eitaa logo
آستانه حضرت فاطمه الزهرا علیها السلام
182 دنبال‌کننده
810 عکس
116 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
😭 ▪️ لگدی سخت به در خورد ! نباید می‌خورد چوبه‌ی در به‌ کمر خورد ! نباید می‌خورد ▪️ فاطمه تکیه به در زد ! نباید می‌زد میخ محکم به‌پسر خورد نباید می‌خورد ▪️ من ازین دست به دیوار شدن فهمیدم نوک شلاق به سر خورد نباید می‌خورد ▪️ چادر خاکی زهرا به همه می‌گوید ضربه از چندنفر خورد نباید می‌خورد ▪️ نیمِ صورت ورم و، نیمِ دگر زخم شده بانوی خانه نظر خورد نباید می‌خورد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ آنگاه که با تازيانه بر بازوي حضرت زهرا علیهاالسلام زدند و دست او را از دامان اميرالمؤمنين عليه‌السلام رها ساختند و طناب بر گردن آن شير خدا انداختند و شمشيرها بر سر او گرفتند و براي بيعت اجباري بردند؛ در آن حال فرمود: ⁉️ آيا فاطمه عليهاالسلام با جسارت زده مي شود؟! ▪️ اي کاش پسر ابي طالب قبل از چنين روزي مرده بود و فاجر را نمي ديد که براي ظلم بانوي طاهره ازدحام کرده اند! ✔️ بر پسر ابي طالب سخت است که کمر فاطمه در اثر زدن سياه شود... و او نتواند به کمک بانويش رود و از همسرش دفاع کند. 📚 عوالم العلوم، ج‏۱۱، ص۵۷۵.
✍ استاد شيخ حسين غيب غلامي هرساوی در كتاب ارزشمند «علی بن ابيطالب عليه السلام و رمز حديث فدك، صفحه ۹۴»، سند تاريخی زير را از منابع اهل سنّت استخراج نموده اند: ▪️… و علی بن ابيطالب دو لنگه درب خانه خويش را جز با استفاده از مِسمار (ميخ) نساخت … ✔️ «وتد» ميخ چوبي قطور و سرپهني است به شكل مخروط يا هرم كه در زمين يا ديوار مي‌كوبند. ☑️ «مسمار» ميخی همانند «وتد» ولی از جنس آهن می باشد كه استفاده از آن جهت نگهداری قطعات چوبی درب، ضروری بوده است. مسمار به گونه اي بوده است كه،محكم كوبيدن آن در چوبهای درب، می توانسته موجبات ترك خوردن و شكاف برداشتن چوب را فراهم آورد. 📚 المواهب اللدنيه (قسطلاني)، ج۳، ص ۴۰۹ 📚 الدرة الثمينه (ابن نجار)، ص ۲۰۵
🔘 حضرت بقیة‌الله عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف فرمودند: 👈 هریک از شما باید کاری کند که به محبّت ما نزدیک شود 👈 و از کاری که او را به نفرت و خشم ما نزدیک می سازد، دوری کند؛ 👌 زیرا که قضیه ظهور ما ناگهانی و بی خبر اتفاق می افتد به طوری که دیگر نه توبه‌ای به حالش سودمند می‌افتد و نه پشیمانی از گناه از کیفر ما می‌رهاندش. 📚 احتجاج، ج ۲، ص ۵۹۹، ح ۳۵۹.
📌 قسمت سوم عَنْ جَابر بن عَبْدِ اللهِ الأنْصَاري 3️⃣ مراحل تدوین حدیث شیعه چیست؟ 👈 مرحله شنیدن از امام یا شاهد عینی رفتار و واکنش امام 👈 به حافظه سپردن حدیث یا نوشتن حدیث 👈 روایت(نقل و بازگو کردن) برای دیگران، 👈 دریافت احادیث از راویان مورد اطمینان و ثقه، 👈 عرضه احادیث به امامان جهت تصحیح مطالب دریافتی از دیگران به صورت شنیداری یا نوشتاری، 👈 دسته بندی و تنظیم احادیث، 👈 جمع‌آوری احادیث بصورت کتاب یا جوامع حدیثی 📚 علم‌الحدیث و درایةالحدیث،ص۱۴.
