eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
821 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷📖🌷📖🌷 🌷📖🌷📖🌷 🌷📖🌷📖🌷 ⁉️ پرسش: منظور از حق تلاوت در آیات قرآن چیست؟ ✍️پاسخ: اين سوال در واقع بر می گردد به اين آيه كه خداي متعال می فرمايد: «الَّذینَ آتَیْناهُمُ الْکِتابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُولئِکَ یُؤْمِنُونَ بِهِ»؛ کسانى که كتاب آسمانى را به آن ها دادیم آن را چنان که شایسته آن است (تفکر، اندیشه و سپس عمل) تلاوت مى کنند، آن ها به پیامبر اسلام ایمان مى آورند.(1) ⚜️ كساني كه آيات قرآن را تلاوت مي كنند به سه گروه مي توان تقسيم كرد: ✅ اول: كساني كه فقط تلاوت ظاهری آيات رو می كنند و به معنا و مفهم آن دقتی ندارند، هر چند به نكات تجويدی آن هم دقت كافی داشته باشند. ✅دوم: كسانی كه تلاوت می كنند و به معنی و مفهوم آن هم دقت نظر دارند و تامل در آيات رو دارند اما عمل به آن نمی كنند و تنها عالم هستند اما بی عمل. ✅سوم: گروهی هستند كه علاوه بر تلاوت و تامل و تفكر در آيات به دستورات آن هم عمل می كنند كه اين مورد حق تلاوت قرآن می باشد و ارزشمند است. 👈 گروهى تمام اصرارشان بر اداى الفاظ و حروف از مخارج آن است آن ها دائماً در فکر وقف و وصل و حروف یرملون و شدّ و مدّند و کمترین اهمیتى به محتوا و معنى نمى دهند، چه رسد به عمل کردن به آن، به گفته قرآن این ها همانند حیوانى هستند که حروف هائى بر او حمل شده باشد «کَمَثَلِ الْحِمارِ یَحْمِلُ أَسْفاراً».(2) ♦️ در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) در تفسیر این آیه مى خوانیم که فرمود: یات آن را با دقت بخوانند و حقایق آن را درک کنند و به احکام آن عمل بنمایند، به وعده هاى آن امیدوار، و از وعیدهاى آن ترسان باشند، از داستان هاى آن عبرت گیرند، به اوامرش گردن نهند و نواهى آن را بپذیرند، به خدا سوگند منظور حفظ کردن آیات و خواندن حروف و تلاوت سوره ها و یاد گرفتن اعشار و اخماس آن نیست. آنها حروف قرآن را حفظ کردند اما حدود آن را ضایع ساختند، منظور تنها این است که در آیات قرآن بیندیشند و به احکامش عمل کنند، چنان که خداوند مى فرماید: این كتابى است پر برکت که ما بر تو نازل کردیم تا در آیاتش تدبر کنند.(3) 🔹 امام باقر (عليه السلام) در مورد رعايت كنندگان حقّ تلاوت و به عبارتى تلاوت كنندگان حقيقى كه مراحل سه گانه قرائت، تأمّل و عمل را شامل مى‏ شود و در آيه «الذين آتينا هم الكتاب يتلونه حقّ تلاوته اولئك يؤمنون به»(4) ذكر شده است، مى‏ فرمايد: (تلاوت كنندگان واقعى) كسانى هستند كه قرآن را تلاوت مى‏ كنند و در آن تفقّه و تأمّل عميق مى‏ كنند و به احكام آن عمل مى‏ كنند، به وعده ‏هاى آن اميدوارند و از وعيد آن مى ‏ترسند و به وسيله قصّه‏ هاى آن عبرت مى‏ گيرند و از اوامر آن، فرمان مى‏ برند و از نواهى آن نهى مى‏ پذيرند. به خدا قسم! حقّ تلاوت، (تنها) حفظ كردن آيات و حروف آن و قرائت سوره‏ ها و بخش ‏هاى ده گانه و پنج گانه آن نيست تا حروف قرآن را حفظ كرده باشند و حدود آن را ضايع؛ بلكه حقّ تلاوت، همان تدبّر در آيات و عمل به احكام آن است. خداوند تعالى مى‏ فرمايد: «ما كتابى مبارك به سوى تو نازل كرديم تا در آيات آن تدبّر شود.(5) (1) بقره/ 121/ (2) جمعه/ 5./ (3) تفسیر نمونه، جلد 1، صفحه 492./ (4) بقره/ 121./ (5) مقاله تدبّر در قرآن از دیدگاه اهل بیت/ على كرجى. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33998 🆔@askquranir 🌷📖🌷📖🌷 🌷📖🌷📖🌷 🌷📖🌷📖🌷
