🔹 معرفی نرمافزار
✔️ کتابخانه شیعه
▫️دانلود کتابخانه شیعه با 500 جلد کتاب در موضوعات #تفسیر، #فقه، #حدیث، ... به زبان فارسی و عربی میباشد.
✔️ لینک
▫️https://myket.ir/app/org.iShia.iShiaBooks
#استادیار
@AssistantProfessor
🔶 معرفی پایگاه پژوهشی
🔹 پایگاه جامع قرآن، بزرگترین پایگاه اطلاعات و محتواهای قرآنی جهان اسلام
👈🌐 نشانی پایگاه:
quran.inoor.ir/
🚨امکانات:
122 عنوان ترجمه به 26 زبان،
260 عنوان تفسیر در 1600 جلد
برچسب صرفی و نحوی
اعلام قرآن
فرهنگ موضوعی
#استادیار
@AssistantProfessor
وبینار - نشست علمی
🔹 سلسله نشستهای فرهنگی-آموزشی دانشگاه بیرجند و بنیاد بین المللی نهج البلاغه
🔹موضوع: ارتباط نهج البلاغه با قرآن کریم
🔻 ارائه: دکتر مجید معارف
📆زمان: 31 فروردین، 8 و 15 اردیبهشت - ساعت 21
👈لینک ورود به جلسه:
ac5.birjand.ac.ir/farhangimeeting
#استادیار
@AssistantProfessor
🔹 دوره آموزشی
🔹 ظرفیتها و چالشهای استفاده از فقه در تقنین
🔹 دومین مدرسه حقوق پارلمانی با عنوان «ظرفیتها و چالشهای استفاده از فقه در تقنین» طی 9 جلسه در تاریخ ۲۹ تا ۳۱ اردیبهشت ماه برگزار میشود.
🔹 برگزار کنندگان: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با همکاری حوزه علمیه قم
🔹همراه با اعطای گواهی معتبر
🌐 اطلاعات بیشتر: http://cmirq.ir/fa/content/register
👈 فرم ثبت نام: https://formafzar.com/form/q64x9
#استادیار
@AssistantProfessor
🔹همایش ملی معنویت پژوهی «معنویت و علوم اسلامی»
برگزار کننده: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
📆 مهلت ارسال مقالات: 1 مرداد ماه 1400
❇️ تاریخ برگزاری همایش: آبانماه 1400
👈سامانه همایش: spi.isca.ac.ir
#استادیار
@AssistantProfessor
JPIR_Volume 11_Issue 43_Pages 329-351.pdf
721.3K
📚 مقاله علمی: نوآورهای آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ بر قلمرو حقوق متهمان
✍ سید عیسی حسینی
✍ دکتر ایرج گلدوزیان
استاد گروه حقوق کیفری و جرم شناسی دانشگاه تهران
✍ دکتر جعفر کوشا
استادیار گروه حقوق کیفری و جرم شناسی دانشگاه شهید بهشتی
✅ استادیار
@AssistantProfessor
🔹 فراخوان جذب هیات عملی دانشکده شهید محلاتی قم و گروههای معارف ابلاغ شد. ضمن اطلاع رسانی به واجدین شرایط به کانال فراخوان مراجعه فرمائید.
@farakhan1398
#استادیار
@AssistantProfessor
#فراخوان_جشنواره🔰
🔶 سی و پنجمین جشنواره بینالمللی خوارزمی در سطح جهانی برگزار میشود.
📆 مهلت ثبتنام و ارائه طرح: از اردیبهشت تا پایان شهریورماه سال 1400
🔹علاقه مندان میتوانند طرح های خود را در قالب 18 گروه تخصصی و در 5 محور پژوهشهای بنیادی، طرحهای کاربردی، طرحهای توسعهای، نوآوری و ابتکار به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند
👈پایگاه اطلاع رسانی: www.khwarizmi.ir
#استادیار
@AssistantProfessor
#فراخوان_جشنواره
پنجمین جشنواره مقالات علمی حوزه
ّ🔹برگزار کننده: معاونت پژوهش حوزه های علمیه
📆 مهلت ارسال: پایان اردیبهشت ماه 1400
🌐 دفاتر نشریات حوزوی می توانند اطلاعات مقالات علمی ترویجی و پژوهشی منتخب سال 99 را به سایت دبیرخانه http://bookr.ismc.ir/login.aspx ارسال نمایند.
