لوازم جانبی اسب و #دینداری
عصر یک روز در #ماه_رمضان از جلوی بازار کهنه قم در ابتدای خیابان آذر عبور می کردم. از مغازه تعمیرات موبایل بر می گشتم. چشمم به یک جوان افتاد که در فاصله چند متری مقابل بازار به ماشینی تکیه داده بود. در ذهنم مشغول فکری بودم بنابراین سلام نکردم و رد شدم.
صدای آهنگین خوبی داشت. بلند گفت: سلام حاج آقا. خجالت زده از اینکه چرا من ابتدا سلام نکردم - علی رغم اینکه دیده بودمش - بسمتش رفتم و جواب سلام دادم. احوالپرسی کردم و گفتم مشغول فکری بودم که ابتدا به سلام نکردم. کمی بیشتر گرم گرفتم. به دستانش که سیاه شده بود نگاه کردم و پرسیدم چه کاره ای؟ گفت لوازم جانبی اسب می فروشد، با تعجب زیاد گفتم اسب!
مغازه اش را نشانم داد. مغازه را قفل کرده بود و از بی حوصلگی سر بازار ایستاده بود.
رفتیم داخل مغازه. باورم نمی شد در قم هم چنین مغازه ای باشد. کمی از حال و هوای اسب و سوارکاری در قم برایم گفت.
حرف های زیادی زدیم و از هر بابی سخن گفتیم. خوش صحبت بود.
وسط بحث حرفی به او زدم که قبلا خودم کمتر به آن فکر کرده بودم.
وسط خاطره ها و حرف ها گفتم:
" انسان آن زمان به گناه و بد بودن و کناره گرفتن از خوبی ها میرسه، که انگیزه و امید به خوب بودن را از دست میده؛ زمانیکه یک فرد حاضر میشه مثلا پنج هزار تومان به ناحق تو جیبش بذاره یا گران فروشی کنه و ... و این کار را با این توجیه که در جامعه در حال دزدی میلیاردی هستند برای خودش موجه می کنه، در واقع این فرد به دلیل ضعفش انگیزه خوب بودن و سالم بودن را از دست داده، گناه ها با بی انگیزه بودن و از دست دادن امید به خوب بودن قلب ما را فتح خواهد کرد؛ شاید بشود گفت که مهمترین کار مبلغ دینی حفظ و رشد همین انگیزه ها و امیدهاست"
یک ساعتی در مغازه نشسته بودیم و حرف میزدیم. با خنده گفتم یک سلام کردی ها! اما ظاهرا خوشحال بود و از اینکه ساعت های مانده به #افطار را زودتر گذرانده، راضی بود.
نکته بامزه اینکه از اسب می ترسید! و من هنوز نتوانستم یک رفیق اسب باز پیدا کنم.
#دینداری_در_عالم_ناسوت /۱
@atraf_man
هدایت شده از نور فاطمه
1588871610.mp3
518.7K
.مسجد، خموش و شهر پر از اشک بیصداست
ای چاه خون گرفتۀ کوفه علی کجاست؟
ای نخلها که سر به گریبان کشیدهاید
امشب شب غریبی و تنهایی شماست
سجاده بیامام و زمین لالهگون ز خون
مسجد غریب مانده و محراب، بیدعاست
تو از برای خلق جهان سوختی علی!
اما هزار حیف که دنیا تو را نخواست
ای چاه کوفه اشک علی را چه میکنی
دانی چقدر قیمت این در پربهاست؟
باید به گریه گفت: علی حامی بشر
باید به خون نوشت: علی کشته خداست
هر لحظـه در عزای علی تا قیام حشر
«میثم» هزار بار اگر جان دهد رواست
استاد سازگار
التماس دعا از همه سروران و دوستان دارم. برای هم دیگر دعا کنیم.