💐💐💐🔹💐💐💐 💐💐💐🔹💐💐💐 💐💐💐🔹 ⁉️پرسش: مقصود از توبه نصوح در قرآن چيست و چه نوع توبه ای هست.؟ ✍️پاسخ: پرسش شما ناظر به این آیه کریمه است: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً عَسى رَبُّكُمْ أَنْ يُكَفِّرَ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ يُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ...»؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد بسوى خدا توبه كنيد، توبه‏ اى خالص. اميد است (با اين كار) پروردگارتان گناهانتان را ببخشد و شما را در باغ هايى از بهشت كه نهرها از زير درختانش جارى است وارد كند... .(1) 🕊نخستين گام براى نجات، توبه از گناه است؛ توبه ‏اى كه از هر نظر خالص باشد؛ توبه‏اى كه براى هميشه انسان را از معصيت جدا كند و بازگشتى در آن رخ ندهد. حقيقت توبه همان ندامت و پشيمانى از گناه است كه لازمه آن تصميم بر ترك گناه است، و اگر كارى بوده كه قابل جبران است در صدد جبران بر آيد، و گفتن استغفار نيز بيانگر همين معنى است، و به اين ترتيب اركان توبه را مى‏توان در پنج چيز خلاصه كرد: ترك گناه، ندامت، تصمیم بر ترك گناه، جبران گذشته و استغفار. ♦️"نصوح" از ماده "نصح" در اصل به معنى خيرخواهى خالصانه است، و لذا به عسل خالص "ناصح" گفته مى‏ شود، و از آن جا كه خيرخواهى واقعى بايد توأم با محكم كارى باشد، واژه "نصح" گاه به اين معنى نيز آمده است؛ به همين جهت به نماى محكم "نِصاح"، و به خياط "ناصح" گفته مى‏ شود، و اين دو معنى يعنى "خالص بودن" و "محكم بودن"، باید با هم در توبه "نصوح" جمع باشد؛ خلاصه این که مطابق معنای لغوی، توبه ای نصوح است که فرد از سر اخلاص، با اراده ای محکم و تصمیمی جدی برای عدم بازگشت به گناه، عزم خود را جزم نماید. 🤲در کتاب های تفسیری و غیر تفسیری، برای توضیح توبه نصوح، مطالب مختلفی ذكر شده که همه آن ها در واقع به یک حقیقت بازگشت می کند و آن، توبه خالص و كامل است. ⛔️در حديثى نقل شده که معاذ بن جبل درباره توبه نصوح از پیامبر پرسش نمود و حضرت پاسخ دادند: «ان يتوب التائب ثم لا يرجع فى ذنب كما لا يعود اللبن الى الضرع‏»؛ توبه نصوح آن است كه شخص توبه‏ كننده به هيچ وجه به گناه باز نگردد، همچنان كه شير هرگز به پستان باز نمى‏ گردد! ❌اين تعبير لطيف بيانگر اين واقعيت است كه توبه نصوح چنان انقلابى در انسان ايجاد مى‏ كند، كه راه بازگشت به گذشته را به كلى بر او مى‏ بندد. اين معنى كه در روايات ديگر نيز وارد شده، در حقيقت درجه عالى توبه نصوح را بيان مى‏ كند، وگرنه در مراحل پایين تر، ممكن است بازگشتى باشد كه بعد از تكرار توبه، سرانجام به ترک دائمى گناه منتهی شود.(2) 📚(1) تحریم/ 8. (2) تفسير نمونه، ج‏24، ص 289 تا 291. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33994 🆔@askquranir 💐💐💐🔹💐💐💐 💐💐💐🔹💐💐💐 💐💐💐🔹
🍂🌻🍂🌻🌻🌻🍂🌻🍂🌻🌻🌻🍂🌻🍂🌻🌻🌻🍂 ⁉️پرسش: برای من موضوع کاملا مسلم و قطعی است و همه شواهد و قرائن به وجود اون مطلب مورد شهود دلالت داره و هیچ شکی برای من نیست. یک شاهد زن هم وجود دارد در مساله که خود دیده است مورد رو. منتها برای رای دادگاه رای دو زن یا یک مرد مورد قبول است. جایی است که واقعا داره ظلم میشه به طرف. آیا با همه ایمانی که به مطلب دارم و می دونم که اتفاق افتاده یک شاهد هم هست و می دونم طرف مورد ظلمه حکم شرعی این که در دادگاه حاضر بشم به عنوان شاهد و بگم مساله رو دیدم چیه؟ ✍️پاسخ: شهادت دادن دروغ جایز نیست(یعنی آنچه ندید شهادت دهید که دیده اید) ولی برای احقاق حق می توانید آنچه می دانید به قاضی انتقال دهید. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=40497 🆔@askquranir 🍂🌻🍂🌻🌻🌻🍂🌻🍂🌻🌻🌻🍂🌻🍂🌻🌻🌻🍂
