eitaa logo
آستان وصال ( اشعار آئینی؛ مقتل، آموزش مداحی)
2.5هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
8 ویدیو
45 فایل
👈 آدرس اینترنتی سایت جامع آستان وصال https://www.astanevesal.ir/ 👈 برای بهرمندی بهتر و بیشتر از قسمت های 18 گانه سایت اصلی آستان وصال و حجم بسیار بالای مطالب سایت؛ لطفا همزمان با این کانال به سایت اصلی آستان وصال هم مراجعه نمائید
مشاهده در ایتا
دانلود
اسلام جز به مهر تو جانی به تن نداشت عصمت به غیر نام خدیجه سخن نداشت آن سالهای سـخـت اگـر با نـبـی نـبـود گوئی سپاه دین عـلی بت شکـن نداشت جـز دامن بـهـشـتـی آن مـادر شـریـف گـیـتی توان مـادر کـوثـر شدن نـداشت غـار حـراسـت چـلـه‌نـشـیـن طـعـام او جز او رسول محرم سرّ و علن نداشت سـرمـایـه دار اول شـهـر حـجــاز بـود اما زمان رحـلـتـش حـتی کـفـن نداشت زخم زبان شهر به جانش خـرید و باز باکی ز جان فشانیش آن شیر زن نداشت چـشم رسول در غـم او بارها گـریست گویا به غیر لاله گلی این چمن نداشت ✅ لطفا شما هم مبلغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس ا اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(29) همانطور که پیشتر هم گفتیم هر مداح موظف است از خواندن روضه های غیر مستند و تحریفی خوداری کرده و فقط روضه های مستند و معتبر را بخواند؛ در اهمیت این نکته بسیار حیاطی و مهم ذکر همین نکته بس که بسیاری از مراجع در جواب استفتاء مردم مبنی بر وجه خواندن روضه های بی سند وجه شرعی برای آن قائل نشده و وظیفه مستمعین را نیز نهی از منکر اعلام کرده اند « جهت مشاهد متن استفائات مراجع به قسما آموزش احکام سایت اصلی آستان وصال مراجعه فرمائید» وقتی مراجع عظام از عبارت نهی از منکر استفاده می کنند یعنی آنکه عمل مداحی که روضه غیر مستند میخواند نه تنها هیچ ثوابی ندارد بلکه امری حرام است که مستمعین وظیفه نهی از منکر دارند لذا برای رعایت این امر ابتدا لازم است کتب تاریخی و مقتل را بر اساس سال تالیف و مولف بشناسیم تا بر آن اساس عمل کنیم از نظر علمی کتب تاریخی و مقتل از نظر زمان تالیف به سه دسته : 1️⃣ کتب دسته اوّل تاریخی 2️⃣ کتب دسته دوم تاریخیت 3️⃣ کتب دسته سه تاریخی تقسیم شده اند کتب دسته اول تاریخی کتبی هستند که بین قرن اول تا هفتم هجری تالیف شده و هر مطلبی که ما می‌خوانیم حتما باید در یکی از کتب دسته اول تاریخی آمده باشد تا مستند محسوب شود و کتب دسته دوم و دسته سوم تاریخی حتما باید مطالبشان را به یکی از کتب دسته اول تاریخی مستند کنند تا مستند محسوب شود البته این بدان معنا نیست که هرآنچه در کتب دسته اول تاریخی هم آمده است صحیح است، بلکه گاهی مواقع مطالب غیر واقع و نادرست هم در این کتب دیده شده است اما تعداد آن خیلی کم است. در ادامه به معرفی این کتب می پردازیم
