eitaa logo
جهاد تحول و تبیین
2.2هزار دنبال‌کننده
54.1هزار عکس
42.2هزار ویدیو
877 فایل
هدف ماسربازپروری برای امام زمان عج الله ونایب برحقش امام خامنه ای است. همراه ماباشید
مشاهده در ایتا
دانلود
📙جلسه چهارم ، بخش سوم درس استاد_نبوت و امامت ادامه توضیحات استاد: در روزگاری که مردم روی زمین دارای مذاهب پراکنده ، خواسته های گوناگون ، و روش های متفاوت بودند (هرکدام راه خود را می رفتند) ، عده ای خدارا به پدیده ها (بندگانش) تشبیه کرده وگروهی نام های ارزشمند خدا را انکار می کردند(کفر می ورزیدند) و به بُت ها نسبت می دادند ، وبرخی به غیر خدا اشاره می کردند.(مقصودشان از خدا، خدای واقعی نبود) 🔸🔸🔸🔸 خداوند به واسطه پیامبر آنها را از گمراهی نجات داد و با جایگاه پیامبر آن ها را از جهالت رهایی بخشید (اشاره به زحمات طاقت فرسای ۲۳ ساله پیامبراکرم) 🔸🔸🔸🔸 تا اینکه خداوند متعال خواست پیامبرش را به لقای خود ببرد در نهایت کرامت واحترام . خداوند اورا کرامت بخشید از دار دنیا و خواست از مقام و جایگاه بلا دورش سازد .پس با کرامت نیز روح اورا قبض نمود . 🔸🔸🔸🔸 واما پیامبر رحمت محال است امت خود را پس از خود یله و رها بگذارد و از میانشان برود . آیا ممکن است این پیامبری که ۲۳ سال سختی و مشقت را به جان خرید برای هدایت امتش ، آن ها را بدون سرپرست رها و به حال خود بگذارد ؟ مگر نه اینکه حدیث ثقلین به طور متواتر در کتب اهل سنت و شیعه نقل شده است که پیامبر فرمود : من دو چیز گرانمایه را در میان شما وامی گذارم و می روم : 《 کتاب خدا و عترتم》 به این وسیله پیامبر از انحراف امتش جلوگیری نمود و حجت را بر آنان تمام کرد. 🔸🔸🔸🔸 🔴 کتاب معرفی شده در این جلسه توسط استادگرامی : "آزادی معنوی" اثر استاد شهید مرتضی مطهری (فصل پنجم ، بزرگی و بزرگواری روح)
📙جلسه پنجم ، بخش اول درس استاد_نبوت وامامت 💠 عصمت 🔹 باید گفت که عصمت از جمله مباحث مشترک بین نبوت وامامت است. 🔹 عصمت به معنای کلی یعنی مصوونیت و در امان بودن . 🔹اَشکال عصمت در انبیاء وحجت های الهی : ▫️عصمت از گناه ▫️عصمت از خطا واشتباه 🔹شیعه معتقد است که پیامبر چه قبل از نبوت و چه بعداز نبوت ، نباید گناه داشته باشد و چه در امور دینی و چه در امور دنیایی هیچ خطا و اشتباهی از او سر نزند. 🔹این وسعت معنای عصمت به این شکل ، مخصوص شیعه ۱۲ امامی است . سایر فِرَق مسلمانان و پیروان ادیان دیگر اگرچه به عصمت قائل هستند اما نه با این گستردگی (در گناه و در اشتباه ، قبل از نبوت و بعداز نبوت) طبعاً وقتی شیعه به چنین معنای گسترده ای معتقد است ، دفاع از این باور هم مشکل تر می باشد. 🔹 در مذاهب دیگر ، اعتقاد به عصمت پیامبران ، شدت وضعف دارد. مثلاً: ▫️ یهود قائل به عصمت پیامبران نیست. ▫️مسیحی ها عیسی را تا حد زیادی معصوم می دانند. ولی کاتولیک ها شخص پاپ را هم معصوم می دانند. (واین نکته جالبی است ) برای کسانی که اعتقاد به عصمت را یک باور کهنه می دانند.