⚜️🥀⚜️ ⚜️🥀⚜️ ⚜️🥀⚜️ ⚜️🥀⚜️ ⚜️🥀⚜️ ⁉️پرسش: منظور از صیحه در آیه 67 سوره هود چیست؟ این صدا چگونه تولید می شود؟ آیا صیحه همان رعد و برق می باشد.؟ ✍️پاسخ: این آیه درباره عذاب قوم ثمود است. 📣صيحه در لغت به معنى صداى عظيمى است كه معمولا از دهان انسان يا حيوانى بيرون مى ‏آيد ولى اختصاص به آن ندارد بلكه هر گونه صداى عظيم را شامل مى‏ شود. 💥چند قوم گنه كار به وسيله صيحه آسمانى مجازات شدند؛ قوم ثمود (که در آیه مورد بحث از آن ها یاد شده).(1)، قوم لوط.(2)، و نیز قوم شعيب.(3) ⚡️از آيات ديگر قرآن که درباره عذاب قوم ثمود سخن گفته استفاده مى‏ شود كه مجازات آن ها به وسيله صاعقه بوده است: «فَإِنْ أَعْرَضُوا فَقُلْ أَنْذَرْتُكُمْ صاعِقَةً مِثْلَ صاعِقَةِ عادٍ وَ ثَمُودَ»؛ و اين نشان مى‏ دهد كه منظور از «صيحه»، صداى وحشتناک صاعقه است.(4) ♦️ممکن است کسی بپرسد آيا صداى وحشت انگيز صاعقه، مى‏ تواند جمعيتى را نابود كند؟ جواب اين سؤال مسلّما مثبت است، زيرا امواج صوتى اگر از حد معينى بگذرد، مى‏ تواند شيشه‏ ها را شكسته و حتى بعضى از عمارت ها را هم ويران نماید و ارگانيسم درون بدن انسان را هم از كار بيندازد. گفته شده که به هنگامى كه هواپيماها ديوار صوتى را مى‏ شكنند و با سرعتى بيشتر از سرعت امواج صوت حركت مى‏ كنند، ممکن است افرادى بيهوش به روى زمين بیفتند و يا زنانى سقط جنين كنند و يا تمام شيشه‏ هاى عمارت هايى كه در آن منطقه قرار دارند بشكند!. 💥طبيعى است اگر شدت امواج صوت از اين هم بيشتر شود به آسانى ممكن است اختلالات كُشنده‏ اى در اعصاب و رگ هاى مغز و حركات قلب توليد كند و سبب مرگ انسان ها شود.(5) 📚(1) هود/ 67. (2) حجر/ 73. (3) هود/ 94. (4) فصلت/ 13. (5) تفسير نمونه، ج‏9، ص 164. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33909 🆔@askquranir ⚜️🥀⚜️ ⚜️🥀⚜️ ⚜️🥀⚜️ ⚜️🥀⚜️ ⚜️🥀⚜️
🔹💠🔹⚡️🔹💠🔹⚡️🔹💠🔹⚡️🔹💠🔹⚡️🔹💠🔹⚡️ ⁉️پرسش: پدری از دنیا رفته و اعمال واجب برگردن داشته ولی وصیت نکرده است. دختر خانواده پافشاری کرده که یک سوم سهم پدر باید جدا شود ولی چیزی درمورد اینکه اگر میت وصیت نکرده باشد جدا کردن یک سوم ما ترک، واجب نیست به بقیه ورثه نگوید از ترس اینکه مبادا آنان مخالفت کنند. در اینصورت آیا معصیت کرده؟ و حق ورثه را ضایع و مدیون شده است؟ مرجع: رهبری . لطفا نظر تمام مراجع را نیز بفرمایید ✍️پاسخ: در فرض سوال درصورتی که میت وصیت در یک سوم مالش نکرده باشد جایز نیست و مدیون سایر وراث میشود. رساله مراجع، احکام وصیت و ارث http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62339 🆔@askquranir 🔹💠🔹⚡️🔹💠🔹⚡️🔹💠🔹⚡️🔹💠🔹⚡️🔹💠🔹⚡️
