#آموزش_اصول_وفنون_مداحی (13)
در بخش قبل دو راه پیشرفت در مداحی را ذکر کردیم که در این بخش راه دوم توضیداده خواهد شد
2️⃣ تقلید الحان و سبک های صحیح مداحی از اساتید فن و مداحان ذیصلاح : بهترین راه کار و اولین اقدام در شروع آموزش مداحی برای افراد نوآموز با توجه به اینکه آشنائی لازم را با مبانی و اصول صوت و لحن و مداحی ندارند؛ تقلید کردن از اساتید فن و مداحان ذیصلاح با سابقه است که البته این امر حتماً باید تحت نظر افراد با تجربه و متبحّر انجام شود.
با توجه به عدم آشنایی نوآموزان با ارکان و اصول فنی صوت و لحن و مداحی؛ ما این راه را بهترین شیوۀ ممکن برای پیشرفت صحیح و اصولی در مداحی می دانیم؛ در واقع همانطور که در بخش قبل هم ذکر شد حتی شیوۀ مرسوم و رایج آموزش دستگاه های موسیقی در کشور هم ( آموزش سمائی موسیقی ) از راه تقلید است. همچنان که آموزش قرائت قرآن مجید نیز به همین شیوه انجام می شود.
اگر مروری بر زندگانی قاریان مشهور و مطرح کشور و دنیا داشته باشیم متوجه می شویم که آنان نیز قرائت قرآن را با تقلید از اساتید بزرگ شروع کرده اند و پس از مدتی که مهارت های لازم را فرا گرفته اند خود صاحب سبک شده و دست از تقلید کشیده اند. همچنان که بسیاری از مداحان موفق این شیوه را انجام داده اند.
البته شیوۀ آموزش تقلیدی مختص مداحی یا قرائت قرآن نیست بلکه در بسیاری از هنرهای دیگر همچون خیاطی، نقاشی، خطاطی و ... از همین شیوه بهره می برند، به عنوان مثال در هنر خطاطی استاد سرمشق می نویسد و شاگردان از روی آن سرمشق تقلید می کنند
ادامه بحث در فایل بعدی
👇👇👇👇.
https://eitaa.com/astanevesal
#آموزش_اصول_وفنون_مداحی (14)
ادامه مبحث بالا 👆👆
در آموزش نقاشی هم مدل ارایه می شودو از روی مدل تقلید میشود . نکته حائز اهمیت این است که در هنرهای ذکر شده اصولا قواعد و الگوهای قابل اندازه گیری وجود دارد؛ به عنوان مثال در خطاطی گفته می شود حرف ب بزرگ به اندازه پنج نقطه است؛ ابتدای آن باید به اندازه یک نقطه از خط بالاتر باشد و ... با این وجود استاد سرمشق میدهد و به نوعی از روی سرمشق استاد تقلید می شود اما در مداحی هیچ قائدۀ تعریف شدۀ قابل اندازه گیری و مکتوبی وجود ندارد بلکه تمام ارکان آن سماعی است؛ لذا لزوم تقلید در آموزش آن ملموس تر می باشد.
شاید بتوان گفت که راه سومی هم وجود دارد که کاملا اشتباه و غلط می باشد و آن؛ راه خود خوانی است؛ یعنی اینکه مداح بدون آشنایی با گوشه ها و نغمات موسیقی و بدون داشتن یک مرجع و الگوی صحیح از اساتید فن؛ شروع به خواندن و تمرین مداحی کند که کاملا اشتباه است زیرا اکثر این افراد ضمن اینکه دچار کندی پیشرفت و درجا زدن خواهند شد؛ بعضاً آسیب های جبران ناپذیری به حنجره و تارهای صوتی خود وارد می کنند. متاسفانه بعضی افراد بدون اینکه بدانند در دراز مدت چه آسیب هایی متوجه آنان خواهد شد به این شیوه نادرست روی آورده اند.