(واپس گرایان) در حالیکه صدها میلیون نفر در جهان معتقدند پاپ معصوم است. ارتدوکس ها کل تشکیلات کلیسا را معصوم می دانند و حکم کلیسا را حکم خدا تلقی می کنند. ▫️اهل سنت ، پیامبر را فقط از شرک معصوم می دانند و برخی از آنان عصمت از اشتباه در اخذ وحی و ابلاغ آن را و همچنین عصمت از گناه کبیره بعد از نبوت را قبول دارند. ولی نسبت به گناه صغیره و عصمت قبل از نبوت ، این مسئله را قبول ندارند. ▫️باز درمورد اعتقاد شیعه به عصمت باید گفت که ، پیامبر در امور دنیایی هم خطا نمی کند.و به خاطر همین اعتقاد گسترده در شیعه ، کتابهایی با عنوان "تنزیه الانبیاء" توسط برخی علماء تألیف شده است ؛ ازجمله : علم الهدی ، سید مرتضی و اخیراً هم آیت الله معرفت. این کتابها در پاسخ به برخی شبهات مبنی بر علت اشاره قرآن به برخی خطاب ها وعتاب ها به انبیاء نوشته شده است که توجه می دهد به اینکه این خطاب های قرآن برای معصیت نبوده است . همچنین در مجموعه ۱۰ جلدی تفسیر پیام قرآن آیت الله مکارم نیز به طور مفصل در بحث تنزیه الانبیاء اشاراتی شده است .
📙جلسه چهارم ، بخش دوم درس استاد_نبوت وامامت توضیحات استاد: در فراز پنجم از خطبه اول اشاره به نبوت خاصه پیامبر خاتم (ص) دارد . در این بخش امام علی (ع) به چهار نکته اشاره می فرمایند : نخست ، مسأله بعثت پیامبر اسلام و بخشی از ویژگی ها و فضایل آن حضرت ونشانه های نبوت او . دوم ، شرایط زمان هنگام بعثت ایشان از نظر انحرافات دینی و اعتقادی و نجات و هدایت مردم از این ظلمات به وسیله نور محمدی(ص) سوم، رحلت پیامبر از دنیا چهارم ، قرآن ، میراثی که از ایشان باقی مانده است . 🔸🔸🔸🔸 هر پیامبری یک ویژگی های خاصی برای خود داشته است .پیامبر اکرم _صلوات الله علیه _ نیز : قرآن کریم (معجزه باقیه) ، معراج ، رحمت للعالمین بودن ، اشرف الانبیاء بودن ، خُلق عظیم ، امامت ایشان واهل ببت آن حضرت ، آوردن کرامت و... 🔸🔸🔸🔸 یکی از کارهایی که امیرمومنان در نهج البلاغه انجام دادند ، در مقابل تلاش دشمنان برای به فراموشی سپردن زحمات پیامبر بود و حضرت مقابل این تلاش ایستادند و دائم وضیعیت مردم در دوران جاهلیت را یادآوری می کردند و پیامبر را فراوان توصیف می نمودند . کمتر خطبه ای ایراد می نمودند که به تعریف و تمجید پیامبر نیانجامد . هدف امیرالمومنین(ع) این بود که وعده خداوند محقق شود ونبوت کامل گردد (اختصاص به خاتمیت دارد) 🔸🔸🔸🔸 همه پیامبران پیشین موظف بودند که خبر آمدن پیامبر اسلام ، خاتم الانبیاء ، محمد مصطفی (ص) را به مردم زمان خود بدهند و پیروانشان را به پیروی از پیامبر خاتم دعوت کنند زیرا خداوند از تمامشان میثاق گرفته بود . مثل تمام شیعیان در عصر امامت (از سال ۱۱ تا ۲۵۵ هجری ) که موظف بوده اند به امام زمان (خاتم الاوصیاء) ایمان داشته باشند . و همچنین مثل معاد که همه ما به آن اعتقاد داریم بااینکه هنوز وقتش نرسیده . نشانه های پیامبر اکرم نیز آنچنان در نزد پیشینیان مشهور بود که بُحَیرای مسیحی از روی همین نشانه ها پیامبر را شناخت . 🔸🔸🔸🔸 در این فراز امیرالمومنین (ع) سه بار بحث کرامت را مطرح می فرمایند : 🔸کریماً میلاده(میلاد او با کرامت بود) 🔸اکرمه عن دارالدنیا (کرامت بخشید از دار دنیا) 🔸فَقَبَضَهُ الیه کریما ( با احترام و کرامت اورا قبض روح فرمود)
