eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.7هزار دنبال‌کننده
660 عکس
397 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
📡بنگاههای دروغ پراکنی و مدیریت اغتشاشات 🔴بررسی محتوای چند نمونه از شبکه های معاند فارسی زبان، نشان می‌دهد که در طول اغتشاشات اخیر نزدیک به ۱۷۰۰۰ خبر دورغ منتشر کرده اند که چیزی حدود ۴۰ درصد از کل اخبار آنها را شامل میشود./فارس 🌐کانال عصر جدید، عصررسانه 🆔@asre_tabyin
🔎هشتگ سازی، واکاوی راهبردی و آسیب شناسی بدون مقدمه تاملاتی در باب پیامدسنجی هشتگ سازی تقدیم می‌کنم: 1⃣روانشناسی هشتگ سازی و تولیدخشم: محور کنترل افکارعمومی در عصر امپراطوری رسانه، است. هشتگ سازی نیز بعنوان ابتکار سایبری، در خدمت جلب توجه و تمرکز به یک موضوع و از مسائل هم عرض یا موازی به کار می‌رود. سوای از اقتصاد توجه و حواس پرتی، طبق اذعان مطالعات ارتباطی و فرهنگی، معماری و طراحی توییتر بر مبنای صورت گرفته و اینستاگرام برمبنای خودنمایی و شهوت است. هرچقدر کاراکترها کوتاه می‌شود، فرکانس استدلال پایین می‌آید و هیجان افزایش می‌یابد. 2⃣جامعه شناسی هشتگ سازی: از آنجایی که هشتگ به یک زبان نو در عصر اطلاعات و جامعه شبکه ای تبدیل شده، این فقره اگر در خدمت نظام حاکم باشد، زبان انسجام و تولید و تخلیه انتقادات و پیشنهادات است، اما اگر علیه نظام حاکم باشد، و تولید گسل و تهدید با ایجاد کمپین های اپوزیسیونی به شمار خواهد رفت. فارغ از این ماجرا، هشتگ سازی توان فرقه سازی و جامعه را هم فراهم می‌کند. 3⃣هشتگ سازی، سیاست و دمکراسی کنترل شده: ادعای دولت های مدرن امروزی، سیاست ورزی دمکراتیک است. نقش و مشارکت مردم در پیشبرد ارزان و سریع اهداف دولتی و حاکمیتی پررنگ شده است. فضای سایبر را هم بدلیل حضور پررنگ مردمی‌اش، ذیل توسعه دمکراسی تعریف می‌کنند. اما نکته اینجاست که هشتگ سازی با ژست دمکراتیک، معادلات بازی را تغییر می‌دهد و یک را رقم ‌می‌زند. وقتی بیش از یک سوم اکانت های توییتر جعلی باشد بطوری که صدای CNN و دویچه وله آلمانی و...هم درمی‌آید، یعنی هشتگ سازی با لشگر رباتیک، صرفا یک و صدای مردم است نه یک ! 4⃣هشتگ سازی و مارپیچ سکوت: وقتی با اکانت های جعلی به یک موضوع ضریب داده و صورت می‌گیرد، اتفاق پیچیده ای بنام (وحشت از مخالفت با فضای مجازی) رقم می خورد. دلیل این رویداد رسانه‌ای آنجاست که بصورت کاملا رباتیک، ۵۰۰ میلیون هشتگ با نام مهسا امینی در راستای اکثریت سازی و ساخته می‌شود که حتی شبکه سعودی‌نشنال هم مسئولیت ساختگی آن را متوجه توییتر می‌کند. در صدد تحقق مارپیچ سکوت، تحمیل عقیده و سرکوب هرگونه مخالفت با گفتمان هشتگی است. 5⃣هشتگ سازی و فلسفه: موضوع و مساله مرکزی فلسفه از ارسطو تا به امروز، واقعیت و هستی شناسی است. ژان بودریار اندیشمند فرانسوی، تکنولوژی را عاملی برای تغییر مناسبات هستی شناختی تعریف می‌کند. فراواقعیتی که بودریار از آن سخن گفت، مصداق امروزی اش را در همین هشتگ سازی می‌توان‌ یافت. موقعیتی که واقعیت، نه بازنمایی که می‌شود. او وقتی واقعیت جنگ خلیج فارس را دستپخت CNN بدون شلیک حتی یک گلوله می‌داند، در قبال حادواقعیتی که توییتر با مدد و محقق می‌کند، چه خواهد گفت!؟ 