eitaa logo
آستان وصال ( اشعار آئینی؛ مقتل، آموزش مداحی)
2.7هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
9 ویدیو
46 فایل
👈 آدرس اینترنتی سایت جامع آستان وصال https://www.astanevesal.ir/ 👈 برای بهرمندی بهتر و بیشتر از قسمت های 18 گانه سایت اصلی آستان وصال و حجم بسیار بالای مطالب سایت؛ لطفا همزمان با این کانال به سایت اصلی آستان وصال هم مراجعه نمائید
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای نـیـمـهٔ وجـودِ پیـمـبر، نـرو! بـمان چشم‌ و چراغِ خانهٔ حـیدر، نرو! بمان قـرآن ناطـقت شـدم ای سـورهٔ نجـیـب شأن نـزولِ مریم و کـوثـر، نرو! بمان ای بـرکتِ هـمـیشه! سرِ سفـره باز هم نان از تـنـورِ خـانه بیـاور، نرو! بمان مشغـولِ رُفت و روب شدی خانم گـلم حالا که هست حالِ تو بهتر، نرو! بمان «أمن یُجـیب» هـایِ مرا مستجـاب کن هر چند هست حالِ تو «مضطر»، نرو! بمان نُه سال عـاشقانه به هم تکـیه کـرده‌ایم یک روح در میانِ دو پیکر، نرو! بمان اشکِ حسین و بغضِ حسن را نگاه کن محضِ قرارِ این دو برادر، نرو! بمان چیزی بگو به زینب و کمتر سکوت کن دق می‌کند بدونِ تو دخـتر، نرو! بمان مرثـیه خـوانِ کـرب‌و‌بـلا...راویِ غـمِ گودال و تلّ و خنجر و معجر، نرو! بمان ✅ لطفا شما هم مبلغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal لینک کانال در روبیکا https://rubika.ir/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹 یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة 🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خون می‌رود ز چشم ترم پای رفتـنت پـشـتـم خـمـیـد پای تـمـاشـای رفـتـنت ای با شتاب عزم سفر کرده صبر کن خانه هـنـوز نـیـست مهـیـای رفـتـنـت یـا از خــدا بـخـواه بـمـانـی و یـا مـرا زنـده مـخـواه فـاطـمـه فردای رفـتـنت نجوای سجده‌های تو عجل وفاتی است هـمـواره از خـداست تـمـنّای رفـتـنت ذکـــر بــریــدۀ تـو گــواه بـــریــدن و حال قـنـوت‌هـای تـو گـویـای رفـتـنت ای کاش زخـم‌های تنت ایـنـقـدر نـبود تا مـانـدنت رقـم بـخـورد جـای رفتنت با هر نفس به پیرهنت رنگ گل نشست شد سـرفـه‌ها جـواب مـعـمـای رفـتنت بـسـته کـتـاب عـمـر عـلی را وداع تو هر برگ آن رسیده به امضای رفتنت ✅ لطفا شما هم مبلغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal لینک کانال در روبیکا https://rubika.ir/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹 یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة 🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در جـواب الـتـماس دخـترت مـادر بمان من قسم دادم تو را جان علی دیگر بمان بیشتر در خانه پیش کودکان خسته باش گوشۀ این بیت الاحزان مادرم کمتر بمان نا امید و خسته‌ای از دست این نامردمان رفته گرچه کاسۀ صبرت عزیزم سر بمان استخوان‌های تنت هم آب شد کم کم ولی با همین بیـماری و این پیکـر لاغر بمان یک طرف زانو بغل کرده پدر در گوشه‌ای یک‌طرف دارد برادر چشم‌هایی تر بمان کارهای خانه را بگـذار روی دوش من استراحت کن کمی مادر نرو مادر بمان ما همه یک سو؛ پدر دق میکند از رفتنت مادر خـوبم به عـشق ماندن حـیدر بمان تو جوانی گفتن عجّل وفاتی خوب نیست وارث حلم و صبوری‌های پیغـمبر بمان ✅ لطفا شما هم مبلغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal لینک کانال در روبیکا https://rubika.ir/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹 یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة 🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای زُهْـرَةُ الـزَّهـرای عـالم! کَلِّمِینِی بـنـت رسـول الله خـاتـم! کَـلِّـمِـیـنِـی یک بار دیگر باز کن چشمان خود را من حـیدرم - مظلـوم عـالم – کَلِّمِینِی «هذا فِـراقٌ بِینیُ و بِینکْ » نخـوانی دق می‌کـنم از فـرط مـاتـم، کَـلِّمِینِی چشمان پُر اشک تو اشکم را در آورد هـمـراه این بـاران نـم نـم کَـلِّـمِـینِی خانه خـرابـم می‌کـنی با رفـتن خود من هـستم و دنیـایی از غـم کَـلِّمِینِی غیر از شفـایت حاجتی دیگر ندارم ای مـظـهـر فـیـض دمـادم! کَـلِّمِینِی غیر از تو زهرا جان کسی فکرعلی نیست درد مـرا هـمـواره مـرهم! کَـلِّـمِینِی ای چاره سازم!خواهشت بیچاره‌ام کرد تـابـوت هم که شد فـراهم، کَـلِّـمِینِی من چه دهم آخر جواب دخترت را؟ محض رضای زینبت هم… کَلِّمِینِی خورشید رویت کوثر من در کسوف است از این کـبـودی مـجـسـم کَـلِّـمِـیـنِـی ای سـرو من دارد غـم قـد کـمانـت قـد مرا هـم می‌کـنـد خـم، کَـلِّـمِـینِی امروز در مسجـد جـوابـم را ندادند جـز تو کـسی را که نـدارم کَـلِّمِینِی حـرفـی بزن شـایـد دلـم آرام گـیـرد ای زُهْـرَهُ الزَّهرای عـالم! کَـلِّـمِینِی ✅ لطفا شما هم مبلغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal لینک کانال در روبیکا https://rubika.ir/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹 یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة 🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در جلسات و بخش های قبلی با شش قالب شعری مفردات، دوبیتی، رباعی، مثنوی، قصیده و غزل از قالب های شعر کلاسیک آشنا شدیم در این بخش به معرفی قالب شعری قطعه می پردازیم قطعه : «قِطعه» در لغت به‌معنی پاره و تکه‌ای از هر چیزی است. طبق آنچه در دکتر منصور رستگار فسایی در کتاب «انواع شعر فارسی» نقل کرده‌اند، ایرانیان جمع آن، یعنی «قطع» را می‌گفته‌اند و به همین دلیل، امروزه برخی به آن «قَطعه» می‌گویند. در اصطلاح ادبی، قطعه به شعری موزون گفته می‌شود که داری قافیۀ مشترک در مصرع های دوم است و غالبا در موضوع های اخلاقی؛ پندیات سروده می شود. شعر قطعه داری بیت مصرع مردف نیست یعنی اینکه مصرع اول بیت اول شعر دارای قافیه نیست و فقط رعایت قافیه در مصرع های دوم الزام دارد به همین دلیل بعضی شعر قطعه را غزل بی سر می‌نامند. ❇️ اما ویژگی‌های قالب قطعه چیست؟ از ویژگی‌های جالب قالب قطعه این است که شاعر محدود به ویژگی‌های قالب‌هایی مانند غزل و قصیده نمی‌ماند، در طرف مقابل، ملزم به رعایت نظم و کوتاهی در کلام می‌شود. اگر شاعر بخواهد در قالب قطعه مقصودش را در مؤثرترین شکل خود بیان کند، از زبان محدود غزل و ادیبانه قصیده دور می‌شود و به زبان محاوره نزدیک. چنین است که می‌توان گفت زبان اکثر قطعه‌های زبان فارسی محاوره‌ای‌ است. بهترین راه بررسی این موضوع، مقایسه زبان مقطعات و قصاید یک شاعر است اما در مورد تعداد ابیات قطعه در منابع مختلف، تعداد ابیات مختلفی بیان شده است. در کتاب فنون بلاغت و صناعات ادبی جلال‌الدین همایی، چنین بیان شده که .......