📙 جلسه چهارم ، بخش دوم درس استاد_نبوت وامامت 🔻خطبه اول فراز پنجم / بعثت پیامبر خاتم 《مبعث پيامبر اسلام(ص)》 اِلي انْ بعث اللّهُ سُبْحانهُ مُحمّداً رسُول اللّهِ صلّي اللّهُ عليهِ و آلِهِ لاِِنْجازِ عِدتِهِ، وتمامِ نُبُوّتِهِ، مأْخُوذاً علي النّبِيين ميثاقُهُ، مشْهُورةً  سِماتُهُ، كريماً ميلادُهُ. و اهْلُ الاْرْضِ يوْمئِذ مِللٌ مُتفرِّقةٌ، و اهْواءٌ مُنْتشِرةٌ، و طرائِقُ مُتشتِّتةٌ، بين مُشبِّه لِلّهِ بِخلْقِهِ، اوْ مُلْحِد فِي اسْمِهِ، اوْ مُشير اِلي غيرِهِ. فهداهُمْ بِهِ مِن الضّلالةِ، و انْقذهُمْ بِمكانِهِ مِن الْجهالةِ. ثُمّ اخْتار سُبْحانهُ لِمُحمّد صلّي اللّهُ عليهِ و آلِهِ لِقاءهُ، و رضِي لهُ ما عِنْدهُ، و اكرمهُ عنْ دارِ الدُّنْيا، و رغِب بِهِ عنْ مُقارنةِ الْبلْوي، فقبضهُ اِليهِ كريماً صلّي اللّهُ عليهِ و آلِهِ، 🔸🔸🔸🔸 ترجمه : مبعث پيامبر اسلام(ص) تا خداوند محمّد رسول اللّه صلّي اللّه عليه وآله را براي به انجام رساندن وعده اش، وبه پايان بردن مقام نبوت مبعوث كرد، درحالي كه قبولي رسالت اورا ازتمام انبياگرفته بود، نشانه هايش روشن، و ميلادش باعزت و كرامت بود. در آن روزگار اهل زمين مللي پراكنده، داراي خواسته هايي متفاوت، و روشهايي مختلف بودند، گروهي خدا را تشبيه به مخلوق كرده، عده اي در نام او ازحق منحرف بوده، و برخي غير او را عبادت مي نمودند. چنين مردمي را به وسيله پيامبر از گمراهي به هدايت رساند، و به سبب شخصيت او از چاه جهالت به در آورد. آن گاه لقايش را براي محمّد صلّي اللّه عليه وآله اختيار كرد و جوار خود را براي او پسنديد، با فراخواندنش از اين دنيا به او اكرام نمود، و براي او فردوس اعلا را به جاي قرين بودن به ابتلائات وسختيهابرگزيد، و اورا كريمانه به سوي خودبرد(درود خدا براو وخاندانش باد) 🔸🔸🔸🔸
📜《جلسه دوم》 ✴ نسبت بین امامت به معنای قرآنی ورسالت یا نبوت ، عموم خصوص من وجه است . 🔶 بعضی رسول هستند ولی امام نیستند مثل جناب نوح علیه السلام که رسول بود ولی امام نبود. 🔶 بعضی هم رسولند وهم امام مثل حضرت ابراهیم علیه السلام . 🔶 نبیّ وامام وجه اشتراکشان این است که هردو هستند. 🔸 یعنی دلیل_ یا آنکه به آن احتجاج شود.یعنی در مقام استدلال و مقابله ودعوا ومرافعه به او احتجاج می کنند. ▪ این حجت گاهی به نفع ماست و گاهی به ضرر ماست. ❇ این حجّتی که خداوند قرار داده است ، است . یعنی خداوند برای محاکمه مردم حجّت فرستاده است که بهانه نیاورند که ما راهنما نداشتیم برای همین گناه کردیم . 🔸در واقع این راهنما ها همان حجت های خداوند بر روی زمین هستند.
