eitaa logo
آستان وصال ( اشعار آئینی؛ مقتل، آموزش مداحی)
2.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
10 ویدیو
46 فایل
👈 آدرس اینترنتی سایت جامع آستان وصال https://www.astanevesal.ir/ 👈 برای بهرمندی بهتر و بیشتر از قسمت های 18 گانه سایت اصلی آستان وصال و حجم بسیار بالای مطالب سایت؛ لطفا همزمان با این کانال به سایت اصلی آستان وصال هم مراجعه نمائید
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
در چنین روزی در سال ۳۲۶ هـجری قمری حسین بن روح نوبختی سوّمین نایب خاص امام زمان رحلت نمودن و از این روز به بعد چهارمین و آخرین نایب خاص امام زمان عجل الله تعالی وظایف خود را آغاز نمودند ( بحارالأنوار جلد ۵۱ صفحه ۳۵۸) ✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
پدر را در گلیمی از کنار منبر آوردند پسر را درحصیری غرق خون و بی سر آوردند علی را کوفیان کشتند درمحراب و بعد از آن برای کشتن فرزند او ،صد لشگر آوردند اگرخورشید را شق القمر کردند درکوفه همان شق القمر را کربلا بر اکبر آوردند تمام دشت از خون ابوالفضل علی پُر شد ز بس باران تیر کینه برآن پیکر آوردند ز فولادی که شد شمشر و برفرق علی آمد به دست حرمله تیری برای اصغر آوردند چقدر این کوفیان پستند کز بعد حسین او ز گوش کودکانش گوشواره ها در آوردند سه ساله بود و پا پُر آبله، رخسار و تن نیلی چه روزی با اسیری بر سر این دختر آوردند «وفایی» چون که خطبه خوانی زینب به گوش آمد همه درکوفه می گفتند گویا حیدر آوردند ✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
روی بوم عشق نقشی از محبت می‌کشند عاشقانی که به پای یار زحمت می‌کشند جای درمان، درد بی درمان تقاضا می‌کنند غـالباً عُـشّاق این‌گونه ریاضت می‌کشند "اشک"، مبنای شروع دردِدل با چشم‌هاست لال‌ها هرگاه لالی را به صحبت می‌کشند عــالـمـی دارنـد با سـوزِ مُـدامِ پـیـنـه‌هـا کوله‌برهایی که بر شانه "ملامت" می‌کشند آن‌قَدَر از سنگ‌های طعـنه لذّت می‌برند طاقت آئیـنه‌ها را هم به حیرت می‌کشند کار هر روز مجانین گریه‌های بی‌حد است "آه" را هنگـام اوقـات فـراغت می‌کشند روضه‌گردی‌کردنِ ما از دعای فاطمه است مادران، فرزندها را به ضیافت می‌کشند رزق را ارباب‌ها شخـصاً تقـبل می‌کنند سفره را تنها میان خانه، رعیت می‌کشند مُهر تائیدی به نوکر بودن خود می‌زنند آن جبین‌هایی که خود را روی تُربت می‌کشند آن گلوهایی که در روضه مدارا می‌کنند مطمئناً در قـیامت دادِ حـسرت می‌کشند بی حـسیـنـش قید جـنات خدا را می‌زند حوریان از گریه‌کُن با اینکه منّت می‌کشند* روضه‌ای در روضۀ رضوان به‌پا خواهند کرد عرشیان را پای این ذکر مصیبت می‌کشند حیفِ این آقا که مُشتی بی‌حـیا تا قـتلگاه پیکـر بی‌جان او را با جسارت می‌کشند روی هر سرپنجه‌ای یک تکّه نخ آویز بود گرگ‌ها پیراهنش را وقت غارت، می‌کشند بعد از او وای از زنان بی‌پناه خـیمه ها پرده پوشانش چه زجری در اسارت می‌کشند 👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹 یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة 🌹🌹
