eitaa logo
آستان وصال ( اشعار آئینی؛ مقتل، آموزش مداحی)
2.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
10 ویدیو
46 فایل
👈 آدرس اینترنتی سایت جامع آستان وصال https://www.astanevesal.ir/ 👈 برای بهرمندی بهتر و بیشتر از قسمت های 18 گانه سایت اصلی آستان وصال و حجم بسیار بالای مطالب سایت؛ لطفا همزمان با این کانال به سایت اصلی آستان وصال هم مراجعه نمائید
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
كُلَينى در كتاب «كافى» روايت نموده كه: ولادت با سعادت وجود اقدس امام زمان عليه السّلام در سال 255 هجرى روى داده است. شيخ صدوق در «كمال الدين» نقل كرده كه چون مادر امام عصر (ع) حامله گشت، حضرت امام حسن عسكرى عليه السّلام بوى فرمود: پسرى مى ‏آورى كه نامش محمد و پس از من، جانشين من خواهد بود. شیخ صدوق در كمال الدين از استادش ابن وليد قمى و او از محمد بن عطار از حسين بن رزق اللَّه از موسى بن محمد بن القاسم بن حمزة بن الامام موسى بن جعفر عليه السّلام و او از حكيمه خاتون دختر امام محمد تقى (ع) روايت نموده كه گفت: امام حسن عسكرى (ع) مرا خواست و فرمود: عمه! امشب نيمه شعبان است، نزد ما افطار كن كه خداوند در اين شب فرخنده كسى بوجود مى ‏آورد كه حجت او در روى زمين مي باشد. عرض كردم: مادر اين نوزاد مبارك كيست؟ فرمود: نرجس. گفتم فدايت گردم! اثرى از حاملگى در نرجس خاتون نيست. فرمود همين است كه مي گويم. سپس به خانه حضرت در آمدم و سلام كرده نشستم. نرجس خاتون آمد كفش از پاى من درآورد و گفت: اى بانوى من شب بخير! گفتم: بانوى من و خاندان ما توئى! گفت: نه! من كجا و اين مقام بزرگ؟ سپس نماز شام را گذاردم و افطار كردم و خوابيدم سحرگاه براى اداء نماز شب برخاستم. بعد از نماز ديدم نرجس خوابيده و از وضع حمل او خبرى نيست، پس از تعقيب نماز دوباره خوابيدم و بعد از لحظه ‏اى با اضطراب بيدار شدم، ديدم نرجس خوابيده است. در آن حال در باره وعده امام ترديد مي كردم، كه ناگهان حضرت از جايى كه تشريف داشتند با صداى بلند مرا صدا زده فرمودند: عمه! تعجب مكن كه وقت نزديك است.. چون صداى امام را شنيدم شروع بخواندن سوره «الم سجده» و «يس» نمودم در اين وقت نرجس با حال مضطرب از خواب برخاست، من به وى نزديك شدم و نام خدا را بر زبان جارى كردم و پرسيدم: آيا احساس چيزى مي كنى؟ گفت: آرى. گفتم: ناراحت مباش و دل قوى بدار، اين همان مژده است كه به تو دادم، سپس هر دو بخواب رفتيم. اندكى بعد برخاستم ديدم بچه متولد شده و روى زمين با اعضاء هفتگانه خدا را سجده مي كند. آن ماه پاره را در آغوش گرفتم. ديدم بر عكس نوزادان ديگر، از آلايش ولادت پاك و پاكيزه است! در اين هنگام امام حسن عسكرى عليه السّلام صدا زد: عمه جان! فرزندم را نزد من بياور . چون او را نزد پدر بزرگوارش بردم، امام دست زير رانها و پشت بچه گرفت و پاهاى او را به سينه مبارك چسبانيد و زبان در دهانش گردانيد و دست بر چشم و گوش و بندهاى او كشيد و فرمود: فرزندم! با من حرف بزن! آن مولود مسعود گفت: اشْهَدُ انْ لا الهَ الَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَريكَ لَه وَ اشْهَدُ انَّ مُحَمَّدا رَسُولُ اللَّهِ‏. آنگاه بر اميرالمؤمنين و ائمه طاهرين عليهم السّلام درود فرستاد و چون بنام پدرش رسيد، ديدگان گشود و سلام كرد. امام فرمود: عمه جان! او را نزد مادرش ببر تا باو نيز سلام كند و باز نزد من بر گردان. چون او را نزد مادرش بردم سلام كرد، مادر نيز جواب سلامش را داد. سپس او را پيش امام حسن عسكرى عليه السّلام برگردانيدم. صبح روز نيمه‏ شعبان كه به خدمت امام رسيدم سلام كردم، روپوش از روى او برداشتم ولى بچه را نديدم عرض كردم: فدايت گردم بچه چه شد؟ فرمود: عمه جان! او را به كسى سپردم كه مادر موسى فرزند خود را به او سپرد!. چون روز هفتم به حضور امام شرفياب شدم فرمود: عمه فرزندم را بياور. او را در قنداقه پيچيده نزد حضرت بردم. امام مانند بار اول فرزند دلبندش را نوازش فرمود و زبان مبارك آنچنان در دهان او مي نهاد كه گوئى شير و عسل به او مي خوراند. سپس فرمود: اى فرزند با من سخن بگو! گفت: اشْهَدُ انْ لا الهَ الَّا اللَّهُ آنگاه بر پيغمبر خاتم صلى اللَّه عليه و آله و اميرالمؤمنين عليه السّلام و يك يك ائمه تا پدر بزرگوارش درود فرستاد و سپس اين آيه شريفه را تلاوت نمود: وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ نُرِيَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ ما كانُوا يَحْذَرُونَ » سوره قصص آیه 5 » يعنى: اراده كرديم كه منت بنهيم بر آنان كه در زمين زبون گشتند و آنها را پيشوايان و وارثان زمين قرار دهيم و آنها را در زمين جاى دهيم و بفرعون و هامان و لشكريان آنان نشان دهيم آنچه را كه آنها از آن مي ترسيدند. لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal
ادامه روایت از فایل قبل👆👆 و نيز در كمال الدين روايت مي كند كه امام زمان عليه السّلام شب نيمه شعبان سال 255 متولد گرديده است. و هم در كتاب مزبور است كه چون امام زمان عليه السّلام از مادر بزاد دو زانو نشست و در حالى كه انگشت مبارك بسوى آسمان داشت عطسه ‏اى كرد و فرمود: «الحَمدُ لِلَّهِ رَبّ الْعالَمينَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِه‏. ستمگران چنين پنداشته ‏اند كه حجت پروردگار از ميان رفته است، اگر بما اجازه سخن گفتن مي دادند هر گونه ترديدى برطرف مي شد»! در «غيبت» شيخ طوسى بسند ديگر هم روايت شده است. در غيبت شيخ طوسى بجاى شب دوم، شب دهم نقل شده. همچنين در كمال الدين از محمد بن عثمان نقل كرده است كه چون آقا متولد گرديد، امام حسن عسكرى عليه السّلام عثمان بن سعيد (نائب اول امام زمان و پدر محمد بن عثمان مذكور) را احضار نمود و فرمود: ده هزار رطل نان و ده هزار رطل گوشت خريده و بحساب من ميان بنى هاشم قسمت كن، و چند رأس گوسفند هم براى او عقيقه نما. متن عربی روایت: لكافي‏ وُلِدَ ع لِلنِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ سَنَةَ خَمْسٍ وَ خَمْسِينَ وَ مِائَتَيْنِ. إكمال الدين ابْنُ عِصَامٍ عَنِ الْكُلَيْنِيِّ عَنْ عَلَّانٍ الرَّازِيِّ قَالَ أَخْبَرَنِي بَعْضُ أَصْحَابِنَا أَنَّهُ‏ لَمَّا حَمَلَتْ جَارِيَةُ أَبِي مُحَمَّدٍ ع قَالَ سَتَحْمِلِينَ ذَكَراً وَ اسْمُهُ مُحَمَّدٌ وَ هُوَ الْقَائِمُ مِنْ بَعْدِي. إكمال الدين ابْنُ الْوَلِيدِ عَنْ مُحَمَّدٍ الْعَطَّارِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ رِزْقِ اللَّهِ عَنْ مُوسَى بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ الْقَاسِمِ بْنِ حَمْزَةَ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ حَدَّثَتْنِي حَكِيمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع قَالَتْ‏ بَعَثَ إِلَيَّ أَبُو مُحَمَّدٍ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ ع فَقَالَ يَا عَمَّةِ اجْعَلِي إِفْطَارَكِ اللَّيْلَةَ عِنْدَنَا فَإِنَّهَا لَيْلَةُ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى سَيُظْهِرُ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ الْحُجَّةَ وَ هُوَ حُجَّتُهُ فِي أَرْضِهِ قَالَتْ فَقُلْتُ لَهُ وَ مَنْ أُمُّهُ قَالَ لِي نَرْجِسُ قُلْتُ لَهُ وَ اللَّهِ جَعَلَنِيَ اللَّهُ فِدَاكَ مَا بِهَا أَثَرٌ فَقَالَ هُوَ مَا أَقُولُ لَكِ قَالَتْ فَجِئْتُ فَلَمَّا سَلَّمْتُ وَ جَلَسْتُ جَاءَتْ تَنْزِعُ خُفِّي وَ قَالَتْ لِي يَا سَيِّدَتِي كَيْفَ أَمْسَيْتِ فَقُلْتُ بَلْ أَنْتِ سَيِّدَتِي وَ سَيِّدَةُ أَهْلِي قَالَتْ فَأَنْكَرَتْ قَوْلِي وَ قَالَتْ مَا هَذَا يَا عَمَّةِ قَالَتْ فَقُلْتُ لَهَا يَا بُنَيَّةِ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى سَيَهَبُ لَكِ فِي لَيْلَتِكِ هَذِهِ غُلَاماً سَيِّداً فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ قَالَتْ فَجَلَسَتْ وَ اسْتَحْيَتْ فَلَمَّا أَنْ فَرَغْتُ مِنْ صَلَاةِ الْعِشَاءِ الْآخِرَةِ وَ أَفْطَرْتُ وَ أَخَذْتُ مَضْجَعِي فَرَقَدْتُ فَلَمَّا أَنْ كَانَ فِي جَوْفِ اللَّيْلِ قُمْتُ إِلَى الصَّلَاةِ فَفَرَغْتُ مِنْ صَلَاتِي وَ هِيَ نَائِمَةٌ لَيْسَ بِهَا حَادِثٌ ثُمَّ جَلَسْتُ مُعَقِّبَةً ثُمَّ اضْطَجَعْتُ ثُمَّ انْتَبَهْتُ فَزِعَةً وَ هِيَ رَاقِدَةٌ ثُمَّ قَامَتْ فَصَلَّت‏ قَالَتْ حَكِيمَةُ فَدَخَلَتْنِي الشُّكُوكُ فَصَاحَ بِي أَبُو مُحَمَّدٍ ع مِنَ الْمَجْلِسِ فَقَالَ لَا تَعْجَلِي يَا عَمَّةِ فَإِنَّ الْأَمْرَ قَدْ قَرُبَ قَالَتْ فَقَرَأْتُ الم السَّجْدَةَ وَ يس فَبَيْنَمَا أَنَا كَذَلِكَ إِذَا انْتَبَهَتْ فَزِعَةً فَوَثَبْتُ إِلَيْهَا فَقُلْتُ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْكِ ثُمَّ قُلْتُ لَهَا تُحِسِّينَ شَيْئاً قَالَتْ نَعَمْ يَا عَمَّةِ فَقُلْتُ لَهَا اجْمَعِي نَفْسَكِ وَ اجْمَعِي قَلْبَكِ فَهُوَ مَا قُلْتُ لَكِ قَالَتْ حَكِيمَةُ ثُمَّ أَخَذَتْنِي فَتْرَةٌ وَ أَخَذَتْهَا فِطْرَةٌ فَانْتَبَهْتُ بِحِسِّ سَيِّدِي ع فَكَشَفْتُ الثَّوْبَ عَنْهُ فَإِذَا أَنَا بِهِ ع سَاجِداً يَتَلَقَّى الْأَرْضَ بِمَسَاجِدِهِ فَضَمَمْتُهُ إِلَيَّ فَإِذَا أَنَا بِهِ نَظِيفٌ مُنَظَّفٌ فَصَاحَ بِي أَبُو مُحَمَّدٍ ع هَلُمِّي إِلَيَّ ابْنِي يَا عَمَّةِ فَجِئْتُ بِهِ إِلَيْهِ فَوَضَعَ يَدَيْهِ تَحْتَ أَلْيَتَيْهِ وَ ظَهْرِهِ وَ وَضَعَ قَدَمَيْهِ عَلَى صَدْرِهِ ثُمَّ أَدْلَى لِسَانَهُ فِي فِيهِ وَ أَمَرَّ يَدَهُ عَلَى عَيْنَيْهِ وَ سَمْعِهِ وَ مَفَاصِلِهِ ثُمَّ قَالَ تَكَلَّمْ يَا بُنَيَّ فَقَالَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ ص
