eitaa logo
کانال تخصصی احکام بانوان
7.8هزار دنبال‌کننده
48 عکس
67 ویدیو
0 فایل
﷽ پاسخ به سوالات اختصاصی بانوان درباره: حیض نفاس استحاضه جنابت عده و.. تبلیغ و تبادل: eitaa.com/joinchat/271056896Cd610d948e9 سوپر گروه(ورود آقا ممنوع): eitaa.com/joinchat/2078474251Cc50c9e5a43 سایت: askbanoo.ir حمایت مالی از کانال:idpay.ir/askbanoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🌼ترشحات زردرنگ🌼 پرسش . گفته مى شود: ترشحات زرد رنگ بعد از ایام عادت خون نیست؛ بلکه سلول هاى مرده جدار داخلى رحم است که خارج مى شود. حکم این ترشحات چیست؟ همه مراجع: اگر زن اطمینان به خون بودن پیدا نکند، حکم خون را ندارد و حیض و یا استحاضه محسوب نمى شود.[۱] تبصره . اگر ترشح یاد شده مرتبه ضعیفى از خون و یا یک نقطه از خون باشد و یا معلوم شود در باطن به صورت خون است، (براساس مطلب این لینک) حکم به حیض مى شود؛ مگر آنکه از ده روز تجاوز کند، در این صورت استحاضه است. [۱]. امام، استفتاءات، ج ۱، احکام حیض، س ۱۵۷ و ۱۶۳ و ۱۶۷ و خامنه اى، اجوبه الاستفتاءات، س ۲۱۸ و بهجت، استفتاءات، ج ۱، س ۹۹۷ و فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۶۲و دفتر: همه مراجع. 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐 askbanoo.ir/?p=733
🍀خون بیش از ده روز🍀 پرسش . اگر خون از ده روز بیشتر شود، وظیفه چیست؟ همه مراجع: اگر زن عادت وقتیه و عددیه دارد، باید به اندازه عادت خود حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد، خواه همراه با نشانه هاى حیض باشد یا نه. در غیر این صورت حکم تفاوت مى یابد.[ و حیض محوب می شود] 📚 العروه الوثقى، ج۱، فصل فى الحیض؛ توضیح المسائل مراجع،م۴۸۱ـ۴۹۹و وحید، توضیح المسائل، م۴۸۴ـ۵۰۵٫ 🌐 http://askbanoo.ir/?p=734
🌺حکم رعایت ترتیب در 🌺 پرسش کاربر در گروه: کسی که قصد خواندن نماز قضای چند سال را دارد، آیا می تواند هر روز را به یک نماز مثلا روز شنبه را فقط نماز قضای صبح و یکشنبه را ظهر و عصر بخواند؟ پاسخ: بله می تواند اینکار را انجام دهد، زیرا طبق نظر اکثریت مراجع رعایت ترتیب در واجب نیست جز در قضای نمازهایی که پشت سر هم خوانده می شود، مانند قضای نماز ظهر و عصر و قضای نماز مغرب و عشا از یک روز . همچنین مراجع تقلیدی که ترتیب را لازم دانسته اند، هم احتیاط واجب داده اند نه فتوا، لذا مقلدین آن ها می توانند در این مساله به فتوای مراجع دیگر عمل کنند و ترتیب را رعایت نکنند. نظر مراجع عظام در مورد نمازهای یومیه:👇 آیات عظام خمینی، خامنه ای، زنجانی، نوری، گلپایگانی، صافی، سیستانی: در قضاى نمازهاى یومیّه ترتیب لازم نیست، مگر در نمازهایى كه در اداى آنها ترتیب هست، مثل نماز ظهر و عصر از یک روز، یا مغرب و عشا از یک شب. امّا اگر نماز ظهر از یک روز و نماز عصر از روز دیگر قضا شده باشد، یا نماز مغرب از یک شب و نماز عشاء از شب دیگر قضا شده باشد، رعایت ترتیب بین آنها لازم نیست. آیات عظام فاضل، بهجت: بنابراحتياط واجب، رعايت ترتيب در قضاء نمازهاى يوميّه است براى كسى كه ترتيب قضا شدن نمازهاى خود را مى‌داند، مثلاً كسى كه يك روز نماز عصر و روز بعد نماز ظهر را نخوانده، بنا بر احتیاط واجب بايد اول نماز عصر و بعد از آن نماز ظهر را قضا نمايد. در نمازهايى كه در اداء آنها ترتيب لازم است، مانند نماز ظهر و عصر، لازم است در قضا ترتيب بين آنها رعايت شود.[1] 📚 منبع ١.توضيح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص750، م 1375. ✅ کانال احکام تخصصی بانوان 🆔 @askbanoo
🌺🌺 پرسش کاربر در گروه: صیغه نذر چیست؟ پاسخ: صیغه نذر به عربی عبارت است از: «لله علیّ أن افعل کذا...». صیغه نذر به فارسی عبارت است از: « براى خدا بر من است كه فلان کار را انجام بدهم». نظر مراجع عظام در مورد :👇 آیات عظام: امام خمینی، خامنه ای، فاضل لنکرانی، بهجت، زنجانی، وحیده خراسانی: با گفتن صیغه نذر به عربی و به غیر عربی(فارسی) نذر شرعی محقق می شود، پس اگر نذر کننده بگوید: چنانچه مريض من خوب شود براى خدا بر من است كه ده تومان به فقير بدهم ، نذر او صحيح است و گفتن تنها عبارت نذر مى کنم، نذر شرعی را محقق نمى کند.[1] آیه الله مکارم شیرازی: نذر شرعی در صورتی منعقد می شود، که براي آن صيغه خوانده شود، خواه به عربي باشد يا زبان هاي ديگر و عرفا زمانى كه كسى مى گويد من نذر مى كنم فلان كار را بكنم خودش يك نوع نيت قربت و قيد «للّه» را برداردلذا اگرکسی تنها بگوید نذر می کنم فلان کار را انجام دهم نذر او صحیح است. آیه الله سیستانی: اگر بگويد براى خدا نذر كردم چنين كنم ، ـ بنابر احتياط واجب ـ بايد عمل كند، ولى اگر نام خدا را نبرد و فقط بگويد نذر كردم ، يا نام يكى از اولياى خدا را ببرد نذر صحيح نيست .[2] 📚منبع ۱. توضیح المسائل مراجع، مسأله ۲۶۴۱. توضیح المسائل وحید، مسأله ۲۷۰۵. ۲. توضیح المسائل مراجع، مسأله ۲۶۴۱. ✅ کانال احکام تخصصی بانوان 🆔 @askbanoo
