eitaa logo
کانال تخصصی احکام بانوان
7.8هزار دنبال‌کننده
48 عکس
67 ویدیو
0 فایل
﷽ پاسخ به سوالات اختصاصی بانوان درباره: حیض نفاس استحاضه جنابت عده و.. تبلیغ و تبادل: eitaa.com/joinchat/271056896Cd610d948e9 سوپر گروه(ورود آقا ممنوع): eitaa.com/joinchat/2078474251Cc50c9e5a43 سایت: askbanoo.ir حمایت مالی از کانال:idpay.ir/askbanoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🌳 شرایط حیض🌳 پرسش .  چیست؟ شرایط تحقق خون حیض عبارت است از: ۱٫ بلوغ، ۲٫ کمتر از سه روز نبودن، ۳٫ بیشتر از ده روز نبودن، ۴٫ پى در پى بودن سه روز اول،[۱] ۵٫ استمرار خون در تمام سه شبانه روز، ۶٫ مشاهده حیض پیش از سن یائسگى، ۷٫ بین دو حیض دست کم ده روز فاصله باشد.[۲] تبصره . صفات خون حیض با شرایط آن تفاوت دارد. اگر خونى تمامى شرایط حیض را دارا باشد، به طور حتم خون حیض است و اگر یکى از شرایط را نداشته باشد، آن خون، حیض محسوب نمى شود؛ در حالى که در صفات خون، مسئله این چنین نیست. اگر خونى تمامى صفات و نشانه هاى حیض را داشته باشد، به طور حتم ملازم با حیض بودن آن نیست؛ همان گونه که اگر خونى یکى از صفات و نشانه هاى حیض را نداشته باشد، ملازم با نبود حیض نیست. [۱]. آیه اللّه  صافى: پى در پى بودن سه روز اول حیض را لازم نمى دانند. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۱٫ [۲]. العروه الوثقى، ج ۱، فصل فى الحیض و م ۶ و توضیح المسائل مراجع، م ۴۳۶، ۴۴۰، ۴۴۱ و ۴۴۳ و وحید، توضیح المسائل، م ۴۴ ، ۴۴۰ و ۴۴۷٫ 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo  🌐 askbanoo.ir/?p=745
🌸حکم تکبیرة الاحرام گفتن قبل از امام جماعت🌸 پرسش کاربر در گروه: اگر در نماز جماعت تصور کنیم که امام جماعت تکبیر را گفته است و یکی دو ثانیه قبل از امام جماعت تکبیر بگوییم ، نمازصحیح است؟ پاسخ: اگر تکبیر را زودتر از امام جماعت بگویید، نمازتان فرادا می شود و دیگر نمی توانید این نماز را به جماعت بخوانید. اگر بخواهید به ثواب نماز جماعت برسید، می توانید نیت خود را به نماز مستحبی تغییر دهد و سریع نماز خود را تمام کنید و به نمازجماعت برسید و اگر مطمئنن نیستید، که اگر نماز مستحبى را تمام کنید، به رکعت اول برسید، مستحب است که نماز مستحبى را رها کنید و مشغول نماز جماعت شوید. نظر مراجع عظام در مورد زمان تکبیر الاحرام گفتن قبل از امام جماعت:👇 آیات عظام: امام خمینی، خامنه ای، گلپایگانی، صافی، بهجت، مکارم شیرازی: مأموم نباید تکبیره الاحرام را پیش از امام بگوید، بلکه احتیاط واجب آن است که تا تکبیر امام تمام نشده است،تکبیر نگوید. آیه الله اراکی:مأموم نباید تکبیره الاحرام را پیش از امام بگوید و باید تا تکبیر امام تمام نشده تکبیر نگوید. آیه الله سیستانی: مأموم نباید تکبیره الاحرام را پیش از امام بگوید،احتیاط مستحب آن است، که تا تکبیر امام تمام نشده، تکبیر نگوید. 📚منابع: توضیح المسائل مراجع مسأله ۱۴۶۷ 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌹خون کمتر از سه روز🌹 پرسش ۱ . اگر خون اندکى از سه روز کمتر باشد، تکلیف چیست؟ همه مراجع: خون محسوب نمى شود، هر چند به اندازه یک ساعت باشد.[۱] تبصره . اگر مقدار آن بسیار کم باشد (۵ تا ۱۰ دقیقه) فتواى مراجع تقلید در این زمینه متفاوت است. پرسش ۲ . اگر یک یا دو روز خون ببینیم و پاک شویم و دوباره خون مشاهده کنیم، تکلیفمان چیست؟ همه مراجع (به جز صافى): خون اول حیض نیست؛ هر چند در ایام عادتش باشد؛ ولى خون دوم اگر سه روز یا بیشتر و با نشانه هاى حیض و یا در عادت باشد، حیض محسوب مى شود؛ مانند آنکه از سه روز بیشتر و از ده روز کمتر باشد.[۲] آیه اللّه  صافى: اگر بعد از پاک شدن سه روز خون ببیند، چنانچه مجموع خون اول و دوم و پاکى در بین، از ده روز بیشتر نباشد، خون دوم  حیض محسوب مى شود و در خون اول احتیاط آن است که بین کارهاى مستحاضه و ترک آنچه بر حائض حرام است، جمع کند و در پاکى وسط کارهایى را که بر حائض حرام است، ترک کند و عبادت هاى خود را به جا آورد.[۳] [۱]. العروه الوثقى، ج ۱، فصل فى الحیض م ۶ ؛ توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۰ و وحید، توضیح المسائل، م ۴۴۶٫ [۲]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۹؛ وحید، توضیح المسائل، م ۴۵۵٫ [۳]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۹ 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐 askbanoo.ir/?p=743