که انبیاء وائمه هستند. همان عقل است . 💎 عقل پیامبر درونی است. پیامبران و امامان عقل بیرونی ومجسم هستند. 🔶 از آنجاکه عقل حجّت باطنی است پس اگر تعطیل شود، دین هم تعطیل می شود. 🔶 اگر عقل چیزی بگوید باید اجابت کنیم ودیگر نیازی نیست دنبال آیه و حدیث باشیم . 🔶 دین بدون عقل پیش نمی رود . 《ماحکم به العقل حکم به الشرع》 🔶 ؟ ما بعث الله انبیاءه ورُسله الّا لیعقلوا عنِ الله 🔶 خداوند پیامبران وامامان را نفرستاده مگر برای رساندن حقایق از خدا به ما (لیعقلوا عنِ الله) پس ما باید با عقل این حقایق را درک کنیم .(عقل تربیت شده توسط انبیاء) 📢 به بیانی دیگر امواج فرستاده می شود ، این گیرنده است که باید دقیق باشد وخوب کار کند. گاهی راه دور است وبه آنتن های تقویت کننده نیاز است . منبع اصلی فرستنده وآنتن ها هستند و گیرنده ماست . ابزار درک حقایق یا دستیابی به واقعیتها است . وسیله دریافت و گیرنده حقایق از لسان وحی است . 💠 افتخار عقل این است که قرآن را بفهمد و سخن امیرالمومنین را بفهمد.
به معنای اسلامی و قرآنی با به معنای مسیحی و یهودی تفاوت دارد. 🔸 در کتاب مقدس و عهد عتیق : هرکسی که اخبار غیبی را بگوید است . آنها حتی پیشگویی ها را هم به نبوت ربط می دهند. وکسانی را که پیشگویی می کردند را نبیّ می خواندند. ✅ نبیّ ارائه طریق و راهنمایی می کند نه اینکه صرفاً اطلاعاتی از آینده داشته باشد. 🔸 مسیحی ها عیسی علیه السلام را پیغمبر هم نمی دانند ودین آنها بدون نبوت است .آنها انبیاء گذشته را نبیّ می دانند و از نظر آنها عیسی پسر خدا وگویی خودِ خدا . لذا ما که می گوییم مسیح علیه السلام آنها نمی پسندند وناراحت می شوند ، چون نگاه آنها به مسیح بالاتر از پیامبر است.
