eitaa logo
استادیار
142 دنبال‌کننده
197 عکس
33 ویدیو
1.3هزار فایل
ارتباط با ما @AssistantProfessor_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📄 بررسی تعارض تبصره ماده 3 قانون آئین دادرسی مدنی با استقلال قاضی مجتهد استقلال قاضی، ضامن دادرسی سالم است. مشهور فقها انصراف قضاوت را برای مجتهد دانسته و حکم وی را لازم الاجراء می دانند. اما طبق تبصره ماده 3 قانون آ.د.م: «چنان چه قاضی مجتهد باشد و قانون را خلاف شرع بداند، پرونده به شعبه دیگری جهت رسیدگی ارجاع خواهد شد»، به نظر می رسد استقلال علمی و عملی قاضی مجتهد با چالش مواجه شده است. نگارندگان معتقدند جلوگیری از تصمیم گیری قاضی مجتهد بدون هیچگونه تخطّی وی از اصول قضاوت، به صِرف خلاف شرع دانستن قانون، با استقلال قاضی تعارض دارد. تالی فاسد های این امر، انزوای اجتهاد در فرایند دادرسی، تقدیم مفضول بر فاضل و وهن شأن والای مجتهد است. بنابراین، با تعمّق در مستندات نقلی و عقلی، راهکار قانونگذار در تبصره، به عنوان تنها راه برون رفت از چالش را ردّ کرده و راهکار ارجاع موضوع به شورای نگهبان یا شورای فقهی یا فتوای فقیه اعلم، به عنوان مرجع صالح تشخیص مطابقت یا عدم مطابقت قوانین با شرع پیشنهاد می گردد. ✍ دکتر علی اکبر ایزدی فرد استاد دانشگاه مازندران @AssistantProfessor
🔹همایش ملی «جریان شناسی تدبر در قرآن کریم و ظرفیت های اجتماعی آن در ایران معاصر» 🔹برگزار کنندگان: انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی و معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی 📆 مهلت ارسال مقالات : 15 تیر ماه 1400 👈 سامانه همایش: http://isqs.ir/ 🌐 پست الکترونیکی: tadaborhamayesh@gmail.com @AssistantProfessor
📄 نهادینه شدن نهاد اجتهاد در خلافت راشدین اجتهاد، به معنای واقعی در حضور پیامبر اسلام مفهومی نداشته و نخستین حرکت‌ های اجتهادی در نخستین زمان‌ های کوتاه دستی از آن منبع وحی و الهام، ضرورت یافته است. از آنجاکه اصل حکومت سیاسی در هنگام خلافت خلیفه دوم تثبیت شده بود اجتهادات خلیفه دوم برخلاف خلیفه نخست، از سنخ اجتهادات ضروری نبود.  هنگامی که نوبت خلافت به خلیفه دوم رسید طوفان فتوحات اسلامی، شرق و غرب جهان آن روزگار را به سرعت در نوردید و چیزی نگذشت که حکومت اسلامی را در گستره ای به پهنای دو امپراطوری روم شرقی و ساسانی گسترانید.  تحوّلات سیاسی بزرگ ناشی از فتوحات اسلامی در مدت زمانی کوتاه می توانست منشأ تحوّلات عظیمی در دانش فقه باشد؛ اما خلیفه همه نهادهای عمومی و سیاسی سرزمین های نو گشوده را بر ساختار پیشین خود ابقاء کرد و با این سیاست، فقه را مجال ورود به حوزه های حقوق عمومی نداد. خلیفه دوم در هنگام تصدّی خود بر حسب روحیّات شخصی بیشتر به اجتهادات عبادی پرداخت. برخلاف اجتهادات خلیفه نخست که عموماً به اقتضای ضرورت ‌های سیاسی اجتماعی صورت گرفته بود اجتهاد های خلیفه دوم و سوم از سنخ اجتهاد های غیر ضروری می نمود. این شیوه، ضمن تثبیت اصل اجتهاد به عنوان مهم ترین نهاد مرجع، رفته‌ رفته انحصار فتوا را از دست خلفا خارج کرد و سبب شد که برخی از صحابه به صورت  علنی و آشکار اجتهاد کرده و اقدام به صدور فتوا کنند. نامه خلیفه دوم به شریح قاضی را می‌ توان نخستین منشور اجتهاد و صدور فتوا دانست، اما خلیفه به عکس عملکرد شخصی خود، در این منشور اجتهاد را امری بسیار مشکل دانسته و بر این باور است که فقط به هنگام ضرورت باید بدان مبادرت کرد. روند صدور فتوا و اجتهاد در زمان خلافت عثمان نیز به همان شیوه که در خلافت عمر رایج بود ادامه یافت. در همین زمان گروهی از صحابه که به عنوان فقیه معروف شده بودند اجتهاد می کردند. ✍ دکتر سید محمد صدری دانشیار فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه پیام نور @AssistantProfessor
