#شهدا
سلامِ خـیلِ مـلائک به محـضرِ شهدا
به پیرِ عشق، خمینی، به رهبر شهدا
قـرارِ قـلبِ شکسته بهشتِزهرا شد
بهشتِ ماست قـبـور مُـطـهّـر شهدا
نهاده دست به سینه همه قیام کنیم
بـرای عــرض ادب در بــرابـر شـهــدا
حیاتِ دین خدا ضامنش همین خونهاست
درود حـق بـه ســپــاه دلاورِ شهـدا
عجب شکوه عظیمیست در صفِ محشر
عبـوـر قـافـلـه سـالارِ بی سـرِ شهـدا
چه عاشقانه نشستند پای دلبر خویش
چـه دلـبـریست واللهِ دلـبـرِ شهـدا
بدون شک همه مهمان فاطمه گشتند
که هست مادر ارباب، مادرِ شهدا
کسی اگر سندش را طلب نمود، بگو:
شمیم سیب، میآید ز پیکر شهدا
به راه دین همه هستیِ خود فدا کردند
عطا کنید به ما هم ز باورِ شهدا
خدا کند که نفسهای آخر ماهم
شود شبیه نفسهای آخر شهدا
بخوان وصیت این پیرهای سیر و سلوک
بـشـیـن عـزیـز دلـم پـای مـنـبـرِ شـهـدا
وصال خواهی اگر راهکار آن اشک است
که گریههای سحر هست کوثرِ شهدا
عبور کن شبی از سیمِ خاردارِ نفس
که راه یابی از این در به مَعبرِ شهدا
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
#شهدا
به سیل اشک میشوئیم راه کاروانها را
هنوز از جبهه میآرند تابوت جوانها را
امان از اینچنین سوزی که در داغ عزیزان است
امان از اینچنین داغی که میبُرّد امانها را
به دنبال جوان خوش قد و بالای خود بودیم
غریبانه ولی بردیم با خود استخوانها را
اگر دریا نمیگنجد به کوزه، با چه اعجازی
به تابوتی نهادند جسم پاک پهـلوانها را؟
خبر دادند یوسفها به کنعان باز میگردند
نـدانـسـتـیـم با تـابـوت میآرنـد آنها را
به روی شانۀ لرزان مردم یک به یک رفتند
خدا از شانۀ مردم نگیرد این تکانها را ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
⬅️ بررسی و نقد شعر 👇👇👇
بیت زیر از نظر وزن دارای سکت است و ایراد دارد مگر آنکه کلمه چفیّه را بدون تشدید بخوانیم که آن هم اشتباه است لذا جهت رفع نقص تغییر داده شد
اگر دریا نمیگنجد به کوزه، با چه اعجازی
میان چفیه پیـچـیدند جسم پهـلوانها را؟
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
#حضرت_مهدی_عجلاللهُتعالیفرجه_اشعارفراق
با کدام آبـرویی، روز شمارش باشیم
عصرها منـتـظر صبح بهارش باشیم
کــاروان سحـرش بهـر هـمه جـا دارد
تا که جا هست، چرا گرد وغبارش باشیم؟
سال ها منتظر سیصد واندی مرد است
آن قـدر خـوب نبودیم که یارش باشیم
گـیـرم امـروز بـه مـا اذن مـلاقـات دهـد
روی آن هست که راهی دیارش باشیم؟
بـــارهــا در پــی کـار دل مــا راه افــتـــاد
یادمان رفت ولی درپی کـارش باشیم
ما چرا؟ خوب ترین ها به فدای قدمش
حیف او نیست که ما میثم دارش باشیم؟!
هـر دم آمـد خـبر رفـتـن مـا را بـبـریـد
به گـمانم که بـنا نیست کـنارش باشیم
****
⬅️ بررسی و نقد شعر 👇👇👇
بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما با توجه به وجود ایراد یا ضعف محتوایی و معنایی در مصرع اول بیت؛ پیشنهاد میکنیم به منظور رفع ایراد موجود و همچنین انتقال بهتر معنای شعر بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید؛ وجود کلمه اگر در ابتدای شعر به معنی شک و تردید است و صحیح نیست شیعه به ظهور و رجعت حضرت شک ندارد!
