اشکال دارد؟
۵. آیا کوتاه کردن ناخن در زمان حیض اشکال دارد؟
که جواب همه این سوالات یکی است و باید گفته شود: هیچ یک از این کارها در زمان حیض از نظر شرع اشکالی ندارد.
و به طور کلی زدودن موهای زائد اندام و زیر بغل مسأله ای بهداشتی است و از نظر اسلام امری مستحب است.
📚منبع:
الکافی، ج 6، ص 505، تحریر الاحکام الشرعیه علی مذاهب الامامیه، ج 1، ص 8.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺#استبراء_از_خون_حيض🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
آیا لازم است، زن هنگامی که از خون حیض پاک می شود، حتما داخل را وارسی کند تا مطمئن شود در داخل خون نیست؟
📤پاسخ:
زن برای اینکه اطلاع پیدا کند که باطنش آلوده به خون حيض است يا نه، خود را وارسی ( استبراء و استعلام) می کند، اما این وارسی کردن همیشه واجب نیست، بلکه با وجود دو شرط واجب می شود:
۱.خونريزي اش قبل از ده روز در ظاهر قطع شده باشد.
۲. يقين به پاكی باطن نداشته باشد و احتمال معقول می دهد در باطن خون باشد.
بنابراین اگر زن یقین به پاکی باطن داشته باشد، نيازی به استبراء و استعلام نيست.
توضیحات بیشتر:👇
استبراء زن یعنی اطلاع پیدا کردن زن از باطن مجرا و به هر شكلی بتواند از وضعيت باطن مجرا و پاكی يا آلودگی آن به خون اطلاع یابد، كفایت می کند.
به عنوان نمونه اگر زن احتمال می دهد که در باطن مجرا خون است، برای اطلاع از وضعیت باطن می تواند، قدری پنبه داخل فرج نمايد و مقداری صبر نمايد و اگر عادت او چنين است كه خون او برای مدّت كوتاهی در بين حيض قطع می شود، بايد بيش از آن مقدار صبر كند و بعد پنبه را بيرون آورد و ببيند آلوده به خون شده يا نه، که در این صورت دو فرض دارد:
اگر سطح پنبه کاملا پاک بود: باید غسل کند و عبادتهای خود را به جا آورد.
اگر سطح پنبه پاک نبود (گرچه ترشح زرد رنگی داشته باشد):
📝 اگر زن در حیض عدد مشخصي ندارد یا عدد او ده روز است: حیض است و باید صبر کند و اگر پیش از ده روز پاک شد، غسل کند، اما اگر سر ده روز پاک شد یا خون او از ده روز گذشت، سر ده روز غسل کند.
اگر بیش از ده روز طول کشید، دیگر نمیتواند تمام ده روز را حیض قرار بدهد، بلکه باید به صفات توجه کند و تعداد روزهای حیض را با توجه به صفات مشخص کند و اگر از طریق صفات قابل تشخیص نبود باید به خویشاوندان رجوع کند و طبق عدد آنها حساب کند اگر عدد هماهنگ داشتند و اگر در عدد هماهنگ نبودند بنا را بر هفت روز بگذارد و مابقی را استحاضه قرار بدهد، بنابراین اگر قرار شده ۷ روز را حیض قرار بدهد، باید آن سه روز را که فکر می کرده حیض است و حالا متوجه شده که حیض نبوده، اعمالش را قضا کند.
📝اگر در حيض عدد مشخصي دارد: اگر عدد او کمتر از ده روز باشد و نداند که از ده روز می گذرد یا نه و خون از عدد همیشه او بگذرد، وظیفه او #استظهار است. (استظهار این است که زن، خود را حائض به شمار آورد، به احکام حائض رفتار نموده، عبادت را ترک و از محرمات حائض اجتناب کند تا وضعش روشن شود.)
📚منابع:
العروه الوثقی، ج ۱، فی احکم الحیض، م ۲۳؛ تحریر الوسیله، ج ۱، فی الحیض، م ۱۸؛ توضیح المسائل مراجع م ۵۰۶٫.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