✳️ تذکر بسیار مهم: باید توجه داشت که بین تقلید اصولی و درست در مداحی با کپی کاری تفاوت های فاحشی وجود دارد؛ اما متاسفانه کمتر مورد توجه قرار می گیرد و بسیاری از مداحان نوپا بجای تقلید درست و اصولی؛ به کپی کاری متوسل شده و به اشتباه فکر میکنند این کار اشتباه آنان تقلید است؛ در واقع وقتی مداح نوپا از اول تا آخر مجلس دقیقاً عین مداحی که از او تقلید میکند؛ بخواند.
یعنی غزل ابتدایی، شعر مرثیه، روضه ارائه شده و حتی گریزها و سخنان جانبی و پراکنده هم از روی نوار تقلید شود؛ دیگر این کار تقلید نام ندارد بلکه کپی کاری محسوب می شود که امری کاملا نادرست و مضر است؛ زیرا به ندرت پیش می آید که فضا و شرایط حاکم بر هر دو مجلس ( مجلسی که مقلد شونده در آن خوانده است با مجلسی که تقلید کننده می خواند) یکی باشد.
ضمن اینکه در کپی کاری به دلیل شرایط خاصش فرصت پیشرفت از مداحان نوپا گرفته میشود، قدرت ابتکار عمل را از او سلب میکند؛ او را از تفکر و اعمال سلیقه محروم میسازد؛ فرصت طلائی آشنایی با اشعار و مقاتل و روضه های صحیح از مداح گرفته می شود؛ عرصۀ آموزش و تکلم؛ جمله سازی، گریز و ... را از شما می ستاند و از مداحان نوپا افرادی ضعیف، تنبل و وابسته می سازد که همیشه محتاج آن هستند که همه چیز بصورت آماده در اختیارشان قرار داده شود و چیزی به معلومات علمی و صحیح آنان اضافه نشود.
شاید این روش کاملا غلط عامل شده است که بعضی از صاحب نظران؛ امر تقلید را کلاً مضموم و مردود بدانند و اگرای برای آنان تشریح شود که فرق بسیاری بین تقلید اصولی با رعایت نکاتی که گفته شد با کپی کاری وجود دارد قطعا آنان نیز مدافع شروع آموزش مداحی با روش تقلید اصولی و صحیح خواهند شد.
✅ معایب و محاسن تقلید در آموزش مداحی: هر چند که ما بهترین راه برای شروع آموزش مداحی را تقلید اصولی و صحیح از اساتید فن و مداحان ذیصلاح عنوان کردیم و توصیۀ اکید داریم نوآموزان آموزش مداحی با این روش کار خود را شروع نمایند اما این بدان معنا نیست که امر تقلید بی نقص است و معایبی ندارد؛ بلکه این کار نیز همچون هر روش دیگری دارای معایب و محاسنی است که لازم است در همین ابتدا با آنها آشنا شویم تا با برنامه ریزی معایب آن را برطرف کرده و یا اینکه به حداقل ممکن برسانیم و محاسن آن را افزایش دهیم.
1️⃣ مقلِد ( فرد تقلید کننده ) هرچقدر هم که پیشرفت کند نمی تواند ار مقلَد ( کسی که از او تقلید می شود) پیشی بگیرد و بالاتر رود و این اولین سد و بزرگترین مانع در پیشرفت مراحل تکمیلی محسوب میشود.
2️⃣ اگر ایراد یا اشتباهی در خواندن مقلَد باشد ( چه از نظر شعر؛ مقتل، یا اصم ول و فنون مداحی) به طور طبیعی به مقلِد هم منتقل می شود؛ که متأسفانه موارد متعددی هم مشاهده شده است؛ متاسفانه یکی از ریشه های انتشتار بی رویۀ روضه های غلط و تحریفی تقلید بدون تحقیق و یکجانبه از دیگران است؛ البته این موضوع به آن معنا نیست که مقلَد صلاحیت لازم برای مرجع قرار گرفتن را ندارد؛ زیرا ممکن است این اشتباه مقلَد به دلایل مختلفی باشد؛ مثلا برای لحظاتی اتفاقاتی در جلسه ای که مقلَد در آن می خوانده اتفاق افتاده که موجب برهم خوردن تمرکز مداح شده و سهوا شعری را جابجا یا به اشتباه خوانده است؛ و یا دلایلی دیگری همچون فراموشی؛ عدم اطلاع از اصل شعر و ...
3️⃣در بسیاری از مواقع دیده شده است که سطح مجلسی که مقلَد ( کسی که از او تقلید می شود) در آن خوانده است با مجلسی که تقلید کننده می خواند از نظر نوع؛ سن؛ سلیقه؛ سطح تحصیلات و ... مخاطبین، مکان و زمان برقراری جلسه و ... یکی نیست.
https://eitaa.com/astanevesal
#آموزش_اصول_وفنون_مداحی (15)
ادامه مبحث فایل قبل👆👆
3️⃣ در بسیاری از مواقع دیده شده است که سطح مجلسی که مقلَد ( کسی که از او تقلید می شود) در آن خوانده است با مجلسی که تقلید کننده می خواند از نظر نوع؛ سن؛ سلیقه؛ سطح تحصیلات و ... مخاطبین، مکان و زمان برقراری جلسه و ... یکی نیست، و مطالب ارائه شده در جلسه اول قابل ارائه در جلسه دوم نیست و نو آموزان بدون توجه به این امر مهم اقدام به اجرای نوار تقلیدی خود در مجلسی کرده اند که هیچ تناسبی نداشته است.
مثلاً مداح مقلَد غزلی وزین در سبک هندی با استعارات بالا برای اساتید دانشگاه یا در جمع علما خوانده است؛ حال مداح نو آموز اگر این لحن و شعر را در جمع جوانان و نوجوانان ؛ یا افرادی که از سطح تحصیلات بالایی برخوردار نیستند بخواند طبیعتاً مضمامین اشعار را آنگونه که باید درک نکرده و نفهمیده و نمی توانند با این شعر ارتباط برقرار کنند و به طبع آن شور و حالی هم ایجاد نخواهد شد.
4️⃣ موارد اتفاق افتاده است که فضا و حس و حال مجلسی که مقلَد ( کسی که از او تقلید می شود) در آن خوانده است با مجلسی که تقلید کننده می خواند با هم هیچ تناسبی ندارند و اجرای لحن آن نوار در مجالس دیگر صحیح نیست.
مثلا در جلسه ای که مقلَد خوانده است شور و حال خوبی بوده است و مستمعین با صدای بلند گریه کرده و ابراز احساسات کردند و به طبع آن نیز مداح با طبقه صوتی بالا و متناسب با آن فضا مداحی نموده است؛ حال اگر مقلِد ( فرد تقلید کننده ) آن لحن و حس و حال را در مجلسی که مستمعین آرام هستند و .... اجرا کند کاملا اشتباه و غیر منطقی است
https://www.astanevesal.ir/
#آموزش_اصول_وفنون_مداحی (16)
ادامه مبحث فایل قبل👆👆
5️⃣ ممکن ممکن است مقلَد در هنگام مداحی خود از فنون و استعاراتی استفاده کند که مقلِد ( فرد تقلید کننده ) هیچ آشنایی با آن ندارد و عامل شود اشتباهات برداشتی داشته باشد و همین اشتباه را به مستمعین منتقل کند؛ مثلا مقلَد در لا به لای ابیات شعری که می خواند یک تک بیت برای تبیین شعر بیاورد؛
✅ راه کارهای رفع معایب تقلید: علیرغم تمام معایبی که برای تقلید ذکر شد و معایب احتمالی دیگری که ممکن است وجود داشته باشد؛ باز هم بهترین راه برای شروع آموزش مداحی؛ تقلید از اساتید فن و مداحان ذیصلاح است؛ اما به شرط رعایت چند اصل مهم و اساسی که در ذیل ذکر میگردد
1️⃣ امر تقلید در آموزش مداحی حتما باید تحت نظر یکی از افراد با سابقۀ مثبت در امر مداحی صورت بگیرد تا ضمن راهنمایی های لازم در شیوه و روش های صحیح تر و سریعتر آموزش؛ اگر اشتباهی از نظر شعری یا مقتلی یا ... در خواندن مقلَد بود آن را تشخیص داده و به ما یاد آور شود که آن اشتباه را ما تکرار نکنیم البته لازم و واجب است هر مداح در کنار آموزش و تمرینات لحنی، آموزش آشنایی با قواعد شعری همچون : ردیف، قافیه، انواع قالب های شعری و اوزان اشعار را در برنامه خود داشته باشد؛ همچنین مقاتل را شخصاً از کتب معتبر مطالعه کند و یک دوره تفسیر زیارت جامعه کبیره را هم که بهترین مرجع امام شناسی است؛ بگذراند تا به مرور آشنایی و تسلط کامل بر این علوم پیدا کند و اشتباهات احتمالی مداحان برتر را خود تشخیص داده و از تکرار آن خودداری کند
2️⃣ تقلید در مداحی ها حتما باید بصورت موقتی باشد و مداحان باید بعد از یک یا حداکثر سه سال تجربیات خود را به اندازه کافی افزایش داده و صاحب سبک مخصوص بشوند و دست از تقلید بردارند. ضمن اینکه این امر موقتی نیز دارای اصول و مراحلی است که باید رعایت شود؛ یعنی اینکه شیوه تقلید در ماه اول با ماه های شش و هفت تقلید کردن و ماه شش و هفت با ماه دوازدهم تقلید متفاوت است به همین دلیل توصیه و تاکید داریم که امر تقلید نیز تحت نظر یک استاد با تجربه باید انجام بشود.