(6) در مبحث قبل به لزوم تعیین هدف از مداحی پرداختیم و معلوم شد که هدف صرفا باید قربة الی الله و رضایت اهل بیت باشد؛ هدفمان از مداحی حتی نباید به گریه در آوردن مردم هم باشد که اگر اینگونه بود ممکن است هر حرفی بگوییم تا مردم را بگریانیم؛ گریاندن مردم بر مصائب اهل بیت اجر فراوانی دارد اما هدف نیست؛ فلسفۀ گریه بر اهل‌بیت علیهم‌السلام بحثی است گسترده و مفصّل که در این مقال نمی‌گنجد امّا اگر بخواهیم در چند جمله کوتاه آن را بیان کنیم باید گفت: گریه بر اهل‌بیت علیهم‌السلام گره خوردن عاطفه‌ها با اهل‌بیت علیهم‌السلام است و پُلی است به سمت ارتباط با این اسوه‌های الهی؛ گریه، عامل بیداری عاطفه و مانع موت قلب است چنانچه مقام معظم رهبری نیز فرمودند: عزاداری فقط برای گریه نیست، گریه وسیله‌ای است برای اینکه دلها پاک بشود. ( سخنرانی معظم له در تاریخ ۱۳۶۷/۵/۲۵ ) در یک کلام، گریه وسیله‌ای است برای تقرّب به خدا، اصلاح اعمال، الگو برداری از گفتار و کردار ائمّه در زندگی و بهانه‌ای است برای بازگشت به سوی خدا و توسّل جستن به آن‌ها برای وساطت جهت پذیرش توبه‌ها، چنان‌که فُطرس بعد از هفتصد سال با توسّل به گهواره امام حسین علیه‌السلام توبه‌اش قبول و بال سوخته‌اش دوباره به او اعطا شد أمالی صدوق ج ۲۸ ص ۱۳۸ حضرت آدم نیز متوسّل به پنج تن آل عبا شد تا توبه‌اش را بعد از سیصد سال عبادت، حضرت باریتعالی پذیرفت! تفسیر نمونه ذیل آیه ۳۷ سوره بقره
)7) ادامه مبحث جایگاه گریه: 👆👆 پیغمبر اکرم صَلَّیَ‌الله‌عَلَیهِ‌وَآلِهِ فرمودند: آدم علیه‌السلام برای پذیرش توبه‌اش، نوح علیه‌السلام هنگام سوارشدن به کشتی، ابراهیم علیه‌السلام موقع فرود آمدن در آتش و موسی علیه‌السلام زمانی که عصا را انداخت و اژدها شد، همگی متوسّل به پنج تن شدند و خدا را به این اسماء مقدّس سوگند دادند و در امان ماندند أمالی صدوق ج ۳۹ ص ۲۱۸ سیّـدالشهداءعلیه‌السلام هم در سخنانشان با عُبیدالله حُرّ جُعفی در منزل قَصر بنی مُقاتِل، برگشت حُرّ جُعفی به سوی امام علیه‌السلام را مایۀ آمرزش گناهان اعلام کردند. در حدیث دیگری امام رضاعلیه‌السلام فرمودند:گریه بر حسین علیه‌السلام موجب آمرزش گناهان بزرگ است، أمالی صدوق ج ۲۷ ص ۱۲۸ پس گریه بر اهل‌بیت علیهم‌السلام عامل بخشش گناهان است از این‌رو بی‌عقلی و بی‌دینی است که ما بخواهیم برای گریه‌کردن و گریاندن مردم مرتکب گنـاه کبیره‌ای چون جعل حدیث و تحریف سخن امام علیه‌السلام شویم. یکی دیگر از فلسفه‌های گریه بر مصائب ائمّه ابـراز و عمل به دو رکن از ارکان دین یعنی تولّی و تبرّی است؛ آیا تحقیر امام، خوار و ذلیل نشان دادن اهل‌بیت علیهم‌السلام و جعل سخنان آنان، تولاّی اهل بیت است یا تولاّ به دشمنان آنان؟! مصداق‌های فراوانی هست، ولی ذکرهمین چهار مورد بس است پس از مطالب مستند یاد شده نتـیجه می‌گیریم مجـالس اهل‌بیت علیهم‌السلام دوای روح بیمار ماست تا به سوی خدا برگردیم، هرچند شأن اهل‌بیت علیهم‌السلام بسیار بالاتر از این‌ها و در اصل محبّتشان و توسّل به آن‌ها، اکسیر جاودانی و سعادت است. https://eitaa.com/astanevesal
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
