#حضرت_مهدی_عجلاللهُتعالیفرجه_ولادت
ای پــیـشـتـازان شـفـق آمــاده بـاشـیـد
فـرمـانـبـران مـلک حـق آماده بـاشـید
در آسمان مردی دو چشمش بر شماهاست
مردی که از آن سوی مشرقها هویداست
مـردی که هـیاتدار بـاغ آسمان است
بر آل طاها گلشنش رنگـین کمان است
مردی که از آنسوی اقـیانوس پیداست
او چـلـچـراغ آسـمـانِ آسـمـانهـاسـت
مردی که از نسل خلیل و بوتراب است
مردی که رعنا قامتش چون آفتاب است
مردی که از نسل کریم ابن کریم است
ابـروش بسم الله الرحـمان رحـیم است
ای شـهـسـواران نجـابت بـادهخـواران
مرغان حق دُردیکشان ای سربداران
آمـاده باشید ظـلـمت شب را شـکـسـته
در انـتـظـار خـیـل یـارانـش نـشـسـتـه
او از تـبـار خـیـبر و فتح المبین است
مردی که گامش آسمان پیمای دین است
هان ذوالفقارش حال بیرون ازنیام است
آماده باشـید وقت رزم و انتـقـام است
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
دوم شعبان:
👈ــ آغاز واجب شدن روزۀ ماه مبارک رمضان در سال دوم هجرت ( شیخ مفید، مسار الشیعه ص ۶۱ ، السرائر الحاوی ج۱ ص ۴۱۹، علامه مجلسی، شیخ کفعمی، المصباح ص ۵۱۳، بحارالأنوار ج ۱۸ ص ۱۹۴ شیخ عباس قمی فیض العلام فی عمل الشهور و وقایع الأیام ص۴۳۰،)
👈ــ در این روز در سال ۲۵۵ هجری معتز باالله به درك واصل شد. نام او زبیر یا محمد بود که بعد از پسر عمویش مستعین به خلافت رسید. از بزرگترین جرائم او ایـن بود که امام هادى را به شهادت رساند. ( مسعودی، مروج الذهب ج ۴ ص ۹۸، شیخ عباس قمی فیض العلام فی عمل الشهور و وقایع الأیام ص ۴۳۱، مرحوم خراسانی منتخب التواریخ ص ۴۵۵)
سوم شعبان:
👈ــ ولادت امام حسین علیهالسلام در سال ۴ هـجری قمری به روایت مشهور (شیخ مفید، مسار الشیعه ص ۶۱، شیخ طوسی، مصباح المتهجد ج ۲ ص۸۲۶، علامه طبرسی، اعلام الوری ج۱ ص۴۲۰، شیخ کفعمی، المصباح ص ۵۱۳، ابوریحان بیرونی آثارالباقیه ص ۵۳۱، سیدبن طاوس، اقبال الاعمال ج ۲ ص ۶۸۹، علامه مجلسی جلاءالعیون ص ۴۳۲، شیخ عباس قمی منتهی الآمال ص ۳۳۷)
👈 ــ در شب جمعه سوم شعبان سال ۶۰ هجری قمری امام حسین علیه السلام که در پی فشار حاکم مدینه و به منظور بیعت نکردن با یزید از شهر پیغمبر خارج شده بود وارد مکه شدند و تا نهم ذى الحجه در آنجا اقامت داشتند.( علامه مجلسی جلاءالعیون ص ۷۵۳،شیخ عباس قمی فیض العلام فی عمل الشهور و وقایع الأیام ص ۳۷۷، مرحوم خراسانی منتخب التواریخ ص ۷۵۳)
چهارم شعبان:
👈 ــ ولادت حضرت عبّاس علیهالسلام اولین فرزند حضرت ام البین و امیر المومنین علیهالسلام در سال ۲۶ هـجری قمری ( خصایص العباسیه ۶۶)
پنجم شعبان:
👈 ــ ولادت امام سجّادعلیهالسلام در سال ۳۸ هـجری قمری به روایت مشهور ( محدث اربلی، کشف الغمه ج ۲ ص ۷۳، علامه مجلسی، بحارالأنوار ج ۴۶ ص ۷، علامه مجلسی جلاءالعیون ص ۶۷۳، شیخ عباس قمی فیض العلام فی عمل الشهور و وقایع الأیام ص ۴۳۶؛ )
