▫️از دیپلماسی حماس
▫️تا تَکرار التماس
▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان
▫️ یکشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۳
▪️مشاهده نسخه کامل روزنامه در
asre-iranian.ir
✅ @asreiranian_ir
🔸شش ماه فرصت دولت در نگاه نمایندگان؛
🔹حاشیه ها در اولویت، اولویت ها در حاشیه
▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان
▫️ دوشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۳
▪️مشاهده نسخه کامل روزنامه در
asre-iranian.ir
✅ @asreiranian_ir
⭕️ تیتر یک؛ حاشیه ها در اولویت، اولویت ها در حاشیه
▫️ صحن علنی مجلس در هفتمین روز بهمن ماه ۱۴۰۳ تریبونهایداغی را تجربه کرد. تعدد موضوعاتی که مورد اعتراض و پیگیری نمایندگان مجلس قرار گرفت و نگاهی به ۶ ماه عملکرد دولت باعث شده بود که صحن مجلس از روزهای آرام خود فاصله بگیرد. مطالبی که بیش از هر چیز دیگری تأکید بر قرار گرفتن اولویت ها در حاشیه و حاشیه ها در اولویت بود.
🔶 دو نماینده مجلس شورای اسلامی خواستار پاسخگویی دولت درباره قیمت ارز شدند .رحمتالله نوروزی در جلسه علنی امروز یکشنبه صحن مجلس با تاکید بر اینکه پارلمان شهری و روستایی برای ما بسیار حائز اهمیت است، گفت: درباره قانون انتخابات شوراها که مدتی است در مجلس در جریان است، باید فکری نو در اندازیم.
🔶 وی همچنین در تذکر دیگری با اشاره به افزایش قیمت ارز عنوان کرد: در جلسات نظارتی مجلس، مسئولان دولت باید پاسخ دهند که میخواهند چه کار کنند؛ مجلس نیز باید در این باره فکری اساسی کند چراکه در دیدگاه رهبری مردم ولی نعمت هستند و ما باید به معیشت آنها توجه کنیم.
همچنین هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در تذکری اظهار کرد: بانک مرکزی مسئول تعیین سیاستهای ارزی است لذا باید گزارشی به مجلس شورای اسلامی درباره سیاستها و برنامههایش درباره بازار ارز ارائه کند.
🔷 حسن حسننتاج نماینده مردم بابل: دولتمردان اگر برنامهریزی و طراحی دقیقی در حوزه کشاورزی داشته باشند و بنا به قول رهبر معظم انقلاب انضباط بخشی را در این حوزه را داشته باشند، ما در امر کشاورزی باید به خودکفایی مورد نظر برنامه و اسناد بالادستی برسیم و این کار شدنی است؛ باید اعتقاد و اعتماد داشته باشیم و دستهای پنهان نفوذ را قطع کنیم. دولت باید دست خودش را از جیب کشاورزان بیرون بیاورد و برایکشاورزان معافیتهایی در پرداخت هزینهها کشاورزی در نظر بگیرد و مجلس نیز برای حمایت از تولید و کشاورزان خرده مالک چارهاندیشی کند.
🔷 حسن نتاج با بیان اینکه «کشور ما از ضعف سلامت اداریرنج میبرد»، عنوان کرد: آقای رئیسجمهوری در ماههای اخیردر بخشی از سخنان خود به صراحت گفتند که ما از نظر سلامت اداری کارنامه قابل قبولی نداریم؛ آقای رئیسجمهوری بدانند که این نابسامانیها و عدم رعایت حقوق شهروندی گلایههایمردمی است که از دولتمردان و مجلسیها دارند.