(8) بازگویی وقایع زندگانی ائمه علیهم‌السلام باید چند وجه و ضلع داشته باشد: 1️⃣ وجه اوّل آن، ارائۀ سوز و مصیبت است که بسیار شایسته و بایسته است و اجر فراوانی دارد؛ امّا بعضاً بیش از حدّ به آن پرداخته شده و متأسّفانه گاهی هم همراه آفت‌ها بوده؛ در واقع پرداختن به این وجه باید در راستا و خدمت به دو اصل بعدی باشد. 2️⃣ ضلع دوّم این بازگویی، پرداختن به پیام‌ها و فلسفۀ زندگانی اهل‌بیت علیهم‌السلام است که این موضوع در سخنان و خطبه‌های ائمّه آمده است. 3️⃣ ضلع سوّم، آموزهای دینی، رفتاری، اخلاقی وتربیتی است که در کردار، گفتار و رفتار اهل‌بیت علیهم‌السلام ملموس است و باید آن‌ها را استخراج کرده و با زندگی مان تطبیق داده و به کار ببندیم. ضلع دوّم و سوّم زندگانی اهل بیت بسیار مهم‌تر و حیاتی‌تر از ضلع اوّل است امّا متأسّفانه سهواً مورد بی‌مهری یا کم مهری و غفلت واقع شده است و همین امر باعث شده است که بعضاً دچار خطاهایی بشویم که به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. غفلت و دوری از ضلع دوّم و سوّم بیش و پیش از اینکه ظلم به اهل‌بیت علیهم‌السلام باشد ظلم به خودمان است و از این بابت متضرّر خواهیم شد. در واقع ضلع اوّل ۲۰ درصد و ضلع دوّم و سوّم ۸۰ درصد است و ما ندانسته هشتاد درصد مهم‌تر را رها کرده و فقط به ۲۰ درصد مابقی پرداخته‌ایم و تأسّف بار‌تر اینکه در این بیست درصد هم گاهی امانت‌دار خوبی نبوده‌ایم و گاهی غفلت‌ها و عدم توجّه ویژه باعث شده که شیطان بتواند به صداقت و اخلاص‌مان خدشه وارد کند. پس نباید هدف مداحی به گریه در آوردن مردم باشد و باید هر سه رکن هم زمان مورد توجه قرار گیرد
دل در طلب چه‌هاست بعد از شهدا؟ آن عهد و وفا کجاست بعد از شهدا؟ پــیــمـــودن راه و پــیـــروی از رهــبــر تکـلـیف تـمـام ماست بعد از شهدا سيدهاشم وفايي 🌹🌹 ۲۲ اسفند سالروز گرامیداشت یاد شهدا گرامی باد 🌹🌹 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹 یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة 🌹🌹
شب است و سکوت است و ماه است و من فغان و غم و اشک و آه است و من شب و خلوت و بغض نشکـفـته‌ام شـب و مـثــنـوی‌هـای نـاگـفـتــه‌ام شـب و نـــالـه‌هـای نـهـان در گـلـو شب و مـاندن استـخـوان در گـلو من امـشـب خـبـر می‌کـنـم درد را کـه آتــش زنــد ایـن دل ســــرد را بـگـو بـشـکـفد بـغض پنهـان من که گـل ســـر زنـد از گـریـبـان من مـرا کـشـت خـامــوشـی نـالـه‌هـا دریــغ از فــرامــوشــی لالــه‌هــا کـجـا رفـت تـأثـیـر سـوز و دعــا؟ کــجــایــنــد مـــردان بــی‌ادّعـــا؟ کـجـایـنـد شـور‌آفـریـنـان عـشـق؟ عـلــمـدارمــردان مـیـدان عـشـق کـجـایـنـد مـســتـان جــام الـسـت؟ دلیـران عـاشـق، شـهـیدان مست هـمــانــان کـه از وادی دیـگــرنـد هـمـانـان که گـمنـام و نـام‌آورنـد هـلا، پـیـر هـشـیــار درد آشــنــا! بـریـز از مـی صـبـر، در جـام مـا مـن از شـرمـســاران روی تــوأم ز دُردی‌کــشــان ســبــوی تـــوأم غرورم نمی‌خواست این‌سـان مرا پـریـشـان و سـر در گـریـبان مرا غــرورم نـمــی‌دیــد ایـن روز را چـنـان نـالـه‌هـای جـگــر‌سـوز را غـرورم بـرای خـدا بـود و عشق پل محکمی بین ما بود و عشق نه، این دل سـزاوار مـاندن نبـود سـزاوار مــانــدن، دل مـن نـبــود مـن از انــتـهــای جــنـــون آمــدم مـن از زیــر بــــاران خــون آمـدم از آن‌جـا که پـرواز یـعـــنـی خــدا سـرانـجــام و آغــاز یـعـنـی خــدا هـلا، دیـن‌فـروشـان دنـیـا ‌پرست! سکوت شما پشت ما را شکست چــرا ره نـبـسـتـیـد بـر دشـنـه‌هـا؟ نــدادیـد آبـی به لـب تـشـنـه‌هـا؟ نـرفـتـید گـامی به فـرمـان عـشـق نـبـردیـد راهـی به مـیـدان عـشـق اگـر داغ دیـن بـر جـبـین می‌زنـیـد چرا دشنه بر پـشت دین می‌زنید؟ خموشید و آتش به جان می‌زنید زبــونـیـد و زخــم زبـــان مـی‌زنـیـد کـنـون صبـر بــایـد بـر این داغ‌هـا که پُر گـل شود کوچه‌ها، بـاغ‌ها ✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
اي كساني كه وصيت مرا می‌خوانيد، من همينطور كه امام فرموده: اين جمله را به شما می‌گويم: يك عمر نوكري درب خانه امام حسين (عليه السلام) را بعهده داشتم و چند سال است كه حسين حسين می‌گويم از شما می‌خواهم كه اين مجالس هايي كه به اسم امام حسین (عليه السلام) منعقد می‌شود خلوت نگذاريد و اين بزرگترين سعادت است كه نصيب ما می‌شود و همچنين من می‌خواهم از شما كه اين رهبر را تنها نگذاريد و بدانيد كه امروز روز امتحان است. مگر ما نبوديم كه يك عمر می‌گفتيم يا حسين، « نبوديم كربلا تا ياريت كنيم» امروز همان روز عاشوراست، آيا می‌توانيم فرداي قيامت در مقابل امام حسين رو سفيد باشيم. ✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلامِ خـیلِ مـلائک به محـضرِ شهدا به پیرِ عشق، خمینی، به رهبر شهدا قـرارِ قـلبِ شکسته بهشت‌ِزهرا شد بهشتِ ماست قـبـور مُـطـهّـر شهدا نهاده دست به سینه همه قیام کنیم بـرای عــرض ادب در بــرابـر شـهــدا حیاتِ دین خدا ضامنش همین خون‌هاست درود حـق بـه ســپــاه دلاورِ شهـدا عجب شکوه عظیمی‌ست در صفِ محشر عبـوـر قـافـلـه سـالارِ بی سـرِ شهـدا چه عاشقانه نشستند پای دلبر خویش چـه دلـبـری‌ست واللهِ دلـبـرِ شهـدا بدون شک همه مهمان فاطمه گشتند که هست مادر ارباب، مادرِ شهدا کسی اگر سندش را طلب نمود، بگو: شمیم سیب، می‌آید ز پیکر شهدا به راه دین همه هستیِ خود فدا کردند عطا کنید به ما هم ز باورِ شهدا خدا کند که نفس‌های آخر ماهم شود شبیه نفس‌های آخر شهدا بخوان وصیت این پیرهای سیر و سلوک بـشـیـن عـزیـز دلـم پـای مـنـبـرِ شـهـدا وصال خواهی اگر راهکار آن اشک است که گریه‌های سحر هست کوثرِ شهدا عبور کن شبی از سیمِ خاردارِ نفس که راه یابی از این در به مَعبرِ شهدا ✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
به سیل اشک می‌شوئیم راه کاروان‌ها را هنوز از جبهه می‌آرند تابوت جوان‌ها را امان از این‌چنین سوزی که در داغ عزیزان است امان از این‌چنین داغی که می‌بُرّد امان‌ها را به دنبال جوان خوش قد و بالای خود بودیم غریبانه ولی بردیم با خود استخوان‌ها را اگر دریا نمی‌گنجد به کوزه، با چه اعجازی به تابوتی نهادند جسم پاک پهـلوان‌ها را؟ خبر دادند یوسف‌ها به کنعان باز می‌گردند نـدانـسـتـیـم با تـابـوت می‌آرنـد آن‌ها را به روی شانۀ لرزان مردم یک به یک رفتند خدا از شانۀ مردم نگیرد این تکان‌ها را ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⬅️ بررسی و نقد شعر 👇👇👇 بیت زیر از نظر وزن دارای سکت است و ایراد دارد مگر آنکه کلمه چفیّه را بدون تشدید بخوانیم که آن هم اشتباه است لذا جهت رفع نقص تغییر داده شد اگر دریا نمی‌گنجد به کوزه، با چه اعجازی میان چفیه پیـچـیدند جسم پهـلوان‌ها را؟ ✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