📄 حریم خصوصی افراد مشهور و فرزندانشان اسرار خصوصی سلبریتی‌ها، مشتمل بر افرادی که مورد توجه افکار عمومی جامعه بوده و نگاه‌ها به‌سوی آن‌هاست، مانند افراد مشهور سیاسی و افراد مشهور غیرسیاسی نظیر هنرمندان، بازیگران، ورزشکاران و مدل‌ها، به‌شدت مورد علاقه بسیاری از افراد است. در اینکه آیا افراد مشهور نیز به مانند افراد عادی جامعه حریم خصوصی دارند یا قلمرو حریم خصوصی افراد مشهور نسبت به سایر افراد جامعه،‌ محدودتر است، اختلاف‌نظری مبنی بر محدود بودن قلمرو حریم خصوصی افراد مشهور و برابری حریم خصوصی افراد مشهور با دیگران وجود دارد. براساس نظریه اول، برای فقدان حریم خصوصی افراد مشهور یا دست‌کم محدود بودن قلمرو آن، دلایلی از جمله فقدان انتظار متعارف، قاعده اقدام، الگو بودن افراد مشهور، مصلحت عمومی، حق مردم بر دانستن و نقد دورویی بیان شده است و طبق نظریه دوم، اصل آن است که افراد جامعه در یک سطح از حریم خصوصی قرار دارند و صرف اینکه افرادی دارای شهرت یا برای دیگران الگو باشند، ناقض حریم خصوصی آن‌ها نیست. براساس این دیدگاه، اگر مشاهیر در موقعیتی قرار داشته باشند که انتظار معقول و متعارف حریم خصوصی خود را داشته باشند،‌ مشابه سایرین، باید حریم خصوصی آنان نیز محترم شمرده شود. انتظار معقول از حریم خصوصی در مؤلفه‌هایی از جمله مکان مورد نظارت، موضوع نظارت، شیوه استفاده از اطلاعات شخصی، وسایل نظارت، رضایت شخص موضوع حریم خصوصی و طبیعت رابطه میان طرفین، قابل شناسایی است. ✍ دکتر حسین جاور  استادیار پردیس فارابی دانشگاه تهران @AssistantProfessor
🔔 همایش ملی «علامه مصباح یزدی فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی» 🔹 برگزار کننده: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔹 محورها: فلسفه علوم انسانی، اجتماعی، حقوق، سیاست، اخلاق، اقتصاد و مدیریت 📆 مهلت ارسال مقاله: پایان شهریور ماه 1400 👈 پست الکترونیکی همایش: h.mesbahyazdi@gmail.com @AssistantProfessor
JPIR_Volume 11_Issue 45_Pages 163-174.pdf
303.7K
📚 مقاله علمی: تاملی بر مسئولیت ناشی از تبلیغات کذب رسانه ای با رویکرد فقهی حقوقی ✍ دکتر فاطمه مهدوی مدرس فقه و حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قائم شهر @AssistantProfessor
ساختار شناسی مقاله‌ علمی 1⃣ 🔹 عنوان مقاله ۱.هر آغازی، مهم و آغازی‌ترین عنصر مقاله شما، عنوان است. ــــــــــ ۲.هزاران نفر، عنوان مقاله شما را می‌خوانند اما تنها عده کمی تصمیم می‌گیرند مقاله را بخوانند. ــــــــــ ۳.پختگی و شایستگی عنوان از خبرگی و توان علمی شما حکایت می‌کند. ــــــــــ ۴.ممکن است مقاله شما علیرغم دارا بودن ارزش علمی، تنها به خاطر عنوان نامناسب، از جستجوی محققان در مطالعات مرتبط، کنار گذاشته شود. ــــــــــ ۵.عنوان را ناظر به مسأله تحقیق خود انتخاب کنید.برای نوشتن عنوان مقاله، روی پرسش اصلی مطالعه خود، متمرکز شوید تا خواننده از اصل مسأله شما مطلع شود. ــــــــــ ۶.عنوان مقاله باید حتی‌الامکان در برگیرنده واژگان کلیدی تحقیق شما باشد. ــــــــــ ۷.باید از انتخاب عنوان عام و کلی پرهیز کنید. در هر شرایطی از اخذ انتخاب عنوان تکراری،پرهیز کنید. ــــــــــ ۸.عنوان باید رسا باشد. لذا از به کار بردن واژه‌های نامأنوس،اکیداً خود داری کنید. ــــــــــ ۹.اختصار در عنوان، در شرایط مساوی یک امتیاز محسوب می‌شود. البته نباید درستی و دقت رافدای اختصار و ایجاز کنید. معمولا تعداد کلمات عنوان، بین سه تا هشت کلمه است. ــــــــــ ۱۰.عنوان پیشنهادی مقاله خود را به عده‌ای از دوستان و استادان خود عرضه کنید. اگر برداشتآنها از عنوان شما متخالف بود، عنوان شما گویا نیست. ــــــــــ ۱۱.عنوان مقاله به هیچ وجه نباید بیش از آن چیزی است را از تحقیق شما به دست می‌آید، ادعاکند. ــــــــــ ۱۲.اخذ پاسخ مسأله در عنوان، شایسته نیست. از به کار بردن کلماتی که نشانه تعصب و یا باعث برانگیختن احساسات است بپرهیزید. ــــــــــ ۱۳.در عنوان مقاله در ابتدای تحقیق می‌توانید یک"عنوان کاری" انتخاب کنید و پس از تأمل و دقت کافی در پایان مرحله نگارش مقاله می‌توانید آن را به "عنوان نهایی" تبدیل نمائید. ✍ سید مهدی موسی‌زاده @AssistantProfessor
