eitaa logo
کانال تخصصی احکام بانوان
7.8هزار دنبال‌کننده
48 عکس
70 ویدیو
0 فایل
﷽ پاسخ به سوالات اختصاصی بانوان درباره: حیض نفاس استحاضه جنابت عده و.. تبلیغ و تبادل: eitaa.com/joinchat/271056896Cd610d948e9 سوپر گروه(ورود آقا ممنوع): eitaa.com/joinchat/2078474251Cc50c9e5a43 سایت: askbanoo.ir حمایت مالی از کانال:idpay.ir/askbanoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 شود؟🌹 📤پرسش کاربر در گروه: سلام بنده دوروز پیش با زایمان طبیعی جنین پنج ماهه مرده ای را به دنیا آوردم، ولی دستم به جنین مرده نخورده است، آیا برای نماز باید غسل مس میت انجام بدهم؟ مرجع:رهبری. 📤پاسخ: سلام علیکم بله، اگر هنگام سقط با بدن شما تماس داشته است، غسل مس میت را باید انجام دهید. توضیحات بیشتر:👇 از نظر همه مراجع عظام، اگر جنین مرده ای سقط شود، در صورتی که کمتر از چهار ماه داشته باشد، غسل مس میت واجب نمی شود. اما اگر چهار ماه او تمام شده باشد و به عبارت دیگر روح در بدنش دمیده شده باشد، نظر مراجع به شرح زیر است: ✍آية اللّه سيستانى: اگر چهار ماه جنین تمام شده باشد و با بدن مادر تماس پیدا کند، غسل واجب است و حتی اگر جنین با بدن مادر تماس هم پيدا نكند، بنابر احتياط واجب بر مادر غسل مس ميت واجب است. ✍ بقیه مراجع عظام : اگر چهار ماه او تمام شده و با بدن مادر تماس پيدا كند، بر مادر غسل مس ميت واجب مى شود، اما اگر جنین هنگام زایمان با بدن مادر تماس نیابد، غسل مس میت واجب نیست. 📚منابع: توضيح المسائل مراجع، مساله ۵۲۴ و وحيد، توضيح المسائل، مساله ۵۳۰. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺 در رکعت اول و سوم نماز 🌺 📤پرسش کاربر: اگر بعد از سجده دوم در رکعت سوم نماز، بدون اینکه بنشینیم، از جای خود بلند شویم، حکم نمازمان چیست؟ مرجع: آیه الله مکارم شیرازی. 📤پاسخ: در مورد نشستن بعد از سجده دوم در رکعت هایی که تشهد ندارد، نظر مراجع متفاوت است، برخی از مراجع اینکار را واجب دانسته اند و فتوا داده اند و برخی دیگر احتیاط واجب داده اند و برخی این نشستن را مستحب دانسته اند. از نظر آیه الله مکارم شیرازی، مستحب است که بعد از سجده دوم قدری بنشینید و بعد بلند شوید، اما اگر این نشستن را انجام ندهید، نمازتان صحیح است و اشکالی ندارد. نظر مراجع در مورد نشستن بعد از سجده دوم:👇 نشستن بعد از سجده دوم در رکعت هایی که تشهد ندارد، را جلسه استراحت می گویند که نظر مراجع در مورد این نشستن به شرح زیر است: ✍آیه الله اراکی: باید بعد از سجده دوم قدری بی حرکت بنشیند و بعد برخیزد. ✍آیات عظام: امام خمینی، خامنه ای و سیستانی،گلپایگانی، صافی، نوری : بنابراحتیاط واجب باید بعد از سجده دوم قدری بی حركت بنشیند و بعد برخیزد. ✍آیات عظام: مکارم شیرازی، فاضل لنکرانی، زنجانی، بهجت : بنا بر احتیاط مستحب بعد از سجده دوم قدری نشسته و بعد برخیزد.   📚منبع: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج 1، ص 584، م 1075، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺🌺 📤پرسش کاربر در گروه: سلام، اگرخطبه عقد را به سبک آریایی بخوانند، درست است؟ 