🔶 تحدید سلطه زوج در امر تمکین زوجه
مسأله خروج زوجه از منزل با إذن زوج از جمله حقوق و تکالیف بین زوجین است که در حقوق اسلامی مورد اختلاف فقیهان است. در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد؛ مشهور فقهاء، استیذان از زوج را به طور مطلق واجب می دانند و برخی دیگر آن را به منافات نداشتن با استمتاعات زوج مقید نمودند. ... [مسئله مطرح آن] است که آیا تعیین زوج به عنوان ریاست خانواده در فقه و حقوق ایران موجب سلطه جویی و اقتدار بی قید و شرط برخی از مردان نخواهد شد؟ خصوصاً در جهان معاصر که زنان نیز چون مردان، عهده دار بسیاری از تکالیف اجتماعی شدند و تمکین در هر زمان برای آنان میسر نیست، ابزار سوء استفاده از حق را فراهم نخواهد کرد؟ ... [در پاسخ باید گفت که] اولاً حتی با فرض قبول دیدگاه اول حکم اولی قوامیت زوج در صورت عروض عناوین ثانوی تغییر پذیر است ثانیاً؛ إذن زوج برای زوجه در خروج از منزل از مصادیق حقوق زوج تلقی شده و از آثار و مقتضیات اطلاقی عقد نکاح محسوب می شود؛ از این رو با شرط ضمن عقد نیز قابل تعدیل و تحدید است.
✍ دکتر بهنام قنبرپور
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قائمشهر
#استادیار
@AssistantProfessor
🔹تحلیل فقهی و حقوقی شرط رشد در امور جزایی
به دلیل وجود اختلاف نظر درباره برخی شرایط و ویژگیهای رشد در فقه اسلامی، ضرورت تبیین و تحلیل اقوال و ادله مربوط به آن در منابع فقهی برای رسیدن به نتایج مطلوب احساس میشود. ... نتایجی که در این بحث عاید میشود این است که دو پدیده رشد و بلوغ از هم متمایز هستند؛ به این ترتیب که رشد حاصل تکامل عقلی و فکری است، در حالی که بلوغ نتیجه تکامل قوای بدنی و جسمی است و این دو عنصر در افراد ضرورتاً لازم و ملزوم یکدیگر نیستند، بنابراین ملاک در تحقق مسئولیت اعم از مدنی و کیفری، رشد است نه بلوغ؛ علاوه بر این با بررسی ادله عقلی نیز معلوم میگردد که مسائل کیفری به مراتب مهمتر از امور مالی است لذا همچنان که احراز رشد در امور مالی شرط است، به طریق اولی احراز آن در تحقق مسئولیت کیفری نیز شرط است.
✍ دکتر محمد جعفری هرندی
دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده علوم انسانی، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
#استادیار
@AssistantProfessor
🔶 نسب و آثار ناشی از آن در انتقال نطفه پس از مرگ زوجین از دیدگاه مذاهب اسلامی
انتقال نطفه پس از مرگ همگام با پیشرفت تکنولوژی و دستیابی به روشهای نوین کمکباروری از جمله مسائل مستحدث و نوین پزشکی محسوب میشود. در این شیوه، پزشک با استفاده از گامت متوفی مبادرت به باروری شخص بازمانده مینماید. مشهور فقهای امامیه و اهلسنت با بهرهگیری از ادله اجتهادی، مبنای اصلی مشروعیت یا عدم مشروعیت این عمل را بقا یا عدم بقای رابطه زوجیت پس از مرگ برشمردهاند و بر اساس آن، قائل به جواز یا حرمت عمل مذکور شدهاند. فارغ از حلیت و حرمت عمل مذکور، آنچه در این میان محل تأمل است، تعیین وضعیت نسب کودک حاصل از انتقال نطفه پس از مرگ میباشد که به لحاظ تأثیر بهسزای آن بر حقوق مالی و غیرمالی مترتب بر چنین کودکی نظیر: ارث، نفقه، حضانت، ولایت، محرمیت و... حائز اهمیت است. بر همین اساس، ... در مقام بررسی حکم شرعی موضوع فوق از دیدگاه مذاهب اسلامی، ... [باید گفت] که نظر به عدم تأثیر جواز یا حرمت عمل مذکور در صدق عناوین نسبی و همچنین تکوینی بودن این رابطه، فرزند تولدیافته پس از مرگ والدین واجد نسب شرعی بوده و از آثار و احکام ناشی از آن بهرهمند است.