ادامه روایت از فایل قبل👆👆 ثُمَّ صَلَّى عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ عَلَى الْأَئِمَّةِ إِلَى أَنْ وَقَفَ عَلَى أَبِيهِ ثُمَّ أَحْجَمَ قَالَ أَبُو مُحَمَّدٍ ع يَا عَمَّةِ اذْهَبِي بِهِ إِلَى أُمِّهِ لِيُسَلِّمَ عَلَيْهَا وَ ائْتِينِي بِهِ فَذَهَبْتُ بِهِ فَسَلَّمَ عَلَيْهَا وَ رَدَدْتُهُ وَ وَضَعْتُهُ فِي الْمَجْلِسِ ثُمَّ قَالَ يَا عَمَّةِ إِذَا كَانَ يَوْمُ السَّابِعِ فَأْتِينَا قَالَتْ حَكِيمَةُ فَلَمَّا أَصْبَحْتُ جِئْتُ لِأُسَلِّمَ عَلَى أَبِي مُحَمَّدٍ ع فَكَشَفْتُ السِّتْرَ لِأَفْتَقِدَ سَيِّدِي ع فَلَمْ أَرَهُ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا فُعِلَ سَيِّدِي فَقَالَ يَا عَمَّةِ اسْتَوْدَعْنَاهُ الَّذِي اسْتَوْدَعَتْهُ أُمُّ مُوسَى ع قَالَتْ حَكِيمَةُ فَلَمَّا كَانَ فِي الْيَوْمِ السَّابِعِ جِئْتُ وَ سَلَّمْتُ وَ جَلَسْتُ فَقَالَ هَلُمِّي إِلَيَّ ابْنِي فَجِئْتُ بِسَيِّدِي فِي الْخِرْقَةِ فَفَعَلَ بِهِ كَفَعْلَتِهِ الْأُولَى ثُمَّ أَدْلَى لِسَانَهُ فِي فِيهِ كَأَنَّهُ يُغَذِّيهِ لَبَناً أَوْ عَسَلًا ثُمَّ قَالَ تَكَلَّمْ يَا بُنَيَّ فَقَالَ ع أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ ثَنَّى بِالصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ حَتَّى وَقَفَ عَلَى أَبِيهِ ع ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآيَةَ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ وَ نُرِيدُ أَنْ‏ نَمُنَ‏ عَلَى‏ الَّذِينَ‏ اسْتُضْعِفُوا فِي‏ الْأَرْضِ‏ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ فِي‏ الْأَرْضِ وَ نُرِيَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ ما كانُوا يَحْذَرُونَ‏ إكمال الدين ابْنُ عِصَامٍ عَنِ الْكُلَيْنِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ‏ وُلِدَ الصَّاحِبُ ع فِي النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ سَنَةَ خَمْسٍ وَ خَمْسِينَ وَ مِائَتَيْنِ. إكمال الدين مَاجِيلَوَيْهِ وَ الْعَطَّارُ مَعاً عَنْ مُحَمَّدٍ الْعَطَّارِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ النَّيْسَابُورِيِّ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع عَنِ الشَّارِيِّ عَنْ نَسِيمَ وَ مَارِيَةَ أَنَّهُ‏ لَمَّا سَقَطَ صَاحِبُ الزَّمَانِ ع مِنْ بَطْنِ أُمِّهِ سَقَطَ جَاثِياً عَلَى رُكْبَتَيْهِ رَافِعاً سَبَّابَتَيْهِ إِلَى السَّمَاءِ ثُمَّ عَطَسَ فَقَالَ‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ‏ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ زَعَمَتِ الظَّلَمَةُ أَنَّ حُجَّةَ اللَّهِ دَاحِضَةٌ وَ لَوْ أُذِنَ لَنَا فِي الْكَلَامِ لَزَالَ الشَّكُّ. ، إكمال الدين مَاجِيلَوَيْهِ وَ ابْنُ الْمُتَوَكِّلِ وَ الْعَطَّارُ جَمِيعاً عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ رِيَاحٍ الْبَصْرِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الْعَمْرِيِّ قَالَ‏ لَمَّا وُلِدَ السَّيِّدُ ع قَالَ أَبُو مُحَمَّدٍ ع ابْعَثُوا إِلَى أَبِي عَمْرٍو فَبُعِثَ إِلَيْهِ فَصَارَ إِلَيْهِ فَقَالَ اشْتَرِ عَشَرَةَ آلَافِ رِطْلٍ خُبْزاً وَ عَشَرَةَ آلَافِ رِطْلٍ لَحْماً وَ فَرِّقْهُ أَحْسَبُهُ قَالَ عَلَى بَنِي هَاشِمٍ وَ عُقَّ عَنْهُ بِكَذَا وَ كَذَا شَاةً. بحارالانوار ج 53 صفحه 4 ✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