✴ امامت به معنای و به معنای 🔸 در معنای همان مقامی که به ابراهیم علیه السلام دادند و آن رتبه ای بالاتر از رسالت است .درواقع حضرت ابراهیم به ترتیب : (نبیّ / رسول/خلیل/امام ) بودند. واین مقام امامت است که بالاتر از نبوت شمرده شده است (معنای قرآنی) 《ایصال الی المطلوب》 ✅شرط مقام امامت ابتلاء است نه رسالت و نبوت ودر بحثهای ما که است با این معنای قرآنی که ذکر شد کاری نداریم . از نگاه کلامی ، امام یعنی جانشین و وصیّ پیامبر و مقامشان بعداز پیامبر است . ✅ باید دقت کنیم که این بحثها با هم اشتباه نشود و اینکه ما شنیده ایم مقام امامت بالاتر از نبوت و رسالت است همان معنای قرآنیِ امامت است یعنی ویژه پیامبرانی که علاوه بر مقام رسالت و نبوت ، به جایگاه امامت نیز رسیده اند . ❇ پیامبر اسلام هم همچون حضرت ابراهیم امامت را به این معنا داشتند . 《و ما علی الرسول الّا البلاغ》 در واقع رسول وقتی اتمام حجت کرد تمام است . رسول فقط خبر را می رساند (بلاغ یعنی ارائه کردن) ✅ و جعلنا ائمّة يهدون بِأَمرنا (امر دراینجا به معنی فرمان نیست ) در باطن افراد تصرف وتسخیر می کند . هدایتِ امری در مقابل هدایتِ خَلفی . (عالَم اَمر ، عالَم باطن است) که دلها را منقلب می کند. عده ای دلهایشان در تسخیر محبت است و عده ای در تسخیر اطاعت . 🔸در شب عاشورا امام فرمودند : بروید ؛ عده ای که ارتباط ظاهری داشتند رفتند که البته جهنمی هم نیستند فقط فضیلت را از دست دادند و توفیق نداشتند و عده ای که ماندند ارتباط اطاعتی و باطنی با امامشان بر قرار کرده بودند . در واقع هدایت امام قلبی است ، یعنی قلبهارا تسخیر می کنند .
📙《جلسه سوم ،بخش چهارم درس استاد_نبوت وامامت》 🔴 تعریف سنت: سنت که جمع آن سُنَن است ، در لغت به معنای راه، روش،قانون، طریقه، رسم، شریعت و... اینها از ریشه سَنَّ به معنای تیزکردن، صیقل دادن، راندن وراه بردن یک چیز در مسیر مشخص است. 🔻سنت های الهی : سنت های الهی در واقع قوانین حاکم بر حیات دنیایی انسان هستند. در حالیکه علم ، قوانین طبیعت را برای ما کشف می کند.روان شناسی هم قوانین روان مارا و جامعه شناسی ، قوانین اجتماعِ مارا ، ودانستن این قوانین خیلی هم اهمیت دارد.سنت های الهی ، در دسترس علوم نیستند ؛ چون علوم از طریق تجربه می توانند قوانین را کشف کنند ولی سنت های الهی به عالَم طبیعت و ماوراء مربوط می شود. اگر بین دو عالَم روابطی حاکم باشد، این رابطه ها را علم نمی فهمدودرک نمی کند.زیرا مسایلی است ماوراء تجربه بشر.ودر این مواقع که علم از درک این قوانین عاجز می شود ، دین به میان می آید. یکی از وظیف مهم انبیاء معرفی سنت های حاکم بر انسان است وقرآن مملو از این سنت ها است. سوال این است که چگونه این سنت ها را بشناسیم⁉️ 🔻یکی از راههای شناخت سنت های الهی این است که : آنها به صورت جملات شرطیه هستند.(قضایای شرطیه) مثال ها: اِن تنصُرُالله ینصُرکُم لاِن شَکَرتُم لاَزیدَنّکُم انّ الله ما یُغَیّرُ ما بِقَوم یعنی اگر بخواهیم کارها درست شود، باید خودمان کاری کنیم وبه همین ترتیب : (اگر.....می شود) اگر از دنیا فاصله بگیری ، به سمت تو می آید. یکی از کتاب هایی که از اول تا آخرش سنت ها را برشمرده است ، کتاب "غررالحکم" است. 👌این کتاب برای دانشجویان نهج البلاغه بسیار ضروری است. 🔻از دیگر خصوصیات سنت های الهی که صریحاً در قرآن ذکر شده است که قابل تغییر وتبدیل نیستند. «لا تَجِدُ لِسُنّتِنا تحویلاً» اسراء/۷۷ وآیاتی چون : فاطر/۴۳ و احزاب/۶۲ 💠باید بدانیم که عقل و تجربه وشهود کفایت از حضور انبیاء نمی کنند.