(30) 1️⃣ بعضی از کتب دسته اوّل تاریخی به تر تیب قرون عبارتند از: قرن دوّم: مَقْتَلُ الْحُسَین(جـابربْنِ یزید جُعفی)، مَقْتَلُ الْحُسَین(عَمّار دُهْنی)، تَسْمِیَةُ مَنْ قُتِلَ مَع الحُسَین(فُضَیل‌ بْنِ زَبیر)، مَقْتَلُ الْحُسَین(ابی مِخْنَف) قرن سوّم: تاریخ یعقوبی(احمد بن ابی یعقوب)، اَنْسابُ الاَشْراف (یحیی بْنِ جابِر بَلاذُری)، بَصائِرُ الدَّرَجات فی فَضائِلِ آلِ مُحَمَّد(محمد بْنِ صَفّار)، تاریخ خَلِیفه (خلیفة بن خیاط)، تاریخُ الْخُلَفاءِ ـ الامامة والساسیةـ (اِبْنِ قُتیْبه دِینَوَری) اَلطّبَقاتُ الْکُبْری(مُحَمّد ِبْنِ سَعْد) مَقْتَلُ الْحُسَین(هِشامِ کَلْبی)، اَلاخْبارالطِوال (ابوحَنیفِه دِینَوَری) قرن چهارم: کامِلُ الزّیارات (اِبْنِ قولویه)، تاریخ الاُمَمُ والْمُلوک ـ تاریخ طبری ـ (محمد بْنِ جَریرِطَبَری)، شَرْحُ الأخْبار فی فَضائِلِ الائمّۀِ الأطْهار وکتاب الْمَناقِبُ وَالْمَثالِب (قاضی نُعْمان مغربی)، تاریخ اهل البیت (اِبْنِ ابی الثلج)، کِتابُ الْفُتوحِ (اِبْنِ اَعْثَم کوفی)، الْعِقدُ ِالْفَریدِ (اَحمَد بْنِ مُحَمّد انْدلسی)، مُرُوجُ الذَّهَبْ وَ مَعادِن الْجوهر(حُسین بْنِ علی مَسْعُودی)، مقاتل الطالبیین (ابوالفرج اصفهانی)، أمالی و عُیون اخبارالرضا (شیخ صدوق)، اِثباتُ الوَصیّة لِلامام علی بْنِ اَبیطالب (علی بْنِ حسین مَسْعُودی)، بَشارة المُصْطفی لِشِیعة المُرتَضی (عِمادُ الدینِ طَبَری)، تاریخنامه طبریِ (بلعمی)؛ قرن پنجم: رجالُ النَّجاشی(علی نجاشی)، أمالی، الارشاد و مَسْارُّ الشِّیعه (شیخ مفید)، اَلْبِدْءُ وَالتّاریخِ (مُطهربْنِ طاهِر مُقَدّسی)، تَجارِبُ الاُمَمِ (ابو علی مَسْکویه)، مَقْتَلُ الْحُسَینِ (شیخ طوسی)، النَّوادِرللْراوندی (سید فضل الله راوندی).؛ قرن ششم: رَوْضَةُ الْواعِظِینِ (فَتّالِ نیشابوری)، مَقْتَلُ الْحُسَینِ ( موفق بن احمد خوارزمی)، اِعْلامُ الْوَری بِِأعْلامِ الْهُدی (فَضل بْنِ حَسَن طَبَرْسی)، الاحْتِجاجْ عَلی اَهل الْلِجاجْ (احْمد بْنِ عَلی طَبَرسی)، مَناقِبِ آل ابیطالِب (اِبْنِ شهْرآشوب)، الثّاقِب فِی الْمَناقِب (اِبْنِ حَمْزِه طوسی)، تاجُ الْمَوالِیدْ فی مَوالِیدِ الأئمّه(فَضْلِ بْنِ حَسَن طَبَرْسی)، تاریخ دمشق (اِبْنِ عَساکِر)، الْخَرائجْ وَ الْجَرائحِ (قطب راوندی)، اَلْمُنْتَظَمْ فِی تاریخِ الاُمَمِ وَ الْمُلُوک ( اِبْنِ جَوْزیْ)؛ قرن هفتم: اللُهُوفُ عَلی قَتَل الطُفُوف، مِصْباحُ الزّائر و اِقْبال الأعْمال (سیّد بْنِ طاوس)، کَشْفُ الغُمَّة فی مَعْرِفَۀ الأئمّۀ (مُحَدّث‌ ارْبلی)، مُثیرُالأحْزان (اِبْنِ نمای حِلّی)، تَذْکِرَةُ الْخَواصِ (سِبْط اِبْنِ جُوْزیْ)، َالْکامِلْ فِی‌التّاریخِ (اِبْنِ اثیر)، بُغْیَةُ الطَلبِ فی تاریخ حَلَب ـ ترجمة الامام الحسین ـ (ابْنِ عَدیم)، اَلدُّرُ النَظیمْ فی مَناقِبِ الأئمَّه (حاتم شامی)، مَطالِبُ السَّئووُل فی مَناقِبِ آل الرَّسُول (محمد بن طلحه شافعی)، الکامِلُ فی السَّقیفِه ـ کامل بهائی ـ و مَناقِبُ الطّاهِرینِ (عِمادُ الدّین طبری) 2️⃣ کتب دسته دوّم تاریخی ( کتب تألیف شده بین قرون هشتم تا دوازدهم ) که این کتب نیز در درجه دوم اهمیت قرار دارند بعضی از کتب دسته دوّم تاریخی به تر تیب قرون عبارتند از: قرن هشتم: الْبِدایَةُ وَالنَّهایَة (اِبْنِ کَثیر)؛ قرن نهم: تَسْلِیَةُ الْمُجالِسْ وَزِینَةُ الْمَجالِسِ (موسوی حائری)، فُصُولُ المُهِمَّۀُ فِی مَعْرِفَۀِ الائمَّۀ (صباغ مالکی)، عُمْدَةُ الطّالِبْ فِی اَنْسابِ آل اَبیطالِبْ (اِبْنِ عنبه حسینی قرن دهم: روضَةُ الشُّهداءِ (ملا حسین کاشفی ـ این کتاب تحریفی است قرن یازدهم : بَحارُالأ نْوار و جَلاءالْعُیونِ (عَلاّمه مَجلسی)، اِحقاقُ الْحَقِ وَ اِزهاقِ الْباطل (مرعشی تستری)، اَلْمُنْتَخَب فِی جَمیعِ الْمَراثیِ (مُحَمد بْنِ علی طُرَیحی ـ این کتاب تحریفی است قرن دوازدهم : عَوالِمُ الْعُلومِ (عبدالله بحرانی) https://eitaa.com/astanevesal