▪️ در خانه مانده عطر خوش ربنای تو امروز زنده ام به هوایِ دعای تو ▪️ همسایه ها به مجلس ختمت نیامدند من بودم و همین دو سه تا بچه های تو ▪️ خیلی به مجتبایِ تو برخورد فاطمه! فامیل کم گذاشت برایِ عزای تو ▪️ جایِ تمام شهر خودم گریه می کنم از بس‌که خالی‌ست در این خانه جای تو ▪️ زهرا مرا ببخش که نگذاشت غربتم یک ختم باشکوه بگیرم برای تو ▪️ از دستِ گریه هایِ تو راحت شد این محل شِکوه نمی کنند به من از صدای تو ▪️ دیگر به تیغ فتنه ی کوفه نیاز نیست خونِ مرا نوشته مدینه به پای تو
🔘 ابن أبی‌الحدید معتزلی، ادیب و مورّخ نامی اهل تسنّن در قرن هفتم می‌نویسد: ⭕️ «پس از رحلت (شهادت) حضرت فاطمه سلام‌‌الله‌علیها، تمام همسران پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله برای عرض تسلیت، خدمت بنی‌هاشم حضور یافتند، به جز عایشه که خود را به مریضی زد! (و از عرض تسلیت به امیرالمؤمنین علیه‌السلام امتناع ورزید.) همچنین عده‌ای از اُمناء، نزد حضرت علی (علیه‌السلام) حاضر شدند و به ابراز خوشحالی عایشه از رحلت حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) گواهی دادند. 📚 شرح نهج البلاغة، ج۹، ص۱۹۸ ✍ همچنین علیه‌السلام خطاب به اهل بصره درباره (آتش‌افروز جنگ جمل) فرمودند: ♨️ بغض ما در سینهٔ عایشه، مانند دیگ جوشان آهنگری می‌جوشد! 📚 نهج البلاغة، خطبه ۱۵۵
☑️ حضرت فاطمه علیهاالسلام به حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام عرض کرد: 👈 ای اباالحسن همواره با تو خواهم بود، 👌 اگر تو در خیر و نیکی به سر می‏‌بری با تو خواهم زیست و یا اگر در سختی و بلاها گرفتار شدی باز هم با تو خواهم بود 📚 نهج‏‌الحیاه، ص۱۴۷
● از‌فِراق‌کربلاپيوسته‌دارم‌ز‌َمزمه تَرسم‌اين‌هِجران‌دهدآخربِه‌عمرم‌خَاتمه 🔘 حضرت امام صادق علیه‌السلام فرمودند: 👈 هیچ کس نیست در روز قیامت مگر اینکه آرزو می کند ای کاش امام حسین علیه‌السلام را زیارت کرده بودم ☑️ آن هنگامی‌که می‌بیند که با زوار امام حسین علیه‌السلام چه می‌کنند، چقدر نزد خداوند مورد کرامت واقع می‌شوند. 📚 وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۴۲۴.
  ☑️ پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: 👈 اى على امامان راشد و رهبر و معصوم از فرزندان تو يازده امام است‏ و تو نخستين امامان هستی 👌 و آخرينشان نامش نام من است خروج ميكند و زمين را پر از عدل مي‌كند همان طور كه از ظلم و بيداد پر شده باشد 🔹 چه بسا كه كسی به نزدش مى‏آيد و مال هم چنان روى هم انباشته شده است عرض مي‌كند: اى مهدى مرا چيزى عطا فرما و او می گويد هر چه خواهى برگير. 📚 غيبة نعماني، ص۹۳.