📙 《جلسه دوم درس استاد نبوت وامامت بخش چهارم》 🌷اختيار الأنبياء🌷 وَ اصْطَفَي سُبْحَانَهُ مِنْ وَلَدِهِ أَنْبِيَاءَ أَخَذَ عَلَي الْوَحْيِ مِيثَاقَهُمْ وَ عَلَي تَبْلِيغِ الرِّسَالَةِ أَمَانَتَهُمْ لَمَّا بَدَّلَ أَكْثَرُ خَلْقِهِ عَهْدَ اللَّهِ إِلَيْهِمْ فَجَهِلُوا حَقَّهُ وَ اتَّخَذُوا الْأَنْدَادَ مَعَهُ وَ اجْتَالَتْهُمُ الشَّيَاطِينُ عَنْ مَعْرِفَتِهِ وَ اقْتَطَعَتْهُمْ عَنْ عِبَادَتِهِ فَبَعَثَ فِيهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِيَاءَهُ لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ وَ يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْلِيغِ وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ وَ يُرُوهُمْ آيَاتِ الْمَقْدِرَةِ مِنْ سَقْفٍ فَوْقَهُمْ مَرْفُوعٍ وَ مِهَادٍ تَحْتَهُمْ مَوْضُوعٍ وَ مَعَايِشَ تُحْيِيهِمْ وَ آجَالٍ تُفْنِيهِمْ وَ أَوْصَابٍ تُهْرِمُهُمْ وَ أَحْدَاثٍ تَتَابَعُ عَلَيْهِمْ وَ لَمْ يُخْلِ اللَّهُ سُبْحَانَهُ خَلْقَهُ مِنْ نَبِيٍّ مُرْسَلٍ أَوْ كِتَابٍ مُنْزَلٍ أَوْ حُجَّةٍ لَازِمَةٍ أَوْ مَحَجَّةٍ قَائِمَةٍ رُسُلٌ لَا تُقَصِّرُ بِهِمْ قِلَّةُ عَدَدِهِمْ وَ لَا كَثْرَةُ الْمُكَذِّبِينَ لَهُمْ مِنْ سَابِقٍ سُمِّيَ لَهُ مَنْ بَعْدَهُ أَوْ غَابِرٍ عَرَّفَهُ مَنْ قَبْلَهُ عَلَي ذَلِكَ نَسَلَتِ الْقُرُونُ وَ مَضَتِ الدُّهُورُ وَ سَلَفَتِ الْآبَاءُ وَ خَلَفَتِ الْأَبْنَاءُ. (فراز ۴ ازخطبه اول) 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 ترجمه: 🌷 فلسفه بعثت پیامبران (نبوّت عامّه) 🌷 خدا پیمان وحی را از پیامبران گرفت تا امانت رسالت را به مردم برسانند، آنگاه كه در عصر جاهلیت‏ها بیشتر مردم، پیمان خدا را نادیده انگاشتند و حق پروردگار را نشناختند و برابر او به خدایان دروغین روی آوردند، و شیطان مردم را از معرفت خدا باز داشت و از پرستش او جدا كرد، خداوند پیامبران خود را مبعوث فرمود، و هر چندگاه، متناسب با خواسته‏ های انسان‏ها، رسولان خود را پی در پی اعزام كرد تا وفاداری به پیمان فطرت را از آنان باز جویند و نعمت‏های فراموش شده را به یاد آورند و با ابلاغ احكام الهی، حجّت خدا را بر آنها تمام نمایند و توانمندی‏های پنهان شده عقل‏ها را آشكار سازند و نشانه های قدرت خدا را معرّفی كنند، مانند: ۱_سقف بلند پایه آسمان‏ها بر فراز انسان‏ها، ۲_گاهواره گسترده زمین در زیر پای آنها، ۳_ وسائل و عوامل حیات و زندگی، ۴_ راه‏های مرگ و مردن، ۵_ مشكلات و رنج‏های پیر كننده، ۶_ حوادث پی در پی، كه همواره بر سر راه آدمیان است. خداوند هرگز انسان‏ها را بدون پیامبر، یا كتابی آسمانی، یا برهانی قاطع، یا راهی استوار، رها نساخته است، پیامبرانی كه با اندك بودن یاران، و فراوانی انكار كنندگان، هرگز در انجام وظیفه خود كوتاهی نكردند. بعضی از پیامبران، بشارت ظهور پیامبر آینده را دادند و برخی دیگر را پیامبران گذشته معرّفی كردند. بدین گونه قرن‏ها پدید آمد، و روزگاران سپری شد، پدران رفتند و فرزندان جای آنها را گرفتند.