با کدام آبـرویی، روز شمارش باشیم عصرها منـتـظر صبح بهارش باشیم کــاروان سحـرش بهـر هـمه جـا دارد تا که جا هست، چرا گرد وغبارش باشیم؟ سال ها منتظر سیصد واندی مرد است آن قـدر خـوب نبودیم که یارش باشیم گـیـرم امـروز بـه مـا اذن مـلاقـات دهـد روی آن هست که راهی دیارش باشیم؟ بـــارهــا در پــی کـار دل مــا راه افــتـــاد یادمان رفت ولی درپی کـارش باشیم ما چرا؟ خوب ترین ها به فدای قدمش حیف او نیست که ما میثم دارش باشیم؟! هـر دم آمـد خـبر رفـتـن مـا را بـبـریـد به گـمانم که بـنا نیست کـنارش باشیم **** ⬅️ بررسی و نقد شعر 👇👇👇 بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما با توجه به وجود ایراد یا ضعف محتوایی و معنایی در مصرع اول بیت؛ پیشنهاد می‌کنیم به منظور رفع ایراد موجود و همچنین انتقال بهتر معنای شعر بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید؛ وجود کلمه اگر در ابتدای شعر به معنی شک و تردید است و صحیح نیست شیعه به ظهور و رجعت حضرت شک ندارد! اگـر آمـد خـبـر رفـتـن مـا را بـبـریـد به گـمانم که بـنا نیست کـنارش باشیم ✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
تمام نوشتارها در ادبیات زبان فارسی از دو حال خارج نیست ۱ . نثر (نثر مسجع، نثر مرسل ) ۲. نظم ( شعر) نظم یا شعر کلام یا نوشتاری است که باید سه ویژگی وزن، ردیف و قافیه و تخیل را داشته باشد که به آن شعر بگوییم. در زیر به جایگاه و ویژگی ردیف در شعر فارسی می پردازیم جایگاه و تعریف ردیف در شعر فارسی : تعریف نظم ( شعر ) : نظم کلامی است که سه ویژگی داشته باشد 1️⃣ ردیف و قافیه 2️⃣ وزن 3️⃣ تخیلی بودن ( تخیلی بودن ویژگی مهم شعر است و اگر شعری خالی از تخیل و ذوق شاعرانه باشد آن را نظم گویند نه شعر) نکته: مکان و میزان قافیه نیز بستگی به قالب شعر همچون شعر نو یا بحر طویل متغییر است ⬅️ حداقل شعر چیست: حدا اقل شعریک بیت است که هر بیت از دو مصرع کاملاً مساوی تشکیل می شود، پس حداقل سخن موزون یک مصرع می باشد. مصراع یا مصرع به معنی لنگه در دو لختی است. مثال: به نام آنکه هر چه دارم از اوست نمی گویم سخن جز، قصه دوست ⬅️ ردیف: آخرین کلمه ای ست که در پایان هر مصرع یا بیت ( بعد از کلمه قافیه ) می آید و عیناً تکرار می شود. مثلاً در شعر زیر کلمه اهل بیت ردیف است و کلمات « تماشای؛ سیمای؛ سینای» قافیه هستند چشمی که هست محو تماشای اهل بیت بیند جـمال دوست به سیمای اهل بیت نور خـدا که موسیِ عمران طلب کند شد جلوه گر به سینۀ سینای اهل بیت نکته : بیت یا شعری را که دارای ردیف باشد را مردّف گویند. ⬅️ ویژگی ها و مشخصات ردیف : 1️⃣ آوردن ردیف اختیاری است و شاعر می تواند ردیف ر ا نیاورد اما اگر در بیت اول شعری ردیف آورده شد شاعر باید در ابیاتی بعدی نیز ردیف را رعایت کند