اگـر آمـد خـبـر رفـتـن مـا را بـبـریـد
به گـمانم که بـنا نیست کـنارش باشیم
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
#آموزش_شعرو_صنایع_شعری
تمام نوشتارها در ادبیات زبان فارسی از دو حال خارج نیست
۱ . نثر (نثر مسجع، نثر مرسل ) ۲. نظم ( شعر)
نظم یا شعر کلام یا نوشتاری است که باید سه ویژگی وزن، ردیف و قافیه و تخیل را داشته باشد که به آن شعر بگوییم. در زیر به جایگاه و ویژگی ردیف در شعر فارسی می پردازیم
جایگاه و تعریف ردیف در شعر فارسی :
تعریف نظم ( شعر ) : نظم کلامی است که سه ویژگی داشته باشد
1️⃣ ردیف و قافیه
2️⃣ وزن
3️⃣ تخیلی بودن ( تخیلی بودن ویژگی مهم شعر است و اگر شعری خالی از تخیل و ذوق شاعرانه باشد آن را نظم گویند نه شعر)
نکته: مکان و میزان قافیه نیز بستگی به قالب شعر همچون شعر نو یا بحر طویل متغییر است
⬅️ حداقل شعر چیست: حدا اقل شعریک بیت است که هر بیت از دو مصرع کاملاً مساوی تشکیل می شود، پس حداقل سخن موزون یک مصرع می باشد. مصراع یا مصرع به معنی لنگه در دو لختی است. مثال:
به نام آنکه هر چه دارم از اوست
نمی گویم سخن جز، قصه دوست
⬅️ ردیف: آخرین کلمه ای ست که در پایان هر مصرع یا بیت ( بعد از کلمه قافیه ) می آید و عیناً تکرار می شود. مثلاً در شعر زیر کلمه اهل بیت ردیف است و کلمات « تماشای؛ سیمای؛ سینای» قافیه هستند
چشمی که هست محو تماشای اهل بیت
بیند جـمال دوست به سیمای اهل بیت
نور خـدا که موسیِ عمران طلب کند
شد جلوه گر به سینۀ سینای اهل بیت
نکته : بیت یا شعری را که دارای ردیف باشد را مردّف گویند.
⬅️ ویژگی ها و مشخصات ردیف :
1️⃣ آوردن ردیف اختیاری است و شاعر می تواند ردیف ر ا نیاورد اما اگر در بیت اول شعری ردیف آورده شد شاعر باید در ابیاتی بعدی نیز ردیف را رعایت کند
#آموزش_شعرو_صنایع_شعری
⬅️ ویژگی ها و مشخصات ردیف :👇👇👇
1️⃣ـ آوردن ردیف اختیاری است و شاعر می تواند ردیف ر ا نیاورد اما اگر در بیت اول شعری ردیف آورده شد شاعر باید در ابیاتی بعدی نیز ردیف را رعایت کند ( به غیر از شعر مثنوی که ردیف و قافیه آن دوتایی است یعنی در هر بیت ردیف و قافیه مستقل دارد )
2️⃣ ـ ردیف ممکن است بطور مستقل بیاید و ممکن چسبیده به کلمه قافیه بیاید، در شعر بالا ردیف ( اهل بیت ) بطور مستقل آمده است اما در شعر زیر بطور چسبیده آمده است و «ست» ردیف محسوب میشود
می وزد طُـرفـه نـسـیـمـی که دم روحانـی ست
همه جا جلوه یار و همه جا ،نورانی ست
شبِ وجد و شب شادی، شب مدحت خوانی ست
هـشتـمین روز هـمایونِ جمادی الثانی ست
3️⃣ ـ ردیف باید داری معنی یکسان باشد و اگر دو معنی متفاوت بدهد دیگر ردیف نیست بلکه قافیه است. مثال :
شنیدم که در مصر؛ میری اجلّ
سپه تاخت بر روزگارش، اَجَل
در بیت بالا اجل در مصرع اول به معنی برتری بوده و صفت تفضیلی است اما در مصرع دوم به معنی روزگا و مرگ است
خرامان بشد سوی آب روان
چنان چون شده ، بـاز جوید روان
در این بیت نیز كلمه « روان » در مصراع اول به معنی جاری شده و در مصراع دوم به معنی روح و جان آمده است
4️⃣ ـ ردیف ممکن است یک کلمه، دو کلمه و یا سه کلمه و بیشتر هم باشد و همانطور که گفته شد آوردن ردیف اختیاری است، البته اگر کلمه ردیف در بیتی آمد در تمامی ابیات بعدی هم باید بیاید. در زیر نمونه هائی را برای آشنائی بیشتر شما ذکر کرده ایم.