3️⃣ نکته بسیار مهم و حائز اهمیتی که بعضاً مورد توجه قرار نمی گیرد نوع تقلید است؛ هیچ گاه فراموش نکنیم ؛ تنها چیزی که ما اجازه داریم تقلید کنیم الحان صحیح مداحی هاست در واقع همان گوشه ها و نغمات آوازی مجاز در امر مداحی است که در اینجا بدون نام بردن از اسم دستگاه و کوشۀ مربوطه انجام می شود؛ پس به هیج عنوان و تحت هیچ شرایطی از شعر، روضه و مقتل و حتی گریزها و .... نمی توان تقلید نمود که اگر چنین اشتباه بزرگی صورت بگیرد دیگر اسم این کار ما تقلید نیست بلکه کپی کاری است که امری کاملا اشتباه و مردود می باشد. مثلا در تقلید از روضه ها بعضاً شاهد تقلید نابجا از روضه های تحریفی و غلط هستیم که این موضوع علاوه بر اینکه موجب گسترش روضۀ تحریفی و انتصاب سخن ناروا به حضرات معصومین میشوید ( که این امر جزء گناهان کبیره است) باعث می شود معلومات پایه ای شما نیز بر اساس جعلیات بنا شود.
4️⃣ نکته مهم بعدی که باید به شدت از آن پرهیز نمود تقلید از صدای مقلَد است؛ بعضی از مداحان نا خواسته سعی میکنند صدای خودشان را شبیه صدای مداحی کنند که از او تقلید میکنند که این امر کاملا اشتباه است و در بلند مدت صدمات جبران ناپذیری را به حنجره و تارهای صوتی ایجاد می کند؛ فراموش نکنید که شما فقط مجاز هستید لحن مورد استفاده را تقلید کنید و باید به شدت از شبیه سازی صدای خود و زیر و بم کردن صدایتان بصورت مصنوعی پرهیز نمائید.
5️⃣ همیشه به یاد داشته باشید هر نوار و هر سی دی که به دست شما رسید قابل تقلید نیست؛ سعی کنید خواندن هایی از مقلَدتان را برای تقلید انتخاب کنید که از نرم متوسطی برخودار باشد تا با مشکل عدم همخوانی فضای عمومی و حس و حال جلسات مواجه نشوید.
6️⃣ لحن مورد تقلید را پس از یادگیری کامل و تسلط بر آن به جهت تثبیت لحنی و تکمیل سیر مراحل تقلید؛ حتماً بر روی یک یا چند شعر دیگر اجرا کنید و این اشعار جدید را در مجالس مختلف اجرا کنید؛ با این کار ضمن تسلط کامل بر الحان فرا گرفته؛ مشکل عدم همخوانی سطح مخاطبین نیز برطرف خواهد شد.