(31) 3️⃣ کتب دسته سوّم تاریخی ( کتب تألیف شده بعد از قرن دوازدهم) که این به خاطر فاصله زمانی زیاد حتما باید مطالبشان به یکی از کتب دسته اول تاریخی مستند باشد؛ متاسفانه در این دوره کتب نامعتبر و غیر مستند هم چاپ شده است که غالبا در دسترس مداحان هم قرار می گیرد ( برای آگاهی بیشتر از کتب تحریفی به بخش کتاب و قسمت معرفی کتب تحریفی همین سایت مراجعه فرمائید) بعضی از کتب دسته سوّم تاریخی به تر تیب قرون عبارتند از: قرن سیزدهم : الدَّمْعَةُ السّاکِبَة (بهبهانی)، مُهیِّج الأحْزان (یزدی حائری)، ناسِخُ التّواریخ (محمد تقی سپهر)، اَسْرارالشَّهادةِ (دربندی) ـ این چهار کتاب تحریفی هستند قرن چهاردهم: لؤلؤ ومَرجانِ (مُحَدّثِ نوری)، نَفَسُ الْمَهْمُوم و مُنْتَهَی اْلآمال (شیخ عبُاس قُمی)، ذَخیرة الدّارین (حائری شیرازی)، کِبْریتِ احْمَرِ (بیرجَنِّدی)، قَمْقامُ زَخّارِ (فرهاد میرزا)، مَقْتَلُ الْحُسَینِ (مُقَرّم)، لَواعِجُ الاَشْجان، اَعْیانُ الشِّیعَه (امین عاملی)، وَقایع الأیّامِ (خیابانی)، مُنْتَخِبُ التّواریخِ (خراسانی)، بررسی تاریخ عاشورا (دکترآیتی)، تحقیق در باره اوّل اربعین (قاضی طباطبائی). قرن پانزدهم: مقتل معصومین (محققین سازمان تبلیغات اسلامی)، مقتل جامع (پژوهشگران موسسه امام خمینی)، آینه در کربلاست (سنگری) و ... ✅ به غیر تقسیم بندی فوق که از نظر سال تألیف صورت گرفته است یک تقسیم بندی دیگر نیز در کتب تاریخی و مقاتل وجود دارد و آن بر اساس محتوای کتاب می باشد و به سه دسته؛ 1️⃣ کتب معتبر 2️⃣ کتب جامع 3️⃣ کتب تحریفی تقسیم می شوند؛ ✅ کتب معتبر به کتبی گفته می شود که مطالب آنها با ارائه اسناد وعتبر از علما و مورخین مورد وثوق صده های قبل ارائه گردیده است همچون کتب ارشاد شیخ مفید؛ لهوف سید بن طاوس؛ اعلام الوری طبرسی؛ مثیرالاحزان ابن نما حلی؛ مقتل الحسین خوارزمی؛ منتهی الامال شیخ عباس قمی؛ مقتل معصومین؛ مقتل جامع و .... در این کتب بیش از 95 درصد مطالبشان مستند هستند و بعضا بصورت نادر ممکن است روایات ضعیفی هم در آنها یافت شود ✅ کتب جامع به کتبی گفته میشود که مؤلف سعی نموده تمام روایات در آن جمع آوری شوند و به دلیل این جامعیت غالبا در این آنها مطالب ضعیف نیز نشر یافته است به عنوان مثال کتاب ارزشمند بحارالانوار علامه مجلسی از این دسته کتب هستند و خود علامه مجلسی نیز در مقدمه جلد اول کتاب مینویسد من هرآنچه روایت در کتب مختلف بوده جمع آوری کردم که دیگر روایت جدیدی بصورت غیر علمی به آنها اضافه نشود و تشخیص مستند و غیر مستند بودن آن به عهده علمای بعد از من باشد؛ شاید بتوان گفت به دلیل این کار بزرگ و ارزشمند علامه مجلسی در تالیف بحارالانوار قرن دوازدم