🔶 در موضوع نهضت ملی مسکن منصور علیمردانی با اشاره به این موضوع که عملاً تسهیلات ساخت مسکن از ۵۵۰ به ۸۰۰ میلیون تومان هرگز افزایش نیافت و مصوبه اجرایی نشد، تصریح کرد: در جلسه شورایعالی مسکن که اخیراً برگزار شد، تسهیلات از ۸۵۰به ۶۵۰ میلیون تومان رسید و تسهیلات ۶۵۰ میلیونتومانی ساخت مسکن هم هنوز اجرایی نشده است و فقط در حد مصوبه است.وی ادامه داد: کسانی که قرار است در چارچوب مسکن ملی خانهدار شوند، اغلب جزو طبقات ضعیف و متوسط کشور هستند که توانایی مالی بالایی ندارند. این افراد درآمدهای پایینی دارند و در حال پرداخت اجارهخانه هستند، به همین دلیل پسانداز زیادی ندارند که بخواهند آن را برای صاحبخانه شدن هزینه کنند.
🔷 وی بیان کرد: در شرایط فعلی، تعداد زیادی از متقاضیان، امتیاز مسکن ملی خود را واگذار کردهاند. زیرا نمیتوانند از عهده هزینهها و مبالغی که مطالبه میشود، برآیند. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اگر تسهیلات ساخت مسکن متناسب با تورم افزایش پیدا نکند، احتمال این که افراد بیشتری نتوانند در طرح نهضت مسکن ملی نیز خانهدار شوند.
🔷 در موضوع استیضاح وزیر اقتصاد که مدتی است مورد پیگیری نمایندگان مجلس قرار گرفته است، قاسم روانبخش در تذکری خطاب به رئیس مجلس و ذکر این نکته که مسئولیتحفظ شان مجلس با رئیس مجلس است گفت: مدتی است که بیش از ۸۴ نماینده مجلس، وزیر اقتصاد را استیضاحکردهاند تا مشکل ارزش پول ملی و ناترازیها را برای نمایندگانمشخص بنمایند. ده روز پیش همین جا خدمتشان رفتم و گفتم خواهش میکنم این را به کمیسیون ارجاع دهید که ایشانفرمودند به کمیسیون ارجاع داده شده است ولی امروز که حاجی دلیگانی که از ایشان سوال کردند، فرمودند که ارجاعخواهیم داد. پس چطور ده روز پیش فرمودید ارجاع شده است؟
ادامه ی متن در سایت عصر ایرانیان:
https://asre-iranian.ir/Newspaper/item/188751
یادداشت | بعثتی برای قسط
✍️ علی ریاحی پور
▪️ از کنار مفهوم حقیقی بعثت به راحتی گذر نکنیم. بعثت یعنی برانگیختگی. حالت برانگیخته شدنِ مردگان از قبر را تصور کنید. پیامبران یک بعثت درونی داشتهاند و یک بعثت بیرونی. پیامبران اول در درون خود دچار انقلاب و برانگیختگی میشدند و حال آنان متحول و دگرگون میشد و بعد از آنکه خود در درون مشتعل شدند، آماده برانگیخته کردنِ جامعه گشتند.
🔷 برانگیختگی اجتماعی یعنی چه؟
یعنی انقلاب در درون جامعه؛ یعنی انهدام و فروپاشی نظم مستقر در جامعه و سپس بنا گذاشتن نظم مطلوب خود. مشکل نظم موجود جامعه چه بود که پیامبر باید آن را ویران میکرد؟ نظم جامعه قبل از پیامبر مگر چه ویژگی خاصی داشت که پیامبر برای تغییر آن، مبعوث شد؟ ماموریت پیامبر، ساختن چه جامعهای بود؟
🔶 مهمترین ویژگی جامعه قبل از پیامبران، بالاخص پیامبر بزرگ اسلام، طبقاتی بودن جوامع بود. حاکمان سیاسی، ثروتاندوزان، طاغوتها، رهبان و احبار و روحانیت دینی قبل از پیامبر، خود را برتر از مردم میدانستند. آنان یا خدای خود را برتر از خدای سایرین میدانستند و یا جنس خلقت و ژن خود را برتر از خلقت دیگران! لذا به این بهانه، دنبال جایگاه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بالاتر از مردم بودند.