👈 ــ ولادت امام حسین علیهالسلام در سال ۴ هـجری قمری به روایتی ( شیخ مفید، الارشاد ج۱ ص ۲۷، علامه طبرسی، اعلام الوری ج۱ ص۴۲۰، شیخ طوسی، مصباح المتهجد ج ۲ ص۸۵۲، ابن شهرآشوب، مناقب آل ابیطالب ج ۴ ص ۷۶، محدث اربلی، کشف الغمه ج ۲ ص ۳، سیدبن طاوس، الهوف ص ۱۳،یوسف شامی، الدر النظیم ص ۵۲۵، علامه مجلسی، بحارالأنوار ج ۴۳ ص ۲۶۰، ، علامه مجلسی جلاءالعیون ص ۴۷۵، شیخ عباس قمی منتهی الآمال ص ۶۵۹ )
هفتم شعبان:
👈 به گزارش شیخ طوسی به روایتی ولادت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام در درون کعبه در روز جمعه هفتم شعبان ده سال قبل از بعثت بوده است مصباح المتهجد ج ۲ ص ۸۵۲ علامه مجلسی جلاءالعیون ص ۲۸۹،
هشتم شعبان:
👈 ــ به گزارش شیخ صدوق به روایتی ولادت حضرت صاحب الزمان (عج) در هشتم شعبان سال ۲۵۵ هـجری قمری در شهر سامرا بوده است. شیخ صدوق، کمال الدین ج۲ ص ۴۳۲، علامه مجلسی جلاءالعیون ص ۹۹۹، شیخ عباس قمی منتهی الآمال ص ۱۹۵۹
نهم شعبان:
👈 ــ به روایتی ولادت امام سجّاد علیهالسلام در نهم شعبان سال ۳۸ هـجری قمری بوده است. علامه طبرسی، اعلام الوری ج۱ ص ۴۸۰، فتال نیشابوری، روضة الواعظین ج ۱ص ۲۰۱، ابن شهرآشوب، مناقب آل ابیطالب ج۴ ص ۱۷۵، علامه مجلسی، بحارالأنوار ج ۴۶ ص ۱۳
یازدهم شعبان:
👈 ــ ولادت حضرت علی اکبر علیهالسلام در سال ۳۳ هـجری قمری ،که به این مناسبت روز جوان نام گذاری شده ( مقتل الحسین مقرّم ص ۲۲۶)
پانزدهم شعبان:
👈 ــ ولادت حضرت صاحب الزمان (عج) در شب جمعۀ پانزدهم شعبان سال ۲۵۵ هـجری قمری در شهر سامرا ( شیخ صدوق، کمال الدین ج ۲ ص ۴۳۰، شیخ مفید، مسار الشیعه ص ۶۱، علامه طبرسی، اعلام الوری ج۲ ص ۲۱۴، شیخ مفید، الارشاد ج۲ ص ۳۳۹، شیخ کفعمی، المصباح ص ۵۱۳، شیخ طوسی، الغیبه ص۲۳۴، شیخ حر عاملی، اثباه الهداه ج ۵ ص ۹۹، علامه مجلسی، بحارالأنوار ج ۵۱ ص ۴، محدث اربلی کَشف الغُمّه ج۳ ص۳۳۵، علامه مجلسی جلاءالعیون ص ۹۹۹، شیخ عباس قمی منتهی الآمال ص ۱۹۵۹ )
👈 ــ وفات علی بن محمّد سمری چهارمین نائب خاص امام زمان وآغاز غیبت کبرای ایشان در سال ۳۲۹ هـجری قمری ( شیخ حر عاملی اثباة الهدی ج ۵ ص ۳۲۱، شیخ عباس قمی فیض العلام فی عمل الشهور و وقایع الأیام ص۴۴۸، مرحوم خراسانی منتخب التواریخ ص ۵۰۱؛ علامه مجلسی بحارالأنوار ج۵۱ ص ۳۶۱)
هجدهم شعبان:
👈 ــ وفات حسین بن روح نوبختی سوّمین نایب خاص امام زمان در سال ۳۲۶ هـجری قمری (شیخ طوسی، الغیبه ص ۲۳۸، علامه مجلسی بحارالأنوار ج۵۱ ص ۳۵۸)
نوزدهم شعبان:
👈 آغاز غزوه بنی المصطق در سال پنجم هجری توسط پیامبر اکرم شیخ عباس قمی فیض العلام فی عمل الشهور ص ۴۵۰
بیست و سوم شعبان:
👈 ــ بعضاً این روز را به عنوان سالروز ولادت حضرت رقیه معرفی می کنند که هیچگونه سند تاریخی ندارد و جزء بدعت هایی است که سابقه آن حتی به ده سال هم نمی رسد.
سی ام شعبان:
👈 ــ به درک واصل شدن مغیره از قاتلان حضرت زهرا(س) درسال ۵۰ هـجری قمری ( مرحوم خراسانی منتخب التواریخ ص ۳۰۲) لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
#آموزش_اصول_وفنون_مداحی (3)
در مبحث قبل به لزوم داشتن صوت زیبا پرداختیم سوال: آیا بدون صوت زیبا هم میتوان مداح شد یا نه؟ بله میشود؛ درست است که صوت زیبا عامل مؤثری در این زمینه است؛ اما مهمتر از صوت زیبا آمادگی صوتی است که واجب است هر مداحی آن را در مدارج عالی کسب کند؛ در واقع در بحث صوت ما با دو مقولۀ
1️⃣ ویژگیهای صوتی
2️⃣ توانائیهای صوتی مواجه هستیم؛ آیتمهایی همچون زیبایی صوت، زیر و بم بودن صوت جزء ویژگیهای صوتی است و قابل تغییر نیست اما ویژگیهایی همچون وضوح صدا، ولوم صدا؛ بلندی و ارتفاع صدا؛ قابلیت انعطاف پذیری و توانایی ایجاد تحریر صوتی جزء توانائیهای صوتی است و اکتسابی است؛ هرچند ممکن است بعضی از افراد بصورت خدادادی هم این ویژگیها را داشته باشند. مداحان بزرگی بودند که صوت زیبایی نداشتند اما با ایجاد توانائیهای صوتی و انتخاب لحن زیبا؛ این نقیصه را رفع کردهاند.
لازم است هر مداحی ضمن نظر خواهی از متخصصین و اهل فن؛ قبل از این که برای مردم بخواند صدای خود را ضبط کند و به همراه افراد صاحب نظر به این صوت به عنوان یک مستمع گوش کنند؛ ببینند چقدر قابل قبول و قابل تحمل است. البته این بدان معنا نیست که اگر کسی صوت زیبا نداشت نمیتواند مداح شود؛ ما از نظر اعتقادی چنین اجازهای نداریم که بگویم کسی میتواند مداح شود یا نه!! فردای قیامت اگر از ما سوال کنند که به چه اجازهای گفتید فلانی میتواند مداح شود یا نه؛ هیچ جوابی نخواهیم داشت؛ بلکه معنی حرف ما این است؛ کسی که صوت زیبا و توانمند ندارد؛ باید با تمرین و ممارست مدام و اصولی و زیر نظر اساتید فن توانائی لازم را کسب کند
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
#حضرت_مهدی_عجلاللهُتعالیفرجه_ولادت
وقتی مساجد تشنۀ یک خـتـم قـرآنند
در گیر و داری که خیابانها چراغانند
وقتی برای بستۀ درها کـلیدی نیست
وقتی تمام قـفـلها سر در گـریـبانند
میآیی و «اِنّا فَتَحنا» روی لب داری
یعنی برایت کـارهای سخـت آسـانند
اربابها و خوابهای بر پر قوشان
از چند شب قبل از ظهور تو پریشانند
احـوالشان آن لحظه باید دیدنی باشد
وقتی مُعبّرها تو را «منصور» میخوانند
میآیی و یک عده بر خود سخت میلرزند
میآیی و یک عده قَدرت را نمیدانند
من در خیابان هایمان گز میکنم نذرت
وقـتی تمام چـشـم ها دنبال مهـمـانند
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
#حضرت_مهدی_عجلاللهُتعالیفرجه_ولادت
أَقْـبِلْ عَـلَىَّ*، خـسـته و نالانم از خودم
آغـوش بـاز کـن که گـریـزانـم از خـودم
آغـوش بـاز کـن که به ســوی تو آمـدم
اقـرار میکـنـم که پـشیـمـانم از خـودم
غیر از تلفشدن چه نصیبی مرا ز عمر؟!
آنگـونهام که سیـر شده جانم از خودم
پـوشـانـدهام درونِ خـودم را ز دیگران
این ننگ را چگونه بپوشانم از خودم؟!