📤پاسخ: سلام علیکم خطبه عقد به سبک آریایی به هیچ وجه از نظر شرعی درست نیست. اما اینکه برخی بعد از خطبه عقد شرعی به صورت صوری و تشریفاتی مراسم عقدی به سبک آریایی انجام می دهند، از نظر شرعی اشکالی ندارد، زیرا قبل از آن مراسم، آن ها به هم عقد شرعی شده اند. توضیحات بیشتر:👇 عقد به سبک آریایی که امروزه ترویج پیدا کرده است و جنبه تشریفاتی دارد، به هیچ عنوان محرمیتی ایجاد نمی کند و اگر هم می خواهند عقد به سبک آریایی را انجام دهند باید بعد از عقد شرعی انجام دهند. عقد آریایی یک مد و تب است و ریشه تاریخی ندارد و مراسمی که تاریخ و ریشه ندارد، در درازمدت باقی نمی‌ماند و بعد از مدتی تب آن می‌خوابد و فراموش می‌شود. اما در مورد خواندن صیغه عقد به زبان عربی در صورتی که زوجین بتوانند به عربی بخوانند، نظر مراجع به شرح زیر است: ✍آیات عظام: امام، سیستانی، مکارم، وحید : بنابر احتیاط واجب به عربی بخوانند. ✍آیات عظام: بهجت و زنجانی: بنابر احتیاط مستحب به عربی بخوانند. ✍آیات عظام: صافی، گلپایگانی، فاضل و نوری: باید به عربی بخوانند. اما اگر زوجین نتوانند به زبان عربی بخوانند، نظر مراجع در مورد عربی خواندن صیغه عقد به شرح زیر است: ✍آیات عظام: امام، سیستانی، مکارم، نوری، وحید، زنجانی و صافی: واجب نیست وکیل بگیرند و اگر غیر عربی بخوانند صحیح است اما باید لفظی بگویند که معنی «زَوَّجتُ» و «قَبِلتُ» را بفهماند. ✍آیات عظام: خویی و تبریزی: بنابر احتیاط واجب، وکیل بگیرند و اگر نتوانستند وکیل بگیرند، غیر عربی بخوانند. 📚منابع: توضیح المسائل مراجع، م 2370؛ توضیح المسائل آیت الله وحید، م 2434. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺 بین_بردن_ موهای_زاید_و_اصلاح_صورت در_ایام_حیض🌺 📤پرسش کاربر در گروه: سلام وخسته نباشید. آیا برداشتن موی دست وپا در دوره پریودی اشکال دارد؟ 📤پاسخ: سلام علیکم، سلامت باشید. از نظر همه مراجع عظام از بین بردن موهای دست و پا در زمان حیض هیچ اشکالی ندارد. توضیحات بیشتر:👇 سوال هایی در مورد زمان حیض بسیار پرسیده می شود، که این قبیل سوالات عبارتند از: ۱. آیا اصلاح سر و صورت در زمان حیض اشکال دارد؟ ۲. آیا از بین بردن موهای زائد، در زمان حیض اشکال دارد؟ ۳. آیا رنگ کردن مو در زمان حیض اشکال دارد؟ ۴. آیا کوتاه کردن مو در زمان حیض اشکال دارد؟ ۵. آیا کوتاه کردن ناخن در زمان حیض اشکال دارد؟ که جواب همه این سوالات یکی است و باید گفته شود: هیچ یک از این کارها در زمان حیض از نظر شرع اشکالی ندارد. و به طور کلی زدودن موهای زائد اندام و زیر بغل مسأله ای بهداشتی است و از نظر اسلام امری مستحب است. 📚منبع: الکافی، ج 6، ص 505، تحریر الاحکام الشرعیه علی مذاهب الامامیه، ج 1، ص 8. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺🌺 📤پرسش کاربر در گروه: آیا لازم است، زن هنگامی که از خون حیض پاک می شود، حتما داخل را وارسی کند تا مطمئن شود در داخل خون نیست؟ 📤پاسخ: زن برای اینکه اطلاع پیدا کند که باطنش آلوده به خون حيض است يا نه، خود را وارسی ( استبراء و استعلام) می کند، اما این وارسی کردن همیشه واجب نیست، بلکه با وجود دو شرط واجب می شود: ۱.