6⃣هشتگ سازی و خطای استراتژیک: فراموش نکنیم که راهبردها در پی حل مسائل و واقعیت های میدانی با نگاه به آینده نوشته می‌شوند. وقتی که واقعیت توسط هشتگ سازی، و خلق شد، طبیعتا برای اتاق های فکر و تصمیم سازان و دولتمردان کشورها، و اختلال راهبردی رخ خواهد داد. تصویرسازی و داده‌کاوی وقتی مهندسی می‌شود، پردازش و عقلانیت استراتژیک را هم دچار خطا و گمراهی خواهد کرد. تصمیمات غلط برای آینده‌ مطلوب به دلیل داده ها و تصاویر غلطی است که از وضعیت موجود، رصد می‌شود. 7⃣ژئوپلیتیک هشتگ سازی: وقتی رسانه با توسل به هشتگ سازی، تصویری فیک و ناامن از وضعیت جامعه به صحنه ملی و بین‌المللی منعکس می‌کند، ریسک سرمایه‌گذاری را بالابرده و را از بازارهای کشور به دنبال خواهد داشت. از طرفی همراهی و اجماع جامعه جهانی برای و تهدید علیه کشور را نیز می‌تواند در پی داشته باشد. شرکای استراتژیک منطقه ای و جهانی هم چه بسا همکاری‌های سیاسی و اقتصادی و نظامی را به حالت تعلیق درآورند و برخی محورهای ایدئولوژیک نیز دچار و ناامیدی خواهند شد. 8⃣هشتگ سازی و ابتذال فرهنگ: نبض جامعه دیروز ما، فرهنگ بود و فرهنگ هم مقوله ای معرفت پایه به شمار می‌رفت. مکانیزم رشد و تعالی اش، کتاب و منبر و دیالوگ و انتقال معرفت و تثبیت عقلانیت بود. نبض جامعه شبکه ای و پلتفرمی امروز، است. افکار عمومی یک پله نازل از فرهنگ است و شاید فرهنگ در موقعیت و ، تعریف نامناسبی نباشد. افکار عمومی هم برخلاف فرهنگ که معرفت پایه بود، است. هشتگ‌ها بصورت ویروسی، افکارعمومی را مسموم می‌کنند و با افزایش هیجانات، عقلانیت را کاهش داده و فرهنگ را به و سرگردانی نزدیک‌تر می‌کنند. ✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی 🆔@asre_tabyin
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ هشتگ سازی و انقلاب رباتیک 💢 ببینید چگونه تولید محتوای این روزها می‌شود. 🔹 بنگاه خبری CNN گزارشی درباره علیه ایران در شبکه های اجتماعی و توسط کمپین‌های معترض به حکومت تهیه کرده که نتیجه جالب آن را ببینید ...! 🆔@asre_tabyin
⁉️ سه اشتباه بزرگ خواص در حوادث اخیر! 💠 رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان در صبحگاه مشترک نیروهای مسلح فرمودند «در اول کار برخی خواص بدون تحقیق و احتمالاً ناشی از دلسوزی، اطلاعیه و بیانیه دادند و اظهار نظر کردند. برخی از آنها اتهام را به سمت سازمان انتظامی بردند و برخی هم مجموعه نظام را متهم کردند. اکنون که دیدند قضیه چیست و نتیجه حرف‌های آنان با برنامه‌ریزی دشمن چه اتفاقاتی را در خیابانها رقم زده است، باید کار خود را جبران و صریحاً اعلام کنند با آنچه اتفاق افتاده و با برنامه دشمن خارجی، مخالفند.» اما اشتباه خواص در این اغتشاشات و تحولات شبیه این چه بوده و هست؟ 🔹 تقلیل سطح منازعه: یکی از اشتباهات برخی خواص جامعه ما در اینکه سطح منازعه کجاست؟ و دعوا بر سر چیست؟ به خطا می افتند. لذا بخشی از علت گفتن این عبارت که «دعوا بر سر مسئله‌ی باحجاب و بدحجاب نیست؛ دعوا بر سر از دنیا رفتن یک دختر جوان نیست.» ناظر به همین اشتباه خواص است. 🔹 لاک پشت روایت ها: در جنگ روایت ها کسی پیروز است که جذاب ترین و سریعترین روایت را دارد. اما بدون تعارف باید گفت روایت های ما کلیشه ای و خسته کننده است و یا دیرهنگام مانند نوش داروی پس از مرگ سهراب. بخشی از این هم حاصل نشناختن تغییر ذائقه جامعه است. اینکه در این حوزه چه باید کرد نیازمند بحث مفصل است. 🔹 شترسواری دولا دولا: اشتباه دوم خواص ما عدم موضع گیری سریع و صریح است، در اغتشاشات و تحولات این چنینی یا موضع نمی گیرند یا بعلت ترس از کاهش محبوبیت یا بازخورد منفی در فضای مجازی و حقیقی دوست دارند موضع دوپهلو بگیرند و دولا دولا شترسواری کنند. ✍ یعقوب ربیعی 🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مهندسی هشتگ‌ها، تولید آشوب و خشم و اختلال در معرفت شناسی مخاطب ▫️چگونه در فضای مجازی، تشخیص راست و دروغ سخت و پیچیده می‌شود؟ ▫️مارپیچ سکوت با چه ترفندی در فضای افکار عمومی حاکم می‌شود؟ ▫️ مهسا امینی با چه فرایندی رقم خورد و چه میزان واقعی بود؟ ▫️نبرد هشتگ ها و چیست و از کدام پشت صحنه مدیریت می‌شود؟ ✍این کلیپ فقط گزارشی مستند از مهندسی هشتگ ها ارائه می‌دهد و پاسخ سوالات مطرح شده را در یک جمله می‌توان خلاصه کرد: فضای مجازی دنیای فراواقعیت و فریب است که مغز و روان افراد و جوامع را می‌گیرد و به معنای واقعی رقم می‌خورد. 🆔@asre_tabyin
