فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آنتی_ویروس_کرونا
قسمت دهم:چه کسی مطلع تر است؟❌
چه کسی مطمئن تر است؟!✅
♦️پایان داستان آنتی ویروس کرونا
#آنتی_کرونا
#سواد_رسانه_ای
#باشگاه_سواد_رسانه_ای
#المپیاد_سواد_رسانه_ای
#مخاطب_فعال
#کرونا
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦مدیر #گوگل داره درباره دسترسیهای گوگل در گوشی ما توضیح میده
🔸تقریبا هرکاری که میکنیم رو متوجه میشن😳
🔺 #نگاه_انتقادی_به_رسانه_ها
#سواد_رسانه_ای
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جعل_عمیق
قبلا می گفتیم تا خودمان با چشمانمان نبینیم باور نمی کنیم، اما امروزه حتی دیگر به آنچه با چشمانمان می بینم هم نمی توانیم اعتماد کنیم.
دیپ فیک (Deepfake) به معنی جعل عمیق یا یادگیری عمیق جعل کردن، تکنیکی بر پایه #هوش_مصنوعی است که برای تلفیق تصاویر انسانها به کار میرود.
در تکنیک #جعل_عمیق، تصاویر و ویدئوهای دروغینِ به شکلی کاملا واقعگرایانه ساخته میشود. فنآوری جعل عمیق میتواند تصاویری بسازد که از اساس حقیقت ندارند، تصاویری که در آنها به نظر میرسد فردی، حرف خاصی میزند یا کاری را انجام میدهد که اصلا در دنیای واقعی اتفاق نیفتاده است. کارشناسان از رواج استفاده از فنآوری #دیپفیک و پیامدهای آن به شدت ابراز نگرانی میکنند.
@andisheengelabi
🔹حکایت ـ #قدرت_شایعه
میگویند حدود ٧٠٠ سال پیش، در اصفهان مسجدی میساختند.
روز قبل از افتتاح مسجد، کارگرها و معماران جمع شده بودند و آخرین خرده کاری ها را انجام میدادند.
پیرزنی از آنجا رد میشد وقتی مسجد را دید به یکی از کارگران گفت: فکر کنم یکی از مناره ها کمی کجه!
کارگرها خندیدند. اما معمار که این حرف را شنید، سریع گفت : چوب بیاورید ! کارگر بیاورید ! چوب را به مناره تکیه بدهید. فشار بدهید. فشار...!
و مدام از پیرزن میپرسید: مادر، درست شد؟!
مدتی طول کشید تا پیرزن گفت : بله ! درست شد ! تشکر کرد و دعایی کرد و رفت...
کارگرها حکمت این کار بیهوده و فشار دادن مناره را پرسیدند ؟!
معمار گفت : اگر این پیرزن، راجع به کج بودن این مناره با دیگران صحبت میکرد و شایعه پا میگرفت، این مناره تا ابد کج میماند و دیگر نمیتوانستیم اثرات منفی این شایعه را پاک کنیم...
این است که من گفتم در همین ابتدا جلوی آن را بگیرم.
@andisheengelabi
کرونا علاوه بر اتفاقات و بحران های زیستی و سیاسی و اقتصادی و....یک معرفت زایی دیگر هم داشت و نشان داد که آمریکای هالیوودی با آمریکای کرونایی، فرسنگ ها فاصله دارد...
#بالکانیزاسیون_در_ایالات_متحده
@andisheengelabi
🖌یادداشت:
#پایتخت، رسانه ملی، فقدان نگاه راهبردی
وقتی هنرمان راهبردی نیست، بایستی پای پایتخت نشسته و روزمرگی ناشی از سیاست های ضعیف و خسته رسانه ای مان را تماشا کنیم.
هنر راهبردی و استراتژیک، به #بقای_تمدنی یک کشور کمک می رساند و مسائل کلان و نیازهای بلندمدت جامعه را در یک یا چندفصل، تبیین و تحلیل می نماید که عوام و خواص جامعه در موقعیت فهم اولویت های یک نظام قرار بگیرند و بیگانه از فرصت ها و تهدیدهای جامعه نبوده و درک همسویی از رخدادهای خرد و کلان آن داشته باشند.
برفرض مثال، سینمای هالیوود وقتی پای تولید برخی سکانس های سریال یا سینمایی اش، رییس جمهور کشورش را دعوت می کند یا ایده فیلمنامه اش را از وزارت دفاع یا اطلاعات کشورش می گیرد، کاملا نشان می دهد که رسانه باید در خدمت #اقتدار و #حل_مسائل_اصلی یک کشور قرار بگیرد.