⬅️ نمونه شعر با ردیف یک کلمه ای که کلمه شما ردیف است👇👇
#ذکرمصائب_اهلبیت_علیهمالسلام
کیستم من؟ سائلی در پشت دیـوار شما
با تهی دستی در این عالم خریدار شا
دیده ام را شسته ام یک عمر از خون جگر
در هوای لحظه ای ازفیض دیدار شما
پیـشتر از آنکه بگذارند نامی روی من
بوده نامم با خط خوانا به طومار شما
پای تا سر دردم و باشد دوایم یک نگاه
ای شفای عالمی در چـشم بیـمار شما
فخر بر بلبل فروشم ، ناز بر گل آورم
گر چو خاری سر برون آرم ز گلزار شما
پای در زنجیر نفس و دست بر دامان یار
یا گـرفـتـار دل اسـتم، یا گرفـتـار شما
چون شود روزی از این زنجیر آزادم کنی؟
ای نجات خلق از روز ازل کار شما
غلامرضا سازگار
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
⬅️ نمونه شعر با ردیف دو کلمه ای که کلمات « روی نیزه ها» ردیف است👇👇👇
#سیدالشهدا_علیهالسلام_مصائب_بین_راه_کوفه_شام
کربلا را می سرود این بار، روی نیزه ها
با دو صد ایهام معنیدار، روی نیزه ها
نینوایی شعر او از نای هـفـتاد و دو نی
مثل یک ترجیع شد تکرار، روی نیزه ها
چوب خشک نی به هفتاد و دو گل آذین شده ست
لالهها را سر به سر بشمار، روی نیزه ها
زخمی داغند این گلهای پرپر، ای نسیم!
پـای خود آرامتر بگـذار روی نیـزه ها
یا بر این نیزار خون امشب متاب ای ماهتاب
یا قـدم آهـسـته تر بـردار روی نیـزه ها
قافله در رجعت سرخ است و جاده فتنه جوش
چـشم میر کاروان، بیدار روی نیزه ها
زنگـیان آئـیـنه میبـندند بر نی، یا خـدا
پرده بر میدارد از رخسار روی نیزه ها؟
صوت قرآن است این؟ یا با خدا در گفتوگوست
رو به رو، بیپرده، در انظار روی نیزهها
یاد داری آسمان؟ با اختران، خورشید گفت:
وعدۀ دیدارمان: این بار روی نیزه ها؟!
با برادر گفت زینب: راه دین هـموار شد
گر چه راه توست ناهموار روی نیزه ها
ای دلیل کاروان! لختی بران از کوچهها
بلکه افـتـد سـایـۀ دیـوار روی نـیزه ها
صحنۀ اوج و عروج است و طلوع روشنی
سیر کن سیـر تجـلّی زار روی نیزه ها
چشم ما آئینه آسا غرق حیرت شد چو دید
آن همه خورشید اختربار روی نیزه ها
محمد علی مجاهدی
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹 یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة 🌹🌹
#آموزش_شعرو_صنایع_شعری
⬅️ نمونه شعر با ردیف سه کلمه ای که کلمات اگر زینب نبود ردیف هستند 👇👇👇
#حضرت_زینب_سلاماللهُعَلَیها_مدح_ومناجات
کعبه بی نام و نشان می ماند اگرزینب نبود
بی امان دار الأمان می ماند اگر زینب نبود
گرچـه دادند انبـیاء هریک نـشان از کربـلا
کربلا هم بی نشان می ماند اگر زینب نبود
مکتب ســرخ تشـیّـع کـز غـدیـر آغـاز شـد
تا ابد بی پاسبان می ماند اگر زینب نبــود
مکتب قرآن که از خون شهیدان جان گـرفت
بی تحرّک همچنان می ماند اگر زینب نبود