🔎دیوارنگاره‌ای با فهم غلط از یک راهبرد کلان ▫️در زمان های تلف شده یک بازی، برخی بازیکنان هستند که توان از آب درآوردن بازی را دارند. فهم درست از محیط بازی و تاکتیک های یک مربی و جاگیری مناسب برای ایفای چنین نقشی بسیار مهم است. 🔸الغرض که وقتی توان جبهه برای خنثی سازی یک بحران مهندسی شده صرف می‌شود، روا نیست که با کج فهمی و کج‌سلیقگی، خستگی را بر ذهن و تن مبارزان خط مقدم مضاعف کنیم. 🔹دیوارنگاره ای که در عرص ۲۴ ساعت بالا رفت و پایین آمد و حاشیه هایی در بر داشت و در خدمت و فضای اعتراضی قرار گرفت. یعنی باعث شد که گفتمان ضعیفی جان نصفه ای بگیرد که اعتراض(اغتشاش) می‌کنم پس هستم! 🔹شاید منطق بزرگواران، فهم غلط و ناقص از مفهوم جذب حداکثری بعنوان یک راهبرد کلان بود. منطق و چتر این راهبرد اجتماعی، روی نقاط و خطوط و هندسه ماجراست نه روی نقاط و خطوط سیاهی که پرونده معلوم و اندیشه مشخصی دارند. 🔻اشتباه، هیجان زدگی و جوگیری با و مستمر و شناخته شده که بیانیه خوانده و رسما کشف حجاب(نداشته) می‌کند، متفاوت است. رهبرانقلاب وقتی قاطبه هنرمندان و ورزشکاران را از عده معدود جدا می‌کنند، یعنی التفات دقیقی بر محور زاویه دار با انقلاب داشته و فرمودند: اعتنایی نشود!. اعتنانکردن کجا و در صدر دیوارنگاره حک شدن کجا!؟ ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎شگرد رسانه های معاند در تخریب وحدت جهان اسلام ؛ ▫️برنامه زنده پخش شده از رادیو و اپلیکیشن ایران صدا، یکشنبه ۱۷ مهرماه ساعت ۱۶ 🔻مهمانان برنامه: 🔹دکتر حسن صدرایی عارف، کارشناس رسانه و مدیرکل فضای مجازی مجمع جهانی اهل بیت 🔸دکترعلیرضامحمدلو، کارشناس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی 🔹مجری: آقای مصطفی صادقی، سردبیر روزنامه جام‌جم 🆔@asre_tabyin
🔎واژه "افکار عمومی" در بیانات رهبرانقلاب و یک دِرَنگ راهبردی_عملیاتی ▫️رهبر انقلاب در بخشی از صحبت هایشان در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی فرمودند:...وقتی خواص در یک راهی وارد شدند، را به آن سمت حرکت می‌دهند. وقتی افکار عمومی در یک کشوری شکل گرفت، سیاست‌های اداره‌ کشور هم به‌طور قهری به آن سمت حرکت می‌کند. 🔹هرچند که این خطاب، ناظر به کشورها و ملت های منطقه بود، اما نسبت اضلاع مثلث ۱.خواص جامعه، ۲.افکارعمومی و ۳.تغییر سیاست های یک کشور را می توان از باب الغاء خصوصیت و یک مورد تامل جدی قرار داد. در این مجال پیرامون واژه افکار عمومی تاملی کوتاه خواهیم داشت. 🔹در اندیشه کلاسیک، واژه و مفهومی که بر عمومیت و فراگیری یک اندیشه یا رفتار و نماد دلالت داشت را می‌نامیدند. اما در عصرجدید و با ظهور تکتولوژی و رسانه با بنام افکارعمومی مواجه هستیم. تفاوت ایندو چیست و کجاست؟ ▫️وقتی جوزف نای در به سه مدل سخت و نیمه سخت و اشاره می‌کند، رگه هایی از این پدیده را پرده برداری می‌نماید. اما در داخل کشور، توجهات از سطح مباحث فرهنگی جابجا نمی‌شود و یک مواجهه کلاسیک و روتین با مساله صورت می‌گیرد که چه بسا باعث آرایش ضعیف، کُند و غلط در موضوع پدافندغیرعامل در بلندمدت می‌شود. اما تفاوت های فرهنگ با افکار عمومی چیست؟ 