eitaa logo
عطش بندگی
174 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
988 ویدیو
29 فایل
خانم نحوی: مبلغ و مربی نهج البلاغه با ما همراه باشید با👇 ✔تفسیر قرآن،نهج البلاغه و روایاتی از معصومین ✔اخلاق،سبک زندگی اسلامی، مهدویت و مبحث جمعیت و فرزندآوری ارتباط با ادمین👇 @Nahvi52
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 قربانگاه انديشه ها، زير برق طمع هاست. 📒 📜📜📜🌿🌹🌿🌹🌿📜📜📜 1⃣:منظور از قربانگاه اندیشه چیست؟ : امام(علیه السلام) تشبیه جالبى در این کلام نورانى براى طمع هاى منفى بیان کرده است; ✅ را به برق آسمان تشبیه نموده که لحظه اى همه جا را روشن مى کند و در شب هاى تاریک تمام فضاى بیابان با آن آشکار مى شود و شخص راهگذر گم کرده راه به شوق در مى آید و به دنبال آن دوان دوان حرکت مى کند. ناگهان برق خاموش مى شود و او در پرتگاهى فرو مى افتد. 🔴عقل و دانش آدمى که حق را از باطل و نیک را از بد مى شناسد هنگامى که تحت تأثیر برق طمع قرار گیرد به همین سرنوشت گرفتار مى شود. در واقع ، یکى از موانع عمده شناخت است که در طول تاریخ بسیارى از اندیشمندان را به خاک هلاکت افکنده یا دنیایشان و یا دین و ایمانشان را بر باد داده است. طمع آثار زیانبار فراوانى دارد; بسیارى از حوادث دردناک تاریخى بر اثر همین صفت رذیله رخ داده است. ⏪ مهم ترین فاجعه تاریخ اسلام، شهادت شهیدان کربلا، از یک نظر به سبب طمع در حکومت رى از سوى «عمر سعد» واقع شد. 🔴در گفتار خواندیم که امام(علیه السلام)مى فرماید: «الطَّمَعُ رِقٌّ مُؤَبَّدٌ; طمع بردگى و اسارت جاویدان است». 🔴در گفتار نیز خواهد آمد که امام(علیه السلام) طمع کار را در بند ذلت گرفتار مى بیند: «الطّامِعُ فی وَثاقِ الذُّلِّ». 🔴در غررالحکم نیز آمده است: «ثَمَرَةُ الطَّمَعِ ذُلُّ الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ; ثمره طمع، ذلت دنیا و آخرت است». ✅طمع باعث ذلت و اسارت مى شود، زیرا انسان در موارد طمع غالباً به دنبال چیزى مى رود که از دسترس او بیرون است و یا حق او نیست و پیوسته تلاش مى کند و نیروهاى خود را از دست مى دهد و گاه با محرومیت از آنچه به دنبال آن بود چشم از دنیا بر مى بندد. طمع باعث ذلت انسان مى شود، براى این که جهت رسیدن به آن از آبرو و حیثیت خویش مایه مى گذارد و در برابر هر شخصى سر تعظیم فرود مى آورد. 👈 ازاین رو در حدیثى از امام حسن عسکرى(علیه السلام)مى خوانیم: «ما أقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أنْ تَکُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ; چه قدر زشت است براى انسان با ایمان که علائقى داشته باشد که سبب ذلت او شود». ✳️شاعر معروف فارسى زبان سعدى مى گوید: بدوزد شره دیده هوشمند * درآرد طمع مرغ و ماهى به بنددر جایى دیگر نیز مى گوید: قناعت سرافرازد اى مرد هوش * سر پر طمع بر نیاید ز دوش طمع آبروى تو آخر بریخت *** براى دو جو دامنى دُر بریخت. 2⃣:منظور از قربانگاه اندیشه ها چیست ؟ 3⃣:در متن اصلی نوشته شده " مصارع العقول " یعنی طمع عقل را نابود میکنه چون اندیشه هایی داریم که طمع کار بخاطر طمع ورزی آنها را در ذهنش پرورانده و در واقع خود طمع باعث بوجود آمدن آن اندیشه شده پس طمع اندیشه را نابود نمیکنه بلکه عقل را نابود میکند. توضیح بفرمایید. : ✅منظور از قربانگاه اندیشه یعنی اینکه عقل انسانها، آن عقلی که باید باعث شود انسان حق را از باطل تشخیص بدهد وبه سمت حق گرایش پیداکند در مبارزه با طمع زمین میخورد ومغلوب میشود. ✅اما اینکه در متن" مصارع العقول" آمده اما مرحوم آقای دشتی قربانگاه اندیشه ها ترجمه کرده درست است، چون قبلاً هم دراین مباحث داشتیم که آنچه انسانها را به پرداختن به افکار باطل و نقشه کشیدن در رسیدن به دنیای حرام کمک میکند، اصلا عقل نیست. حیله گری است. 👈وقتی امام صادق( علیه السلام) میفرماید: "العقلُ ما عُبِدَ به الرحمن و اکتُسِب به الجَنان" یعنی عقل آن چیزی و سرمایه ای است که با آن بندگی خدا بشود و بهشت بدست بیاید. پرسیدند پس آنچه معاویه داشت چه بود؟ حضرت فرمود: تلک النُکرء حیله گری است. آنچه معاویه وامثال او دارند عقل نیست حیله گری است. بنابراین : 🔴الف) اندیشه آن فرآیندی فکری که انسان را بتواند ازجهل وظلمت جهل به نور بیاورد آن" عقل" است. 🔴ب) آنچه امثال معاویه ها وانسانهای حیله گری که به دنبال رسیدن مطامع دنیوی هستند را مدد میکند آن" حیله گری و نکرء " است نقشه کشیدن در راه باطل است عقل نیست. *⃣آدرس روایت: ازامام صادق( علیه السلام) 📚اصول کافی ج۱، صفحه۱۱ 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 📜🌹🕊 @atash_bandegi 📜🌹🌹🕊 📜🌹🌹🌹🕊
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️خودمونیم عجب کرب و بلایی داری... 🍂🍃🍂🍃🍂 @atash_bandegi 🍃🍂🍃🍂
💠 خوب پناهگاهی داریم... آیت‌الله رحمة‌الله‌علیه: 🔻خلاصه اینکه، خوب داریم. باید قدرش را بدانیم و به او عشق بورزیم. خیلی به ما محبت کرده و می‌کنند. امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌فرمایند شما فکر نکنید که من شما را رها کردم؛ بلکه شما زیر نظرید. حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف آنچه را که می‌فرمایند وحی مُنْزَل است. حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف هیچکدام از ما را در هیچ حالی از احوال، فراموش نمی‌کنند. ما هم سزاوار نیست ایشان را فراموش بکنیم. هر چه که پیش میآید نباید حضرت را فراموش کنیم. 🔺خدا میداند راه رفع گرفتاری مادی و معنویمان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است. @atash_bandegi 🌞🌈🌞🌈🌞🌈🌞
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌻🌿🌻🌿🌻 یَاابْنَ الْحَسَنْ! گذر ثانیه های نیامدنت، سخت است... همچو حال عباس حین خالی شدن مَشکَش السلام علیک یا عین الحیات السلام علیک یا ابالفضل العباس علیه السلام @atash_bandegi🌻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 داوری با گمان بر افراد مورد اطمينان، دور از عدالت است. 📒 ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ 2⃣:آیا منظور این است که در هنگام داوری، به افراد مورد اطمینان، خوش گمان نباشیم؟ : ✍بر عکس حضرت می فرماید: اگر به افراد مومن و موثق بدگمان شدید عدالت ندارید. چون می فرماید: از عدالت به دور است که بر علیه فرد ثقه حکم و قضاوت کنی. 2⃣:گاهی انسان از افراد مورد اعتماد ضربه میخورد پس چگونه است که حضرت میفرمایند داوری باگمان برافراد مورد اعتماد دوراز عدالت است؟؟ : 👈در این موارد اصل اعتماد بر پایه محاسبات غلط بوده است در واقع اول باید از حضرت یاد بگیریم که به چگونه افرادی باید اطمینان کرد و سپس این حکمت را عمل کنیم. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع @atash_bandegi ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═