https://www.astanevesal.ir/
#آموزش_اصول_وفنون_مداحی (17)
به چه دلیل فقط می توانیم از الحان صحیح و اصولی تقلید کنیم و اجازه نداریم از چیز دیگری تقلید کنیم؟ ممکن است کسی سوال کند چرا این موارد را تقلید نکنیم؟ موارد متعددی دیده شده که متاسفانه حتی مداحان کشوری مقاتلی خوانده اند که سند معتبری نداشته است؛ شما مقاتل و روضه ها را باید شخصاً از روی کتب معتبر بخوانید کتبی همچون: لهوف سید بن طاوس، ارشاد شیخ مفید؛ اعلام الوری طبرسی، کشف الغمه محدث اربلی؛ جلاءالعیون و بحار الانوار علامه مجلسی، نفس المهموم و منتهی الامال شیخ عباس قمی وکتب معتبری که در این باب وجود دارند تا اگر کسی از شما در مورد مطالبی که خوانده اید سوال کرد بتوانید جواب مستند و محکم ارائه دهید، صوت نیز قابل تقلید نیست و از نظر فنی مردود بوده و مضرات فراوانی دارد که به چند مورد اشاره می شود:
1️⃣ در تقلید صوت به دلیل فشار مضاعف و نادرستی که مقلد به حنجره وارد میکند تارهای صوتی او دارای خش شده و پس از مدتی صدای مداح اصطلاحاً دو رگه میشود.
2️⃣ همانگونه که گفته شد در تقلید صوت فشار مضاعفی به حنجره وارد می شود که این فشار مضاعف و غیر اصولی غالبا موجب بروز بیماری های حنجره همچون پلیپ حنجره ؛ ندول صوتی و ... میگردد.
3️⃣ در هنگام تقلید صوت به دلیل فشاری که به حنجره وارد میشود مداح خیلی زود خسته شده و در ناحیه گلو و فک احساس درد یا کوفتگی می کند.
4️⃣ اینگونه افراد غالبا در مداحی هایشان با کمبود نفس مواجه میشوند.
5️⃣ در اکثر مواقع؛ خواندن این افراد تصنّعی بوده و روحی ندارد و به طبع آن حس و حال مجلس هم ... https://eitaa.com/astanevesal
#حضرت_مهدی_عجلاللهُتعالیفرجه_مناجات_پایان_سال
بهاران قَد عَلم کرده، ولی رنگ قیامَت نیست
قبای سبز پوشیده درختی که به نامَت نیست
چه معنا میدهد عیدی که یارت را نمیبینی
چه دارد هفتسینی که در آن سروِ امامَت نیست
بساط این دُکانداران پشیزی هم نمیارزد
زمانی که متاع آن کتابی از کلامَت نیست
مقام جبرئیلی هم بیابد، باز بی اجر است
پری که استراحتگاه آن بالای بامَت نیست
گناه روسیاهی مثل من صحرانشینات کرد
بمیرد نوکرت ارباب، این شأن مقامَت نیست
همین که دست من را رو نکردی از تو ممنونم
تو آقایی و غیر از آبروداری مرامَت نیست
دمِ تحویل سال کهنه، نـُو کن کاسۀ ما را
نمیخواهیم ظرفی را که در حدِّ طعامَت نیست
به گریه کردن یعقوبهایت اعـتنایی کن
اگرچه این طریق عاشقی کردن به کامَت نیست
کسی این آخر سالی مرا گردن نمیگیرد
به جز تو هیچکس پشت و پناه این غلامَت نیست
بساط کفْن و دفنم کاش در خاک نجف باشد
جز این هیچ اتفاقی در خُورِ حُسن ختامَت نیست
اگر امسالِ ما بی کربلا باشد، بُکُش ما را
که این جا ماندن هر سال، کم از قتلعامَت نیست
تو را جانِ همان گودالرفته، خواهشاً برگرد
به لبهایش قسم دردی چو دوریِ مدامَت نیست
▪️
همان شاهی که دیگر بعد غارت بیعمامه شد
همان جسمی که دیگر بعد مرکبها سلامَت نیست
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس ا اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
إِلٰهِی عَظُمَ الْبَلاءُ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ، وَانْکَشَفَ الْغِطاءُ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ، وَضاقَتِ الْأَرْضُ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ، وَأَنْتَ الْمُسْتَعانُ، وَ إِلَیْکَ الْمُشْتَکیٰ، وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّةِ وَالرَّخاءِ؛