🔷 معنای اصلی شرک در کف جامعه و روابط افراد با همدیگر همین بود. نمود عینی جامعه شرک آلود، جامعه و نظام طبقاتی بود. عدهای خود را لایق امکانات بهتر، ثروتهای بیشتر، جایگاه سیاسی اجتماعی بالاتر و فرصتهای بیشتر میدانستند چون خدای خود یا خلقت و ژن خود را برتر میدانستند!
🔶 معنای بعثت اجتماعی یا برانگیختگی اجتماعی و هدف اصلی بعثت پیامبران هم برهم زدن این جامعه ناعادلانه و طبقاتی بود. نظم طبقاتی را برهم میزدند تا نظام عادلانه و جامعه توحیدی را برپا کنند.
🔷 این هدف اصلی بعثت همه انبیاء الهی بود. قرآن در این باره میفرماید: لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ... . (آیه 25 سوره حدید)
"همانا ما پیامبران خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنان کتاب و میزان [میزان تشخیص حق از باطل] نازل کردیم تا مردم به عدالت قیام کنند... ."
🔶 در هر دورهای از حضرات انبیاء، اگر این موفقیت حاصل میشد و جامعه توحیدی و عادلانه برپا میشد، تازه زمینهی تربیت و تزکیه و رشد فضائل اخلاقی و انسانی افراد فراهم میشد. یعنی برقراری جامعه عادلانه، مقدمهای بسیار مهم، ضروری، اساسی و واجب برای پرورش جمیع انسانها بود. چرا که هدف نهایی تکامل انسانها بود. "إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ" اینجا معنا پیدا میکند. ((به راستی که من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده ام)).
🔷 اما اگر چنانچه جامعه عادلانه برپا نمیشد، تربیت و تزکیه و رشد اخلاق هم صورت نمیپذیرفت! یک عده در جامعه ما، خوش دارند آن هدف اساسی بعثتِ پیامبر یعنی تحقق قسط و عدالت یادآوری نشود. حرف از قسط و عدالت را فرع و حاشیه میدانند. خودشان را در حوزه و مدرسه و دانشگاه و مسجدشان سرگرم کردند به ادعاهای تربیت و تزکیه و دورههای تربیتی! غافل از آنکه، تا جامعه عادلانه محقق نشود، تربیت و رشد اخلاقی در کار نخواهد بود!
🔶 هدف ما از بزرگداشت عید مبعث حضرت رسول اکرم(ص) چیست؟ صرفاً شادی و پخش شیرینی و تبریک گفتن؟ یا اینکه بررسی کنیم که آیا هدف پیامبر در جامعه برقرار شده یا نه؟ آیا آنچه حضرت محمد مصطفی(ص) میخواست امروز در جامعه ما وجود دارد؟ اگر وجود ندارد و جامعه هنوز طبقاتی است، چه تکلیفی داریم؟ تکلیف ما، ایمان، صبر و تلاش شبانهروزی برای تحقق جامعه توحیدی است.
▪️ اگر در عید مبعث پیامبر بزرگ اسلام، من و شما به این مسئله رسیدیم و از حالت بیتفاوتی، به بیقراری و نگرانی رسیدیم پس مبارک باشد این برانگیختگی.
✅ @asreiranian_ir
سرمقاله | توحید و مبارزه در مکتب امام موسی بن جعفر (ع)
✍️ آیت الله عباس کعبی
▫️ امام موسی کاظم در روایتی می فرمایند: “هر کس بخواهد قدرتمندترین انسانها باشد، باید به خداوند متعال توکل کند”. این حدیث شریف، بیانگر این حقیقت است که هر فردی در هر زمینه ای بخواهد نقاط ضعف خود را به قوت تبدیل کند، باید با اعتماد به خداوند و اتکا به قدرت لایزال الهی، امور خود را به او واگذار نماید.
