🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
🔺جلسه شانزدهم، مقاله چهارم
📆 چهارشنبه، ۱۵ فرودین ماه، ساعت ۱۷
▪️ حضور برای عموم آزاد است.
🕌 آستانه قاب هشت
#آستانه_اندیشه
#اصول_فلسفه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
در آستانه اندیشه
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی» 🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش
با عرض معذرت جلسه اصول فلسفه امروز برگزار نمیشود
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
🔺شروع متنخوانی جلد دوم
🔹مقاله پنجم: پیدایش کثرت در ادراکات
📆 شنبه، ۸ اردیبهشت ماه، ساعت ۱۴
▪️ حضور برای عموم آزاد است.
🕌 آستانه قاب هشت
#آستانه_اندیشه
#اصول_فلسفه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
🔺متنخوانی جلد دوم
🔹مقاله پنجم: پیدایش کثرت در ادراکات
📆 شنبه، ۱۵ اردیبهشت ماه، ساعت ۱۶
▪️ حضور برای عموم آزاد است.
🕌 آستانه قاب هشت
#آستانه_اندیشه
#اصول_فلسفه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_ جلسه چهاردهم.mp3
15.09M
🎙صوت جلسه چهاردهم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸 گفتوگو درباره مقاله چهارم کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
📆 ۱۶ اسفند ماه ١۴٠٢
🕌 آستانه قاب هشت
#اصول_فلسفه
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_ جلسه چهاردهم.mp3
30.23M
🎙صوت جلسه پانزدهم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸 گفتوگو درباره مقاله چهارم کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
📆 ۱ اردیبهشت ماه ١۴۰۳
🕌 آستانه قاب هشت
#اصول_فلسفه
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
🔰 جلسه هجدهم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
🔺جلسه سوم از متنخوانی جلد دوم
🔹مقاله پنجم: پیدایش کثرت در ادراکات
📆 شنبه، ۲۲ اردیبهشت ماه، ساعت ۱۴
▪️ حضور برای عموم آزاد است.
🕌 آستانه قاب هشت
#آستانه_اندیشه
#اصول_فلسفه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
🔹اگر هوش مصنوعی مهارشدنی است و در اختیار دانشمندان قرار دارد و آنها حدود قدرتش را معلوم میکنند، دیگر هوش مصنوعی و جانشین انسان نیست، بلکه یک وسیله است؛ ولی هوش مصنوعی وسیله نیست. چیزی است که آدمی در ساختن و به جهان آوردنش شریک است؛ اما وقتی ساخته میشود و به جهان میآید، قدرت و اختیار انسان و بلکه شأن وجود را از او سلب میکند و جای او را میگیرد.
🔸وقتی انسان جای و جایگاهی ندارد، چرا باید در فکر تربیتش بود؟ جهان کنونی نه به اخلاق میاندیشد و نه به تربیت انسان، به آزادی تعلیم هم کاری ندارد. این جهان، جهان قهر است. بخش توسعهیافتهاش مقهور قهر تکنیک است و بخش توسعهنیافتهاش دچار قهر حکومتهای بیگانه با اوضاع جهان.
🔹اکنون امریکا در پی هوش مصنوعی است و دیگر حتی به مربی بزرگی مثل جان دیوئی نیاز ندارد و میدانیم جان دیوئی در امریکا جانشینی نداشته است؛ اما طالبان در افغانستان به هوش ـ چه مصنوعی و چه طبیعی ـ توجه و نیاز ندارد، بلکه خود را مأمور الزام مردمان به پیروی از احکام شریعت و اجرای اعمال شرع به صورتی که خود میپسندد، میداند.
🔸یکی منتظر هوش مصنوعی است و در سودای پدیدآوردن قدرتی است که جای انسان را میگیرد و یکی دیگر در سودای ساختن برده مصنوعی است و دوست نمیدارد که آدمیان فکر کنند و رأی و نظر و آزادی داشته باشند. جهان در همه مراتبش میل به استعفای از درک و دانایی و استقبال از بردگی دارد!