✍ دکتر محمود ویسی
استادیار دانشگاه مذاهب اسلامی
#استادیار
@AssistantProfessor
🔹ازدواج تحمیلی و اجباری از نظر فقهی و حقوقی با رویکردی بر اسناد داخلی و بینالمللی
نکاح اجباری یا ازدواج اجباری به معنای مجبور کردن یا تحت فشار درآوردن فردی برای ازدواج است؛ به عبارت دیگر زن یا مرد جوانی در اثر فشار روحی یا تهدید و مورد سوءاستفاده قرار گرفتن فیزیکی مجبور به ازدواج شود. ازدواج اجباری با ازدواج سنتی که در آن آشنایی دختر و پسر به وسیله دوست یا اعضای خانواده است ولی ازدواج با رضایت زوج صورت میگیرد تفاوت دارد. ازدواجهای اجباری هیچ جایگاهی در قانون مدنی ندارد و طبق قانون، هر عقدی که به اجبار از سوی خانوادهها صورت گیرد، باطل است و به رسمیت شناخته نمیشود. یافتهها ... نشان میدهد که بین سن بلوغ شرعی و سن رشد قانونی تعارضی وجود دارد که منجر به بحث و انتقادات در خصوص مشروعیت عقد نکاح در زیر سن رشد قانونی (و جواز ازدواج بر طبق سن بلوغ شرعی) شده است به ویژه که در مقایسه با کنوانسیون بینالمللی حقوق کودک، ازدواج زیر سن 18 سالگی را مجاز نمیداند، اما مطابق قوانین ایران، سن ازدواج برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال جایز است ولی قانون این اجازه را به پدر یا جد پدری دختر داده که به تشخیص خود و با مصلحت کودک، او را قبل از ۱۳ سالگی نیز به عقد ازدواج درآورد به شرطی که مخالف قانون نیز نباشد. برخی تصور میکنند چنین تجویزی از مصادیق ازدواج اجباری است. به طورکلی، از منظر فقهی، اغلب فقها ازدواج اجباری را مخل قصد و اراده شخصی افراد در عقد نکاح دانسته و آن را باطل میدانند.
✍ سید حسن حاتم زاده
#استادیار
@AssistantProfessor
JORR_Volume 16_Issue 4_Pages 801-826.pdf
807.4K
📚 مقاله علمی: تاملی نو پیرامون رد عقد
✍ دکتر عباس کریمی
استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
✍ محسن مهدیان
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه تهران
#استادیار
@AssistantProfessor
🔶 وضعیت موقوفه پس از انقراض موقوف علیه در فقه امامیه و اهلسنت
در جوامع اسلامی، وقف از جایگاه ویژهای برخوردار است و واقفین در اعتلای شعائر اسلامی و پیشبرد اهداف حکومتی نقش مؤثری ایفا میکنند. گاه اتفاق میافتد که واقفین عقد وقف را به نحوی منعقد میکنند که بطن اول آن موجود و بطن لاحق آن معدوم است و یا وقف بر بطن لاحق، شرعاً مباح و مشروع نیست، نظیر وقف بر زید و کفار. در این صورت میان فقهای امامیه و علمای اهلسنت اختلاف است که وضعیت موقوفه با از بین رفتن صاحبان وقف چگونه خواهد بود؟ فقها در پاسخ به این مسئله، سه دسته هستند: عدهای از فقها، عقد وقف را باطل دانسته و عده دیگر جایز میدانند و کسانی که قائل به عدم بطلان هستند، دو رویکرد دارند: 1. مال موقوفه به سبب شرطیت دوام در ذات عقد وقف، صرف امور خیر و ثواب میشود؛ 2. مال موقوفه به ورثه موقوفعلیهم باز میگردد تا وقف همچنان ادامه یابد. ... [نتایج] نشان میدهد که عقد وقف با از بین رفتن موقوفعلیهم باطل میشود و موقوفه به واقف یا وراث حینالموت او باز میگردد.
✍ دکتر محمدجواد حیدری خراسانی
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم
#استادیار
@AssistantProfessor
JORR_Volume 16_Issue 4_Pages 629-650.pdf
590.6K
📚 مقاله علمی: کمیت اقرار در اثبات جرایم: کفایت یک بار یا لزوم تکرار؟
✍ محمد عزتی
کارشناس ارشد دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی، بروجرد
✍ دکتر جواد ریاحی
استادیار دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی، بروجرد
#استادیار
@AssistantProfessor
F.A._Volume 5_Issue 9_Pages 97-120.pdf
5.79M
📚 مقاله علمی: بررسی فقهی و حقوقی ژن درمانی
✍ مجتبی صبوری
پژوهشگر مرکز تخصصی ائمه اطهار
#استادیار
@AssistantProfessor
F.A._Volume 5_Issue 9_Pages 37-74.pdf
10.39M
📚 مقاله علمی: هیپنوتیزم درمانی در فقه امامیه
✍ دکتر عباس نوری
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
#استادیار
@AssistantProfessor
JF_Volume 27_Issue 104_Pages 200-227.pdf
826.9K
📚 مقاله علمی: متفردات فقهی میرداماد
✍ دکتر سید مجتبی میردامادی
استادیار دانشگاه تهران
#استادیار
@AssistantProfessor
JF_Volume 27_Issue 104_Pages 7-38.pdf
939.6K
📚 مقاله علمی: تقدم سند بر شهادت با محوریت نقد ادله مخالفان
✍ دکتر عبدالعظیم خروشی
✍ دکتر فرزاد دهقانی
#استادیار
@AssistantProfessor
JF_Volume 27_Issue 104_Pages 141-170.pdf
907.9K
📚 مقاله علمی: جرم انگاری از منظر فقه نظامات
✍ دکتر اردوان ارژنگ
دانشیار دانشگاه میبد، یزد
#استادیار
@AssistantProfessor
هنر نویسندگی خلاق.pdf
4.19M
📚 کتاب: هنر نویسندگی خلاق
✍ ایزابل زیگلر
🔎 ترجمه: خداداد موفر
#استادیار
@AssistantProfessor
اصول و فنون روش مطالعه--1-8.pdf
547.3K
📄 اصول و فنون نگارش علمی
▫️درسنامه تدوین مقالات علمی بر اساس مهارت بندنویسی
✍ مهدی محققفر
#استادیار
@AssistantProfessor
FEQH_Volume 12_Issue 23_Pages 35-66.pdf
439.3K
📚 مقاله علمی: رجوع از شهادت پس از صدور حکم کیفری در فقه امامیه و حقوق ایران
✍ دکتر روح الله اکرمی
دانشیار حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه قم
✅ استادیار
@AssistantProfessor
#فراخوان_حمایت_پژوهشگران
✅ مرکز #علم و #الهیات پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری #دانشگاه_شهید_بهشتی قصد دارد برنامۀ پژوهشی آموزشی ترویجی جامعی را در حوزۀ علم و الهیات اجرا کند.