🌺🌺 پرسش کاربر در گروه: سلام مدتی است پسرم را از مای بی بی گرفته ام، گاهی ناخواسته ادرار می کند و از طرفی من مجالس روضه می گیرم، آیا لازم است به خانم ها بگویم، که فرش خانه نجس است. مرجع سیستانی. پاسخ: سلام علیکم طبق نظر همه مراجع به مجرد اینکه میهمان به خانه شما بیاید، لازم نیست محل نجس را به آن ها بگویید، اما اگر دیدید که بدن، لباس یا وسایل میهمان به فرش نجس برخورد کرده، در حالی که بدن یا لباسشان خیس است یا فرش خیس است که با تماس نجاست منتقل شود، در این صورت نظر مراجع متفاوت می شود. آیه الله سیستانی می گوید: در این صورت با وجود دو شرط باید نجس بودن فرش را به مهمان بگویید: شرط اول آن که فرد در معرض مخالفت تکلیف شرعی واقع شود؛ مثل این که آن را در خوردن🍎 یا آشامیدن☕️ استفاده کند. ولی اگر اینگونه نباشد، گفتن لازم نیست؛ مثلا نجس بودن لباسی را که طرف با آن نماز می خواند، لازم نیست به او بگوید؛ زیرا پاک بودن لباس شرط واقعی نماز نیست؛ بلکه شرط علمی است. شرط دوم: اینکه احتمال بدهد، که میهمان به گفته او ترتیب اثر می دهد؛ اما اگر بداند که ترتیب اثر نمی دهد، گفتن لازم نیست. پاسخ مراجع عظام در مورد برخورد وسایل با در حالیکه یکی یا هر دو مرطوب باشند:👇 آیات عظام: امام، رهبری، صافی، نوری و فاضل: لازم نیست به آنان بگوید. آیات عظام: مکارم، اراکی و گلپایگانی: بنابر احتیاط واجب باید به آنان بگوید. آیت الله وحید: لازم نیست به میهمان بگوید؛ مگر آن که او سبب این امر شده باشد و بداند آن را در خوردن 🍐و آشامیدن🍹️ استفاده می کند. آیه الله بهجت: لازم نیست؛ مگر این که با او طوری معاشرت داشته باشد که اگر نگوید، لوازم مشترک بین آن دو نجس خواهد شد. 📚منبع توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 144. ✅ کانال احکام تخصصی بانوان 🆔 @askbanoo
🌺حکم نشستن حشرات دستشویی روی بدن انسان🌺 پرسش کاربر در گروه: آیا پشه و حشرات ریزی که در دستشویی هستند، روی بدن و لباس بشینند ، بدن و لباس را نجس می کنند؟ پاسخ: چون مطمئن نیستیم که نجاست را به لباس یا بدن سرایت داده باشند، لذا بدن یا لباس نجس نمی شوند و باید بدانید که در این موارد تجسس هم لازم نیست. نظر مراجع عظام در مورد نشستن حشرات از روی چیز خیس نجس به روی چیز خیس پاک:👇 آیات عظام: امام خمینی، فاضل لنکرانی،نوری، سیستانی: اگر فرد یقین دارد، نجاست همراه آن حشره است ، چیز پاک نجس مى‌شود، و اگر نداند پاک است. آیه الله مکارم شیرازی: چون احتمالا پاى این حشرات رطوبتى به خود نمیگیرد چیز پاک نجس نمی شود، مگر اینکه بدانیم حشره نجاستى را با خود حمل کرده و به چیز پاک سرایت داده، که در اینصورت نجس مى‌شود. آیه الله زنجانى:اگر یقین داشته باشید، که حشره هنگام نشستن روى چیز پاک نجاستش از بین نرفته، آن چیز پاک نجس مى‌شود، بلکه اگر چنین یقین هم نداشته باشید، باز هم آن چیز بنا بر احتیاط واجب نجس مى‌شود و هم چنین اگر مگس یا حیوانى مانند آن که به گونه‌اى تر است که ترى آن به اشیاء دیگر مى‌رسد، اگر هنگام نشستن بر روى چیز پاک ندانیم که ترى آن به همان حالت سابق باقی مانده یا ترى آن از بین رفته،یا دیگر به اندازه‌اى نیست که سرایت کند،در این صورت نیز آن چیز پاک بنا بر احتیاط واجب نجس مى‌شود. 📚منبع  توضیح المسائل مراجع،مسأله ۱۳۰. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
📛علت حرمت ارتباط زناشویی در ایام عادت📛 به چه دلیل اسلام ارتباط زناشویی را در ایام عادت زنان حرام کرده است ؟ پاسخ- این کار در اسلام حرام است و بعضی از فقیهان ما قائل به کفاره هم هستند . و کفاره ی سنگینی هم دارد . اگر ارتباط جنسی به معنای خاص دراین دوران برقرار بشود ، آفت های روحی و روانی دارد . برای خانم ها آفات جسمی بیشتری دارد . در این ایام سطح هورمون استروژن بشدت کاهش پیدا می کند و میل جنسی خانم صفر یا نزدیک به صفر می شود. به تعبیری علمی انرژی جنسی کم می شود. اگر مرد دراین حات بخواهد با همسرش ارتباط برقرار کند این کار برای خانم مطلوب نیست و نفرت پیدا می کند و خاطره ی ناخوشایندی در ذهن او شکل می گیرد و ممکن است که در آینده خانم را سرد مزاج کند . یکی از علل اختلال جنسی و انزجار جنسی همین مسئله است . خانم ها