بله قرار نیست که تیغ اصلاح گر و نقاد رسانه را کُند نمود و چون #هالیوود به تسخیر سیاستمداران و نظامیان درآمد، اما روا نیست که از آن ور بام افتاد و هرروز بدتر از دیروز و فقط بدلیل خط تعلیقی که طی چندسال اشغال تریبون صداوسیما در شلوغ ترین ساعات حضور مخاطبش، ایجاد شده، #محتوای_ضعیف و غیرآموزشی و صرفا #سرگرم_کننده!(درخوشبینانه ترین حالت) را روی آنتن ببریم و فرصت ویژه تعطیلات برای #ذهنیت_سازی_تمدنی و پاسخ به بسیاری از شبهات و مسائل اجتماعی_سیاسی در قالب فیلم را از دست بدهیم.
سریالی که با خرده روایت های عجیب و ضعیفش، اسیرشدن یک قشر روستایی در چنگال #فرهنگ_شهرنشینی را به بدترین و افراطی ترین وجه ممکن به تصویر می کشد بطوری که تمام #قهرمانان فصل های گذشته اش تبدیل به انسان های #معمولی و تازه به دوران رسیده می شود.
یا یک سیاستمدار متعهد ولی نه چندان مردمی و محبوبش را بقدری ضعیف به تصویر می کشد که توان اداره راننده چموش خود را ندارد.
اگر ایده ناظر فیلم، #خانواده_محور بوده و بر ارزش های خانوادگی تاکید می کند، با تصویر یک پدرضعیف و دروغگو با بنیه مذهبی عوامانه و مادری عاقل ولی جوزده و درگیرحاشیه در فیلم، نقض غرض شده و حتی حساسیت های ویژه آنها درباره #زیست_رسانه_ای فرزندانشان نیز به ثمر نمی نشیند.
گره گشایی و #حماسه_آفرینی و لحظه های ویژه و #الگو در فیلم دیده نمی شود و صحنه های ماندگار و #دیالوگ_های_گفتمان_سازش، بقدری ضعیف و مبتذل است که آورده ی فرهنگی و ادبی برای مخاطب نوجوان و جوان بدنبال ندارد.
الغرض اینکه صداوسیمای ما دچار #روزمرگی شده و از فقدان یک #نگرش_استراتژیک که هم طرح در مسئله، عمیق و جسورانه و با ملاک اولویت و اهمیت عمل کند(پایتخت ۵، گاندو و...) و هم روش حل مساله را در پیچیدگی ها و بحران های شهرنشینی و... به درستی آموزش بدهد، رنج می برد.
امنیت ملی ، پیشرفت ایرانی_اسلامی، سبک زتدگی اسلامی، #اقتصادبیمار، رسانه و سیاست و حتی نگاه آینده پژوهانه به جهان و #آخرالزمان می توانند سوژه های دارای اولویت و بِکری برای فیلمسازان ما باشند که مخاطب ۸۰ میلیونی سریال های محبوب، در ساحت سوادرسانه ای و حرکت تمدنی، رشد محسوسی در نگرش و منش و ادبیاتشان رقم بخورد.
علیرضامحمدلو
@andisheengelabi
📍 جهانی که #بازیها میسازند
🔹محمد گلستانفرد؛ پژوهشگر علوم اجتماعی:
🔻همان طور که شما در بازیهای جنگی راهی جز کشتن طرف مقابلت که دشمن تلقی میشود ندارید؛ اصلا امکان انجام کار دیگری جز این به شما داده نمیشود یا در بازی های استراتژی امکان زیست مسالمت آمیز چند امپراطوری کنار یکدیگر امکان پذیر نیست و تنها با نابودی دیگری شما پیروز بازی خواهید بود.
نکتهای که در تمام این بازیها وجود دارد عقلانیت مدرن است؛ عقلانیتی که انسان و صفات متعالی آن افول میکند و انسان میماند و جهانی که خدایی در آن وجود ندارد. جهانی که انسان تنها ارادهی مطلق بر روی آن است. جهانی که انسان ابزار ساز با عقلانیت دو دوتا چهارتای دکارتی بر آن حاکم شده است و قدرتمندتر از او چیزی نیست. در بین همین انسان ها قدرتمندتر کسی است که تکنولوژی جدیدتر و تعداد بیشتری سرباز و تجهیزات و مقدار بیشتری ثروت داشته باشد.
📌 ادامه مطلب را در باشگاه اندیشه بخوانید:
🔗 http://bashgah.net/go/gu94k/
@andisheengelabi
📙محقق و پژوهشگر فضای مجازی تصریح کرد: توسعه صنعت سرگرمی در غرب و به تبع آن در سراسر جهان با هدف حمایت از سرمایه داری صورت گرفته و می گیرد.