#استادیار
@AssistantProfessor
🔶 فراخوان حمایت از پایان نامه تجربه نگاری فرهنگی
🔹 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی از پایاننامههای کارشناسیارشد و رسالههای دکتری علوم اجتماعی در زمینه تجربه نگاری فرهنگی (#پژوهش_میدانی درباره تجربه های فرهنگی و تبلیغی برتر) حمایت مینماید.
🔹 کارگروه تجربهنگاری فرهنگی این پژوهشکده دانشجویانی را که به دنبال موضوع هستند و یا برای پایاننامه خود به دنبال حمایت مالی می باشند مورد حمایت قرار می دهد.
🔹 علاقهمندان برای اخذ شرایط و اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایند:
https://eitaa.com/tajrobehnegary/۱۷۷
#استادیار
@AssistantProfessor
📄 نقدی بر مبانی فقهی ماده 250 قانون مدنی
مطابق اصل 72 قانون اساسی، مغایرت قوانین جمهوری اسلامی ایران با اصول و احکام مذهب رسمی کشور نفی گردیده و فقهای شورای نگهبان نیز موظّف به صیانت از این مهم می باشند. از این حیث، با توجه به مناقشاتی که در مستندات فقهی ماده 250 قانون مدنی به چشم می خورد بررسی آن از ضرورت ویژه ای برخوردار است. مطابق ماده مذکور، شرط تأثیر اجازه در عقد فضولی، عدم تقدّم ردّ بر آن می باشد. حال آن که مستندات این قول که در واقع، قول مشهور فقهی در این بحث است اعمّ از اجماع، زوال عنوان عقد، قاعده تسلیط و اصل استصحاب، مورد مناقشه و بحث می باشد. از سوی دیگر، صحیحه محمد بن قیس، دلیل متقنی بر قول دیگر یعنی تأثیر اجازه مسبوق به ردّ به شمار می رود؛ لذا با توجه به بررسی های صورت گرفته در این مسأله، به نظر اصلاح و بازنگری ماده مذکور، ضرورت خواهد داشت.
✍ دکتر مهدیه غنی زاده
دانشآموخته دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان
✍ دکتر محمد رضا کیخا
دانشیار فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان
#استادیار
@AssistantProfessor
🔶 فراخوان همایش
🔶 همایش بینالمللی قرآن و علوم
شناختی
🔶 برگزار کننده: گروه معرفت شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔶 محورهای همایش:
🔘 هوش مصنوعی و قرآن
✅ فلسفه ذهن و قرآن
🔘 انسانشناسی شناختی و قرآن
✅ روانشناسی شناختی و قرآن
🔘 عصبشناسی شناختی و قرآن
✅ زبانشناسی شناختی و قرآن
🔘 علوم رایانهای و قرآن
✅ زبانشناسی رایانشی و قرآن
📅 مهلت ارسال مقالات: 30 شهریورماه 1400
👈 پایگاه همایش: http://www.iict.ac.ir/
#استادیار
@AssistantProfessor
🔹 نشست علمی
🔹برگزار کنندگان: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری پردیس فارابی دانشگاه تهران و دانشگاه معارف اسلامی و دفاتر نهاد در دانشگاههای استان قم
📄 موضوع: «ابعاد تربیتی و سیره شاگردپروری آیتالله #مصباح_یزدی(ره)»
✔️با حضور: استاد حسن رحیمپور ازغدی، حجتالاسلام دکتر رهنمایی و حجتالاسلام دکتر میرسپاه
📆 زمان: یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت 16:30 الی 18
✅ به شرکتکنندگان گواهی حضور اعطا میگردد.