👢 حکم پا در 👢 پرسش کاربر: پاها را در وضو باید تا کجا مسح کرد؟ پاسخ: در وضو بعد از مسح سر باید با خیسی آب وضو که در دست هایتان مانده روی پاها را از سر یکی از انگشت ها تا مفصل مسح کنید، البته برخی مراجع هم تا برآمدگی روی پا را واجب دانسته و مسح تا مفصل را مستحب می دانند. نظر مراجع عظام در مورد مسح پا👇 آیات عظام: امام خمینی، وحیدخراسانی، نوری همدانی، مکارم شیرازی، بهجت، فاضل لنکرانی: مسح از سر یکی از انگشتان پا تا برآمدگی روی پا واجب است و مستحب است تا مَفصل را مسح کند.[1] آیه الله خامنه ای: واجب است از سر انگشت پا تا مَفصل را مسح کند.[2] آیات عظام: سیستانی، صافی: بنابر احتیاط واجب از سر انگشت پا تا مفصل را مسح کند.[3] 📚منبع ۱.توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 252.وحید، منهاج الصالحین، الوضو، فصل فی افعال الوضو، قبل از م 96.بهجت، وسیله النجاه، الوضو، م 98. ۲.خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 106. ۳. سیستانی، عروه الوثقی، الوضو، فصل فی افعال الوضو، الرابع، قبل از م 25؛ صافی، هدایه العباد، وضو، م 108. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🔵حکم اعمال شخص بدون 🔵 پرسش کاربر در گروه: آیا شخصی که تا بحال مرجع تقليد نداشته است،عباداتش باطل بوده است ؟ پاسخ اجمالی: طبق نظر همه مراجع عظام اعمال گذشته فرد در صورتی صحیح است، که بفهمد به وظیفه واقعی خودش عمل کرده است یا اینکه اعمالش با فتوای مجتهدی که الان می خواهد از او تقلید کند، هماهنگ باشد. البته اختلافات جزیی دارند که در پاسخ تفصیلی به آن اشاره می شود. پاسخ تفصیلی:👇 آیات عظام:خامنه اى، فاضل لنکرانی، نورى: عمل فرد بدون مرجع در يكى از سه صورت زیر صحيح است: ۱.فرد به وظيفه واقعى خود عمل كرده باشد. ۲. مطابقت عمل او با فتواى مرجعی كه وظيفه اش تقليد از او بوده است. ۳. مطابقت عمل او با فتواى مجتهدى كه اكنون بايد از او تقليد كند.[1]  آيات عظام: صافى، مكارم و وحيد: عمل فرد بدون مرجع در یکی از دو صورت زیر صحيح است: ۱. متوجه شود به وظيفه واقعى خود رفتار كرده است. ۲. مطابقت با فتواى مجتهدى كه اكنون بايد از او تقليد كند.[2] آيه الله سيستانى: عمل فرد بدون مرجع در يكى از سه صورت زیر صحيح است: ۱. بفهمد به وظيفه واقعى خود رفتار كرده است. ۲. مطابقت عمل او با فتواى مجتهدى كه اكنون بايد از او تقليد كند. ۳. جاهل قاصر بوده و نقص های اعمالش به اركان و مانند آن باز نگردد.[3] 📚منبع ۱. توضيح المسائل مراجع، م 14؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1 س 28 و 33؛ نورى، توضيح المسائل، م 14؛ خامنه اى، اجوبةالاستفتاءات، س 32 و 7. ۲.توضيح المسائل مراجع، م 14؛ وحيد، توضيح المسائل، م 14؛ تبريزى، استفتائات، س 66.  ۳. توضيح المسائل سیستانی، م 12. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌥قرص و خون حیض🌥 پرسش . اگر زن در ایام عادت با خوردن قرص، تنها یک یا دو روز از ایام عادت خود را خون دید، آیا حیض محسوب مى شود؟ همه مراجع: حیض محسوب نمى شود؛ چون خون حیض حداقل سه روز است. 📚دفتر: همه مراجع. 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐 http://askbanoo.ir/?p=742
❓❓شک بین حیض و استحاضه ‼️ پرسش ۱ . اگر بین خون و شک پیدا شود، وظیفه چیست؟ همه مراجع: اگر شرایط خون حیض را ندارد، خون استحاضه محسوب مى شود.[۱] پرسش ۲ . اگر خانمى چه قبل از ازدواج و چه بعد از آن، هیچ وقت خون حیض نبیند تکلیفش چیست؟ همه مراجع: اگر خون نمى بیند، حکم حیض را پیدا نمى کند و باید نماز و روزه هاى خود را به جا آورد.[۲] تبصره . اگر خون مى بیند و شرایط حیض را ندارد؛ ولى نشانه هاى استحاضه در او نمایان است، باید به دستور و احکام استحاضه عمل کند. 📃پی نوشت: [۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۳۳ و ۴۴۷ و العروه الوثقى، ج ۱، فصل فى الحیض، م ۵٫ [۲]. دفتر: همه مراجع. 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐 http://askbanoo.ir/?p=741