علیرضا محمدلو در گفتگو با خبرنگار #خبرگزاری_حوزه، با بیان اینکه در روزگار کنونی، تمام هم و غم بشر مدرن، کار و تلاش برای گذران زندگی است، ابراز داشت: در این سبک #صورت زندگی از #محتوا و معنای آن، گوی سبقت را ربوده و انسان دنیای مدرن، فرصت یا حال بازگشت به خویش و خودآگاهی را از دست داده است.
✅وی با اشاره به اینکه بشر امروز، تحت تاثیر مختصات عصر مدرن، زندگی اش را به دوبخش رسمی(کار) و غیررسمی(تفریح) تفکیک کرده است، افزود: حجم ساعات کار بالا و جدی شدن تفریحات و سرگرمی ها جهت جبران خستگی های ناشی از کار روزمره، از بشر امروز یک #انسان_تک_ساحتی ساخته که هم و غمی جز ظاهر زندگی ندارد و درد باطن و معنا را نیز با داروی مسکنی بنام اوقات فراغت، التیام می بخشد.
✅محمدلو افزود: پدیده هایی چون دیزنیلند و آنتالیا و پاتایا و جزایر قناری و شلوغی جاده های تفریحی در تعطیلات پایان هفته و قرار گرفتن اخبار هواشناسی در صدر پرطرفدارترین های بخش خبری در سطح جهان، راه برون رفت و نسخه نجات جهانی است که معنا و ماوراءالطبیعه را از عرصه زندگی انسان ها به بهانه رسیدن به تمدن و رفاه ذبح نمود و برای جبران فقدان امرقدسی در زندگی انسان امروزی، با برجسته سازی و تکرار و صنعتی کردن پدیده سرگرمی و تعطیلات و همچنین جهت جلوگیری از فرسودگی نیروی کار، عنوان #تمدن_اوقات_فراغت را بر سرزبان ها جاری ساخت.
ادامه گفت و گو در لینک 👇👇
https://www.hawzahnews.com/news/894136/توسعه-صنعت-سرگرم
https://digipostal.ir/shabaan
حتما وارد بشید و پاکت را باز کنید...عیدبزرگ نیمه شعبان خیلی مبارک🌸🌺
📝 #یاداشت
♦️ #کرونا و تجربه تاریخی ما
1⃣ شاید آیندگان، تاریخ را به قبل از کرونا و بعد از کرونا تقسیم کنند. هنوز پیامدهای فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی، سیاسی کرونا چنانکه باید و شاید آشکار نشده است با این حال شواهدی از همین الآن درستی این تقسیم را تأیید میکند.
2⃣ در خبرها آمده بود که کرونا در کشورهای سنگاپور هنگ کنگ، اتریش و بعضی کشورهای دیگر شیوع نیافته و در کشور چین، کره جنوبی، تقریباً به نقطه مهار رسیده است. در کشورهایی چون ایتالیا، ایران، امریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و مانند آنها به سرعت شیوع یافته است و پیش بینی میشود که ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم مبتلا شوند.
3⃣ مردم یک کشور را به لحاظ نظم و انضباط اجتماعی میتوان به دو گروه متسامحِ متساهل ومنضبطِ سختگیر، تقسیم کرد. این نظم و انضباط میتواند نتیجه تجربه های سخت تاریخی یک ملت و یا نتیجه #حکومت و #نظام سختگیر موجود باشد. این سخن هیچ ربطی به دسته بندی حکومتها به #دموکراتیک وغیر دموکراتیک ندارد.
4⃣ این نتیجه شاید قاطع و قطعی نباشد ولی شواهد نشان میدهد که کشورهایی که مردمان منضبط در رفتارهای اجتماعی دارند توانسته اند از شیوع کرونا پیشگیری و یا آن را مهار کنند.
5⃣ کرونا با خود پیامی تاریخی برای کشورهای متساهلِ متسامح آورده است:
🔹️حتی به زور هم شده مردم را منضبط کنید.
🔹️تسامح وتساهل که جزو ارزش های دموکراسی تلقی میشد دیگر از این پس از فهرست ارزشها خط خواهد خورد.
6⃣ در تاریخ خواهند نوشت که کرونا نظامهایی را که فریاد آزادی، تساهل و مدارا شان گوش فلک را کر کرده بود، مجبور کرد که تبدیل شوند به نظامهایی که آزادی مردم را برای سلامت جانشان با قوه قهریه سلب کنند. دیر یا زود چه بسا بلاهایی دیگر نشان خواهد داد که برای سلامت روح نیز چنین باید کرد. پس باید تاریخ را به قبل و بعد از کرونا تقسیم کرد.
7⃣ کشور عزیز ما ایران، هم به لحاظ تاریخی تجربههای سختی را پشت سر گذاشته و هم مردم، دینی برگزیدهاند که بر نظم و انضباط اجتماعی بسیار تأکید کرده است.