👈 لینک نشست:
http://class.maaref.ac.ir/webinar
#استادیار
@AssistantProfessor
📄 بررسی تعارض تبصره ماده 3 قانون آئین دادرسی مدنی با استقلال قاضی مجتهد
استقلال قاضی، ضامن دادرسی سالم است. مشهور فقها انصراف قضاوت را برای مجتهد دانسته و حکم وی را لازم الاجراء می دانند. اما طبق تبصره ماده 3 قانون آ.د.م: «چنان چه قاضی مجتهد باشد و قانون را خلاف شرع بداند، پرونده به شعبه دیگری جهت رسیدگی ارجاع خواهد شد»، به نظر می رسد استقلال علمی و عملی قاضی مجتهد با چالش مواجه شده است. نگارندگان معتقدند جلوگیری از تصمیم گیری قاضی مجتهد بدون هیچگونه تخطّی وی از اصول قضاوت، به صِرف خلاف شرع دانستن قانون، با استقلال قاضی تعارض دارد. تالی فاسد های این امر، انزوای اجتهاد در فرایند دادرسی، تقدیم مفضول بر فاضل و وهن شأن والای مجتهد است. بنابراین، با تعمّق در مستندات نقلی و عقلی، راهکار قانونگذار در تبصره، به عنوان تنها راه برون رفت از چالش را ردّ کرده و راهکار ارجاع موضوع به شورای نگهبان یا شورای فقهی یا فتوای فقیه اعلم، به عنوان مرجع صالح تشخیص مطابقت یا عدم مطابقت قوانین با شرع پیشنهاد می گردد.
✍ دکتر علی اکبر ایزدی فرد
استاد دانشگاه مازندران
#استادیار
@AssistantProfessor
🔹همایش ملی «جریان شناسی تدبر در قرآن کریم و ظرفیت های اجتماعی آن در ایران معاصر»
🔹برگزار کنندگان: انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی و معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی
📆 مهلت ارسال مقالات : 15 تیر ماه 1400
👈 سامانه همایش: http://isqs.ir/
🌐 پست الکترونیکی: tadaborhamayesh@gmail.com
#استادیار
@AssistantProfessor
📄 نهادینه شدن نهاد اجتهاد در خلافت راشدین
اجتهاد، به معنای واقعی در حضور پیامبر اسلام مفهومی نداشته و نخستین حرکت های اجتهادی در نخستین زمان های کوتاه دستی از آن منبع وحی و الهام، ضرورت یافته است. از آنجاکه اصل حکومت سیاسی در هنگام خلافت خلیفه دوم تثبیت شده بود اجتهادات خلیفه دوم برخلاف خلیفه نخست، از سنخ اجتهادات ضروری نبود.
هنگامی که نوبت خلافت به خلیفه دوم رسید طوفان فتوحات اسلامی، شرق و غرب جهان آن روزگار را به سرعت در نوردید و چیزی نگذشت که حکومت اسلامی را در گستره ای به پهنای دو امپراطوری روم شرقی و ساسانی گسترانید.
تحوّلات سیاسی بزرگ ناشی از فتوحات اسلامی در مدت زمانی کوتاه می توانست منشأ تحوّلات عظیمی در دانش فقه باشد؛ اما خلیفه همه نهادهای عمومی و سیاسی سرزمین های نو گشوده را بر ساختار پیشین خود ابقاء کرد و با این سیاست، فقه را مجال ورود به حوزه های حقوق عمومی نداد.
