eitaa logo
Atabe
227 دنبال‌کننده
613 عکس
212 ویدیو
109 فایل
انجمن دانشگاهی توسعه ی علمی و فرهنگی عتبات عالیات جهت ارسال سوالات , انتقادات و پیشنهادات به آیدی زیر مراجعه فرمایید. https://eitaa.com/heidar_110
مشاهده در ایتا
دانلود
📚هر ماه معرفی یک کتاب 🔷🔸🔷🔸🔷🔸🔷🔸🔷🔸🔷 ✳️ می‌ترسم از فضایل تو بگویم! 🔻 پس از فتح قلعه‌ی خیبر به حضور (ص) رسیدم. آن حضرت با گرمی از من استقبال کردند و فرمودند: ای ! می‌ترسم که امتم همانند مسیحیان که درباره‌ی علیه السلام سخنان کفرآمیز و اغراق‌گونه گفتند، درباره‌ی تو چنان سخنانی بر زبان آورند، وگرنه امروز مطالبی را درباره‌ی تو می‌گفتم که پس از آن بر هر جمعی گذر کنی، خاک پای تو و قطرات آب وضوی تو را برای شفا و تبرک برگیرند! اما به همین مقدار بسنده می‌کنم که تو از من هستی و من از تو هستم، تو وارث من هستی و من وارث تو هستم، تو برای من همانند هارون برای موسی هستی، جز این‌که پس از من پیامبری نخواهد بود. 📚 از کتاب 📖 ص ۵۵ 👤
✳️ جن و انس نمی‌توانند مثل کلام علی بیاورند! 🔻 وجود مبارک و علیهم السلام معادل هستند. در سوره‌ی مبارکه‌ی دارد که «لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَی أَن یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لاَ یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ». همه‌ی این هفت میلیارد بشر و همه‌ی جن جمع بشوند بخواهند یک سوره‌ی کوچک بیاورند نمی‌توانند. همچنین اگر بخواهند حرفِ را بزنند که «فَلَأَنَا بِطُرُقِ السَّمَاءِ أَعْلَمُ مِنِّی بِطُرُقِ الْأَرْضِ»؛ (من به راه‌های آسمان داناتر از راه‌های زمینم) برای دهنشان زیاد است! این علی است! اگر او معادل قرآن است و هیچ جن و انسی معادل قرآن نمی‌تواند بیاورد، هیچ جن و انسی هم معادل علی نمی‌تواند حرف بزند.
✍ از تمام دنیا ... دلخوشی‌اش امّ‌ابیهایش بود و اهل آن خانه... که در روی دست گرفتشان و... به میدان آورد. 💫 بگمانم ع، اداره‌ی کربلا را، در مکتب مباهله‌ی جدّش آموخت!
•﷽• این‌ همه‌ روایت‌ درباره‌ هست! آقا‌ توی‌ یکیشون نفرمودند: |اگر مردم‌ دُنیا بخوان‌‌! اتفاق‌ میفته..!| توی‌ همشون‌ فرمودند: اگر‌ 『شیعیان‌ ما..』 بابا‌ گره‌ خورده‌ ماییم:) ..! [ اݪلّہُمَـ عَجِّݪ ݪِوَݪیڪ اݪّفَرَج ♡ ]
89946ca5-94d9-4d74-bd08-81b2a0164c7d
772.9K
صوت ١ حجت الاسلام والمسلمین باقری @tarighe_karbala @atabe_ir
بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین انه خیر ناصر و معین صلی الله علی سیدنا ونبینا محمد و آله الطاهرین سوالی که مطرح شده این است که آیا سیاه‌پوشی و جامه سیاه به تن کردن در ایام عزا، خصوصا در ایام عزای سیدو سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع)، و خانه و معابر را سیاه‌پوش کردن، آیا سابقه‌ای در صدر اسلام دارد یانه؟ یا فرهنگی‌ست که ما رواج داده‌ایم؟ چند نمونه از مستندات تاریخ: در جنگ احد در سال سوم بعد از هجرت، هفتاد و دو تن از یاران باوفای پیغمبر اکرم(ص) در صدر اسلام، به شهادت رسیدند که سید الشهدای احد، عموی امیرالمؤمنین علی(ع) و پیغمبر(ص)، حضرت حمزه بن عبدالمطلب است. حمزه ای که پیغمبر، امیرالمومنین، فاطمه الزهرا و اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) به نام و شجاعت و غیرت او فخر کرده‌اند. حضرت حمزه و شهدای احد که به شهادت رسیدند، بعد از شهادتشان اعلام عزای عمومی شد. فرمود در مدینه خانه‌ای نبود که مگر از آن خانه صدای شیون و ناله بلند بود، یعنی از هرخانه‌ای یک فرزند یا برادر یا همسر به شهادت رسیده بود و همه عزادار شده بودند. فرموده‌اند زنان مسلمان از جمله حضرت ام‌سلمه که این بانوی باکرامت و همسر گرانقدر حضرت رسول که بانوی جلیل‌القدری است، هفت سال همسر پیام اکرم بوده است، بیش از پنجاه سال با امامان معصوم از نزدیک مربوط و محشور و مأنوس بود و ولایت امیرالمومنین(ع) را با تمام و کمال، باور و ایمان داشته و تبعیت از امر امیرالمومنین و امام حسن و امام حسین(علیهم السلام) نموده و امام حسین خطاب به ام‌السلمه مادر می‌گفتند. این بانوی گرانقدر در جنگ احد به اتفاق زنان مدینه سیاه پوش شدند. پس سیر تاریخی را که می‌بینیم اولین سیاه‌پوشی عمومی در مدینه در صدر اسلام بعد از جنگ احد شده. آیا خیمه زدن برای عزای اباعبدالله الحسین که الان رسم هست در کوچه‌ها و محله‌ها در شهر و روستا خیمه‌ای را می‌زنند و بعضا هم از پارچه‌ی مشکی استفاده می‌کنند، غیر از حسینیه و فاطمیه و زینبیه، جایی به نام خیمه‌ی اباعبدالله میزنند، آیا این هم سندیت و ریشه‌ی تاریخی دارد؟ بله. ابونعیم اصفهانی نقل می‌کند: هنگامی که شهادت امام حسین(ع) پخش شد و این خبر شهادت سریعا به مدینه‌النبی رسید و به محضی که در مدینه اعلام شد سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) در غربت و مظلومیت در کربلا به شهادت رسیدند، حضرت ام‌السلمه همسر پیغمبر، تشریف آورند مسجدالنبی و در آنجا قبه‌ی سیاهی زدند و جامه‌ی سیاه پوشیدند، آن قبه یعنی همان خیمه. در فضای بازی یک پارچه‌ی سیاهی که سایه‌بانی باشد زدند و در زیر آن قبه اقامه‌ی عزا کردند. و صلی الله علی سیدنا محمد وآله الطاهرین. @tarighe_karbala @atabe_ir
3118378d-b401-4c7c-8354-6581c56c0a6e
388.5K
صوت ٢ حجت الاسلام والمسلمین باقری @tarighe_karbala @atabe_ir
بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین انه خیر ناصر و معین صلی الله علی سیدنا ونبینا محمد و آله الطاهرین یکی از فرزندان امام زین العابدین(ع)، نقل می‌کند که پس از شهادت امام حسین(ع) زنان بنی‌هاشم، مخدرات در ماتم عزای حضرت سیدالشهدا لباس‌های سیاه و مشکی و جامه‌های خشن پوشیدند. هرگز از گرما و سرما هم شکایت نمی‌کردند. ایشان می‌فرماید: پدرم امام زین العابدین(ع) روزی بانوان و عمه جان ها مشغول عزاداری بودند و گرم گریه و اشک و آه و ناله بودند، پدرم مشغول طبخ غذا شدند، غذا تهیه کردند و به من فرمودند که کاری به کار بانوان نداشته باش بگذار آنها عزاداری کنند و گریه کنند من برای آن‌ها غذا درست می‌کنم. چند چیز این‌جا مورد اهمیت است: ١-سیاه پوشی برای عزای سیدالشهدا(ع) ٢-خدمت کردن در دستگاه اباعبدالله الحسین(ع) ٣-تشویق به اشک و گریه و آه و ناله و روضه در عزای سیدالشهداء(ع) ۴-امام که حجت خداست، خودش آستینش را بالا زده، و در عزای سیدالشهدا خدمت می‌کند و در آشپزخانه‌ی امام حسین(ع) برای کسانی که در جلسه گریه می‌کنند و اشک می‌ریزند، غذا طبخ می‌کند. خوش به سعادت عزیزانی که در عزای سیدالشهدا(ع) نقش ایفا می‌کنند. خدایا همه‌ی ما را از بهترین خادمان، ذاکران و نوکران عزای سیدالشهدا(ع) قرار بده. و صلی الله علی سیدنا ونبینا محمد و آله الطاهرین @tarighe_karbala @atabe_ir
8fcc13fb-c4a3-4482-9260-18f6c2a39dd6
406.4K
صوت ٣ حجت الاسلام والمسلمین باقری @tarighe_karbala @atabe_ir
بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم وَ بِه نَستَعین إِنَّهُ خَیرُ ناصِرٍ وَ مُعین و صَلَّی اللَّهُ عَلَی سَيِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی ‌الْقَاسِمِ مُحَمَّد صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ عَلَی آلِهِ وَ أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ الْهُدَاةِ الْمَهْدِيِّين از اخبار و روایات برمی آید که لباس عزا، خصوصا عزای اباعبدالله باید لباس مخصوصی باشد؛ یعنی این که لباس عزا در محرم باید نشانه ی حزن و اندوه باشد و از نظر رنگ هم رنگ مشکی رنگ ماتم و عزاست و در سیره ی اهل بیت(ع) بوده که در عزای سید الشهدا(ع) سیاه پوشیدند. منهال بن عمرو اسدی نقل می کنند که پس از خطبه ی تاریخی و آتشین حضرت سجاد(ع) در مسجد جامع دمشق، برخاستم و خدمت امام سوال کرد: "حالتان چطور است؟ ای فرزند رسول الله. امام(ع) فرمودند حالم چگونه باشد؟! حال کسی که پدرش به قتل رسیده. و اهل و عیالش را اسیر کرده باشند. من و همه ی اهل بیتم لباس سیاه عزا پوشیده‌ایم و پوشیدن لباس نو برما روا نیست. ونیز سلیمان بن راشد از پدرشان نقل می کنند: امام سجاد(ع) را دیدم درحالی خطبه می خواند جبه ای (جبه به معنای قبا) سیاه رنگ و جلو باز پوشیده بودند." یعنی لباس حضرت هم به رنگ مشکی بود و هم این که یقه اش باز بود که نشان عزا داری است. وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِين‏ @tarighe_karbala @atabe_ir