🔘 حضرت صدیقه طاهره فاطمة الزهرا علیهاالسلام سرور بانوان دو عالم می فرمایند: ☑️ پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله تشویق به جهاد کرد و فضیلت آن را باز گفت، من درباره جهاد از ایشان پرسیدم، که فرمود: ⁉️ آیا تو را به کاری آسان با پاداشی فراوان راهنمایی نکنم؟ 👈 هر مرد و زن مؤمنی در پی نماز وتر دو سجده به جای آورد و در هر یک از آن دو، پنج بار بگوید: 👌 سُبّوحٌ قُدّوسٌ رَبُّ المَلائِکةِ وَالرّوحِ؛ پاک است، منزه است پروردگار فرشتگان و روح سرش را بلند نکند، مگر این که خداوند همه گناهانش را بیامرزد. و اگر در همان شب بمیرد، شهید مرده است. 📚 مختصر المحاسن المجتمعة في فضائل الخلفاء الأربعة، ص ١٩٢.
👌برشی از مرثیه فاطمی امیرالمومنین علیه السلام 🔹  نهج البلاغه مرثیه ای است که امام علی علیه‌السلام پس از دفن حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به صورت مناجاتی با پیامبر ص ایراد کرده اند، در این خطبه آمده است: 🔘 سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُكَ بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَى هَضْمِهَا ای پیامبر، دخترت از همدستی امتت در ظلم و غصب خشونت آمیز به او به تو خبر خواهد داد. ‌ ☑️ حضرت در این جا برای بیان ظلمی که به همسرشان شده از کلمه هضم استفاده کرده‌اند، این کلمه را راغب استعاره‌ برای ظلم می‌داند و ظاهراً استعاره‌ی گویا و موجزی است که به قول ابن سیدة، لغت‌پژوه بزرگ عرب، هر سه معنای "خشونت، ظلم و غصب" را همزمان افاده می‌کند. 🔘 بنابراین کلمه هضم به معنای این است که هم ملک او را غصب کردند و هم با خودش رفتار خشنی داشتند! 👌 آن چه در این خطبه آمده همین است که کسانی به دختر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ستم کرده‌اند اما امام علیه‌السلام به خاطر اصراری به معرفی صریح آمران و مباشران این ستم نداشته‌اند
🔸 کافی با سند خود از ابوبصیر از امام صادق علیه السّلام روایت کرده است که گفت: به وی عرض کردم: «وُدّ» در آیه: ✍ «إِنَّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لهَُمُ الرَّحْمَانُ وُدًّا» (مریم-آیه ۹۶) ⁉️ به چه معنی است؟ 👌 فرمود: ولایت امیرالمؤمنین علیه السّلام همین «ودّ» است که خداوند متعال فرموده است. 📚بحارالانوار-ج ۳۵-ص۳۵۳-ح ۱
👈🏼 در منابع حدیثی و تاریخی و به صورت پراکنده، نقل‌های مختلفی درباره بی‌حرمتی به حضرت فاطمه علیهاالسلام آمده است. در یکی از این نقل‌ها چنین آمده است: 🔘 ابو‌هاشم می‌گوید: هنگامى که على عليه‌السلام را از خانه بیرون بردند، فاطمه سلام‌الله‌علیها نیز پیراهن پیامبرخدا صلی‌الله‌علیه‌وآله را روى سرش گذاشت و دست حسنین علیهماالسلام را گرفت و به دنبال آن‌حضرت بیرون آمد و خطاب به ابوبکر فرمود: ⁉️ مرا با تو چکار؟! می‌خواهى بچه‌هایم را یتیم کنى و مرا بی‌شوهر؟ به خدا سوگند! اگر گناه نبود، مویم را پریشان ‌کرده و به درگاه پروردگارم فریاد می‌زدم. 👈 مردى از میان آن جمعیت -خطاب به ابوبکر یا عمر گفت: از این کار چه منظورى دارى؟ می‌خواهى عذاب بر این امّت نازل کنى‏؟ 🔹 سپس فاطمه سلام‌الله‌علیها دست على علیه‌السّلام را گرفت و از مسجد بیرونش آورد. ☑️ از امام باقر عليه‌السّلام روايت شده كه فرمود: وَاللهِ لَوْ نَشَرَتْ شَعْرَهَا مَاتُوا طُرّاً؛ به‌خدا قسم اگر زهرا سلام‌الله‌علیها موى خود را پريشان كرده بود، همه مردم يك‌جا مرده بودند. 📚 کافی، ج۸، ص۲۳۷.