خلیفه دوم در هنگام تصدّی خود بر حسب روحیّات شخصی بیشتر به اجتهادات عبادی پرداخت. برخلاف اجتهادات خلیفه نخست که عموماً به اقتضای ضرورت های سیاسی اجتماعی صورت گرفته بود اجتهاد های خلیفه دوم و سوم از سنخ اجتهاد های غیر ضروری می نمود. این شیوه، ضمن تثبیت اصل اجتهاد به عنوان مهم ترین نهاد مرجع، رفته رفته انحصار فتوا را از دست خلفا خارج کرد و سبب شد که برخی از صحابه به صورت علنی و آشکار اجتهاد کرده و اقدام به صدور فتوا کنند.
نامه خلیفه دوم به شریح قاضی را می توان نخستین منشور اجتهاد و صدور فتوا دانست، اما خلیفه به عکس عملکرد شخصی خود، در این منشور اجتهاد را امری بسیار مشکل دانسته و بر این باور است که فقط به هنگام ضرورت باید بدان مبادرت کرد.
روند صدور فتوا و اجتهاد در زمان خلافت عثمان نیز به همان شیوه که در خلافت عمر رایج بود ادامه یافت. در همین زمان گروهی از صحابه که به عنوان فقیه معروف شده بودند اجتهاد می کردند.
✍ دکتر سید محمد صدری
دانشیار فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه پیام نور
#استادیار
@AssistantProfessor
📄 حریم خصوصی افراد مشهور و فرزندانشان
اسرار خصوصی سلبریتیها، مشتمل بر افرادی که مورد توجه افکار عمومی جامعه بوده و نگاهها بهسوی آنهاست، مانند افراد مشهور سیاسی و افراد مشهور غیرسیاسی نظیر هنرمندان، بازیگران، ورزشکاران و مدلها، بهشدت مورد علاقه بسیاری از افراد است. در اینکه آیا افراد مشهور نیز به مانند افراد عادی جامعه حریم خصوصی دارند یا قلمرو حریم خصوصی افراد مشهور نسبت به سایر افراد جامعه، محدودتر است، اختلافنظری مبنی بر محدود بودن قلمرو حریم خصوصی افراد مشهور و برابری حریم خصوصی افراد مشهور با دیگران وجود دارد. براساس نظریه اول، برای فقدان حریم خصوصی افراد مشهور یا دستکم محدود بودن قلمرو آن، دلایلی از جمله فقدان انتظار متعارف، قاعده اقدام، الگو بودن افراد مشهور، مصلحت عمومی، حق مردم بر دانستن و نقد دورویی بیان شده است و طبق نظریه دوم، اصل آن است که افراد جامعه در یک سطح از حریم خصوصی قرار دارند و صرف اینکه افرادی دارای شهرت یا برای دیگران الگو باشند، ناقض حریم خصوصی آنها نیست. براساس این دیدگاه، اگر مشاهیر در موقعیتی قرار داشته باشند که انتظار معقول و متعارف حریم خصوصی خود را داشته باشند، مشابه سایرین، باید حریم خصوصی آنان نیز محترم شمرده شود. انتظار معقول از حریم خصوصی در مؤلفههایی از جمله مکان مورد نظارت، موضوع نظارت، شیوه استفاده از اطلاعات شخصی، وسایل نظارت، رضایت شخص موضوع حریم خصوصی و طبیعت رابطه میان طرفین، قابل شناسایی است.
✍ دکتر حسین جاور
استادیار پردیس فارابی دانشگاه تهران
#استادیار
@AssistantProfessor
🔔 #فراخوان_همایش
همایش ملی «علامه مصباح یزدی فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی»
🔹 برگزار کننده: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔹 محورها: فلسفه علوم انسانی، اجتماعی، حقوق، سیاست، اخلاق، اقتصاد و مدیریت
📆 مهلت ارسال مقاله: پایان شهریور ماه 1400
👈 پست الکترونیکی همایش: h.mesbahyazdi@gmail.com
#استادیار
@AssistantProfessor
JPIR_Volume 11_Issue 45_Pages 163-174.pdf
303.7K
📚 مقاله علمی: تاملی بر مسئولیت ناشی از تبلیغات کذب رسانه ای با رویکرد فقهی حقوقی
✍ دکتر فاطمه مهدوی
مدرس فقه و حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قائم شهر
#استادیار
@AssistantProfessor
ساختار شناسی مقاله علمی 1⃣
🔹 عنوان مقاله
۱.هر آغازی، مهم و آغازیترین عنصر مقاله شما، عنوان است.