کـاروان مـهـدویّــت در مسیـــر فـتـنـه هـا
بی امیـر کاروان می مـاند اگر زینب نبود
مجری احکام قـرآن بود او باصبـر خویش
دین حقّ بی حکمران می ماند اگر زینب نبود
کـرد اسـلام حـسـیـنـی از یـزیدی را جُـدا
حقّ و باطل توأمان می ماند اگر زینب نبـود
شعـلۀ عـالم فـروز نـهضت سـرخ حـسیـن
زیر خاکستـر نهـان می ماند اگر زینب نبـود
نـالـة مظلـومیِ لب تـشنـگان دشـت خـون
در گـلوگـاه زمـان می ماند اگـر زینب نبـود
خون ثارالله رمزی را که درصحرا نوشت
تـا ابد بـی تـرجمان می ماند اگر زینب نبـود
د
فارسان صـحـنۀ « هیهات مـن الـذّلـه» را
داغ ناکامی به جان می ماند اگر زینب نـبـود
ای «مؤیّد» هرچه هست از زینب وایثار اوست
جـانِ هستـی نـاتوان می ماند اگر زینب نبـود
سید رضا موید د
⬅️ جهت استفاده از موارد توضیحات بیشتر و همچنین بخش های دیگر آموزش شعر با مثال های متعدد لطفا به قسمت آموزش شعر و آرایه های شعری سایت اصلی آستان وصال مراجعه فرمائید
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹 یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة 🌹🌹
#آموزش_اصول_وفنون_مداحی (9)
بر خلاف آنچه که در بین مردم رایج است صوت و لحن دو مقولۀ جداگانه است با تعاریف متفاوت و تمرینهای جداگانه؛ پس نتیجه آنکه از تمرینهایی که برای آموزش و تقویت لحن استفاده میکنیم نمیتوان برای تقویت صوت بهره جست؛ در این بخش با این معانی و تعاریف آشنا میشویم
صوت: صوت به معنی بانگ و آواز و صدایی است که از به ارتعاش در آمدن تارهای صوتی به وسیلۀ جریان هوا ایجاد میشود در مداحی هم منظور ما همان صوت مداح است با ویژگیهای ذاتی خود از قبیل ارتفاع، شدت، طنین زنگ وضوح و صافی صدا؛ انعطاف و روانی زلال بودن صدا؛ کلفتی و نازکی صدا
لحن: لحن عبارت است از آهنگ دادن به صوت یا به عبارتی شیرین و زیبا خواندن؛ که یکی از معانی لحن است؛ در واقع لحن دارای معنای کاملی است که به شرح زیر میباشد:
1️⃣ لحن به معنای خواندن با صوت است و حالت دادن به صدا را لحن می گویند
2️⃣ لحن به معنای خوش خوانی است که انسان از شنیدن آن لذت ببرد اصطلاح بلبل خوش الحان هم در همین معنی است
3️⃣ به لهجه و زبان محلی نیز لحن گفته میشود که توصیه میشود هر کس به لهجۀ منطقۀ خود مداحی کند
4️⃣ منظور رعایت لحن متناسب با معنا و مفهوم کلی شعر است که بسیار حائز اهمیت است؛ یعنی اگر شعر مورد استفاده مولودی است بصورت شاد و اگر مرثیه است بصورت محزون و یا اگر شعر حماسی است بصورت حماسی خوانده شود
5️⃣ لحن به معنای خواندن متناسب با معنی و حالات شعر است که در آموزش اصول و فنون مداحی بیشتر این معنی مد نظر است؛ یعنی اگر شعری سوالی است سوالی؛ اگر تعجبی است تعجبی؛ اگر خبری است خبری بخوانیم و ...