🔹تفاوت این بردگی با بردگی قدیم، این است که برده معاصر محکوم به کار شاق بدنی نیست، بلکه از قدرت اندیشیدن و تصمیم گرفتن و اختیار محروم شده است و به مشغولیتی که تکنیک برایش فراهم آورده، سرگرم است و خود را آزاد میپندارد.
🔸هر چه جهان تکنیکیتر شود، مردمان کمتر فرصت دخالت در کار جهان دارند و بیشتر تسلیم گردش آن میشوند. در جهان تکنیک، به تعلیم و تربیت نیاز نیست و اگر برای زندگی در این جهان باید از قواعد و دستورالعملهایی پیروی کرد، این قواعد را اهل تکنیک خود تدوین میکنند! ولی آیا جهان توسعهنیافته نیز که صرفاً مصرفکننده فناوری در دوران اخیر است، به تعلیم و تربیت و فلسفه و علوم انسانی نیاز ندارد و مسائلش را فناوری خریداریشده حل میکند؟
✍🏻دکتر رضا داوری اردکانی
📝مقاله چرا تعلیم و تربیت فراموش شده است؟
📍اردیبهشت ۱۴۰۳
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🔰 جلسه نوزدهم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
🔺جلسه چهارم از متنخوانی جلد دوم
🔹مقاله پنجم: پیدایش کثرت در ادراکات
📆 شنبه، ۲٩ اردیبهشت ماه، ساعت ۱۴
▪️ حضور برای عموم آزاد است.
🕌 آستانه قاب هشت
#آستانه_اندیشه
#اصول_فلسفه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_ جلسه اول.mp3
23.66M
🎙صوت جلسه شانزدهم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔹جلسه اول از جلد دوم
📆 ٨ اردیبهشت ماه ١۴۰۳
🕌 آستانه قاب هشت
#اصول_فلسفه
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_ جلسه دوم.mp3
26.77M
🎙صوت جلسه هفدهم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔹جلسه دوم از جلد دوم
📆 ١۵ اردیبهشت ماه ١۴۰۳
🕌 آستانه قاب هشت
#اصول_فلسفه
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_ جلسه سوم.mp3
24.48M
🎙صوت جلسه هجدهم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔹جلسه سوم از جلد دوم
📆 ٢٢ اردیبهشت ماه ١۴۰۳
🕌 آستانه قاب هشت
#اصول_فلسفه
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
🔻از شهادت تا سیاست
✍🏻به قلم سید مهدی ناظمی قره باغ
🔹تقریباً از زمان شهادت سردار سلیمانی و خیزش عمومی مردم ایران و منطقه و احترام بسیاری دیگر به ایشان، سرعت تحولات سیاسی در ایران، منطقه و جهان، آنقدر بالا رفته است که صورتبندی نظری آن دشوار شده است. بسیاری معتقدند این سرعت بالا خصلت پوست اندازی جهان است. تعبیری که سالها پیش ابراهیم فیاض با عنوان «فروپاشی جهانی» از آن نام برد. در فروپاشی جهانی، نهادها، فرآیندها و روایتهای بزرگ دچار اضمحلال و یا بازتعریف می شوند و با این روند، فرصتهای جدیدی برای تغییر و تحولات خرد و کلان و از جمله تعیین نظم های جدید فراهم می آید.