ــــــــــ
۲.هزاران نفر، عنوان مقاله شما را میخوانند اما تنها عده کمی تصمیم میگیرند مقاله را بخوانند.
ــــــــــ
۳.پختگی و شایستگی عنوان از خبرگی و توان علمی شما حکایت میکند.
ــــــــــ
۴.ممکن است مقاله شما علیرغم دارا بودن ارزش علمی، تنها به خاطر عنوان نامناسب، از جستجوی محققان در مطالعات مرتبط، کنار گذاشته شود.
ــــــــــ
۵.عنوان را ناظر به مسأله تحقیق خود انتخاب کنید.برای نوشتن عنوان مقاله، روی پرسش اصلی مطالعه خود، متمرکز شوید تا خواننده از اصل مسأله شما مطلع شود.
ــــــــــ
۶.عنوان مقاله باید حتیالامکان در برگیرنده واژگان کلیدی تحقیق شما باشد.
ــــــــــ
۷.باید از انتخاب عنوان عام و کلی پرهیز کنید. در هر شرایطی از اخذ انتخاب عنوان تکراری،پرهیز کنید.
ــــــــــ
۸.عنوان باید رسا باشد. لذا از به کار بردن واژههای نامأنوس،اکیداً خود داری کنید.
ــــــــــ
۹.اختصار در عنوان، در شرایط مساوی یک امتیاز محسوب میشود. البته نباید درستی و دقت رافدای اختصار و ایجاز کنید. معمولا تعداد کلمات عنوان، بین سه تا هشت کلمه است.
ــــــــــ
۱۰.عنوان پیشنهادی مقاله خود را به عدهای از دوستان و استادان خود عرضه کنید. اگر برداشتآنها از عنوان شما متخالف بود، عنوان شما گویا نیست.
ــــــــــ
۱۱.عنوان مقاله به هیچ وجه نباید بیش از آن چیزی است را از تحقیق شما به دست میآید، ادعاکند.
ــــــــــ
۱۲.اخذ پاسخ مسأله در عنوان، شایسته نیست. از به کار بردن کلماتی که نشانه تعصب و یا باعث برانگیختن احساسات است بپرهیزید.
ــــــــــ
۱۳.در عنوان مقاله در ابتدای تحقیق میتوانید یک"عنوان کاری" انتخاب کنید و پس از تأمل و دقت کافی در پایان مرحله نگارش مقاله میتوانید آن را به "عنوان نهایی" تبدیل نمائید.
✍ سید مهدی موسیزاده
#استادیار
@AssistantProfessor
ساختار شناسی مقاله علمی 2⃣
🔹چکیده مقاله
۱.چکیده، ریزنگاره(مینیاتوری) از مقاله است.
شما باید تنها با استفاده از نسبت کوچکی از کلمات متن مقاله،#عصاره_مطالعه خود را با تأکید بر جنبههای مهم و جدید آن، بیان کنید.
ــــــــــ
۲.اکثر خوانندگان پس از مطالعه چکیده شما در منابع چاپی و یا الکترونیکی، در مورد مطالعه متن کامل مقاله یا ارجاع به آن، تصمیم میگیرند. در حقیقت چکیده نقش #نمونه#جنس را برای مشتریان
بازی میکند.
ــــــــــ
۳.در عصر انفجار اطلاعات، #صرفهجویی در وقت محققان، یک اصل اخلاقی در پژوهش است که این کار با نگارش یک چکیده حرفهای، میسر میشود.