خونريزي اش قبل از ده روز در ظاهر قطع شده باشد. ۲. يقين به پاكی باطن نداشته باشد و احتمال معقول می دهد در باطن خون باشد. بنابراین اگر زن یقین به پاکی باطن داشته باشد، نيازی به استبراء و استعلام نيست. توضیحات بیشتر:👇 استبراء زن یعنی اطلاع پیدا کردن زن از باطن مجرا و به هر شكلی بتواند از وضعيت باطن مجرا و پاكی يا آلودگی آن به خون اطلاع یابد، كفایت می کند. به عنوان نمونه اگر زن احتمال می دهد که در باطن مجرا خون است، برای اطلاع از وضعیت باطن می تواند، قدری پنبه داخل فرج نمايد و مقداری صبر نمايد و اگر عادت او چنين است كه خون او برای مدّت كوتاهی در بين حيض قطع می شود، بايد بيش از آن مقدار صبر كند و بعد پنبه را بيرون آورد و ببيند آلوده به خون شده يا نه، که در این صورت دو فرض دارد: اگر سطح پنبه کاملا پاک بود: باید غسل کند و عبادت‌های خود را به جا آورد. اگر سطح پنبه پاک نبود (گرچه ترشح زرد رنگی داشته باشد): 📝 اگر زن در حیض عدد مشخصي ندارد یا عدد او ده روز است: حیض است و باید صبر کند و اگر پیش از ده روز پاک شد، غسل کند، اما اگر سر ده روز پاک شد یا خون او از ده روز گذشت، سر ده روز غسل کند. اگر بیش از ده روز طول کشید، دیگر نمیتواند تمام ده روز را حیض قرار بدهد، بلکه باید به صفات توجه کند و تعداد روزهای حیض را با توجه به صفات مشخص کند و اگر از طریق صفات قابل تشخیص نبود باید به خویشاوندان رجوع کند و طبق عدد آنها حساب کند اگر عدد هماهنگ داشتند و اگر در عدد هماهنگ نبودند بنا را بر هفت روز بگذارد و مابقی را استحاضه قرار بدهد، بنابراین اگر قرار شده ۷ روز را حیض قرار بدهد، باید آن سه روز را که فکر می کرده حیض است و حالا متوجه شده که حیض نبوده، اعمالش را قضا کند. 📝اگر در حيض عدد مشخصي دارد: اگر عدد او کمتر از ده روز باشد و نداند که از ده روز می گذرد یا نه و خون از عدد همیشه او بگذرد، وظیفه او است. (استظهار این است که زن، خود را حائض به شمار آورد، به احکام حائض رفتار نموده، عبادت را ترک و از محرمات حائض اجتناب کند تا وضعش روشن شود.) 📚منابع: العروه الوثقی، ج ۱، فی احکم الحیض، م ۲۳؛ تحریر الوسیله، ج ۱، فی الحیض، م ۱۸؛ توضیح المسائل مراجع م ۵۰۶٫. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم رعایت ترتیب در 🌺 پرسش کاربر در گروه: کسی که قصد خواندن نماز قضای چند سال را دارد، آیا می تواند هر روز را به یک نماز مثلا روز شنبه را فقط نماز قضای صبح و یکشنبه را ظهر و عصر بخواند؟ پاسخ: بله می تواند اینکار را انجام دهد، زیرا طبق نظر اکثریت مراجع رعایت ترتیب در واجب نیست جز در قضای نمازهایی که پشت سر هم خوانده می شود، مانند قضای نماز ظهر و عصر و قضای نماز مغرب و عشا از یک روز . همچنین مراجع تقلیدی که ترتیب را لازم دانسته اند، هم احتیاط واجب داده اند نه فتوا، لذا مقلدین آن ها می توانند در این مساله به فتوای مراجع دیگر عمل کنند و ترتیب را رعایت نکنند. نظر مراجع عظام در مورد نمازهای یومیه:👇 آیات عظام خمینی، خامنه ای، زنجانی، نوری، گلپایگانی، صافی، سیستانی: در قضاى نمازهاى یومیّه ترتیب لازم نیست، مگر در نمازهایى كه در اداى آنها ترتیب هست، مثل نماز ظهر و عصر از یک روز، یا مغرب و عشا از یک شب. امّا اگر نماز