🔸نظمی که دچار فروپاشی شده است، چه نظمی است و نظمی که می آید چیست؟ درباره اولی راحت تر می توان سخن گفت: از دوره دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد و تحریمهای اقتصادی، روایتی در نخبگان سیاسی با پشتوانه روانی و رسانه ای غرب شکل گرفت مبنی بر این که تحریم ها می توانند نباشند و ایران دوباره به چرخه اصلی رقابتهای اقتصادی منطقه بازگردد، منوط بر این که چارچوبی غیراحساسی و غیرایدئولوژیک راهنمای رفتار سیاسی رجال ایرانی باشد. این روایت با رهبری حسن روحانی به شدت تقویت شد و به دلیل وجود زمینه های طولانی مدت قبلی، پذیرفته و بالاخره اجرایی شد. اما در کمال تعجب، غرب این بذل سیاسی را با بخشش اقتصادی جبران نکرد، بلکه برعکس فرآیندی از تشدید مشکلات در ایران آغاز شد که سرانجام با ترور صریح و علنی سردار سلیمانی به اوج خود رسید. چیزی که کسی گمان نمی کرد اتفاق بیافتد، این بود که این ترور در بستر تاریخی-فرهنگی ملت ایران، نمادسازی شد و اگرچه که ایران در استفاده و ضریب دهی به سرمایه های اجتماعی خود، سابقه خوبی از خود نشان نداده است، ولی به هر حال، مقاومت در برابر غرب مبدل به یک خواسته جدی و ملی در ایران شد.
🔹سردار سلیمانی مبدل به یک نماد شد و آیین پیوست به این نماد ملی، قدرتی سیاسی خلق کرد که باعث شد در اوج مشکلات اقتصادی و در اوج حملات رسانه ای سنگین و سازماندهی شده غرب برای دو قطبی کردن جامعه و تزریق حقارت و انفعال و یأس، ایران به حیات سیاسی خودش ادامه داد و در ادامه آن، ابراهیم رئیسی به قدرت رسید. همچنان که به لحاظ نظامی نمی توان ادعا کرد همه اعمال و تصمیمات نظامی سردار سلیمانی بلااستثناء بهترین بوده اند، به لحاظ اداری هم نمی توان ادعا کرد همه تصمیمات و اعمال رئیسی بهترین بوده اند، اما با این حال، نماد آیینی جدیدی در حیات سیاسی ایران خلق شد. این نماد سیاسی، مثلاً در قالب کلماتی مانند شهید خدمت یا خادم ملت و... نشانگر خواست جدی ملت ایران برای یک فرم متفاوت سیاسی است.
🔸احتمالاً بخش قابل توجهی از طبقات حامی دولت مرحوم ابراهیم رئیسی از اقشار عادی و آسیب پذیر جامعه هستند. اقشاری که قرار بود ولی نعمت انقلاب باشند ولی بعد از سیاستهای نئولیبرالیستی که به تدریج از سال 68 آغاز شدند، تقریباً از همه گردونه های قدرت خارج شدند و جایگزین آنها طبقاتی نوکیسه و به رفاه رسیده بودند، اعم از این که این مرفه بودن به شکل غیرارادی و در روند حادث شده در زیست کلانشهرها به دست آمده باشد و یا به شکل ارادی و با آموختن آداب نوکیسه بودن و شکار رانت ها؛ ماجرایی که قبلاً به تفصیل درباره آنها نوشته ام، یعنی بازگشت ساختار اقتصاد سیاسی ایران به دوره پهلوی و تحکیم شدن آن با ذبح شرعی.
🔹زمان شهادت حاج قاسم سلیمانی، زمانی بودن که سیاستهای نئولیبرالیستی دولت، در اوج خود قرار داشت و در همین اوج به شکستی همه جانبه و ناامیدی همه جانبه رسیده بود. درست در همین زمان بود که با شهادت ایشان، سرمایه ای اجتماعی و قدرتی ملی آفریده شد تا امید به حیات سیاسی بازگردد. خطاب این امید، نه فعالان و نخبگان اقتصادی بودند که ایشان مدتهاست تقریباً خود را طرف ادغام همه جانبه در سرمایه داری جهانی تعریف کرده اند، نه اکثر نخبگان سیاسی که ایشان هم بفهمند یا نفهمند تنها همین رهیافت را در افق دید داشتند، بلکه خطاب، عامه مردم و بدنه ای هستند که تشکیل دهنده «ملت ایران» می باشند.