پایان دوره کتب دسته دوم تاریخی تعیین شده است ✅کتب تحریفی: کتبی هستند که اکثر و یا بخش زیادی از مطالبشان غیر مستند و تحریفی است هر چند به ندرت روایات درستی هم در آنها ذکر شده است اما با توجه به حجم بالای تحریفات آنها لازم است از استناد به این کتب جداً خوداری شود بعضی از کتب تحریفی عبارتند از : روضة الشهدا؛ اسرار الشهاده؛ منتخب طریحی؛ معالی السبطین؛ تظلم الزهرا؛ الدمعة الساکبه؛ مهیج الاحزان؛ ناسخ التواریخ؛ تذکرة الشهدا؛ سحاب رحمت و ..... ✅ لطفا شما هم مبلغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آورده‌ام امـشـب غـم پـنـهـانی خـود را بر شـانـه شب قـدرِ پـریـشانی خود را رفـتی و نگـفـتـیم هـمین قـدر که داریم از بـرکـت دست تو مسـلـمانی خود را در سجده نبخشیده کسی جز تو به این خاک در راه خـدا گـرمی پـیـشـانی خـود را آیا چه بر اسلام گـذشـته است که بُرده از خـاطر خود خـاطـرۀ بـانی خود را ایمـان به تو و مادری‌ات هر که ندارد فــریـاد زده وسـعـت نـادانـی خــود را پنهان مکن ای ماه دعا در دل این شب از قـبـلۀ دل صـورت بـارانـی خود را یک عمر به امید عـطـای تو نـشـسـتیم پس جمع مکن سفـرۀ مهـمانی خود را بر چهرۀ زهرای خودت خوب نظر کن بـسـپار به خـاطر غـم پـایـانی خود را ✅ لطفا شما هم مبلغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
ای که جا در دل و در جان پیمبر داری! رتـبـه از مـریـم قـدّیـس فـراتـر داری چشم خورشیدِ رسالت به تو روشن که چه‌قدر جـلـوه در آیـنـه چون مـاه منّور داری سـر‌ سـپـردی به غـبـار قـدم پـیـغـمـبر که خبر داشت، که آن روز، چه در سر‌ داری؟ چشم پوشیده‌ای از هستی خود در این راه بس که ایمان به امین بودن رهبر داری تا مگر مکـتب توحـید شود عـالـم‌گـیر عهد کردی که دل از مال جهان برداری اولین بـانـوی پیـوسـته به اسـلام تویی که به آئـیـن خـدا این همه بـاور داری شاهد همت تو «شِعبِ ابی‌طالب» بود که عجب دست و دلی عاطفه‌پرور داری همۀ سعی تو این بود که در طول زمان بارِ اندوه و غـم از دوش نبی برداری گر که تنها بگـذارند تو را مردم شهر اُنس با آسیه و مـریـم و هـاجـر داری می‌رسد وحـی الـهی به مبارک بادت ای که در دامن خود «سورۀ کوثر» داری ای خدیجه! به خدا هدیۀ زیبای خداست این سعادت که تو «صدیقۀ اطهر» داری آری از موهـبتِ همسری یـاسین است این که در گلشن خود یاس معطر داری در جهان هیچ زنی منزلت، این قدر نداشت که تو از بــرکــت زهـرای مطّــهــر داری ای که ذُریّـۀ زهـرا همه فـرزند تـوأند یــــــازده آیـــنــۀ نــــــــور بـــرابــر داری شـب مـعـراج بـرای تـو سـلام آوردند بـال بگـشای که تا اوج خـدا پر داری ✅ لطفا شما هم مبلغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹اللهم عجل لولیک الفرج 🌹🌹
چشمــم به انتـظـار تو تـر شد نیــامدی اشكــم شبـیـه خـون جگـر شــد نیامدی گفتم غـروب جمعه تو از راه میـرسی عـمــرم در این قـرار به سرشد نیامدی گـفـتـیــم لا اقـل سر افـطـار مـی رسی دیـده به راه مانـد و سحر شـد نیامدی احسان محسنی فرد ✅ لطفا شما هم مبلغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا