دوستان ورفقا ازهرصنف
واقعیت وقدمت حفظ حجاب درنظرادیان توحیدی و فرقه های غیرتوحیدی.
بسم الله الرحمن الرحیم. موسسه فرهنگی هنري حدیث عشق. درعصری بسر میبریم که با بحران معنویت روبرویهم از یک سو جوامع بشریت با بزرگترین بلایی درگیر است که درعصرهای وقرنهای گذشته باان روبرو بوده.وانسانها دراین شرایط فقط از طریق انبیاء الهی قابل رفع بوده درعصر حاضر که این مشکل در تاروپود جوامع انسانی رسوخ کرده هنوز هم بشریت متوجه نيست به جای دست زدن به دامن دين تا از بحران نجات یابد پای دين را گرفته وپایین می کشد واین شده که مسیر دين الهی را مادی نشان میدهدکه با مادی شدن دين آن دریچه هایی که خداوند تاکید کرده بشریت بجای آنکه از طریق انبیاء واولیای الهی به روی خود بگشاید تا می تواند امیال دنیایی را به پای دين ومسیر الهی سوق میدهد.واین شده که میبینیم خیلی از دینداران درعمل صفر وفقط ظاهر سازی میکنند واین شده که حتی فرق اجتهاد بردین که حرکتهای مادی است با اجتهاد در دین که دینداری را هموار میکندرامختل کرده. وسقوط تمدنها از نظر قرآن به مباحث مادی شدن دين تاکید کرده
همچنین از دلايل لزوم تقليد مي تواند اين آيه شريفه است که می فرماید: «فَسْئَلُوا اَهْلَ الذِّکْرِ اِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ»(سوره نحل/آیه 43)؛ «بپرسيد از اهل دانش و علم اگر خودتان به آنها عالم نيستيد» و بدون شک هزاران مسئله شرعي را کسي بدون مراجعه به اهل علم نمي داند و تقليد هم چيزي جز پرسيدن مسائل از اهل دانش نيست.
تاريخ اجتهاد
تاريخ اجتهاد را به 3 عصر مىتوان تقسيم كرد: عصر تشريع، عصرحضور امامان معصوم عليهم السلام و عصر غيبت.
1. اجتهاد در عصر تشريع:
مقصود از عصر تشريع، زمان حيات پيغمبر صلى الله عليه و آله و هنگام دريافت وحى است. در اين عصر، احكام الهى به وسيله قرآن و سنت بيان شده است.
آيه 122 سوره توبه/9 «لِيَتفقَّهوا فِى الدّينِ ولِيُنذِروا قَومَهُم» بر جواز و وجود اجتهاد در اين عصر دلالت دارد؛[۳] هر چند برخى با استدلال به امكان تحصيل يقين به احكام از طريق وحى، اجتهاد در اين عصر را جايز نمىدانند.[۴]
2. اجتهاد در عصر حضور امامان معصوم:
عصمت امامان عليهم السلام تبعيت از سنت آنان را واجب مىكند و بر اساس اين اعتقاد، فقه شيعه پويا و غنى است. در اين عصر، چنانكه در برخى از روايات نيز آمده، شيعيان با تشويق امامان عليهم السلام به اجتهاد صحيح روى آوردند[۵] و امامان معصوم عليهم السلام براى حفظ مواريث فقهى و كلامى، ضمن تأكيد بر اجتهاد پيروان خود را از خلط آراى شخصى با احاديث بازداشتند و بر حفظ، كتابت و نقل صحيح آن ترغيب كرده،[۶] همزمان، اجتهادات فقيهان اهلسنت را كه بر اساس قياس و استحسان و اجتهاد به رأى بوده، مردود دانستهاند.[۷]
3. اجتهاد در عصر غيبت:
در حديثى، امامزمان عليه السلام مرجع دستيابى اهل دين به احكام، در عصر غيبت را فقيهان مىداند. با توجه به اين بيان، رهبرى فكرى و مرجعيت دينى در عصر غيبت از امامان معصوم عليهم السلام به فقيهان جامع شرايط سپرده شده است.
در عصر غيبت، اجتهاد فراز و نشيبها و تطوراتى را پشت سر گذاشته است:
الف. مرحله جمعآورى و تنظيم احاديث و تأليف كتابهاى فقهى به صورت روايى با حذف سند؛ كتابهايى نظير مقنع صدوق و مقنعه مفيد و نهايه شيخ به همين شكل تأليف شد.
ب. مرحله كمال اجتهاد و تدوين مستقل كتابهاى فقهى نظير مبسوط شيخ طوسى.
ج. ركود اجتهاد در فقه شيعه. در اين مرحله، اجتهاد شيعه از پويايى و حركت بازايستاد و با اثرپذيرى غالب فقيهان از آراى شيخ طوسى، اجتهاد در عمل تعطيل شد.
د. مرحله حركت و رشد مجدد اجتهاد.
هـ. پيدايش اخبارىگرى كه انزواى اجتهاد مبتنى بر اصول را سبب شد.
و. مرحله احياى دوباره اجتهاد و افول تفكّر اخبارىگرى.