ساختار شناسی مقاله‌ علمی 2⃣ 🔹چکیده مقاله ۱.چکیده، ریزنگاره(مینیاتوری) از مقاله است. شما باید تنها با استفاده از نسبت کوچکی از کلمات متن مقاله، خود را با تأکید بر جنبه‌های مهم و جدید آن، بیان کنید. ــــــــــ ۲.اکثر خوانندگان پس از مطالعه چکیده شما در منابع چاپی و یا الکترونیکی، در مورد مطالعه متن کامل مقاله یا ارجاع به آن، تصمیم می‌گیرند. در حقیقت چکیده نقش #جنس را برای مشتریان بازی می‌کند. ــــــــــ ۳.در عصر انفجار اطلاعات، در وقت محققان، یک اصل اخلاقی در پژوهش است که این کار با نگارش یک چکیده حرفه‌ای، میسر می‌شود. ــــــــــ ۴. یک چکیده، معمولا تصور شما از مسأله، دلیل نوشتن مقاله و بیان مشکلی که آن را حل کرده‌اید، نظریات گوناگون در اینباره، روش حل مسأله، بیان ادله و شواهد، نتایج و یافته‌ها، پیامدها و کاربردهای تحقیق است. ــــــــــ ۵.چکیده مقاله،معمولا بین ۱۲۰ تا ۲۵۰ است. در این بین، اکثراً همه کلیدواژه‌های مقاله به کار گرفته می‌شود. ــــــــــ ۶.توصیه می‌شود چکیدۀ مقاله محققان و به استانداردهای پژوهشی را به دقت مطالعه کنید. همچنین چکیده را در پایان نگارش مقاله خود بنویسید و حتماً پس از نگارش چکیده، آن را به استادان و اهل خبره برسانید. ــــــــــ ۷. چکیده مقاله شما به فهرست و یا مقدمه مقاله تبدیل نشود همچنین در آن به مآخذ ارجاع ندهید و هرگز در نوشتن چکیده از بیان خطابی استفاده نکنید. از ذکر مثال، توضیح مفهومی نیز کنید. ــــــــــ ۸.چکیده شما باید دقیقاً منعکس کننده محتویات مقاله باشد و نباید بین متن مقاله و چکیده وجود داشته باشد. ✍ سید مهدی موسی‌زاده @AssistantProfessor
🔶 فراخوان جذب پژوهشگر 💫 گروه امامت پژوهی پژوهشکده معارف اهل‌بیت(سلام الله علیهم)برگزار می کند: به اعتقادی با رویکرد امامتی ⏳مهلت ثبت نام: تا پایان ادریبهشت ماه ۱۴۰۰ 📲شماره تماس : ۰۹۱۹۴۵۱۶۷۷۰ 🕰 از ساعت ۹ صبح الی ۱۴ 🔻 جهت مشاهده متن کامل و اطلاع از شرایط و مزایا به این‌جا،مراجعه فرمایند. @AssistantProfessor
🔹 معرفی 180 انتشارات معتبر در سراسر جهان 👈شناخت انتشاراتی‌های جهان سبب می‌شود که از آخرین کتاب‌ها و نگارش‌ها در رشته‌ها و موضوعات مختلف مطلع شویم. سیدمجدی نبوی به همین مناسبت در یادداشتی به معرفی ۱۸۰ انتشارات مطرح در جهان پرداخته است. 👈برخی از انتشاراتی‌ها کتاب‌ها را بر اساس موضوع، دسته‌بندی کرده اند که راه دستیابی به کتب را راحت‌تر می‌کند علاوه بر این با جست و جو در سایت هریک از انتشاراتی ها، می‌توان کتاب در حیطه مورد نظر را پیدا کرد. 👈یکی دیگر از فواید شناخت انتشاراتی‌های معتبر جهان این است که محققان با شناخت آن ها، می‌توانند کتاب‌ها و نگارش های خود را جهت چاپ به آن ها ارسال کنند. بنابراین ضروری است تا انتشاراتی‌های جهان بر اساس موضوع به محققان هر رشته‌ای معرفی شوند تا آن‌ها بتوانند بهتر از اطلاعات و کتابهای منتشر شده در جهان استفاده کنند. 👈برخی وب‌سایت‌ها نیز اقدام به معرفی انتشاراتی‌های جهان می‌کنند یکی از این وب‌سایتها «publishersglobal» به آدرس https://www.publishersglobal.com است. در این وب‌سایت، تاکنون بیش از ۲۲۸۷۰ انتشاراتی از ۱۳۲ کشور معرفی شده‌اند. این انتشاراتی‌ها بر اساس کشور، موضوع و زبان قابل رؤیت است. لینک🔻 https://iqna.ir/fa/news/3969037/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-180-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D8%AA%D8%A8%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%B1-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86 @AssistantProfessor