(1) پیش نیازهای آموزش مداحی: غالبا در دروس دانشگاهی دروسی به نام دروس پیش نیاز تعریف و تعیین می‌شود که دانشجو ابتدا باید آن را پاس کند؛ بحمدالله امروزه مداحی به یک علم دانشگاهی تبدیل شده است و با پیگیری‌های انجام شده؛ رشته تخصصی آن نیز در دانشگاه‌ها ایجاد گردیده است. اگر بخواهیم برای مداحی پیش نیازی تعریف کنیم شاید بتوان گفت دو آیتم 1️⃣ اخلاص 2️⃣ صدق که مرحوم محدث نوری در کتاب لؤلؤ و مرجان از آن به عنوان پایۀ منبر و مداحی یاد می‌کند اصلی ترین پیش نیازها در بحث معنویی مداحی است. البته با توجه به شرایط خاص امروزه؛ رکن سوم این پیش نیاز بصیرت است تا راه را از چاه، و اسلام انقلابی را از اسلام آمریکایی و انگلیسی تشخیص داد؛یعنی همان چیزی که امام سجادعلیه‌السلام اینگونه از آن یاد می‌کند: رَحِمَ اللَّهُ عَمِّی العَباس اِنَّهُ کَانَ نَافِذَة بَصِیرَة نفس المهموم ص ۱۷۶ و آن را ویژگی بارز عموی گرانقدرش حضرت عباس علیه‌السلام می‌داند در بُعد ظاهری نیز آماده بودن صوت و حنجره اصلی است که نمی‌توان بدون داشتن آن پیشرفت قابل قبولی کسب نمود البته ممکن است عده‌ای از این اصل به عنوان صوت زیبا یاد کنند؛ هرچند اگر افراد دارای صوت زیبا باشند موفقیتشان دوچندان خواهد شد اما صوت زیبا پیش نیاز و شرط اصلی نیست بلکه ایجاد آمادگی‌ها و توانائی‌های لازم برای اجرای الحان پیش نیاز است نه صوت زیبا در مورد اخلاص؛ و صدق « مقتل درست خواندن و روضۀ دروغ و تحریفی نخواندن » انشالله در جلسات بعدی بحث خواهیم کرد و به این دو اصل مهم و حساس به طور مفصل خواهیم پرداخت https://eitaa.com/astanevesal
اعمال شب نینه شعبان : امیرالمومنین علی علیه السلام به نقل از پیامبر صلی الله علیه و آله می فرماید: «خداوند متعال در شب نیمه شعبان فرشته ای را نازل فرموده که از غروب خورشید تا طلوع فجر ندا می دهد: «آیا توبه کننده ای در این شب است تا او را بیامرزم و آیا طالب رزقی است تا او را رزق بدهم « ثواب الاعمال، ج3، ص323؛ بحارالانوار، ج98، ص415 » امام محمد باقر علیه السلام، در فضیلت شب نیمه شعبان می فرماید: «شب نیمه شعبان، پس از شب قدر بافضیلت ترین شب هاست. در آن شب خداوند به بندگان عطا می کند و بر آنان منت نهاده و ایشان را می بخشد بنابراین در تقرب به خدا در آن شب کوشش کنید، زیرا خداوند به ذات خود قسم یاد کرده هیچ سائلی را در آن شب رد نکند مادامی که درباره معصیت از خداوند چیزی نخواهد « مصباح المتهجد، ص831، مصباح الزائر، ص405، مفاتیح الجنان، اعمال شب نیمه شعبان » در روایتی دیگر امام رضا علیه السلام هم درباره فضیلت این شب فرمود: «این نیمه شعبان است که خداوند، بنده ها را از آتش جهنم آزاده نموده، گناهان کبیره آنان را می آمرزد. بنابراین در این شب ذکر خداوند تبارک و تعالی و دعا و استغفار زیاد داشته باشید زیرا که پدرم فرمود: دعا در این شب مستجاب است « مصباح المتهجد، ص837 » شب نیمه شعبان فضیلت های زیادی دارد که افق آن در تشبیه پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله نمایان است. ایشان می فرماید: «علی بن ابی طالب در میان اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله به مانند فضیلت نیمه شعبان بر سایر ایام است « بحارالانوار، ج37، ص52» برای این شب عزیز و مبارک که میلاد سلطان عصر و قلوب است، اعمالی است که این اعمال بر دو قسم است: 1️⃣ دعاها و زیارات 2️⃣ نماز اما قسم اول: 1 ـ غسل. 2 ـ احیاء این شب به نماز و دعا واستغفار. 