ظهر از یک روز و نماز عصر از روز دیگر قضا شده باشد، یا نماز مغرب از یک شب و نماز عشاء از شب دیگر قضا شده باشد، رعایت ترتیب بین آنها لازم نیست. آیات عظام فاضل، بهجت: بنابراحتياط واجب، رعايت ترتيب در قضاء نمازهاى يوميّه است براى كسى كه ترتيب قضا شدن نمازهاى خود را مى‌داند، مثلاً كسى كه يك روز نماز عصر و روز بعد نماز ظهر را نخوانده، بنا بر احتیاط واجب بايد اول نماز عصر و بعد از آن نماز ظهر را قضا نمايد. در نمازهايى كه در اداء آنها ترتيب لازم است، مانند نماز ظهر و عصر، لازم است در قضا ترتيب بين آنها رعايت شود.[1] 📚 منبع ١.توضيح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص750، م 1375. ✅ کانال احکام تخصصی بانوان 🆔 @askbanoo
⚫️⚫️ 📤پرسش کاربر در گروه: سلام. آیا کا کردن در روز عاشورا و تاسوعا حرام است؟ 📤پاسخ: سلام علیکم. در روز تاسوعا کار کردن هیچ اشکالی ندارد، اما کار کردن روز عاشورا مکروه است، یعنی بهتر است این روز را کار نکنیم و این روز را در مساجد و حسینیه ها به عزاداری برای مولا یمان امام حسین( علیه السلام) بپردازیم. توضیحات بیشتر: دین اسلام، کار کردن را امری بسیار مقدس می داند و فقط چند زمان وجود دارد که گفته شده، بهتر است کار رها شود که این زمان ها عبارتند از: ۱.هنگامی که اذان روز جمعه گفته می شود، بهتر است کار را رها و به سوی یاد خدا بشتابد و بعد از پایان نماز دوباره به سمت کار خود بروید.[1] ۲.روز عاشورا، زیرا در این روز امویان، جهت زدودن آثار شهادت امام حسین (ع) فعالیت های تبلیغاتی گسترده ای انجام دادند و آن را روزی با برکت عنوان کرده اند، در مقابل در احادیث شیعیان را تشویق به کار نکردن و عزاداری کرده اند، امام رضا(علیه السّلام) در مورد کار در روز عاشورا فرمودند :«هر كسى از كار كردن براى زندگى دنیا در روز عاشورا خوددارى كند، خداوند حوایج دنیا و آخرتش را روا مى سازد. هركس روزعاشورا را روز حزن و مصیبت و گریه قرار دهد, خداوند فرداى قیامت را روز فرح و شادى او قرار مى دهد. هر كس عاشورا را روز خیر وبركت بداند و براى زندگى دینوى خویش چیزى ذخیره كند, خداوند خیر و بركتش را از بین مى برد و در قیامت او را با یزید و عبیداللّه بن زیاد و عمر بن سعد محشور مى كند».[2] از این حدیث به خوبی فهمیده می شود که کار کردن برای دنیا در روز عاشورا منع شده است، اما با توجه به روایات مختلف فقها کار کردن برای دنیا را در روز عاشورا مکروه می دانند. 📚منابع: ۱. جمعه، 11-9. ۲. حر عاملی , وسائل الشیعه , ج 1، ص 394 . 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
◾️حکم ◾️ 📤پرسش کاربر در گروه: سلام . روزه در ایام محرم اشکال دارد؟ در روز عاشورا حکم روزه گرفتن چیست؟ 📤پاسخ: سلام علیکم . روزه گرفتن در روز عاشورا کراهت دارد، اما بقیه روزهای محرم روزه گرفتن هیچ اشکال شرعی ندارد . نظر مراجع عظام نسبت به روزه در ایام محرم و روز عاشورا:👇 از نظر همه مراجع عظام روزه روز عاشورا  مکروه است.[1] اما در مورد بقیه روزهای محرم همه مراجع معتقدند؛ که نه تنها کراهت ندارد بلکه بعضی روزهایش مستحب است، که در مورد مستحب بودن روزه در محرم نظر مراجع به شرح زیر است: ✍امام خمینی: روزه گرفتن در روز اول و سوم محرم، مستحب است.