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ أُولِی الْأَمْرِ الَّذِینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ، وَعَرَّفْتَنا بِذَلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ، فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَرِیباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ؛
یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ، یَا عَلِیُّ یَا مُحَمَّدُ اکْفِیانِی فَإِنَّکُما کافِیانِ، وَانْصُرانِی فَإِنَّکُما ناصِرانِ؛ یَا مَوْلانا یَا صاحِبَ الزَّمانِ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ، أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی، السَّاعَةَ السَّاعَةَ السّاعَةَ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ، یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِینَ
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس ا اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس ا اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس ا اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
#حضرت_مهدی_عجلاللهُتعالیفرجه_مناجات_پایان_سال
رسـید فـصل بـهـار و بهـار ما نرسید
بهـار عـمر گـذشت و نگـار ما نرسید
کجاست مـرهم غـمهای بیشمار علی
دوای زخــم دل داغدار مــا نــرسـیـد
به شوق دیدن رویش به صبح خیره شدیم
چقـدر خـیره شـدیم و سـوار ما نرسید
کجـاست نـور امـید نـجـات این عـالـم
کجاست صبر و قراری، قرار ما نرسید
چـقـدر چـلّـه گـرفـتـیـم تا بـبـیـنـیـمـش
ولی به منـزل مقـصـود بار ما نرسید
هزار حرف مگو بین سینه بود و کسی
به داد این دل بیـمـار و زار ما نرسید
چـقـدر گـریه نـوشـتیم پای غـربت او
چـقـدر گـریه نوشـتیم... یار ما نرسید
به جد بیکـفـنش میکـنم توسل، چون
به جز حسین کسی هم به کار ما نرسید
**
فـدای گریۀ آن مـادری که میفرمود:
دو قطره آب به این شیرخوار ما نرسید
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹 یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة 🌹🌹
#حضرت_مهدی_عجلاللهُتعالیفرجه_مناجات_پایان_سال
کسی که از سر نفسش حذر نداشته باشد
دمی به کـوی امـامش گـذر نداشته باشد
چه زجرآور و تلخ است اینکه بهر ظهورت
دعـا کـنـیـم ولـیکـن اثــر نـداشـتـه بـاشد
چگونه شرح دهم حال و روز منتظرت را
شـبـیـه حـال کـسی که پـدر نداشته باشد
دوباره سال جدید است و ذوق نیست در آن کس
که از امـام زمـانـش خـبـر نداشـته باشد
قبول میکنم آقا که مستحـق شرار است
دلی که از غم هجرت شرر نداشته باشد
اگر که نوکرت آقا به دردتان نخورد هم
خـدا کـند که بـرایت ضرر نداشته باشد
چه حسرتیست اگر نوکری بمیرد و یک دم
به روی پـاک امامـش نظر نداشته باشد
به روز حشر پر از حسرت است و غرق خجالت
کسی که از غمتان چشم تر نداشته باشد
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹 یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة 🌹🌹
#حضرت_مهدی_عجلاللهُتعالیفرجه_مناجات_پایان_سال
به چـشـم روشـنـی شـام تـار منتـظرم
به صبح - آن قـسم آشـکـار- منتظرم
بـیـا که عـیـد بـیـایـد به خـانـۀ دل ما
حـضـور سـبـز تو را ای بــهـار منتظرم
اگرچه دیر شده با گذشت اینهمه سال
به حُکم مـطـلـق پـروردگـار منـتـظـرم
تورا نخواستم آنگونهای که باید خواست
شـبـیـه مـردم اهـل شـعـار مـنـتـظرم
زمـانـه مـیگـذرد نـا امـیـد؛ امـا مـن
به رغـم خـستـگـی روزگـار؛ منتـظرم