پرسش . زنى به هیچ وجه عادت معینى ندارد، گاهى هفت روز و گاهى پنج روز و مانند آن خون مى بیند، تکلیفش چیست؟ همه مراجع: این زن، مضطربه محسوب مى شود و باید مطابق احکام و دستورات او عمل کند. 📚توضیح المسائل مراجع، م ۴۹۴٫ 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐 http://askbanoo.ir/?p=740
🌺 پایان وقت مغرب و عشاء🌺 پرسش کاربر در گروه: نماز مغرب و عشاء از ساعت چند قضا می شود؟ مکارم شیرازی پاسخ: پايان وقت نماز مغرب و عشا ، است. نصف شب شرعی حدودا یازده ساعت و ربع ، بعد از اذان ظهر است. آیه الله مکارم شیرازی می گویند: اگر فردی نماز مغرب و عشا را عمدا تا نصف شب نخواند، بعد از نصف شب شرعی باید هردو را قضا کند، اما اگر به خاطر عذری نخواند، باید تا قبل از اذان صبح به نیت ادا بجا آورد. نظر مراجع عظام در مورد وظیفه شخصی که نماز مغرب و عشا را تا نصف شب شرعی نخواند:👇 آیات عظام: امام خمینی، خامنه ای، بهجت، نوری همدانی، وحید خراسانی،: اگر عمدا یا به واسطه عذری نماز مغرب یا عشا را تا نصف شب نخواند، بنا بر احتیاط واجب باید تا قبل از اذان صبح ، بدون این که نیّت ادا و قضا کند به جا آورد.[1] آیه الله فاضل لنکرانی: اگر بواسطه عذری نماز مغرب یا عشا را تا نصف شب نخواند، بنا بر احتیاط واجب باید تا قبل از اذان صبح ، بدون این که نیّت ادا و قضا کند به جا آورد اما اگر عمدی باشد بعد از نیمه شب نمازش قضا است.[2] آیه الله سیستانی: اگر از روی اختیار نماز مغرب یا عشا را تا نصف شب نخواند، بنا بر احتیاط واجب باید تا قبل از اذان صبح ، بدون این که نیّت ادا و قضا کند به جا آورد و برای فرد مضطر که از روى فراموشى یا به سبب خواب یا حیض ومانند آن نماز را تا نیمه شب نخوانده تا طلوع فجر نماز ادا است.[3] آیات عظام: مکارم شیرازی، زنجانی: هر گاه عمداً نماز مغرب و عشا را تا نصف شب نخواند وقت آن گذشته و باید قضا کند، امّا اگر بواسطه عذری نخوانده باشد باید تا قبل از نماز صبح به جا آورد و نماز او اداء است .[4] 📚منابع ۱.تحریرالوسیله ، 1408هـ ق ، ج1، ص 137 و 138، م 6. رساله عملیه، ص 21 اجوبة الاستفتائات، ص 73، س363. وسیلة النجاة، 1423هـ ق، الثانیه، ج1، ص 174، م 607.توضیح المسائل، 1381، ص 156، م 741. منهاج الصالحین، ج 2، ص 146 و 147. ۲.عروة الوثقی، 1422هـ ق، ج 1، ص 366 و 367. ۳.عروة الوثقی، 1425 هـ ق، ج2، ص 11. ۴.عروة الوثقی، 1413ه ق، ص 153 ، توضیح المسائل مکارم شیرازی ، 1383، ص 134، م 675 و 679 و 680. توضیح المسائل زنجانی، 1385، ج1، ص181، م 744، 747 ، 748. ✅ کانال احکام تخصصی بانوان 🆔 @askbanoo
🍀عادت وقتیه و عددیه چیست؟🍀 همه مراجع: زنى که دو ماه پشت سر هم در وقت معین خون ببیند و شماره روزهایى که در هر دو ماه خون دیده به یک اندازه باشد، چنین زنى داراى است؛ مانند اینکه دو ماه پى در پى از اول ماه تا روز هفتم خون ببیند (عادت او در این مثال هفت روز است). 📚 توضیح المسائل مراجع، م۴۷۹؛ وحید،توضیح المسائل، م۴۸۵؛بهجت،استفتاءات، ج۱،س۹۳۱و دفتر: خامنه اى. 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐 http://askbanoo.ir/?p=739
🌼ترشحات زردرنگ🌼 پرسش . گفته مى شود: ترشحات زرد رنگ بعد از ایام عادت خون نیست؛ بلکه سلول هاى مرده جدار داخلى رحم است که خارج مى شود. حکم این ترشحات چیست؟ همه مراجع: اگر زن اطمینان به خون بودن پیدا نکند، حکم خون را ندارد و حیض و یا استحاضه محسوب نمى شود.[۱] تبصره . اگر ترشح یاد شده مرتبه ضعیفى از خون و یا یک نقطه از خون باشد و یا معلوم شود در باطن به صورت خون است، (براساس مطلب این لینک) حکم به حیض مى شود؛ مگر آنکه از ده روز تجاوز کند، در این صورت استحاضه است. [۱]. امام، استفتاءات، ج ۱، احکام حیض، س ۱۵۷ و ۱۶۳ و ۱۶۷ و خامنه اى، اجوبه الاستفتاءات، س ۲۱۸ و بهجت، استفتاءات، ج ۱، س ۹۹۷ و فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۶۲و دفتر: همه مراجع. 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐 askbanoo.ir/?p=733
🍀خون بیش از ده روز🍀 پرسش . اگر خون از ده روز بیشتر شود، وظیفه چیست؟ همه مراجع: اگر زن عادت وقتیه و عددیه دارد، باید به اندازه عادت خود حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد، خواه همراه با نشانه هاى حیض باشد یا نه. در غیر این صورت حکم تفاوت مى یابد.[ و حیض محوب می شود] 📚 العروه الوثقى، ج۱، فصل فى الحیض؛ توضیح المسائل مراجع،م۴۸۱ـ۴۹۹و وحید، توضیح المسائل، م۴۸۴ـ۵۰۵٫ 🌐 http://askbanoo.ir/?p=734