💦🌊💦 💦🌊💦 💦🌊💦 💦🌊💦 💦🌊💦 ⁉️ پرسش: آیا در قرآن کلمه ماء فقط به معنی همین آب h2o است؟ ✍️پاسخ: "ماء" به معنای آب است، ولی بطور کلی بر هر چیز غیر جامد و هر چیز مایع نیز می تواند اطلاق شود.(1) لذا وقتی بدون قید و مطلق بیاید، مراد آب خالص است، همان h2o. اما بیان برخی آیات که تعبیر "ماء" در آنها به کار رفته است: 🚰ـ آب خالص: آبی که از آسمان می بارد: «وَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً».(2) آب چاه: «وَ لَمَّا وَرَدَ ماءَ مَدْيَنَ وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً».(3) آب رودها و چشمه ها: «وَ فَجَّرْنَا الْأَرْضَ عُيُوناً».(4) آب دریا: «إِنَّا لَمَّا طَغَى الْماءُ حَمَلْناكُمْ فِي الْجارِيَةِ».(5) آب در ماورای عالم مادی (عالم آخرت) 🌊ـ آب گوارا در بهشت: «وَ نادى‏ أَصْحابُ النَّارِ أَصْحابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِيضُوا عَلَيْنا مِنَ الْماءِ»؛ و دوزخيان، بهشتيان را صدا مى ‏زنند: مقدارى آب به ما ببخشيد!.(6) «فِيها أَنْهارٌ مِنْ ماءٍ غَيْرِ آسِنٍ»؛ نهرهايى از آب صاف و خالص كه بدبو نشده.(7) 👈ـ نکته: آب در بهشت، متناسب با سنخیت همان محیط، از لطافت خاصی برخوردار است. ♦️ـ آب مخلوط و غیر خالص در جهنم: «مِنْ وَرائِهِ جَهَنَّمُ وَ يُسْقى‏ مِنْ ماءٍ صَدِيدٍ»؛ به دنبال او جهنم خواهد بود و از آب بد بوى متعفّنى نوشانده مى ‏شود.(8) «وَ إِنْ يَسْتَغِيثُوا يُغاثُوا بِماءٍ كَالْمُهْلِ»؛ اگر تقاضاى آب كنند، آبى براى آنان مي آورند كه همچون فلز گداخته صورت ها را بريان مى ‏كند!.(9) «كَمَنْ هُوَ خالِدٌ فِي النَّارِ وَ سُقُوا ماءً حَمِيماً فَقَطَّعَ أَمْعاءَهُمْ»؛ اين ها همانند كسانى هستند كه هميشه در آتش دوزخند و از آب جوشان نوشانده مى‏ شوند كه اندرونشان را از هم متلاشى مى‏ كند.(10) 👈ـ نکته: این آب ها متناسب با محیط جهنمی که خالی از نور و حیات روحانی و دور از رحمت الهی است می باشد. 💧ـ آب غیر خالص در عالم ماده: «وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً»؛ او كسى است كه از آب، انسانى را آفريد.(11) «ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ ماءٍ مَهِينٍ»؛ سپس نسل او را از عصاره‏اى از آب ناچيز و بى‏قدر آفريد.(12) «خُلِقَ مِنْ ماءٍ دافِقٍ»؛ از يك آب جهنده آفريده شده است.(13) 👈ـ نکته: اطلاق آب بر این موارد به خاطر مایع بودن و جریان و سیلان داشتن است. ـ بنا بر این:👇 مراد از "ماء" وقتی بدون قرینه و بطور مطلق بیاید، همان آب است؛ اگر چه بر هر چیز مایعی و دارای جریان و سیلان نیز اطلاق می شود. (1) التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج ‏11، ص 219. (2) بقره، 22. (3) قصص، 23. (4) قمر، 12. (5) حاقه، 11. (6) اعراف، 50. (7) محمد، 15. (8) ابراهیم، 16. (9) کهف، 29. (10) محمد، 15. (11) فرقان، 54. (12) سجده، 8. (13) طارق، 6. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=32875 🆔@askquranir 💦🌊💦 💦🌊💦 💦🌊💦 💦🌊💦 💦🌊💦
🔹📖🔹 🔹📖🔹 🔹📖🔹 ⁉️پرسش: به نیت اموات میت یک نفر دو قرآن ختم کردم و به اموات مد نظرش هدیه کردم و قرار بود در ازای ختم قرآن اجرتشون رو به من بده اما الان نزدیک به 3 ساله که نداده و ظاهرا بنا هم نداره که پرداخت کنه و من راضی نیستم. سوالم اینه که آیا من میتونم ثواب اون قرآنها رو به کس دیگری هدیه کنم؟ و دیگه اینکه با توجه به ناراضی بودن من آیا ثوابی به اموات اون فرد میرسد؟ مرجع: رهبری ✍️پاسخ: در فرض سوال می توانید ثوابش را هم برای آن میت و هم برای دیگران و کل اموات مدنظر هدیه کنید. بطور کلی اگر موجر اجرت مستاجر را نداده باشد بدهکار و ضامن می ماند. استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62096 🆔@askquranir 🔹📖🔹 🔹📖🔹 🔹📖🔹