👈 متقاضیان پیشنهادهای پژوهش را همراه با #رزومۀ حرفهای خود تا 31 فروردین 1400 به نشانی الکترونیکی cst.ists.sbu@gmail.com ارسال کنند.
👈 سامانه: https://sbu.ac.ir/web/frst
#استادیار
@AssistantProfessor
HokomatJahaniMahdi(as).PDF
1.05M
📚 کتاب: حکومت جهانی حضرت مهدی (عج)
✍ آیت الله مکارم شیرازی
موضوعات کتاب: مفهوم انتظار ، علائم ظهور، موعود در ادیان و مذاهب دیگر، شیوه حکومت حضرت و پاسخ به برخی شبهات مهدویت و...
#استادیار
@AssistantProfessor
معرفی سایت پژوهشی
هدیه ویژه پژوهشگران
✅ پایگاههایی برای دریافت رایگان #کتاب و #مقالهٔ_انگلیسی
🔹دریافت کتاب:
در گام اول، بر اساس موضوعی که در نظر دارید، کتاب دلخواهتان را با استفاده از کلیدواژههای مناسب، در یکی از بانکهای اطلاعاتیِ زیر جستوجو کنید:👇
1️⃣ آمازون (amazon.com)
2️⃣ انتشارات دانشگاه آکسفورد (global.oup.com)
3️⃣ انتشارات دانشگاه کمبریج (cambridge.org)
4️⃣ انتشارات وایلی (wiley.com)
وقتی کتاب دلخواه را یافتید، عنوان آن را در یکی از سایتهای زیر جستوجو و PDF آن را دریافت کنید.
🌐 www.bookfi.net
🌐 www.1lib.nl
🔸دریافت مقاله:
بر اساس موضوعی که در نظر دارید، با استفاده از کلیدواژههای مناسب، مقاله دلخواه خود را در یکی از بانکهای اطلاعاتیِ زیر پیدا کنید👇
1️⃣ امِرآلد (emeraldinsight.com)
2️⃣ ساینسدایرکت (sciencedirect.com)
3️⃣ جیاستور (jstor.org)
4️⃣ اشپرینگر (springer.com)
5️⃣ پاب مد (ncbi.nlm.nih.gov/pubmed)
سپس عنوان مقاله، یا DOI مقاله را در یکی از سایت های زیر وارد کنید و PDF مقاله را دریافت کنید.
🌐 sci-hub.org
🌐 http://booksc.org
#مقاله_انگلیسی
#مقاله_رایگان
#دانلود_مقاله
#استادیار
@AssistantProfessor
4_5978959917619348261.apk
7.99M
🔹 نرم افزار اندروید نهاد #کتابخانههای_عمومی_ایران
🔰جستجوی تمام کتابهای موجود در کتابخانه ها
📌نزدیکترین کتاب در ۳۰۰۰ کتابخانه کشور
#نرم_افزار
#کتابخانه
#منبع_یابی
#استادیار
@AssistantProfessor
IJRJ_Volume 17_Issue 62_Pages 27-50.pdf
264.3K
📚 مقاله علمی: بررسی فقهی حقوقی راهکارهای محروم کردن ورثه از ترکه
✍ دکتر محمد مهدی الشریف
دانشیار گروه حقوق، دانشگاه اصفهان
✍ سید وحید صادقی
✍ سید مجید صادقی
✅ استادیار
@AssistantProfessor
LAW_Volume 11_Issue 21_Pages 125-149.pdf
274.2K
📚 مقاله علمی: جریان قاعده نفی ظلم در فقه عدلی مسلک
✍ دکتر محمد سلطانی رنانی
استادیار دانشگاه اصفهان
✅ استادیار
@AssistantProfessor
#همایش_بین_المللی
🔹برگزاری شانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت
🔻زمان: ۶ فروردین ماه ۱۴۰۰
👈لینک سامانه: http://mahdaviat-conference.com/
#همایش
#مهدویت
#استادیار
@AssistantProfessor