🔸راه ابراهیم رئیسی برای او آسان نمود اول، ولی افتاد مشکلها... . اگرچه در مسائلی مانند مدیریت کرونا، راه اندازی مجدد بسیاری از کارخانجات و ایجاد اشتغال، احیا و حتی تقویت سیاستهای متنوع حمایتی، جلب حمایت قدرتهای بزرگی مانند چین و روسیه و کاهش موانع سیاست خارجی، انسداد راه تورم دولتی و مانند آن موفق بود (و به همین میزان در روایت موفقیت خود ناکام)، اما در مجموع با افزایش تورم، شکست در حوزه مسکن و کندی بسیار در کنترل بازار ارز و... نیز با بدبیاری در رویارویی با بحران برآمده از ماجرای مهسا امینی و تبعات آن، به نظر رسید که با وعده های داده شده خود فاصله دارد.
#آستانه_اندیشه
🆔@sayyedmahdinazemi
🆔 @astaneh_andisheh
ادامه....
🔻از شهادت تا سیاست
✍🏻به قلم سید مهدی ناظمی قره باغ
تقریباً در تشابه با زمان شهید سردار سلیمانی، با تجدید سازماندهی رسانه های نوین، سردی یأس و انفعال مجدداً در سپهر سیاسی ایران خود را نشان داد. صحبت از یک دوره ای شدن ریاست جمهوری و شکست سیاستهای مقاومتی و... مجدداً در رأس گفتگوها قرار گرفت. بدون این که اهمیت ابعاد انتقادی این سیاستهای رسانه ای انکار شود، به نظر می رسد ما باز با یک غافلگیری جدید روبرو هستیم و هنوز و با وجود ماجرای شهید سلیمانی آماده فهم واقعیت سیاسی خود نیستیم.
🔹واقعیت سیاسی کشور ما در رجعتی به سنت تاریخی خود، روایتی آمیخته به حماسه و تراژدی است و با این دو بال پیش می رود. انقلاب اسلامی ایران، این روایت را واقعی کرد و این روایت با وجود همه فراز و فرودها که مهمترین آنها انحراف خسارت بار سال 1368 به سوی سیاستهای بی پشتوانه، تند و لجام گسیخته نئولیبرالیستی بود، همچنان «هست»، ولو ما نفهمیم چطور هنوز می تواند دوام داشته باشد. تمام وجه قدرت نمادین حاج قاسم سلیمانی و اینک حجت الاسلام رئیسی، در تعین یافتگی ایشان در بسط این روایت و حتی مبدل شدن آنها به نماد این روایت است. این امروز واقعیت «ملت ایران» را تشکیل می دهد و حتی اگر مبدل به گفتمان روشنی هم نشده باشد و هنوز با آن نقطه فاصله داشته باشد، باز آنچنان نقاط روشن و قابل اتکایی دارد که بتوان آن را از روایت سیاست نئولیبرالیستی ایرانی، اعم از نسخه پهلوی و نسخه 68ی (راستی-رانتی-امنیتی) تفکیک کرد. این همه آن چیزی است که حیات سیاسی ایران را ادامه داده است و واقعیت سیاسی امروز این سرزمین و همه توان و امکان آن برای پیشرفت است و اعراض از آن، ره آوردی جز بحران و تخریب به همراه نخواهد داشت.
🔸در فرصت دیگری باید درباره تراژدی نسل کشی جاری در فلسطین نوشت. اما از آنجا که جهان امروز، جهان شبکه ای شده است که همه چیز آن با همه چیز مرتبط است، به این هم اشاره کنیم که وقتی روایت سیاسی متفاوتی در حال شکل گیری در ایران است که روایت سیاسی جریان اصلی جهان امروز، یعنی روایت نئولیبرالیستی، در فروپاشی نسبی قرار دارد. مشروعیت سیاسی جهان مدرن با نسل کشی سازمان یافته غرب به عاملیت اسرائیل، به پایان رسید و دیر یا زود تبعات هولناک این فروپاشی خود را نشان خواهد داد، با وقایعی بسیار هولناک تر از آنچه در غزه می گذرد.