📚《جلسه سوم بخش اول درس استاد _نبوت وامامت》 💠وَ مِنْ خُطْبَة لَهُ عَلَيهِ السَّلامُ از خطبه هاي آن حضرت است در بيان قدرت خداوند و فضل قرآن و سفارش به تقوا 🔻الْحَمْدُ لِلّهِ الْمَعْرُوفِ مِنْ غَيرِ رُؤْية، وَ الْخالِقِ مِنْ غَيرِ مَنْصَبَة. حمد خداي را كه بدون ديده شدن شناخته شده، خدايي كه آفريننده است به غير رنج و زحمت. 🔻 خَلَقَ الْخَلائِقَ بِقُدْرَتِهِ، وَ اسْتَعْبَدَ الاَْرْبابَ بِعِزَّتِهِ، وَ سادَ الْعُظَماءَ بجوده. به قدرتش موجودات را آفريد، و با عزّتش گردنفرازان را به بند بندگي كشيد، و با جودش بر بزرگان مهترى جست. 🔻 وَ هُوَ الَّذي اَسْكنَ الدُّنْيا خَلْقَهُ، وَ بَعَثَ اِلَي الْجِنِّ وَ الاِْنْسِ رُسُله اوست خدايي كه مخلوقاتش را در دنيا جاي داد، و رسولانش را به سوي جن و انس 🔻 لِيكشِفُوا لَهُمْ عَنْ غِطائِها، وَ لِيحَذِّرُوهُمْ مِنْ ضَرّائِها ، فرستاد، تا پرده از رخسار دنيا از برابر ديدگانشان بردارند، و آنان را از زيانهاي دنيا بترسانند. 🔻 وَ لِيضْرِبُوا لَهُمْ اَمْثالَها، وَ لِيبَصِّرُوهُمْ عُيوبَها، وَ لِيهْجُمُوا عَلَيهِمْ و براي بيدار كردنشان درباره آن مثلها بزنند، و بر عيوب دنيا بينايشان گردانند، و آنچه مايه عبرت است 🔻 بِمُعْتَبَر مِنْ تَصَرُّفِ مَصاحِّها وَ اَسْقامِها، وَ حَلالِها وَ حَرامِها، از انقلاب حالات دنيا چون تندرستي ها و بيماريها، و حلال و حرام براي مردم غافل بازگو كنند، 🔻 وَ ما اَعَدَّ اللّهُ سُبْحانَهُ لِلْمُطيعينَ مِنْهُمْ وَ الْعُصاةِ، مِن جَنَّة وَ نار، وکرامة وهوان. و آنچه را خداوند براي اهل طاعت و معصيت از بهشت و جهنّم و كرامت و ذلت آماده نموده 🔻 اَحْمَدُهُ اِلي نَفْسِهِ كمَا اسْتَحْمَدَ اِلي خَلْقِهِ. بيان نمايند. او را به درگاهش سپاس و ستايش مي گويم چنانكه از بندگانش سپاس و ستايش خواسته. 🔻وَ جَعَلَ لِكلِّ شَيْء قَدْراً، وَ لِكلِّ قَدْر اَجَلاً، وَ لِكلِّ اَجَل كتاباً. براي هر چيزي اندازه اي قرار داده، و براي هر اندازه مدّتي معين نموده، و براي هر مدّتي كتابي نگاشته است. (خطبه ۱۸۳)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بخشی از سخنان امروز حجت الاسلام پناهیان در جشن بیعت با امام زمان(عج) : چیزی به نابودی رژیم صهیونیستی باقی نمانده است؛ براساس روایات، ایرانی ها اسرائیل را قبل از ظهور نابود خواهند کرد.