1⃣ فرهنگ، معرفت پایه بوده، درحالیکه افکارعمومی، اطلاعات محور و تعریف شده است. 2⃣ فرهنگ، بنیادین، عمیق و با پایداری نسبتا بالاست ولی افکار عمومی موقعیتی، سطحی و بشدت است. 3⃣ فرهنگ به تدریج شکل می‌گیرد و درونی سازی می‌شود، افکارعمومی چه بسا یک روزه و با رقم می‌خورد. 4⃣ اهداف فرهنگ، باورسازی برای سبک زندگی است ولی هدف در افکارعمومی، برای کنشگری یا تقویت مارپیچ سکوت است. 5⃣ ابزار فرهنگ، کار فرهنگی و مطالعاتی است ولی ابزار در موضوع افکار عمومی، کنش رسانه‌ ای، و فعالیت ژورنالیستی_مطبوعاتی است. 6⃣ فرهنگ، خواص و مرجعیت‌ فکری متمرکز دارد(شاید یک مطهری در سرچشمه کافی بود) ولی افکار عمومی دچار و شهروند_خبرنگار است و افسران جنگ نرم میطلبد. 7⃣ فرهنگ با تقویت عقاید و اخلاق و احکام، قوام می‌یابد ولی افکارعمومی با و آشنایی با جنگ شناختی واکسینه می‌شود. 8⃣ برای تعمیق فرهنگ بایستی تاریخ را دوره کرد و برای مصونیت افکارعمومی باید و درست را جا انداحت. 💢بزرگان عرصه سیاست و فرهنگ و اجتماع و بطورکلی خواص جامعه؛ لطفا افکارعمومی و مختصاتش را جدی‌ بگیرید و را در جنگ رسانه ای امروز، تدارک و طراحی نمایید. وااسفا که فرهنگ را مدت‌هاست رها کردیم و نتیجه اش را در بی‌ثباتی گاه و بیگاه افکارعمومی درو می‌کنیم. ✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی 🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پروژه کشته‌سازی تا جریان سازی از فیلم‌ها تا واقعیت 🔹سکانسی از سریال "Homeland"(میهن) که پشت پرده را به تصویر کشیده تا جامعه آمریکا و غرب را نسبت به این تاکتیک آگاه کند!! 🔸بخشی که نشان می‌دهد، کشته سازی، روایت سازی و با یک فتوشاپ و کارجاسوسی، تخریب کادر درمان و پلیس و سرگردانی و استیصال رسانه و حاکمیت و در نتیجه تولید اجتماعی چگونه اتفاق می‌افتد! 🔹اما همین تاکتیک و ترفند را علیه جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته و تا عملیات توهمی را به سرانجام برساند. 🆔@asre_tabyin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻برنامه انعكاس(پخش زنده شده)، چهارشنبه 20 مهر 1401 ساعت: 22:00 | بمدت: 1 ساعت و 50 دقیقه ▫️واكاوی امپراطوری رسانه‌ای شبكه های اجتماعی تا هشتگ سازی و بحران آفرینی 🔸مهمانان برنامه: ▫️دکتر علیرضا داودی، کارشناس ارشد علوم شناختی و رسانه ▫️حجت الاسلام دكتر علیرضا محمدلو، تحلیلگر رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی 1⃣عمق و اخیر کجا و چه تاریخی بود و چرا به بن بست رسید؟ 2⃣ و سایر گام های موثر برای جریان آفرینی رسانه‌ای چگونه رقم خورد؟ 3⃣نقش موثر متغیرهای فرهنگی همچون در شکل گیری اتفاقات کف خیابان اتفاقی بود یا آگاهانه؟ 4⃣پدیده در ماجراهای اخیر چطور قابل ارزیابی است؟ 5⃣آیا جهادتبیین در ماجرای اخیر به سبک محقق شد یا اشتباه تاکتیکی بود؟ 6⃣ چه افراد و ارگان هایی را تکمیل کردند و از طرفی دشمن در چه گام هایی دچار لغزش و تعجیل راهبردی شد؟ 7⃣ماجرای چه بود و چه میزان باعث فرسایش و پیشرفت اتفاقات کف خیابان شد؟ 8⃣تاریخ دقیق و نقطه عطف امسال کِی بود و چه تفاوتی با ناآرامی های ۷۸ تا ۹۸ داشت؟ 🆔@asre_tabyin