🌺حکم رعایت ترتیب در 🌺 پرسش کاربر در گروه: کسی که قصد خواندن نماز قضای چند سال را دارد، آیا می تواند هر روز را به یک نماز مثلا روز شنبه را فقط نماز قضای صبح و یکشنبه را ظهر و عصر بخواند؟ پاسخ: بله می تواند اینکار را انجام دهد، زیرا طبق نظر اکثریت مراجع رعایت ترتیب در واجب نیست جز در قضای نمازهایی که پشت سر هم خوانده می شود، مانند قضای نماز ظهر و عصر و قضای نماز مغرب و عشا از یک روز . همچنین مراجع تقلیدی که ترتیب را لازم دانسته اند، هم احتیاط واجب داده اند نه فتوا، لذا مقلدین آن ها می توانند در این مساله به فتوای مراجع دیگر عمل کنند و ترتیب را رعایت نکنند. نظر مراجع عظام در مورد نمازهای یومیه:👇 آیات عظام خمینی، خامنه ای، زنجانی، نوری، گلپایگانی، صافی، سیستانی: در قضاى نمازهاى یومیّه ترتیب لازم نیست، مگر در نمازهایى كه در اداى آنها ترتیب هست، مثل نماز ظهر و عصر از یک روز، یا مغرب و عشا از یک شب. امّا اگر نماز ظهر از یک روز و نماز عصر از روز دیگر قضا شده باشد، یا نماز مغرب از یک شب و نماز عشاء از شب دیگر قضا شده باشد، رعایت ترتیب بین آنها لازم نیست. آیات عظام فاضل، بهجت: بنابراحتياط واجب، رعايت ترتيب در قضاء نمازهاى يوميّه است براى كسى كه ترتيب قضا شدن نمازهاى خود را مى‌داند، مثلاً كسى كه يك روز نماز عصر و روز بعد نماز ظهر را نخوانده، بنا بر احتیاط واجب بايد اول نماز عصر و بعد از آن نماز ظهر را قضا نمايد. در نمازهايى كه در اداء آنها ترتيب لازم است، مانند نماز ظهر و عصر، لازم است در قضا ترتيب بين آنها رعايت شود.[1] 📚 منبع ١.توضيح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص750، م 1375. ✅ کانال احکام تخصصی بانوان 🆔 @askbanoo
🌺🌺 پرسش کاربر در گروه: صیغه نذر چیست؟ پاسخ: صیغه نذر به عربی عبارت است از: «لله علیّ أن افعل کذا...». صیغه نذر به فارسی عبارت است از: « براى خدا بر من است كه فلان کار را انجام بدهم». نظر مراجع عظام در مورد :👇 آیات عظام: امام خمینی، خامنه ای، فاضل لنکرانی، بهجت، زنجانی، وحیده خراسانی: با گفتن صیغه نذر به عربی و به غیر عربی(فارسی) نذر شرعی محقق می شود، پس اگر نذر کننده بگوید: چنانچه مريض من خوب شود براى خدا بر من است كه ده تومان به فقير بدهم ، نذر او صحيح است و گفتن تنها عبارت نذر مى کنم، نذر شرعی را محقق نمى کند.[1] آیه الله مکارم شیرازی: نذر شرعی در صورتی منعقد می شود، که براي آن صيغه خوانده شود، خواه به عربي باشد يا زبان هاي ديگر و عرفا زمانى كه كسى مى گويد من نذر مى كنم فلان كار را بكنم خودش يك نوع نيت قربت و قيد «للّه» را برداردلذا اگرکسی تنها بگوید نذر می کنم فلان کار را انجام دهم نذر او صحیح است. آیه الله سیستانی: اگر بگويد براى خدا نذر كردم چنين كنم ، ـ بنابر احتياط واجب ـ بايد عمل كند، ولى اگر نام خدا را نبرد و فقط بگويد نذر كردم ، يا نام يكى از اولياى خدا را ببرد نذر صحيح نيست .[2] 📚منبع ۱. توضیح المسائل مراجع، مسأله ۲۶۴۱. توضیح المسائل وحید، مسأله ۲۷۰۵. ۲. توضیح المسائل مراجع، مسأله ۲۶۴۱. ✅ کانال احکام تخصصی بانوان 🆔 @askbanoo
🌺🌺 پرسش کاربر در گروه: سلام مدتی است پسرم را از مای بی بی گرفته ام، گاهی ناخواسته ادرار می کند و از طرفی من مجالس روضه می گیرم، آیا لازم است به خانم ها بگویم، که فرش خانه نجس است. مرجع سیستانی. پاسخ: سلام علیکم طبق نظر همه مراجع به مجرد اینکه میهمان به خانه شما بیاید، لازم نیست محل نجس را به آن ها بگویید، اما اگر دیدید که بدن، لباس یا وسایل میهمان به فرش نجس برخورد کرده، در حالی که بدن یا لباسشان خیس است یا فرش خیس است که با تماس نجاست منتقل شود، در این صورت نظر مراجع متفاوت می شود. آیه الله سیستانی می گوید: در این صورت با وجود دو شرط باید نجس بودن فرش را به مهمان بگویید: شرط اول آن که فرد در معرض مخالفت تکلیف شرعی واقع شود؛ مثل این که آن را در خوردن🍎 یا آشامیدن☕️ استفاده کند. ولی اگر اینگونه نباشد، گفتن لازم نیست؛ مثلا نجس بودن لباسی را که طرف با آن نماز می خواند، لازم نیست به او بگوید؛ زیرا پاک بودن لباس شرط واقعی نماز نیست؛ بلکه شرط علمی است. شرط دوم: اینکه احتمال بدهد، که میهمان به گفته او ترتیب اثر می دهد؛ اما اگر بداند که ترتیب اثر نمی دهد، گفتن لازم نیست. پاسخ مراجع عظام در مورد برخورد وسایل با در حالیکه یکی یا هر دو مرطوب باشند:👇 آیات عظام: امام، رهبری، صافی، نوری و فاضل: لازم نیست به آنان بگوید. آیات عظام: مکارم، اراکی و گلپایگانی: بنابر احتیاط واجب باید به آنان بگوید. آیت الله وحید: لازم نیست به میهمان بگوید؛ مگر آن که او سبب این امر شده باشد و بداند آن را در خوردن 🍐و آشامیدن🍹️ استفاده می کند. آیه الله بهجت: لازم نیست؛ مگر این که با او طوری معاشرت داشته باشد که اگر نگوید، لوازم مشترک بین آن دو نجس خواهد شد. 