3 ـ زیارت سالار شهیدان مولی الکونین ابا عبدالله الحسین علیه السلام که افضل اعمال این شب است. که اقل زیارت این است که بر بامی برآید و به طرف راست و چپ نگاه کند پس سر به آسمان بلند کند و به این کلمات آن امام همام را زیارت کند: «السلام علیک یا ابا عبدالله، السلام علیک و رحمة الله و برکاته». نقل دیگری در زیارت حضرت سید الشهداء علیه السلام حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی می فرمودند: هر کس به این کلمات در هر زمان و مکان امام اباعبد الله الحسین علیه السلام را مورد خطاب قرار دهد برایش ثواب زیارت کامل امام حسین علیه السلام نوشته شود که همانند زیارت خدا می توان در عرش کبریایی است و آن کلمات این است: سه مرتبه بگویید «السلام علیک یا اباعبدالله و علی المستشهدین بین یدیک و رحمة الله و برکاته» و البته برای امام حسین علیه السلام در این شب زیارت مخصوص دیگری نقل شده که در باب زیارات امام حسین علیه السلام حاج شیخ عباس قمی در کتاب شریف مفاتیح الجنان بدان اشاره فرموده است. 4 ـ خواندن دعای کمیل. 5 ـ خواندن این دعا که بمنزله زیارت امام زمان علیه السلام است. «اللهم بحق لیلتنا هذه و مولودها. .. ». 6ـ دعایی که امام صادق علیه السلام فرموده اند: «اللهم انت الحی القدیم. ..». 7ـ دعایی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «اللهم انت الحی القیوم. ..». 8 ـ خواندن این دعا: الهی تعرض لک فی هذا اللیل. ..». 9ـ خواندن صلوات که هر روز بعد از زوال (بعد از نماز ظهر) می خوانند: « اللهم صل علی محمد و آل محمد شجرة النبوة. ..». 10ـ هر یک از «سبحان الله و الحمد لله و الله اکبر و لا اله الا الله» را 100 مرتبه بگوید. و اما نمازها 1️⃣ پس از نماز عشاء، دو رکعت نماز بخواند در رکعت اول حمد و سوره قل یا ایها الکافرون و در رکعت دوم سوره مبارکه حمد و سوره قل هو الله احد و نماز را تمام کند، بعد از سلام، سبحان الله 33 مرتبه، و الحمد لله 33 مرتبه و الله اکبر 34 مرتبه. سپس این دعا را بخواند: «یا من الله ماجأ العباد …» 2️⃣ خواندن نماز جناب جعفر طیار که کیفیت آن چنین است: چهار رکعت است، همانند نماز صبح در نماز اول بعد از سوره مبارکه حمد، سوره اذا زلزلت الارض زلزالها و در رکعت دوم بعد از حمد سوره والعادیات و در نماز دوم رکعت اول بعد از سوره حمد اذا جاء نصر الله والفتح و در رکعت دوم بعد از حمد، سوره قد هو الله احد. در این چهار رکعت در حالت قیام بعد از تمام شدن حمد و سوره، ذکر سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا و الله اکبر را 15 مرتبه می گوید و در رکوع 10 مرتبه و پس از رکوع در حالت ایستاده 10 مرتبه و در سجده اول 10 مرتبه و بعد از اینکه سر برداشت و نشست 10 مرتبه و در سجده دوم، 10 مرتبه و پس از آن که از سجده دوم سر برداشت باز 10 مرتبه که مجموع این تسبیحات 300 مرتبه می شود 3️⃣ خواندن 4 رکعت نماز: در هر رکعت حمد یک مرتبه و پس از حمد قل هو الله احد 100 مرتبه می خواند و بعد از اینکه نماز تمام شد این دعا را می خواند: «اللهم انی الیک فقیر. ..»