#شب_قدر
@atraf_man
دور سر مادرت بچرخان چیزی
آن را صدقه به ما بده مهدی جان
السلام علیک یا امیرالمومنین
صل الله علیک یا اباعبدالله
الهی العفو
#شب_قدر
@atraf_man
#مظلومیت #امیرالمومنین
اصبغ بن نباته نقل می کند. وقتی امیرالمومنین ع از مردم کوفه دعوت کرد که در جنگ #جمل شرکت کنند. آنها سر باز می زدند.
امیرالمومنین نامه ای برای آنها نوشت و #مالک_اشتر و محمد بن ابی بکر را بسوی آنها فرستاد.
امیرالمومنین ع در این نامه می فرمایند:
اگر من خروج کردم بسوی جهاد. در این کار یا ظالم هستم یا مظلوم. یا در حال ظلم کردن هستم یا به من ظلم شده.
اگر ظالم هستم بیایید و جلوی من را بگیرید و اگر مظلوم هستم یاریم کنید.
الدر النظیم/یوسف بن حاتم شامی از اعلام قرن هفتم/ ص ۳۴۵
پ.ن: اهل کوفه با سخنان ابوموسی اشعری به زمین چسبیدند و جواب امیرالمومنین را نمی دادند. حضرت چند بار با آنها از طریق نامه سخن گفتند و فرستاده ای روانه کردند.
ابوموسی اشعری با این استدلال که طرفین جنگ از اصحاب رسول الله ص هستند از حضور در جنگ جمل مانع میشد.
مظلومیت امیرالمومنین ع در این است که جامعه را به واکنش فرا میخواند و لو اینکه بگوید اگر من ظالم هستم واکنشی داشته باشید.
بدترین اتفاق برای جامعه مردگی و بی تفاوتی آن است.
امیرالمومنین هم #هل_من_ناصر فرمودند
و اما امروز در میان صدای #خناسان صدای مظلومیت #امامت را بشنو
#یا_علی
#شب_قدر
#نگاهی_به_دریا
@atraf_man
#اقتدار #امیرالمومنین علیه السلام
بعد از آنکه امیرالمومنین ع نامه ای به اهل کوفه نوشت و مالک اشتر و محمدبن ابی بکر را روانه آنجا کرد و از آنها خواست تا به لشگر امیرالمومنین ع در مواجهه با جمل به ایشان بپیوندند.
نامه ای به ابوموسی اشعری نوشتند و فرمودند:
اولا تو حقی در امارت و رهبری جامعه نداری و خداوند حقی برای تو قائل نشده
ثانیا امر مرا رد کردی و مردم را علیه من مردد ساختی.
ثالثا مالک و محمد بن ابی بکر را بسویت فرستادم. کار را به آنها واگذار و از شهر و مردم دوری کن و دیده نشو.
اگر تو را بیابند تو را تکه تکه خواهند کرد
فان ظفرا بک قطعاک اربا اربا.
الدرالنظیم/یوسف بن حاتم شامی از اعلام قرن هفتم/ص ۳۴۶
پ.ن: جامعه ای که از اقتدار رهبری بهرمند نباشد همیشه در فتن و امتحانات باقی می ماند و حوادث آن را رشد نمی دهد بلکه دائم بر مشکلات و پیچیدگی هایش میافزاید.
اقتدار رهبری جامعه در پیروزی، رشد و حل مسائل کلیدی است.
#یا_علی
#شب_قدر
#امامت
#رهبری
#نگاهی_به_دریا
@atraf_man
دور سر مادرت بچرخان چیزی
آن را صدقه به ما بده مهدی جان
السلام علیک یا فاطمه الزهرا س
السلام علیک یا مولای یا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجک
الهی العفو
#شب_قدر
@atraf_man
عيدكم مبارك و ايامكم سعيدة
كل عام وانتم بخير وصحة وسلامة وعافية في الدين والدنيا
@atraf_man
#ضعف_تحلیل
وقتی تحلیل و اندیشه منظم و عمیق نداشته باشیم،
وقتی زندگی و اندیشه خود را صرفا بر بستر اطلاعات و داده بنا کنیم،
آنوقت توان و ظرفیت تحلیل اتفاقاتی که بر خلاف ما موج می زند را نداریم،
و مجبور می شویم هذیان بگوییم یا همه چی را طوری تفسیر کنیم که مطابق ذوق ما دربیاید!