💢 تحلیل روشنفکرانه یا پارازیت روی صدای حقیقت؟ ▫️«برای مواجهه‌ی عقلانی و منطقی با سخنان دیگران، همواره باید صرفاً خودِ سخن را دید و از پرداختن به انگیزه‌ی گوینده اجتناب کرد.» ▫️به نظر من، این یکی از مؤلفه‌های از مواجهه‌ی عقلانی و منطقی با سخنان دیگران است چون تأکید بیش از اندازه بر این وجه، بسیاری اوقات گمراه‌کننده و است. ▫️برای مثال، اگر خودمان را به موشکافی منطقی محدود کنیم، در واکنش به کسی مثل عباس عبدی چه باید گفت؟ در توئیت‌ اخیرش گفته است: ▪️ «یکی از مهمترین علل دوقطبی شدن جامعه، بجای کشف حقیقت است. دو طرف ماجرا درگیر این جنگ خانمان برانداز هستند و هر دو سو هم آن را تشدید می‌کنند به این دلیل رسانه میدان اصلی نبرد شده است. حقیقت تنها شهید این جنگ است.» ▫️چه باید گفت به چنین «تحلیل‌گر»ی که در یک توئیت کوتاه، با معانی ضمنی سخنانش،؟ ▫️آیا به‌راستی مسئله‌ی ما در موقعیت کنونی این است که حقیقت «به اندازه‌ی کافی» روشن نیست؟ ▫️آیا دعوت به «کشف» حقیقت همواره به‌جاست؟ ▫️ آیا نمی‌توان گفت بعضی وقت‌ها دعوت به «کشف» حقیقت صرفاً تخطئه‌ی احقاق حق، و روی صدای انبوه حقیقت‌هایی است که پیشاپیش مکشوف اند؟ ▫️آیا «دو طرف» منازعه‌ی این روزها، که در این توئیت کوتاه دو بار (و هر دو بار بدون قائل شدن هیچ تمایزی میان «دو طرف») به آنها اشاره شده، واقعاً جایگاه یکسانی دارند؟ ▫️ آیا در این «جنگ روایت‌ها»، به‌راستی هیچ کدام از روایت‌ها نتوانسته «تحلیل‌گر کارکشته»ی ما را کند که به حقیقت نزدیک‌تر است؟ واقعاً هیچ یک از این روایت‌ها، ولو اندکی، به حقیقت نیست؟! ▫️آیا این «دو طرف» منازعه که با شرکت در «جنگ خانمان‌برانداز»، تحلیل‌گر «کارکشته»‌ی ما را نگران کرده‌اند، به یک اندازه در کشیده شدن جنگ به اینجا نقش داشته‌اند؟ ▫️آیا این واقعیت که یک طرف جنگ سال‌ها (شاید ده‌ها سال) برای احقاق مسالمت‌آمیز حق خود کوشیده است دلیلی نمی‌شود که تحلیل‌گر «کارکشته»‌ی ما میان این «دو طرف» فرقی بگذارد؟ ▫️آیا تحلیل‌گر شدیداً «کارکشته»ی ما (که سی سال است به اظهارنظرهای اینچنینی مشغول است) نمی‌داند در موقعیتی که ده‌ها شهید «حقیقی» به خاک افتاده‌اند، سخن گفتن از معنای مجازی شهید و طرح این ادعا که «حقیقت "تنها" شهید این جنگ است»، علاوه بر ، به خاک و خون کشیدن دوباره‌ی آن شهیدان واقعی و نمک‌پاشیدن به زخم خانواده‌های آنها و جامعه است؟ ▫️بعید است که تحلیل‌گر کارکشته‌ی ما – هر قدر هم که در تحلیل‌گری بی‌استعداد باشد – اینها را نفهمد. به همین دلیل است که معتقدم ایشان شاهدی تمام‌عیار به سود این مدعاست که «خواباندن صدای حقیقت در پوشش « » کار خیلی‌هاست؛ و نمی‌شود همواره با شعار "مواجهه‌ی منطقی" از کنکاش در انگیزه‌های روان‌شناختی و غیرروان‌شناختی این گونه افراد اجتناب کرد». --- پی‌نوشت: محرکِ این پست، صرفاً توئیت عباس عبدی نبوده. در این روزها ده‌ها نوشته با این ویژگی‌ها مشاهده کرده‌ام. ✍🏻 مهدی خسروانی 🆔@asre_tabyin
🔎آنفلونزای نیویورکی چیست و چگونه عمل می‌کند؟ ▫️به گزارش قسمت اخیر برنامه زنده «امواج شبهه» شبکه رادیویی گفت‌و‌گو با عنوان «شگرد رسانه‌های معاند برای تخریب وحدت جهان اسلام» و با حضور مهمانان، دکتر حسن صدرایی عارف و دکتر علیرضا محمدلو روی آنتن رفت.  ▫️محمدلو گفت: اتفاقات اخیر و یا اتفاقات ماقبل و ما بعد از این ماجرا می‌بایست به درستی واکاوی شود و سهم هر یک از ، و درست مشخص شود. این سه لایه را می‌بایست در کنار یگدیگر دید. در فضای ذهنی اتفاق‌هایی رقم می‌خورد و امتدادی در فضای مجازی پیدا می‌کند.سپس برجسته ‌‌سازی صورت می‌گیرد و با بازنمایی نو به فضای میدان می‌آید.  ▫️این تحلیگر رسانه در ادامه با اشاره به تکنیک های رسانه‌ای معاند تشریح کرد: برجسته‌سازی، کانال انحرافی و از معروف‌ترین شگرد‌های عملیات روانی است. در این شگرد، بخش اول یک رخداد و یا ماجرا که نقطه آغازین آن است حذف و نادیده گرفته می‌شود و در همان حال، روی پله دوم ماجرا، که نتیجه منطقی و پیامد طبیعی پله اول است، تاکید ورزیده و بزرگنمایی می‌کنند به گونه‌ای که انگار تمام ماجرا همان پله دوم بوده است. ▫️وی افزود: راه‌حل ارائه شده نیکلاس برنز در برابر ایران، در قلب مردم ایران بود که نام یک ویروس پنج لایه با عنوان آنفلوآنزای نيويورکی به خود گرفت. 🔸ادامه گزارش را از طریق لینک های ذیل مطالعه نمایید.👇👇 ▫️https://kayhan.ir/fa/news/251310/ ▫️https://www.yjc.news/fa/news/8256375 🆔@asre_tabyin