هـنوز آمـدنت آرزوی عـقـربـههاست
به دیـرپـایی ایـن انـتــظـار مـنـتـظـرم
تــو را نـدارم و از هر کسی نــدارتـرم
کجاست آن کـرم بیشـمار؟ منتـظرم
مـیان روضه هـوای مدیـنه پـیـچـیـده
قـسم به مـادر مخـفـی مـزار منتظرم*
✅ بررسی و نقدر شعر 👇👇👇
بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما با توجه به وجود ایراد یا ضعف محتوایی و معنایی در مصرع دوم بیت؛ پیشنهاد میکنیم به منظور رفع ایراد موجود و همچنین انتقال بهتر معنای شعر بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید؛ زیرا حضرت زهرا سلام الله علیها بدون مزار نیست بلکه مزار مطهرآن حضرت پنهان از چشم مردم عادی است
مـیان روضه هـوای مدیـنه پـیـچـیـده
بـه خـاک چـــادر آن بیمـزار مـنـتظرم
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹 یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة 🌹🌹
#حضرت_مهدی_عجلاللهُتعالیفرجه_مناجات_پایان_سال
در این هوای بهاری شدم دوباره هوایی
بهـار میرسد اما بهـار من! تو کجایی؟
چه برکتی، چه نویدی، چه سبزهای و چه عیدی؟
به سال نو چه امیدی؟ اگر دوباره نیایی
مـقـلّـبـانه به قـلبـم، هوای تازه بـنـوشان
محـوّلانه به حـالـم اشاره کن به دعـایی
مـقـدّر است به فـالـم مـدبّـرانـه بـتــابـی
خوش است لیل و نهارم اگر نظر بنمایی
اگر قرار چنـین شد، تو را بهـار نـبـیـند
چنین نکو ز چه رویی؟ چنین خجسته چرایی؟
اگرچه حُسن فروشان به جلوه آمده باشند
تو آبـروی جهانی، تو روی مـاه خدایی
دل از امیر سواران گرفته است بشارت
از آسـمان خـراسان شنـیـده است ندایی
خودت مگر که به زهرا توسلی کنی امشب
نمیرسد گل نرگس! دعای ما که به جایی
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس ا اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
#آموزش_اصول_وفنون_مداحی (18)
✅ چه افرادی باید تقلید کنند؟ افرادی که تازه وارد عرصۀ مداحی شده اند با توجه به اینکه شناختی از الحان و اصول و فنون مداحی ندارند؛ باید تقلید کنند. در واقع می توان اینگونه گفت: تقلید برای افراد مبتدی امری واجب است برای افراد متوسط مباح و برای کسانی حرفه ای ناپسند است، البته تقلید برای هر یک از این افراد باید متفاوت باشد؛ فردی که تازه تقلید رو شروع کرده و فردی که چندین ماه است به تقلید پرداخته و فردی که بیش از یکسال است سابقۀ تقلید دارد هریک به شیوه ای باید تقلید نماید و به یک شیوه نمی توانند تقلید کنند به همین دلیل گفتم امر تقلید را تحت نظر یک فرد خبره و صاحب فن انجام دهید. و نکته بعدی آنکه همانگونه که قبلا هم متذکر شدیم مراقب باشید تقلیدتان به کپی کاری یا تقلید صدا حتی نزدیک هم نشود
✅ از چه کسانی می توان تقلید کرد؟ از هر کسی نمی توان تقلید نمود زیرا بسیار دیده شده است تقلید نابجا از افرادی که فاقد صلاحیت های لازم هستند نه تنها موجب پیشرفت اصولی و درست در امر آموزش مداحی نشده بلکه افراد را به انحراف و اشتباه هم انداخته است؛ لذا باید از کسی تقلید نمود که :
1️⃣ حداقل آشنایی نسبی به نغمات و دستگاه های موسیقی را داشته باشد و خود او در اشتباه نباشد
2️⃣ آشنایی لازم و کافی به شعر و ادبیات داشته باشد که اشعار را غلط نخواند که متأسفانه بعضاً این مورد دیده شده است
3️⃣ از مقبولیت لازم برخودار باشد و جز افرادی نباشد که علما و مراجع به دلیل اشتباهات فاحش شان آنها را طرد کرده اند
4️⃣ از نظر ویژگی های صوتی تشابه هایی بین دو نفر ( مقلِد و مقلَد ) وجود داشته باشد