دراین دوران از نظر وضعیت جسمی وضعیت نامناسبی دارند از جمله ضعف جسمی و خستگی زودرس و درد . خانم ها بخاطر ای مشکلات بی حوصله هستند و خیلی زود رنج هستند . گاهی خانم در این ایام حوصله ی بچه ها را هم ندارد. این حالت در خانمها بقدری نا محسوس است که بیش از نیمی از جرایم خانمها در این ایام صورت می گیرد . درغرب اگر خانمی در این ایام دچار جرم بشود در مجازات او تخفیف می دهند . میزان تصادفات خانم ها در این یک هفته ( البته برای بعضی از خانمها بیشتر یا کمتر از یک هفته است ) پنج برابر بیشتر از مواقع دیگر است . بیشترین مراجعه خانم ها به دادگاهها برای تقاضای طلاق در همین ایام است. تمام محدودیت های اسلام  برای مصونیت انسان است  .  آیا این ارتباط جنسی و زناشویی در ایام عادت خانم ها آفت جسمی هم دارد ؟ پاسخ – بله .ما چند نمونه از آفت جسمی این ارتباط را اشاره می کنیم . وقتی آقا با خانم در این دوران ارتباط برقرار می کند یک آسیب های بافتی در زن ایجاد می شود . درحالت عادی اگر این ارتباط از طرف مرد برقرار بشود چون ترشحاتی در بدن خانم وجود دارد ، این ترشحات آسیب های بافتی را ترمیم می کند ولی در ایام عادت ماهیانه چون این ترشحات وجود ندارد و این آسیب های بافتی ترمیم نمی شود و مشکل ایجاد   می کند. ازنظر علمی هم ، این ارتباط اختلالی بنام اندومتریوز ایجاد می کند که بافت رحمی به قسمت های دیگر بدن هم کشیده بشود و خانم احساس ناراحتی در بدنش بکند یا باعث یکسری عفونت هایی در بدن می شود . این بخاطر ضررهای این ارتباط است که اسلام آنرا حرام کرده است . این ارتباط جلوی یکسری فواید را هم می گیرد . عادت ماهیانه برای پاکی رحم ، بارداری و آمادگی شیردهی بسیار مهم است . وقتی این ارتباط در این دوران برقرار می شود جلوی این فواید گرفته می شود . حتی ممکن است در این اترابط نطفه ای بوجود بیاید گرچه از نظر پزشکی امکان بارداری خانم بسیار کم است ولی محال نیست یعنی ممکن است که این اتفاق بیفتد و ثابت شده است که اگر در این ایام نطفه ای منعقد بشود زمینه اختلال ژنتیکی در این جنین وجود دارد. مجموعه این شرایط روحی وروانی و جسمی باعث می شود که اسلام این ارتباط را حرام کرده است .  بعضی از مراجع تقلید فرموده اند که برقرار کردن ارتباط زناشویی غیر متعارف مکروه است و این عمل در ایام عادت ماهیانه خانمها کراهت شدیده دارد .اگر انسان دچار کراهت شدیده بشود یعنی انسان گناه کرده است ؟ پاسخ – خیر کراهت شدیده گناه محسوب نمی شود . اسلام یکسری از رفتارها را حرام کرده است . اگر عملی مکروه باشد گناه محسوب نمی شود. فرموده اند : هر مکروهی جایز است . منظور از مکروه این است که اگر انجام نشود بهتر است ولی جایز است . اینکه اسلام می فرماید : این عمل را در ایام عادت ماهیانه خانمها کراهت شدیده دارد بخاطر مشکلاتی است که پیش می آورد . این عمل غیر متعارف باعث درد در ستون فقرات ، کمر درد ، اختلالت معده ای تخلیه ای و بواسیر در خانم ها می شود و باعث عفونت موضعی در دستگاه دفع ادرار در آقایان (بخاطر میکروب ها وانگل ها) می شود . اینها جزو آفت هاست . الان ثابت شده است که اگر این کار ادامه پیدا بکند مرد کنترل خودش را از دست می دهد . و دچار اطفاء زودرس می شود که این هم خودش اختلال است . 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo  🌐http://askbanoo.ir/?p=731
🌱﷽🌱 🅰 اعمال شب قدر 💠 اعمالی که در هر سه شب مشترک است و مستحب است که انجام شود : 💠 : غسل است ( مقارن غروب آفتاب ، که بهتر است نماز شام را با غسل خواند ) 🌸 💠 : دعای جوشن کبیر 🌸 💠 : دو رکعت نماز است که در هر رکعت بعد از حمد هفتمرتبه توحید بخواند وبعد از فراغ هفتاد مرتبه اَستَغفُرِاللهَ وَاَتوبُ اِلَیهِ و در روایتی است که از جای خود بر نخیزد تا حقتعالی او وپدر ومادرش را بیامرزد 🌸 💠 : قرآن مجید را بگشاید وبگذارد در مقابل خود وبگوید : اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُِکَ بِکِتابِکَ المُنزَلِوَمافیهِاسمُکَالاَکبَرُو،اَسماؤُکَ الحُسنی وَیُخافُ وَ یُرجی اَن تَجعَلَنی مِن عُتَقائِکَ مِنَ النّار. پس هر حاجت که دارد بخواند 🌸 💠 : مصحف شریف را بگیرد وبر سر بگذارد وبگوید : اَللّهمَّ بِحَقِّ هذاالقُرآنِ وَ بِحَقِّ مَن اَرسَلتَه بِه وَبِحَقِ کُلِّ مومنٍ مَدَحتَه ُ فیهِ وَبِحَقِّکَ عَلَیهِم فلا اَحَدَ اَعرَفُبِ بِحَقِّکَ مِنکَ ده مرتبه بگوید: بِکَ یا الله ده مرتبه: بِمُحَمَّدٍ ده مرتبه: بِعلیٍّ ده مرتبه: بِفاطِمَةَ ده مرتبه: بِالحَسَنِ ده مرتبه: بِالحُسَین ده مرتبه: بِعلیّ بنِ الحُسین ده مرتبه: بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ ده مرتبه: بِجَعفَر بنِ مُحَمَّدٍ ده مرتبه: بِموُسی بنِ جَعفَر ٍ ده مرتبه: بِعلیِّ بنِ مُوسی ده مرتبه: بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ ده مرتبه: بِعَلِیِّ بنِ مُحَمَّدٍ ده مرتبه: بِالحَسَنِ بنِ عَلِیٍّ ده مرتبه: بِالحُجَّةِ. پس هر حاجتی داری طلب کن 🌸 💠 : زیارت امام حسین (ع) است ( از دور و نزدیک )؛ که در خبر است که چون شب قدر میشود منادی از آسمان هفتم ندا میکند که حق تعالی آمرزید هر کسی را که به زیارت قبر امام حسین (ع) آمده 🌸 💠 : احیا داشتن این شبها است که در روایت امده هر کس احیا کند شب قدر را گناهان او آمرزیده شود هر چند به عدد ستارگان آسمان وسنگینی کوهها وکیل دریاها باشد 🌸 💠 : صد رکعت نماز کند که فضیلت بسیار دارد ، وافضل آنست که در هر رکعت بعد از حمد ده مزتبه توحید بخواند .🌸 💠 : بخواند : اَللّهُمَّ اِنّی اَمسَیتُ لَکَ عَبدًا داخِرًا لا اَملِکُ لِنَفسی وَ اَعتَرِف ...🌸 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حكم 🌺 پرسش کاربر در گروه: در نماز قسمتی از سوره حمد را فکر کردم، اشتباه می خوانم و چند مرتبه تکرار کردم تا صحیح تلفظ کنم، آیا نمازم صحیح است یا باید دوباره بخوانم؟ پاسخ: نمازتان صحیح است اما اگر به وسواس کشیده شوید و از روی وسواس تکرار را انجام دهید اشکال دارد. نظر مراجع عظام در مورد تکرار اذکار نماز:👇 آیات عظام: امام خمینی، نوری، سیستانی: اشکال ندارد. آیات عظام: فاضل، مکارم شیرازی، صافی، مظاهری: اشکال ندارد ولی اگر از روی وسواس باشد اشکال دارد. آیه الله بهجت: اشکال ندارد مگر اینکه به نظم قرائت و اذکار واجب نماز لطمه بزند. آیه الله وحید خراسانی: اشکال ندارد ولی اگر از روی وسواس باشد حرام است اما باطل شدن نماز محل اشکال است.[۱] آیه الله خامنه ای: تکرار اذکار نماز اشکالی ندارد اما اگر تكرار اذكار نماز به حدّ وسواس برسد، نماز را باطل مى‌كند.[۲] 📚منابع ۱.توضیح المسائل مراجع، جلد1، صفحه621. ۲.استفتائات جدید آیت الله العظمی خامنه ای. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺 🌺 پرسش کاربر در گروه: حکم رفتن سر خاک اموات رفتن در زمان حیض چیست؟ پاسخ: از نظر همه مراجع عظام قبرستان رفتن زن حائض جایز است و هیچ اشکال شرعی ندارد. توضیحات بیشتر:👇 اما قبرستان رفتن نیز آدابی دارد، که عبارتند از: با وضو وارد قبرستان شدن. با سلام و دعا از قبرستان عبور کردن. حتی الامکان از روی قبرها راه نرفتن. در قبرستان حرف دنیا نزدن و نخندیدن و ادرار نکردن. از حال اموات عبرت گرفتن و متذکر سفر آخرت شدن. نقش روی قبرها را نخواندن. بر روی قبر یا پهلوی قبر یا موازی قبر نماز نخواندن. به زیارت قبور علما و صالحین که در قبرستان هستند، رفتن. موقع فاتحه خواندن رو به قبله نشستن و دست بر بالای سر قبر گذاشتن. دور قبر طواف نکردن، مگر قبر پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) یا امام (علیه السلام). خیرات کردن و صدقه دادن برای اموات. تکیه ندادن بر قبر. ننشستن روی قبر. 📚منبع آداب معنوی(2000 عمل مستحب و مکروه )، روح الله ولی ابرقوئی. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌳عادت عددیه با بیشتر از ده روز🌳 پرسش ۱٫ زنى که دارد، اگر بیش از ده روز خون ببیند، تکلیفش چیست؟ همه مراجع (به جز تبریزى، صافى، فاضل و وحید): اگر خون ها یک جور است، باید از روزى که خون دیده، به شماره روزهاى عادتش حیض و باقى را استحاضه قرار دهد و اگر یک جور نباشد، باید آنچه که نشانه حیض دارد ـ چنانچه با شماره عادتش یکى است ـ همان را حیض و باقى را استحاضه قرار دهد. اگر بیشتر شد، به اندازه عادتش حیض قرار دهد و اگر کمتر شد، باید آن روزها را با چند روز دیگر ـ که در مجموع به اندازه عادتش شود ـ حیض و باقى را استحاضه قرار دهد.[۱] آیه اللّه  تبریزى: اگر خون ها یک جور است و نشانه هاى حیض را دارد، باید از روزى که خون دیده، به شماره روزهاى عادتش حیض و باقى را استحاضه قرار دهد.[۲] آیه اللّه  صافى: اگر خون ها یک جور است، مى تواند به شماره روزهاى عادتش، از اول یا وسط حیض و باقى را استحاضه قرار دهد و اگر یک جور نباشد، باید آنچه که نشانه حیض دارد ـ چنانچه با شماره عادتش یکى است ـ همان را حیض و باقى را استحاضه قرار دهد. اگر بیشتر شد به اندازه عادتش حیض قرار دهد و اگر کمتر شد، باید آن روزها را با چند روز دیگر ـ که در مجموع به اندازه عادتش شود ـ حیض و باقى را استحاضه قرار دهد.[۳] آیه اللّه  وحید: اگر از ده روز نگذرد همه آنها حیض محسوب مى شود و اگر بیش از ده روز باشد، به مقدار عادتش حیض و باقى استحاضه است؛ مگر آنکه همه خون هایى که دیده یک جور نباشد؛ یعنى، برخى به نشانه حیض و بعضى به نشانه استحاضه باشد. در این صورت چنانچه شماره روزهایى که  خون به نشانه حیض است، با شماره روزهاى عادتش یک اندازه است، همان حکم فوق را دارد؛ ولى اگر از روزهاى عادتش بیشتر باشد، تنها به اندازه روزهاى عادتش حیض است و در بیشتر از آن (که نشانه حیض را دارد) چنانچه از ده روز بیشتر نباشد، باید احتیاط کند؛ یعنى، محرمات حائض را ترک کند و کارهاى استحاضه را به جا آورد. اگر از روزهاى عادتش کمتر باشد (البته از سه روز کمتر نباشد)، آنها را حیض قرار دهد و در بیشتر از آن تا مقدار عادت خود احتیاط کند.[۴] تبصره۱ . فتواى آیه اللّه  فاضل موافق همه مراجع است جز آنکه ایشان احتیاط واجب دارند. 👌معنی عادت عددیه: همه مراجع: زنى كه شماره روزهاى حيض او در دو ماه پشت سر هم به يك اندازه باشد، ولى وقت خون ديدن او يكى نباشد؛ چنين زنى داراى «عادت عدديه» است؛ مانند اينكه در ماه نخست از روز اول تا هفتم و ماه دوم از روز دهم تا هفدهم خون ببيند. عادت او در اين مثال هفت روز است. [۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۹۳٫ [۲]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۹۳٫ [۳]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۹۳٫ [۴]. وحید، توضیح المسائل، م ۴۹۹ 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐 askbanoo.ir/?p=730
🎍 آیا تزریق خون در طی روز موجب بطلان روزه می شود؟🎍 پاسخ: آیات عظام: امام، رهبری،‌ وحید، مکارم و فاضل: بنابر احتیاط واجب مبطل روزه است. آیات عظام: سیستانی،‌ صافی و نوری:روزه صحیح است. آیات عظام: زنجانی و بهجت: روزه باطل است. آیت الله فاضل: بله، به طور کلی هر چیزی که تزریق آن موجب تقویت شود و حکم غذا را داشته باشد، اشکال دارد و اگر ناچار از تزریق شد، روزه بگیرد و بعدا قضا نماید. ___________ 📚 منابع: رهبری: کتاب احکام روزه، م 191؛ سیستانی: استفتائات سایت، روزه، س 56؛ نوری، فاضل و تبریزی: جزوه استفتائات جامعه الزهرا، روزه، ص 45؛ فاضل: جامع المسائل، ج 2، س 439؛ مکارم: توضیح المسائل،‌ م 1339 و استفتائات جدید، ج 2،‌س 424؛ صافی: استفتائات سایت، روزه، تزریق خون؛ زنجانی: کتاب احکام و استفتائات روزه، خوردن و آشامیدن، س 27؛ تبریزی: استفتائات جدید، ج 1، س 681؛ بهجت: استفتائات، ج 2، س 2871. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌹🌺 پرسش کاربر در گروه: سلام .همسرم چند روز پیش ده هزار تومان از خیابان پیداکرد وبه مستمندی داد آیا مشکلی دارد؟ پاسخ: سلام علیکم برداشتن مالی( پول) که در جایی افتاده است، مکروه است، اما اکنون که برداشته است، اشکالی ندارد آن را به مستمند داده است، فقط باید نیت می کرد، که آن را از طرف صاحب پول به مستمند می دهد. نظر مراجع عظام در مورد 👇 نظر مراجع در مورد مال پیدا شده ای، که نشانه اى ندارد، كه به واسطه آن بتوان صاحبش را پیدا کرد، به شرح زیر است: آیات عظام: امام‌خمینی، خامنه ای، گلپایگانی، صافی: احتیاط واجب آن است كه از طرف صاحبش صدقه بدهد. آیه الله مکارم شیرازی : بنابر احتیاط واجب از طرف صاحبش آن را صدقه دهد واگر نیازمند است می تواند خودش بردارد و اگر مال مهمی است احتیاط آن است كه از حاكم شرع اجازه بگیرد.  آیه الله بهجت: از طرف صاحبش صدقه دهد یا به حاكم شرع بدهد. آیه الله سیستانی : اگر ‌مال پیدا شده حیوان نباشد و نشانه ای هم نداشته باشد، می تواند آن را برای خود بردارد، ولی مستحبّ آن است كه آن را از طرف صاحبش به فقرا صدقه بدهد. و از این قبیل است پول كه علامتی ندارد. آیه الله وحید خراسانی : اگر ‌مال پیدا شده حیوان نباشد و نشانه ای هم نداشته باشد و قیمت آن از یك درهم ـ یعنى 6/12 نخود نقره سكه دار ـ كمتر باشد، می تواند آن را برای خود بردارد، ولى مستحبّ آن است كه از طرف صاحبش به فقرا صدقه بدهد. 📚منبع توضیح المسائل مراجع، جلد2،ص 554. ✅ کانال احکام تخصصی بانوان 🆔 @askbanoo
💐 و حائض 💐 پرسش . حکم خواندن عقد ازدواج و طلاق زن در ایام عادت ماهانه چیست؟ همه مراجع: خواندن عقد ازدواج در ایام عادت اشکال ندارد؛ ولى طلاق زن در این ایام صحیح نیست؛ مگر در در موارد ذیل: 1. شوهرش بعد از ازدواج با او نزدیکى نکرده باشد؛ 2. زن آبستن باشد؛ 3. مرد به واسطه غایب بودن و مانند آن، نتواند بفهمد که زن از خون حیض پاک است یانه.[۱] تبصره . آیه اللّه سیستانى در بند سوم مى گوید: بنابر احتیاط واجب باید مرد حداقل یک ماه (از جدا شدن همسرش) صبر کند و بعد طلاق بدهد. 📚منبع: [۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۲۵۰۰؛ وحید، توضیح المسائل، م ۲۵۶۴ و تبریزى، صراط النجاه، ج ۲، س ۱۱۰۱ و دفتر: همه مراجع. 🚺کانال تخصصی احکام بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐 askbanoo.ir/?p=729
🍀خون کمتر از عادت🍀 پرسش: زنى که عادت ماهانه او مثلاً هفت روز است، اگر در یک ماه کمتر از هفت روز (مثلاً ۴ روز) خون ببیند و سپس پاک شود و نداند پیش از تمام شدن روز دهم خون خواهد دید یا نه، آیا باید غسل کند، یا باید صبر نماید؟ ✍همه مراجع: اگر مطمئن باشد که در باطن خون نیست، باید براى عبادت هاى خود غسل کند و اگر مطمئن نیست، باید خود را وارسى کرده و در صورت آلوده نبودن باطن، غسل کرده و عبادات خود را به جاى آورد.[۱] تبصره . آیه اللّه تبریزى در قسمت دوم پاسخ احتیاط واجب کرده اند. [۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۵۰۵ و ۵۰۶ ؛ وحید، توضیح المسائل، م ۵۱۱ و دفتر: خامنه اى. 🚺کانال تخصصی احکام بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐 http://askbanoo.ir/?p=725
🌑وظیفه حائض و نفساء و جنب در شب های قدر 🌑 📥پرسش: اشخاصی که عذر شرعی دارند در شب های قدر چه اعمالی را می توانند انجام بدهند و باید از چه کارهایی دوری نمایند؟ 📤 پاسخ : انجام اعمال شب قدر مانند غسل، خواندن دعا، زیارات و انجام سجده برای جنب و حائض اشکالی ندارد اما چند کار را نباید انجام دهند: 1⃣-نماز(چه مستحب و چه واجب). 2⃣-توقف درمساجد و مصلاهایی که حکم مسجد دارند (بجز حیاطی که جزء مسجد نباشد)؛ اما توقف در حسینیه ها اشکالی ندارد. 3⃣- دست زدن به خط قرآن یا اسامی مقدسه ای که در ادعیه وجود دارد. 4⃣- خواندن آیاتی که سجده واجب دارند. اما خواندن آیات دیگر از این سوره ها و سوره های دیگر اشکالی ندارد. ➖➖➖➖➖➖ 📚سایت آیت الله مکارم شیرازی- makarem.ir 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌳حکم خوردن سحری بعد از اذان صبح به خیال اینکه هنوز صبح نشده است🌳 📥 سوال: اگر شخصی در سحر ماه رمضان چیزی بخورد و بعد مشخص شود که بعد از داخل شدن وقت خورده است، تکلیف روزه اش چیست؟ 📤 جواب: 1⃣ اگر بدون تحقیق از وقت چیزی بخورد: ✍ آیات خامنه ای، صافی و مکارم: روزه اش باطل ولی کفاره ندارد. ✍ آیت الله زنجانی: (باید آن روز را امساک کند بعدا هم قضا کند) اگر آن روز را امساک نکرد، علاوه بر قضا کفاره نیز دارد. ✍ آیت الله بهجت: بنابر احتیاط واجب روزه اش باطل است ولی کفاره ندارد. ✍بقیه مراجع: اگر حجت شرعی بر داخل شدن وقت اذان صبح هم نداشته، روزه اش باطل است و باید آن روز را امساک کند و بعدا قضا نماید، ولی اگر حجت شرعی بر داخل شدن وقت اذان صبح داشته علاوه بر قضا باید کفاره نیز بدهد. [1] 2⃣ اگر با تحقیق و یقین به این که صبح نشده چیزی بخورد: 🔹الف) با نگاه کردن به افق تحقیق کند و یقین کند که صبح نشده است بعد بفهمد که صبح بوده: ✍ آیات امام، خامنه ای، سیستانی، نوری، مکارم، بهجت و فاضل: روزه صحیح است. 🔹ب) با ابزار مانند نگاه کردن به ساعت و... تحقیق کند و یقین کند صبح نشده اما بعد بفهمد که صبح بوده: ✍ آیات خامنه ای، مکارم و فاضل: روزه صحیح می باشد. ✍ آیات سیستانی، وحید، صافی، زنجانی، نوری،‌ بهجت، تبریزی و خویی: روزه باطل است و باید آن روز را امساک کند بعد قضای روزه را بگیرد و کفاره ندارد. [2] 📚 منبع: [1]. توضیح المسائل 16 مرجع، م 1688؛‌ رهبری: رساله آموزشی، ج 1، ص 361. [2]. امام: تحریر الوسیله، ج 1، کتاب الصوم، القول فیما یترتب علی الافطار، م 12؛ عروه الوثقی مع التعلیقات، ج 2، کتاب الصوم، فصل فی وجوب القضا دون الکفاره؛ منهاج الصالحین، م 1023؛ سیستانی: توضیح المسائل جامع، ج 1، م 2048؛ زنجانی: جزوه استفتائات روزه، س 8؛ صافی: هدایه العباد، کتاب الصوم، م 2336؛ بهجت: وسیله النجاه، م 1132؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 1688 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌹حکم 🌺 📩پرسش کاربر در گروه: سلام اگر زمان سجده گوشه ی چادرمون مانع شود، که پیشانیمان مستقیم روی مهر قرار بگیرد، چه باید کرد؟ 📤پاسخ: سلام علیکم باید سر را روی مهر فشار دهید تا از روی مهر بلند نشود و با کمک دست چادر را از پیشانی عقب بکشید و مانع بودن چادر را که از بین بردید، بعد دست را روی زمین قرار دهید و ذکر سجده را بگویید.[1] نظر مراجع عظام در مورد مانعیت چادر بین مهر و پیشانی و جدا نشدن👇 ✍آیه الله خامنه ای: بعد از بلندکردن پیشانی و عقب کشیدن چادر، بنابراحتیاط نماز را تمام کند و همچنین نماز را اعاده کند. ✍آیه الله مکارم شیرازی: باید به طوری که پیشانی از روی مهر بلند نشود و سجده زیاد نگردد، آن را کنار بزند و در صورتی که پیشانی را عمدا از مهر بردارد و دوباره بگذارد، نماز باطل است. ✍آیه الله سیستانی: اگر بعد از ذکر واجب متوجه شد نماز را ادامه دهد ولی اگر قبل از ذکر واجب متوجه شد و نتوانست با کشیدن چادر مانعیت را بر طرف کند، نماز باطل است.[2] 📚منابع ۱. توضیح المسائل ده مرجع، م ۱۰۶۰ و ۱۰۸۸. ۲. استفتاء از سایت مراجع عظام. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
💙عده در ازدواج موقت💛 📥پرسش: برای خانم ها در چقدر است؟ 📤پاسخ: در ازدواج موقت اگر رابطه جنسی و دخول صورت نگرفته باشد، نیاز به نگه داشتن عدّه نیست. اما اگر در زمان ازدواج موقت دخول صورت گرفته باشد، زن موظف است پس از اتمام مدت ازدواج موقت، عدّه نگه دارد. مدت زمان عدّه عقد موقت آن است که دو حیض کامل عده نگه دارد ودر این بین با کسی دیگر عقد نخواند؛ یعنی زن بعد از دیدن حیض اول و پاک شدن از آن، حیض دوم را نیز ببیند و با انتهای حیض دوم و رسیدن به طهر و پاکی از عده از دواج موقت خارج می شود. با زنی که در عده کسی دیگر است نمی توان صیغه محرمیت خواند؛ هرچند رابطه جنسی هم نداشته باشند. 📚پی نوشت: امام خمینى، تحریر الوسیله، ج ۲، النکاح المنقطع، م ۱۱؛ آیت الله خامنه اى، استفتاء، س ۱۶۳؛ آیت الله وحید، منهاج الصالحین، ج ۳، مسأله ۱۳۱۱؛ آیت الله تبریزى، منهاج الصالحین، ج ۲، م ۱۳۱۱ ؛ آیت الله سیستانى، منهاج الصالحین، ج ۳، م ۲۴۹؛ آیت الله صافى، هدایه العباد، ج ۲، النکاح المنقطع، م ۱۱؛ آیت الله نورى، استفتاءات، ج ۲، س ۶۹۴ آیت الله فاضل، جامع المسائل، ج ۲، س ۱۲۵۵ . 🚺کانال تخصصی احکام بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐 askbanoo.ir/?p=72
🌹حکم 🌹 📥پرسش کاربر در گروه: سلام اگر داخل دهان هنگام مسواک یا خلال کردن دندان خون بیاید، چگونه باید آن را پاک کنیم؟ 📤پاسخ: سلام علیکم جاهایی از بدن که جز باطن بدن محسوب می شوند مثل داخل دهان و بینی، اگر نجس شوند، همین که عین نجاست را برطرف کنید پاک می گردند، لذا اگر خون داخل دهان در آب دهان از بین برود یا آن را بیرون بریزید، آب کشیدن داخل دهان لازم نیست. توضیحات بیشتر:👌 نظر مراجع در جایی که دندان مصنوعی در دهان باشد و دهان انسان خون بیاید: ✍همه مراجع غیر از سیستانی: بنابر احتیاط واجب باید دهان را آب بکشید. ✍آیه الله سیستانی:خون دندان و لثه موجب نجس شدن باطن بدن نمی شود، حتی اگر دندان مصنوعی داشته باشیم، بنابراین آب کشیدن دهان با وجود دندان مصنوعی نیز لازم نیست. 📚منبع توضیح المسائل مراجع، مساله 216. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🍂اجازه پدر برای ازدواج موقت دختر غیرباکره🍂 📥پرسش: دختری که بر اثر (پناه بر خدا!) بکارتش را از دست داده است، آیا در ازدواج به اذن پدر یا جد پدری نیاز دارد؟ 📤جواب: در این مساله فتاوای مراجع تقلید متفاوت است و هر کس باید به فتوای مرجع تقلید خود عمل کند. در زیر فتاوای مراجع را از نظر می گذرانیم: ✍۱-از نظر حضرت امام(ره), مقام معظم رهبری ، آیت الله وحید خراسانی, ایت الله فاضل لنکرانی: بادختری که باکره نباشد اذن پدر لازم نیست فرق نمی کند از هرراهی که بکارت خود را از دست داده باشد.(۱) ✍۲- از نظر ایت الله سیستانی و مکارم شیرازی در صورتی که پرده بکارت از غیر راه ازدواج از بین رفته باشد هرچندباکره نباشد اذن پدر و جد پدری لازم است(۲) ✍۳- به نظر ایت الله بهجت اگر با جماع کردن بکارت از بین رفته باشد هرچند با زنا باشد یا وطی به شبهه اذن پدر لازم نیست، واگر با غیر جماع مانند پرش از بین رفته باشد بنابراحتیاط اذن پدر لازم است. 📚پی نوشت : ۱.امام خمینی(ره) ، توضیح المسائل ج۲ مسئله( ۲۳۷۷ ) سؤال تلفنی از دفتر آیت الله وحید خراسانی(۷۷۴۰۶۱۱)، آیت الله فاضل، توضیح المسائل، مسئله ۲۴۹۶ ۲. سؤال تلفنی از دفتر آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم شیرازی(۷۸۴۰۰۰۱) ۳. آیت الله بهجت، استفتاءات ج۲ س (۵۰۸۴) و (۵۰۸۶) 🚺کانال تخصصی احکام بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐 askbanoo.ir/?p=76
👩 کفاره روزه زن باردار 👩 📥سوال: کفاره روزه ای که زن باردار بخاطر اینکه بچه دار است (‌چون روزه برای بچه ضرر دارد ) به عهده زن است یا به عهده شوهرش؟ و آیا جز نفقه او حساب میشود ؟ 📤پاسخ: ✍آیت الله خامنه ای: بر عهده خودش می باشد . ✍آیت الله مکارم : در صورتي که روزه گرفتن براي خود مادر ضرر داشته پرداخت کفاره آن نيز بر عهده خودش مي باشد اما اگر براي بچه ضرر داشته بنابراحتياط واجب بر عهده شوهر است. ✍آیت الله سیستانی: به عهده زن می باشد البته زنى كه زائيدن او نزديک است (ماه های هشت و نه) و روزه براى خودش يا حملش ضرر دارد ، روزه بر او واجب نيست ولی باید بعدا آن را قضا کند و براى هر روز يک مُد طعام (٧٥٠ گرم نان یا ماکارونی یا آرد) بابت کفاره به فقير دهد .واما زنى که در ماه های آخر بارداری نباشد (از ماه اول تا اخر ماه هفتم) اگر روزه برای او يا حملش ضرر داشته باشد يا اينکه سبب افتادن وی در مشقتی که عادتا قابل تحمل نيست گردد روزه بر او واجب نيست و بايد قضا نمايد و کفاره ندارد. ✍آیت الله شبیری: بنابر احتیاط بر عهده شوهر است. ✍آیت الله وحید: به عهده ی خودِ زن است و ربطی به نفقه ندارد حتّی اگر شوهر با تمایلِ خودش پرداخت نماید ذمّه ی زن بنابر احتیاطِ واجب از این کفّارة بریئ نمیشود و در تمامِ کفّارات ، کفّارة بر عهده ی خودِ شخص است و اگر دیگری بدهد بنابر احتیاطِ واجب ذمّه ی مکلَّف از این کفّارة بریئ نمیشود. ✍آیت الله فاضل ره: اگر روزه گرفتن برای بچه ضرر داشته، به نظر حضرت آقا (ره) بابت نگرفتن روزه، کفاره واجب نیست لیکن قضای روزه را باید بگیرد. اگر قضای روزه را تا ماه رمضان سال بعدش نگیرد علاوه بر قضا برای هر روز باید یک مد (750گرم) به فقیر بدهد. کفاره ای که بر زن واجب می شود جزء نفقه نیست و بر شوهرش واجب نیست، اگر شوهر به اجازه زن کفاره او را بدهد کفایت می کند و اگر شوهر کفاره زن را ندهد باید خود زن کفاره اش را بدهد. اگر توان مالی ندارد که برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد هر مقداری که بتواند بدهد کفایت می کند اگر هیچ مقدار از خود درآمد و توان مالی ندارد، استغفار کند کفایت می کند و اگر بعدا توان مالی پیدا کرد به احتیاط واجب کفاره یک مد طعام را برای هر روز باید بدهد. 📚استفتا از سایت مراجع عظام 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
💠 و 💠 📥سوال: آیا زن حائض می تواند و را تلاوت کند؟ 📤 پاسخ: الف) قرائت آیه ای که سجده واجب دارد، بر حرام است. ب) اما نسبت به قرائت بقیه آیات این سور، نظر مراجع عبارت است از: ✍آیات عظام: امام، بهجت،‌ فاضل و نوری: خواندن تمام سوره ای که سجده واجب دارد بر زن حائض، حرام است. (حتی «بسم الله» آن) ✍آیات عظام: رهبری،‌ خویی، مکارم، سیستانی و صافی: فقط خواندن بر زن حائض حرام است و خواندن بقیه آیات این سور،‌ اشکالی ندارد. ✍ آیات عظام: زنجانی و وحید: بنابر احتیاط واجب،‌ قرائت تمام سوره هایی که دارد، بر زن حائض (نفساء و شخص جنب) حرام است. 📚منبع: توضیح المسائل مراجع، م 355؛ توضیح المسائل آیت الله وحید، م 361؛ اجوبه الاستفتائات، س 199. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
💄حکم روزه در صورت وجود مانع غسل در بدن💄 📥پرسش: بنده خدای قبل از ماه رمضان پارسال انگشتای شصت پاهای خود را لاک زده وبعد از تموم شدن ماه رمضان فهمیده که باید برای انجام غسل های واجب لاک ها رو پاک میکرده الان تکلیف عبادات سال قبل ایشان چیست؟ 📥 پاسخ : ✍ آیت الله خامنه ای:‌ در هر صورت اگر جرمی داشته باشد که مانع رسیدن آب به محل وضو و غسل گردد، وضو و غسل صحیح نیست و نمازهایی را که با وضو و غسل باطل خواندید، باید قضا نمایید و نسبت به روزه ها، اگر اعتقاد به صحت غسل داشتید، روزه ها صحیح است. ✍آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال چنانچه یقین دارید بدون برطرف کردن مانع غسل کرده اید، باید نمازها را قضا کنید ولی روزه ها قضا ندارد. ✍آیت الله سیستانی: نماز های آن مدت که لاک بر روی انگشت بوده و غسل کامل نشده بوده را قضا کنید. ✍آیت الله وحید خراسانی: نمازهایتان باطل است و واجب است نمازها را قضاء نمایید و همچنین بنابر احتیاطِ واجب اگر در یادگیری مسأله کوتاهی نموده اید باید روزه ها را هم قضاء نمایید. ✍آیت الله شبیری زنجانی: از جهت روزه های ماه رمضان که در حال جنابت گرفته اید مانعی برای صحت نیست همچنین روزه های ماه رمضان که نیاز به غسل حیض داشته و در یادگیری مسأله کوتاهی نکرده باشد. ✍آیت الله فاضل: اگر بابودن لاک روی ناخن ها غسل واجب را انجام داده باطل است، و نمازهایی که با آن غسل خوانده نیز باطل است. نسبت به روزه ماه رمضان، اگر نمی دانسته که غسل کردن با لاک ناخن ها باطل است و احتمال بطلان غسل هم نمی داده و اطمینان به صحت غسل خود داشته است، روزه هایی که گرفته صحیح است. 📚استفتا از سایت مراجع عظام 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