🔹آنچه گفته شد براحتی در معرض دو سوءتفاهم مهم قرار دارد. برای کسانی که بخواهند دچار سوءتفاهم نباشد، این دو را یادآور می شوم: نخست این که این روایت از سیاست، که شاید بتوان نام آن را روایت اربعینی سیاست هم گذاشت، نمی تواند و نمی خواهد و نباید که خود را از وجه مدرن تاریخ و سیاست جدا کند. اما فعلاً نویسنده قصد ندارد اینجا وارد موضوع غفلت و تغافلها از وجه غربی زندگی انسان ایرانی شود. با این حال ما برای حفظ احترام زندگی مدرن خود هم نیازمند سیاست شکل گرفته و جهت دار و مشخصی هستیم و این سیاست فقط در روایت فوق الذکر امکان بروز و ظهور دارد.
دوم اینکه بدیهی است از امروز همه ارباب سیاست تلاش خواهند کرد تا با انبوهی از تفاسیر دلبخواهی و من عندی یا اهمیت رویداد اخیر در ماجرای تشییع جنازه ابراهیم رئیسی را تقلیل به امور احساسی یا شعارهای کلیشه ای بدهند تا واقعیت مهم سیاسی آن دیده و فهمیده نشود، یا اینکه برعکس، با مقدس سازی از عملکرد رجال سیاسی، تلاش خواهند کرد تا باب بحث و گفتگو و انتقاد درباره سیاستها و برنامه ها و ... را مسدود کنند. نگارنده هیچ قضاوتی در این یادداشت درباره محتوای سیاست روز ندارد و معتقد است هر قدرت حاکمی باید آزادانه و به شکل دقیق و جدی مورد نقد قرار گیرد تا اشتباهات کمتری دامن کشور را بگیرد و دست بر قضا دولت مرحوم رئیسی هم دولت کم انتقادی نبود. سخن اینجاست که ما از اقبال عمومی به راه سیاسی مرحوم رئیسی در می یابیم که فرم سیاست کشور باید تغییر کند و عروسک بزک کرده اقتصاد سیاسی نئولیبرالیستی نه امکان تحقق در ایران دارد و نه آینده ای برای ما می سازد. ساختار اقتصاد سیاسی ایران باید به تدریج و با راهی که از سال 57 باز شد، بازسازی و بازتعریف گردد. از همین رو، حتی تعهد به دموکراسی که از مهمترین ره آوردهای سیاست مدرن است هم نباید مانع تعین ساختار کلان جدید سیاست ایران شود. دموکراسی، چنانکه همه جا همین بوده است، باید در تعین بخشی به روش تحقق این سیاست و رجال دارای اولویت مورد استفاده قرار گیرد و نه چیز دیگری.
#آستانه_اندیشه
🆔@sayyedmahdinazemi
🆔 @astaneh_andisheh
🔰 جلسه بیستم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
🔺جلسه پنجم از متنخوانی جلد دوم
🔹مقاله پنجم: پیدایش کثرت در ادراکات
📆 شنبه، ۵ خرداد ماه، ساعت ۱۴
▪️ حضور برای عموم آزاد است.
🕌 آستانه قاب هشت
#آستانه_اندیشه
#اصول_فلسفه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_ جلسه نوزدهم.mp3
27.15M
🎙صوت جلسه نوزدهم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔹جلسه چهارم از جلد دوم
📆 ٢٩ اردیبهشت ماه ١۴۰۳
🕌 آستانه قاب هشت
#اصول_فلسفه
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_ جلسه بیستم.mp3
24.09M
🎙صوت جلسه بیستم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔹جلسه پنجم از جلد دوم
📆 ۵ خرداد ماه ١۴۰۳
🕌 آستانه قاب هشت
#اصول_فلسفه
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
🔰 جلسه بیست و یکم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
🔺جلسه ششم از متنخوانی جلد دوم
🔹مقاله پنجم: پیدایش کثرت در ادراکات
📆 شنبه، ١٢ خرداد ماه، ساعت ۱۴
▪️ حضور برای عموم آزاد است.