🔎نگاهی کوتاه بر پست های اخیر چند سلبریتَک! 1⃣گرفتار هستند و ریل فیک نیوزها را ردیف می‌کنند.( کیایی) 2⃣برمبنای اخبار جعلی بازنشر شده، فاز جنتلمنی گرفته و می‌کنند.(دایی) 3⃣ در تایید و تشویق و به عاملان اغتشاشات افتخار می‌کنند.(قاسمخانی) 4⃣ با به نظامی که سر سفره اش آدم شده اند، پازل اغتشاشات را تکمیل می‌کنند.(پولادی) ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
💠نسلِ z، نسل «ضد» نیست!؟ 🔸بازار تحلیل‌های نوجوان‌محور داغ است. خب؛ خدا را شکر! اما عجالتاً اغلب تحلیل‌ها دارد به سوی ایجاد یک از نسل می‌رود. تعبیر نسل Z هم که سر زبان‌ها افتاده، در پاره‌ای تفاسیر محافظه‌کارانه و سیاست‌زده به نسل «ضد» تغییر ماهیت داده؛ ضد جمهوری اسلامی! این حد از فهم سیاسی و اجتماعی، نوبر است. 🔹محافظه‌کاران و متحجران، هم‌راستا با اغیار و اجانب، چند دهه، بی‌وقفه و شبانه‌روزی تلاش کردند برچسب «دیگری» به بانوانِ کم‌حجاب ایرانی بزنند و موفق شدند با سماجت و بلاهت، چالش بیهوده‌ای برای جمهوری اسلامی درست کنند؛ و لابد الان احساسشان این است که موفق شده‌اند و این هزینه را ذخیره‌ی آخرتشان می‌دانند. 🔸حالا نشسته‌اند برای خلقِ دیگریِ دیگری برای جمهوری اسلامی؛ این‌بار دارند با نوجوانان کلنجار می‌روند. احتمالاً البته در این مرحله از دیگری‌سازی، کارشان ساده‌تر باشد. چون مستقیم می‌توانند در جلساتشان، نسل Z را نسل «ضد» بخوانند و قال قضیه را بکنند و جمهوری اسلامی را یالقوز کنند. ✍️روح الله رشیدی 🆔@asre_tabyin
🔎تکنیک دروغ‌ و مکانیسم تربیت انسانِ آمریکایی! 🔹بوش وقتی می‌خواست به عراق حمله کند، ادعا کرد آنجا تسلیحاتی است که برای دنیا خطرناک است. بعدها حتی یک تصویر ساده از آن تسلیحات نشان داده نشد و مشخص بود آن دروغ‌ها صرفاً برای پذیرش حمله بوده است ... 🔹قریب به دو دهه گذشت که ترامپ رئیس‌جمهور شد، بسیاری از متفکران از جمله معتقد بودند دروغ‌های بی‌انتها در ساختار اجتماعی - سیاسی آمریکا که تبدیل به نوعی شده بود، باعث شد مردم از بوش سوال نکنند چرا آن دروغ‌ها را گفتی و آن تسلیحات کجا بود؟! 🔹ترامپ نیز در بازه پایانی انتخابات طی ۱۴ روز، ۹۴ دروغ گفت. بدون اینکه کسی بعداً از او بپرسد این دروغ‌ها چه بود که گفتی؟! امروز هم کسی نپرسیده! 🔻طیِ یک هفته گذشته ما با حداقل ۷، ۸ دروغِ خیلی بزرگ در ایران روبرو بوده‌ایم و بد ماجرا اینجاست که جامعه‌ی ما بعد از قطعی شدن برخی موارد و ایجاد تشکیک در باقی آن‌ها، نیامده از رسانه‌ها و سلبریتی‌ها سوال کند که این دروغ‌ها را برای چه ساختید و برای چه منتشر کردید؟! 🔹اینکه حاکمیت در این باره وظایفی دارد یک سوی ماجراست، اما سویِ شاید بدتر ماجرا این است که وقتی دروغ برای ما محرز می‌شود چرا نمی‌رویم از آن فلان سلبریتی که این حرف‌ها را منتشر کرده بپرسیم، این‌ها را از کجا آوردی؟! چرا عذرخواهی نمی‌کنی؟! چرا خطایت را جبران نمی‌کنی و ... 🔹شاید سلبریتی‌ها برای ما بزرگ‌تر از دروغ‌هایشان هستند، شاید ... ✍حمید کثیری 🆔@asre_tabyin
📝تکنیکهای عملیات روانی/ بخش چهارم 🔸در شمارگان پیشین به تعریف عملیات روانی و انواع آن در پرداختیم. در این شماره به استمرار تبیین انواع تکنیک های عملیات روانی می پردازیم. تحریک 🔹کارشناسان عملیات روانی با ترسیم چهره ای بی رحم و ضد انسانی از دشمن - که می تواند واقعی یا ساختگی باشد- و یا ترسیم چهره درد وسختی کشیده قربانیان این بی رحمی، می توانند قوه خشم و غضب مردم خودی و همچنین نیروهای دشمن و افکار عمومی را بیدار کنند و در همان حال احساس همدردی با قربانیان و یا بازماندگان آنان را در مخاطبان برانگیزند و از آن بهره برداری کنند. 🔸برای مثال زمانی که یک دختر پانزده ساله کویتی در دوران جنگ خلیج فارس در برابر کنگره آمریکا شهادت داد که سربازان عراقی در کویت نوزادان را می کشند و دستگاههای نگهداری نوزادان را میدزدند تا به عراق منتقل کنند، دل خیلی از افراد به درد آمد. ولی این نکته هرگز به جهانیان گفته نشد که او در واشنگتن و عضوی از خانواده سلطنتی است و ظاهر شدن وی در کنگره توسط روابط عمومی شرکت ارتباطاتی «هیل و نولتون» به نمایندگی از سوی کویتیها بوده و این مساله کاملا صحنه سازی شده بود. ایجاد ابهام و شائبه 🔹روش ابهام، برگرفته از نظریه روانشناسی است. به باور پیروان این نظریه، ذهن آدمی ابهام را برنمی تابد و تنش برخاسته از ابهام آدمی را به تکاپو وا می دارد و او را تا رفع آن فعال نگه می دارد. 🔸کارشناسان عملیات روانی برای تاثیرگذاری بیشتر، پیام خود را به صورت اشاره و مجمل به اذهان منتقل می کنند و این فرصت را به آنان می دهند که خود با اندیشیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب دست یابند. شیوه تحريف 🔹دنیای واقعیت ها برای تمام مردم یکسان نیست. آنچه ما آن را واقعی یا تحریف شده میدانیم به تجربه های گذشته، خواسته های کنونی و امیدهای آینده ما بستگی دارد. 🔸تحریف طیف وسیعی از دروغ تا کتمان حقایق را در برمی گیرد و می تواند به شکل متهم نمودن و حقیر کردن مخالفان و تحریف و تعریف و بزرگ کردن امتیازات طرفداران باشد. 🔹مخدوش کردن اطلاعات، پرت کردن حواس مخاطب، جلب توجه او به مسائل دیگر به طوری که از موضوع اصلی غفلت کند، ساده کردن بیش از حد مسائل پیچیده از شیوه های تحریف واقعیتها به شمار می رود. روش القای غم و نا امیدی 🔸غم نوعی از حالت روانی است که در اثر عدم تطابق انتظار فرد یا جامعه با موقعیت موجود و کنونی به وجود می‌آید. 🔹برای القای غم سعی می‌شود تصویر نامطلوب و نامتوازنی نسبت به انتظارات موجود، موقعیت و شرایط ارائه شده و متقابلا آرزوها و آرمانهای فرد یا جامعه، دور از دسترس قلمداد شود. 🔸در عملیات روانی ، کوچک نمایی نقاط مثبت در کنار بزرگنمایی آرزوها و خواسته ها و کوچک نمایی امکانات و دستاوردها یکی از روشهای القای غم و یاس است. 🔸القای غم و اندوه یکی از شیوه های مهم عملیات روانی است که ملهم از درک ماهیت روانشناسی و جامعه شناسی است و تصور و تلقین آن به آسانی صورت می گیرد؛ زیرا احساسات و عواطف افراد شبیه یکدیگر است. 🔹القای غم و اندوه، همچنین در وضعیت که متضمن تغییر و کاهش عاطفی، کاهش تنوع، کاهش زیبایی، کاهش امنیت و امیدواری و افزایش خشونت و سوءظن نیز باشد، صورت می گیرد. شیوه تفرقه 🔸یکی دیگر از شیوه های اجرای عملیات روانی تفرقه است که با بهره گیری مناسب از شگردهایی چون و پخش اکاذیب، اغراق و مبالغه، تحریف و دیگر ترفندهای مشابه، موجب ایجاد تغییرات موردنظر در اطلاعات افراد یا جامعه هدف و در نهایت باعث بروز وضعیت بحرانی میشود. 🔹این تغییر اطلاعات معمولا به کمک ایجاد نوعی و روحی پدید می آید که در نهایت به و تضعیف وحدت ملی منجر می شود. 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@asre_tabyin