مقدمات اجتهاد
اجتهاد در عصر حضور، بر استفاده حكم از كلام پيامبر و امامان معصوم عليهم السلام اطلاق مىشد؛ از اين رو بر فراگيرى علوم پيشنياز متوقف نبود؛ ولى در عصر غيبت، بر شناخت مجموعهاى از علوم، مانند: صرف، نحو، لغت، منطق، رجال، اصول و آشنايى با كتاب و سنت و محاورات عرفى و... موقوف است.
در مقدار لازم هر يك از اين علوم پيشنياز بحث است؛ ولى در حقيقت اجتهاد كه همان رد فرع به اصل است، تفاوتى ميان عصر حضور و عصر غيبت نيست.
اجتهاد در روایات
همچنین از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روايت است كه فرمود: «چون والى اجتهاد كند و به حق اصابت كند، دو اجر دارد و اگر خطا كند يك اجر دارد».
امام رضا علیه السلام به اصحاب خود فرمود: بر ما است كه اصول را به شما القاء كنيم و بر شما است كه شاخه ها را از آن منشعب سازيد.
ممنوعیت اجتهاد به رای
اجتهاد به معنای اینکه مجتهد حكمی را كه در كتاب و سنت نیست با فكر خودش و رأی خودش وضع كند، که به آن در اصطلاح «اجتهاد رأی» می گویند، از نظر شیعه ممنوع است ولی اهل تسنن آن را جایز می دانند. اهل سنت منابع تشریع را كتاب و سنت و اجتهاد می دانند.گرچه احکام دین وسیله ایست
تاراهایی از جان انسانها به سوی آسمان معنویت گشوده شود وانسانها باشوق فراوان از ظلمات دنیا بسوی نور ابدی سیر کنند.متاسفانه چون حرکتها مادی شده هیچ افقی درمقابل انسانها گشوده نمی شود تا انسانها بتوانند جان را به جانان برسانند وجان بگیرند بنابراین دینداری وقتی نتیجه بخش است که رویکرد انسان در عمل به احکام الهی به شکلی باشد که حجاب بین خود وحقیقت معنوی را برطرف کند این مسیر در صورتی تحقق میابد که دين خدا گرفتار بینش مادی نشود وگرنه انسانها مرده اند ومرده هم می میرند چون در طول عمر بامنبع حیات مرتبط نشدند. ارادتمند حسینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام-حاج قاسم سوگندجلاله یاد می کند.
🎥 رهبر انقلاب: شهادت میدهم مسئولان دولتی با همه وجود درحال کار و تلاش هستند
🔹البته باید جهتگیریها و اقدامات را بهگونهای مراقبت کنند که نتایج مطلوبی به دنبال داشته باشد.
📡 #ناب_جهادی
@nabjahadiii
هدایت شده از احمد نوایی / سعیدیسم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌آقای شهاب حسینی طاقت دیدن یه زخم رو نداره👇
😡بعد پا میشه میره رضایت بگیره از پدر و مادری که جگرگوشه شون به وحشیانه ترین شکل ممکن به شهادت رسید.
کانال سرباز جنگ رسانه#احمد_نوایی👇
https://eitaa.com/joinchat/235667643Ca0c45b43ad
هدایت شده از احمد نوایی / سعیدیسم
و یصنع الفلک و کلما مر علیه ملا من قومه سخروا منه...
و [نوح] كشتى را مىساخت، و هر بار كه اشرافى از قومش بر او مىگذشتند، او را مسخره مىكردند...
38 سوره هود
خدایا ما سالهاست که کشتی انقلاب را برای ظهور می سازیم و انتظار می کشیم و زخم زبان و تمسخرها را به امید دیدار روی ماهش تحمل می کنیم...
کانال سرباز جنگ رسانه#احمد_نوایی👇
https://eitaa.com/joinchat/235667643Ca0c45b43ad
هدایت شده از احمد نوایی / سعیدیسم
1_2953721929.mp3
3.91M
🎧 بخونید به نیت تعجیل فرج همه رو هم دعا کنید #امام_زمان (عج)
هدایت شده از احمد نوایی / سعیدیسم
8.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
🎥من تخم مرغ پهلوی هستم🥚😂🥚
روایت طنز اما واقعی #احمد_نوایی از افتخارات و دلایل مملکت داری #رضا_پهلوی
😂 #حتماببینیدونشربدید
کانال سرباز جنگ رسانه#احمد_نوایی👇
https://eitaa.com/joinchat/235667643Ca0c45b43ad
هدایت شده از احمد نوایی / سعیدیسم
رفقا به یچیزی توجه کردید؟
امسال سلبریتیهای بی ارزش چقدر خوب توی این مناسبت ها کنار گذاشته شدن و تعدادی نوجوان و کودکِ سرود خوان امام زمانی جاشونو به خوبی پُر کردن.
بله اینه جمهوری اسلامی لگد بزنی میری کنار😂
کار خوب صداوسیما که دیگه خواننده دوزاری نمیارن واسه اعیاد و مراسمات ملی مذهبی⚘