🕌 آستانه قاب هشت
#آستانه_اندیشه
#اصول_فلسفه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_ جلسه بیست و یکم.mp3
28.69M
🎙صوت جلسه بیستویکم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔹جلسه ششم از جلد دوم
📆 ١٢ خرداد ماه ١۴۰۳
🕌 آستانه قاب هشت
#اصول_فلسفه
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
🔰 جلسه بیست و دوم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
🔺جلسه هفتم از متنخوانی جلد دوم
🔹مقاله پنجم: پیدایش کثرت در ادراکات
📆 شنبه، ١٩ خرداد ماه، ساعت ۱۴
▪️ حضور برای عموم آزاد است.
🕌 آستانه قاب هشت
#آستانه_اندیشه
#اصول_فلسفه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
🔰 جلسه بیست و سوم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
🔺جلسه هشتم از متنخوانی جلد دوم
🔹مقاله پنجم: پیدایش کثرت در ادراکات
📆 شنبه، ٢۶ خرداد ماه، ساعت ۱۴
▪️ حضور برای عموم آزاد است.
🕌 آستانه قاب هشت
#آستانه_اندیشه
#اصول_فلسفه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
🔰 جلسه بیست و چهارم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
🔺جلسه نهم از متنخوانی جلد دوم
🔹مقاله ششم: ادراکات اعتباری
📆 یکشنبه، ٣ تیر ماه، ساعت ١۶
▪️ حضور برای عموم آزاد است.
🕌 آستانه قاب هشت
#آستانه_اندیشه
#اصول_فلسفه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
🔰 جلسه بیست و پنجم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
🔺جلسه دهم از متنخوانی جلد دوم
🔹مقاله ششم: ادراکات اعتباری
📆 یکشنبه، ١٧ تیر ماه، ساعت ١۶
▪️ حضور برای عموم آزاد است.
🕌 آستانه قاب هشت
#آستانه_اندیشه
#اصول_فلسفه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
اصول فلسفه و زبان حقیقت (22)جویی.MP3
18.85M
🎙صوت جلسه بیستودوم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔹جلسه هفتم از جلد دوم
🔸چگونه ادراکات توسط ذهن زیاد میشود و چه نسبتی با واقعیت خارجی پیدا میکند؟
🔹چه زمانی میتوانیم گزارههای ذهنی را به واقعیت خارجی نسبت دهیم؟
🔸چرا فعالیت ذهنی مطلق میتواند انسان را به نیست انگاری برساند؟
📆 ١٩ خرداد ماه ١۴۰۳
🕌 آستانه قاب هشت
#اصول_فلسفه
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
🔹کلید اصلی ورود به فیلسوف، فهم پرسشهای اولیهای است که وی را به تفکر در یک سنت کشانده است. فیلسوف با زمانه و مسائل آن درگیر میشود و به تدریج راه اندیشیدن با وی را می یابد.
🔸برای رسیدن به مقصود فلسفه باید خود را از مشهورات رها ساخت. بزرگترین پرسش آدمی که زمانه اوست، تنها در فلسفه پاسخ داده میشود. فیلسوف فرزند زمانه خویش است.
🔹تعارض و تضاد قاعدۀ غالب بر حیات آدمی است و کشف تعارضات کار فلسفه است. هگل قهرمان کشف تعارضات حیات آدمی و کوشش برای رفع آنها و نیل به وحدت است.
✍🏻دکتر علی اصغر مصلح
📚هگل
📖صفحه ۲۵
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh