eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
821 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🔥 🔥 🔥 🔥 🔥 🔥 🔥 🔥 🔥 🔥 🔥 🔥 ⁉️پرسش: با توجه به سوره ناس بفرمائید ناس کیست؟آن سه نفرکه ازشون پناه می برد کدامه؟و خناس کیست؟ ✍️پاسخ: کلمه ناس در این سوره به معنای مردم می باشد.و اصولا معنای ناس در قرآن یعنی مردم. چون انسانها را می توان به دسته های گوناگون تقسیم بندی کرد. غنی، فقیر، عالم، جاهل، سفید، سیاه، ظالم، مظلوم و .... 🔹اگر ما انسانها را ببینیم و این مایه های اختلاف و تبعیض را کنار بگذاریم یعنی به رنگها و شکلها و طبقه های گوناگون آنها نظر نکنیم و انسانها را در لباس انسان ملاحظه کنیم در این اعتبار می گوییم ناس (مردم) که شامل همه افراد بشر است. ♦️منظور شيطان مي باشد كه از جمله صفات منسوب به شيطان در قرآن کريم «خناس» مي باشد (1). «وسواس» معني مصدري دارد ولي گاهي به معني «فاعل» (وسوسه گر) نيز مي آيد و در آيه به همين معنا است. «خناس» صيغه مبالغه از ماده «خنوس» به معني جمع شدن و عقب رفتن است اين به خاطر آن است که شياطين هنگامي که نام خدا برده مي شود عقب نشيني مي کنند و از آنجا که اين امر غالبا با پنهان شدن توأم است اين واژه به معني «اختقاء» نيز آمده است. 📚منابع: 1. تفسير نمونه، آيت الله مکارم، ج 7، ص 53، دارالکتب الاسلاميه. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=31215&page=2 🆔@askquranir 🔥 🔥 🔥 🔥 🔥 🔥 🔥 🔥 🔥 🔥 🔥
🕸🦂🕸🦂🕸🦂🕸🦂🕸🦂🕸🦂🕸🦂🕸🦂🕸🦂 ⁉️پرسش: از چه ابزاری برای شتاخت وسوسه گران خناس می شود استفاده نمود تا به راه غیر مستقیم گرفتار نگردیم؟ ✍️پاسخ: برای شناخت ابزارهای وسوسه های شیطان به دام هایی که او برای فریب انسان فراهم می کند باید دقت کنیم تا گرفتارش نشویم.به نمونه هایی از این دام های شیطان اشاره می کنم: 💫سرگرم کردن فرد به آرزو های طولانی دنیایی. 🌟زیبا جلوه دادن گناه. 🥀غفلت از کارهایی که شما را به یاد خدا می اندازد. 💥ایجاد کینه میان افراد. 🔥نفس اماره. 🆔@askquranir 🕸🦂🕸🦂🕸🦂🕸🦂🕸🦂🕸🦂🕸🦂🕸🦂🕸🦂
♦️⚜️⚜️♦️ ♦️⚜️⚜️♦️ ♦️⚜️⚜️♦️ ♦️⚜️⚜️♦️ ⁉️پرسش: آيا خناس فرزند شيطان است؟ ✍️پاسخ: خنّاس يكي از صفات شيطان وسوسه‌گر است‌. شيطان را به اين جهت خناس مي‌گويند، چون هنگام ياد خداوند متعال كنار 🐾رفته و پنهان مي‌گردد.(1) همچنين مطابق برخي از روايات "وسواس خناس‌" نام يكي از شياطين نيز هست‌.(2) منابع: 1.مجمع البيان‌، مرحوم طبرسي‌، ج 6، ص 290ـ291، منشورات دارمكتبة الحياة‌، بيروت‌. 2.تفسير نمونه، آيت الله مكارم، ج 27، ص 473 - 472. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=31215&page=2 🆔@askquranir ♦️⚜️⚜️♦️ ♦️⚜️⚜️♦️ ♦️⚜️⚜️♦️ ♦️⚜️⚜️♦️