📚منبع توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 144. ✅ کانال احکام تخصصی بانوان 🆔 @askbanoo
🌺حکم نشستن حشرات دستشویی روی بدن انسان🌺 پرسش کاربر در گروه: آیا پشه و حشرات ریزی که در دستشویی هستند، روی بدن و لباس بشینند ، بدن و لباس را نجس می کنند؟ پاسخ: چون مطمئن نیستیم که نجاست را به لباس یا بدن سرایت داده باشند، لذا بدن یا لباس نجس نمی شوند و باید بدانید که در این موارد تجسس هم لازم نیست. نظر مراجع عظام در مورد نشستن حشرات از روی چیز خیس نجس به روی چیز خیس پاک:👇 آیات عظام: امام خمینی، فاضل لنکرانی،نوری، سیستانی: اگر فرد یقین دارد، نجاست همراه آن حشره است ، چیز پاک نجس مى‌شود، و اگر نداند پاک است. آیه الله مکارم شیرازی: چون احتمالا پاى این حشرات رطوبتى به خود نمیگیرد چیز پاک نجس نمی شود، مگر اینکه بدانیم حشره نجاستى را با خود حمل کرده و به چیز پاک سرایت داده، که در اینصورت نجس مى‌شود. آیه الله زنجانى:اگر یقین داشته باشید، که حشره هنگام نشستن روى چیز پاک نجاستش از بین نرفته، آن چیز پاک نجس مى‌شود، بلکه اگر چنین یقین هم نداشته باشید، باز هم آن چیز بنا بر احتیاط واجب نجس مى‌شود و هم چنین اگر مگس یا حیوانى مانند آن که به گونه‌اى تر است که ترى آن به اشیاء دیگر مى‌رسد، اگر هنگام نشستن بر روى چیز پاک ندانیم که ترى آن به همان حالت سابق باقی مانده یا ترى آن از بین رفته،یا دیگر به اندازه‌اى نیست که سرایت کند،در این صورت نیز آن چیز پاک بنا بر احتیاط واجب نجس مى‌شود. 📚منبع  توضیح المسائل مراجع،مسأله ۱۳۰. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
📛علت حرمت ارتباط زناشویی در ایام عادت📛 به چه دلیل اسلام ارتباط زناشویی را در ایام عادت زنان حرام کرده است ؟ پاسخ- این کار در اسلام حرام است و بعضی از فقیهان ما قائل به کفاره هم هستند . و کفاره ی سنگینی هم دارد . اگر ارتباط جنسی به معنای خاص دراین دوران برقرار بشود ، آفت های روحی و روانی دارد . برای خانم ها آفات جسمی بیشتری دارد . در این ایام سطح هورمون استروژن بشدت کاهش پیدا می کند و میل جنسی خانم صفر یا نزدیک به صفر می شود. به تعبیری علمی انرژی جنسی کم می شود. اگر مرد دراین حات بخواهد با همسرش ارتباط برقرار کند این کار برای خانم مطلوب نیست و نفرت پیدا می کند و خاطره ی ناخوشایندی در ذهن او شکل می گیرد و ممکن است که در آینده خانم را سرد مزاج کند . یکی از علل اختلال جنسی و انزجار جنسی همین مسئله است . خانم ها دراین دوران از نظر وضعیت جسمی وضعیت نامناسبی دارند از جمله ضعف جسمی و خستگی زودرس و درد . خانم ها بخاطر ای مشکلات بی حوصله هستند و خیلی زود رنج هستند . گاهی خانم در این ایام حوصله ی بچه ها را هم ندارد. این حالت در خانمها بقدری نا محسوس است که بیش از نیمی از جرایم خانمها در این ایام صورت می گیرد . درغرب اگر خانمی در این ایام دچار جرم بشود در مجازات او تخفیف می دهند . میزان تصادفات خانم ها در این یک هفته ( البته برای بعضی از خانمها بیشتر یا کمتر از یک هفته است ) پنج برابر بیشتر از مواقع دیگر است . بیشترین مراجعه خانم ها به دادگاهها برای تقاضای طلاق در همین ایام است. تمام محدودیت های اسلام  برای مصونیت انسان است  .  آیا این ارتباط جنسی و زناشویی در ایام عادت خانم ها آفت جسمی هم دارد ؟ پاسخ – بله .