eitaa logo
کانال تخصصی احکام بانوان
7.8هزار دنبال‌کننده
48 عکس
72 ویدیو
0 فایل
﷽ پاسخ به سوالات اختصاصی بانوان درباره: حیض نفاس استحاضه جنابت عده و.. تبلیغ و تبادل: eitaa.com/joinchat/271056896Cd610d948e9 سوپر گروه(ورود آقا ممنوع): eitaa.com/joinchat/2078474251Cc50c9e5a43 سایت: askbanoo.ir حمایت مالی از کانال:idpay.ir/askbanoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺قنوت در نماز آیات🌺 📥پرسش کاربر در گروه: سلام. آیانماز آیات قنوت دارد؟ مرجع: رهبری. 📤پاسخ: سلام علیکم بله، نماز آیات قنوت دارد و مستحب است قبل از ركوع دهم قنوت را بجا آورید. البته در نماز آیات مستحب است در رکوع هایی که شماره آن زوج است (ركوع دوم و چهارم و ششم و هشتم و دهم) بعد از خواندن سوره یا بخشی از آن و قبل از رکوع ، قنوتی بخوانید که در مجموع دو رکعت ، پنج قنوت می شود. توضیحات بیشتر:👇 قنوت عملی مستحبی است که در نمازها یک مرتبه پس از خواندن حمد و سوره و پیش از رکوع رکعت دوم انجام می شود. اما در چند نماز حکم قنوت متفاوت است که عبارتند از: ۱. نماز عیدفطر و قربان: که در رکعت اول پنج قنوت و در رکعت دوم چهار قنوت خوانده می‌شود. ۲. نماز آیات: پنج قنوت خوانده می شود, البته برای سهولت گفته شده یک قنوت قبل از رکوع دهم انجام شود. ۳. نماز جمعه: دو قنوت یکی پیش از رکوع رکعت اول و دیگری بعد از رکوع رکعت دوم انجام می شود. ۴. نماز وتر: پس از حمد و سوره رکعت اول قنوت خوانده می‌شود. 📚منبع: توضیح المسائل مراجع؛ مسأله ۱۱۱۷-۱۱۱۹، ۱۳۷۲ش، ص۳۰۵-۳۰۶. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم ندانستن تعداد روزه قضا 🌺 📥پرسش: سلام می دانم چند روز روزه قضا دارم اما تعداد آن روزها را یادم رفته است، حال تکلیف من چیست؟ مرجع: آیه الله مکارم شیرازی. 📤پاسخ: سلام علیکم از نظر آیه الله مکارم شیرازی در این موارد که می دانید روزه قضا دارید اما تعداد آن را نمی دانید، به همان مقداری که یقین دارید، روزه نگرفته اید قضا کنید مثلا اگر شک دارید که دو روز روزه قضا دارید یا سه روز، همان دو روز را بگیرید کفایت می کند.   نظر مراجع عظام نسبت به ندانستن تعداد روزه قضا:👇 📝آیات عظام:خامنه ای، مکارم شیرازی، فاضل لنکرانی، : جایز است که به قضاى آن مقدار از روزه‏هایش که یقین به فوت آنها دارد، اکتفا نماید. [1] 📝آیه الله زنجانی: بنابر احتیاط واجب باید مقدار بیشترى را که احتمال می دهد روزه نگرفته قضا نماید. [2]   📚منابع: 1. أجوبة الاستفتاءات (بالفارسیة)، ص 170، س 819،  توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص 945،سایت معظم له، استفتائات، احکام روزه قضا. 2. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص 945. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم خانمی که حیضش از ده روز گذشته و چند روز اول لک بینی داشته و نمی داند لک بینی ها استمرار داشته یا نه🌺 📤پرسش : سلام، طاعات قبول. همیشه حیض من ده روز طول می کشید، روز اول و دوم لک دیدم و بعد خونریزی شدت پیدا کرد، و امروز هم روز دهم حیضم بود.اما خون همچنان ادامه دارد، اما یقین ندارم که روز اول و دوم لکه بینی استمرار داشته که جز روز های حیض حساب کنم یا استمرار نداشته و استحاضه بوده است. الان برای محاسبه ده روز حیض دچار مشکل شده ام ؟ 