از غیر خود چگونه شکایت کنم؟! که من
مـانـنـد گـردبـاد پــریـشـانـم از خــودم
از دیگران کناره گرفتن که سخت نیست
توفـیق دِه که روی بـگـردانم از خودم
* ( فرازی از مناجات شعبانیه ) وَ أَقْبِلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَیْتُکَ فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَیْکَ وَ وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیْکَ مُسْتَکِیناً لَکَ مُتَضَرِّعاً إِلَیْکَ رَاجِیاً لِمَا لَدَیْکَ ثَوَابِی وَ تَعْلَمُ مَا فِی نَفْسِی وَ تَخْبُرُ حَاجَتِی وَ تَعْرِفُ ضَمِیرِی
و چون با تو مناجات کنم به حالم توجه فرما که من بسوى تو گریخته ام و در حضور حضرتت ایستاده در حالى که به درگاهت به حال پریشانى تضرع و زارى می کنم؛ و به آنچه نزد توست چشم امید دارم و تو از دلم آگاهى و حاجتم را می دانى و ضمیر مرا می شناسى
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
#آموزش_اصول_وفنون_مداحی (4)
بعد از کسب پیش نیازهای مداحی؛ شما باید هدف خود را از مداحی مشخص کنید؛ به راستی هدفمان از وارد شدن به این عرصۀ مقدس چیست؟
آیا صرفا برای رضای خداوند و اهلبیت علیهمالسلام میخواهیم مداح شویم یا خدائی ناکرده برای کسب شهرت یا این که مردم به ما به به و چه چه بگویند یا برای پول؟
یقین بدارید هدف هر چه که باشد به آن خواهید رسید چرا که این خانواده همگی رحمة للعالمین هستند چنانچه در زیارت جامعۀ کبیره میخوانیم « وَ سُلالَة النَبِیِین وَ صِفوَة المُرسَلِین» پس اهلبیت علیهمالسلام همگی رحمة للعالمین هستند؛ آن قدر کریم هستند که اگر کسی خدای ناکرده آنقدر کوچک و خوار باشد که بخواهد از راه مداحی کسب درآمد کند و یا هر یک از مسایلی که عرض کردیم؛ به او عطا خواهند کرد
اما برای همیشه این حدیث یادمان باشد اِنَّمَا الاَعمَالُ بِالنِّیَات یعنی به هر کسی آنقدر میرسد که در نیت اوست. درگاه الهی و اهلبیت علیهمالسلام شریک بردار نیست نمیتوان گفت هم اهلبیت علیهمالسلام و هم کسب درآمد؛ هم اهلبیت علیهمالسلام و هم شهرت؛ باور کنید هر ناخالصی که وارد این کار شود کار را خراب میکند
در اخبار وارده هست که اگر کسی برای جلب توجه فردی بخواهد نمازش را طولانی کند یا کار دیگری کند نمازش مورد قبول درگاه حق نخواهد بود؛ گاهی ممکن است شروع نماز کاملاً مخلصانه و فقط برای خدا باشد اما در بین نماز بر اثر غفلت توجه به دیگران را نیز لحاظ کنیم و ...
در مداحی نیز میتواند خدائی ناکرده اینگونه باشد و شیطان رجیم اخلاصمان را برباید و به انحراف بکشاند.
https://eitaa.com/astanevesal
#آموزش_اصول_وفنون_مداحی (5)
در مبحث قبل به لزوم خلوص نیت در اهداف مداحی پرداختیم در این بخش بدون هیچ توضیحی به سه حدیث از اهل بیت در خصوص حرمت کسب درآمد از اهل بیت می پردازیم
2️⃣ امام صادق علیهالسلام فرمودند: مَنْ اَرادَ الحَدیثُ المَنْفَعَة الدُنْیا لََمْ یَکُنْ لَهُ فِی الآخِرَة نَصيْب و ...؛ هرکس قصد کند از حدیث (یعنی از یاد گرفتن و نقل آن از برای دیگران) منفعت دنیویّه را که به وسیله آن مالی به دست آورد، برای او در آخرت حظّ و نصیبی نخواهد بود و ... امالی شیخ مفید ص ۱۸۲