⬅️ ویژگی ها و مشخصات ردیف :👇👇👇 1️⃣ـ آوردن ردیف اختیاری است و شاعر می تواند ردیف ر ا نیاورد اما اگر در بیت اول شعری ردیف آورده شد شاعر باید در ابیاتی بعدی نیز ردیف را رعایت کند ( به غیر از شعر مثنوی که ردیف و قافیه آن دوتایی است یعنی در هر بیت ردیف و قافیه مستقل دارد ) 2️⃣ ـ ردیف ممکن است بطور مستقل بیاید و ممکن چسبیده به کلمه قافیه بیاید، در شعر بالا ردیف ( اهل بیت ) بطور مستقل آمده است اما در شعر زیر بطور چسبیده آمده است و «ست» ردیف محسوب میشود می وزد طُـرفـه نـسـیـمـی که دم روحانـی ست همه جا جلوه یار و همه جا ،نورانی ست شبِ وجد و شب شادی، شب مدحت خوانی ست هـشتـمین روز هـمایونِ جمادی الثانی ست 3️⃣ ـ ردیف باید داری معنی یکسان باشد و اگر دو معنی متفاوت بدهد دیگر ردیف نیست بلکه قافیه است. مثال : شنیدم که در مصر؛ میری اجلّ سپه تاخت بر روزگارش، اَجَل در بیت بالا اجل در مصرع اول به معنی برتری بوده و صفت تفضیلی است اما در مصرع دوم به معنی روزگا و مرگ است خرامان بشد سوی آب روان چنان چون شده ، بـاز جوید روان در این بیت نیز كلمه « روان » در مصراع اول به معنی جاری شده و در مصراع دوم به معنی روح و جان آمده است 4️⃣ ـ ردیف ممکن است یک کلمه، دو کلمه و یا سه کلمه و بیشتر هم باشد و همانطور که گفته شد آوردن ردیف اختیاری است، البته اگر کلمه ردیف در بیتی آمد در تمامی ابیات بعدی هم باید بیاید. در زیر نمونه هائی را برای آشنائی بیشتر شما ذکر کرده ایم. ⬅️ نمونه شعر با ردیف یک کلمه ای که کلمه شما ردیف است👇👇 کیستم من؟ سائلی در پشت دیـوار شما با تهی دستی در این عالم خریدار شا دیده ام را شسته ام یک عمر از خون جگر در هوای لحظه ای ازفیض دیدار شما پیـشتر از آنکه بگذارند نامی روی من بوده نامم با خط خوانا به طومار شما پای تا سر دردم و باشد دوایم یک نگاه ای شفای عالمی در چـشم بیـمار شما فخر بر بلبل فروشم ، ناز بر گل آورم گر چو خاری سر برون آرم ز گلزار شما پای در زنجیر نفس و دست بر دامان یار یا گـرفـتـار دل اسـتم، یا گرفـتـار شما چون شود روزی از این زنجیر آزادم کنی؟ ای نجات خلق از روز ازل کار شما غلامرضا سازگار ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⬅️ نمونه شعر با ردیف دو کلمه ای که کلمات « روی نیزه ها» ردیف است👇👇👇 کربلا را می سرود این بار، روی نیزه ها با دو صد ایهام معنی‌دار، روی نیزه ها نینوایی شعر او از نای هـفـتاد و دو نی مثل یک ترجیع شد تکرار، روی نیزه ها چوب خشک نی به هفتاد و دو گل آذین شده ست لاله‌ها را سر به سر بشمار، روی نیزه ها زخمی داغند این گل‌های پرپر، ای نسیم! پـای خود آرام‌تر بگـذار روی نیـزه‌ ها یا بر این نیزار خون امشب متاب ای ماهتاب یا قـدم آهـسـته ‌تر بـردار روی نیـزه ها قافله در رجعت سرخ است و جاده فتنه جوش چـشم میر کاروان، بیدار روی نیزه‌ ها زنگـیان آئـیـنه می‌بـندند بر نی، یا خـدا پرده بر می‌دارد از رخسار روی نیزه‌ ها؟ صوت قرآن است این؟ یا با خدا در گفت‌وگوست رو به رو، بی‌پرده، در انظار روی نیزه‌ها یاد داری آسمان؟ با اختران، خورشید گفت: وعدۀ دیدارمان: این بار روی نیزه ها؟! با برادر گفت زینب: راه دین هـموار شد گر چه راه توست ناهموار روی نیزه‌ ها ای دلیل کاروان! لختی بران از کوچه‌ها بلکه افـتـد سـایـۀ دیـوار روی نـیزه‌ ها صحنۀ اوج و عروج است و طلوع روشنی سیر کن سیـر تجـلّی زار روی نیزه ها چشم ما آئینه آسا غرق حیرت شد چو دید آن همه خورشید اختربار روی نیزه‌ ها محمد علی مجاهدی 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹 یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة 🌹🌹