🔹️پس چرا این ملت نه از تاریخ درس گرفته است و نه از دین خود. چرا فاجعه را جدی تلقی نمیکنیم.
🔹️نتیجه این یاد داشت این است که هرچه زودتر حکومت باید به زور و قوه قهر مردم را منضبط کند.
🔹️ایده این یاد داشت را از مقاله تامس فریدمن در نیورک تایمز گرفتهام. سخنان اورا تکرار نکردهام.
✍🏻نویسنده؛محمد علی عبداللهی
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #مستند_باشگاه_شهرت
🔰فصل پنجم (اینک آخرالزمان)
🔻(قسمت ششم)
🔹مستند «باشگاه شهرت» روایتی از چگونگی به شهرت رسیدن #سلبریتی_ها را بررسی میکند.
🔻قسمت قبلی:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/750
@andisheengelabi
ما از تو به غیر تو نداریم تمنا یابن الحسن(عج)
عیدمنجی بشریت بر تمام انسانیت مبارک..
@andisheengelabi
#چین_هراسی_چرا
نمودار #صادرات ما و شریان اقتصادی کشور را نگاهی بیندازید.
چرا #چین و #عراق بلحاظ اقتصادی مهم است؟ هم برای ما و هم برای چین هراسان.
بعد از تجمیع و تک نرخی شدن ارز و جمع شدن بساط صرافی های داخل و خارج مرز در دوسال گذشته(بخوانید دورزنندگان تحریم)،
حال چین هراسی...
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #مستند_باشگاه_شهرت
🔰فصل ششم (خانه پوشالی)
🔻(قسمت هفتم)
🔹مستند «باشگاه شهرت» روایتی از چگونگی به شهرت رسیدن #سلبریتی_ها را بررسی میکند.
@andisheengelabi
🔸مهندسی افکار عمومی با چاشنی سرگرمی
🔹از آنجایی که نگاه جهان غرب و نظام سرمایه داری به مقوله #اوقات_فراغت در ساحت زندگی بشر، یک نگاه اقتصادی و سودمحورانه می باشد، پدیده ای بنام #صنعت_سرگرمی شکل می گیرد که با ظاهری تمام فرهنگی و جذاب و با ابزارهای چندرسانه ای، عقبه اقتصادی و بهره کشی از بشر در قالب جدید را رقم می زند.
🔹اساسا #صنعت_فرهنگ در پی بازتولید نظام سرمایه داری است. هرچقدر از آلام بشر غفلت شود و دردهای معنوی بشر نیز به یغما رود، به نفع سردمداران اقتصادی ماجرا خواهد بود.
🔹عصر سرگرمی با شاخص هایی چون #فردگرایی، #مصرف_زدگی، #لذت_گرایی، #اصالت_تجربه و ظاهرگرایی، #غفلت_از_معنا و مسئولیت و جامعه و مبدا و معاد را سبب می شود.
🔹اینکه در نگاه دینی، #زمان را همچون ابرگذران می بیند و اوقات فراغت را با چاشنی #لذت_حلال می نگرد و #کار_برای_خانواده را چون اجر و لذت #مجاهدت_در_راه_خدا قرار می دهد، نشان از عمق فاجعه ای است که در پس صنعت سرگرمی و مدیریت اوقات فراغت در حال رخ دادن است.
🔹اساسا #مهندسی_افکار_عمومی، صورت جدیدی یافته و با #سرگرم_آموزی و در بستر قهرمان ها و ضدقهرمان های فیلم ها و سریال ها و انیمیشن ها، ذائقه های هک شده ای را تولید و بازتولید می کند.
🔹استعمار فرانو، #تسلیحات و #اطلاعات را در خدمت #تبلیغات درآورده و #مهندسی_موافقت را بعنوان استراتژی اصلی پروژه #جهانی_سازی، در دستور کار قرار داده است.
🔹بهترین گزینه برای #قدرت_هژمونیک غرب، همین صنعت سرگرمی است که یک #شهروند_بسته_بندی شده را تحویل نظام بین الملل می دهد و مجاری اندیشه ها و علایق و اقداماتش را از طریق #سرگرمی_های_فیلتر_شده، کنترل می کند و خروجی های مدنظرش را براحتی پیش بینی می نماید.
🔹دلیل این اتفاق نیز شاید مخاطب منفعلی است که پای رسانه و سرگرمی تربیت می شود و بجای #کشف به دنبال #الگوست و بجای #پردازش و دقت، #تکرار می کند و بجای #ابداع و ابتکار، #انباشت می کند.