[2] ✍بقیه مراجع عظام: روزه گرفتن در اول، سوم و هفتم محرم مستحب است. [3] 📚منابع: ۱.توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید، مسأله 1747. ۲. امام خمینی، توضیح المسائل، ص 362، م 1657. ۳.طباطبایی یزدی، العروه الوثقی (المحشی)، ج 3، ص 659. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🏡🏡 📤پرسش کاربر در گروه: سلام. آیا خرید خانه و اسباب کشی در ماه صفر اشکال دارد؟ 📤پاسخ: سلام علیکم. خرید و فروش یا اسباب کشی در ماه صفر هیچ اشکالی ندارد و فرقی بین ماه صفر و ماه های دیگر سال برای اینکارها نیست. تنها برخی روایات روز عاشورا را بی برکت دانسته اند، به این معنا که اگر پس انداز یا خرید و فروشی در این روز شود، برکت نخواهد داشت، اما این هم به معنای این نیست، که خرید و فروش در روز عاشورا حرام باشد. توضیحات بیشتر:👇 مردم ماه صفر را نحس می دانند، اما روایات مخصوصى که از ائمه (علیه السلام) درباره نحسی ماه صفر باشد، به دست ما نرسیده است و فلسفه ی آن دقیقاً براى ما روشن نیست، اما آنچه در مورد این ماه در روایات آمده است، این است که به خاطر دفع بلایای این ماه، صدقه دهید و دعا بخوانید، اما نه از آن جهت که روزهای این ماه ذاتا نحس باشند، بلکه به خاطر از دست دادن سه تن از معصومین (علیهم السلام) و همچنین مشکلاتی که برای اسرای کربلا پیش آمد، روزهای این ماه برای مردم خوب نیست. اما در هر صورت خوب نبودن روزهای ماه صفر، به معنای متوقف کردن اموری مانند خرید و فروش و سایر فعالیت ها نیست، بلکه باید با خواندن دعائی که در مفاتیح در اول اعمال ماه صفر وارد شده و صدقه و استعاذه، خوب نبودن این روزها را برطرف نمائیم. 📚منابع: ۱.میرزا جواد ملکى تبریزى، مراقبات(اعمال السنه) ، ترجمه علیرضا میرزا حکیم خسروانى، انتشارات نور فاطمه، ج 1، ص 49.  ۲. شیخ عباس قمى، مفاتیح الجنان، اعمال ماه صفر. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
⛔️آیا شکستن تخم مرغ یا قربانی در شب اول صفر ثواب دارد؟⛔️ 📤پرسش کاربر در گروه: سلام. آیادرست است که می گویند در شب اول ماه صفر ثواب دارد تخم مرغ بشکنیم یا قربانی کنیم؟ 📤پاسخ: سلام علیکم. این سخن که شکستن تخم مرغ در شب اول صفر یا قربانی در این شب ثواب دارد، شایعه و مطالب خرافی است که قصد دارند به دین اسلام وارد کنند. این افراد شایعه پراکن، اعتقاد مردم به ماه صفر را از اسلام گرفته و با مطالب خرافه ای از چین و هند و ... مخلوط می کنند و به نام اسلام به مسلمین عرضه می کنند. در حالی که وقتی به روایات رجوع می کنیم، هیچ روایتی وجود ندارد که به شکستن تخم مرغ اشاره کرده باشد یا گفته شده باشد که به خاطر این ماه قربانی انجام شود. بنابراین بخاطر عدم وجود روایت در این مورد و نبودن دلیل عقلی برای اینکار، ما این کارها را نمی پذیریم. 📚منبع: http://www.x-shobhe.com/shobhe/8895.html 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🏡🏡 📤پرسش کاربر در گروه: سلام. آیا خرید خانه و اسباب کشی در ماه صفر اشکال دارد؟ 