❇️ اما در مورد تعداد ابیات قطعه در منابع مختلف، تعداد ابیات مختلفی بیان شده است. در کتاب فنون بلاغت و صناعات ادبی جلال‌الدین همایی، چنین بیان شده که قطعه شعری است با حداقل دو بیت و حداکثر شانزده بیت که البته گاهی، در صورت ضرورت، تا چهل بیت نیز می‌رسد ❇️ موضوع شعر قطعه: شاعران در قالب قطعه معمولاً به بیان موضوعات تعلیمی و اخلاقی می‌پردازند و در این قالب به مناظره، نامه‌نگاری و شکایت و خواسته و از این دست موضوعات می‌پردازند. از دیگر موضوعات قالب قطعه در شعر فارسی می‌توان به این موارد اشاره کرد: تهیدید و تقاضا، موضوعات شخصی، موضوعات ادبی، مفاهیم عرفانی، مقام مادر، ستایش زن، فقر، مفاهیم اجتماعی، مفاهیم سیاسی-انتقادی، مفاهیم اخلاقی و پند و اندرز، لغز، اخوانیات، اشتیاق اما امروزه در اشعار آئینی و مذهبی نیز از این قالب شعری به خوبی بهره می برند که ما در پایان بحث نمونه هایی را تقدیم شما خواهیم کرد. بنابر آنچه گفته شد، قطعه تدارای تفاوت های با قالب های غزل و قصیده به شرح زیر است. 1️⃣ از نظر قافیه: در تعریف قطعه گفته شد که هم­ قافیه بودن مصراع اول با آخر ابیات، شرط لازم و ضروری نیست، بنابراین در اکثر موارد، به آسانی می­ توان اختلاف قطعه را با قصیده و غزل تشخیص داد؛ زیرا بیش از هشتاد درصد قطعه­ ها، مَطلع غیر مُصَرَّع دارند. 2️⃣ از نظر محتوا و مضمون: در قطعه بیشتر مضمامین اخلاقی، اجتماعی، انتقادی و سیاسی به چشم می‌خورد، در صورتی که در قصیده، اغلب مضمامین وصفی، مدحی و رثایی و در غزل، اکثر مفاهیم عشق و عاشقی دیده می‌شود هر چند امروزه کمتر به این تقسیم بندی ها و مرز بندی ها توجه می‌شود 3️⃣ از نظر شیوۀ بیان: معمولاْ برای بیان مفاهیم قطعه، بیشتر از حکایت و تمثیل و محاوره استفاده می‌شود، اما تقریباً هیچ­ گاه برای بیان مفاهیم قصیده و غزل، از این گونه قالب­ ها بهره­ گیری نمی­ شود. ❇️ قدیمی ­ترین شاعر ایرانی قطعه سرا محمد بن وصیف سگزی (سیستانی) است. وی در قرن سوم هجری، معاصر با یعقوب لیث و امیر اسماعیل سامانی می‌زیسته، که نخستین شعر او در مدح یعقوب لیث است که در اواسط قرن سوم، از عربی به فارسی برگردانیده شد. نمودار د قرار گرفتن قافیه در شعر قطعه: #---------------- ---------------- #---------------- ---------------- #---------------- ---------------- #---------------- ---------------- #---------------- ---------------- در زیر سه نمونه شعر در قالب قطعه تقدیم می‌گردد جانمازت را ملائک بوسه باران می‌کنند ای که از عطرِ خدایی روز و شب آکنده‌ای دلشکسته، باز بر همسایه‌ها کردی دعا با همین چـشمان نیـمه‌باز هم بخشنده‌ای روشناییِ بخش چشمان علی هستی هنوز گرچه ابری گشته رویت بهر من تابنده‌ای چشم بر من دوختی، حرفی بزن، دلواپسم لااقـل پـلـکی بـزن تا که بـدانم زنـده‌ای شاعر : حامد آقایی بازهـم معـصیـتم من را ز آقـایم گـرفت بازهم تنها شدم خیلی دلم را غـم گرفت هر زمانی دور ماندم از هوای روضه‌ها زندگی‌ام را سراسر غصه و ماتم گرفت بهـر دیـدار جـمال یـار بی‌هـمّـت شـدیـم یوسف زهرا دلش از عالم و آدم گرفت وای بر آنکه سرِ این سفره نان خورده ولی با غریبه رفت و آن را مونس و همدم گرفت راه ظلمت رفـتم و در بین راه آقا رسید داشتم گم میشدم دست مرا محکم گرفت خوش بر احوال گدایی که دم جان دادنش یک نفس ذکر حسین بن علی را دم گرفت از همان روزی که آمد مادرم در روضه‌ها با دلی محزون به دستانش دو تا پرچم گرفت پـرچـمِ نـام حـسیـن و پـرچـمِ نـام حـسن آه با نام حسن جـان گـونه‌هایم نم گرفت زخمیِ یک کوچه بود و ناله میزد زیر لب مادرم را ضربه‌ای سیلی از این عالم گرفت شاعر : روح الله پیدایی مـبــادا بــاغــبـــانى در بــهـاران خــزانِ نــخــل بــارآور بـبـیـنــد مـبــــادا در بــهــــار زنــدگــانى که نخلى، چیـده برگ و بر ببیـند چــه حـالى مى کند پـیـدا خـدایـا! اگراین صحنه را، حـیـدر ببیند؟ چه سان مولاازین پس خانۀ خویش تهـى از دخـت پـیــغـمـبر ببـیـند؟ نهان کـن چادر و سجّــاده اش را مـــبــادا زیـنب مـضـطر بـبـیـنـد بــرو دیوار و در را شستشو کن مگـر ایـن صحنه را کمـتر ببیند شاعر : محمد علی مجاهدی ✅ لطفا شما هم مبلغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal لینک کانال در روبیکا https://rubika.ir/astanevesal آدرس سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹 یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة 🌹🌹