💐🌷💐 💐🌷💐 💐🌷💐 💐🌷💐 💐🌷💐 ⁉️پرسش: با توجه به این آیه که خداوند صریحا می فرماید «هر که را بخواهد گمراه می کند و هر که را بخواهد هدایت»، چرا خدا با بندگان خود دوگانه برخورد می کند و بین آن ها فرق می گذارد؟ خداوند چگونه از کسی که خودش گمراه کرده می تواند در روز قیامت بخاطر اعمالش بازخواست کند؟ ✍️پاسخ: «فَإِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدي مَنْ يَشاءُ»؛ خداوند هر كس را بخواهد گمراه مى سازد و هر كس را بخواهد هدايت مى‏ كند.(1) 👈این گونه نیست که گمراهان از ابتدا گمراه خلق شده باشند. خداوند از همان ابتدای آفرینش و خلقت انسان، در نهاد او فطرتی پاک و سالم قرار داده است: «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها»(2)؛ لذا همه انسان ها از این موهبت الهی برخوردار بوده اند. از طرفی عقل به عنوان رسول باطن، و پیامبران الهی به عنوان رسول ظاهر، در همه حال انسان را به سوی هدایت راهنمایی می کنند. «إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَيْنِ، حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً، فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ، وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُول‏»؛ برای خداوند در بين مردم دو حجت است، يكى ظاهرى و ديگر باطنى، حجت ظاهرى خداوند، رسولان و انبياء و ائمه هستند و حجت باطنى، عقل هاى مردم است.(3) ✅بنابر این، زمینه هدایت برای همه انسان ها فراهم بوده است و این گونه نبوده که برخی امکان هدایت داشته و برخی از این امکان محروم باشند. 👈مطلب دیگر؛ انسان دارای اختیار است و سوء انتخاب و نافرمانی و گمراهی ابتدایی به انتخاب خود گمراهان بوده است. پس از آن، لجاجت و اصرار بر نافرمانی و گمراهی و تصمیم بر نپذیرفتن حق، موجب گمراهی بیشتر شده و گمراهی و ضلالت های بعدی را برای خود فراهم کرده اند. 💥و سرانجام، آثار و مجازات این مراحل متعدد نافرمانی و گمراهی، از بین رفتن قابلیت هدایت در آن ها بوده است. 🍃علامه طباطبایی می گوید: یک مرحله از ضلالت و گمراهی در فرد کافر و گنهکار آن است که ابتدا فرد گنهکار را به گناه وادار می کند، و مرحله دیگر از ضلالت و گمراهی آن است که به دنبال گناهان و نافرمانی های او و به عنوان مجازات این کارهایش، او به آن مبتلا می شود؛ و این غیر از آن ضلالت ابتدایی او است.(4) 👈نکته: وقتی کسی از حد گذشت و زمینه هدایت را در خود از بین برد، قابلیت هدایت را در خود نابود کرده، لذا دیگر هدایت هم نمی شود و بیش از پیش به سوی ضلالت و گمراهی می رود، به گونه ای که دیگر حرف حق پیامبران را نمی شنود و آیات و نشانه های الهی را نمی بیند و ندایی از فطرتش به او نمی رسد. ♦️لازم به ذکر است هیچ چیزی در این عالم بدون اراده الهی انجام نمی شود، لذا از این جهت می توان امور را به خداوند نسبت داد، ولی این معنایش این نیست که ما در افعال خود و در حیطه خود اختیاری نداریم. در امور اختیاری انسان، اراده الهی به آن چیزی که ما در نهایت اختیار خواهیم کرد تعلق گرفته است، لذا در عین این که اراده الهی وجود داشته ما هم به اختیار خود آن را انجام داده ایم. ✅بنابر این، از این حیث (تعلق اراده الهی) می توان اضلال و گمراهی را به خداوند نسبت داد، کما این که از حیث سوء تدبیر و سوء اختیار خود ما، نیز می توان آن را به خود انسان منتسب نمود. 