📤پاسخ: سلام علیکم. خرید و فروش یا اسباب کشی در ماه صفر هیچ اشکالی ندارد و فرقی بین ماه صفر و ماه های دیگر سال برای اینکارها نیست. تنها برخی روایات روز عاشورا را بی برکت دانسته اند، به این معنا که اگر پس انداز یا خرید و فروشی در این روز شود، برکت نخواهد داشت، اما این هم به معنای این نیست، که خرید و فروش در روز عاشورا حرام باشد. توضیحات بیشتر:👇 مردم ماه صفر را نحس می دانند، اما روایات مخصوصى که از ائمه (علیه السلام) درباره نحسی ماه صفر باشد، به دست ما نرسیده است و فلسفه ی آن دقیقاً براى ما روشن نیست، اما آنچه در مورد این ماه در روایات آمده است، این است که به خاطر دفع بلایای این ماه، صدقه دهید و دعا بخوانید، اما نه از آن جهت که روزهای این ماه ذاتا نحس باشند، بلکه به خاطر از دست دادن سه تن از معصومین (علیهم السلام) و همچنین مشکلاتی که برای اسرای کربلا پیش آمد، روزهای این ماه برای مردم خوب نیست. اما در هر صورت خوب نبودن روزهای ماه صفر، به معنای متوقف کردن اموری مانند خرید و فروش و سایر فعالیت ها نیست، بلکه باید با خواندن دعائی که در مفاتیح در اول اعمال ماه صفر وارد شده و صدقه و استعاذه، خوب نبودن این روزها را برطرف نمائیم. 📚منابع: ۱.میرزا جواد ملکى تبریزى، مراقبات(اعمال السنه) ، ترجمه علیرضا میرزا حکیم خسروانى، انتشارات نور فاطمه، ج 1، ص 49.  ۲. شیخ عباس قمى، مفاتیح الجنان، اعمال ماه صفر. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🔴حکم کمتر از ده روز بودن فاصله دو خون🔴 📤پرسش کاربر در گروه: هفت روز خون دیدم و بعد پاک شدم و شش روز پاک بودم و دوباره دچار خونریزی شدم و این خون دوم هم کاملا شرایط حیض را دارد؛ الان وظیفه من چیست؟ مرجع: سیستانی. 📤پاسخ: از نظر آیه الله سیستانی اگر خون دوم شما در زمان عادتتان است یا اینکه فقط خون دوم شما دارای صفات و نشانه های حیض است ولی خون اول صفات حیض را نداشته است؛ در این دو صورت باید خون دوم را حیض قرار دهید و خون اول را استحاضه قرار دهید و لذا قضای نمازهای خود را در هفت روز اول بجا آورید. اما در غیر دو صورت بالا باید خون اول را حیض قرار دهید و بعد چهار روز از خون دوم را به شش روز پاکی اضافه کنید و این ۴ روز از خون دوم را به احکام استحاضه عمل کنید و عبادات تان را انجام دهید و بقیه روزهای خون دوم را با وجود شرایط و صفات حیض ، حیض قرار دهید. نظر مراجع عظام نسبت به خون دیدن قبل از ده روز پاکی:👇 ✍آیات عظام: رهبری، فاضل لنکرانی: خون دوم استحاضه است. ✍آیه الله نوری: اگر هر دو خون دارای صفات حیض باشد، اولی را حیض و دومی را استحاضه قرار می دهد و اگر یکی از آن دو دارای صفات حیض باشد، همان را حیض و دومی را استحاضه قرار می دهد. ✍آیه الله بهجت: خون اول حیض و چهار روز از خون دوم محکوم به پاکی است تا ده روز پاکی کامل شود و لذا در این چهار روز به احکام استحاضه عمل کند و باقی خون دوم با وجود شرایط حیض، حیض محسوب می شود. ✍آیه الله مکارم شیرازی: خون دوم اگر صفات حیض را نداشته باشد، استحاضه است و اگر صفات حیض را داشته باشد، بعد از کامل کردن ده روز پاکی، بقیه روزهای خون دوم، حیض محسوب می شود. 📚منبع: احکام بانوان جامعه الزهراء، ص ۵۱ 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