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔎تکنیک روانشناختی "شورش علیه حقیقت" 1⃣دیکتاتوری مخفی چیست و چگونه اتفاق می‌افتد؟ 2⃣چرا و چگونه همرنگ جماعت می‌شویم و چگونه رقم می‌خورد؟ 3⃣آزمایش روانشناختی "سالمون اَش" چگونه را تحلیل می‌کند؟ 4⃣ رد پای عوامل فرهنگی و ادبیاتی در "همراهی با جماعت" و "غلتیدن در تله اکثریت" حاکی از چیست؟ 🆔@asre_tabyin
🔎سه چالش اصلی انقلاب در سه دهه بعد از جنگ و سه راهبرد کلان برای امروز ▫️شناخت ابَرچالش‌های نظام در هر دهه یا دوره، برای طراحی نقشه ها، آرایش نیروها و بسیج توانایی ها اهمیت بسزایی دارد. اینکه تمرکز نظام در چه سمت و سویی رقم بخورد و اصل و فرع ماجرا را چگونه ببینیم حائز اهمیت است. 1⃣ چالش در بنیادهای معرفتی: نظام و انقلاب بعد از جنگ که نیاز به ریکاوری اقتصادی و آرامش روانی داشت، در با در ساحت‌های فلسفی و ایدئولوژیک مواجه شد. پلورالیزم دینی، گستره دین، تساهل و تسامح، علم و ایمان و سکولاریزم و هرمنوتیک و تفسیرهای مختلف از دین، رهاورد و محور مباحث همان دوره بودند. در این دهه اندیشه های و و شاگردان این دو بزرگوار، آنتی تز شبهات بودند و تا حد زیادی توان جبهه انقلاب را تجمیع و ترمیم کردند. 2⃣ چالش کارآمدی، تولید علم و استراتژی های دانشی: در و با طرح مباحث تولید علم، شبهات و هجمه‌ها بوی دیگری گرفت. هرچند که عبور از این مرحله هم برای تقویت و محک نظام، ضروری بود. اینکه روش و استراتژی جمهوری اسلامی در ساحت هویت دانشی و تولیدعلم بومی برای و چیست. رهبر عزیز انقلاب در همان اوایل دهه هشتاد با طرح و ایده ، شیوه مواجهه با این ابَرچالش را بیان نمودند. اشکال این برهه از طرف ما، ماندن بیش از اندازه در ساحت مبانی و ایستگاه نخست بود. طرح عریض و طویل مباحث مفهوم‌شناختی و کلیشه‌ کردن‌کرسی‌ های آزاداندیشی را از آسیب‌های این دهه می‌توان برشمرد. 3⃣ چالش‌ رسانه و مدیریت افکار عمومی با ظهور شبکه‌های اجتماعی: اگر بطور دقیق از شکل‌گیری چالش‌ دهه اخیر(نود) تا به امروز سخن بگوییم، باید اذعان کرد که در ادامه دهه گذشته شکل گرفت. یعنی بخشی از بر مدار و سوار ضعف های دهه قبل و قبل تر خود بود. رونق تولید علم در سلول‌های بنیادین و مهندسی هسته‌ای و موشکی و نانوتکنولوژی به ساحت اقتصاد و فرهنگ امتداد نیافت. بانک و بورس و بازار دچار چالش بودند و هستند و رهبرانقلاب بارها با نامگذاری اقتصادی سال‌جدید، به تمرکز در حل این مساله تاکید و توجه داشتند و دارند. اما زبان رسانه و در خدمت بزرگنمایی این ضعف‌ها و کوچکنمایی قوت‌ها قرار گرفت. هدفگذاری این چالش بزرگ، و ایجاد تقابل میان افکارعمومی و انقلاب است. 🔻با این اوصاف اما چه باید کرد؟ 1⃣در ساحت نخست بایستی در قالب توسعه و تدقیق ، بنیادهای فکری_معرفتی و افق انقلاب اسلامی را به زبان درآمیخت و بازخوانی مجددی برای دهه هشتادی و نودی ها در این زمینه داشت. حلقه های صالحین را گسترش کمی و کیفی داد و مدل های فرهنگی و روایی را روزآمد کرد. 2⃣در ساحت دوم نیز، مسیر تولید علوم انسانی را مثل سایر رشته های فنی و مهندسی و پزشکی البته با بازنگری نمود و ریل اثر و کاربست دانش ها و ایده های مطرح شده را تقویت کرد و سرگردانی طرح‌ها، هرز رفتن اندیشه‌ها و پایان‌نامه‌ها و تالیفات را مدیریت نمود. 3⃣در ساحت سوم که افکارعمومی را توام با تردید و اطلاعات گمراه کننده و شایعات و دچار مسمومیت خبری می‌کند، بایستی آرایش رسانه ای هدفمند را در دستور کار داشت. و شخصیت های تحلیلگر و ارتقای و دروازه بانی خبر در کنار راه اندازی _ملی_اطلاعات و تقویت پلتفرم‌های داخلی برای بالابردن مقاومت ذهنی مخاطبین در ، راه برون رفت از چالش دهه اخیر و آتی انقلاب اسلامی است. ✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی 🆔@asre_tabyin