ما چند نمونه از آفت جسمی این ارتباط را اشاره می کنیم . وقتی آقا با خانم در این دوران ارتباط برقرار می کند یک آسیب های بافتی در زن ایجاد می شود . درحالت عادی اگر این ارتباط از طرف مرد برقرار بشود چون ترشحاتی در بدن خانم وجود دارد ، این ترشحات آسیب های بافتی را ترمیم می کند ولی در ایام عادت ماهیانه چون این ترشحات وجود ندارد و این آسیب های بافتی ترمیم نمی شود و مشکل ایجاد   می کند. ازنظر علمی هم ، این ارتباط اختلالی بنام اندومتریوز ایجاد می کند که بافت رحمی به قسمت های دیگر بدن هم کشیده بشود و خانم احساس ناراحتی در بدنش بکند یا باعث یکسری عفونت هایی در بدن می شود . این بخاطر ضررهای این ارتباط است که اسلام آنرا حرام کرده است . این ارتباط جلوی یکسری فواید را هم می گیرد . عادت ماهیانه برای پاکی رحم ، بارداری و آمادگی شیردهی بسیار مهم است . وقتی این ارتباط در این دوران برقرار می شود جلوی این فواید گرفته می شود . حتی ممکن است در این اترابط نطفه ای بوجود بیاید گرچه از نظر پزشکی امکان بارداری خانم بسیار کم است ولی محال نیست یعنی ممکن است که این اتفاق بیفتد و ثابت شده است که اگر در این ایام نطفه ای منعقد بشود زمینه اختلال ژنتیکی در این جنین وجود دارد. مجموعه این شرایط روحی وروانی و جسمی باعث می شود که اسلام این ارتباط را حرام کرده است .  بعضی از مراجع تقلید فرموده اند که برقرار کردن ارتباط زناشویی غیر متعارف مکروه است و این عمل در ایام عادت ماهیانه خانمها کراهت شدیده دارد .اگر انسان دچار کراهت شدیده بشود یعنی انسان گناه کرده است ؟ پاسخ – خیر کراهت شدیده گناه محسوب نمی شود . اسلام یکسری از رفتارها را حرام کرده است . اگر عملی مکروه باشد گناه محسوب نمی شود. فرموده اند : هر مکروهی جایز است . منظور از مکروه این است که اگر انجام نشود بهتر است ولی جایز است . اینکه اسلام می فرماید : این عمل را در ایام عادت ماهیانه خانمها کراهت شدیده دارد بخاطر مشکلاتی است که پیش می آورد . این عمل غیر متعارف باعث درد در ستون فقرات ، کمر درد ، اختلالت معده ای تخلیه ای و بواسیر در خانم ها می شود و باعث عفونت موضعی در دستگاه دفع ادرار در آقایان (بخاطر میکروب ها وانگل ها) می شود . اینها جزو آفت هاست . الان ثابت شده است که اگر این کار ادامه پیدا بکند مرد کنترل خودش را از دست می دهد . و دچار اطفاء زودرس می شود که این هم خودش اختلال است . 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo  🌐http://askbanoo.ir/?p=731
🌱﷽🌱 🅰 اعمال شب قدر 💠 اعمالی که در هر سه شب مشترک است و مستحب است که انجام شود : 💠 : غسل است ( مقارن غروب آفتاب ، که بهتر است نماز شام را با غسل خواند ) 🌸 💠 : دعای جوشن کبیر 🌸 💠 : دو رکعت نماز است که در هر رکعت بعد از حمد هفتمرتبه توحید بخواند وبعد از فراغ هفتاد مرتبه اَستَغفُرِاللهَ وَاَتوبُ اِلَیهِ و در روایتی است که از جای خود بر نخیزد تا حقتعالی او وپدر ومادرش را بیامرزد 🌸 💠 : قرآن مجید را بگشاید وبگذارد در مقابل خود وبگوید : اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُِکَ بِکِتابِکَ المُنزَلِوَمافیهِاسمُکَالاَکبَرُو،اَسماؤُکَ الحُسنی وَیُخافُ وَ یُرجی اَن تَجعَلَنی مِن عُتَقائِکَ مِنَ النّار. پس هر حاجت که دارد بخواند 🌸 💠 : مصحف شریف را بگیرد وبر سر بگذارد وبگوید : اَللّهمَّ بِحَقِّ هذاالقُرآنِ وَ بِحَقِّ مَن اَرسَلتَه بِه وَبِحَقِ کُلِّ مومنٍ مَدَحتَه ُ فیهِ وَبِحَقِّکَ عَلَیهِم فلا اَحَدَ اَعرَفُبِ بِحَقِّکَ مِنکَ ده مرتبه بگوید: بِکَ یا الله ده مرتبه: بِمُحَمَّدٍ ده مرتبه: بِعلیٍّ ده مرتبه: بِفاطِمَةَ ده مرتبه: بِالحَسَنِ ده مرتبه: بِالحُسَین ده مرتبه: بِعلیّ بنِ الحُسین ده مرتبه: بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ ده مرتبه: بِجَعفَر بنِ مُحَمَّدٍ ده مرتبه: بِموُسی بنِ جَعفَر ٍ ده مرتبه: بِعلیِّ بنِ مُوسی ده مرتبه: بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ ده مرتبه: بِعَلِیِّ بنِ مُحَمَّدٍ ده مرتبه: بِالحَسَنِ بنِ عَلِیٍّ ده مرتبه: بِالحُجَّةِ. پس هر حاجتی داری طلب کن 🌸 💠 : زیارت امام حسین (ع) است ( از دور و نزدیک )؛ که در خبر است که چون شب قدر میشود منادی از آسمان هفتم ندا میکند که حق تعالی آمرزید هر کسی را که به زیارت قبر امام حسین (ع) آمده 🌸 💠 : احیا داشتن این شبها است که در روایت امده هر کس احیا کند شب قدر را گناهان او آمرزیده شود هر چند به عدد ستارگان آسمان وسنگینی کوهها وکیل دریاها باشد 🌸 💠 : صد رکعت نماز کند که فضیلت بسیار دارد ، وافضل آنست که در هر رکعت بعد از حمد ده مزتبه توحید بخواند .