https://eitaa.com/astanevesal
#حضرت_مهدی_عجلاللهُتعالیفرجه_مناجات_پایان_سال
این آخـرین سه شنبه پایان سال ماست
گویی دوبــاره درد فـراق تو مــال ماست
یک لحظه هم نبوده برایت غمین شویم
با این حساب غصه و غم سهم حال ماست
از شیعیان محض و مطیعت که هیچ وقت
اینکه شدیم شیعـهیتان از خـیال ماست
فال فـرج زدیم و جـوابش چنـین رسید
تـرک گـنـــاه راه مـیــان وصـال مـاسـت
حق با شـماست اینکه بگـویی برایـتان
این ادعـای منـتـظـرانت وبـــال مـاست
آقـا بـبــخـش نـوکـر خــوبـــی نـبـودهایـم
مشـغـول نفـس بودنمان اشتغال ماست
آقا تو را به جـان ابالـفـضل حـلال کن
مـا را غـلام و جـزو محـبان خـیال کـن
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
#آموزش_اصول_وفنون_مداحی (10)
در بخش قبل با بعضی ار اصلاحات آشنا شدیم حال ادامه آن ذکر میشود:
نت: نت در واقع همان الفبای موسیقی است؛ به عبارت دیگر نت علامتی است که به وسیلۀ آن آواهای موسیقی نشان داده میشود و شامل هفت حرف « دو ـ ر ـ می ـ فا ـ س ـ لا ـ سی » میباشد.
پردۀ صوتی: به فاصلۀ بین نتهای موسیقی پرده صوتی یا طبقۀ صوتی میگویند؛ فاصلۀ بین هر دو نت یک پرده یا نیم پرده صوتی است که چگونگی آن به این شرح است:
1️⃣ بین « دو » و « ر » یک پرده صوتی
2️⃣ بین « ر » و « می » یک پرده صوتی
3️⃣ بین « می » و « فا » نیم پرده صوتی
4️⃣ بین « فا » و « س » یک پرده صوتی
5️⃣ بین « س » و « لا » یک پرده صوتی
6️⃣ بین « لا » و « سی » یک پرده صوتی
7️⃣ بین « سی » و « دو » نیم پرده صوتی که به مجموع این فواصل و پردهها اکتاو گویند.
اکتاو: مجموعه نت ها و پرده های صوتی را اکتاو گویند؛ در واقع هر اکتاو از شش نت و هفت پرده تشکیل شده است.
بالاترین صداها و تقسیم بندی صداها: بالاترین صدایی که می توان بشنویم هشت اکتاو است و بالاترین صوتی که حنجرۀ انسان تولید می کند بین دو تا دو و نیم یا به ندرت سه اکتاو است؛ به عبارتی حنجرۀ انسان بین یک تا هجده پردۀ صوتی می تواند صدا تولید کند که در اصطلاح عامیانه به شش قسمت از یک دانگ تا شش دانگ تقسیم کرده اند. با این تفاسیر هر دانگ دارای سه پردۀ صوتی است و هر دو دانگ تشکیل یک اکتاو را می دهند.
تذکر : تقسیم بندی ذکر شده از نظر علم موسیقی است؛ ولی ممکن است که بعضی تقسیم بندی از یک تا شش دانگ را بر اساس توانایی فرد تعیین کنند
https://eitaa.com/astanevesal
#سیدالشهدا_علیهالسلام_شب_جمعه
شب جـمـعه حـرمت بوی مُحـرّم دارد
بانـویی کـنـج حـرم مجـلس ماتـم دارد
شب جـمـعه شده و باز دلم رفـت حرم
دل آشـفـتۀ من، صحـن تو را کم دارد
مادرت روضه گرفـته است برایت آقا
زیر لب زمـزمۀ « وای حسـینم» دارد
بیرق روضه عیان است ز روی گنبد
مجلس روضه همانجاست که پرچم دارد
گـریۀ مادرتان عـرش خـدا را لـرزاند
روضـۀ « آه بُــنَـیَّ » چـقـدر غــم دارد
حجرههای حرمت پُر شده از ذکر حسین
هر که آید به حـرم نـام تو را دم دارد
در هوای لب خشکت به لب آب فرات
چـشم هر زائرتان چـشمۀ زمـزم دارد
عطر سیب حرمت از سر شب تا به سحر
بُرده غم از دل هرکس که به دل غم دارد
فطرس امشب چقدر بر تو سلام آورده
فطرس انگار خبر از همه عالـم دارد
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
#آموزش_اصول_وفنون_مداحی (11)
در دو بخش قبل بعضی از تعاریف و اصطلاحات اصول و فنون ذکر شده در ادامه مابقی آن را تقدیم میکنیم:
✅ موسیقی: کلمه موسیقی ماخوذ و گرفته شده از کلمۀ موسیقار است و موسیقار نام پرندهای افسانهای است که صوت زیبایی داشته و به هر کس که خیلی زیبا می خوانده میگفتند همانند موسیقار میخواند؛ در اصطلاح علمی هم به فن و علمی گفته میشود که به ترکیب و تجزیۀ اصوات و الحان می پردازد به گونهای که باعث لذت خواننده و شنونده بشود.