📤پاسخ: سلام علیکم، قبول حق. چون شما لکه بینی داشته اید و بعد از دو روز خون شدت گرفته و از دهم هم خونتان تجاوز کرده است، و در روزهای اول توجه نکردید لک های دو روز اول استمرار داشته یا نه، مجبورید از ابتدای لک بینی را جز حیض قرار دهید و از آخر به تعداد همون دو روز لک بینی احتیاط کنید. احتیاط به این معناست که در آن دو روز که شک دارید حیض است یا استحاضه، هم روزه بگیرید و هم قضای آن را بجا آورید. چون ممکن است لک ابتدا مستمر بوده و الان استحاضه باشید که روزه واجب است و با روزه گرفتن به وظیفه شرعی خود عمل کرده اید و ممکن است لک ابتدا منقطع بوده و اکنون حیض باشید که باید روزه قضا بشود و با به جا آوردن قضای روزه، هم به وظیفه شرعی خود عمل می کنید. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺 ملاک حد ضرر در روزه 🌺 📤پرسش: سلام هنگامی که روزه می گیرم، ضعف شدیدی می کنم و بعد از افطار هم حالم خوب نیست، آیا روزه گرفتن برا من مضر است؟ ضرر چه مقدار باید باشد که بتوانیم روزه را افطار کنیم؟ مرجع: آیه الله سیستانی. 📤پاسخ: سلام علیکم. از شرایط صحت روزه، ضرر نداشتن آن است، اما اینکه حد ضرر چه میزان باید باشد و آیا مطلق ضرر داشتن اشکال دارد یا ضرر قابل توجه، در این مورد نظر آیه الله سیستانی این است که باید ضرر قابل توجهی داشته باشد که معمولا قابل تحمل نیست. [1] اما در مورد اینکه روزه برای شما ضرر دارد یا خیر، باید گفته شود که از نظر همه مراجع عظام، تشخیص ضرر داشتن به عهده مکلف است و لذا خودتان باید تشخیص دهید که آیا این ضرر، ضرری قابل توجه هست که بتوانید افطار کنید یا اینکه قابل توجه نیست و باید روزه را بگیرید. نظر مراجع در مورد حد میزان ضرر:👇 👈آیات عظام: مکارم شیرازی، وحید خراسانی: منظور ضرر قابل توجه است. 👈آیه الله نوری همدانی: منظور ضرر قابل توجه است که با رجوع به متخصص یا تجربه مشخص می شود. 👈آیه الله شبیری زنجانی: منظور ضرر عرفی است که مشقت زایدی را نسبت به روزه حاصل می کند. [2] 📚منابع: ۱. توضیح المسائل جامع، ج ۱، ص ۵۵۸. ۲. استفتائات دفاتر آیات عظام. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺آیا آب رساندن به قسمت داخل ناف در هنگام غسل واجب است؟🌺 📥پرسش کاربر در گروه: سلام علیکم بعد از غسل داخل ناف خود مقداری چرک دیدم، حال حکم غسل من چیست؟ 📤پاسخ: سلام علیکم. اگر آن قسمت از داخل ناف كه ديده نمي شود، دارای چرک باشد، غسل لازم نيست ولی اگر قسمتي از داخل ناف که ديده مي شود داراي چرك باشد و مانع رسيدن آب باشد، بايد برطرف گردد. توضیحات بیشتر:👇 برای غسل کردن رساندن آب و برطرف کردن موانعی که در ظاهر بدن هست، واجب می باشد. اما برطرف کردن موانع و رساندن آب به قسمت هایی که از باطن بدن شمرده می شوند، واجب نیست. بنابراین جاهايي از بدن كه ديده نمي شود، مثل داخل گوش و بيني نیز شستن آن لازم نیست. 📚منبع :  سامانه پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺نحوه انجام غسل ترتیبی از نظر مراجع 🌺 📥پرسش کاربر در گروه: سلام در مورد نحوه انجام غسل ترتیبی توضیح دهید؟ زیرا شنیده ام که برای صحت غسل باید هنگامی هر قسمت را شستی از زیر دوش بیرون بیایی و بعد دوباره زیر دوش رفته و قسمت دیگر را بشوی؟ مرجع: رهبری. 📤پاسخ: سلام علیکم در غسل ترتیبی؛ باید به نیّت غسل، اول سر و گردن را بشویید و بعد طرف راست بعد طرف چپ بدن را بشویید. از نظر اکثریت مراجع و همچنین رهبری ترتیب در نیت لازم است یعنی ابتدا باید سر و گردن و سپس طرف راست و بعد طرف چپ شسته شود و لو این که تمام بدن را زیر دوش بگیرید، یعنی اگر نیت او شستن عضو خاصی باشد، اشکال ندارد. اما برخی مراجع غیر از تفکیک در نیت، تفکیک در عمل شستن را هم لازم می‌دانند. و لذا گفته اند که اگر زیر آبی مثل دوش باشید وتصمیم بگیریدکه غسل نمایید بنابراحتیاط واجب نمی توانید درهمان حال نیت غسل نمایید وخودتان را زیرآب به قصد غسل تکان دهید بلکه از زیرآب بیرون بیایید وبه قصد شستن سر وگردن برای غسل زیر آب بروید بعد ازشستن سر وگردن دوباره بیرون بیایید وبه قصد شستن طرف راست برای غسل زیر آب بروید و بعد ازشستن طرف راست از زیر آب بیرون بیایید و به قصد شستن طرف چپ به قصد غسل زیر آب بروید. نظر مراجع عظام در مورد نحوه غسل ترتیبی :👇 👈آیات عظام: سیستانی، وحید خراسانی: در غسل بنابر احتياط واجب علاوه بر تفکیک نیت، تفکیک در شستن نیز لازم است. 👈بقیه مراجع مراجع عظام: فقط تفکیک در نیت کفایت می کند. 📚منبع: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج‌1، ص 215، م 361، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق؛ وحید خراسانى، حسین، توضیح المسائل، ص 72، م 367، مدرسه امام باقر (ع)، قم، نهم، 1428 ه‍ ق. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم خانمی که شک در حیض شدن قبل اذان مغرب دارد🌺 📥پرسش کاربر در گروه: سلام من روزه بودم بعد از افطار خواستم وضو بگیرم برای نماز خواندن، که دیدم پریود شدم الان نمی دانم روزه را باید قضا کنم یا خیر؟ مرجع: رهبری. 📤پاسخ: سلام علیکم اگر بعد از اذان مغرب متوجه شروع حیض شدید و شک دارید که آیا قبل اذان مغرب هم حیض بودید یا نه، باید بنابر قاعده استصحاب بنا را بر پاکی قبل از اذان بگذارید و روزه تان صحیح است و قضا لازم نیست. توضیحات بیشتر:👇 📝از نظر اکثر مراجع مانند آیات عظام: امام خمینی، اراکى، گلپایگانى، خامنه‌ای، فاضل، صافى، شبیری، نوری، سبحانی، سیستانی، وحید خراسانی: اگر یک لحظه قبل از اذان مغرب خون حیض یا نفاس ببینید، روزه باطل است. 📝اما برخی مراجع مانند آیات عظام، مکارم شیرازی و بهجت معتقدند که اگر قبل از غروب آفتاب خون حیض یا نفاس ببینید، روزه باطل است. اما اگر بعد از غروب آفتاب و قبل از اذان مغرب خون دیدید، روزه صحیح است.حال بر طبق نظر این مراجع، اگر کسی شک کند که قبل از غروب آفتاب حیض شده یا نه، باید بنا را بر پاکی قبل از غروب آفتاب بگذارد و روزه اش صحیح است. 📚منبع: امام خمینی، توضیح المسائل( المحشی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمد حسین، ج‌۱، ص ۴۰۷. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم خواندن قسمتی از آیه سجده دار🌺 📥پرسش: سلام من در زمان حیض در حال خواندن قرآن بودم و اصلا حواسم نبود و قسمتی از آیه ای که سجده واجب دارد را خواندم، آیا سجده بر من واجب شده است؟ اگر واجب شده، باید بعد از زمان پاک شدن آن را بجا آورم؟ مرجع: رهبری 📤پاسخ: سلام علیکم فقط در صورتی سجده بر شما واجب می شود که تمام آیه ای که سجده واجب دارد را بخوانید یا تمام آیه را بشنوید. بنابراین چون قسمتی از آیه را خوانده اید، لذا سجده بر شما واجب نشده است. اما اگر سجده بر شما واجب شد به این خاطر که مثلا تمام آیه سجده دار را شنیدید، باید فورا بعد از شنیدن آیه ی سجده دار، سجده کنید و سجده کردن در زمان حیض هم صحیح است، زیرا پاک و طاهر بودن زن در سجده شرط نمی باشد و حق ندارید آن را به تاخیر بیندازید تا زمانی که پاک شوید. 📚منبع برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، ص 116. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺فطریه مهمان در شب عید فطر🌺 📥پرسش کاربر در گروه: اگر فردی در شب عید فطر مهمان باشد، زکات فطره اش به عهده صاحب خانه است؟ 📤پاسخ: سلام علیکم از نظر مراجع عظام ، اگر فردی در شب عید فطر نان‌خور صاحب‌خانه باشد، فطریه‌اش بر عهده صاحب‌خانه است. اما درمورد اینکه نان‌خور به چه کسی گفته می‌شود بین مراجع عظام اختلاف نظر است. اکثریت مراجع عظام و همچنین رهبری می گویند شخص میهمان اگر یک شب عید فطر در خانه صاحبخانه باشد، نانخور صاحبخانه محسوب نمی‌شود، اما برخی از مراجع، میهمانی که یک شب عید فطر در خانه صاحبخانه باشد، را   هم نانخور محسوب می کنند و می گویند اگر قبل از غروب، وارد منزل صاحبخانه شده باشد، زکات فطره اش را بر عهده صاحب‌خانه است. نظر مراجع عظام در مورد زکات فطره میهمان:👇 📝 آیه الله خامنه‌ای: میهمان اگر نانخور صاحب‌خانه محسوب شود فطریه او به عهده‌ی میزبان است مگر اینکه _میهمان_فطریه را به وکالت از طرف او پرداخت نماید. البته میهمان با یک شب نانخور محسوب نمی‌شود و فطریه به عهده خودش می‌باشد. 📝 آیه الله مکارم شیرازی: فطره میهمان بر عهده صاحبخانه نیست، مگر اینکه برای چند شب میهمان او باشد، به طوری که نان خور او محسوب شود. 📝 آیه الله العظمی سیستانی : کسی که تنها براى افطار شب عید دعوت شده نان خور محسوب نمی شود، و فطره‌اش بر صاحبخانه نیست. 📝 آیه الله نوری همدانی، صافی گلپایگانی: چنانچه میهمان قبل از غروب  وارد بر صاحبخانه شود و آن شب نانخور وی باشد زکات فطره اش بر عهدۀ میزبان است. 📚 منبع: استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم خون دماغ شدن در ماه مبارک رمضان🌺 📥پرسش کاربر در گروه: سلام اگر فردی خون دماغ شود به طوری که خونش بند نمی آید و چون خونش زیاد است به فضای حلق می رسد و نا خواسته قورت می دهد، حکم روزه اش چیست؟ آیا می تواند روزه نگیرد و بعدا قضایش را بجا آورد؟ مرجع: رهبری 📤پاسخ: سلام علیکم این فرد حق ندارد روزه نگیرد مگر اینکه روزه برایش مضر باشد. اما در مورد خونی که به صورت ناخواسته و غیر اردی وارد حلق می شود و فرو می رود، این فرو رفتن غیر ارادی مبطل روزه نیست و تنها زمانی که عمدا خون را قورت دهد،روزه اش باطل است. نظر مراجع در مورد خون دماغ شدن روزه دار :👇 اگر فرد زمانی که روزه دار است خون دماغ شود، دو صورت دارد: ۱. اگرخون وارد فضای دهان شود: همه مراجع عظام می گویند اگر عمدا خون را فرو ببرد، روزه اش باطل است و قضا و کفاره دارد اما اگر بی اختیار فرو ببرد، روزه صحیح است. ب) ۲. اگر خون وارد فضای دهان نشود نظر مراجع به شرح زیر است: 📝آیات عظام: خامنه ای، سیستانی، زنجانی: اگر بی اختیار خون از حلق پایین رود، روزه صحیح است. 📝آیه الله مکارم شیرازی: خون دماغ شدن روزه را باطل نمي کند مگر در صورتي که: ۱. خون وارد فضاي دهان شود و عمدا فرو ببرد ۲. با بالا گرفتن سر يا بالا کشيدن بيني خون وارد حلق شود. 📝آیه الله وحید خراسانی: اگر بی إختیار این اتفاق بیفتد إشکالی ندارد ولی باید مراقبت کند که به حلق نرسد. 📚منابع: توضیح المسائل 16 مرجع، م 1573؛ زنجانی: استفتائات روزه، س 46؛ استفتائات مرکز ملی پاسخگویی. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم کسی که قصد ده روز نکرده و بعد از مدتی مشخص شده که ده روز می ماند🌺 📥پرسش کاربر در گروه: من مسافرت آمدم و قصد ده روز ماندن را نکردم و نمی دانستم که تا ده روز می مانم، لذا نمازهایم را شکسته خواندم اماالان مشخص شده که ده روز اینجا هستیم، حکم نمازهایی که خواندم چیست؟ از الان به بعد نمازهایم را کامل بخوانم یا شکسته؟ مرجع: رهبری. 📤پاسخ: سلام علیکم چون قصد ماندن نداشتید ، لذا نمازهایی که خواندید صحیح است. اما در مورد نماز در بقیه روزهای باقی مانده، با مثالی برایتان توضیح می دهم. مثلا شما بعد از سه روز تصمیم گرفتید که هفت روز دیگر هم می مانید و ده روز را کامل می کنید، در این صورت باز هم نماز شکسته است و روزه صحیح نیست، چرا که شما از زمانی که تصمیم گرفتید، باید قصد ده روز ماندن کامل را بکنید. اما اگر بعد از سه روز تصمیم گرفتید ده روز دیگر بمانید، قصد اقامت ده روز می کنید و نمازتان کامل و روزه تان صحیح است. 👌👌👌پس هر زمانی که تصمیم و قصد اقامت ده روز کردید، باید از همان زمان حداقل ده روز در محل بمانید تا نمازتان کامل باشد و روزه تان صحیح باشد. نکته👇 اگر مسافری می خواهد نه روز یا کمتر در محلی بماند، اگر بعد از آن که نه روز یا کمتر در آنجا ماند، بخواهد دوباره نه روز دیگر یا کمتر بماند، باز هم نمازش شکسته است و همین طور تا سی روز نماز شکسته است اما روز سی و یکم باید نماز را تمام بخواند، حتی اگر به مقدار یک نماز آنجا بماند. 📚منبع: توضیح المسائل مراجع، مسأله ۱۳۵۴. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم خوردن ماهی ازون برون (خاویار)🌺 📥پرسش کاربر در گروه: آبا خوردن ماهی ازون برون جایز است؟ مرجع: رهبری. 📤پاسخ: از نظر همه مراجع عظام، اگر ماهى فَلْس‌دار باشد و زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد ، پاک و خوردن آن حلال است هر چند که فلس خود را در زمان صید از دست داده باشد. اما اگر در آب بمیرد، پاک و خوردن آن حرام است، ولی ماهی بی فلس را اگر چه زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد، باز هم حرام است. از نظر رهبری، اگر ماهی فلس‌دار باشد حلال است، هر چند پس از صيد فلس خود را از دست بدهد. و تشخيص فلس‌دار بودن با خود مكلّف است. و اطمينان از گفته كارشناس نيز كفايت مى‌كند.[1] نظر مراجع در مورد حکم خوردن ماهی خاویار:👇        📝آیات عظام: امام خمینی، خامنه ای: اگر از ماهی های باشد که دارای فلس است، یا مشتبه است در این که فلس دارد یا نه، خوردنش حلال است، و الاّ خوردنش جایز نیست.  📝آیه الله مکارم شیرازی: در صورتى كه ثابت شود ماهى داراى فلس هست اشكالى ندارد. ولى آنچه از كسانى كه ماهى گير حرفه اى هستند شنيده ايم اين است كه اين ماهى فلس ندارد. 📝آیه الله سیستانی:اگر در اصل خلقتش فلس دار باشد هرچند بعدا از جهت عارضی فلس او جدا شده باشد حلال است ولی در صورت شک خوردن جایز نیست . 📝آیه الله فاضل لنکرانی: ملاک در حلیّت گوشت ماهی، داشتن پولک(فلس) است، اگر با تحقیق از اهل خبره، اطمینان پیدا نمائید که پولک دارد، حلال است.[2] نکته 👌 پولک ریز و درشت روی پوست ماهی که - بدون چشم مسلح،دیده شود، را فلس می گویند. فلس دار بودن به این است که فلس در اصل خلقت ماهی باشد و لو همیشه نباشد. و در طرف سر ماهی یا دم ماهی باشد و لو زیاد باشد یا کم باشد. کوچک باشد یا درشت باشد، سفت باشد یا سست باشد، به گونه ای که در دام بریزد یا در اثر ساییدن ماهی به جایی ریخته شود، در همه این موارد ماهی، فلس دار نام دارد. 📚منبع: ۱. سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.توضیح المسائل مراجع، ج‌۲، م. ۲۶۱۵. ۲. پایگاه اطلاع رسانی دفتر مراجع. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