جواب نامه مراجع به لاریجانی در تقدیر و تشکر از او را فاصله آنها با مردم و انقلابی گری بدانیم!
دیدار فرماندهان نظامی با او را غیر متوقع و نادرست بدانیم!
و تقدیر رهبری از او بخاطر کارهای درستش را مذمت از او حساب کنیم!
مانند راننده ای که در جهت خلاف در خیابان حرکت می کرد. وقتی رادیو اعلام کرد که یک ماشین در جهت عکس در خیابان در حال حرکت است و مراقب باشید. با خودش گفت: یک ماشین نیست، همه دارند خلاف میآیند!
پ.ن
سوال: زندگی و اندیشه رو غیر از بستر اطلاعات و داده باید بر اساس چی بنا کرد؟
جواب: منظورم این است،
عده ای بجای اتخاذ منظومه فکری و اندیشه های اصولی. مدام به دنبال اخبار و اطلاعات هستند
یعنی از خودشان ملاک حق و باطل و معیار برای موضع گیری ندارند
دایم به دنبال اخبار محرمانه هستند تا نسبت به اشخاص موضع گیری کنند.
عرضم در قبال این آفت است.
اگر کسی اندیشه وصاحب فکر نباشد مواضع و عقائدش به دنبال بولتن ها میرود
و وقتی که با پدیده هایی خلاف اخبار محرمانه و بولتن ها مواجه می شود
دچار سردرگمی میشود و یتشبث بکل حشیش
همه چی را تفسیر وارونه می کند تا اخبار و اطلاعاتش غلط نباشد
این سبک از ورود به میادین سیاست و اجتماع پر از اشکال و خطاست
ورود بر مبنای اطلاعات. فرد از خودش اراده ندارد و حلقه به گوش داده هایی است که به او میرسد
اما اگر معیارها و ملاکات و ضوابط و قواعد را شناختیم و توانستیم قاعده تفکر و اندیشه و تحلیل مان را خود بنا کنیم
آن زمان اطلاعات و داده ها با صافی مواجه می شوند و دیگر رهزن نخواهند بود.
قدرت شناخت سره از ناسره بدست میآوریم و فرقانی برای تفکیک حق از باطل.
مسیری که قرآن و اهل بیت ع در جلوی راه ما قرار داده اند همین است.
شواهد و قرائن زیادی بر این سبک از اندیشه ورزی و تحلیل موجود است.
تحلیل استاد خسروپناه یکی از مصادیق خوب این ماجراست.
@atraf_man
#عقلانیت_انقلابی
#خمینی_چه_میگفت؟
ما امروز از دوستان میترسیم! دیروز از دشمنها میترسیدیم.
آن ترس خیلی زیاد نبود؛ اشکالی نبود. امروز از دوستها میترسیم که بیتوجه به عمق مسائل، بیتوجه به موقعیتی که الآن ما در آن واقع هستیم، کاری بکنند که مکتب ما در دنیا مکتب فاسد قلمداد شود؛ مکتب عقب افتاده قلمداد شود. این است که ما را نگران کرده
امام خمینی(ره)
15 تیر 1358
@atraf_man
#بازخوانی_منظومه_فکری_امام_خمینی
۱
هدایت شده از قم آنلاین
5.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑 انتشار برای اولین بار؛ واکنش امام خمینی(ره) به تعابیر تمجید آمیز مرحوم آیت الله مشکینی(ره) در مورد ایشان
http://eitaa.com/joinchat/3298492416Cc8880c401c
🕌بزرگترین کانال قمیها در ایتا🔝