✅ بم خوانی و زیر خوانی: جدای اینکه صدای افراد به دو دسته صدای بم و صدای زیر تقسیم می شود یک قاعده کلی نیز وجود دارد و آن این است که هر چه طبقه صوتی ما پایین تر باشد؛ صدا بم تر خواهد بود و اصطلاحاً به آن بم خوانی می گویند و هرگاه مداح با طبقات صوتی بالا مداحی کند به همان نسبت پرده های صوتی ریز تری ایجاد می کند و در نتیجه صدایش نازک تر می شود که در اصطلاح به آن زیر خوانی می گویند.
✳️ تذکر: یادمان باشد به هنگام زیر خوانی نباید صدای ما حالت جیغ به خود بگیرد این نکته ای مهم است
✅ ارتفاع صوت: منظور همان قدرت و طنین صدا و صوت است که آن را با واحدی به نام بسامد اندازه گیری می کنند و نباید آن را با ولوم صوت اشتباه گرفت.
✅ شدت یا ولوم صوت: هم منظور همان توان و حجم خروجی صدا است که حداکثر تا هجده پرده صوتی تولید می شود
https://eitaa.com/astanevesal
ابَا الصّلت هَروى روایت کرده است که در آخرین جمعه از ماه شعبان به خدمت حضرت امام رضا (علیه السّلام) رفتم؛ حضرت فرمودند: که اى ابا الصَّلْت اکثَر ماه شعبان رفت و این جمعه آخر آن است پس تدارک و تلافى کن در آن چه از این ماه مانده است تقصیرهایى را که در ایّام گذشته این ماه کرده اى و بر تو باد که بر آنچه نافع است براى تو رُو آورى و
1️⃣ دعا و استغفار بسیار کن
2️⃣ تلاوت قرآن مجید بسیار کن
3️⃣ از گناهانت به درگاه الهی توبه کن تا وقتی ماه رمضان رسید خالص و پاک شده باشى
4️⃣ امانات مردم را برگردان و حقوق آنها را ادا کن
5️⃣ تمام کینههایی که در دلت نسبت به مؤمنان داری، از دل بیرون کن
6️⃣ از هر گناهی که به آن مبتلا هستی دوری و پرهیز کن
7️⃣ تقوای الهی پیشه کن و در آشکار و پنهان بر خدا توکل کن در تمام کارهای خود که هر که بر خدا توکّل کند خدا او را بس است .
8️⃣ و بسیار بخوان در بقیّه این ماه این دعا را :
🔴 اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ
🔹 خداوندا اگر در روزهای گذشته شعبان ما را نیامرزیدی، پس در روزهای باقیمانده بیامرز
امام هشتم در پایان این هشت توصیه فرمودند: به درستى که حقّ تعالى در این ماه، بنده هاى بسیاری را از آتش جهنّم به حرمت ماه مبارک رمضان آزاد مى گرداند.
❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️
متن عربی روایت:
عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِيِّ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَعْبَانَ فَقَالَ لِي يَا أَبَا الصَّلْتِ إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَى أَكْثَرُهُ وَ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْهُ فَتَدَارَكْ فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ تَقْصِيرَكَ فِيمَا مَضَى مِنْهُ وَ عَلَيْكَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى مَا يَعْنِيكَ وَ تَرْكِ مَا لَا يَعْنِيكَ
1️⃣ و أَكْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ
2️⃣ و تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ
3️⃣ و تُبْ إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِكَ لِيُقْبِلَ شَهْرُ اللَّهِ إِلَيْكَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
4️⃣ و لَا تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِي عُنُقِكَ إِلَّا أَدَّيْتَهَا
5️⃣ و لَا فِي قَلْبِكَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلَّا نَزَعْتَهُ
6️⃣ و لَا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَكِبُهُ إِلَّا قَلَعْتَ عَنْهُ
7️⃣ و اتَّقِ اللَّهَ وَ تَوَكَّلْ عَلَيْهِ فِي سِرِّ أَمْرِكَ وَ عَلَانِيَتِكَ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً
8️⃣ و أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِيمَا بَقِيَ مِنْ هَذَا الشَّهْرِ اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِي مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ
فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يُعْتِقُ فِي هَذَا الشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ النَّارِ لِحُرْمَةِ شَهْرِ رَمَضَان.