🌸 💠 : بخواند : اَللّهُمَّ اِنّی اَمسَیتُ لَکَ عَبدًا داخِرًا لا اَملِکُ لِنَفسی وَ اَعتَرِف ...🌸 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حكم 🌺 پرسش کاربر در گروه: در نماز قسمتی از سوره حمد را فکر کردم، اشتباه می خوانم و چند مرتبه تکرار کردم تا صحیح تلفظ کنم، آیا نمازم صحیح است یا باید دوباره بخوانم؟ پاسخ: نمازتان صحیح است اما اگر به وسواس کشیده شوید و از روی وسواس تکرار را انجام دهید اشکال دارد. نظر مراجع عظام در مورد تکرار اذکار نماز:👇 آیات عظام: امام خمینی، نوری، سیستانی: اشکال ندارد. آیات عظام: فاضل، مکارم شیرازی، صافی، مظاهری: اشکال ندارد ولی اگر از روی وسواس باشد اشکال دارد. آیه الله بهجت: اشکال ندارد مگر اینکه به نظم قرائت و اذکار واجب نماز لطمه بزند. آیه الله وحید خراسانی: اشکال ندارد ولی اگر از روی وسواس باشد حرام است اما باطل شدن نماز محل اشکال است.[۱] آیه الله خامنه ای: تکرار اذکار نماز اشکالی ندارد اما اگر تكرار اذكار نماز به حدّ وسواس برسد، نماز را باطل مى‌كند.[۲] 📚منابع ۱.توضیح المسائل مراجع، جلد1، صفحه621. ۲.استفتائات جدید آیت الله العظمی خامنه ای. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺 🌺 پرسش کاربر در گروه: حکم رفتن سر خاک اموات رفتن در زمان حیض چیست؟ پاسخ: از نظر همه مراجع عظام قبرستان رفتن زن حائض جایز است و هیچ اشکال شرعی ندارد. توضیحات بیشتر:👇 اما قبرستان رفتن نیز آدابی دارد، که عبارتند از: با وضو وارد قبرستان شدن. با سلام و دعا از قبرستان عبور کردن. حتی الامکان از روی قبرها راه نرفتن. در قبرستان حرف دنیا نزدن و نخندیدن و ادرار نکردن. از حال اموات عبرت گرفتن و متذکر سفر آخرت شدن. نقش روی قبرها را نخواندن. بر روی قبر یا پهلوی قبر یا موازی قبر نماز نخواندن. به زیارت قبور علما و صالحین که در قبرستان هستند، رفتن. موقع فاتحه خواندن رو به قبله نشستن و دست بر بالای سر قبر گذاشتن. دور قبر طواف نکردن، مگر قبر پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) یا امام (علیه السلام). خیرات کردن و صدقه دادن برای اموات. تکیه ندادن بر قبر. ننشستن روی قبر. 📚منبع آداب معنوی(2000 عمل مستحب و مکروه )، روح الله ولی ابرقوئی. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌳عادت عددیه با بیشتر از ده روز🌳 پرسش ۱٫ زنى که دارد، اگر بیش از ده روز خون ببیند، تکلیفش چیست؟ همه مراجع (به جز تبریزى، صافى، فاضل و وحید): اگر خون ها یک جور است، باید از روزى که خون دیده، به شماره روزهاى عادتش حیض و باقى را استحاضه قرار دهد و اگر یک جور نباشد، باید آنچه که نشانه حیض دارد ـ چنانچه با شماره عادتش یکى است ـ همان را حیض و باقى را استحاضه قرار دهد. اگر بیشتر شد، به اندازه عادتش حیض قرار دهد و اگر کمتر شد، باید آن روزها را با چند روز دیگر ـ که در مجموع به اندازه عادتش شود ـ حیض و باقى را استحاضه قرار دهد.[۱] آیه اللّه  تبریزى: اگر خون ها یک جور است و نشانه هاى حیض را دارد، باید از روزى که خون دیده، به شماره روزهاى عادتش حیض و باقى را استحاضه قرار دهد.[۲] آیه اللّه  صافى: اگر خون ها یک جور است، مى تواند به شماره روزهاى عادتش، از اول یا وسط حیض و باقى را استحاضه قرار دهد و اگر یک جور نباشد، باید آنچه که نشانه حیض دارد ـ چنانچه با شماره عادتش یکى است ـ همان را حیض و باقى را استحاضه قرار دهد. اگر بیشتر شد به اندازه عادتش حیض قرار دهد و اگر کمتر شد، باید آن روزها را با چند روز دیگر ـ که در مجموع به اندازه عادتش شود ـ حیض و باقى را استحاضه قرار دهد.[۳] آیه اللّه  وحید: اگر از ده روز نگذرد همه آنها حیض محسوب مى شود و اگر بیش از ده روز باشد، به مقدار عادتش حیض و باقى استحاضه است؛ مگر آنکه همه خون هایى که دیده یک جور نباشد؛ یعنى، برخى به نشانه حیض و بعضى به نشانه استحاضه باشد. در این صورت چنانچه شماره روزهایى که  خون به نشانه حیض است، با شماره روزهاى عادتش یک اندازه است، همان حکم فوق را دارد؛ ولى اگر از روزهاى عادتش بیشتر باشد، تنها به اندازه روزهاى عادتش حیض است و در بیشتر از آن (که نشانه حیض را دارد) چنانچه از ده روز بیشتر نباشد، باید احتیاط کند؛ یعنى، محرمات حائض را ترک کند و کارهاى استحاضه را به جا آورد. اگر از روزهاى عادتش کمتر باشد (البته از سه روز کمتر نباشد)، آنها را حیض قرار دهد و در بیشتر از آن تا مقدار عادت خود احتیاط کند.