4ـ خواندن صد رکعت نماز (50 تا دو رکعتی) در هر رکعت یک مرتبه حمد و 10 مرتبه سوره قل هو الله احد. 5 ـ شش رکعت نماز در هر رکعت بعد از سوره حمد، سوره یس. تبارک الملک و سوره توحید. ✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1️⃣ ولادت امام زمان (عج) در سال 255 هجری قمری در شهر سامرا ( ارشاد ج ۲ ص ۴۷۲، اعلام الوری ص ۵۴۱ ،کَشف الغُمّه ج ۳ ص ۳۳۵ ) 2️⃣ وفات علی بن محمّد سمری چهارمین نائب خاص امام زمان وآغاز غیبت کبرای ایشان درسال ۳۲۹ هـجری قمری ( بحارالأنوار ج ۵۱ ص ۳۶۱ ، فیض العلام ص ۴۴۸، منتخب التواریخ ص ۵۰۱ 3️⃣ بنا بر گزارش ابوریحان بیرونی تغییر قبله از بیت المقدس به سوى کعبه در 15 شعبان سال دوم هجرت بوده است که این برنامه در نماز ظهر در مسجد بنى سالم مدینه اتفاق افتاد و این مسجد بعد از آن به مسجد ذى القبلتین نامیده شد . آثارالباقیه ص ۵۳۱ ✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(2) در مبحث قبل در خصوص صوت زیبا مطااما صوت؛ به راستی صوت زیبا چه جایگاهی دارد و از چه درجۀ اهمیتی برخوردار است؟ آیا صوت زیبا اکتسابی است یا خدادای؟ و نکتۀ بعدی این که آیا بدون صوت زیبا هم می‌توان مداح شد یا خیر؟ اما جواب اولین سوال؛ یعنی جایگاه و اهمیت صوت زیبا، ما در کتب روائی؛ احادیث زیادی در این خصوص داریم؛ مثلا در باب قرآن گفته شده که « اِنَّ حَسَنَ الصّوتِ زینة القُران » و یا « زَیِنُة القُرآنَ بِاَصواتِ الحَسَن» اما نتیجه گیری از احادیث فوق با این سخن امیرالمؤمنین علیه‌السلام میسّر می‌شود که فرمودند: اَنَ کِتَابُ اللهِ نَاطِق؛ و بر همین اساس است که شیعه معتقد است اهل‌بیت علیهم‌السلام قرآن ناطق هستند؛ پس نتیجه می‌گیریم احادیث فوق در مورد مداحی اهل‌بیت علیهم‌السلام هم صدق می‌کند و همانگونه که وظیفه داریم قرآن را با صوت نیکو بخوانیم مداحی هم باید اینچنین باشد. در ثانی؛ تاثیر مثبت صوت زیبا و تاثیر منفی صوت نارسا در این جا هم صدق می‌کند پس ما وظیفه داریم مداحی را در کنار لحن صحیح با صوت زیبا ارائه دهیم تا موجب جذب مردم به اهل‌بیت علیهم‌السلام شویم نه این که خدای ناکرده مردم را از مجالس اهل‌بیتعلیهم‌السلام فراری دهیم. اما سوال دوم؛ آیا صوت زیبا اکتسابی است یا خدا دادی؟ ما عرض می‌کنیم هر دو، یک عده به صورت خدا دادی صوت زیبا دارند یک عده هم با تلاش فراوان به آن می‌رسند. اما نکتۀ مهم این است که اگر ما می‌خواهیم مداح شویم و جز گروه اول نیستیم و صوت زیبا نداریم حتماً باید خودمان را جز گروه دوم قرار دهیم و این یک وظیفه است. https://eitaa.com/astanevesal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای پــیـشـتـازان شـفـق آمــاده بـاشـیـد فـرمـانـبـران مـلک حـق آماده بـاشـید در آسمان مردی دو چشمش بر شماهاست مردی که از آن سوی مشرق‌ها هویداست مـردی که هـیات‌دار بـاغ آسمان است بر آل طاها گلشنش رنگـین کمان است مردی که از آنسوی اقـیانوس پیداست او چـلـچـراغ آسـمـانِ آسـمـان‌هـاسـت مردی که از نسل خلیل و بوتراب است مردی که رعنا قامتش چون آفتاب است مردی که از نسل کریم ابن کریم است ابـروش بسم الله الرحـمان رحـیم است ای شـهـسـواران نجـابت بـاده‌خـواران مرغان حق دُردی‌کشان ای سربداران آمـاده باشید ظـلـمت شب را شـکـسـته در انـتـظـار خـیـل یـارانـش نـشـسـتـه او از تـبـار خـیـبر و فتح المبین است مردی که گامش آسمان پیمای دین است هان ذوالفقارش حال بیرون ازنیام است آماده باشـید وقت رزم و انتـقـام است ✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دوم شعبان: 👈ــ آغاز واجب شدن روزۀ ماه مبارک رمضان در سال دوم هجرت ( شیخ مفید، مسار الشیعه ص ۶۱ ، السرائر الحاوی ج۱ ص ۴۱۹، علامه مجلسی، ‏ شیخ کفعمی، المصباح ص ۵۱۳، بحارالأنوار ج ۱۸ ص ۱۹۴ شیخ عباس قمی فیض العلام فی عمل الشهور و وقایع الأیام ص۴۳۰،) 👈ــ در این روز در سال ۲۵۵ هجری معتز باالله به درك واصل شد. نام او زبیر یا محمد بود که بعد از پسر عمویش مستعین به خلافت رسید. از بزرگترین جرائم او ایـن بود که امام هادى را به شهادت رساند. ( مسعودی، مروج الذهب ج ۴ ص ۹۸، شیخ عباس قمی فیض العلام فی عمل الشهور و وقایع الأیام ص ۴۳۱، مرحوم خراسانی منتخب التواریخ ص ۴۵۵) سوم شعبان: 👈ــ ولادت امام حسین علیه‌السلام در سال ۴ هـجری قمری به روایت مشهور (شیخ مفید، مسار الشیعه ص ۶۱، شیخ طوسی، مصباح المتهجد ج ۲ ص۸۲۶، علامه طبرسی، اعلام الوری ج۱ ص۴۲۰، شیخ کفعمی، المصباح ص ۵۱۳، ابوریحان بیرونی آثارالباقیه ص ۵۳۱، سیدبن طاوس، اقبال الاعمال ج ۲ ص ۶۸۹، علامه مجلسی جلاءالعیون ص ۴۳۲، شیخ عباس قمی منتهی الآمال ص ۳۳۷) 👈 ــ در شب جمعه سوم شعبان سال ۶۰ هجری قمری امام حسین علیه السلام که در پی فشار حاکم مدینه و به منظور بیعت نکردن با یزید از شهر پیغمبر خارج شده بود وارد مکه شدند و تا نهم ذى الحجه در آنجا اقامت داشتند.( علامه مجلسی جلاءالعیون ص ۷۵۳،شیخ عباس قمی فیض العلام فی عمل الشهور و وقایع الأیام ص ۳۷۷، مرحوم خراسانی منتخب التواریخ ص ۷۵۳) چهارم شعبان: 👈 ــ ولادت حضرت عبّاس علیه‌السلام اولین فرزند حضرت ام البین و امیر المومنین علیه‌السلام در سال ۲۶ هـجری قمری ( خصایص العباسیه ۶۶)