🔶 کسانی که به غیر از خداوند متعال دل ببندند، در نهایت دچار شکست و خسران خواهند شد. یکی از برکات وجود نبی مکرم اسلام، حضرت محمد مصطفی (صلیالله علیه و آله) و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهمالسلام)، و به ویژه امام موسی کاظم (علیهالسلام)، آموزش عملی معارف توحیدی به بشریت است. اگرچه این آموزه ها پیش از انقلاب اسلامی در کتب و منابع دینی موجود بود، لیکن امام خمینی (ره) با انقلاب اسلامی، مفهوم توحید را در عرصه های سیاسی و اجتماعی نیز به همگان معرفی کردند. پس از ایشان، مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) نیز با تبیین این اصول، در جامعه تحولی شگرف ایجاد کردند؛
🔷 در گذشته اگر ما می خواستیم از انسان های عارف صحبت کنیم، تنها می توانستیم توحید را در ساحت نظری بفهمیم و کتاب های سرآمد در آن دوران هم بیشتر خلاصه در همین مباحث نظری بودند که بعضی از آنها عبارتند از: اصول فلسفه و روش رئالیسم علامه طباطبایی، کتاب های شهید مطهری، علامه مصباح و…؛ ما در آن دوران اگر می خواستیم از عرفان صحبت کنیم می بایست از شخصیت هایی صحبت می کردیم که منزوی بودند و ارتباطی با جامعه، سیاست، جهاد و… نداشتند.
🔶 اما توحید در ساحت سیاسی و اجتماعی از اهمیت بسزایی برخوردار است و بدون توجه به اصل ولایت، تحقق آن امکان پذیر نخواهد بود. انقلاب اسلامی با تبیین ولایت در عصر غیبت، توحید و مبارزه را در کنار هم قرار داد. حضرت امام رضا (علیهالسلام) نیز بر این امر تاکید داشتند و در آن روایت معروف می فرمایند که: «كَلِمَةُ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ حِصْني فَمَنْ دَخَلَ حِصْني اَمِنَ مِنْ عَذابي بشروطها و انا من شروطها» معنایش این است که توحید بدون ولایت به ویژه در عرصه ی سیاسی-اجتماعی، تبدیل به شرک می شود؛ فلذا ورود به جامعه بدون توحید و ولایت، امری بی معنا است و باید همواره در صحنه بود و به مبارزه ی با طاغوت پرداخت
🔷 برای دستیابی به اقتدار، چه در زندگی شخصی و چه در عرصه زندگی سیاسی و اجتماعی، باید به قدرت خداوند متعال اتکا کرد. بر این اساس، لازم است در مواجهه با تهدیدات اقتصادی و سیاسی، همواره به این اصول پایبند باشیم؛ نمونه ی بارز این سخن، امام خمینی بودند که در مرحله ی اول دشمنان خدا را شناسایی کردند و سپس به مقابله ی با آنها پرداختند، از شاه گرفته تا آمریکا؛ و جمله ای دارند که می فرمایند قدرت واقعی خداوند است و این همان مفهوم حدیث امام کاظم(ع) است؛
🔶 فلذا اگر ما قبل از انقلاب تعدادی کمی عارف داشتیم که آنها هم منزوی و به اصطلاح “گریز” بودند، به برکت انقلاب اسلامی صدها عارف مانند شهدای دفاع مقدس پرورش پیدا کرد که علاوه بر اینکه منزوی نیستند بلکه به مبارزه ی با طاغوت می پردازند؛
ادامه ی متن در سایت عصر ایرانیان :
https://asre-iranian.ir/Newspaper/item/188752
📷عکس نوشت تیتر یک؛ شش ماه فرصت دولت در نگاه نمایندگان
✔️ بخش اول
✅ @asreiranian_ir