[۴] تبصره۱ . فتواى آیه اللّه  فاضل موافق همه مراجع است جز آنکه ایشان احتیاط واجب دارند. 👌معنی عادت عددیه: همه مراجع: زنى كه شماره روزهاى حيض او در دو ماه پشت سر هم به يك اندازه باشد، ولى وقت خون ديدن او يكى نباشد؛ چنين زنى داراى «عادت عدديه» است؛ مانند اينكه در ماه نخست از روز اول تا هفتم و ماه دوم از روز دهم تا هفدهم خون ببيند. عادت او در اين مثال هفت روز است. [۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۹۳٫ [۲]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۹۳٫ [۳]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۹۳٫ [۴]. وحید، توضیح المسائل، م ۴۹۹ 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐 askbanoo.ir/?p=730
🎍 آیا تزریق خون در طی روز موجب بطلان روزه می شود؟🎍 پاسخ: آیات عظام: امام، رهبری،‌ وحید، مکارم و فاضل: بنابر احتیاط واجب مبطل روزه است. آیات عظام: سیستانی،‌ صافی و نوری:روزه صحیح است. آیات عظام: زنجانی و بهجت: روزه باطل است. آیت الله فاضل: بله، به طور کلی هر چیزی که تزریق آن موجب تقویت شود و حکم غذا را داشته باشد، اشکال دارد و اگر ناچار از تزریق شد، روزه بگیرد و بعدا قضا نماید. ___________ 📚 منابع: رهبری: کتاب احکام روزه، م 191؛ سیستانی: استفتائات سایت، روزه، س 56؛ نوری، فاضل و تبریزی: جزوه استفتائات جامعه الزهرا، روزه، ص 45؛ فاضل: جامع المسائل، ج 2، س 439؛ مکارم: توضیح المسائل،‌ م 1339 و استفتائات جدید، ج 2،‌س 424؛ صافی: استفتائات سایت، روزه، تزریق خون؛ زنجانی: کتاب احکام و استفتائات روزه، خوردن و آشامیدن، س 27؛ تبریزی: استفتائات جدید، ج 1، س 681؛ بهجت: استفتائات، ج 2، س 2871. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌹🌺 پرسش کاربر در گروه: سلام .همسرم چند روز پیش ده هزار تومان از خیابان پیداکرد وبه مستمندی داد آیا مشکلی دارد؟ پاسخ: سلام علیکم برداشتن مالی( پول) که در جایی افتاده است، مکروه است، اما اکنون که برداشته است، اشکالی ندارد آن را به مستمند داده است، فقط باید نیت می کرد، که آن را از طرف صاحب پول به مستمند می دهد. نظر مراجع عظام در مورد 👇 نظر مراجع در مورد مال پیدا شده ای، که نشانه اى ندارد، كه به واسطه آن بتوان صاحبش را پیدا کرد، به شرح زیر است: آیات عظام: امام‌خمینی، خامنه ای، گلپایگانی، صافی: احتیاط واجب آن است كه از طرف صاحبش صدقه بدهد. آیه الله مکارم شیرازی : بنابر احتیاط واجب از طرف صاحبش آن را صدقه دهد واگر نیازمند است می تواند خودش بردارد و اگر مال مهمی است احتیاط آن است كه از حاكم شرع اجازه بگیرد.  آیه الله بهجت: از طرف صاحبش صدقه دهد یا به حاكم شرع بدهد. آیه الله سیستانی : اگر ‌مال پیدا شده حیوان نباشد و نشانه ای هم نداشته باشد، می تواند آن را برای خود بردارد، ولی مستحبّ آن است كه آن را از طرف صاحبش به فقرا صدقه بدهد. و از این قبیل است پول كه علامتی ندارد. آیه الله وحید خراسانی : اگر ‌مال پیدا شده حیوان نباشد و نشانه ای هم نداشته باشد و قیمت آن از یك درهم ـ یعنى 6/12 نخود نقره سكه دار ـ كمتر باشد، می تواند آن را برای خود بردارد، ولى مستحبّ آن است كه از طرف صاحبش به فقرا صدقه بدهد. 📚منبع توضیح المسائل مراجع، جلد2،ص 554. ✅ کانال احکام تخصصی بانوان 🆔 @askbanoo
💐 و حائض 💐 پرسش . حکم خواندن عقد ازدواج و طلاق زن در ایام عادت ماهانه چیست؟ همه مراجع: خواندن عقد ازدواج در ایام عادت اشکال ندارد؛ ولى طلاق زن در این ایام صحیح نیست؛ مگر در در موارد ذیل: 1. شوهرش بعد از ازدواج با او نزدیکى نکرده باشد؛ 2. زن آبستن باشد؛ 3. مرد به واسطه غایب بودن و مانند آن، نتواند بفهمد که زن از خون حیض پاک است یانه.[۱] تبصره . آیه اللّه سیستانى در بند سوم مى گوید: بنابر احتیاط واجب باید مرد حداقل یک ماه (از جدا شدن همسرش) صبر کند و بعد طلاق بدهد. 📚منبع: [۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۲۵۰۰؛ وحید، توضیح المسائل، م ۲۵۶۴ و تبریزى، صراط النجاه، ج ۲، س ۱۱۰۱ و دفتر: همه مراجع. 🚺کانال تخصصی احکام بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐 askbanoo.ir/?p=729