ــــــــــ
۴.#اجزای یک چکیده، معمولا #شامل تصور شما از مسأله، دلیل نوشتن مقاله و بیان مشکلی که آن را حل کردهاید، نظریات گوناگون در اینباره، روش حل مسأله، بیان ادله و شواهد، نتایج و یافتهها، پیامدها و کاربردهای تحقیق است.
ــــــــــ
۵.چکیده مقاله،معمولا بین ۱۲۰ تا ۲۵۰ #کلمه است. در این بین، اکثراً همه کلیدواژههای مقاله به کار گرفته میشود.
ــــــــــ
۶.توصیه میشود چکیدۀ مقاله محققان #پیشکسوت و #پایبند به استانداردهای پژوهشی را به دقت مطالعه کنید. همچنین چکیده را در پایان نگارش مقاله خود بنویسید و حتماً پس از نگارش چکیده، آن را به #رؤیت استادان و اهل خبره برسانید.
ــــــــــ
۷.#مراقب_باشید چکیده مقاله شما به فهرست و یا مقدمه مقاله تبدیل نشود همچنین در آن به مآخذ ارجاع ندهید و هرگز در نوشتن چکیده از بیان خطابی استفاده نکنید. از ذکر مثال، توضیح مفهومی نیز #خودداری کنید.
ــــــــــ
۸.چکیده شما باید دقیقاً منعکس کننده محتویات مقاله باشد و نباید #هیچ_تضادی بین متن مقاله و چکیده وجود داشته باشد.
✍ سید مهدی موسیزاده
#استادیار
@AssistantProfessor
🔶 فراخوان جذب پژوهشگر
💫 گروه امامت پژوهی پژوهشکده معارف اهلبیت(سلام الله علیهم)برگزار می کند:
#طرح_تربیت_پاسخگو به #شبهات اعتقادی با رویکرد امامتی
⏳مهلت ثبت نام:
تا پایان ادریبهشت ماه ۱۴۰۰
📲شماره تماس : ۰۹۱۹۴۵۱۶۷۷۰
🕰 از ساعت ۹ صبح الی ۱۴
🔻 جهت مشاهده متن کامل و اطلاع از شرایط و مزایا به اینجا،مراجعه فرمایند.
#استادیار
@AssistantProfessor
🔹 معرفی 180 انتشارات معتبر در سراسر جهان
👈شناخت انتشاراتیهای جهان سبب میشود که از آخرین کتابها و نگارشها در رشتهها و موضوعات مختلف مطلع شویم. سیدمجدی نبوی به همین مناسبت در یادداشتی به معرفی ۱۸۰ انتشارات مطرح در جهان پرداخته است.
👈برخی از انتشاراتیها کتابها را بر اساس موضوع، دستهبندی کرده اند که راه دستیابی به کتب را راحتتر میکند علاوه بر این با جست و جو در سایت هریک از انتشاراتی ها، میتوان کتاب در حیطه مورد نظر را پیدا کرد.
👈یکی دیگر از فواید شناخت انتشاراتیهای معتبر جهان این است که محققان با شناخت آن ها، میتوانند کتابها و نگارش های خود را جهت چاپ به آن ها ارسال کنند. بنابراین ضروری است تا انتشاراتیهای جهان بر اساس موضوع به محققان هر رشتهای معرفی شوند تا آنها بتوانند بهتر از اطلاعات و کتابهای منتشر شده در جهان استفاده کنند.
👈برخی وبسایتها نیز اقدام به معرفی انتشاراتیهای جهان میکنند یکی از این وبسایتها «publishersglobal» به آدرس https://www.publishersglobal.com است. در این وبسایت، تاکنون بیش از ۲۲۸۷۰ انتشاراتی از ۱۳۲ کشور معرفی شدهاند. این انتشاراتیها بر اساس کشور، موضوع و زبان قابل رؤیت است.
لینک🔻
https://iqna.ir/fa/news/3969037/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-180-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D8%AA%D8%A8%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%B1-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86
#استادیار
@AssistantProfessor