2️⃣ حضرت اباعبدالله علیهالسلام فرمودند: ... وَ فِرْقَةٌ أَحَبُّونَا وَ سَمِعُوا كَلَامَنَا وَ لَمْ يُقَصِّرُوا عَنْ فِعْلِنَا لِيَسْتَأْكِلُوا النَّاسَ بِنَا فَيَمْلَأُ اللَّهُ بُطُونَهُمْ نَاراً يُسَلِّطُ عَلَيْهِمُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ و ...؛ ... و فرقهای دوست داشتند ما را و سخنان ما را شنیدند و در کردارهای ما کوتاهی نکردند به جهت اینکه به سبب ما اموال مردم را بخورند؛ پس پُر خواهد کرد خدای تعالی شکمهای ایشان را از آتش جهنّم، پُرکند و مسلّط کند بر ایشان تشنگی و گرسنگی را و ... تحف العقول ص۵۱۳
3️⃣ امام صادق علیهالسلام فرمودند: مَنْ اَرادَ الحَدیثُ المَنْفَعَة الدُنْیا لََمْ یَکُنْ لَهُ فِی الآخِرَة نَصيْب و ...؛ هرکس قصد کند از حدیث (یعنی از یاد گرفتن و نقل آن از برای دیگران) منفعت دنیویّه را که به وسیله آن مالی به دست آورد، برای او در آخرت حظّ و نصیبی نخواهد بود و ... اصول کافی ج ۱ ص ۴۶
احادیث دیگری نیز وجود دارد که ما به همین سه حدیث بسنده می کنیم
https://eitaa.com/astanevesal
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
در چنین روزی در سال ۳۲۶ هـجری قمری حسین بن روح نوبختی سوّمین نایب خاص امام زمان رحلت نمودن و از این روز به بعد چهارمین و آخرین نایب خاص امام زمان عجل الله تعالی وظایف خود را آغاز نمودند ( بحارالأنوار جلد ۵۱ صفحه ۳۵۸)
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
#ذکرمصائب_اهلبیت_علیهمالسلام
پدر را در گلیمی از کنار منبر آوردند
پسر را درحصیری غرق خون و بی سر آوردند
علی را کوفیان کشتند درمحراب و بعد از آن
برای کشتن فرزند او ،صد لشگر آوردند
اگرخورشید را شق القمر کردند درکوفه
همان شق القمر را کربلا بر اکبر آوردند
تمام دشت از خون ابوالفضل علی پُر شد
ز بس باران تیر کینه برآن پیکر آوردند
ز فولادی که شد شمشر و برفرق علی آمد
به دست حرمله تیری برای اصغر آوردند
چقدر این کوفیان پستند کز بعد حسین او
ز گوش کودکانش گوشواره ها در آوردند
سه ساله بود و پا پُر آبله، رخسار و تن نیلی
چه روزی با اسیری بر سر این دختر آوردند
«وفایی» چون که خطبه خوانی زینب به گوش آمد
همه درکوفه می گفتند گویا حیدر آوردند
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
#ذکرمصائب_اهلبیت_علیهمالسلام
روی بوم عشق نقشی از محبت میکشند
عاشقانی که به پای یار زحمت میکشند
جای درمان، درد بی درمان تقاضا میکنند
غـالباً عُـشّاق اینگونه ریاضت میکشند
"اشک"، مبنای شروع دردِدل با چشمهاست
لالها هرگاه لالی را به صحبت میکشند
عــالـمـی دارنـد با سـوزِ مُـدامِ پـیـنـههـا
کولهبرهایی که بر شانه "ملامت" میکشند
آنقَدَر از سنگهای طعـنه لذّت میبرند
طاقت آئیـنهها را هم به حیرت میکشند
کار هر روز مجانین گریههای بیحد است
"آه" را هنگـام اوقـات فـراغت میکشند
روضهگردیکردنِ ما از دعای فاطمه است
مادران، فرزندها را به ضیافت میکشند
رزق را اربابها شخـصاً تقـبل میکنند
سفره را تنها میان خانه، رعیت میکشند
مُهر تائیدی به نوکر بودن خود میزنند
آن جبینهایی که خود را روی تُربت میکشند
آن گلوهایی که در روضه مدارا میکنند
مطمئناً در قـیامت دادِ حـسرت میکشند
بی حـسیـنـش قید جـنات خدا را میزند
حوریان از گریهکُن با اینکه منّت میکشند*
روضهای در روضۀ رضوان بهپا خواهند کرد
عرشیان را پای این ذکر مصیبت میکشند
حیفِ این آقا که مُشتی بیحـیا تا قـتلگاه
پیکـر بیجان او را با جسارت میکشند
روی هر سرپنجهای یک تکّه نخ آویز بود
گرگها پیراهنش را وقت غارت، میکشند