🔹در روزهایی که بدلیل بحران ویروس کرونا، رژیم مصرف رسانه ای همه بهم ریخته و سرگرمی های تصویری و دیجیتالی، رکورد خارق العاده ای زده است، به فکر باشیم که خستگی ناشی از مصرف بیش ازحد اطلاعات باعث ازخودبیگانگی و غفلت بیش از حد نشود.
🔹مکث و تامل و #تفکر انتقادی را چاشنی استفاده از رسانه نماییم و اجازه ندهیم سرگرمی های مان، #شخصیت ما را دور زده و مهندسی نمایند.
📝 علیرضا محمدلو
🌐 vasael.ir/0004D7
🆔 @vasael_ir
@andisheengelabi
🖌 درباره #هوش_مصنوعی بیشتر بدانیم:
بیشتر مواقع، کلمه ی هوش مصنوعی، خاطره ی فیلم های علمی تخیلی در دهه ی ۶۰ و ربات هایی که از آینده می آمدند را تداعی می کند ولی باید بگوییم که موضوع بسیار فراتر از آن چه شما تصور می کنید است. در ادامه به توضیحات بیشتر میپردازیم.
هوش مصنوعی به طور کلی مجموعه ای از رویکرد ها و فناوری هایی است که طراحی شده اند #تا_مثل_انسان_فکر_کنند. هم اکنون،هوش مصنوعی در خیلی از فناوریهایی که شما با آن ها سرو کار دارید، به خوبی پیاده سازی شده و کار می کند. چت بات ها Chatbot یا سیستم های تشخیص صدا مثل Siri شرکت اپل، از نمونههای بارز هوش مصنوعی می باشند.
در این مقاله، تعداد محدودی از عناصر و کاربرد های جذاب هوش مصنوعی را با هم بررسی خواهیم کرد و نشان خواهیم داد چگونه هوش مصنوعی توانسته بخش اعظم بستر های دیجیتال مارکتینگ را به خود اختصاص دهد.
#مزایای_هوش_مصنوعی
۱- هوش مصنوعی باعث کاهش خطاهای تحلیلی و محاسباتی می شود: خطا در انسان امری طبیعی است. اما، با رشد تدریجی استفاده از هوش مصنوعی، میزان خطاها کم تر و دقت بیشتری برای فعالیت های روزمره خواهیم داشت. در نتیجه بازدهی بالارفته و زمان کم تری صرف #خطایابی و رفع اشکال خواهد شد.
۲- هوش مصنوعی در کار های روزمره کمک می کند: تقریبا هر چیزی که ما استفاده می کنیم، از GPS تا منشی صوتی و تگ های شبکه های اجتماعی، همه با الگورتیم های هوش مصنوعی نوشته و اجرا می شوند. AI زندگی را ساده تر کرده است و الگوریتم های فوق العاده ی آن باعث شده کارها را #سریع تر و #موثر تر انجام بدهیم.
۳- هوش مصنوعی مبنای کمک های دیجیتالی است: با کمک AI، کمک رسانی و پشتیبانی آنلاین بهتر شده است. ماشین ها بهتر می توانند رفتار های #مصرف_کننده را تشخیص داده و به آن ها مشاوره ارائه دهند. #قدرت_تصمیم_گیری این ماشین ها با هوش مصنوعی روز به روز بیشتر و بهتر می شود.
ادامه در لینک زیر:
تاثیر هوش مصنوعی بر دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟ کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی
https://learnfiles.com/blog/%d9%87%d9%88%d8%b4-%d9%85%d8%b5%d9%86%d9%88%d8%b9%db%8c-%d9%88-%d8%af%db%8c%d8%ac%db%8c%d8%aa%d8%a7%d9%84-%d9%85%d8%a7%d8%b1%da%a9%d8%aa%db%8c%d9%86%da%af/
#هوش_دیجیتال_چیست؟
جک ما، سرمایهدار بزرگ چینی و موسس شرکت علیبابا، معتقد است هوش هیجانی (EQ) کلید موفقیت است و حتی از آن بالاتر افراد را نیازمند LQ (یعنی IQ عشق) میداند. چه کسی با این جمله موافق باشد و چه نباشد، یک نکته کلیدی در لیست او نادیده گرفته شده است. این نوع هوش تنها برای هدایت همان کسبوکاری که خود جک بنیانگذارش بوده، لازم و ضروری است. هر چقدر سبک زندگی ما بیشتر به سمت متصل شدن همه چیز به هم میرود، هوش دیجیتال یا (DQ: Digital Quotient) برای موفقیت فردی و رفاه اجتماعی، اهمیت بیشتری مییابد. مشکل این است که بیشتر کشورهای دنیا بهطور کامل با DQ و اثرات آن آشنایی ندارند.
هوش دیجیتال (DQ) چیست و چرا مهم است؟
بسیاری افراد فکر میکنند هوش دیجیتال (DQ) یعنی مهارتهای مورد نیاز برای استفاده موثرتر از تکنولوژی؛ مثلا اینکه چطور مشکل کامپیوتری که روشن نمیشود را حل کنیم یا بلد باشیم از همه ویژگیهای گوشی هوشمندی که داریم استفاده کنیم. اما در واقع این DQ نیست. برخی دیگر فکر میکنند هوش دیجیتال (DQ) یعنی مدت زمان استفاده از صفحات دیجیتال و آگاه بودن از خطرات رو به افزایش این صفحات برای کودکانی که بیش از حد از آنها استفاده میکنند یا آگاهی از این مساله که چه زمانی باید اتصال دستگاه خود را قطع کنید و هر چیزی در این حوزه را که اعتیادآور است، از خودتان دور کنید.
اینها بخشی از هوش دیجیتال (DQ) و در واقع یکی از عواملی هستند که آن را تعریف میکنند. طبق اعلام موسسه DQ که در سال ۲۰۱۶ این مخفف را اختراع کرد، هوش دیجیتال عبارت است از: «مجموعی از تواناییهای اجتماعی، احساسی و شناختی که به افراد امکان میدهند با چالشهای این حوزه مواجه شوند و با نیازهای زندگی دیجیتال سازگاری پیدا کنند.» پلتفرمها و رسانههای دیجیتال جدید هر سال معرفی میشوند و با توجه به اینکه کاربران آنها دائما در حال افزایش هستند و سن کودکانی که به آنها دسترسی پیدا میکنند در حال پایین آمدن است، توجه بیشتری را به خود جلب میکنند. امروز، یک کودک ۸ ساله میتواند به راحتی دسترسی مستقل به اینترنت داشته باشد....
ادامه در لینک زیر قابل مطالعه است:
هوش دیجیتال چیست؟
https://www.ihoosh.ir/article/112688/%D9%87%D9%88%D8%B4-%D8%AF%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F
💢چگونگی تشخیص خبر درست از نادرست
اگر میخواهید توانایی خود را در تشخیص خبر درست از شایعه و خبرهای ساختگی تقویت کنید باید این ۵ پرسش را در هنگام خواندن خبر از خود بپرسید.
۱: خبر را #چه_کسی نوشته است؟
در خبر درست همیشه نامی واقعی از یک خبرنگار یا روزنامهنگار واقعی، که قابلپیگیری باشد بهعنوان مرجع و منبع خبر گفته میشود ولی در خبرهای ساختگی، شایعه یا تبلیغاتی، چنین چیزی وجود ندارد. وقتی نام نویسنده یا گوینده را در خبر میبینید حتماً سرگذشت او را نیز دنبال کنید.
۲: خبر #چه_چیزی میخواهد بگوید؟
خبر واقعی وقتی درباره موضوعی جنجالی باشد معمولاً آن را به نقل از منابع واقعیِ معتبر که قابلپیگیری باشند، میگوید. درحالیکه خبر ساختگی منبع دروغین، نشانی اینترنتی ساختگی، عنوان کلی غیرقابلپیگیری یا با استناد به مطالب مشابه غلطانداز دیگر میگوید که با اندکی کندوکاو و ژرفنگری، نادرستی آن قابلتشخیص است.
۳: خبر #چه_زمانی منتشر شده است؟
حتماً به تاریخ انتشار خبر دقت کنید اگر به کلمههای «خبر فوری» در خبر برمیخورید بیشتر دقت کنید زیرا احتمال ساختگی بودن یا تبلیغاتی بودن آن بیشتر است.
۴: خبر در #کجا منتشر شده است؟
خبر درست و مهم، حتماً در خبرگزاریها و وبگاههای مشهورِ دارای اعتبار نیز منتشر میشود. اگر خبر را برای نخستین بار در شبکههای اجتماعی میبینید باید پیش از بازنشر و فرستادن آن برای دیگران، تلاش کنید تا درستی آن را بیازمایید.
۵: از خواندن خبر #چه_احساسی به شما دست میدهد؟
خبر ساختگی مثل همهی تبلیغات دیگر برای برانگیختن احساس شما طراحی شده است. پس اگر با خواندن خبری بسیار ناراحت شدید، دِرَنگ کنید و نفس عمیقی بکشید. ادعایی که در خبر وجود دارد را دست کم در #سه خبرگزاری و یا رسانهی معتبر تحقیق کنید و سپس تصمیم بگیرید که خبر را ساختگی یا واقعی به حساب آورید. نباید همه چیز را زود باور کرد. هیچ چیزی بهتر از تفکر انتقادی در روبرو شدن با خبر نیست.
اگر ۵ پرسش بالا را در خواندن خبرها رعایت کنید بهتدریج #سواد_رسانهای خود را افزایش میدهید.
@andisheengelabi
#چیستی_جنگ_روایت_ها در عصر رسانه
محمد صرفی
سال ۲۰۰۱ اندیشکده آمریکایی رند کتابی پژوهشی با عنوان «شبکه ها و #جنگ_های_شبکه_ای» منتشر کرد. جان آرکیولا و دیوید رونفلد در این پژوهش ۳۸۰ صفحه ای، جمله ای طلایی دارند که گذشت زمان ارزش و اعتبار آن را بیش از پیش روشن کرده است. آنان می نویسند؛ «در #جنگ های_فردا برنده کسی نیست که بزرگ ترین بمب ها را دارد، کسی است که #بهترین_روایت را دارد.»
اهمیت و عمق این نظر را می توان در نظرات متفکران قرن ها پیش هم جست. حدود ۲۵۰۰ سال پیش فرمانده ای نظامی در چین باستان، تجارب و تفکرات نظامی خود را روی ورق های نازک چوب به رشته تحریر درآورد و کتاب خود را «شیوه های جنگی» یا «روش های به کارگیری نیروها» نام نهاد.
«سان تزو» به شکلی عجیب و افسانه وار، پس از فتوحات بزرگ، به طور خودخواسته ناپدید شد اما کتاب وی، او را به یکی از مشهورترین چهره های تاریخ مبدل کرد. کتاب از چنان قوتی برخوردار بود که فرمانروایان چینی ۱۳ قرن آن را به صورت محرمانه و نسل به نسل حفظ کردند تا آنکه بالاخره ژاپنی ها موفق شدند در قرن هشتم میلادی نسخه ای از آن را به دست آورده و به کشور خود منتقل کنند. ۳۰۰ سال پیش کتاب به فرانسوی ترجمه و وارد اروپا شد و « #هنر_جنگ» نام گرفت.
این کتاب اکنون نه تنها در آکادمی های نظامی بلکه توسط شرکت های تجاری و بازاریابی ها نیز مطالعه و تدریس شده و از آموزه های عمیق آن بهره برداری می شود.
تزو در کتاب خود بر #عملیات_روانی تاکید بسیاری دارد و بزرگ ترین پیروزی را آن می داند که بدون جنگ به دست آید. مفهومی که اینک تحت عنوان «پیروزی بدون جنگ»(Winning Without Fighting) مورد توجه محافل دانشگاهی، رسانه ای، نظامی و دولت هاست. دنیای امروز خالی از جنگ و بمب نیست و هر کشوری برای تضمین امنیت و حتی بقای خود نیاز به بمب و موشک دارد اما در سطحی بالاتر از جنگ بمب ها و موشک ها، #جنگ_روایت_ها در جریان است.
ادامه در لینک پایین مطالعه شود:
https://www.magiran.com/article/3799183
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 #سواد_رسانه
💠فیلم "#موربیوس” یکی از مهمترین فیلمهای سال ۲۰۲۰ برای طرفداران ژانر #برقهرمانی محسوب میشود و پس از فیلم “#ونوم” (Venom) دومین فیلمی است که درباره شخصیتهای منفی دنیای مردعنکبوتی یا همان اسپایدرمن ساخته میشود.
🔸️این فیلم به کارگردانی “#دنیل_اسپینوزا” (Daniel Espinosa) ساخته شده و داستان آن درباره دانشمندی به نام “#موربیوس” است که دچار یک بیماری خونریزی نادر میشود و پس از تلاش برای درمان بیماری خود، بهنوعی به یک خون آشام تبدیل میشود. “جرد لتو” نقش این شخصیت را در این فیلم ایفا میکند.
🔹️فیلمهایی مانند “#حیات” (Life)، “کودک ۴۴” (Child ۴۴) و “خانه امن” (Safe House) از جمله فیلمهای موفقی هستند که به کارگردانی “دنیل اسپینوزا” ساخته شدهاند. علاوه بر “جرد لتو”، “آدریا آرجونا”، “مت اسمیت” و “جرد هریس” نیز از دیگر بازیگرانی هستند که در فیلم مورد انتظار “موربیوس” به ایفای نقش پرداختهاند.
◻فیلم جدید “موربیوس” در تاریخ ۳۱ جولای ۲۰۲۰ (۱۰ مرداد ۱۳۹۹) بهطور رسمی اکران خود در ایالت متحد آمریکا و دیگر کشورهای جهان را آغاز خواهد کرد.
@andisheengelabi
🎯 اسکرول بیانتها: زندگی در زمانۀ اینستاگرام
— اینستاگرام یکی از شلوغترین جاهای دنیاست، ولی هیچجا به آن اندازه احساس تنهایی نمیکنید
📍توییتر عصبی و سیاسی و پر از فحاشی است، اینستاگرام زیبا و آرام و رنگارنگ. گاهی بستن توییتر و بازکردن اینستاگرام، مثل این است که از زیر آفتاب سوزان تابستان، ناگهان پا بگذارید به خنکای خوشایند بهار. اگرچه در اینستاگرام دعوا کم است، اما فرقهها فراوانند: فرقۀ بدنسازها با شکمهای شش تکهشان، فرقۀ شیرینیپزها با کیکها و نانهایشان، فرقۀ مدلها، سلبریتیپرستها، کتابدوستها و غیره. و بالای سر همۀ آنها، هوش مصنوعیِ ترسناکی که همهجا تعقیبتان میکند. دینا تورتوریچی دربارۀ زندگی در اینستاگرام نوشته است.
🔖 ۶۰۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۳۴ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9700/
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تحلیل_اطلاعات
سهم مراکز آموزشی و خرید و فروش و حمل و نقل و مکان های مذهبی و زیارتی در انتقال ویروس کرونا
ببینید که سهم اماکن مذهبی و #زیارتگاه ها و نمازجمعه چقدر اندک است.
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢چگونه متوجه شویم یک عکس جعلی است.
🔻یک تجربه از #جستجوی_معکوس_تصاویر
@andisheengelabi
📽نگاهی به #خروج حاتمی کیا از منظر سواد رسانهای
✍️معصومه نصیری ـ مدرس و پژوهشگر سواد رسانهای
▫️فیلم خروج آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا که طی روزهای نخست اکران اینترنتی مورد استقبال تماشاگران قرار گرفته است، از زوایای مختلف قابل نقد و بررسی است. بررسی جنبههای تخصصی فیلم قطعاً از سوی منتقدان و صاحبنظران این حوزه انجام اما این اثر را از منظر سواد رسانهای نیز میتوان مورد توجه قرار داد.
▫️تصور اینکه در عصر گسترش فناوریهای نوین ارتباطاتی تنها این تحریریه رسانهها هستند که جریان سازی می کنند، تصوری است که حوزه محاسبات را دچار #خطای_راهبردی جدی می کند. امروز نورافکن #شهروند_خبرنگاران می تواند حتی محاسبات رسانههای جریان اصلی را نیز دستخوش تغییر کند.
▫️خروج بهخوبی نشان میدهد جوامع و افراد در سطوح تحلیل مختلف بهرغم وجود مسافت بسیار در میانشان و بهصرف داشتن یک وسیله هوشمند و دسترسی به اینترنت، در وضعیت همزمانی قرار میگیرند. این کمرنگ شدن ابعاد مکانی و زمانی ایده موسوم به دهکده جهانی را تحقق عینی بخشیده و دولتها و مردم در جهانی زندگی میکنند که از هر لحاظ تحت نگاه تیزبین یکدیگر قرار دارند و در حقیقت زیست در «اکواریوم جهانی» یا « #جهان_شیشهای» محقق شده است. جهانی که یک کشاورز با لایو اینستاگرام می تواند بدون در نظر گرفتن زمان و مکان جریان ساز شود.
▫️ظهور شبکه های اطلاعاتی و ارتباطی از جمله اینترنت سبب شده در زمانی کوتاه، حجم وسیعی از اطلاعات به هر کجا که لازم است یا گاها بدون تعیین هدف مشخص، منتقل شود. در این زمانه صرف #نگاه_حذفی به تکنولوژی و رسانهها از یکسو و عدم آگاهی از مهارتهای لازم جهت بهرهگیری از ابزارها و کارکردهای آن توسط شهروندان از سوی دیگر می تواند هزینههای جدی برای حاکمیتها ایجاد کند.
▫️امروز باید این واقعیت که هر تلفن همراه یک رسانه است را بپذیریم و نسبت به آموزش مهارتهای لازم به شهروندان جهت زیست دقیقتر در عصر #انفجار_اطلاعات و انقلاب تکنولوژی اطلاعاتی اقدام ملی شود. نداشتن سواد رسانهای و اطلاعاتی می تواند مسائل درون سرزمینی را به چالش جدی برای یک کشور در خارج از مرزهای جغرافیای اش تبدیل کرده و منجر به رفتارهایی با چاشنی دوری از عقلانیت و مبتنی بر شتابزدگی شود.
▫️#خروج از مرحله انکار تکنولوژی و توجه به ضرورت فراگیری دانشهای مرتبط با آنکه منجر به تربیت شهروندانی با رفتارهای هوشمندانهتر شود، بایسته مورد تأکید زندگی در جامعه شبکهای است.
@andisheengelabi