👈نکته: هميشه اعمال و كردار انسان، نتائج و ثمرات و بازتاب خاصى دارد: اگر انسان به دنبال عمل نيك باشد، نتيجه آن، روشن‏ بينى و توفيق و هدايت بيشتر به سوى خدا و انجام اعمال بهتر است: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً»(5) و اگر انسان به دنبال زشتی ها برود، تاريكى و تيرگى قلبش افزون مى‏ گردد، و به سوى گناه بيشترى سوق داده مى‏ شود، و گاه تا سر حد انكار خداوند مى ‏رسند: «ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذِينَ أَساؤُا السُّواى‏ أَنْ كَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ وَ كانُوا بِها يَسْتَهْزِؤُنَ»(6) و در آيه ديگرآمده: «فَلَمَّا زاغُوا أَزاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ» هنگامى كه از حق برگشتند خداوند دلهاى آن ها را برگردانيد.(7) پس اگر خدا به كسانى توفيق هدايت مى ‏دهد و يا از كسانى توفيق را سلب مى ‏كند نتيجه مستقيم اعمال خود آن ها است.(8) ✅بنا بر این؛ این ضلالت به خاطر سوء انتخاب و نافرمانی های خود افراد بوده که آن ها را به حدی از ضلالت و گمراهی رسانده که دیگر قلب آن ها پذیرای هدایت نیست و برای همیشه در گمراهی و ضلالت باقی خواهند ماند. و چون آن ها در انتخاب این راه و این مسیر اختیار داشته اند و با وجود همه زمینه های هدایت، باز هم راه انحراف و نافرمانی را انتخاب کرده اند، گمراهی آن ها منتسب به خودشان است و حسابرسی از آن ها هم به خاطر اعمال خود آن ها است.
«الْيَوْمَ تُجْزى‏ كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ لا ظُلْمَ الْيَوْمَ إِنَّ اللَّهَ سَريعُ الْحِسابِ»؛ امروز هر كس در برابر كارى كه انجام داده است پاداش داده مى‏ شود امروز هيچ ظلمى نيست خداوند سريع الحساب است!(9) «كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهينَةٌ»؛ هر كس در گرو اعمال خويش است.(10) 📚(1) فاطر/8 (2) روم/ 30. (3) کلینی، كافی، ج ‏1، ص 16. (4) ر.ک: طباطبایی، ترجمه الميزان، ج ‏1، ص 141. (5) انفال/ 29. (6) روم/ 10. (7) صف/ 5. (8) ر.ک: مکارم شیرازی و همکاران، تفسير نمونه، ج ‏1، ص 151؛ ترجمه الميزان، ج ‏11، ص 483. (9) غافر/ 17. (10) مدثر/ 38. 🆔@askquranir 💐🌷💐 💐🌷💐 💐🌷💐 💐🌷💐 💐🌷💐
🌷📖🌷📖🌷 🌷📖🌷📖🌷 🌷📖🌷📖🌷 ⁉️ پرسش: منظور از حق تلاوت در آیات قرآن چیست؟ ✍️پاسخ: اين سوال در واقع بر می گردد به اين آيه كه خداي متعال می فرمايد: «الَّذینَ آتَیْناهُمُ الْکِتابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُولئِکَ یُؤْمِنُونَ بِهِ»؛ کسانى که كتاب آسمانى را به آن ها دادیم آن را چنان که شایسته آن است (تفکر، اندیشه و سپس عمل) تلاوت مى کنند، آن ها به پیامبر اسلام ایمان مى آورند.(1) ⚜️ كساني كه آيات قرآن را تلاوت مي كنند به سه گروه مي توان تقسيم كرد: ✅ اول: كساني كه فقط تلاوت ظاهری آيات رو می كنند و به معنا و مفهم آن دقتی ندارند، هر چند به نكات تجويدی آن هم دقت كافی داشته باشند. ✅دوم: كسانی كه تلاوت می كنند و به معنی و مفهوم آن هم دقت نظر دارند و تامل در آيات رو دارند اما عمل به آن نمی كنند و تنها عالم هستند اما بی عمل. ✅سوم: گروهی هستند كه علاوه بر تلاوت و تامل و تفكر در آيات به دستورات آن هم عمل می كنند كه اين مورد حق تلاوت قرآن می باشد و ارزشمند است. 👈 گروهى تمام اصرارشان بر اداى الفاظ و حروف از مخارج آن است آن ها دائماً در فکر وقف و وصل و حروف یرملون و شدّ و مدّند و کمترین اهمیتى به محتوا و معنى نمى دهند، چه رسد به عمل کردن به آن، به گفته قرآن این ها همانند حیوانى هستند که حروف هائى بر او حمل شده باشد «کَمَثَلِ الْحِمارِ یَحْمِلُ أَسْفاراً».(2) ♦️ در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) در تفسیر این آیه مى خوانیم که فرمود: یات آن را با دقت بخوانند و حقایق آن را درک کنند و به احکام آن عمل بنمایند، به وعده هاى آن امیدوار، و از وعیدهاى آن ترسان باشند، از داستان هاى آن عبرت گیرند، به اوامرش گردن نهند و نواهى آن را بپذیرند، به خدا سوگند منظور حفظ کردن آیات و خواندن حروف و تلاوت سوره ها و یاد گرفتن اعشار و اخماس آن نیست. آنها حروف قرآن را حفظ کردند اما حدود آن را ضایع ساختند، منظور تنها این است که در آیات قرآن بیندیشند و به احکامش عمل کنند، چنان که خداوند مى فرماید: این كتابى است پر برکت که ما بر تو نازل کردیم تا در آیاتش تدبر کنند.(3) 🔹 امام باقر (عليه السلام) در مورد رعايت كنندگان حقّ تلاوت و به عبارتى تلاوت كنندگان حقيقى كه مراحل سه گانه قرائت، تأمّل و عمل را شامل مى‏ شود و در آيه «الذين آتينا هم الكتاب يتلونه حقّ تلاوته اولئك يؤمنون به»(4) ذكر شده است، مى‏ فرمايد: (تلاوت كنندگان واقعى) كسانى هستند كه قرآن را تلاوت مى‏ كنند و در آن تفقّه و تأمّل عميق مى‏ كنند و به احكام آن عمل مى‏ كنند، به وعده ‏هاى آن اميدوارند و از وعيد آن مى ‏ترسند و به وسيله قصّه‏ هاى آن عبرت مى‏ گيرند و از اوامر آن، فرمان مى‏ برند و از نواهى آن نهى مى‏ پذيرند. به خدا قسم! حقّ تلاوت، (تنها) حفظ كردن آيات و حروف آن و قرائت سوره‏ ها و بخش ‏هاى ده گانه و پنج گانه آن نيست تا حروف قرآن را حفظ كرده باشند و حدود آن را ضايع؛ بلكه حقّ تلاوت، همان تدبّر در آيات و عمل به احكام آن است. خداوند تعالى مى‏ فرمايد: «ما كتابى مبارك به سوى تو نازل كرديم تا در آيات آن تدبّر شود.(5) (1) بقره/ 121/ (2) جمعه/ 5./ (3) تفسیر نمونه، جلد 1، صفحه 492./ (4) بقره/ 121./ (5) مقاله تدبّر در قرآن از دیدگاه اهل بیت/ على كرجى. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33998 🆔@askquranir 🌷📖🌷📖🌷 🌷📖🌷📖🌷 🌷📖🌷📖🌷