بعد از او وای از زنان بیپناه خـیمه ها
پرده پوشانش چه زجری در اسارت میکشند
👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹 یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة 🌹🌹
#آموزش_اصول_وفنون_مداحی (6)
در مبحث قبل به لزوم تعیین هدف از مداحی پرداختیم و معلوم شد که هدف صرفا باید قربة الی الله و رضایت اهل بیت باشد؛ هدفمان از مداحی حتی نباید به گریه در آوردن مردم هم باشد که اگر اینگونه بود ممکن است هر حرفی بگوییم تا مردم را بگریانیم؛ گریاندن مردم بر مصائب اهل بیت اجر فراوانی دارد اما هدف نیست؛ فلسفۀ گریه بر اهلبیت علیهمالسلام بحثی است گسترده و مفصّل که در این مقال نمیگنجد امّا اگر بخواهیم در چند جمله کوتاه آن را بیان کنیم باید گفت:
گریه بر اهلبیت علیهمالسلام گره خوردن عاطفهها با اهلبیت علیهمالسلام است و پُلی است به سمت ارتباط با این اسوههای الهی؛
گریه، عامل بیداری عاطفه و مانع موت قلب است
چنانچه مقام معظم رهبری نیز فرمودند: عزاداری فقط برای گریه نیست، گریه وسیلهای است برای اینکه دلها پاک بشود. ( سخنرانی معظم له در تاریخ ۱۳۶۷/۵/۲۵ ) در یک کلام، گریه وسیلهای است برای تقرّب به خدا، اصلاح اعمال، الگو برداری از گفتار و کردار ائمّه در زندگی و بهانهای است برای بازگشت به سوی خدا و توسّل جستن به آنها برای وساطت جهت پذیرش توبهها، چنانکه فُطرس بعد از هفتصد سال با توسّل به گهواره امام حسین علیهالسلام توبهاش قبول و بال سوختهاش دوباره به او اعطا شد أمالی صدوق ج ۲۸ ص ۱۳۸
حضرت آدم نیز متوسّل به پنج تن آل عبا شد تا توبهاش را بعد از سیصد سال عبادت، حضرت باریتعالی پذیرفت! تفسیر نمونه ذیل آیه ۳۷ سوره بقره
#آموزش_اصول_وفنون_مداحی )7)
ادامه مبحث جایگاه گریه: 👆👆
پیغمبر اکرم صَلَّیَاللهعَلَیهِوَآلِهِ فرمودند: آدم علیهالسلام برای پذیرش توبهاش، نوح علیهالسلام هنگام سوارشدن به کشتی، ابراهیم علیهالسلام موقع فرود آمدن در آتش و موسی علیهالسلام زمانی که عصا را انداخت و اژدها شد، همگی متوسّل به پنج تن شدند و خدا را به این اسماء مقدّس سوگند دادند و در امان ماندند أمالی صدوق ج ۳۹ ص ۲۱۸
سیّـدالشهداءعلیهالسلام هم در سخنانشان با عُبیدالله حُرّ جُعفی در منزل قَصر بنی مُقاتِل، برگشت حُرّ جُعفی به سوی امام علیهالسلام را مایۀ آمرزش گناهان اعلام کردند. در حدیث دیگری امام رضاعلیهالسلام فرمودند:گریه بر حسین علیهالسلام موجب آمرزش گناهان بزرگ است، أمالی صدوق ج ۲۷ ص ۱۲۸
پس گریه بر اهلبیت علیهمالسلام عامل بخشش گناهان است از اینرو بیعقلی و بیدینی است که ما بخواهیم برای گریهکردن و گریاندن مردم مرتکب گنـاه کبیرهای چون جعل حدیث و تحریف سخن امام علیهالسلام شویم.
یکی دیگر از فلسفههای گریه بر مصائب ائمّه ابـراز و عمل به دو رکن از ارکان دین یعنی تولّی و تبرّی است؛ آیا تحقیر امام، خوار و ذلیل نشان دادن اهلبیت علیهمالسلام و جعل سخنان آنان، تولاّی اهل بیت است یا تولاّ به دشمنان آنان؟! مصداقهای فراوانی هست، ولی ذکرهمین چهار مورد بس است
پس از مطالب مستند یاد شده نتـیجه میگیریم مجـالس اهلبیت علیهمالسلام دوای روح بیمار ماست تا به سوی خدا برگردیم، هرچند شأن اهلبیت علیهمالسلام بسیار بالاتر از اینها و در اصل محبّتشان و توسّل به آنها، اکسیر جاودانی و سعادت است.
https://eitaa.com/astanevesal