✅ منابع: شیخ صدوق؛ عیون اخبار الرضا جلد ۲ صفحه ۵۱، سید بن طاوس؛ اقبال الأعمال جلد ۱ صفحه ۹؛ علامه مجلسی؛ بحارالأنوار جلد ۹۴ صفحه ۷۳
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
#حضرت_مهدی_عجلاللهُتعالیفرجه_مناجات_پایان_سال
آسمانی هست اما جلوۀ خـورشید نیست
روز نو میآید اما روز نو که عید نیست
تا نباشی ناخوش احـوالـیم، حـوِّل حالَـنا
تو بیایی عید میآید، در این تردید نیست
چشمها را شُـستهام تا جور دیگر بنگرم
زندگی چیزی به غیر از آنچه باید دید نیست
حسرت دیدار لیلی با دل مجنون چه کرد؟
آهِ مجنونی که دیگر زیر چتر بید نیست
هر چه با تو انس پیدا کرد ارزشمند شد
قطرۀ اشکم برایت غیر مروارید نیست
از خودت دورم نکن؛ دورم کنی دق میکنم
کاش میگفتی که حکم عاشقت تبعید نیست
از منِ عاشق نیاز و پیـشۀ معـشوقه ناز
با دل هجرانزده ما را به وصل امّید نیست
کاش میآمد کسی که دیر شد برگشتنش
کاش میآمد جواب طعنۀ «دیدید نیست»
مُـطـمئـنّم مـوسم خـنـدیـدن گُـل میرسد
بعد از این شبهای فتنه مُصلح کُلّ میرسد
⏪ بررسی و نقد شعر 👇👇👇👇
بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما پیشنهاد میکنیم به منظور انتقال بهتر معنای شعر بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید.
کاش میآمد کسی که رفت و دیگر برنگشت
کاش میآمد جواب طعنۀ «دیدید نیست»
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
#مناجات_باخدا_ماه_رمضانی
تـو بــاز مـرا خــوانـدهای امّــا نـگـرانـم
از فـیـض مـنـاجات سـحـر بـاز بـمانم
من چند صباحیست که در غفلت محضم
بیدار کن ای دوست ازاین خواب گِرانم
شعـبان و رجب را به بطالـت گذارندم
با دست تُهـی راهی (شَهـرُ الرَّمَضانم)
این فکر که از چشم تو یک روز بیفتم
دَردیست که مِثلِ خُوره اُفتاده به جانم
توفـیـق بـده تا که در این مـاه مـبارک
جـز ذکـر تو چـیـزی نـشـود ورد زبـانم
سـوگـنـد بـه قـــاری ســـر نـیـزه؛ الـهـی
سی وعـده سـر سـفـرۀ قـرآن بـنـشـانم
بـگـذار که بـا یـاد لـب تـشـنـۀ آن شـاه
در بین مناجـات کـمی روضه بخـوانم
بـا یـاد تـن بیرمـقـش مـوقـع مـغـرب
خوب است که از کف برود تاب و توانم
(بَرداً وَ سَلاما)ست به من آتش دوزخ
چون سوخته دل از غم آن سوخته جانم
من آرزویم کربـبلا در شب قـدر است
بگـذار خودم را به ضریحـش برسانـم
✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حضرت_مهدی_عجلاللهُتعالیفرجه_عصرجمعه
آخـرین جـمعـۀ سـال است کجـایی آقا
سوخـتیم از غـم هجـران و جدایی آقا
ذکر ما لحظه تحویل همین است فقط
چه شود تا که همین جمعه بـیـایی آقا
مرتضی شاهمندی ✅ لطفا شما هم مبلغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس ا اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